De voorzitter opent de zitting op 21/12/2021 om 20:35.
De zitting wordt geopend om 21u21.
De algemeen directeur legt de notulen voor van de vergadering van de gemeenteraad van 30 november 2021.
Artikel 32 van het Decreet Lokaal Bestuur
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de notulen, zoals voorgelegd door de algemeen directeur, goed te keuren.
Enig artikel.- De notulen van 30 november 2021 worden goedgekeurd.
De raad van bestuur van het AGB Gooik heeft in de zitting van 4 december 2019 het meerjarenplan 2020-2025 vastgesteld. De gemeenteraad verleende haar goedkeuring in zitting van 17 december 2019.
Artikel 257 van het decreet over het lokaal bestuur legt op dat het meerjarenplan minstens één keer per jaar moet worden aangepast, waarbij in elk geval de kredieten voor het volgende boekjaar worden vastgesteld. Als dat nodig is, kunnen daarbij ook de kredieten voor het lopende boekjaar worden aangepast. Daarnaast kan het meerjarenplan, als dat nodig is, ook worden aangepast om alleen de kredieten voor het lopende boekjaar aan te passen.
De meerjarenplanaanpassing nr. 1 2020-2025 werd door de raad van bestuur vastgesteld in zitting van 2 september 2020 en door de gemeenteraad goedgekeurd in zitting van 29 september 2020.
De meerjarenplanaanpassing nr. 2 2020-2025 werd door de raad van bestuur vastgesteld in zitting van 2 december 2020 en door de gemeenteraad goedgekeurd in zitting van 22 december 2020.
Voorliggende meerjarenplanaanpassing nr. 3 2020-2025 van het AGB Gooik, dat tot doel heeft om zowel de kredieten van 2021 aan te passen als de kredieten voor 2022 vast te stellen, werd vastgesteld door de raad van bestuur van het AGB Gooik in zitting van 1 december 2021.
De gecoördineerde statuten van het AGB Gooik.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder de artikelen 241, 250 en 257 e.v., zoals nadien gewijzigd.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen (BVR BBC), zoals nadien gewijzigd.
Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen (MB BBC), zoals nadien gewijzigd.
De omzendbrief KBBJ/ABB 2020/3 van 18 september 2020 over de aanpassing van de meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de bijgevoegde meerjarenplanaanpassing nr. 3 2020-2025 van het AGB Gooik goed te keuren.
Artikel 1.- De gemeenteraad keurt de bijgevoegde meerjarenplanaanpassing nr. 3 2020-2025 van het AGB Gooik goed. Dit bestaat uit een aangepaste financiële nota, een toelichting en de eventuele wijzigingen van de strategische nota. Deze stukken maken integraal deel uit van huidig besluit.
Artikel 2.- De gegevens over dit beleidsrapport worden in digitale vorm aan de Vlaamse Regering bezorgd (cfr. o.a. art. 250 van het decreet over het lokaal bestuur).
Om economisch leefbaar te zijn en om sociaal aanvaardbare tarieven te kunnen behouden is het nodig dat het Autonoom Gemeentebedrijf Gooik vanwege de gemeente Gooik prijssubsidies ontvangt als vergoeding voor de toegangsgelden voor de sportinfrastructuur te Gooik
Het prijssubsidiereglement voor 2018 werd door de raad van bestuur goedgekeurd op 30 oktober 2018 en door de gemeenteraad op 30 oktober 2018.
Het prijssubsidiereglement voor 2019 werd door de raad van bestuur goedgekeurd op 12 december 2018 en door de gemeenteraad op 18 december 2018. De aanpassing van het reglement werd goedgekeurd door de raad van bestuur op 4 september 2019 en door de gemeenteraad op 24 september 2019.
Het prijssubsidiereglement voor 2020 werd door de raad van bestuur goedgekeurd op 4 december 2019 en door de gemeenteraad op 17 december 2019.
Het prijssubsidiereglement voor 2021 werd door de raad van bestuur goedgekeurd op 2 december 2020 en door de gemeenteraad op 22 december 2020.
Het prijssubsidiereglement voor 2022 werd door de raad van bestuur goedgekeurd op 1 december 2021
De gecoördineerde statuten van het AGB Gooik.
De beheersovereenkomst gesloten tussen de gemeente en het AGB.
Artikel 231 e.v. van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Deze uitgave is voorzien in het meerjarenplan 2020-2025 onder jaarbudgetrekening 0742-00/6495000.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het nieuwe prijssubsidiereglement 2022 zoals hierna beschreven goed te keuren.
Artikel 1.- De gemeenteraad keurt het nieuwe prijssubsidiereglement 2022, vermeld in artikel 2 van huidige beslissing, goed en vraagt aan de voorzitter van de gemeenteraad om dit te agenderen op de eerst volgende gemeenteraad.
Artikel 2.- Prijssubsidiereglement AGB Gooik - vanaf 1 januari 2022
Het Autonoom Gemeentebedrijf Gooik heeft haar inkomsten en uitgaven geraamd voor het kalenderjaar 2022, daarbij eveneens rekening houdende met de aflossingen van de lopende leningen aan de gemeente Gooik.
Om economisch rendabel te zijn wenst het Autonoom Gemeentebedrijf Gooik vanaf 1 januari 2022 de voorziene toegangsprijzen (inclusief 6 % BTW) voor de toegangsgelden voor de sportinfrastructuur te Gooik te vermenigvuldigen met een factor 3,52.
Rekening houdend met de sportieve en sociale functie van de vrijetijdsinfrastructuur is het wenselijk dat er tijdens het kalenderjaar 2022 geen prijsverhogingen doorgevoerd worden ten aanzien van de gebruikers van de vrijetijdsinfrastructuur, zodat deze toegankelijk is voor iedereen. Aldus is het wenselijk dat de gemeente zich ertoe verbindt om voor de periode vanaf 1 januari 2022 tot en met 31 december 2022 deze beperkte toegangsgelden te subsidiëren middels de toekenning van prijssubsidies.
De waarde van de prijssubsidie toegekend door de gemeente Gooik voor de toegangsgelden voor de sportinfrastructuur te Gooik zal aldus de prijs (inclusief 6% BTW) die de bezoeker voor recht op toegang betaalt vermenigvuldigd met een factor 2,52 bedragen.
De gesubsidieerde toegangsgelden (inclusief 6% BTW) kunnen steeds geherevalueerd worden in het kader van een periodieke evaluatie van de totale exploitatieresultaten van het Autonoom Gemeentebedrijf Gooik. In de mate er een prijssubsidieaanpassing noodzakelijk is zal het Autonoom Gemeentebedrijf Gooik deze steeds documenteren.
Het Autonoom Gemeentebedrijf Gooik zal op de vijfde werkdag van elk kwartaal de gemeente Gooik een overzicht bezorgen van het aantal gebruikers waaraan recht op toegang is verleend tijdens het voorbije kwartaal tot de vrijetijdsinfrastructuur. Dit overzicht zal tevens het bedrag aan te betalen prijssubsidies bevatten. De afrekening van deze prijssubsidies zal gebeuren middels de uitreiking van een debetnota die het Autonoom Gemeentebedrijf Gooik zou uitreiken aan de gemeente Gooik. De gemeente Gooik zal deze debetnota moeten betalen aan het Autonoom Gemeentebedrijf Gooik binnen de 5 werkdagen na ontvangst.
Een nieuw prijssubsidiereglement geldig vanaf 2023 zal worden onderhandeld tussen de gemeente Gooik en het Autonoom Gemeentebedrijf Gooik vóór 30 januari 2023.
Naar aanleiding van de Covid-19 crisis, moeten er per regio / eerstelijnszone een of meerdere vaccinatiecentrum/-centra ingericht worden. Er is door de eerstelijnszone Pajottenland i.s.m. de gemeenten Gooik, Roosdaal, Lennik, Herne, Galmaarden en Bever beslist om een vaccinatiecentrum in te richten in sporthal De Koornmolen (dewelke eigendom is van AGB Gooik).
Sinds 06/02/2021 wordt de sporthal in het kader van het vaccinatiecentrum gebruikt.
Net als in 2020 (toen door een verbod op het uitoefenen van sporten in de sporthal gedurende een deel van het jaar) zal er dus ook in 2021 gedurende een deel van het jaar door de sportclubs geen gebruik kunnen gemaakt worden van de sporthal. Er zullen bijgevolg gedurende die periode door het AGB geen inkomsten gegenereerd kunnen worden op het vlak van het verhuren van de infrastructuur aan sportclubs en de bijhorende prijssubsidies en dit terwijl de meeste kosten vast zijn en blijven doorlopen (energiekosten, verzekering, leningskosten,...).
Vermits het AGB een wettelijk verplicht winstoogmerk heeft (en de huurprijs die het AGB zal ontvangen in het kader van het vaccinatiecentrum, zal vermoedelijk niet voldoende zijn in dat kader), moet er een bijkomende vergoeding voorzien worden.
De consultant (Q&A bvba) die het AGB begeleidt voor o.a. fiscale zaken, stelt bijgevolg voor om, net als in 2020, een dergelijke vergoeding toe te kennen van de gemeente Gooik aan het AGB van Gooik.
Rekening houdende met al het bovenstaande, werd een vergoeding van 45.000,00 euro beslist door de Raad van Bestuur van het AGB op 25/02/2021 en de door de Gemeenteraad op 30/03/2021.
De nieuwe circulaire van 11/06/2021 stelt dat het resultaat van boekjaar 2021 vanaf 1 oktober zal beoordeeld worden in de context van het winstoogmerk van AGB’s. Dat betekent dat de gemeenten een coronoatoelage kunnen toekennen aan hun AGB, met betrekking tot het verlies van de eerste 3 kwartalen van 2021.
De benodigde coronatoelage voor de eerste 3 kwartalen van 2021 is voor AGB Gooik berekend op 33.000 euro. Daarom is het aangewezen om 12.000 euro van de verkregen 45.000 euro terug te betalen van AGB naar gemeente.
De gecoördineerde statuten van het AGB Gooik.
De beheersovereenkomst gesloten tussen het AGB en de gemeente Gooik.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Circulaire 2021/C/8 van 5 februari 2021 van de Algemene Administratie van de Fiscaliteit betreffende de beoordeling van de al dan niet aanwezigheid van een winstoogmerk in hoofde van een autonoom gemeentebedrijf.
Circulaire 2021/C/57 van 11 juni 2021 van de Algemene Administratie van de Fiscaliteit betreffende de de beoordeling van de al dan niet aanwezigheid van een winstoogmerk in hoofde van een autonoom gemeentebedrijf.
De Wet van 29 mei 2020 houdende diverse dringende fiscale bepalingen ten gevolge van de COVID-19 pandemie.
De Wet van 20 december 2020 houdende tijdelijke ondersteuningsmaatregelen ten gevolge van de COVID-19 pandemie.
Het besluit van de Raad van Bestuur van AGB Gooik van 25 februari 2021.
Het besluit van de Gemeenteraad van Gooik van 30 maart 2021.
Artikel 1.- Gemeente Gooik en AGB Gooik komen overeen dat van de 45.000,00 euro toegekende coronatoelage er 12.000 euro wordt teruggestort door AGB Gooik aan gemeente Gooik.
Artikel 2.-Dit bedrag van 12.000,00 euro zal door AGB Gooik betaald worden aan gemeente Gooik voor het einde van het jaar 2021.
De gemeenteraad heeft in zitting van 22 december 2020 de lijst van nominatieve subsidies 2021 goedgekeurd. Deze lijst werd een eerste keer aangepast in zitting van 28 september 2021.
De investeringstoelage toekomende aan de Kerkfabriek Sint-Ursmarus wordt door middel van een budgetwijziging verhoogd van 21.400,- euro naar 24.000,- euro omdat de totale investeringsuitgaven (herstellingswerken aan de kerk) hoger uitvallen dan initieel voorzien. Bijgevolg moet de lijst houdende een overzicht van de nominatieve subsidies voor 2021 opnieuw aangepast worden. Deze investeringstoelage wordt pas uitbetaald na het voorleggen van de nodige facturen van de herstellingswerken door de Kerkfabriek.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om onderstaande aangepaste en gecoördineerde lijst van nominatief toegekende subsidies 2021 goed te keuren:
Begunstigde |
IR |
Omschrijving |
Bedrag |
Jaarbudgetrekening |
Bedrijfsgilde Gooik |
2732 |
Toelage aan Bedrijfsgilde Gooik |
€ 108,00 |
0530-00/6493000 |
Gooikse landbouwraad |
2733 |
Jaarlijkse toelage landbouwraad |
€ 620,00 |
0530-00/6493000 |
Oudercomité Kester |
2797 |
Toelage aan oudercomités |
€ 1.075,00
|
0800-99/6493000 |
Oudercomité Gooik |
2796 |
Toelage aan oudercomités |
€ 1.075,00
|
0800-99/6493000 |
Oudercomité Strijland |
2805 |
Toelage aan oudercomités |
€ 1.075,00
|
0800-99/6493000 |
Oudercomité Oetingen |
2806 |
Toelage aan oudercomités |
€ 1.075,00
|
0800-99/6493000 |
Oudercomité Leerbeek |
2799 |
Toelage aan oudercomités |
€ 1.075,00
|
0800-99/6493000 |
Gooikse jeugdraad |
2808 |
Jaarlijkse toelage jeugdraad |
€ 620,00 |
0750-00/6493000 |
Heemkundige Kring |
2303 |
Jaarlijkse toelage |
€ 3.343,00 |
0739-00/6493000 |
Klimaatpunt Pajottenland & Zennevallei |
9163 |
Jaarlijkse toelage |
€ 4.000,00 |
0380-00/6493000 |
Samana Oetingen |
2812 |
Jaarlijkse toelage |
€ 323,00 |
0985-00/6493000 |
Samana O.L.V. Bijstand |
2814 |
Jaarlijkse toelage |
€ 323,00 |
0985-00/6493000 |
Samana Sint-Niklaas |
2757 |
Jaarlijkse toelage |
€ 323,00 |
0985-00/6493000 |
Samana Kester |
2788 |
Jaarlijkse toelage |
€ 323,00 |
0985-00/6493000 |
Samana Leerbeek |
2762 |
Jaarlijkse toelage |
€ 323,00 |
0985-00/6493000 |
Gezinsbond Gooik-centrum |
2792 |
Jaarlijkse toelage |
€ 269,00 |
0949-41/6493000 |
Gezinsbond Strijland |
2798 |
Jaarlijkse toelage |
€ 269,00 |
0949-41/6493000 |
Gooikse seniorenraad |
2819 |
Jaarlijkse toelage aan de Gooikse seniorenraad |
€ 620,00 |
0949-46/6493000 |
GOS-team |
2820 |
Jaarlijkse toelage catehesewerking |
€ 806,00 |
0739-00/6493000 |
Gooikse cultuurraad |
2821 |
Jaarlijkse toelage aan de Gooikse cultuurraad |
€ 620,00 |
0739-00/6493000 |
Kunstatelier Rozenbroek |
2829 |
Jaarlijkse toelage |
€ 538,00 |
0739-00/6493000 |
Actigo |
2918 |
Jaarlijkse toelage |
€ 645,00 |
0739-00/6493000 |
Kunstforum |
2838 |
Jaarlijkse toelage |
€ 1.612,00 |
0739-00/6493000 |
Cultuurregio Pajottenl. & Zennevallei |
2547 |
Bijdrage aan cultuurregio Pajottenland & Zennevallei |
€ 9.300,00 |
0739-00/6493000 |
Natuurfotografen Pajottenland |
2840 |
Jaarlijkse toelage |
€ 215,00 |
0739-00/6493000 |
Gooikse sportraad |
2841 |
Jaarlijkse toelage aan de Gooikse sportraad |
€ 620,00 |
0740-00/6493000 |
Gooikse sportraad |
2841 |
Jaarlijkse toelage aan de sportraad voor sportpromotionele activiteiten voor brede bevolking |
€ 2.500 |
ACT-8.2.10 |
Kom Op Tegen Kanker |
2843 |
Jaarlijkse toelage |
€ 1.075,00 |
0985-00/6493000 |
Ga Voor Geluk vzw |
2847 |
Jaarlijkse toelage |
€ 108,00 |
0985-00/6493000 |
Omega vzw |
2848 |
Jaarlijkse toelage |
€ 538,00 |
0985-00/6493000 |
K.V. Gehandicapten |
2852 |
Jaarlijkse toelage |
€ 666,00 |
0985-00/6493000 |
Home Zonnelied |
2853 |
Jaarlijkse toelage |
€ 215,00 |
0985-00/6493000 |
Beschutte Werkplaats Pajottenland |
2854 |
Jaarlijkse toelage |
€ 430,00 |
0985-00/6493000 |
Huize De Poel |
2855 |
Jaarlijkse toelage |
€ 108,00 |
0985-00/6493000 |
MPI Sint-Lodewijk |
2859 |
Jaarlijkse toelage |
€ 538,00 |
0985-00/6493000 |
Huis Michielsheem |
2877 |
Jaarlijkse toelage |
€ 215,00 |
0985-00/6493000 |
Rode Kruis Gooik |
2861 |
Jaarlijkse toelage |
€ 376,00 |
0985-00/6493000 |
De Pajotse Oldtimervrienden |
2921 |
Jaarlijkse toelage |
€ 108,00 |
0739-00/6493000 |
Oud-scouts Gooik |
2939 |
Jaarlijkse toelage |
€ 108,00 |
0739-00/6493000 |
Gezondheidsraad |
|
Jaarlijkse toelage |
€ 620,00 |
0985-00/6493000 |
Vzw Natuurpunt |
2867 |
Jaarlijkse toelage |
€ 269,00 |
0380-00/6493000 |
Gooikse milieuraad |
2868 |
Jaarlijkse toelage |
€ 620,00 |
0380-00/6493000 |
Velt |
2871 |
Jaarlijkse toelage |
€ 269,00 |
0380-00/6493000 |
Gooik Mondiaal |
3854 |
Jaarlijkse toelage |
€ 620,00 |
0160-00/6493000 |
Integratieraad |
|
Jaarlijkse toelage |
€ 620,00 |
0719-00/6493000 |
Dierenwelzijnsraad |
9169 |
Jaarlijkse toelage |
€ 620,00 |
0390-00/6493000 |
Jaarmarktcomité |
2870 |
Jaarlijkse toelage |
€ 5.855,00 |
0719-00/6493000 |
Kerkfabriek Sint-Niklaas |
2612 |
Werkingstoelage |
€ 18.988,91 |
0790-00/6494000 |
Kerkfabriek O.L.V. Bijstand |
2110 |
Werkingstoelage |
€ 34.306,54 |
0790-00/6494000 |
Kerkfabriek Sint-Ursmarus |
2613 |
Werkingstoelage |
€ 9.721,99 |
0790-00/6494000 |
Kerkfabriek Sint-Martinus |
2611 |
Investeringstoelage |
€ 6.500,- |
0790-00/6640000 |
Kerkfabriek Sint-Ursmarus |
2613 |
Investeringstoelage |
€ 24.000,- |
0790-00/6640000 |
Politiezone Pajottenland |
2019 |
Werkingstoelage aan politiezone Pajottenland |
€ 1.007.937,58 |
0400-00/6494000 |
Brandweerzone Vlaams-Brabant West |
3802 |
Bijdrage aan brandweerzone |
€ 424.197,00 |
0410-00/6494000 |
Brandweerzone Vlaams-Brabant West |
3802 |
Investeringsbijdrage aan brandweerzone |
€ 64.665,00 |
0410-00/6640000 |
Investeringstoelage Wijnant Jo |
5427 |
Tussenkomst restauratie Van Reepingenhuisje |
€ 21.409,06 |
0720-00/6640000 |
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, zoals nadien gewijzigd, in het bijzonder artikel 41, 23° op grond waarvan de gemeenteraad bevoegd is voor het vaststellen van subsidiereglementen en het toekennen van nominatieve subsidies.
Het besluit van de gemeenteraad van 22 december 2020 houdende goedkeuring van de lijst van nominatieve subsidies.
Het besluit van de gemeenteraad van 28 september 2021 houdende een eerste aanpassing van voormelde beslissing.
Artikel 1.- De gemeenteraad keurt goed dat de lijst van nominatieve subsidies 2021, zoals deze werd goedgekeurd in zitting van 22 december 2020 en een eerste keer werd aangepast in zitting van 28 september 2021, als volgt wordt aangepast:
Artikel 3.- Dit besluit wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 285 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Het decreet over het lokaal bestuur heeft de huidige lijsten bij het budget (nominatieve subsidies, delegatie overheidsopdrachten,...) losgekoppeld van de beleidsrapporten: de uiteindelijke bevoegdheid blijft bij de raad, maar die zal hierover niet langer via het meerjarenplan beslissen (aangezien dit niet meer in de verplichte schema's van het beleidsrapport is opgenomen).
Artikel 41 van het decreet lokaal bestuur bepaalt het volgende:
de volgende bevoegdheden kunnen niet aan het college van burgemeester en schepenen worden toevertrouwd:
23° het vaststellen van subsidiereglementen en het toekennen van nominatieve subsidies.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, zoals nadien gewijzigd, in het bijzonder artikel 41, 23° op grond waarvan de gemeenteraad bevoegd is voor het vaststellen van subsidiereglementen en het toekennen van nominatieve subsidies.
Nader vermelde bedragen worden voorgesteld in verhouding van billijkheid in functie van de werking van de verkrijger, de activiteiten, de uitstraling alsmede wettelijke verplichtingen.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om onderstaande lijst van nominatief toegekende subsidies 2022 goed te keuren:
Begunstigde |
IR |
Omschrijving |
Bedrag |
Jaarbudgetrekening |
Bedrijfsgilde Gooik |
2732 |
Toelage aan Bedrijfsgilde Gooik |
€ 108,00 |
0530-00/6493000 |
Gooikse landbouwraad |
2733 |
Jaarlijkse toelage landbouwraad |
€ 620,00 |
0530-00/6493000 |
Oudercomité Kester |
2797 |
Toelage aan oudercomités |
€ 1.075,00
|
0800-99/6493000 |
Oudercomité Gooik |
2796 |
Toelage aan oudercomités |
€ 1.075,00
|
0800-99/6493000 |
Oudercomité Strijland |
2805 |
Toelage aan oudercomités |
€ 1.075,00
|
0800-99/6493000 |
Oudercomité Oetingen |
2806 |
Toelage aan oudercomités |
€ 1.075,00
|
0800-99/6493000 |
Oudercomité Leerbeek |
2799 |
Toelage aan oudercomités |
€ 1.075,00
|
0800-99/6493000 |
Gooikse jeugdraad |
2808 |
Jaarlijkse toelage jeugdraad |
€ 620,00 |
0750-00/6493000 |
Heemkundige Kring |
2303 |
Jaarlijkse toelage |
€ 3.343,00 |
0739-00/6493000 |
Klimaatpunt Pajottenland & Zennevallei |
9163 |
Jaarlijkse toelage |
€ 4.000,00 |
0380-00/6493000 |
Samana Oetingen |
2812 |
Jaarlijkse toelage |
€ 323,00 |
0985-00/6493000 |
Samana O.L.V. Bijstand |
2814 |
Jaarlijkse toelage |
€ 323,00 |
0985-00/6493000 |
Samana Sint-Niklaas |
2757 |
Jaarlijkse toelage |
€ 323,00 |
0985-00/6493000 |
Samana Kester |
2788 |
Jaarlijkse toelage |
€ 323,00 |
0985-00/6493000 |
Samana Leerbeek |
2762 |
Jaarlijkse toelage |
€ 323,00 |
0985-00/6493000 |
Gezinsbond Gooik-centrum |
2792 |
Jaarlijkse toelage |
€ 269,00 |
0949-41/6493000 |
Gezinsbond Strijland |
2798 |
Jaarlijkse toelage |
€ 269,00 |
0949-41/6493000 |
Gooikse seniorenraad |
2819 |
Jaarlijkse toelage aan de Gooikse seniorenraad |
€ 620,00 |
0949-46/6493000 |
GOS-team |
2820 |
Jaarlijkse toelage catehesewerking |
€ 806,00 |
0739-00/6493000 |
Gooikse cultuurraad |
2821 |
Jaarlijkse toelage aan de Gooikse cultuurraad |
€ 620,00 |
0739-00/6493000 |
Kunstatelier Rozenbroek |
2829 |
Jaarlijkse toelage |
€ 538,00 |
0739-00/6493000 |
Actigo |
2918 |
Jaarlijkse toelage |
€ 745,00 |
0739-00/6493000 |
Zin in Kunst |
2838 |
Jaarlijkse toelage |
€ 1.612,00 |
0739-00/6493000 |
Cultuurregio Pajottenl. & Zennevallei |
2547 |
Bijdrage aan cultuurregio Pajottenland & Zennevallei |
€ 9.300,00 |
0739-00/6493000 |
Natuurfotografen Pajottenland |
2840 |
Jaarlijkse toelage |
€ 215,00 |
0739-00/6493000 |
Gooikse sportraad |
2841 |
Jaarlijkse toelage aan de Gooikse sportraad |
€ 620,00 |
0740-00/6493000 |
Kom Op Tegen Kanker |
2843 |
Jaarlijkse toelage |
€ 1.075,00 |
0985-00/6493000 |
Omega vzw |
2848 |
Jaarlijkse toelage |
€ 538,00 |
0985-00/6493000 |
K.V. Gehandicapten |
2852 |
Jaarlijkse toelage |
€ 666,00 |
0985-00/6493000 |
Home Zonnelied |
2853 |
Jaarlijkse toelage |
€ 215,00 |
0985-00/6493000 |
Beschutte Werkplaats Pajottenland |
2854 |
Jaarlijkse toelage |
€ 430,00 |
0985-00/6493000 |
Huize De Poel |
2855 |
Jaarlijkse toelage |
€ 108,00 |
0985-00/6493000 |
MPI Sint-Lodewijk |
2859 |
Jaarlijkse toelage |
€ 538,00 |
0985-00/6493000 |
Huis Michielsheem |
2877 |
Jaarlijkse toelage |
€ 215,00 |
0985-00/6493000 |
Rode Kruis Gooik |
2861 |
Jaarlijkse toelage |
€ 376,00 |
0985-00/6493000 |
De Pajotse Oldtimervrienden |
2921 |
Jaarlijkse toelage |
€ 108,00 |
0739-00/6493000 |
Oud-scouts Gooik |
2939 |
Jaarlijkse toelage |
€ 108,00 |
0739-00/6493000 |
Gezondheidsraad |
|
Jaarlijkse toelage |
€ 620,00 |
0985-00/6493000 |
Vzw Natuurpunt |
2867 |
Jaarlijkse toelage |
€ 269,00 |
0380-00/6493000 |
Gooikse milieuraad |
2868 |
Jaarlijkse toelage |
€ 620,00 |
0380-00/6493000 |
Velt |
2871 |
Jaarlijkse toelage |
€ 269,00 |
0380-00/6493000 |
Gooik Mondiaal |
3854 |
Jaarlijkse toelage |
€ 620,00 |
0160-00/6493000 |
Integratieraad |
|
Jaarlijkse toelage |
€ 620,00 |
0719-00/6493000 |
Dierenwelzijnsraad |
9169 |
Jaarlijkse toelage |
€ 620,00 |
0390-00/6493000 |
Jaarmarktcomité |
2870 |
Jaarlijkse toelage |
€ 5.855,00 |
0719-00/6493000 |
Kerkfabriek Sint-Niklaas |
2612 |
Werkingstoelage |
€ 27.119,36 |
0790-00/6494000 |
Kerkfabriek O.L.V. Bijstand |
2110 |
Werkingstoelage |
€ 25.600,07 |
0790-00/6494000 |
Kerkfabriek Sint-Ursmarus |
2613 |
Werkingstoelage |
€ 21.588,37 |
0790-00/6494000 |
Kerkfabriek Sint-Martinus |
2611 |
Werkingstoelage |
€ 4.840,52 |
0790-00/6640000 |
Politiezone Pajottenland |
2019 |
Werkingstoelage aan politiezone Pajottenland |
€ 1.056.734,09 |
0400-00/6494000 |
Brandweerzone Vlaams-Brabant West |
3802 |
Exploitatietoelage aan brandweerzone |
€ 434.342,04 |
0410-00/6494000 |
Brandweerzone Vlaams-Brabant West |
3802 |
Investeringstoelage aan brandweerzone |
€ 65.296,19 |
0410-00/6640000 |
Investeringstoelage Wijnant Jo |
5427 |
Tussenkomst restauratie Van Reepingenhuisje |
€ 21.409,06 |
0720-00/6640000 |
Door raadslid Jason Broodcoorens wordt namens de n va-fractie gemeld dat zij akkoord gaan met deze lijst maar vragen een volledige lijst met alle subsidies ter kennisgeving aan de gemeenteraad van janurari.
De burgemeester antwoordt dat de verdeling van de overige subsidies via de bestaande reglementen - die werden goedgekeurd door de gemeenteraad - verloopt en de bedragen van toekenning kunnen gevolgd worden via de notulen van het college van burgemeester en schepenen.
Artikel 1.- De in de considerans vermelde lijst van nominatieve subsidies 2022 wordt goedgekeurd.
Artikel 4.- Dit besluit wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 285 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Bij besluit van de politieraad dd. 24 juni 2019 werd de verdeelsleutel en het vastleggen van de stijgingspercentage gemeentelijke dotaties goedgekeurd.
Bij besluit van de politieraad 13 december 2021 werd het budget 2022 goedgekeurd.
De financiële bijdrage voor het dienstjaar 2022 van de gemeente Gooik aan de PZ Pajottenland bedraagt 1.056.734,09 euro.
De wet van 7 december 1998 tot de organisatie van een geïntegreerde politiedienst inzonderheid de artikels 40 en 71.
Het Decreet Lokaal Bestuur.
De burgemeester geeft toelichting. Namens de n va-fractie meldt raadslid Jason Broodcoorens dat zij zich zorgen maken over de financiële toestand van de politiezone en vraagt om dit nauwgezet op te volgen. De burgemeester benadrukt dat de zone een wijkwerker heeft per 3.000 inwoners en werkt als een landelijke zone dicht bij de mensen.
Artikel 1.- De gemeenteraad stelt de financiële bijdrage voor het dienstjaar 2022 van de gemeente Gooik aan de PZ Pajottenland vast op 1.056.734,09 euro.
Artikel 2.- Afschrift van onderhavig besluit over te maken aan de financieel directeur.
Het meerjarenplan 2020-2025 van gemeente en OCMW Gooik is vastgesteld door de Raad Voor Maatschappelijk Welzijn en door de Gemeenteraad op 17/12/2019.
Artikel 257 van het decreet over het lokaal bestuur legt op dat het meerjarenplan minstens één keer per jaar moet worden aangepast, waarbij in elk geval de kredieten voor het volgende boekjaar worden vastgesteld. Daarnaast kan het meerjarenplan, als dat nodig is, ook worden aangepast om alleen de kredieten voor het lopende boekjaar aan te passen.
Sinds december 2019 zijn er meerdere meerjarenplanaanpassingen gebeurd. De meest recente is meerjarenplanaanpassing nr. 3 2020-2025, die een aanpassing betrof van de kredieten van het lopende boekjaar (2021), en die werd vastgesteld door de Raad Voor Maatschappelijk Welzijn en door de Gemeenteraad in zitting van 28 september 2021.
Voorliggende meerjarenplanaanpassing nr. 4 2020-2025 heeft als doel om de kredieten voor het volgende boekjaar (2022) vast te stellen.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 249 §3.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen (BVR BBC).
Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen (MB BBC).
De omzendbrief KBBJ/ABB 2020/3 van 18 september 2020 betreffende de aanpassing van de meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus.
Aan de Gemeenteraad wordt gevraagd om zijn deel van de meerjarenplanaanpassing nr. 4 2020-2025 vast te stellen en het deel van het OCMW goed te keuren.
Het managementteam heeft in de vergadering van 30/11/2021 een positief advies uitgebracht aangaande het voorontwerp van de meerjarenplanaanpassing nr. 4 2020-2025.
Artikel 1: De Gemeenteraad stelt zijn deel van de meerjarenplanaanpassing nr. 4 2020-2025 vast. Deze meerjarenplanaanpassing bestaat uit een strategische nota, een financiële nota en een toelichting. Deze stukken maken integraal deel uit van huidig besluit.
Artikel 2: De Gemeenteraad keurt het deel, dat de Raad Voor Maatschappelijk Welzijn heeft vastgesteld in zijn vergadering van 21/12/2021, van de meerjarenplanaanpassing nr. 4 2020-2025 goed.
Artikel 3: De gegevens over dit beleidsrapport worden door de gemeente in digitale vorm aan de Vlaamse Regering bezorgd (cfr. o.a. art. 250 van het decreet over het lokaal bestuur).
In zitting van 28 april 2020 heeft de gemeenteraad de eerdere beslissing van het college van burgemeester en schepenen om met ingang van 14 maart 2020 tot het einde van het wettelijk verbod voor brasserieën om cliënteel ter plaatse te laten eten, de door DBD BVBA verschuldigde concessievergoeding kwijt te schelden bekrachtigd.
Deze beslissing werd door de gemeenteraad een eerste keer hernomen in zitting van 29 september 2020. Tijdens deze zitting heeft de gemeenteraad beslist om met ingang van 14 maart 2020 tot en met 7 juni 2020 en van 29 juli 2020 tot en met 31 december 2020 de door DBD BVBA verschuldigde concessievergoeding kwijt te schelden.
Vervolgens heeft de gemeenteraad op 22 december 2020 beslist om de tijdelijke kwijtschelding te verlengen en dit zolang het voor de concessionaris wettelijk verboden is om cliënteel ter plaatse te ontvangen en te bedienen, uitgezonderd afhaal- en/of leverdienst.
In zitting van 25 mei 2021 heeft de gemeenteraad beslist om de kwijtschelding te verlengen tot en met 31 december 2021.
Gezien de huidige vierde golf en de geldende federale maatregelen (uitgebreide mondmaskerplicht, max. 6 personen aan een tafel, sluitingsuur horeca 23.00 uur) die opnieuw een zware impact hebben op de horeca stelt het college van burgemeester en schepenen voor om de kwijtschelding te verlengen tot en met 31 maart 2022 en dit ten belope van de helft van de concessievergoeding.
De concessieovereenkomst met als voorwerp de uitbating van Volkscafé De Cam, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 3 juni 1996.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, zoals later gewijzigd.
De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 9 april 2020, houdende de tijdelijke kwijtschelding van de concessievergoeding en de goedkeuring van een afbetalingsplan.
De bekrachtiging van deze beslissing door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2020.
De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 20 augustus 2020, houdende aanpassing van haar eerdere beslissing van 9 april 2020.
De bekrachtiging van deze beslissing door de gemeenteraad in zitting van 29 september 2020.
De beslissing van de gemeenteraad van 22 december 2020, waarbij de verlenging van de tijdelijke kwijtschelding van de concessievergoeding werd goedgekeurd.
De beslissing van de gemeenteraad van 25 mei 2021, waarbij de verlenging van de tijdelijke kwijtschelding van de concessievergoeding werd goedgekeurd.
Het ministerieel besluit van 28 oktober 2021 houdende de nodige maatregelen van bestuurlijke politie teneinde de gevolgen voor de volksgezondheid van de afgekondigde epidemische noodsituatie betreffende de coronavirus COVID-19 pandemie te voorkomen of te beperken, zoals nadien gewijzigd.
Het voorstel van het college van burgemeester en schepenen dd. 9 december 2021.
Door burgemeester Doomst Michel wordt er toelichting gegeven.
Namens de n va-fractie meldt raadslid Philippe Deock dat de n v-a tegen stemt tegen deze kwijtschelding gezien de versoepeling van de coronamaatregelen en vinden dit oneerlijke concurrentie voor de andere horeacazaken.
Schepen Chista Dermez zegt de opmerkingen te begrijpen maar ziet wel nog problemen voor de horeca: misschien komen er terug strengere maatregelen en klanten zijn ook meer terughoudend.
Schepen Gunther Dewilde sluit hierbij aan voor de situatie van de cafetaria van de sporthal Koornmolen: er zijn minder wedstrijden, geen publiek .... en zegt dat ze er willen voor zorgen dat de eigen concessies deze crisis kunnen overleven.
Artikel 1.- De gemeenteraad beslist om de tijdelijke kwijtschelding van de concessievergoeding voor het Volkscafé De Cam verschuldigd door DBD BVBA te verlengen tot en met 31 maart 2022 met dien verstande dat de vrijstelling wordt toegekend voor de helft van het bedrag van de concessievergoeding. De helft van de concessievergoeding die niet vrijgesteld wordt moet betaald worden overeenkomstig de bepalingen van de overeenkomst.
Artikel 2.- Vanaf 1 april 2022 is de concessievergoeding opnieuw volledig verschuldigd.
Artikel 3.- Voor zoveel als nodig wordt het college van burgemeester en schepenen gelast met de verdere uitvoering van dit besluit.
Artikel 4.- Een uittreksel van huidig besluit zal worden overgemaakt aan de financieel directeur en DBD BVBA.
Tot uitvoering van de aanleg van een fietspad in de Wolvenstraat is het wenselijk om een deel van het perceel gelegen te Gooik en kadastraal gesitueerd afdeling 1, sectie D, deel van nr. 487 met een oppervlakte van1 are 07 centiaren en eigendom van Bart De Broyer, Koning Albertstraat 83, 1760 Roosdaal, Els De Broyer, Edingsesteenweg 58C, 1755 Gooik, Wim De Broyer, Eeckelstraat 32, 1755 Gooik, Christiana Kestens, Eeckelstraat 34, 1755 Gooik aan te kopen.
Het Gemeentedecreet van 15 juli 2005, artikel 43, § 2, 12°.
Het Burgerlijk Wetboek, artikelen 1582 t.e.m. 1701.
Het proces-verbaal van schatting opgemaakt door Urbain Jamaels, landmeter-expert o.g. dd. 25 maart 2021.
Het desbetreffende JBR nr. is 5.2.2/0290-00/2240000.
Door schepen Simon De Boeck wordt toelichting verstrekt bij dit agendapunt; de aankoop gebeurt in het kader van de aanleg van een fietspad in de Wolvenstraat.
Artikel 1.- Tot principiële goedkeuring van de aankoop van een deel van het perceel gelegen te Gooik, kadastraal gesitueerd afdeling 1, sectie D, deel van nr. 487 met een oppervlakte van 1 are 07 centiaren en eigendom van Bart De Broyer, Koning Albertstraat 83, 1760 Roosdaal, Els De Broyer, Edingsesteenweg 58C, 1755 Gooik, Wim De Broyer, Eeckelstraat 32, 1755 Gooik, Christiana Kestens, Eeckelstraat 34, 1755 Gooik aan de prijs van 865 euro.
Artikel 2.- Tot goedkeuring van de bij onderhavig besluit gevoegde onderhandse overeenkomst.
Tot uitvoering van de aanleg van een fietspad in de Wolvenstraat is het wenselijk om een deel van het perceel gelegen te Gooik en kadastraal gesitueerd afdeling 1, sectie D, deel van nr. 475/B met een oppervlakte van 10 centiaren en eigendom van Frank Defrere, Koning Boudewijnstraat 24, 1755 Gooik, Johan Defrere, Brusselbaan 257A012, 9320 Aalst, Kristel Defrere, Letterbeekstraat 38, 1755 Gooik, Liesbet Defrere, Kervijnstraat 11, 1755 Gooik, Helena Maris, Wolvenstraat 22, 1755 Gooik aan te kopen.
De familie Defrere heeft aangegeven het volledige perceel te willen verkopen.
Overwegende dat dit een opportuniteit is voor het gemeentebestuur teneinde latere ontwikkelingen te realiseren en er derhalve een tweede schattingsverslag werd opgemaakt voor het volledige perceel met een oppervlakte van 41 are 71 centiaren.
Het Gemeentedecreet van 15 juli 2005, artikel 43, § 2, 12°.
Het Burgerlijk Wetboek, artikelen 1582 t.e.m. 1701.
Het proces-verbaal van schatting opgemaakt door Urbain Jamaels, landmeter-expert o.g. dd. 25 maart 2021.
Het proces-verbaal van schatting opgemaakt door Urbain Jamaels, landmeter-expert o.g. dd. 9 augustus 2021.
Het desbetreffende JBR nr. is 5.2.2/0290-00/2240000.
Door schepen Simon De Boeck wordt toelichting verstrekt bij dit agendapunt; de aankoop gebeurt in het kader van de aanleg van een fietspad in de Wolvenstraat.
Door raadslid Kristoff Hemelinckx wordt de vraag gesteld waarom er zo een groot perceel wordt aangekocht en wat de plannen van het bestuur zijn. Schepen Simon De Boeck antwoordt dat dit vooral in het kader van het fietspad is, maar ook open staan voor verdere strategische verwerving voor eventuele verdere ontwikkelingen.
Artikel 1.- Tot principiële goedkeuring van de aankoop van het perceel gelegen te Gooik, kadastraal gesitueerd afdeling 1, sectie D, 475/B met een oppervlakte van 41 are 71 centiaren en eigendom van Frank Defrere, Koning Boudewijnstraat 24, 1755 Gooik, Johan Defrere, Brusselbaan 257A012, 9320 Aalst, Kristel Defrere, Letterbeekstraat 38, 1755 Gooik, Liesbet Defrere, Kervijnstraat 11, 1755 Gooik, Helena Maris, Wolvenstraat 22, 1755 Gooik aan de prijs van 33.370 euro.
Artikel 2.- Tot goedkeuring van de bij onderhavig besluit gevoegde onderhandse overeenkomst.
De financiële toestand van de gemeente vergt de invoering van alle rendabele belastingen. Voor een gezonde financiële situatie is het noodzakelijk om de gemeentelijke opcentiemen op de onroerende voorheffing voor het aanslagjaar 2022 vast te stellen op 895 opcentiemen, net zoals voor het vorige aanslagjaar.
De grondwet, in het bijzonder artikel 170 § 4.
Het Wetboek van Inkomstenbelastingen 1992, in het bijzonder artikel 464/1, 1°.
Het decreet van 13 december 2013 houdende de Vlaamse Codex Fiscaliteit, zoals later gewijzigd, in het bijzonder de artikelen 2.1.4.0.2 en 3.1.0.0.4.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, zoals later gewijzigd.
De omzendbrief KB/ABB 2019/2 van 15 februari 2019 betreffende de gecoördineerde onderrichtingen over de gemeentefiscaliteit.
Het model van belastingreglement ter beschikking gesteld door het Agentschap Binnenlands Bestuur op haar website.
De opbrengst van deze belasting is voorzien in het meerjarenplan 2020-2025 onder jaarbudgetrekening 0020-00/7300000.
Artikel 1.- Voor het aanslagjaar 2022 wordt ten bate van de gemeente Gooik 895 opcentiemen geheven op de onroerende voorheffing.
Artikel 2.- De vestiging en de inning van de gemeentebelasting gebeuren door toedoen van de Vlaamse Belastingdienst.
Artikel 3.- Dit reglement wordt, bij toepassing van artikel 285 e.v. van het Decreet Lokaal Bestuur, bekendgemaakt op de gemeentelijke website, met vermelding van zowel de datum waarop het werd aangenomen als de datum waarop het op de gemeentelijke website bekendgemaakt wordt.
De financiële toestand van de gemeente vergt de invoering van alle rendabele belastingen. Voor een gezonde financiële situatie is het noodzakelijk om het percentage van de aanvullende gemeentebelasting op de personenbelasting voor het aanslagjaar 2022 op hetzelfde niveau te houden als deze voor het vorige aanslagjaar, namelijk 7,3 % van de overeenkomstig artikel 466 van het Wetboek van de inkomstenbelastingen 1992 berekende grondslag voor hetzelfde aanslagjaar.
De grondwet, in het bijzonder artikel 170 § 4.
Het Wetboek van Inkomstenbelastingen 1992, in het bijzonder de artikelen 464 tot en met 470/2.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, zoals later gewijzigd.
De omzendbrief KB/ABB 2019/2 van 15 februari 2019 betreffende de gecoördineerde onderrichtingen over de gemeentefiscaliteit.
Het model van belastingreglement ter beschikking gesteld door het Agentschap Binnenlands Bestuur op haar website.
De opbrengst van deze belasting is voorzien in het meerjarenplan 2020-2025 onder jaarbudgetrekening 0020-00/7301000.
Artikel 1.- Voor het aanslagjaar 2022 wordt een aanvullende belasting gevestigd ten laste van de rijksinwoners die belastbaar zijn in de gemeente Gooik op 1 januari van het aanslagjaar.
Artikel 2.- De belasting wordt vastgesteld op 7,3 % van de overeenkomstig artikel 466 van het Wetboek van de inkomstenbelastingen 1992 berekende grondslag voor hetzelfde aanslagjaar. Deze belasting wordt gevestigd op basis van het inkomen dat de belastingplichtige heeft verworven in het aan het aanslagjaar voorafgaande jaar.
Artikel 3.- De vestiging en de inning van de gemeentelijke belasting zullen door het toedoen van het bestuur der directe belastingen geschieden, zoals bepaald in artikel 469 van het Wetboek van de inkomstenbelastingen.
Artikel 4.- Dit reglement wordt, bij toepassing van artikel 285 e.v. van het Decreet Lokaal Bestuur, bekendgemaakt op de gemeentelijke website, met vermelding van zowel de datum waarop het werd aangenomen als de datum waarop het op de gemeentelijke website bekendgemaakt wordt.
De financiële toestand van de gemeente vergt de invoering van alle rendabele belastingen, zoals de belasting op de tweede verblijven.
De gemeente staat in voor o.a. de aanleg van infrastructuur op haar grondgebied alsook verschillende dienstverleningen, administratie en afvalbeheer.
Niet alleen de in de gemeente gedomicilieerde personen maken gebruik van deze gemeentelijke diensten en inspanningen, maar ook de niet gedomicilieerde personen die in de gemeente verblijven.
De voorzieningen van de gemeente moeten bovendien worden aangepast aan de toename van de bevolking door het gebruik van tweede verblijven.
In tegenstelling tot de gedomicilieerde personen betalen de niet gedomicilieerde personen geen inkomstenbelasting (aanvullende personenbelasting) die ten goede komt aan de gemeente.
Daarom past het om deze personen op een andere manier te laten bijdragen in de algemene lasten die de gemeente draagt.
Daarnaast is de belasting op tweede verblijven ook bedoeld om het gebruik van woningen als hoofdverblijfplaats te bevorderen en te beschermen en een gezond en bestendig sociaal leven te vrijwaren.
Gelet op het voorgaande is een tarief van 990,- euro per tweede verblijf redelijk.
Op advies en voorstel van de intergemeentelijke administratieve eenheid Woonwinkel Pajottenland wordt het huidige belastingreglement vervangen om rechtsmisbruik te voorkomen en nog beter aan te sluiten bij het leegstandsbeleid.
De Grondwet, in het bijzonder artikel 170 § 4.
Het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, zoals nadien gewijzigd.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, zoals nadien gewijzigd, in het bijzonder de artikelen 40 § 3 en 41.
De omzendbrief KB/ABB 2019/2 betreffende de gemeentefiscaliteit van 15 februari 2019.
Het wetboek van de minnelijke en gedwongen invordering van fiscale en niet-fiscale schuldvorderingen van 13 april 2019, zoals nadien gewijzigd.
De beslissing van de gemeenteraad van 22 december 2020 houdende goedkeuring van het reglement belasting op de tweede verblijven 2021-2025.
De beslissing van de gemeenteraad van 22 december 2020 houdende goedkeuring van het reglement registratie leegstaande gebouwen en woningen.
De beslissing van de gemeenteraad van 22 december 2020 houdende goedkeuring van het reglement heffing op leegstaande woningen en gebouwen 2021-2025.
De Vlaamse Codex Wonen van 2021, ingevoerd ingevolge Besluit van de Vlaamse Regering van 17 juli 2020 tot codificatie van de decreten betreffende het Vlaams Woonbeleid.
De opbrengst van deze belasting is voorzien in het meerjarenplan 2020-2025 onder de jaarbudgetrekening GBB/0020-00/7377000.
Artikel 1. Belasting op de tweede verblijven
§1. Er wordt voor de aanslagjaren 2022 tot en met 2025 een jaarlijkse gemeentebelasting geheven op de tweede verblijven gelegen op het grondgebied van de gemeente.
§2. Als tweede verblijf wordt beschouwd elke private woongelegenheid die niet het hoofdverblijf vormt van de eigenaar of de huurder maar die wel op elk moment door hem kan worden bewoond.
Tweede verblijven kunnen zijn (niet-limitatieve opsomming): landhuizen, bungalows, appartementen, grote of kleine weekendhuizen, optrekjes, chalets en alle andere vaste woongelegenheden, met inbegrip van de met chalets gelijkgestelde caravans.
Wanneer de woning wordt aangeboden op een platform voor de verhuur van tijdelijk verblijf wordt de woning ook beschouwd als tweede verblijf.
§3. Worden niet beschouwd als een tweede verblijf:
1° lokalen die uitsluitend bestemd zijn om een beroepsactiviteit uit te oefenen;
2° garages;
3° tenten, verplaatsbare caravans en woon(aanhang)wagens;
4° private woongelegenheden die niet aan de criteria van een minimum aan bewoonbaarheid voldoen. M.a.w. als uit onderzoek blijkt dat de woongelegenheid niet als tweede verblijf kan worden benut (niet-limitatieve en niet-cumulatieve opsomming):
- de woning is niet stabiel en/of veilig genoeg;
- de woning is stedenbouwkundig niet erkend als woongelegenheid of tweede verblijf;
- het ontbreken van of te minimale bemeubeling.
- het ontbreken van een goed functionerend toilet of stromend water,
- het ontbreken van verwarmingsmiddelen om de gedeelten met een woonfunctie tot een normale temperatuur en op een veilige manier te kunnen verwarmen;
- de afwezigheid van elektriciteit om de woning te kunnen verlichten en elektrische installaties op een veilige manier te kunnen gebruiken;
5° woningen die niet of moeilijk toegankelijk zijn vanop het openbaar domein door uitgegroeide struiken of hagen;
6° al dan niet verplaatsbare constructies op een kampeerterrein of kampeerverblijfpark dat erkend is op basis van het decreet van 5 februari 2016 houdende het toeristische logies.
De minimale bewoonbaarheid van een private woongelegenheid kan worden gecontroleerd aan de hand van het verslag inzake registratie tweede verblijf, waarvan het model als bijlage bij dit reglement is gevoegd. De controle kan plaatsvinden op het ogenblik van de aangifte als tweede verblijf of bij een vermoeden van misbruik en/of foutieve verklaringen. De gemeente belast de intergemeentelijke administratieve eenheid Woonwinkel Pajottenland met de controle en de opmaak van het verslag inzake registratie tweede verblijf.
Indien uit het verslag inzake registratie tweede verblijf blijkt dat de woning niet kan beschouwd worden als een tweede verblijf wordt de aangifte van het tweede verblijf geweigerd of herroepen.
Artikel 2. Tarief van de belasting op de tweede verblijven
De belasting wordt vastgesteld op 990,00 euro per jaar per tweede verblijf.
Artikel 3. Belastingplichtige
De belasting is hoofdelijk, ondeelbaar en voor het gehele belastingjaar verschuldigd door elke natuurlijke of rechtspersoon die op 1 januari van het belastingjaar zakelijk gerechtigde is. Ingeval er meerdere zakelijk gerechtigden zijn kan op vraag van de belastingplichtigen de verschuldigde belasting worden uitgesplitst volgens hun respectievelijk aandeel in het betrokken goed maar zij blijven elk hoofdelijk gehouden tot betaling van de totale belastingschuld. Zolang de woning als tweede verblijf geregistreerd blijft, is de belasting telkens geheel en ondeelbaar op 1 januari van het belastingjaar verschuldigd.
Artikel 4. Aangifte tweede verblijf
§1. De belastingplichtige of zijn vertegenwoordiger moet uiterlijk op 31 maart van het belastingjaar bij het gemeentebestuur aangifte doen van elk tweede verblijf dat hij op het grondgebied van de gemeente bezit op een door het gemeentebestuur ter beschikking gesteld aangifteformulier waarvan het model door het college van burgemeester en schepenen werd vastgesteld. Het aangifteformulier kan op eenvoudig verzoek worden bekomen bij het gemeentebestuur. Valt de uiterste indieningsdatum op een zaterdag, zondag of wettelijke feestdag, dan wordt de vervaldag verplaatst naar de eerstvolgende werkdag. Bij een eerste aangifte zal de mogelijkheid tot registratie worden nagekeken door deel A van het verslag inzake registratie tweede verblijf (‘vaststellingen vooraf aan (mogelijke) technische controle’) in te vullen. Dit gebeurt door de intergemeentelijke administratieve eenheid Woonwinkel Pajottenland nadat door de aanvrager het aangifteformulier werd ingevuld, ondertekend en ingediend bij het gemeentebestuur. Het aangifteformulier kan digitaal worden ingediend via belastingen@gooik.be. De belastingplichtige is vrijgesteld van aangifteplicht indien hij voor het vorig aanslagjaar werd aangeslagen en indien de belastbare toestand ongewijzigd is gebleven. Ingeval van overdracht van zakelijke rechten of wijziging van de belastbare toestand is de overdrager, resp. belastingplichtige, ertoe gehouden om het gemeentebestuur hiervan binnen de 30 kalenderdagen op de hoogte te brengen.
§2. De aangifte van een tweede verblijf wordt geweigerd als de woning kennelijke indicaties van leegstand vertoont of niet onmiddellijk voor bewoning bruikbaar is.
§3. Bij gebrek aan aangifte binnen de gestelde termijn, of in geval van onjuiste, onvolledige of onnauwkeurige aangifte vanwege de belastingplichtige, kan de belasting ambtshalve gevestigd worden overeenkomstig artikel 7 van het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen en haar latere wijzigingen. De ambtshalve gevestigde belasting wordt verhoogd met een bedrag gelijk aan de verschuldigde belasting. Het bedrag van deze verhoging wordt mede ingekohierd.
Artikel 5. Inkohiering
De belasting wordt ingevorderd via een kohier dat vastgesteld en uitvoerbaar wordt verklaard door het college van burgemeester en schepenen.
Artikel 6. Betalingstermijn
De belasting moet betaald worden binnen twee maanden na de verzending van het aanslagbiljet.
Artikel 7. Bezwaar
De belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger kan tegen een aanslag en/of belastingverhoging een bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en schepenen overeenkomstig artikel 9 van het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen en haar latere wijzigingen. Bezwaarschriften kunnen per e-mail via belastingen@gooik.be worden ingediend.
Artikel 8. Bekendmaking
Voorliggend reglement wordt conform artikel 285 e.v. van het decreet over het lokaal lokaal van 22 december 2017 bekendgemaakt op de website van de gemeente. De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van de bekendmaking ervan, conform artikel 330 van hetzelfde decreet.
Artikel 9. Slotbepalingen
§1. De vestiging en de invordering, alsook de regeling van de geschillen gebeurt volgens de modaliteiten vervat in het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen en haar latere wijzigingen.
§2. Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van deze beslissing.
§3. Dit reglement gaat in voege vanaf 1 januari 2022 en heft het reglement belasting op de tweede verblijven 2021-2025, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad van 22 december 2020, op.
De gemeenteraad heeft op 24 november 2020 het retributiereglement op het ter beschikking stellen van intergemeentelijke restafval-, GFT- en PMD-zakken goedgekeurd. Het reglement werd een eerste keer aangepast door de gemeenteraad in zitting van 30 november 2021.
Op 17 december 2019 heeft de gemeenteraad haar akkoord gegeven met het voorstel van de opdrachthoudende vereniging Intradura tot de invoering van een uniforme restafval- en GFT-zak samen met de lancering van de uitgebreide PMD-zak vanaf 2021. In het kader hiervan heeft Intradura een logistiek- en bestelproces opgesteld met als doel het gemeentebestuur volledig te ontzorgen van de levering van afvalzakken naar de verkooppunten op ons grondgebied. Vervolgens gaf Intradura de mogelijkheid om ook het logistiek- en bestelproces voor de PMD-zak over te dragen vanaf 1 januari 2021. Dit werd door de gemeenteraad goedgekeurd in zitting van 27 oktober 2020.
Om de inwoners op een nog comfortabelere manier van de PMD-inzameling gebruik te kunnen laten maken stelt Intradura voor om vanaf 1 januari 2022 ook een PMD-zak met een formaat van 100 liter aan te bieden. Hiervoor dient een retributie vastgesteld te worden. Intradura stelt voor om de retributie van de 100 liter PMD-zak in verhouding met die van de reeds bestaande 60 liter zak vast te stellen, hetgeen neerkomt op 0,25 euro per PMD-zak van 100 liter (eenheidsprijs per liter is dan dezelfde). Op die manier wordt niemand aangemoedigd om meer PMD-afval te genereren.
De grondwet, in het bijzonder artikel 170 § 4.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en haar latere wijzigingen, in het bijzonder de artikelen 41, tweede lid, 14°, 285-287 en 330.
De omzendbrief KB/ABB 2019/2 betreffende de gemeentefiscaliteit van 15 februari 2019.
Het wetboek van de minnelijke en gedwongen invordering van fiscale en niet-fiscale schuldvorderingen van 13 april 2019, zoals later gewijzigd.
De beslissing van de gemeenteraad van 17 december 2019 houdende akkoord met de invoering van een uniforme restafval- en GFT-zak.
De beslissing van de gemeenteraad van 27 oktober 2020 houdende goedkeuring van het voorstel van Intradura tot ontzorging wat betreft de aan- en verkoop van PMD-zakken.
De beslissing van de gemeenteraad van 24 november 2020 houdende goedkeuring van het retributiereglement op het ter beschikking stellen van intergemeentelijke restafval-, GFT- en PMD-zakken.
De beslissing van de gemeenteraad van 30 november 2021 houdende aanpassing voor voormeld retributiereglement.
De opbrengst van deze retributie is voorzien in het meerjarenplan 2020-2025 (jaarbudgetrekening 0300-00/7040999) en is noodzakelijk voor het behoud van een gezonde financiële toestand van de gemeente.
Raadslid Jonas De Maeseneer geeft toelichting bij dit agendapunt. Namens de n va-fractie meldt raadslid Steve Dehandschutter dat zij het spijtig vinden dat zij hierover niet tijdig geïnformeerd werden maar meldt geen problemen te hebben met de maatregelen zelf.
Artikel 1.- Aan artikel 1 van het retributiereglement op het ter beschikking stellen van intergemeentelijke restafval-, GFT- en PMD-zakken wordt het volgende toegevoegd: "voor 1 intergemeentelijke PMD-zak van 100 liter: 0,25 euro.".
Artikel 2. De wijziging treedt in werking vanaf 1 januari 2022.
Artikel 3. De gecoördineerde versie van het retributiereglement op het ter beschikking stellen van intergemeentelijke restafval-, GFT- en PMD-zakken wordt goedgekeurd.
Artikel 4.- Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van deze beslissing.
Artikel 5.- Dit reglement wordt, bij toepassing van artikel 285 e.v. van het Decreet Lokaal Bestuur, bekendgemaakt op de gemeentelijke website, met vermelding van zowel de datum waarop het werd aangenomen als de datum waarop het op de gemeentelijke website bekendgemaakt wordt.
Het besluit van de kerkraad van Onze-Lieve-Vrouw Bijstand van 30 september 2021 houdende vaststelling van de jaarrekening 2020.
Het voorleggen van de jaarrekening van het jaar 2020 van de kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw Bijstand voorgelegd aan de gemeenteraad voor advies;
De jaarrekening sluit af met een positief exploitatieoverschot van 588,39 euro.
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.
Het besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten, in het bijzonder de artikelen 39 tot 44.
Het decreet over het lokaal bestuur.
Budget 2022 van de kerkfabriek O.L.V.- Bijstand, zoals vastgesteld in de kerkraad van 30 september 2021.
Bij brief van 7 december 2021 van het Aartsbisdom Mechelen-Brussel werd gunstig advies verleend over dit budget.
Artikel 1.- Gunstig advies te verstrekken aan de jaarrekening van de kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw Bijstand voor het jaar 2020 zoals voorgelegd in bijlage.
Artikel 2.- Dit advies over te maken aan de heer Gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant.
Het besluit van de kerkraad van Sint-Pieter van 15 april 2021 houdende vaststelling van de jaarrekening 2020.
Het voorleggen van de jaarrekening van het jaar 2020 van de kerkfabriek Sint-Pieter voorgelegd aan de gemeenteraad voor advies;
De jaarrekening sluit af met een positief exploitatieoverschot van 25.371,89 euro.
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.
Het besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten, in het bijzonder de artikelen 39 tot 44.
Het decreet over het lokaal bestuur.
Artikel 1.- Gunstig advies te verstrekken aan de jaarrekening van de kerkfabriek Sint-Pieter voor het jaar 2020 zoals voorgelegd in bijlage.
Artikel 2.- Dit advies over te maken aan de heer Gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant.
Het besluit van de kerkraad van Sint-Martinus van 11 maart 2021 houdende vaststelling van de jaarrekening 2020.
Het voorleggen van de jaarrekening van het jaar 2020 van de kerkfabriek Sint-Martinus voorgelegd aan de gemeenteraad voor advies;
De jaarrekening sluit af met een positief exploitatieoverschot van 25.654,77 euro.
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.
Het besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten, in het bijzonder de artikelen 39 tot 44.
Het decreet over het lokaal bestuur.
Artikel 1.- Gunstig advies te verstrekken aan de jaarrekening van de kerkfabriek Sint-Martinus voor het jaar 2020 zoals voorgelegd in bijlage.
Artikel 2.- Dit advies over te maken aan de heer Gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant.
Bij gemeenteraadsbesluit d.d. 17 december 2019 werd het meerjarenplan 2020-2025 goedgekeurd van de kerkfabriek Sint-Ursmarus.
Door de kerkfabriek wordt een meerjarenplanaanpassing en een budgetwijziging ingediend voor het bekomen van een investeringstoelage van 24.000 euro voor herstellingswerken aan de kerk ingevolge stormschade in het voorjaar van 2020.
Deze meerjarenplanaanpassing en budgetwijziging werden goedgekeurd door de kerkraad van 29 november 2021.
Het Decreet Lokaal Bestuur.
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.
Budgetwijziging nr 1/201 en meerjarenplanwijziging nr 1van de kerkfabriek Sint-Ursmarus, zoals vastgesteld in de kerkraad van 29 november 2021.
Bij brief van 7 december 2021 van het Aartsbisdom Mechelen-Brussel werd gunstig advies verleend over de budgetwijziging.
Artikel 1.- De gemeenteraad keurt de meerjarenplanwijziging nr 1 en de budgetwijziging nr 1/2021 van de kerkfabriek Sint-Ursmarus goed en gaat bijgevolg akkoord met het toekennen van een investeringstoelage van 24.000 euro voor herstellingswerken aan de kerk ingevolge stormschade in het voorjaar van 2020.
Artikel 2.- Deze beslissing over te maken aan de toezichthoudende overheid, het centraal kerkbestuur en de kerkfabriek Sint-Ursmarus.
Bij beslissing van 29 november 2021 van de kerkraad van de kerkfabriek Sint-Ursmarus werd het budget 2022 vastgesteld.
Er wordt een exploitatietoelage gevraagd van 21.588,37 euro.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.
Besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten.
Ministerieel besluit van 27 november 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst en ter uitvoering van artikel 46 van het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten.
Omzendbrief BB 2013/01 van 1 maart 2013 betreffende de boekhouding van de besturen van de eredienst.
Gemeenteraadsbesluit van 17 december 2019 houdende de goedkeuring van het meerjarenplan 2020-2025 van de kerkfabriek Sint-Ursmarus.
Budget 2022 van de kerkfabriek Sint-Ursmarus, zoals vastgesteld in de kerkraad van 29 november 2021.
Bij brief van 7 december 2021 van het Aartsbisdom Mechelen-Brussel werd gunstig advies verleend over dit budget.
Enig artikel.- Er wordt akte genomen van het budget 2022 van de kerkfabriek Sint-Ursmarus.
Bij beslissing van 26 augustus 2021 van de kerkraad van de kerkfabriek Sint-Pieter werd het budget 2022 vastgesteld.
Er wordt geen exploitatietoelage gevraagd.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.
Besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten.
Ministerieel besluit van 27 november 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst en ter uitvoering van artikel 46 van het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten.
Omzendbrief BB 2013/01 van 1 maart 2013 betreffende de boekhouding van de besturen van de eredienst.
Gemeenteraadsbesluit van 17 december 2019 houdende de goedkeuring van het meerjarenplan 2020-2025 van de kerkfabriek Sint-Pieter.
Budget 2022 van de kerkfabriek Sint-Pieter zoals vastgesteld in de kerkraad van 26 augustus 2021.
Bij brief van 30 november van het Aartsbisdom Mechelen-Brussel werd gunstig advies verleend over dit budget.
Enig artikel.- Er wordt akte genomen van het budget 2022 van de kerkfabriek Sint-Pieter.
Bij beslissing van 19 oktober 2021 van de kerkraad van de kerkfabriek Sint-Martinus werd het budget 2022 vastgesteld.
Er wordt een exploitatietoelage gevraagd van 4.840,52 euro.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.
Besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten.
Ministerieel besluit van 27 november 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst en ter uitvoering van artikel 46 van het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten.
Omzendbrief BB 2013/01 van 1 maart 2013 betreffende de boekhouding van de besturen van de eredienst.
Gemeenteraadsbesluit van 17 december 2019 houdende de goedkeuring van het meerjarenplan 2020-2025 van de kerkfabriek Sint-Martinus.
Gemeenteraadsbesluit van 30 juni 2020 houdende de goedkeuring van de meerjarenplanaanpassing 2020-2025/1 van de kerkfabriek Sint-Martinus.
Budget 2022 van de kerkfabriek Sint-Martinus, zoals vastgesteld in de kerkraad van 19 oktober 2021.
Bij brief van 7 december 2021 van het Aartsbisdom Mechelen-Brussel werd gunstig advies verleend over dit budget.
Enig artikel.- Er wordt akte genomen van het budget 2022 van de kerkfabriek Sint-Martinus.
Bij beslissing van de kerkraad van 25 oktober 2021 van de kerkfabriek Sint-Niklaas werd het budget 2022 vastgesteld.
Er wordt een exploitatietoelage van 27.119,36 euro gevraagd.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.
Besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten.
Ministerieel besluit van 27 november 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst en ter uitvoering van artikel 46 van het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten.
Omzendbrief BB 2013/01 van 1 maart 2013 betreffende de boekhouding van de besturen van de eredienst.
Gemeenteraadsbesluit van 17 december 2019 houdende de goedkeuring van het meerjarenplan 2020-2025 van de kerkfabriek Sint-Niklaas.
Budget 2022 van de kerkfabriek Sint-Niklaas, zoals vastgesteld in de kerkraad van 25 oktober 2021.
Bij brief van 7 december 2021 van het Aartsbisdom Mechelen-Brussel werd gunstig advies verleend over dit budget.
Enig artikel.- Er wordt akte genomen van het budget 2022 van de kerkfabriek Sint-Niklaas.
Bij beslissing van 30 september 2021 van de kerkraad van de kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw Bijstand het budget 2022 vastgesteld.
Het budget 2022 dient voor aktename te worden voorgelegd aan de gemeenteraad.
Er wordt een exploitatietoelage van 25.600,07 euro gevraagd.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.
Besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten.
Ministerieel besluit van 27 november 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst en ter uitvoering van artikel 46 van het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten.
Omzendbrief BB 2013/01 van 1 maart 2013 betreffende de boekhouding van de besturen van de eredienst.
Gemeenteraadsbesluit van 17 december 2019 houdende de goedkeuring van het meerjarenplan 2020-2025 van de kerkfabriek O.L.V. Bijstand.
Bij brief van 7 december 2021 van het Aartsbisdom Mechelen-Brussel werd gunstig advies verleend over dit budget.
Enig artikel.- Er wordt akte genomen van het budget 2022 van de kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw Bijstand.
In het kader van de opdracht “Aanleg printbeton op de begraafplaats te Leerbeek” werd een bestek met nr. 2021-027 opgesteld door de dienst financiën.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 35.000,00 excl. btw of € 42.350,00 incl. 21% btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 139.000,00 niet).
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2021, op budgetcode 0990-00/2200000 en de financiering gebeurt met eigen middelen.
Artikel 1.- Het bestek met nr. 2021-027 en de raming voor de opdracht “Aanleg printbeton op de begraafplaats te Leerbeek”, opgesteld door de dienst financiën worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 35.000,00 excl. btw of € 42.350,00 incl. 21% btw.
Artikel 2.- Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Artikel 3.- De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2021, op budgetcode 0990-00/2200000.
Er werd een aanvraag ingediend door dhr. Renard Manu ns. UNICAS, Kerkstraat 38 - 1755 Gooik voor het bekomen van een omgevingsvergunning voor het bouwen van een woning met bijgebouw gelegen te Gooik, Prof. Fr. Heymansstraat 5 - kadastrale ligging 1° afdeling, sectie B nr. 504 k.
Bij de aanvraag is grondafstand voorzien.
De aanvrager van de vergunning heeft zich akkoord verklaard om de grondafstand kosteloos aan de gemeente af te staan.
De aanvraag werd openbaar gemaakt volgens de regels vermeld in het besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april betreffende de omgevingsvergunning. Tijdens het openbaar onderzoek van 11 oktober 2021 tot en met 9 november 2021 werden geen digitale bezwaren/opmerkingen en geen schriftelijke bezwaren/opmerkingen ingediend.
Artikel 4.2.17 §2 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening d.d. 1 september 2009 houdende het kosteloos afstaan van grond uit reden van openbaar nut om ingelijfd te worden in het openbaar domein is van toepassing.
Er wordt een gunstig advies verleend m.b.t. de voorgestelde grondafstand zoals weergegeven op het bouwplan.
Gunstig
Enig artikel.- De in considerans vermelde grondafstand betreffende de aanvraag van dhr. Renard Manu ns. UNICAS, Kerkstraat 38 - 1755 Gooik voor het bekomen van een omgevingsvergunning voor het bouwen van een woning met bijgebouw gelegen te Gooik, Prof. Fr. Heymansstraat 5 - kadastrale ligging 1° afdeling, sectie B nr. 504 k, wordt kosteloos afgestaan uit reden van openbaar nut in uitvoering van artikel 4.2.17 §2 van de VCRO d.d. 1 september 2009 om ingelijfd te worden in het openbaar domein.
De burgemeester geeft de stand van zaken weer inzake de coronamaatregelen en vaccinatiestrategie.
De zitting wordt gesloten om 22u33.
Raadslid Pascale Souffriau geeft toelichting bij de werking van Riobra.
De voorzitter sluit de zitting op 21/12/2021 om 22:33.
Namens Gemeenteraad,
Eric Van Snick
Algemeen directeur
Lieven Krikilion
Voorzitter