Terug
Gepubliceerd op 10/11/2023

Notulen  Raad voor maatschappelijk welzijn

di 26/09/2023 - 20:30 plattelandscentrum Paddenbroek
Aanwezig: Lieven Krikilion, Voorzitter
Gunther De Wilde, Christa Dermez, Herman Anthoons, Schepenen
Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Raadsleden
Jonas De Maeseneer, Schepen
Samuel Billens, Pascal De Leener, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Pascale Van den Eeckhoudt, Raadsleden
Eric Van Snick, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Jan Depester, Laura Timmermans, Pascale Souffriau, Patrick Week, Ellen Vereman, Raadsleden
Joris Samyn, Adjunct-algemeen directeur
Afwezig: Steve Dehandschutter, Ellen Mathieu, Raadsleden

De voorzitter opent de zitting op 26/09/2023 om 20:33.

  • Openbaar

    • Algemeen bestuur

      • Notulen van de raad voor maatschappelijk welzijn van 27 juni 2023 - goedkeuring.

        Aanwezig: Lieven Krikilion, Voorzitter
        Gunther De Wilde, Christa Dermez, Herman Anthoons, Schepenen
        Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Raadsleden
        Jonas De Maeseneer, Schepen
        Samuel Billens, Pascal De Leener, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Pascale Van den Eeckhoudt, Raadsleden
        Eric Van Snick, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Jan Depester, Laura Timmermans, Pascale Souffriau, Patrick Week, Ellen Vereman, Raadsleden
        Joris Samyn, Adjunct-algemeen directeur
        Afwezig: Steve Dehandschutter, Ellen Mathieu, Raadsleden
        Aanleiding en doel

        De algemeen directeur legt de notulen voor van de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van 27 juni 2023.

        Juridische gronden

        Artikel 32 van het Decreet Lokaal Bestuur

        Advies medewerker/dienst

        Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd de notulen, zoals voorgelegd door de algemeen directeur, goed te keuren.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Lieven Krikilion, Gunther De Wilde, Christa Dermez, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Pascal De Leener, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Pascale Van den Eeckhoudt, Eric Van Snick
        Voorstanders: Lieven Krikilion, Gunther De Wilde, Christa Dermez, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Pascal De Leener, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Pascale Van den Eeckhoudt
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Enig artikel.- De notulen van de vergadering van 27 juni 2023 worden goedgekeurd.

      • Meerjarenplanaanpassing nr. 6 2020-2025: vaststelling van het deel van het OCMW.

        Aanwezig: Lieven Krikilion, Voorzitter
        Gunther De Wilde, Christa Dermez, Herman Anthoons, Schepenen
        Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Raadsleden
        Jonas De Maeseneer, Schepen
        Samuel Billens, Pascal De Leener, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Pascale Van den Eeckhoudt, Raadsleden
        Eric Van Snick, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Jan Depester, Laura Timmermans, Pascale Souffriau, Patrick Week, Ellen Vereman, Raadsleden
        Joris Samyn, Adjunct-algemeen directeur
        Afwezig: Steve Dehandschutter, Ellen Mathieu, Raadsleden
        Aanleiding en doel

        Het meerjarenplan 2020-2025 van gemeente en OCMW Gooik is wat betreft het deel van het OCMW vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn in zitting van 17 december 2019 en vervolgens op dezelfde datum goedgekeurd door de gemeenteraad en wat betreft het deel van de gemeente, goedgekeurd door de gemeenteraad in zelfde zitting.

        Artikel 257 van decreet over het lokaal bestuur legt op dat het meerjarenplan minstens één keer per jaar moet worden aangepast, waarbij in elk geval de kredieten voor het volgende boekjaar worden vastgesteld. Als dat nodig is kunnen daarbij ook de kredieten voor het lopende boekjaar worden aangepast. Daarnaast kan het meerjarenplan, als dat nodig is, ook worden aangepast om alleen de kredieten voor het lopende boekjaar aan te passen.

        De meerjarenplanaanpassing nr. 1 2020-2025 van gemeente en OCMW Gooik is wat betreft het deel van het OCMW vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn in zitting van 29 september 2020 en vervolgens op dezelfde datum goedgekeurd door de gemeenteraad en wat betreft het deel van de gemeente, goedgekeurd door de gemeenteraad in zelfde zitting.

        De meerjarenplanaanpassing nr. 2 2020-2025 van gemeente en OCMW Gooik is wat betreft het deel van het OCMW vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn in zitting van 22 december 2020 en vervolgens op dezelfde datum goedgekeurd door de gemeenteraad en wat betreft het deel van de gemeente, goedgekeurd door de gemeenteraad in zelfde zitting.

        De meerjarenplanaanpassing nr. 3 2020-2025 van gemeente en OCMW Gooik is wat betreft het deel van het OCMW vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn in zitting van 28 september 2021 en vervolgens op dezelfde datum goedgekeurd door de gemeenteraad en wat betreft het deel van de gemeente, goedgekeurd door de gemeenteraad in zelfde zitting.

        De meerjarenplanaanpassing nr. 4 2020-2025 van gemeente en OCMW Gooik is wat betreft het deel van het OCMW vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn in zitting van 21 december 2021 en vervolgens op dezelfde datum goedgekeurd door de gemeenteraad en wat betreft het deel van de gemeente, goedgekeurd door de gemeenteraad in zelfde zitting.

        De meerjarenplanaanpassing nr. 5 2020-2025 van gemeente en OCMW Gooik is wat betreft het deel van het OCMW vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn in zitting van 20 december 2022 en vervolgens op dezelfde datum goedgekeurd door de gemeenteraad en wat betreft het deel van de gemeente, goedgekeurd door de gemeenteraad in zelfde zitting.

        Door nieuwe en gewijzigde informatie en elementen dringt een nieuwe, zesde, aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 zich op met als doel het aanpassen van de kredieten van (voornamelijk) 2023, maar niet het vaststellen van de kredieten van 2024.

        Juridische gronden

        Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 249 §3.

        Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen (BVR BBC).

        Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen (MB BBC).

        Advies medewerker/dienst

        Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd om zijn deel van de meerjarenplanaanpassing nr. 6 2020-2025 vast te stellen.

        Het managementteam heeft in de vergadering van 01/09/2023 een positief advies uitgebracht aangaande het voorontwerp van de meerjarenplanaanpassing nr. 6 2020-2025.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Lieven Krikilion, Gunther De Wilde, Christa Dermez, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Pascal De Leener, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Pascale Van den Eeckhoudt, Eric Van Snick
        Voorstanders: Lieven Krikilion, Gunther De Wilde, Christa Dermez, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Linda De Schutter, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Pascal De Leener, Pascale Van den Eeckhoudt
        Tegenstanders: Kristoff Hemelinckx, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens
        Resultaat: Met 10 stemmen voor, 3 stemmen tegen
        Besluit

        Enig artikel.- De raad voor maatschappelijk welzijn stelt zijn deel van de meerjarenplanaanpassing nr. 6 2020-2025 vast. Deze meerjarenplanaanpassing bestaat uit een strategische nota, een financiële nota en een toelichting. Deze stukken maken integraal deel uit van huidig besluit.

      • Opvolgingsrapportering - kennisname stand van zaken uitvoering meerjarenplan.

        Aanwezig: Lieven Krikilion, Voorzitter
        Gunther De Wilde, Christa Dermez, Herman Anthoons, Schepenen
        Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Raadsleden
        Jonas De Maeseneer, Schepen
        Samuel Billens, Pascal De Leener, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Pascale Van den Eeckhoudt, Raadsleden
        Eric Van Snick, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Jan Depester, Laura Timmermans, Pascale Souffriau, Patrick Week, Ellen Vereman, Raadsleden
        Joris Samyn, Adjunct-algemeen directeur
        Afwezig: Steve Dehandschutter, Ellen Mathieu, Raadsleden
        Aanleiding en doel

        Sinds de inwerkingtreding van het decreet over het lokaal bestuur, dient er voor het einde van het derde kwartaal een opvolgingsrapportering over het eerste semester van het boekjaar te worden voorgelegd.

        Juridische gronden

        Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 263.

        Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen (BVR BBC), in het bijzonder artikel 29.

        Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen (MB BBC), in het bijzonder artikel 5.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Lieven Krikilion, Gunther De Wilde, Christa Dermez, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Pascal De Leener, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Pascale Van den Eeckhoudt, Eric Van Snick
        Resultaat: Met 13 niet gestemd
        Besluit

        Artikel 1: De Raad Voor Maatschappelijk Welzijn neemt kennis van de opvolgingsrapportering over het eerste semester van het boekjaar 2023. Dit rapport maakt integraal deel uit van huidig besluit.

      • Beheersovereenkomst over een samenwerking op vlak van personeel na de principiële beslissing tot samenvoeging van gemeenten en OCMW's Galmaarden, Gooik en Herne - goedkeuring.

        Aanwezig: Lieven Krikilion, Voorzitter
        Gunther De Wilde, Christa Dermez, Herman Anthoons, Schepenen
        Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Raadsleden
        Jonas De Maeseneer, Schepen
        Samuel Billens, Pascal De Leener, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Pascale Van den Eeckhoudt, Raadsleden
        Eric Van Snick, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Jan Depester, Laura Timmermans, Pascale Souffriau, Patrick Week, Ellen Vereman, Raadsleden
        Joris Samyn, Adjunct-algemeen directeur
        Afwezig: Steve Dehandschutter, Ellen Mathieu, Raadsleden
        Aanleiding en doel

        De lokale besturen Galmaarden, Gooik en Herne werken in uitvoering van de respectievelijke gemeenteraadsbesluiten tot vrijwillige samenvoeging van de gemeenten intensief samen in het traject naar de fusie.

        Volgens de bepalingen van het decreet lokaal bestuur kunnen de gemeenteraden beheersovereenkomsten goedkeuren.

        De gemeenteraad is bevoegd om de beheersovereenkomst met afspraken omtrent het gemeenschappelijk gebruik van elkaars personeel goed te keuren.

        De gemeenten en OCMW's Galmaarden, Gooik en Herne zijn besturen die elk geconfronteerd worden met een sterke druk op hun bestuurskracht.  Vanuit de analyse dat de gemeenten en OCMW's Galmaarden, Gooik en Herne een gelijkend DNA vertonen enerzijds en een schaalvergroting opportuniteiten kan bieden op ambtelijk, operationeel, financieel en politiek vlak anderzijds, hebben de gemeenten Galmaarden, Gooik en Herne op 28 maart en 5 april 2023 een prinicipïele beslissing tot vrijwillige samenvoeging van de gemeenten en OCMW's Galmaarden, Gooik en Herne goedgekeurd.

        De lokale besturen Galmaarden, Gooik en Herne hebben voor een projectmatige aanpak gekozen om dit fusietraject verder vorm te geven.  Er werd een projectstructuur uitgewerkt bestaande uit een stuurgroep en team fusie.  De stuurgroep zorgt voor de ambtelijke coördinatie van het fusietraject en is samengesteld uit de decretale graden (algemeen directeurs en financieel directeurs) en de adjunct-decretale graden (adjunct-algemeen directeurs) van de betrokken besturen en de transitiemanager (Probis).  De stuurgroep heeft als belangrijkste taak het coördineren van het project samen met de transitiemanager, het voorbereiden van beslissingen en prioriteren van activiteiten binnen de doelstellingen van het project.  De stuurgroep rapporteert aan het team fusie.  Het team fusie is samengesteld uit de leden van de stuurgroep en uitgebreid met de burgemeester (of een vervanger) van ieder betrokken bestuur.  Het team fusie neemt binnen het project de strategische beslissingen (voorbereid door de stuurgroep) die niet tot de bevoegdheid van de politieke organen of het managementteam behoren.

        Het Decreet Lokaal Bestuur voorziet in de aanloop naar een definitieve samenvoeging in de mogelijkheid om vanaf de datum van de principiële beslissing om over te gaan tot samenvoeging, beheersovereenkomsten af te sluiten tussen de samenvoegende gemeenten en OCMW's om voor bepaalde functies beroep te kunnen doen op elkaars personeelsleden.

        De gemeenten Galamaarden, Gooik en Herne respectievelijk de OCMW's Galmaarden, Gooik en Herne, hebben op hun respectievelijke grond-en werkingsgebied eenzelfde decretale en/of wettelijke opdracht.

        Daarbij is- en blijft - het de doelstelling van de gemeenten en OCMW's Galmaarden, Gooik en Herne een zo goed mogelijk functionerende organisatie tot stand te brengen om de meest efficiënte dienstverlening aan de burgers te bieden en te garanderen.  De nood aan integraal besturen met meer bestuurskracht, de financiële beperkingen en de mogelijkheden tot efficiëntiewinst via schaalvoordelen en verminderde overheadkosten brengen de gemeenten en OCMW's Galmaarden, Gooik en Herne dichter bij elkaar.

        In aanloop naar een definitieve samenvoeging - waarover voor de goede orde nog geen uitsluitsel bestaat en dus geen enkele voorafname kan gemaakt worden - willen de gemeenten en OCMW's hun onderlinge samenwerking wel reeds naar een hoger niveau tillen, waarbij zijn een gemeenschappelijk gebruik van elkaars personeel beogen.

        In deze context strekt de bijgevoegde beheersovereenkomst ertoe uitvoering te geven aan de decretale mogelijkheid tot samenwerking op vlak van personeel, rekening houdend met de eigen specificiteit en de vastgestelde doelstellingen van ieder bestuur.

        De beheersovereenkomst is een kaderovereenkomst met - binnen de mogelijkheden geboden door de regelgeving - afspraken omtrent het gemeenschappelijk gebruik van elkaars personeel.  Aangezien er op heden enkel een principiële beslissing tot samenvoeging van de gemeenten en OCMW's Galmaarden, Gooik en Herne voorligt, wordt daarbij uitgegaan van (6) onderscheiden besturen met ieder een eigen rechtspersoonlijkheid en - weliswaar sterk op elkaar gelijkende - identiteit.

        Indien nodig kunnen verdere uitvoeringsmodaliteiten en concrete afspraken worden gemaakt tussen de gemeenten en OCMW's Galmaarden, Gooik en Herne en als addendum aan deze beheersovereenkomst worden gevoegd.

        De beheersovereenkomst wordt gesloten voor bepaalde duur en dit vanaf heden tot 1 januari 2024 in het geval niet definitief wordt beslist om tot een fusie over te gaan of 1 januari 2025, de eventuele samenvoegingsdatum.

         

        Juridische gronden

        Het decreet over het lokaal bestuur, artikelen 56, 285-288, 330-334, 345, 356,376.

        Het decreet van 16 juli 2021 houdende de versterking van de lokale democratie dat onder meer het decreet lokaal bestuur wijzigt, in het bijzonder artikel 342 tot 384 van het decreet lokaal bestuur.

        Het decreet van 5 juli 2002 tot vaststelling van de regels inzake de dotatie en de verdeling van het Vlaams Gemeentefonds.

        Het lokaal en provinciaal kiesdecreet van 8 juli 2011, in het bijzonder de artikelen 7 en 8.

        Het besluit van de Vlaamse Regering van 29 januari 2021 met betrekking tot de vaststelling van de voorwaarden voor de schuldovername in het kader van een vrijwillige samenvoeging van gemeenten op 1 januari 2025.

        De toelichtende nota aan de Vlaamse Regering bij dit uitvoeringsbesluit (VR 2021 2901 DOC. 0094/1).

        Publieke stemming
        Aanwezig: Lieven Krikilion, Gunther De Wilde, Christa Dermez, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Pascal De Leener, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Pascale Van den Eeckhoudt, Eric Van Snick
        Voorstanders: Lieven Krikilion, Gunther De Wilde, Christa Dermez, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Pascal De Leener, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Pascale Van den Eeckhoudt
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1.- De raad keurt de beheersovereenkomst over een samenwerking op vlak van personeel na de principiële beslissing tot samenvoeging van de gemeenten en OCMW's Galmaarden, Gooik en Herne, die als bijlage integraal deel uitmaakt van dit besluit, goed.

        Artikel 2.- Dit besluit heeft pas uitwerking wanneer ook de OCMW-raden van Galmaarden en Herne hun principiële goedkeuring aan de beheersovereenkomst geven.

      • Engagementsverklaring over toekomstige uitgaven en verbintenissen na de principiële beslissing tot samenvoeging van gemeenten en OCMW's Galmaarden, Gooik en Herne

        Aanwezig: Lieven Krikilion, Voorzitter
        Gunther De Wilde, Christa Dermez, Herman Anthoons, Schepenen
        Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Raadsleden
        Jonas De Maeseneer, Schepen
        Samuel Billens, Pascal De Leener, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Pascale Van den Eeckhoudt, Raadsleden
        Eric Van Snick, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Jan Depester, Laura Timmermans, Pascale Souffriau, Patrick Week, Ellen Vereman, Raadsleden
        Joris Samyn, Adjunct-algemeen directeur
        Afwezig: Steve Dehandschutter, Ellen Mathieu, Raadsleden
        Aanleiding en doel

        De lokale besturen Galmaarden, Gooik en Herne werken in uitvoering van de respectievelijke gemeenteraadsbesluiten tot vrijwillige samenvoeging van de gemeenten intensief samen in het traject naar de fusie.

        Volgens de bepalingen van het decreet lokaal bestuur kunnen de gemeenteraden beheersovereenkomsten goedkeuren.

        De gemeenteraad is bevoegd om de engagementsverklaring over de toekomstige uitgaven en verbintenissen goed te keuren.

        De gemeenten en OCMW's Galmaarden, Gooik en Herne zijn besturen die elk geconfronteerd worden met een sterke druk op hun bestuurskracht.  Vanuit de analyse dat de gemeenten en OCMW's Galmaarden, Gooik en Herne een gelijkend DNA vertonen enerzijds en een schaalvergroting opportuniteiten kan bieden op ambtelijk, operationeel, financieel en politiek vlak anderzijds, hebben de gemeenten Galmaarden, Gooik en Herne op 28 maart en 5 april 2023 een principiële beslissing tot vrijwillige samenvoeging van de gemeenten en OCMW's Galmaarden, Gooik en Herne goedgekeurd.

        De lokale besturen Galmaarden, Gooik en Herne hebben voor een projectmatige aanpak gekozen om dit fusietraject verder vorm te geven.  Er werd een projectstructuur uitgewerkt bestaande uit een stuurgroep en team fusie.  De stuurgroep zorgt voor de ambtelijke coördinatie van het fusietraject en is samengesteld uit de decretale graden (algemeen directeurs en financiële directeurs) en de adjunct-decretale graden (adjunct-algemeen directeurs) van de betrokken besturen en de transitiemanager (Probis).  De stuurgroep heeft als belangrijkste taak het coördineren van het project samen met de transitiemanager, het voorbereiden van de beslissingen en prioriteren van activiteiten binnen de doelstellingen van het project.  De stuurgroep rapporteert aan het team fusie.  Het team fusie is samengesteld uit de leden van de stuurgroep en uitgebreid met de burgemeester (of een vervanger) van ieder betrokken bestuur.  Het team fusie neemt binnen het project de strategische beslissingen (voorbereid door de stuurgroep) die niet tot de bevoegdheid van de politieke organen of het managementteam behoren.

        Een fusie is een delicaat en moeilijk proces.  De drie lokale besturen engageren zich daarom steeds respect te hebben voor elkaar zodat de organisaties op een positieve wijze naar elkaar kunnen toegroeien.

        Om de fusie tot één organisatie te realiseren, engageren de lokale besturen zich om op een open en constructieve wijze de fusie voor te bereiden.

        In aanvulling op de beheersovereenkomst die de samenwerking op vlak van personeel regelt, worden in bijgaand document ook enkele engagementen gemaakt inzake belangrijke toekomstige uitgaven en verbintenissen.

        Deze engagementen werden opgemaakt er ervoor te zorgen dat het voor alle entiteiten vermeld in de beheersovereenkomst duidelijk is hoe de entiteiten dienen om te gaan met nieuwe of hogere uitgaven/verbintenissen dan ingeschat in het goedgekeurde meerjarenplan, de aanpassing meerjarenplan, wijziging/vernieuwing in (raam)contracten of verbintenissen evenals kosten die voortvloeien uit het fusietraject.

        Deze engagementsverklaring behandelt:

        1. Wijzigingen aan uitgaven die aanleiding geven tot aanpassing meerjarenplan
        2. Kennisgeving aanpassing meerjarenplan
        3. Wijzigingen of vernieuwingen bij (raam)contracten of andere verbintenissen
        4. Kosten die worden gemaakt in kader van het fusietraject.
        Juridische gronden

        Het decreet over het lokaal bestuur, artikelen 56, 285-288, 330-334, 345, 356, 376

        Het decreet van 16 juli 2021, houdende de versterking van de lokale democratie dat onder meer het decreet lokaal bestuur wijzigt, in het bijzonder artikel 342 tot 384 van het decreet lokaal bestuur.

        Het decreet van 5 juli 2002 tot vaststelling van de regels inzake de dotatie en de verdeling van het Vlaams Gemeentefonds.

        Het lokaal en provinciaal kiesdecreet van 8 juli 2011, in het bijzonder de artikelen 7 en 8.

        Het besluit van de Vlaamse Regering van 29 januari 2021 met betrekking tot de vaststelling van de voorwaarden voor de schuldovername in het kader van een vrijwillige samenvoeging van gemeenten op 1 januari 2025.

        De toelichtende nota aan de Vlaamse Regering bij dit uitvoeringsbesluit (VR 2021 2901 DOC. 0094/1).

        Het gemeenteraadsbesluit van 28 maart 2023 houdende goedkeuring van de principiële beslissing tot vrijwillige samenvoeging van de gemeenten Galmaarden, Gooik en Herne.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Lieven Krikilion, Gunther De Wilde, Christa Dermez, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Pascal De Leener, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Pascale Van den Eeckhoudt, Eric Van Snick
        Voorstanders: Lieven Krikilion, Gunther De Wilde, Christa Dermez, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Linda De Schutter, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Pascal De Leener, Pascale Van den Eeckhoudt
        Onthouders: Kristoff Hemelinckx, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens
        Resultaat: Met 10 stemmen voor, 3 onthoudingen
        Besluit

        Artikel 1.- De raad keurt de engagementsverklaring over toekomstige uitgaven en verbintenissen na de principiële beslissing tot samenvoeging van gemeenten en OCMW's Galmaarden, Gooik en Herne, die als bijlage integraal deel uitmaakt van dit besluit, goed.

        Artikel 2.- Dit besluit heeft pas uitwerking wanneer ook de OCMW-raden van Galmaarden en Herne hun principiële goedkeuring aan de engagementsverklaring geven.

      • Regeling inzake het register der bekendmakingen van reglementen en verordeningen.

        Aanwezig: Lieven Krikilion, Voorzitter
        Gunther De Wilde, Christa Dermez, Herman Anthoons, Schepenen
        Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Raadsleden
        Jonas De Maeseneer, Schepen
        Samuel Billens, Pascal De Leener, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Pascale Van den Eeckhoudt, Raadsleden
        Eric Van Snick, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Jan Depester, Laura Timmermans, Pascale Souffriau, Patrick Week, Ellen Vereman, Raadsleden
        Joris Samyn, Adjunct-algemeen directeur
        Afwezig: Steve Dehandschutter, Ellen Mathieu, Raadsleden
        Aanleiding en doel

        Lokale besturen zijn verplicht om binnen welbepaalde termijnen een aantal welomschreven besluiten, lijsten met besluiten, stukken en reglementen en verordeningen te publiceren op hun webtoepassing. De correcte publicatie van de welomschreven reglementen en verordeningen van het lokaal bestuur moet blijken uit het register der bekendmakingen van deze reglementen en verordeningen.

        Lokale besturen kunnen vanaf 6 juli 2023 autonoom beslissen welk systeem als register gebruikt wordt om zekerheid te creëren over het correcte tijdstip van de digitale bekendmaking van reglementen en verordeningen op hun webtoepassing. Zij kunnen er voortaan voor kiezen om de gelogde gegevens van bestaande systemen als register te gebruiken. Ze kunnen er ook voor kiezen om de huidige werkwijze (papieren register dat telkens door de burgemeester en algemeen directeur ondertekend wordt) te behouden. Deze beslissing komt bij volheid van bevoegdheid toe aan de gemeenteraad, resp. raad voor maatschappelijk welzijn.

        Het lokaal bestuur Gooik maakt gebruik van gespecialiseerde en gevalideerde notuleringsoftware om de besluitvorming administratief te ondersteunen en te publiceren. Deze software is aangepast aan de laatste standaarden en technische specificaties en heeft voldoende maturiteitsniveau behaald in het validatieprogramma van het Agentschap Binnenlands Bestuur. In de raadpleegomgeving worden, in overeenstemming met de geldende publicatieverplichtingen, de nodige documenten (agenda, besluitenlijsten, notulen en uittreksels van besluiten) gepubliceerd. Dit systeem bevat de unieke identificatie en datum van publicatie van het bekendgemaakte document en is zo opgezet dat onmerkbare wijziging van de gepubliceerde en gelogde gegevens redelijkerwijs kan worden uitgesloten.

        Juridische gronden

        Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder de artikelen 40 e.v., 285 §1 en 286 §1.

        Besluit van de Vlaamse regering van 20 april 2018 betreffende de bekendmaking en raadpleegbaarheid van besluiten en stukken van het lokaal bestuur, betreffende de wijze waarop de reglementen en verordeningen van het lokaal bestuur worden bijgehouden in het register en betreffende de raadpleegbaarheid van de besluiten van de politiezones en hulpverleningszones.

        Besluit van de Vlaamse regering van 28 april 2023 tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering betreffende de bekendmaking en raadpleegbaarheid van besluiten en stukken van het lokaal bestuur, betreffende de wijze waarop de reglementen en verordeningen van het lokaal bestuur worden bijgehouden in het register en betreffende de raadpleegbaarheid van de besluiten van de politiezones en hulpverleningszones.

        Positief advies van het MAT dd. 22 augustus 2023.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Lieven Krikilion, Gunther De Wilde, Christa Dermez, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Pascal De Leener, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Pascale Van den Eeckhoudt, Eric Van Snick
        Voorstanders: Lieven Krikilion, Gunther De Wilde, Christa Dermez, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Pascal De Leener, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Pascale Van den Eeckhoudt
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Enig artikel.- De raad voor maatschappelijk welzijn opteert ervoor om, met ingang vanaf heden, gespecialiseerde en gevalideerde notuleringsoftware met voldoende maturiteitsniveau als register van bekendmaking van reglementen en verordeningen in de zin van artikel 288, tweede lid van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en artikel 3 van het besluit van de Vlaamse regering betreffende de bekendmaking en raadpleegbaarheid van besluiten en stukken van het lokaal bestuur, betreffende de wijze waarop de reglementen en verordeningen van het lokaal bestuur worden bijgehouden in het register en betreffende de raadpleegbaarheid van de besluiten van de politiezones en hulpverleningszones van 20 april 2018, te gebruiken.

      • Politieke organen

        • Intercommunale Haviland: Algemene vergadering van 13 december 2023. Goedkeuring van de statutenwijziging en vaststellen van het mandaat van de vertegenwoordigers.

          Aanwezig: Lieven Krikilion, Voorzitter
          Gunther De Wilde, Christa Dermez, Herman Anthoons, Schepenen
          Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Raadsleden
          Jonas De Maeseneer, Schepen
          Samuel Billens, Pascal De Leener, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Pascale Van den Eeckhoudt, Raadsleden
          Eric Van Snick, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Jan Depester, Laura Timmermans, Pascale Souffriau, Patrick Week, Ellen Vereman, Raadsleden
          Joris Samyn, Adjunct-algemeen directeur
          Afwezig: Steve Dehandschutter, Ellen Mathieu, Raadsleden
          Aanleiding en doel

          Het autonoom gemeentebedrijf is deelnemer bij Haviland Intercommunale die werd opgericht op 24 maart 1965 bij oprichtingsakte gepubliceerd in de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad van 16 april 1965 onder het nummer 8226 en werd verlengd op 23 oktober 2019 gepubliceerd in de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad op 21 november 2019 onder het nummer 19151652;

          Haviland Intercommunale is als intergemeentelijk samenwerkingsverband voor de ruimtelijke ordening en de economische-sociale expansie van het arrondissement Halle-Vilvoorde een dienstverlenende vereniging overeenkomstig artikel 398, §2, 2° van het Decreet Lokaal Bestuur;

          Artikel 427 van het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt dat de wijzigingen in de statuten van de dienstverlenende vereniging en in de bijlagen artikelsgewijs worden aangebracht door de Algemene Vergadering met een drievierdemeerderheid, zowel voor het geheel van de geldig uitgebrachte stemmen, als voor de geldig uitgebrachte stemmen van de vertegenwoordigde gemeenten, en op voorwaarde dat de gewone meerderheid van het aantal deelnemende gemeenten haar instemming betuigt;

          Dat uiterlijk negentig dagen voor de Algemene Vergadering die de statutenwijzigingen moet beoordelen, een door de Raad van Bestuur opgesteld ontwerp aan alle deelnemers wordt voorgelegd; dat de beslissingen daarover van hun raden die de oorspronkelijke statuten hebben goedgekeurd, het mandaat van de respectieve vertegenwoordigers op de Algemene Vergadering bepalen en bij het verslag worden gevoegd;

          Dat de deelnemers die nalaten binnen de gestelde termijn een beslissing te nemen en voor te leggen, worden geacht zich te onthouden; dat de onthouding het mandaat van hun vertegenwoordiger op de Algemene Vergadering bepaalt;

          De Raad van Bestuur van Haviland op 19 juni 2023 heeft overeenkomstig artikel 427 van het Decreet Lokaal Bestuur een ontwerp van statutenwijziging goedgekeurd;

          De brief van 22 augustus 2023 waarbij Haviland de deelnemers in kennis stelt van het voorstel van statutenwijzigingen;

          De agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van Haviland Intercommunale die zal gehouden worden op 13 december 2023 en ondermeer volgend agendapunt omvat:

          - Voorstel statutenwijzigingen: goedkeuring

          Het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn dd. 26 februari 2019 waarbij Laura Timmermans en Jonas De Maeseneer respectievelijk als effectief en plaatsvervangend vertegenwoordiger werden aangeduid;

          Juridische gronden

          Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 235 betreffende de bevoegdheden van de raad en de artikelen 427 en 432;

          De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen;

          De thans van kracht zijnde statuten van Haviland zoals gepubliceerd in de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad op 9 juli 2021, inzonderheid artikel 38 betreffende de statutenwijziging;

          Artikel 432 van het Decreet Lokaal Bestuur dat bepaalt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient herhaald te worden voor elke vergadering;

           

          Publieke stemming
          Aanwezig: Lieven Krikilion, Gunther De Wilde, Christa Dermez, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Pascal De Leener, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Pascale Van den Eeckhoudt, Eric Van Snick
          Voorstanders: Lieven Krikilion, Gunther De Wilde, Christa Dermez, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Pascal De Leener, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Pascale Van den Eeckhoudt
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Artikel 1.- Het voorstel van statutenwijziging van Haviland zoals werd aangenomen door de Raad van Bestuur op 19 juni 2023 wordt goedgekeurd.

          Artikel 2.- De reeds gevolmachtigde effectieve afgevaardigde en plaatsvervangend afgevaardigde - gedurende de huidige legislatuur - is gemandateerd om de statutenwijzigingen op de Buitengewone Algemene Vergadering van Haviland Intercommunale van 13 december 2023 goed te keuren.

          Artikel 3.- Het dagelijks bestuur wordt gelast met de uitvoering van dit besluit.

De voorzitter sluit de zitting op 26/09/2023 om 21:09.

Namens Raad voor maatschappelijk welzijn,

Eric Van Snick
Algemeen directeur

Lieven Krikilion
Voorzitter