Terug
Gepubliceerd op 06/09/2024

Besluit  Gemeenteraad

di 03/09/2024 - 20:00

Rechtspositieregeling voor het personeel - aanpassing.

Aanwezig: Lieven Krikilion, Voorzitter
Gunther De Wilde, Burgemeester
Christa Dermez, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Schepenen
Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Linda De Schutter, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Bruno François, Raadsleden
Eric Van Snick, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Jan Depester, Simon De Boeck, Kristoff Hemelinckx, Pascale Souffriau, Geert De Slachmuylder, Raadsleden
Joris Samyn, Adjunct-algemeen directeur
Aanleiding en doel

In de rechtspositieregelingen voor het personeel van de diverse lokale overheden komen de volgende elementen aan bod:

  • de selectie van het personeel
  • de loopbaan, inclusief de evaluatie, vorming en opleiding, het ontslag
  • alle bepalingen in verband met het salaris
  • de vergoedingen en toelagen
  • de verloven en afwezigheden, inclusief de administratieve toestanden van het personeel
Teneinde enkele belangrijke functies voor Pajottegem in te kunnen vullen en vrijgekomen functies via de samenvoegingsmobiliteit een selectieprocedure te kunnen starten is het nodig dat de voorwaarden voor aanwerving, interne mobiliteit en bevordering gelijk zijn in de 3 besturen.

Om alle medewerkers op eenzelfde manier kansen te geven om in 2024 deel te nemen aan selecties dienen volgende artikels van de rechtspositieregeling voor het personeel gemeente en OCMW Gooik te worden gewijzigd:

- artikels 5 - 12 - 14 - 24 - 112 - 122 - 123 - 127 - 136 en 138.

Het model tot aanpassing van de rechtspositieregeling van het gemeentebestuur, opgesteld door Jurplus met referentie goog-rpr-20240903-g (rechtspositieregeling), wordt als bijlage bij dit besluit gevoegd.

Juridische gronden
  • Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 286.
  • Het besluit van de Vlaamse Regering van 7 december 2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en  het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel.
  • Het gemeenteraadsbesluit dd. 30 december 2008 houdende de goedkeuring van de rechtspositieregeling van het gemeentepersoneel, van toepassing vanaf 1 januari 2009 en latere wijzigingen.
Publieke stemming
Aanwezig: Lieven Krikilion, Gunther De Wilde, Christa Dermez, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Linda De Schutter, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Bruno François, Eric Van Snick
Voorstanders: Lieven Krikilion, Gunther De Wilde, Christa Dermez, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Linda De Schutter, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Bruno François
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Artikel 1. De aanpassing van de rechtspositieregeling zoals beschreven in het voorstel opgesteld door Jurplus met referentie goog-rpr-20240903-g en gevoegd als bijlage bij dit besluit wordt goedgekeurd.

Artikel 2. De personeelsleden worden via de nieuwsbrief op de hoogte gebracht van de aanpassing van de rechtspositieregeling. De actuele versie van de rechtspositieregeling wordt elektronisch ter beschikking gesteld van het personeel via het intranet (GoNet).

Artikel 3. Deze beslissing en het reglement conform het decreet Lokaal Bestuur te publiceren op de website van de gemeente.