Terug
Gepubliceerd op 29/03/2023

Notulen  Gemeenteraad

di 28/02/2023 - 20:30 plattelandscentrum Paddenbroek
Aanwezig: Lieven Krikilion, Voorzitter
Simon De Boeck, Burgemeester
Jonas De Maeseneer, Herman Anthoons, Schepenen
Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Samuel Billens, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman, Pascale Van den Eeckhoudt, Raadsleden
Joris Samyn, Adjunct-algemeen directeur
Eric Van Snick, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Gunther De Wilde, Christa Dermez, Schepenen
Jan Depester, Steve Dehandschutter, Ellen Mathieu, Raadsleden
Afwezig: Laura Timmermans, Raadslid

De voorzitter opent de zitting op 28/02/2023 om 20:35.

  • Openbaar

    • Algemeen bestuur

      • Notulen van de gemeenteraad van 31 januari 2023 - goedkeuring.

        Aanwezig: Lieven Krikilion, Voorzitter
        Simon De Boeck, Burgemeester
        Jonas De Maeseneer, Herman Anthoons, Schepenen
        Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Samuel Billens, Pascal De Leener, Philippe De Cock, Patrick Week, Ellen Vereman, Pascale Van den Eeckhoudt, Raadsleden
        Joris Samyn, Adjunct-algemeen directeur
        Eric Van Snick, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Gunther De Wilde, Christa Dermez, Schepenen
        Jan Depester, Steve Dehandschutter, Ellen Mathieu, Pascale Souffriau, Jason Broodcoorens, Raadsleden
        Afwezig: Laura Timmermans, Raadslid
        Aanleiding en doel

        De algemeen directeur legt de notulen voor van de vergadering van de gemeenteraad van 31 januari 2023.

        Juridische gronden

        Artikel 32 van het Decreet Lokaal Bestuur

        Advies medewerker/dienst

        Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de notulen, zoals voorgelegd door de algemeen directeur, goed te keuren.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Lieven Krikilion, Simon De Boeck, Jonas De Maeseneer, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Samuel Billens, Pascal De Leener, Philippe De Cock, Patrick Week, Ellen Vereman, Pascale Van den Eeckhoudt, Joris Samyn, Eric Van Snick
        Voorstanders: Lieven Krikilion, Simon De Boeck, Jonas De Maeseneer, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Samuel Billens, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman, Pascale Van den Eeckhoudt
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Enig artikel.- De notulen van de gemeenteraad van 31 januari 2023 worden goedgekeurd.

      • Huishoudelijk reglement voor de huwelijksplechtigheden in Gooik - goedkeuring.

        Aanwezig: Lieven Krikilion, Voorzitter
        Simon De Boeck, Burgemeester
        Jonas De Maeseneer, Herman Anthoons, Schepenen
        Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Samuel Billens, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Patrick Week, Ellen Vereman, Pascale Van den Eeckhoudt, Raadsleden
        Joris Samyn, Adjunct-algemeen directeur
        Eric Van Snick, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Gunther De Wilde, Christa Dermez, Schepenen
        Jan Depester, Steve Dehandschutter, Ellen Mathieu, Jason Broodcoorens, Raadsleden
        Afwezig: Laura Timmermans, Raadslid
        Aanleiding en doel

        Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de aanpassing aan het huishoudelijk reglement betreffende de huwelijksplechtigheden in Gooik (zoals opgenomen in bijlage), goed te keuren.

        Op vraag van één koppel dat wil huwen op zondag, werd het huishoudelijk reglement betreffende de huwelijksplechtigheden in Gooik aangepast. Volgens artikel 165 van het Burgerlijk Wetboek zijn huwelijken niet mogelijk op zon- en feestdagen, de gemeenteraad kan toestaan om huwelijken op zon- en/of feestdagen te voltrekken. In het huishoudelijk reglement werd op zaterdag enkel de voormiddag als mogelijkheid gegeven om te huwen, deze aanpassing zal ook zaterdagnamiddag mogelijk maken.

        Huwelijken op zaterdagnamiddag, zondag of feestdagen zullen wel schriftelijk dienen aangevraagd te worden. Huwelijken op deze tijdstippen zijn ook enkel mogelijk als de ambtenaar burgerlijke stand beschikbaar is.

        Juridische gronden

        Artikel 40 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.

        Artikel 165/1 van het Burgerlijk Wetboek. Artikel 165 §1 van het Burgerlijk Wetboek, bepaalt dat er geen huwelijken kunnen worden voltrokken op zon- of feestdagen. De gemeenteraad kan beslissen om huwelijken te voltrekken op een zon- en/of feestdag in afwijking van dit artikel.

        De beslissing van de gemeenteraad van 29 maart 2022 houdende goedkeuring van het huishoudelijk reglement betreffende de huwelijksplechtigheden in Gooik.

        Financieel advies en visum

        De opbrengst van de retributie op dit huishoudelijk reglement betreffende de huwelijksplechtigheden in Gooik is voorzien in het meerjarenplan 2020-2025 onder jaarbudgetrekening GBB/0020-00/7318999 en is noodzakelijk voor het behoud van een gezonde financiële toestand van de gemeente.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Lieven Krikilion, Simon De Boeck, Jonas De Maeseneer, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Samuel Billens, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Patrick Week, Ellen Vereman, Pascale Van den Eeckhoudt, Joris Samyn, Eric Van Snick
        Voorstanders: Lieven Krikilion, Simon De Boeck, Jonas De Maeseneer, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Samuel Billens, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman, Pascale Van den Eeckhoudt
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1.- De gemeenteraad keurt de aanpassing van het huishoudelijk reglement betreffende de huwelijksplechtigheden in Gooik goed.  Het reglement gaat in voor alle huwelijksaangiftes vanaf 15 maart 2023.

        Artikel 2.- Dit reglement zal bekend gemaakt worden overeenkomstig artikel 286 van het decreet over het lokaal bestuur.

    • Financiele aangelegenheden

      • AGB - Addendum 1 bij leningsovereenkomst investeringen 2022.

        Aanwezig: Lieven Krikilion, Voorzitter
        Simon De Boeck, Burgemeester
        Jonas De Maeseneer, Herman Anthoons, Schepenen
        Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Samuel Billens, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Patrick Week, Ellen Vereman, Pascale Van den Eeckhoudt, Raadsleden
        Joris Samyn, Adjunct-algemeen directeur
        Eric Van Snick, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Gunther De Wilde, Christa Dermez, Schepenen
        Jan Depester, Steve Dehandschutter, Ellen Mathieu, Jason Broodcoorens, Raadsleden
        Afwezig: Laura Timmermans, Raadslid
        Aanleiding en doel

        De investeringen van 2022 van het AGB waarvoor geen subsidies kunnen worden aangevraagd werden initieel geraamd op € 111.708,94,-. De liquiditeitspositie van het AGB liet geen onmiddellijke en integrale financiering van deze investeringen toe, zodat de gemeente ter financiering een lening heeft toegestaan aan het AGB.

        Inmiddels kan de definitieve aflossingstabel worden opgesteld. De leningsovereenkomst investeringen 2022 dient hieraan te worden aangepast d.m.v. een addendum.

        Juridische gronden

        De gecoördineerde statuten van het AGB Gooik.

        Het goedgekeurde prijssubsidiereglement.

        De beheersovereenkomst gesloten tussen het $AGB en de gemeente Gooik.

        De voorafgaande beslissing BTW nr. 2010.047 dd. 30 maart 2010 waarin wordt bevestigd dat het renteloze karakter van een lening die wordt verstrekt door een gemeente aan een AGB niet wordt aangemerkt als een verkregen abnormaal of goedgunstig voordeel in hoofde van het AGB.

        Beslissing van de raad van bestuur van het AGB van 1 juni 2022 houdende goedkeuring van de leningsovereenkomst investeringen 2022.

        Beslissing van de gemeenteraad van 28 juni 2022 houdende goedkeuring van de leningsovereenkomst investeringen 2022.

        Beslissing van de raad van bestuur van het AGB van 22 februari 2023 houdende goedkeuring van het addendum nr 1 bij de leningsovereenkomst investeringen 2022.

        Advies medewerker/dienst

        Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het bijgevoegde addendum nr. 1 bij de leningsovereenkomst investeringen 2022 tussen het AGB en de gemeente Gooik goed te keuren.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Lieven Krikilion, Simon De Boeck, Jonas De Maeseneer, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Samuel Billens, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Patrick Week, Ellen Vereman, Pascale Van den Eeckhoudt, Joris Samyn, Eric Van Snick
        Voorstanders: Lieven Krikilion, Simon De Boeck, Jonas De Maeseneer, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Samuel Billens, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman, Pascale Van den Eeckhoudt
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Enig artikel.- De gemeenteraad keurt het bijgevoegde addendum nummer 1 bij de leningsovereenkomst investeringen 2022 integraal goed en machtigt de voorzitter tot ondertekening ervan. Het addendum maakt integraal deel uit van huidig besluit.

      • AGB - Leningsovereenkomst investeringen 2023.

        Aanwezig: Lieven Krikilion, Voorzitter
        Simon De Boeck, Burgemeester
        Jonas De Maeseneer, Herman Anthoons, Schepenen
        Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Samuel Billens, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Patrick Week, Ellen Vereman, Pascale Van den Eeckhoudt, Raadsleden
        Joris Samyn, Adjunct-algemeen directeur
        Eric Van Snick, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Gunther De Wilde, Christa Dermez, Schepenen
        Jan Depester, Steve Dehandschutter, Ellen Mathieu, Jason Broodcoorens, Raadsleden
        Afwezig: Laura Timmermans, Raadslid
        Aanleiding en doel

        De investeringen van het AGB van 2023, waarvoor geen subsidies kunnen worden aangevraagd, worden op dit ogenblik geraamd op € 81.827,43 te weten:

        • 8.797,43 euro (excl. btw) voor de aanleg van de talud (saldo);
        • 40.000,- euro (excl. btw) voor het leveren en plaatsen van zonnepanelen;
        • 25.000,- euro (excl. btw) voor de sidings van de conciërgewoning;
        • 8.030,- euro (excl. btw) voor de herbelijning van de atletiekpiste.

        De liquiditeitspositie van het AGB laat geen onmiddellijke en integrale financiering van deze investeringen toe, zodat het aangewezen is dat de gemeente ter financiering een lening toestaat aan het AGB.

        Juridische gronden

        De gecoördineerde statuten van het AGB Gooik.

        Het goedgekeurde prijssubsidiereglement.

        De beheersovereenkomst gesloten tussen het AGB en de gemeente Gooik.

        De voorafgaande beslissing BTW nr. 2010.047 dd. 30 maart 2010 waarin wordt bevestigd dat het renteloze karakter van een lening die wordt verstrekt door een gemeente aan een AGB niet wordt aangemerkt als een verkregen abnormaal of goedgunstig voordeel in hoofde van het AGB.

        De beslissing van de raad van bestuur van het AGB van 22 februari 2023 houdende goedkeuring van de leningsovereenkomst investeringen 2023.

        Advies medewerker/dienst

        Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de bijgevoegde leningsovereenkomst investeringen 2023 tussen het AGB en de gemeente Gooik goed te keuren.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Lieven Krikilion, Simon De Boeck, Jonas De Maeseneer, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Samuel Billens, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Patrick Week, Ellen Vereman, Pascale Van den Eeckhoudt, Joris Samyn, Eric Van Snick
        Voorstanders: Lieven Krikilion, Simon De Boeck, Jonas De Maeseneer, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Samuel Billens, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman, Pascale Van den Eeckhoudt
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Enig artikel.- De gemeenteraad keurt de bijgevoegde leningsovereenkomst investeringen 2023 integraal goed en machtigt de voorzitter tot ondertekening ervan. De overeenkomst maakt integraal deel uit van huidig besluit.

      • Lijst met de nominatief toegekende subsidies 2023 - aanpassing - goedkeuring.

        Aanwezig: Lieven Krikilion, Voorzitter
        Simon De Boeck, Burgemeester
        Jonas De Maeseneer, Herman Anthoons, Schepenen
        Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Samuel Billens, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman, Pascale Van den Eeckhoudt, Raadsleden
        Joris Samyn, Adjunct-algemeen directeur
        Eric Van Snick, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Gunther De Wilde, Christa Dermez, Schepenen
        Jan Depester, Steve Dehandschutter, Ellen Mathieu, Raadsleden
        Afwezig: Laura Timmermans, Raadslid
        Aanleiding en doel

        De gemeenteraad heeft in zitting van 20 december 2022 de lijst van nominatieve subsidies 2023 goedgekeurd.

        Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om onderstaande aangepaste en gecoördineerde lijst van nominatief toegekende subsidies 2023 goed te keuren:

         

        Begunstigde

        IR

        Omschrijving

        Bedrag

        Jaarbudgetrekening

        Bedrijfsgilde Gooik

        2732

        Toelage aan Bedrijfsgilde Gooik

        € 108,00

        0530-00/6493000

        Gooikse landbouwraad

        2733

        Jaarlijkse toelage landbouwraad

        € 620,00

        0530-00/6493000

        Oudercomité Kester

        2797

        Toelage aan oudercomités

        € 1.075,00

         

        0800-99/6493000

        Oudercomité Gooik

        2796

        Toelage aan oudercomités

        € 1.075,00

         

        0800-99/6493000

        Oudercomité Strijland

        2805

        Toelage aan oudercomités

        € 1.075,00

         

        0800-99/6493000

        Oudercomité Oetingen

        2806

        Toelage aan oudercomités

        € 1.075,00

         

        0800-99/6493000

        Oudercomité Leerbeek

        2799

        Toelage aan oudercomités

        € 1.075,00

         

        0800-99/6493000

        Gooikse jeugdraad

        2808

        Jaarlijkse toelage jeugdraad 

        € 620,00

        0750-00/6493000

        Heemkundige Kring

        2303

        Jaarlijkse toelage

        € 3.343,00 

        0739-00/6493000

        Samana Oetingen

        2812

        Jaarlijkse toelage

        € 323,00

        0985-00/6493000

        Samana O.L.V. Bijstand

        2814

        Jaarlijkse toelage

        € 323,00

        0985-00/6493000

        Samana Sint-Niklaas

        2757

        Jaarlijkse toelage

        € 323,00

        0985-00/6493000

        Samana Kester

        2788

        Jaarlijkse toelage

        € 323,00

        0985-00/6493000

        Samana Leerbeek

        2762

        Jaarlijkse toelage

        € 323,00

        0985-00/6493000

        Gezinsbond Gooik-centrum

        2792

        Jaarlijkse toelage

        € 269,00

        0949-41/6493000

        Gezinsbond Strijland

        2798

        Jaarlijkse toelage

        € 269,00

        0949-41/6493000

        Gooikse seniorenraad

        2819

        Jaarlijkse toelage aan de Gooikse seniorenraad

        € 620,00

        0949-46/6493000

        Beweging.net

        9388

        Jaarlijkse toelage

        € 269,00

        0949-41/6493000

        GOS-team

        2820

        Jaarlijkse toelage catehesewerking

        € 806,00

        0739-00/6493000

        Gooikse cultuurraad

        2821

        Jaarlijkse toelage aan de Gooikse cultuurraad

        € 620,00

        0739-00/6493000

        Kunstatelier Rozenbroek

        2829

        Jaarlijkse toelage

        € 538,00

        0739-00/6493000

        Actigo

        2918

        Jaarlijkse toelage

        € 750,00

        0739-00/6493000

        Gilde van het Paardenvolk

         

        Jaarlijkse toelage

        € 750,00

        0739-00/6493000

        Zin in Kunst

        2838

        Jaarlijkse toelage

        € 1.612,00

        0739-00/6493000

        Cultuurregio Pajottenl. & Zennevallei

        2547

        Bijdrage aan cultuurregio Pajottenland & Zennevallei

        € 9.300,00

        0739-00/6493000

        Natuurfotografen Pajottenland

        2840

        Jaarlijkse toelage

        € 215,00

        0739-00/6493000

        Gooikse sportraad

        2841

        Jaarlijkse toelage aan de Gooikse sportraad

        € 620,00

        0740-00/6493000

        Kom Op Tegen Kanker

        2843

        Jaarlijkse toelage

        € 1.075,00

        0985-00/6493000

        Fonds GavoorGeluk

        10900

        Jaarlijkse toelage

        € 108

        0985-00/6493000

        Omega vzw

        2848

        Jaarlijkse toelage

        € 538,00

        0985-00/6493000

        K.V. Gehandicapten

        2852

        Jaarlijkse toelage

        € 666,00

        0985-00/6493000

        Home Zonnelied

        2853

        Jaarlijkse toelage

        € 215,00

        0985-00/6493000

        Beschutte Werkplaats Pajottenland

        2854

        Jaarlijkse toelage

        € 430,00

        0985-00/6493000

        Huize De Poel

        2855

        Jaarlijkse toelage

        € 108,00

        0985-00/6493000

        MPI Sint-Lodewijk

        2859

        Jaarlijkse toelage

        € 538,00

        0985-00/6493000

        Huis Michielsheem

        2877

        Jaarlijkse toelage

        € 215,00

        0985-00/6493000

        Rode Kruis Gooik

        2861

        Jaarlijkse toelage

        € 376,00

        0985-00/6493000

        De Pajotse Oldtimervrienden

        2921

        Jaarlijkse toelage

        € 108,00

        0739-00/6493000

        Oud-scouts Gooik

        2939

        Jaarlijkse toelage

        € 108,00

        0739-00/6493000

        Gezondheidsraad

        10253

        Jaarlijkse toelage

        € 620,00

        0985-00/6493000

        Vzw Natuurpunt

        2867

        Jaarlijkse toelage

        € 269,00

        0380-00/6493000

        Gooikse milieuraad

        2868

        Jaarlijkse toelage

        € 620,00

        0380-00/6493000

        Velt

        2871

        Jaarlijkse toelage

        € 269,00

        0380-00/6493000

        Gooik Mondiaal

        3854

        Jaarlijkse toelage

        € 620,00

        0160-00/6493000

        Integratieraad

        10196 

        Jaarlijkse toelage

        € 620,00

        0719-00/6493000

        Dierenwelzijnsraad

        9169

        Jaarlijkse toelage

        € 0

        0390-00/6493000

        Jaarmarktcomité

        2870

        Jaarlijkse toelage

        € 5.855,00

        0719-00/6493000

        Kerkfabriek Sint-Niklaas

        2612

        Werkingstoelage

        € 14.852,62

        0790-00/6494000

        Kerkfabriek O.L.V. Bijstand

        2110

        Werkingstoelage

        € 38.735,69

        0790-00/6494000

        Kerkfabriek O.L.V. Bijstand

        2110

        Investeringstoelage

        € 20.000,00

        0790-00/6640000

        Kerkfabriek Sint-Ursmarus

        2613

        Werkingstoelage

        € 7.348,83

        0790-00/6494000

        Kerkfabriek Sint-Ursmarus

        2613

        Investeringstoelage

        € 30.900,63

        0790-00/6640000

        Kerkfabriek Sint-Martinus

        2611 

        Werkingstoelage

        € 9.520,36

        0790-00/6640000

        Politiezone Pajottenland

        2019

        Werkingstoelage aan politiezone Pajottenland

        € 1.261.199,00

        0400-00/6494000

        Brandweerzone Vlaams-Brabant West

        3802

        Exploitatietoelage aan brandweerzone

        € 508.038,15

        0410-00/6494000

        Brandweerzone Vlaams-Brabant West

        3802

        Investeringstoelage aan brandweerzone

        € 57.842,19

        0410-00/6640000

        Juridische gronden

        Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, zoals nadien gewijzigd, in het bijzonder artikel 41, 23° op grond waarvan de gemeenteraad bevoegd is voor het vaststellen van subsidiereglementen en het toekennen van nominatieve subsidies.

        Het besluit van de gemeenteraad van 20 december 2022 houdende goedkeuring van de lijst van de nominatieve subsidies.

        Tussenkomsten

        Door raadslid Kristoff Hemelinckx wordt namens de n-va-fractie gevraagd welke criteria er worden gehanteerd om de bedragen in deze lijst toe te kennen.

        De burgemeester antwoordt dat de meeste bedragen historisch gegroeid zijn, omdat verenigingen bepaalde steun nodig hebben bijvoorbeeld in functie van de activiteiten die ze organiseren. Voor de toelage aan de Gilde van het Paardenvolk werd er gekeken naar de toelage die verleend wordt naar Actigo en zit er dus geen berekeningssleutel achter.

        Kristoff Hemelinckx merkt nog op dat Gooikoorts niet in de lijst is opgenomen waarop de algemeen directeur antwoordt dat Gooikoorts een subsidie ontvangt uit het gemeentelijk promotiefonds.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Lieven Krikilion, Simon De Boeck, Jonas De Maeseneer, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Samuel Billens, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman, Pascale Van den Eeckhoudt, Joris Samyn, Eric Van Snick
        Voorstanders: Lieven Krikilion, Simon De Boeck, Jonas De Maeseneer, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Samuel Billens, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman, Pascale Van den Eeckhoudt
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1.- De gemeenteraad keurt goed dat de lijst van nominatieve subsidies 2023, zoals deze werd goedgekeurd in zitting van 20 december 2022 als volgt wordt aangepast:

        - de toekenning van een toelage ten bedrage van 750 euro aan de Gilde van het Paardenvolk via jaarbudgetrekening 0739-00/6493000.

        Artikel 2.- De in considerans vermelde aangepaste en gecoördineerde lijst van nominatieve subsidies 2023 wordt goedgekeurd.

        Artikel 3.- Dit besluit wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 285 van het Decreet Lokaal Bestuur.

      • Financiën

        • Reglement retributie op het afleveren van administratieve stukken dienst burger en ondersteuning en op burgerlijke huwelijken 2021-2025: aanpassing vanaf 15/03/2023.

          Aanwezig: Lieven Krikilion, Voorzitter
          Simon De Boeck, Burgemeester
          Jonas De Maeseneer, Herman Anthoons, Schepenen
          Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Samuel Billens, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman, Pascale Van den Eeckhoudt, Raadsleden
          Joris Samyn, Adjunct-algemeen directeur
          Eric Van Snick, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Gunther De Wilde, Christa Dermez, Schepenen
          Jan Depester, Steve Dehandschutter, Ellen Mathieu, Raadsleden
          Afwezig: Laura Timmermans, Raadslid
          Aanleiding en doel

          In zitting van 22 december 2020 heeft de gemeenteraad het reglement retributie op het afleveren van administratieve stukken (dienst burger en ondersteuning) 2021-2025 goedgekeurd.

          In zitting van 29 maart 2022 heeft de gemeenteraad de eerste wijziging van dit reglement goedgekeurd in die zin dat voor burgerlijke huwelijken die op een zaterdag worden voltrokken een retributie ten bedrage van 50,- euro verschuldigd is ter (gedeeltelijke) dekking van de extra personeelskosten.

          Aangezien het huishoudelijk reglement nu ook voorziet in de mogelijkheid om het burgerlijk huwelijk te laten doorgaan op een zon- of feestdag moet ook het retributiereglement worden aangepast. Het college van burgemeester en schepenen stelt voor om voor huwelijken die voltrokken worden op een zaterdagnamiddag, zon- of feestdag een retributie ten bedrage van 100,- euro te vragen gelet op de extra personeelskosten.

          Daarnaast is het wenselijk om een retributie ten bedrage van 15,- euro per begonnen half uur aan te rekenen voor opzoekingswerk voor genealogische, historische of wetenschappelijke doeleinden uitgevoerd door gemeentepersoneel in de bevolkingsregisters en registers van burgerlijke stand, uitgezonderd opzoekingswerk dat kadert in een opdracht gegeven door een onderwijsinstelling.

          Omwille van praktische overwegingen en de rechtszekerheid is het aangewezen om de aanpassing in werking te laten treden op 15 maart 2023.

          Juridische gronden

          De grondwet, in het bijzonder artikel 173.

          Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en haar latere wijzigingen, in het bijzonder artikel 40 § 3.

          Het wetboek van de minnelijke en gedwongen invordering van fiscale en niet-fiscale schuldvorderingen van 13 april 2019, zoals later gewijzigd.

          Het koninklijk besluit van 23 maart 1998 betreffende het rijbewijs, zoals later gewijzigd.

          Het ministerieel besluit van 20 juli 2005 tot bepaling van de betalingswijze van de retributies.

          Het reglement retributie op het afleveren van administratieve stukken (dienst burger en ondersteuning) 2021-2025, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 22 december 2020.

          De beslissing van de gemeenteraad van 29 maart 2022 houdende goedkeuring van de eerste aanpassing van dit reglement.

          Financieel advies en visum

          De opbrengst van deze retributie is voorzien in het meerjarenplan 2020-2025 onder jaarbudgetrekening GBB/0020-00/7318999 en is dus noodzakelijk voor het behoud van een gezonde financiële toestand van de gemeente.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Lieven Krikilion, Simon De Boeck, Jonas De Maeseneer, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Samuel Billens, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman, Pascale Van den Eeckhoudt, Joris Samyn, Eric Van Snick
          Voorstanders: Lieven Krikilion, Simon De Boeck, Jonas De Maeseneer, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Samuel Billens, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman, Pascale Van den Eeckhoudt
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Artikel 1.- Artikel 1 van het reglement retributie op het afleveren van administratieve stukken dienst burger en ondersteuning en op burgerlijke huwelijken 2021-2025 wordt met ingang van 15 maart 2023 aangepast als volgt:

          "Artikel 1.- Er wordt vanaf 1 januari 2021 tot en met 31 december 2025 ten voordele van de gemeente een retributie geheven op het afleveren door het gemeentebestuur van allerhande administratieve stukken en op burgerlijke huwelijken die voltrokken worden op een zaterdag, zon- of feestdag.

          Deze retributie is niet toepasselijk op het afleveren van stukken die onderworpen zijn aan de belasting van een bijzonder recht ten voordele van de gemeente krachtens een wet, een algemeen of provinciaal reglement of een bijzonder gemeentelijk reglement."

          Artikel 2.- Artikel 5 van het reglement retributie op het afleveren van administratieve stukken dienst burger en ondersteuning en op burgerlijke huwelijken 2021-2025 wordt met ingang van 15 maart 2023 aangepast als volgt:

          "Artikel 5.- Voor burgerlijke huwelijken die plaatsvinden op een zaterdagvoormiddag is een retributie ten bedrage van 50,00 euro verschuldigd.

          Voor burgerlijke huwelijken die plaatsvinden op een zaterdagnamiddag, zon- of feestdag is een retributie ten bedrage van 100,00 euro verschuldigd.

          Indien het burgerlijke huwelijk zal voltrokken worden in de vergaderzaal van het Plattelandscentrum Paddenbroek is bij aanvraag van het huwelijk de reële reservatiekost verschuldigd aan het gemeentebestuur."

          Artikel 3.- Aan het reglement retributie op het afleveren van administratieve stukken dienst burger en ondersteuning en op burgerlijke huwelijken 2021-2025 wordt met ingang van 15 maart 2023 volgend nieuw artikel 6 toegevoegd:

          "Artikel 6.- Voor opzoekingswerk uitgevoerd door gemeentepersoneel in de bevolkingsregisters en registers van burgerlijke stand, voor genealogische, historische of wetenschappelijke doeleinden is een retributie verschuldigd ten bedrage van € 15,- per begonnen halfuur, uitgezonderd opzoekingen die kaderen in een opdracht gegeven door een onderwijsinstelling. Dit laatste moet worden aangetoond aan de hand van een schriftelijk bewijs. Opzoekingen in de bevolkingsregisters jonger dan 120 jaar en de registers van burgerlijke stand, overlijdens jonger dan 50 jaar, huwelijken jonger dan 75 jaar, geboortes jonger dan 100 jaar, kunnen enkel uitgevoerd worden mits voorlegging van een schriftelijke toestemming van de persoon zelf of, indien overleden, een erfgenaam."

          Artikel 4.- Huidig artikel 6 van het reglement retributie op het afleveren van administratieve stukken dienst burger en ondersteuning en op burgerlijke huwelijken 2021-2025 wordt met ingang van 15 maart 2023 artikel 7, huidig artikel 7 wordt artikel 8 en huidig artikel 8 wordt artikel 9.

          Artikel 5.- De gecoördineerde versie van het reglement retributie op het afleveren van administratieve stukken dienst burger en ondersteuning en op burgerlijke huwelijken 2021-2025 wordt goedgekeurd.

          Artikel 6.- Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van deze beslissing.

          Artikel 7.- Deze beslissing wordt, bij toepassing van artikel 285 e.v. van het Decreet Lokaal Bestuur, bekendgemaakt op de gemeentelijke website, met vermelding van zowel de datum waarop het werd aangenomen als de datum waarop het op de gemeentelijke website bekendgemaakt wordt.

    • Ondersteuning en burger

      • Personeel

        • Arbeidsreglement Lokaal Bestuur Gooik - aanpassing - goedkeuring.

          Aanwezig: Lieven Krikilion, Voorzitter
          Simon De Boeck, Burgemeester
          Jonas De Maeseneer, Herman Anthoons, Schepenen
          Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Samuel Billens, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman, Pascale Van den Eeckhoudt, Raadsleden
          Joris Samyn, Adjunct-algemeen directeur
          Eric Van Snick, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Gunther De Wilde, Christa Dermez, Schepenen
          Jan Depester, Steve Dehandschutter, Ellen Mathieu, Raadsleden
          Afwezig: Laura Timmermans, Raadslid
          Aanleiding en doel

          Het arbeidsreglement is van toepassing op alle personeelsleden van lokaal bestuur Gooik.

          Het regelt de arbeidsvoorwaarden van de personeelsleden en dit ongeacht leeftijd, geslacht, nationaliteit, statutaire of contractuele tewerkstelling en ongeacht de duur of de aard van de arbeidsovereenkomst.

          Juridische gronden
          • Het Decreet Lokaal Bestuur dd. 22/12/2017 en latere wijzigingen, in het bijzonder artikels 40 § 3 en 41
          • Het Besluit van de Vlaamse Regering van 7 december 2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel
          • De Wet van 3 juli 1978 en de latere wijzigingen betreffende de arbeidsovereenkomsten
          • De Wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen en de latere wijzigingen
          • Het gemeenteraadsbesluit dd. 27 december 2011 en latere wijzigingen
          Verwijzingen
          • Het positief advies van de vakbonden dd. 13 februari 2023.
          • Het modelontwerp tot wijziging van het arbeidsreglement, opgesteld door Jurplus met referentie goog-ar-te-rgl-202200613-o.docx. 
          Advies medewerker/dienst

          Het advies van het managementteam dd. 25 januari 2023.

          De aanpassing van het arbeidsreglement werd aan  het syndicaal comité van 13 februari 2023 voorgelegd.

          Motivering medewerker/dienst

          Het arbeidsreglement dient te worden aangepast om volgende redenen:

          1. De nieuwe wet houdende diverse bepalingen betreffende arbeidsongeschiktheid voorziet een vrijstelling van voorlegging van een medisch attest voor de eerste dag van ziekte voor werknemers in ondernemingen met minstens 50 werknemers en dit maximaal driemaal per jaar. Het bestuur in Gooik wenst een gelijkschakeling tussen contractuelen en statutairen te voorzien in het arbeidsreglement, zodat deze regeling ook van toepassing is voor statutaire medewerkers.
          2. BIJLAGE 10- art. 5 - aantal camera's in en rond gebouw openbare werken zal worden uitgebreid:
          • 1: Gang aan de inkom met zicht op toegangssas.
          • 2: Garage
          • 3: Schrijnwerkerij
          • 4: Stock verbruiksmiddelen.
          • 5: Opslag materiaal uitleendienst.
          • 6 en 7: Grote loods met zicht op toegangspoorten van het gebouw.
          • 8: zijkant gebouw met zicht op de toegangspoort.
          • 9 en 10: achterzijde gebouw met zicht op plein achter het gebouw.
                 3. BIJLAGE 12 - Re-integratie arbeidsongeschiktheid personeelsleden

           

          Publieke stemming
          Aanwezig: Lieven Krikilion, Simon De Boeck, Jonas De Maeseneer, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Samuel Billens, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman, Pascale Van den Eeckhoudt, Joris Samyn, Eric Van Snick
          Voorstanders: Lieven Krikilion, Simon De Boeck, Jonas De Maeseneer, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Samuel Billens, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman, Pascale Van den Eeckhoudt
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Artikel 1. De aanpassing van het arbeidsreglement Lokaal Bestuur Gooik zoals beschreven in het voorstel opgesteld door Jurplus met referentie goog-ar-te-rgl-202200613-o.docx  gevoegd als bijlage bij dit besluit wordt goedgekeurd.

          Artikel 2. De personeelsleden worden via de nieuwsbrief op de hoogte gebracht van de aanpassing van het arbeidsreglement. De actuele versie het arbeidsreglement wordt elektronisch ter beschikking gesteld van het personeel via GoNet.

          Artikel 3. Deze beslissing conform het decreet Lokaal Bestuur te publiceren op de website van de gemeente.

        • Personeelsformatie gemeente en OCMW-personeel - aanpassing - goedkeuring.

          Aanwezig: Lieven Krikilion, Voorzitter
          Simon De Boeck, Burgemeester
          Jonas De Maeseneer, Herman Anthoons, Schepenen
          Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Samuel Billens, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman, Pascale Van den Eeckhoudt, Raadsleden
          Joris Samyn, Adjunct-algemeen directeur
          Eric Van Snick, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Gunther De Wilde, Christa Dermez, Schepenen
          Jan Depester, Steve Dehandschutter, Ellen Mathieu, Raadsleden
          Afwezig: Laura Timmermans, Raadslid
          Aanleiding en doel

          Het bestuur wenst een beperkte aanpassing door te voeren in het organogram.  Op een aantal diensten - Financiën, Ondersteuning & ICT, Burger en Omgeving - worden een aantal statutaire administratief medewerkers met de graad C1-C3 omgezet naar contractuele functies.  In totaal (gemeente en OCMW samen) gaat het om 4 VTE.  Het gaat dus niet om een uitbreiding, maar louter om een omzetting van statutaire naar contractuele functies.  Vooral uit financiële overwegingen wordt deze aanpassing doorgevoerd, zeker bij het (langdurig) uitvallen van statutaire medewerkers.

          Juridische gronden
          • Het Decreet Lokaal Bestuur inzonderheid artikel 161 waarbij bepaald wordt dat de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn een gezamenlijk organogram van de diensten van de gemeente en van het OCMW dienen vast te stellen
          • Het Gemeenteraadsbesluit van 27 november 2018: Goedkeuring van de aanpassing van de personeelsformatie en gemeenschappelijk organogram van gemeente en OCMW, aangepast bij gemeenteraadsbesluit van 28 september 2021.
          Verwijzingen

          Het model tot aanpassing van het organogram, opgesteld door Jurplus met referentie goog-pbp-rpt-20230125-o (aanpassing organogram)

          Advies medewerker/dienst

          De aanpassing van de personeelsformatie werd aan het syndicaal comité van 13 februari 2023 voorgelegd.

          Het advies van het managementteam van 10 januari 2023.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Lieven Krikilion, Simon De Boeck, Jonas De Maeseneer, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Samuel Billens, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman, Pascale Van den Eeckhoudt, Joris Samyn, Eric Van Snick
          Voorstanders: Lieven Krikilion, Simon De Boeck, Jonas De Maeseneer, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Samuel Billens, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman, Pascale Van den Eeckhoudt
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Artikel 1.- De aanpassing van het organogram zoals voorgesteld in het voorstel opgesteld door Jurplus met referentie goog-pbp-rpt-20230125-o en gevoegd als bijlage bij dit besluit wordt goedgekeurd.

          Artikel 2.- De personeelsleden worden via de nieuwsbrief op de hoogte gebracht van de aanpassing van het organogram. De actuele versie van het organogram wordt elektronisch ter beschikking gesteld van het personeel via GO-NET.

    • Onderwijs

      • Reglement van orde met betrekking tot de Ombudsdienst Inschrijvingen (ODI) - goedkeuring.

        Aanwezig: Lieven Krikilion, Voorzitter
        Simon De Boeck, Burgemeester
        Jonas De Maeseneer, Herman Anthoons, Schepenen
        Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Samuel Billens, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman, Pascale Van den Eeckhoudt, Raadsleden
        Joris Samyn, Adjunct-algemeen directeur
        Eric Van Snick, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Gunther De Wilde, Christa Dermez, Schepenen
        Jan Depester, Steve Dehandschutter, Ellen Mathieu, Raadsleden
        Afwezig: Laura Timmermans, Raadslid
        Aanleiding en doel

        In het kader van de aanmeldprocedure in het gewoon basisonderwijs van de sportbasisschool De Oester te Strijland dient er een Ombudsdienst Inschrijvingen (ODI) te worden worden opgericht.

        Conform de regelgeving in het decreet basisonderwijs, artikel 37/16 en BVR over het inschrijvingsrecht in het basisonderwijs dient er een reglement van orde met betrekking tot de Ombudsdienst Inschrijvingen te worden goedgekeurd.

        Juridische gronden

        Het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997, art. 37/16,§2,§3,§4 en §5.

        Verwijzingen

        Het reglement van orde met betrekking tot de Ombudsdienst Inschrijvingen (ODI).

        Tussenkomsten

        Door raadslid Kristoff Hemelinckx wordt gemeld dat dit het gevolg is van het Decreet Basisonderwijs, dat dit een soort arbitrage hof is maar de kans dat dit ooit van toepassing zal zijn zeer klein is waarop de adjunct-algemeen directeur antwoordt dat dit inderdaad zo is.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Lieven Krikilion, Simon De Boeck, Jonas De Maeseneer, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Samuel Billens, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman, Pascale Van den Eeckhoudt, Joris Samyn, Eric Van Snick
        Voorstanders: Lieven Krikilion, Simon De Boeck, Jonas De Maeseneer, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Samuel Billens, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman, Pascale Van den Eeckhoudt
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1.- Tot goedkeuring van het bij onderhavig besluit gevoegde reglement van orde met betrekking tot de Ombudsdienst Inschrijvingen (ODI).

        Artikel 2.- Afschrift van onderhavig besluit over te maken aan de directie van de gemeentelijke sportbasisschool De Oester - Strijland.

    • Vrije tijd

      • Toerisme

        • PEVA Plattelandscentrum Paddenbroek - Kennisname van de agenda van de Algemene Vergadering van 30 maart 2023

          Aanwezig: Lieven Krikilion, Voorzitter
          Simon De Boeck, Burgemeester
          Jonas De Maeseneer, Herman Anthoons, Schepenen
          Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Samuel Billens, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman, Pascale Van den Eeckhoudt, Raadsleden
          Joris Samyn, Adjunct-algemeen directeur
          Eric Van Snick, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Gunther De Wilde, Christa Dermez, Schepenen
          Jan Depester, Steve Dehandschutter, Ellen Mathieu, Raadsleden
          Afwezig: Laura Timmermans, Raadslid
          Aanleiding en doel

          Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om kennis te nemen van de agenda van de Algemene Vergadering van PEVA Plattelandscentrum Paddenbroek op 30.03.2023.

          Juridische gronden

          Cfr. artikel 15 van de statuten van de PEVA Plattelandscentrum Paddenbroek 

          Besluit

          Enig artikel.- De gemeenteraad neemt kennis van de agendapunten van de Algemene Vergadering van PEVA Plattelandscentrum Paddenbroek van donderdag 30 maart 2023:

          • Goedkeuring van de notulen van voorgaande vergadering (21/12/2022)
          • Boekhouding (jaarrekening) 2022
          • Samenwerkingsovereenkomst De Pluktuinen
          • Vrijwilliger(s) op Paddenbroek
          • Signalisatie 
          • Varia
          • Datum volgende algemene vergadering 2023

VARIA

- Fusie

De burgemeester licht toe en meldt dat al enkele gesprekken gevoerd zijn.

Alle raadsleden van de deelnemende gemeenten zullen formeel worden uitgenodigd in De Kring in Bellingen op 7 maart om 19u30u voor een toelichting van de bestuurskrachtanalyse.

 

 - Parkeerverbod Dorpsstraat

Door raadslid Philippe De Cock wordt gevraagd wanneer de wegmarkeringen in de Dorpsstraat worden aangebracht.

De burgemeester antwoordt dat het de bedoeling is om terug te gaan naar de voormalige situatie (misschien weglating van 1 parkeervak ter hoogte van het postkantoor)

 

Gezien de weersomstandigheden kan de firma Alma Roma (externe leverancier) nu geen wegmarkeringen aanbrengen.  Normaal gezien zou dit mogelijk zijn vanaf eind maart.

De burgemeester meldt tevens dat het bestuur voorstander is om de borden te laten staan gezien de toestand zo duidelijk en wettelijk correct is.

De voorzitter sluit de zitting op 28/02/2023 om 20:59.

Namens Gemeenteraad,

Eric Van Snick
Algemeen directeur

Lieven Krikilion
Voorzitter