Terug
Gepubliceerd op 28/04/2025

Notulen  Raad voor maatschappelijk welzijn

di 03/09/2024 - 20:30 plattelandscentrum Paddenbroek
Aanwezig: Lieven Krikilion, Voorzitter
Gunther De Wilde, Burgemeester
Christa Dermez, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Schepenen
Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Linda De Schutter, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Bruno François, Raadsleden
Eric Van Snick, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Jan Depester, Simon De Boeck, Kristoff Hemelinckx, Pascale Souffriau, Geert De Slachmuylder, Raadsleden
Joris Samyn, Adjunct-algemeen directeur

De voorzitter opent de zitting op 03/09/2024 om 20:09.

  • Openbaar

    • Algemeen bestuur

      • Notulen van de raad voor maatschappelijk welzijn van 25 juni 2024.

        Aanwezig: Lieven Krikilion, Voorzitter
        Gunther De Wilde, Burgemeester
        Christa Dermez, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Schepenen
        Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Linda De Schutter, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Bruno François, Raadsleden
        Eric Van Snick, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Jan Depester, Simon De Boeck, Kristoff Hemelinckx, Pascale Souffriau, Geert De Slachmuylder, Raadsleden
        Joris Samyn, Adjunct-algemeen directeur
        Aanleiding en doel

        De algemeen directeur legt de notulen voor van de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van 25 juni 2024.

        Juridische gronden

        Artikel 32 van het Decreet Lokaal Bestuur

        Advies medewerker/dienst

        Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd de notulen, zoals voorgelegd door de algemeen directeur, goed te keuren.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Lieven Krikilion, Gunther De Wilde, Christa Dermez, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Linda De Schutter, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Bruno François, Eric Van Snick
        Voorstanders: Lieven Krikilion, Gunther De Wilde, Christa Dermez, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Linda De Schutter, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Bruno François
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Enig artikel.- De notulen van de vergadering van 25 juni 2024 worden goedgekeurd.

      • Meerjarenplanaanpassing nr. 8 2020-2025: vaststelling van het deel van het OCMW.

        Aanwezig: Lieven Krikilion, Voorzitter
        Gunther De Wilde, Burgemeester
        Christa Dermez, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Schepenen
        Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Linda De Schutter, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Bruno François, Raadsleden
        Eric Van Snick, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Jan Depester, Simon De Boeck, Kristoff Hemelinckx, Pascale Souffriau, Geert De Slachmuylder, Raadsleden
        Joris Samyn, Adjunct-algemeen directeur
        Aanleiding en doel

        Het meerjarenplan 2020-2025 van gemeente en OCMW Gooik is wat betreft het deel van het OCMW vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn in zitting van 17 december 2019 en vervolgens op dezelfde datum goedgekeurd door de gemeenteraad en wat betreft het deel van de gemeente, goedgekeurd door de gemeenteraad in zelfde zitting.

        Artikel 257 van decreet over het lokaal bestuur legt op dat het meerjarenplan minstens één keer per jaar moet worden aangepast, waarbij in elk geval de kredieten voor het volgende boekjaar worden vastgesteld. Als dat nodig is kunnen daarbij ook de kredieten voor het lopende boekjaar worden aangepast. Daarnaast kan het meerjarenplan, als dat nodig is, ook worden aangepast om alleen de kredieten voor het lopende boekjaar aan te passen.

        De meerjarenplanaanpassing nr. 1 2020-2025 van gemeente en OCMW Gooik is wat betreft het deel van het OCMW vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn in zitting van 29 september 2020 en vervolgens op dezelfde datum goedgekeurd door de gemeenteraad en wat betreft het deel van de gemeente, goedgekeurd door de gemeenteraad in zelfde zitting.

        De meerjarenplanaanpassing nr. 2 2020-2025 van gemeente en OCMW Gooik is wat betreft het deel van het OCMW vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn in zitting van 22 december 2020 en vervolgens op dezelfde datum goedgekeurd door de gemeenteraad en wat betreft het deel van de gemeente, goedgekeurd door de gemeenteraad in zelfde zitting.

        De meerjarenplanaanpassing nr. 3 2020-2025 van gemeente en OCMW Gooik is wat betreft het deel van het OCMW vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn in zitting van 28 september 2021 en vervolgens op dezelfde datum goedgekeurd door de gemeenteraad en wat betreft het deel van de gemeente, goedgekeurd door de gemeenteraad in zelfde zitting.

        De meerjarenplanaanpassing nr. 4 2020-2025 van gemeente en OCMW Gooik is wat betreft het deel van het OCMW vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn in zitting van 21 december 2021 en vervolgens op dezelfde datum goedgekeurd door de gemeenteraad en wat betreft het deel van de gemeente, goedgekeurd door de gemeenteraad in zelfde zitting.

        De meerjarenplanaanpassing nr. 5 2020-2025 van gemeente en OCMW Gooik is wat betreft het deel van het OCMW vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn in zitting van 20 december 2022 en vervolgens op dezelfde datum goedgekeurd door de gemeenteraad en wat betreft het deel van de gemeente, goedgekeurd door de gemeenteraad in zelfde zitting.

        De meerjarenplanaanpassing nr. 6 2020-2025 van gemeente en OCMW Gooik is wat betreft het deel van het OCMW vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn in zitting van 26 september 2023 en vervolgens op dezelfde datum goedgekeurd door de gemeenteraad en wat betreft het deel van de gemeente, goedgekeurd door de gemeenteraad in zelfde zitting.

        De meerjarenplanaanpassing nr. 7 2020-2025 van gemeente en OCMW Gooik is wat betreft het deel van het OCMW vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn in zitting van 21 december 2023 en vervolgens op dezelfde datum goedgekeurd door de gemeenteraad en wat betreft het deel van de gemeente, goedgekeurd door de gemeenteraad in zelfde zitting.

        Door nieuwe en gewijzigde informatie en elementen (zoals toegelicht in de rubriek "motivering van de wijzigingen") dringt een nieuwe, achtste, aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 zich op met als doel het aanpassen van de kredieten van (voornamelijk) 2024, maar niet het vaststellen van de kredieten van 2025. 

        Juridische gronden

        Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 249 §3.

        Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen (BVR BBC).

        Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen (MB BBC).

        Advies medewerker/dienst

        Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd om zijn deel van de meerjarenplanaanpassing nr. 8 2020-2025 vast te stellen.

        Het managementteam heeft in de vergadering van 30/07/2024 een positief advies uitgebracht aangaande het voorontwerp van de meerjarenplanaanpassing nr. 8 2020-2025.

        Het Team Fusie heeft in de week van 22-26/07/2024 een positief advies uitgebracht aangaande het voorontwerp van de meerjarenplanaanpassing nr. 8 2020-2025 (er is daarbij vooral gefocust op nieuwe uitgaven hoger dan 50.000 euro).

        Publieke stemming
        Aanwezig: Lieven Krikilion, Gunther De Wilde, Christa Dermez, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Linda De Schutter, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Bruno François, Eric Van Snick
        Voorstanders: Lieven Krikilion, Gunther De Wilde, Christa Dermez, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Linda De Schutter, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Patrick Week
        Tegenstanders: Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Bruno François
        Resultaat: Met 11 stemmen voor, 3 stemmen tegen
        Besluit

        Enig artikel.- De raad voor maatschappelijk welzijn stelt zijn deel van de meerjarenplanaanpassing nr. 8 2020-2025 vast. Deze meerjarenplanaanpassing bestaat uit een strategische nota, een financiële nota en een toelichting. Deze stukken maken integraal deel uit van huidig besluit.

    • Financiele aangelegenheden

      • Financiën

        • Opvolgingsrapportering - kennisname stand van zaken uitvoering meerjarenplan.

          Aanwezig: Lieven Krikilion, Voorzitter
          Gunther De Wilde, Burgemeester
          Christa Dermez, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Schepenen
          Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Linda De Schutter, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Bruno François, Raadsleden
          Eric Van Snick, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Jan Depester, Simon De Boeck, Kristoff Hemelinckx, Pascale Souffriau, Geert De Slachmuylder, Raadsleden
          Joris Samyn, Adjunct-algemeen directeur
          Aanleiding en doel

          Sinds de inwerkingtreding van het decreet over het lokaal bestuur, dient er voor het einde van het derde kwartaal een opvolgingsrapportering over het eerste semester van het boekjaar te worden voorgelegd.

          Juridische gronden

          Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 263.

          Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen (BVR BBC), in het bijzonder artikel 29.

          Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen (MB BBC), in het bijzonder artikel 5.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Lieven Krikilion, Gunther De Wilde, Christa Dermez, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Linda De Schutter, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Bruno François, Eric Van Snick
          Resultaat: Met 14 niet gestemd
          Besluit

          Artikel 1: De Raad Voor Maatschappelijk Welzijn neemt kennis van de opvolgingsrapportering over het eerste semester van het boekjaar 2024. Dit rapport maakt integraal deel uit van huidig besluit.

    • Ondersteuning en burger

      • Personeel

        • FUSIE: Goedkeuring aangepast organogram in functie van de vrijwillige samenvoeging van de gemeenten Galmaarden, Gooik en Herne.

          Aanwezig: Lieven Krikilion, Voorzitter
          Gunther De Wilde, Burgemeester
          Christa Dermez, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Schepenen
          Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Linda De Schutter, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Bruno François, Raadsleden
          Eric Van Snick, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Jan Depester, Simon De Boeck, Kristoff Hemelinckx, Pascale Souffriau, Geert De Slachmuylder, Raadsleden
          Joris Samyn, Adjunct-algemeen directeur
          Aanleiding en doel

          FEITELIJKE CONTEXT

          Om in 2025 zo efficiënt mogelijk van start te gaan in de nieuwe gemeente Pajottegem, vrijwillig samengevoegd door de gemeenten Galmaarden, Gooik en Herne, werd reeds heel wat voorbereidend werk geïnvesteerd in de opmaak van een nieuw, gezamenlijk organogram en personeelsplan.

          Als startpunt van het goedkeuringstraject werd op 26 maart 2024 een eerste keer het ontwerporganogram voorgesteld aan de gemeenteraadsleden van de drie besturen.

          Daarna werden veelvuldige overlegmomenten georganiseerd met de personeelsleden, de diensten, de stuurgroep, team fusie en de gezamenlijke colleges van burgemeester en schepenen.

          Voor de opbouw van het organogram werd, onder begeleiding van Probis, een benchmark uitgevoerd. Er werd een vergelijking gemaakt met personeelsbezettingen van vergelijkbare lokale besturen. Uiteraard heeft elk lokaal bestuur haar eigen noden. Er werd een beschrijving van de zogenaamde AS IS-situatie (huidige 3 bezettingen) opgesteld om zo te komen tot de opmaak van een TO BE-situatie (bezetting lokaal bestuur Pajottegem).

          Zowel administratie als colleges werden maximaal betrokken in dit intensief traject.

          Deze samenwerking heeft onder meer geleid tot het uitwerken van een ‘kader’ met opgave van de hiërarchische structuur, de functies en de niveaus en schalen die in de fusiegemeente zullen gehanteerd worden. Hiermee worden verschillen tussen de drie organisaties toekomstgericht rechtgezet.

          MOTIVERING

          Op 1 januari 2025 is de fusie effectief een feit. Vanaf dat ogenblik moet er een eengemaakte dienstverlening aangeboden worden aan de inwoners van de nieuwe gemeente Pajottegem.

          Om dit te kunnen realiseren is het noodzakelijk dat er in 2024 al enkele belangrijke stappen gezet worden ter voorbereiding van deze eenmaking op het niveau van de organisatiestructuur.

          Een belangrijk element in deze voorbereiding is het opzetten van één organogram met daarin een duidelijk indeling in afdelingen en diensten.

          Het voorliggende organogram is het resultaat van een intensief traject tussen de lokale besturen in co-creatie met administratie en het beleid.

          Voor de invulling werd een plan van aanpak uitgewerkt dat inzet op een gedeeltelijke realisatie van het organogram in 2024 via formele selectieprocedures. De opbouw van het personeelsplan werd begeleid door Jurplus.

          Ondanks het feit dat het organogram op zich geen onderhandelingsmaterie is, werd dit ontwerp organogram toch eveneens besproken op het vakbondsoverleg op 15 juli 2024.

          De huidige werkwijze houdt een aanpassing van het huidige organogrammen en personeelsplannen van de drie gemeenten. De effectieve invulling van de functies zal gebeuren door het bestuur waaraan de functie werd toegewezen in het personeelsplan. Deze werkwijze werd juridisch afgetoetst met het Agentschap Binnenlands Bestuur.

          De gemeenten Herne en Galmaarden zullen de invulling van dit organogram eveneens aan hun gemeenteraad ter goedkeuring voorleggen.

          Het blijft echter zo dat de gemeenteraad van de nieuwe fusiegemeente Pajottegem het organogram in 2025 definitief zal moeten vastleggen. De huidige goedkeuring van het organogram bindt het nieuwe bestuur niet.

          Juridische gronden

          Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikelen 40, 161, 285-288, 330-334, 363-367

          De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van bestuurshandelingen

          Het bestuursdecreet van 7 december 2018

          Het gemeenteraadsbesluit van 26 september 2023 houdende goedkeuring beheersovereenkomst over een samenwerking op vlak van personeel na de principiële beslissing tot samenvoeging van gemeenten en OCMW’s Galmaarden, Gooik en Herne

          Het gemeenteraadsbesluit van 21 december 2023 houdende de definitieve beslissing tot vrijwillige samenvoeging van de gemeenten Galmaarden, Gooik en Herne

          Verwijzingen

          Positief advies van de vakbondorganisaties ACV-CSC en ACOD-LRB dd. 15 juli 2024.

          Gunstig advies van de stuurgroep fusie dd. 16 juli 2024.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Lieven Krikilion, Gunther De Wilde, Christa Dermez, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Linda De Schutter, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Bruno François, Eric Van Snick
          Voorstanders: Lieven Krikilion, Gunther De Wilde, Christa Dermez, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Linda De Schutter, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Bruno François
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Artikel 1.-De gemeenteraad keurt het organogram en personeelsplan, dat als resultaat uit het voorbereidend traject van de drie gemeenten is gekomen, goed.

          Artikel 2.-De gemeenteraad gaat akkoord met de voorgestelde werkwijze die erin bestaat dat de invullingen van de functies conform alle regelgevende bepalingen zullen gebeuren door één van de drie lokale besturen waarbij volledige transparantie en samenspraak in acht wordt genomen.

          Artikel 3.-In het kader van de lopende zaken zullen alle toekomstige beslissingen met betrekking tot de invulling van dit organogram steeds in overleg tussen de lokale besturen voorbesproken, voorbereid en uitgevoerd worden op het niveau van de stuurgroep.

        • Rechtspositieregeling voor het personeel - aanpassing.

          Aanwezig: Lieven Krikilion, Voorzitter
          Gunther De Wilde, Burgemeester
          Christa Dermez, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Schepenen
          Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Linda De Schutter, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Bruno François, Raadsleden
          Eric Van Snick, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Jan Depester, Simon De Boeck, Kristoff Hemelinckx, Pascale Souffriau, Geert De Slachmuylder, Raadsleden
          Joris Samyn, Adjunct-algemeen directeur
          Aanleiding en doel

          In de rechtspositieregelingen voor het personeel van de diverse lokale overheden komen de volgende elementen aan bod:

          • de selectie van het personeel
          • de loopbaan, inclusief de evaluatie, vorming en opleiding, het ontslag
          • alle bepalingen in verband met het salaris
          • de vergoedingen en toelagen
          • de verloven en afwezigheden, inclusief de administratieve toestanden van het personeel
          Teneinde enkele belangrijke functies voor Pajottegem in te kunnen vullen en vrijgekomen functies via de samenvoegingsmobiliteit een selectieprocedure te kunnen starten is het nodig dat de voorwaarden voor aanwerving, interne mobiliteit en bevordering gelijk zijn in de 3 besturen.

          Om alle medewerkers op eenzelfde manier kansen te geven om in 2024 deel te nemen aan selecties dienen volgende artikels van de rechtspositieregeling voor het personeel gemeente en OCMW Gooik te worden gewijzigd:

          - artikels 5 - 12 - 14 - 24 - 112 - 122 - 123 - 127 - 136 en 138.

          Het model tot aanpassing van de rechtspositieregeling van het gemeentebestuur, opgesteld door Jurplus met referentie goog-rpr-20240903-g (rechtspositieregeling), wordt als bijlage bij dit besluit gevoegd.

          Juridische gronden
          • Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 286.
          • Het besluit van de Vlaamse Regering van 7 december 2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en  het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel.
          • Het gemeenteraadsbesluit dd. 30 december 2008 houdende de goedkeuring van de rechtspositieregeling van het gemeentepersoneel, van toepassing vanaf 1 januari 2009 en latere wijzigingen.
          Publieke stemming
          Aanwezig: Lieven Krikilion, Gunther De Wilde, Christa Dermez, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Linda De Schutter, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Bruno François, Eric Van Snick
          Voorstanders: Lieven Krikilion, Gunther De Wilde, Christa Dermez, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Linda De Schutter, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Bruno François
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Artikel 1. De aanpassing van de rechtspositieregeling zoals beschreven in het voorstel opgesteld door Jurplus met referentie goog-rpr-20240903-g  en gevoegd als bijlage bij dit besluit wordt goedgekeurd.

          Artikel 2. De personeelsleden worden via de nieuwsbrief op de hoogte gebracht van de aanpassing van de rechtspositieregeling. De actuele versie van de rechtspositieregeling wordt elektronisch ter beschikking gesteld van het personeel via het intranet (GoNet).

          Artikel 3. Deze beslissing en het reglement conform het decreet Lokaal Bestuur te publiceren op de website van de gemeente.

    • Zorg

      • Thuisdiensten

        • Wijziging overeenkomst en reglement poetshulp i.h.k.v. dienstencheques

          Aanwezig: Lieven Krikilion, Voorzitter
          Gunther De Wilde, Burgemeester
          Christa Dermez, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Schepenen
          Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Linda De Schutter, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Bruno François, Raadsleden
          Eric Van Snick, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Jan Depester, Simon De Boeck, Kristoff Hemelinckx, Pascale Souffriau, Geert De Slachmuylder, Raadsleden
          Joris Samyn, Adjunct-algemeen directeur
          Aanleiding en doel

          Sinds augustus 2003 verstrekt OCMW Gooik  poetshulp i.h.k.v. dienstencheques om zorgbehoevenden de kans te geven om langer in hun thuisomgeving te kunnen blijven wonen. Er wordt prioritair hulp geboden aan gepensioneerden, zieken, alleenstaanden, invaliden, een gezin met een familielid met een beperking of met grondige medische klachten, gestaafd a.d.h.v. een doktersattest.

          De arbeidsinspectie voerde onlangs een strikte inspectie uit naar de arbeidsomstandigheden binnen de dienstenchequesector. Tijdens de campagne legden inspecteurs 175 bezoeken af en schreven 159 schriftelijke waarschuwingen uit voor inbreuken. De belangrijkste overtredingen omvatten het ontbreken van een risico-evaluatie, gebrek aan gezondheidstoezicht en ontoereikend toezicht door werkgevers bij gebruikers thuis.

          In de gesprekken met de sociale partners en betrokken ministers lijkt er geen ruimte meer voor een andere interpretatie van de wetgeving. Ondanks het feit dat huishoudhulpen in een andere context werken, namelijk binnen privéwoningen, eist de federale overheid een strikte naleving van de Codex. 

          Diensten die opmerkingen kregen vanuit inspectie, lopen het risico om boetes te krijgen als zij de inbreuken niet aanpakken. Bovendien blijft de arbeidsinspectie ook in 2023 en 2024 nauwgezet dienstencheque-ondernemingen inspecteren.

          Om ervoor te zorgen dat werknemers van erkende dienstencheque-ondernemingen onder goede arbeidsomstandigheden kunnen werken en om de blootstelling aan bepaalde risico’s en onveilige situaties te beperken, heeft de Vlaamse regering op 22 maart 2024 principieel het ontwerpbesluit goedgekeurd tot wijziging van het koninklijk besluit van 12 december 2001 betreffende de dienstencheques. Deze wijzigingen zijn specifiek gericht op het beter informeren van nieuwe gebruikers van dienstencheques.

          Om onze dienstverlening op punt te stellen, werd er een overleg gepleegd met onze preventiedienst Haviland en de gemeentelijke manager preventie.

          Ons reglement en overeenkomst met de gebruiker werden samengevoegd tot 1 document. De wettelijke bepalingen inzake riscico-analyse werden toegevoegd. 

          Tevens werd er een 'last minute risico analyse' (LMRA) opgemaakt. Tijdens een vorming werd het poetspersoneel hieromtrent ingelicht. 

          Juridische gronden

          - Vlaamse regering op 22 maart 2024 principieel het ontwerpbesluit goedgekeurd tot wijziging van het koninklijk besluit van 12 december 2001 betreffende de dienstencheques. 

          - Codex welzijn op het werk

          Verwijzingen

          - reglement dienstencheques

          - overeenkomst tussen gebruiker en aanbieder van poetshulp i.h.k.v. dienstencheques

          Advies medewerker/dienst

          Als erkende dienstencheque-onderneming dienen we  de regelgeving over welzijn op het werk na te leven. 

          Medewerkers moeten gezond en veilig kunnen werken, ook al is deze werkplaats bij mensen thuis. 

          Publieke stemming
          Aanwezig: Lieven Krikilion, Gunther De Wilde, Christa Dermez, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Linda De Schutter, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Bruno François, Eric Van Snick
          Voorstanders: Lieven Krikilion, Gunther De Wilde, Christa Dermez, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Linda De Schutter, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Bruno François
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Artikel 1.- De overeenkomst tussen gebruiker en aanbieder van poetshulp i.k.v. dienstencheques, als bijlage opgenomen bij dit besluit, om voornoemde redenen goed te keuren.

          Artikel 2.- Deze beslissing gaat in vanaf 09/09/2024.

          Artikel 3.- Deze beslissing conform het decreet lokaal bestuur te publiceren op de website van de gemeente.

De voorzitter sluit de zitting op 03/09/2024 om 21:25.

Namens Raad voor maatschappelijk welzijn,

Eric Van Snick
Algemeen directeur

Lieven Krikilion
Voorzitter