Terug
Gepubliceerd op 02/12/2024

Besluit  Raad voor maatschappelijk welzijn

di 26/11/2024 - 20:00

Tussentijds arbeidsreglement van toepassing op het gemeente-en OCMW personeel van lokaal bestuur Pajottegem.

Aanwezig: Lieven Krikilion, Voorzitter
Gunther De Wilde, Burgemeester
Christa Dermez, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Schepenen
Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Linda De Schutter, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Bruno François, Raadsleden
Joris Samyn, Adjunct-algemeen directeur
Eric Van Snick, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Jan Depester, Simon De Boeck, Kristoff Hemelinckx, Pascale Souffriau, Raadsleden
Afwezig: Geert De Slachmuylder, Raadslid
Aanleiding en doel

De voorbije maanden werkten de werkgroep HR en de stuurgroep samen met de managementteams aan een nieuw arbeidsreglement (AR) voor het gemeente- en OCMW-personeel van Pajottegem. Het was het streven van het team Fusie om de personeelsleden zo snel als haalbaar in te lichten over hun rechten, plichten en arbeidsvoorwaarden en dat uiterlijk op 1/1/2025.

Het resultaat is een gedragen document en een consensustekst die ernaar streeft het personeel, dat momenteel onder drie verschillende regelingen tot arbeidsvoorwaarden werkt, correct, rechtvaardig, waarderend en vooruitstrevend te behandelen gedurende de loopbaan. 

Een volledig overzicht oplijsten van de verschilpunten met de 3 huidige AR'en is een onmogelijke opgave. De belangrijkste topics worden tijdens de gemeenteraad mondeling toegelicht.

De hoofdstukken met betrekking tot de tijdsregistratie en het telewerk kregen veel aandacht tijdens de voorbereidingen. De uurroosters worden in de loop van de volgende jaren nog verder op elkaar afgestemd. De korte voorbereidingstijd liet ons niet toe op dat vlak al de nodige efficiëntiewinsten verder uit te diepen.

Juridische gronden

Het decreet over het lokaal bestuur artikel 40, 285-288, 330-334.

De arbeidswet van 16 maart 1971 en latere wijzigingen.

De wet van 3 juli 1978 inzake de arbeidsovereenkomst voor arbeiders en bedienden en latere wijzigingen.

De wet van 14 december 2000 tot vaststelling van sommige aspecten van de organisatie van de arbeidstijd in openbare sector en latere wijzigingen.

De wet van 18 december 2002 tot wijziging van de wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen.

De wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel.

Het Koninklijk Besluit van 28 september 1984 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel.

Het gemeenteraadsbesluit van 27 februari 2024 houdende aanpassing arbeidsreglement van toepassing op het gemeente en OCMW-personeel vanaf 1 maart 2024.

Het gemeenteraadsbesluit van 21 december 2023 houdende definitieve beslissing tot vrijwillige samenvoeging van de gemeenten Galmaarden, Gooik en Herne.

Advies medewerker/dienst

Het arbeidsreglement werd in ontwerp gefaseerd voorgelegd aan het managementteam op 8 juli, 19 augustus, 16 september en 15 oktober 2024.

Het gezamenlijke bijzonder onderhandelingscomité van de 3 lokale besturen Galmaarden, Gooik en Herne over het ontwerp van arbeidsreglement vond plaats op op 4 november 2024.

Motivering medewerker/dienst

Het arbeidsreglement bevat de rechten en plichten van werkgever en werknemer en legt de arbeidsduur en arbeidsvoorwaarden vast.

Het arbeidsreglement van toepassing op het gemeente- en OCMW personeel van Gooik werd laatst aangepast op 27 februari 2024.

Tot op heden en tot eind dit jaar beschikken de lokale besturen van Galmaarden, Gooik en Herne elk over een eigen arbeidsreglement. Naar aanleiding van de fusie van de 3 lokale besturen werd het afgelopen jaar een traject afgelegd om tot één reglement te komen voor alle personeelsleden van het nieuwe lokaal bestuur Pajottegem. Het doel was om een tussentijds arbeidsreglement voor te bereiden en te laten goedkeuren zodat alle personeelsleden op 1 januari 2025 gelijk aan de start komen en grondig geïnformeerd zijn over hun gewijzigde rechten en plichten als werknemer van de nieuwe organisatie. Dit tussentijds arbeidsreglement zal moeten worden bekrachtigd door de nieuw te installeren gemeenteraad in de loop van 2025.

Publieke stemming
Aanwezig: Lieven Krikilion, Gunther De Wilde, Christa Dermez, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Linda De Schutter, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Bruno François, Joris Samyn, Eric Van Snick
Voorstanders: Lieven Krikilion, Gunther De Wilde, Christa Dermez, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Linda De Schutter, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Bruno François
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Enig artikel.-De gemeenteraad keurt het tussentijdse arbeidsreglement van toepassing op het gemeente- en OCMW personeel van lokaal bestuur Pajottegem, dat als bijlage integraal deel uitmaakt van dit besluit, goed met 1 januari 2025 als datum van inwerkingtreding.