Conform art. 5 van het ‘retributiereglement op het ter beschikking stellen van intergemeentelijke restafval-, GFT- en PMD-zakken’ krijgen onthaalouders (60 zakken) en opvanginstellingen (120 zakken) jaarlijks gratis huisvuilzakken aangeboden.
Dit zou dit in strijd zijn met het Uitvoeringsplan huishoudelijk afval en gelijkaardig bedrijfsafval.
Door het optrekken van de jaarlijkse nominatieve toelage in reglement ‘ondersteuning en stimulering van zelfstandige kinderopvanginitiatieven 0-3 jaar’ zouden we hen op een gelijkaardige manier financieel kunnen blijven ondersteunen.
Tevens is het wenselijk de diverse toelagen (3) te koppelen aan een engagement van de KDV t.a.v. het lokale bestuur. Dit omdat we merken dat er zeer weinig respons komt op onze oproepen tot de heropstart van het LOKO (verplichte adviesraad).
Alsook start de gemeente in het najaar met een vernieuwde versie van het LLK via Opvang Vlaanderen. Het is de bedoeling dat elk KDV zich engageert om hieraan deel te nemen. Dit maakt het voor de burger (ouder) makkelijker om maar 1 aanvraag in te dienen. Alsook geeft dit een realistischer beeld voor de rapportage t.a.v. Opgroeien (bijkomende subsidies erkende opvang).
- uitvoeringsplan voor huishoudelijk afval en gelijkaardig bedrijfsafval
- Decreet lokaal bestuur 22/12/2017 en latere wijzigingen
- Reglement ‘ondersteuning en stimulering van zelfstandige kinderopvanginitiatieven 0-3 jaar’
Er is reeds een budget voorzien op volgende jaarrekening :0945-6492000
Positief advies om bestaande toelage te verhogen.
Verwijzend naar actie 12.2.1 'Stimuleren van het aantal opvangplaatsen kinderopvang' in de meerjarenplanning blijft het belangrijk om als lokaal bestuur de onthaalouders en opvanginstelling te ondersteunen.
In ruil vraagt de gemeente een engagement (zie voorbeeld Dilbeek in bijlage) aan de kinderdagverblijven. Dit in het belang van ouder en kind.
Artikel 1.- Aan artikel 1 van het reglement ‘ondersteuning en stimulering van zelfstandige kinderopvanginitiatieven 0-3 jaar’ wordt volgende wijziging aangebracht:
Onderstaande toelagen (cfr. art 2,3 en 4) kunnen enkel aangevraagd worden door organisatoren die actief samenwerken met het lokaal bestuur. De samenwerking bestaat minstens uit:
- Medewerking aan het digitaal lokaal loket kinderopvang.
Dit houdt in dat de engagementsverklaring wordt ondertekend en dat de verwijzing naar het lokaal loket kinderopvang wordt opgenomen in het huishoudelijk reglement. Voor nieuwe initiatieven kan de toelage pas worden uitbetaald na publicatie op het digitaal lokaal loket kinderopvang.
- Een kennismakingsgesprek met de coördinator ‘Kinderopvang’ van de gemeente Gooik in het kader van de aanvraag tot toekenning van een starterstoelage (art. 4).
- Het melden van een negatief inspectieverslag of dat het opvanginitiatief in handhaving is.
Artikel 2.- Aan artikel 2 van het reglement ‘ondersteuning en stimulering van zelfstandige kinderopvanginitiatieven 0-3 jaar’ wordt volgende wijziging aangebracht:
Binnen de perken van het begrotingskrediet (0945-6492000) wordt een jaarlijkse nominatieve toelage toegekend. Deze bestaat uit een basistoelage en een toelage als tussenkomst in de algemene werkingskosten.
Er wordt een basistoelage toegekend van:
- € 120 voor onthaalouders (gezinsopvang)
- € 240 voor opvanginstellingen (groepsopvang)
De tussenkomst in de algemene werkingskosten (energie, schoonmaak, verzorgingsproducten, vorming,…) wordt toegekend aan elk zelfstandig kinderopvanginitiatief zoals bedoeld in artikel 1 met een forfaitair bedrag van € 200 per voltijds equivalent kindbegeleider.
Artikel 3.- In het ‘retributiereglement op het ter beschikking stellen van intergemeentelijke restafval-, GFT- en PMD-zakken’ worden de gratis vuilzakken voor onthaalouders en opvanginstellingen geschrapt.
Artikel 4.- Het reglement gaat invoege vanaf 1/1/2024.
Artikel 5. - Deze beslissing conform het decreet Lokaal Bestuur te publiceren op de website van de gemeente.