In zitting van 22 december 2020 heeft de gemeenteraad het reglement retributie op het afleveren van administratieve stukken (dienst burger en ondersteuning) 2021-2025 goedgekeurd.
In zitting van 29 maart 2022 heeft de gemeenteraad de eerste wijziging van dit reglement goedgekeurd in die zin dat voor burgerlijke huwelijken die op een zaterdag worden voltrokken een retributie ten bedrage van 50,- euro verschuldigd is ter (gedeeltelijke) dekking van de extra personeelskosten.
Aangezien het huishoudelijk reglement nu ook voorziet in de mogelijkheid om het burgerlijk huwelijk te laten doorgaan op een zon- of feestdag moet ook het retributiereglement worden aangepast. Het college van burgemeester en schepenen stelt voor om voor huwelijken die voltrokken worden op een zaterdagnamiddag, zon- of feestdag een retributie ten bedrage van 100,- euro te vragen gelet op de extra personeelskosten.
Daarnaast is het wenselijk om een retributie ten bedrage van 15,- euro per begonnen half uur aan te rekenen voor opzoekingswerk voor genealogische, historische of wetenschappelijke doeleinden uitgevoerd door gemeentepersoneel in de bevolkingsregisters en registers van burgerlijke stand, uitgezonderd opzoekingswerk dat kadert in een opdracht gegeven door een onderwijsinstelling.
Omwille van praktische overwegingen en de rechtszekerheid is het aangewezen om de aanpassing in werking te laten treden op 15 maart 2023.
De grondwet, in het bijzonder artikel 173.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en haar latere wijzigingen, in het bijzonder artikel 40 § 3.
Het wetboek van de minnelijke en gedwongen invordering van fiscale en niet-fiscale schuldvorderingen van 13 april 2019, zoals later gewijzigd.
Het koninklijk besluit van 23 maart 1998 betreffende het rijbewijs, zoals later gewijzigd.
Het ministerieel besluit van 20 juli 2005 tot bepaling van de betalingswijze van de retributies.
Het reglement retributie op het afleveren van administratieve stukken (dienst burger en ondersteuning) 2021-2025, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 22 december 2020.
De beslissing van de gemeenteraad van 29 maart 2022 houdende goedkeuring van de eerste aanpassing van dit reglement.
De opbrengst van deze retributie is voorzien in het meerjarenplan 2020-2025 onder jaarbudgetrekening GBB/0020-00/7318999 en is dus noodzakelijk voor het behoud van een gezonde financiële toestand van de gemeente.
Artikel 1.- Artikel 1 van het reglement retributie op het afleveren van administratieve stukken dienst burger en ondersteuning en op burgerlijke huwelijken 2021-2025 wordt met ingang van 15 maart 2023 aangepast als volgt:
"Artikel 1.- Er wordt vanaf 1 januari 2021 tot en met 31 december 2025 ten voordele van de gemeente een retributie geheven op het afleveren door het gemeentebestuur van allerhande administratieve stukken en op burgerlijke huwelijken die voltrokken worden op een zaterdag, zon- of feestdag.
Deze retributie is niet toepasselijk op het afleveren van stukken die onderworpen zijn aan de belasting van een bijzonder recht ten voordele van de gemeente krachtens een wet, een algemeen of provinciaal reglement of een bijzonder gemeentelijk reglement."
Artikel 2.- Artikel 5 van het reglement retributie op het afleveren van administratieve stukken dienst burger en ondersteuning en op burgerlijke huwelijken 2021-2025 wordt met ingang van 15 maart 2023 aangepast als volgt:
"Artikel 5.- Voor burgerlijke huwelijken die plaatsvinden op een zaterdagvoormiddag is een retributie ten bedrage van 50,00 euro verschuldigd.
Voor burgerlijke huwelijken die plaatsvinden op een zaterdagnamiddag, zon- of feestdag is een retributie ten bedrage van 100,00 euro verschuldigd.
Indien het burgerlijke huwelijk zal voltrokken worden in de vergaderzaal van het Plattelandscentrum Paddenbroek is bij aanvraag van het huwelijk de reële reservatiekost verschuldigd aan het gemeentebestuur."
Artikel 3.- Aan het reglement retributie op het afleveren van administratieve stukken dienst burger en ondersteuning en op burgerlijke huwelijken 2021-2025 wordt met ingang van 15 maart 2023 volgend nieuw artikel 6 toegevoegd:
"Artikel 6.- Voor opzoekingswerk uitgevoerd door gemeentepersoneel in de bevolkingsregisters en registers van burgerlijke stand, voor genealogische, historische of wetenschappelijke doeleinden is een retributie verschuldigd ten bedrage van € 15,- per begonnen halfuur, uitgezonderd opzoekingen die kaderen in een opdracht gegeven door een onderwijsinstelling. Dit laatste moet worden aangetoond aan de hand van een schriftelijk bewijs. Opzoekingen in de bevolkingsregisters jonger dan 120 jaar en de registers van burgerlijke stand, overlijdens jonger dan 50 jaar, huwelijken jonger dan 75 jaar, geboortes jonger dan 100 jaar, kunnen enkel uitgevoerd worden mits voorlegging van een schriftelijke toestemming van de persoon zelf of, indien overleden, een erfgenaam."
Artikel 4.- Huidig artikel 6 van het reglement retributie op het afleveren van administratieve stukken dienst burger en ondersteuning en op burgerlijke huwelijken 2021-2025 wordt met ingang van 15 maart 2023 artikel 7, huidig artikel 7 wordt artikel 8 en huidig artikel 8 wordt artikel 9.
Artikel 5.- De gecoördineerde versie van het reglement retributie op het afleveren van administratieve stukken dienst burger en ondersteuning en op burgerlijke huwelijken 2021-2025 wordt goedgekeurd.
Artikel 6.- Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van deze beslissing.
Artikel 7.- Deze beslissing wordt, bij toepassing van artikel 285 e.v. van het Decreet Lokaal Bestuur, bekendgemaakt op de gemeentelijke website, met vermelding van zowel de datum waarop het werd aangenomen als de datum waarop het op de gemeentelijke website bekendgemaakt wordt.