De voorzitter opent de zitting op 26/04/2022 om 20:36.
De algemeen directeur legt de notulen voor van de vergadering van de gemeenteraad van 29 maart 2022.
Artikel 32 van het Decreet Lokaal Bestuur
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de notulen, zoals voorgelegd door de algemeen directeur, goed te keuren.
Enig artikel.- De notulen van 29 maart 2022 worden goedgekeurd.
Via e-mail dd. 13 januari 2022 diende de heer Anthoons Herman zijn ontslag in als politieraadslid.
Op de installatievergadering van de politieraad dd. 22 januari 2019 werd mevr. Linda De Schutter als eerste opvolger aangeduid.
Bij besluit van de politieraad dd. 21 maart 2022 werd er kennisgenomen van het ontslag ingediend als politieraadslid door dhr. Herman Anthoons en werd mevr. Linda De Schutter aangesteld als nieuw politieraadslid.
Artikel 1.- De gemeenteraad neemt kennis van het ontslag ingediend door dhr. Herman Anthoons als politieraadslid.
Artikel 2.- De gemeenteraad neemt kennis van de aanstelling en eedaflegging van mevr. Linda De Schutter als opvolgend politieraadslid.
Het college van burgemeester en schepenen wenst Michel Doomst als ereburgemeester voor te dragen aan de Vlaamse regering.
Dhr. Michel Doomst was burgemeester van 1 januari 1989 tot en met 31 december 2021.
Hiermee voldoet hij aan de toekenningsvoorwaarden en komt hij in aanmerking om de titel van ere-burgemeester aan te vragen.
Volgens het besluit van de Vlaamse regering van 6 juli 2018 houdende het statuut van de lokale mandataris, kan de gemeenteraad de titel aanvragen als de betrokkene hiermee instemt.
Bij e-mail dd. 29 maart 2022 verklaart Michel Doomst zich akkoord om het verzoek tot het bekomen van de eretitel in te dienen bij de Vlaamse overheid.
Decreet lokaal bestuur, inzonderheid artikel 148.
Besluit van de Vlaamse Regering van 6 juli 2018 houdende het statuut van de lokale mandataris.
Burgemeester Simon De Boeck licht dit agendapunt toe.
Artikel 1.- De gemeenteraad besluit aan de Vlaamse regering te verzoeken de eretitel van burgemeester van Gooik te verlenen aan de heer Michel Doomst.
Artikel 2.- Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met het samenstellen van het aanvraagdossier, dat schriftelijk moet worden ingediend bij de provinciegouverneur.
Gelet op het feit dat de gemeente vennoot is van Creadiv nv.
Gelet op de uitnodigingsmail met documentatie van 29 maart 2022 van Creadiv nv voor de algemene vergadering van 27 mei 2022 met volgende agenda:
1. Verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 201 (bijlage)
2. Verslag van de commissaris over zijn werkzaamheden in het boekjaar 2021 (bijlage)
3. Goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2021 (bijlage)
Goedkeuring van de winstverdeling
4. Kwijting aan bestuurders en commissaris
5. Ontslag en benoeming bestuurders
6. Rondvraag
Bij gemeenteraadsbesluit dd. 30 april 2019 werden de heer Lieven Krikilion en mevr. Pascale Souffriau aangeduid als volmachtdragers voor de volledige legislatuur.
Het decreet lokaal bestuur inzonderheid artikel 432, alinea 3.
Artikel 1.- Voormelde agenda van de algemene vergadering van Creadiv nv van 27 mei 2022 goed te keuren.
Artikel 2.- Aan de effectieve volmachtdrager en in voorkomend geval de plaatsvervangende volmachtdrager wordt mandaat verleend om op de algemene vergadering van Creadiv nv van 27 mei 2022 te handelen en te beslissen conform de beslissingen van deze gemeenteraad.
Artikel 3.- Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van de hierbij genomen beslissingen en deze over te maken aan de toezichthoudende overheid en er kennis van te geven aan Creadiv nv ter attentie van mevrouw Isabel Debuck en dit via e-mail naar secretariaat@efin.be.
Het feit dat de gemeente aangesloten is bij Fluvius Opdrachthoudende Vereniging.
Het feit dat de gemeente per aangetekend schrijven van 28 maart 2022 werd opgeroepen om deel te nemen aan de Algemene Vergadering tevens Jaarvergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging die op 8 juni 2022 plaatsheeft te Affligem met als agenda:
1. Kennisneming van het jaarverslag, het verslag van de Raad van Bestuur en het verslag van de Commissaris.
2. Goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2021.
3. Verlenen van afzonderlijke kwijting aan de bestuurders en aan de Commissaris.
4. Statutaire benoemingen.
5. Statutaire mededelingen.
Bij gemeenteraadsbesluit van 26 februari 2019 werden de heer Samuel Billens en de heer Patrick Week respectievelijk als effectief vertegenwoordiger en plaatsvervanger aangeduid tot het einde van de gemeentelijke legislatuur.
Overwegende dat de Raad van Bestuur van Fluvius OV beslist heeft dat de vergadering digitaal zal gehouden worden indien de coronamaatregelen het op termijn niet zouden toelaten fysiek te vergaderen.
Het decreet lokaal bestuur inzonderheid artikel 432, alinea 3, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
Artikel 1.- Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Algemene Vergadering, tevens Jaarvergadering, van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging d.d. 8 juni 2022 met als agendapunten:
1. Kennisneming van het jaarverslag, het verslag van de Raad van Bestuur en het verslag van de Commissaris.
2. Goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2021.
3. Verlenen van afzonderlijke kwijting aan de bestuurders en aan de Commissaris.
4. Statutaire benoemingen.
5. Statutaire mededelingen.
Artikel 2.- De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de Algemene Vergadering tevens Jaarvergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging op 8 juni 2022 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing. Indien de coronamaatregelen op termijn een fysieke vergadering niet zouden toelaten, zal de Algemene Vergadering tevens Jaarvergadering van 8 juni 2022 digitaal gehouden worden.
Artikel 3.- Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan Fluvius Opdrachthoudende Vereniging, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
Het feit dat de gemeente voor één of meerdere activiteiten aangesloten is bij de opdrachthoudende vereniging Fluvius West.
Het feit dat de gemeente per aangetekend schrijven van 14 maart 2022 werd opgeroepen om deel te nemen aan de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van Fluvius West die op 20 juni 2022 plaatsheeft op Domein de Vossenberg, Hogestraat 194 te 8830 Hooglede.
Het feit dat een dossier met documentatiestukken aan de gemeente per brief van 31 maart 2022 overgemaakt werd.
Het feit dat we heden geconfronteerd worden met het coronavirus COVID-19, waarbij op het op heden niet vaststaat onder welke vorm deze Algemene Vergadering zal kunnen plaatsvinden.
Gelet op de huidige richtlijnen alsook de politiebesluiten van de gouverneurs en de informatie via het Agentschap Binnenlands Bestuur omtrent het coronavirus COVID-19 (en de mogelijke evolutie in en aanpassing van deze richtlijnen en informatie) en de impact hiervan op onderhavige bijeenkomst kan desgevallend overgegaan worden tot het houden van een digitale Algemene Vergadering indien dit noodzakelijk mocht blijken.
Bij gemeenteraadsbesluit dd. 26 februari 2019 werden mevr. Ellen Mathieu en dhr. Philippe De Cock, respectievelijk effectief vertegenwoordiger en plaatsvervanger aangeduid als volmachtdragers tot het einde van de legislatuur.
Artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering.
Artikel 1.- Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius West d.d. 20 juni 2022:
Artikel 2.- De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius West op 20 juni 2022 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Artikel 3.-Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Fluvius West, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
Gelet op het feit dat de gemeente Gooik aangesloten is bij TMVS dv;
Gelet op de statuten van TMVS dv;
Gelet op de oproepingsbrief voor de algemene vergadering van TMVS dv op 21 juni 2022, waarin de agenda werd meegedeeld;
Door de gemeenteraad werd in zitting van 26 februari 2019 de heer Gunther De Wilde aangeduid als effectief vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen.
De bepalingen van het Decreet Lokaal Bestuur.
Artikel 1.- De gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de algemene vergadering TMVS dv van 21 juni 2022 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten:
1. Toetreding van deelnemers en overdracht van deelnemers
2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge toetredingen
3. Verslag van de raad van bestuur over boekjaar 2021
4. Verslag van de commissaris
5a. Goedkeuring van de jaarrekening over boekjaar 2021 afgesloten per 31 december 2021
b. Goedkeuring van de voorgestelde winstverdeling over boekjaar 2021
6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
7. Actualisering presentievergoeding
8. Statutaire benoemingen
9. Aanstelling commissaris
Varia
Artikel 2.- De raad draagt de aangeduide vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de algemene vergadering van TMVS dv vastgesteld op 21 juni 2022, te onderschrijven en zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.
Artikel 3.- Een afschrift van dit besluit zal:
- hetzij per post t.a.v. TMVS dv, p/a TMVW, Stropstraat 1 te 9000 Gent
- hetzij per elektronische post, 20220621AVTMVS@farys.be
gestuurd worden.
Overwegend dat de gemeente aangesloten is bij Haviland Intercommunale die werd opgericht op 24 maart 1965 bij oprichtingsakte verschenen in de Bijlage tot het Belgisch Staatsblad van 16 april 1965 onder het nummer 8226 EN verlengd werd op 23 oktober 2019, verschenen in de Bijlage tot het Belgisch Staatsblad van 21 november 2019 onder het nummer 19151652;
Overwegende dat Haviland Intercommunale als intergemeentelijk samenwerkingsverband voor de ruimtelijke ordening en de economisch sociale expansie van het arrondissement Halle-Vilvoorde, een dienstverlenende vereniging is die wordt beheerst door het Decreet Lokaal Bestuur.
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing dd 26 februari 2019 waarbij de heer Jonas De Maeseneer en mevrouw Laura Timmermans respectievelijk als effectief en plaatsvervangend vertegenwoordiger werden aangeduid;
Gelet op de oproepingsbrief tot de gewone algemene vergadering van Haviland Intercommunale van 22 juni 2022 met volgende agendapunten:
Gelet op artikel 432 van het Decreet Lokaal Bestuur dat de organisatie regelt van de algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging;
Gelet op artikel 432 van het Decreet Lokaal Bestuur dat bepaalt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient herhaald te worden voor elke vergadering;
Gelet op de artikelen 40 en 41 van het Decreet Lokaal Bestuur dat de bevoegdheden van de gemeenteraad bepaalt;
Artikel 1.- De agendapunten van de gewone algemene vergadering van Haviland Intercommunale dd. 22 juni 2022 worden goedgekeurd.
Artikel 2.- De reeds gevolmachtigde effectieve afgevaardigde en plaatsvervangend afgevaardigde - gedurende de huidige legislatuur - is gemandateerd om de agendapunten op de gewone algemene vergadering van Haviland Intercommunale dd. 22 juni 2022 goed te keuren.
Artikel 3.- Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit.
Gelet op het feit dat de gemeente voor de activiteit aangesloten is bij de opdrachthoudende vereniging Riobra;
Gelet op het feit dat de gemeente per aangetekend schrijven van 4 april 2022 werd opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering tevens jaarvergadering van Riobra die op 22 juni 2022 plaatsheeft in het Fluvius-gebouw te 3210 Lubbeek, Diestsesteenweg 126”;
Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken aan de gemeente per brief van 4 april 2022 overgemaakt werd;
Gelet op het feit dat we heden geconfronteerd worden met het coronavirus COVID-19, waarbij het op heden niet vaststaat onder welke vorm deze algemene vergadering zal kunnen plaatsvinden.
Gelet op de huidige federale richtlijnen alsook de politiebesluiten van de gouverneurs en de informatie via het Agentschap Binnenlands Bestuur omtrent het coronavirus COVID-19 (en de mogelijke evolutie in en aanpassing van deze richtlijnen en informatie) en de impact hiervan op onderhavige bijeenkomst kan desgevallend overgegaan worden tot het houden van een digitale buitengewone algemene vergadering indien dit noodzakelijk mocht blijken.
Bij gemeenteraadsbesluit van 26 februari 2019 werd mevr. Christine Vankersschaever als plaatsvervanger aangeduid tot het einde van de gemeentelijke legislatuur.
Bij gemeenteraadsbesluit van 28 september 2021 werd dhr. Lieven Krikilion als effectieve vertegenwoordiger aangeduid tot het einde van de gemeentelijke legislatuur.
Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering;
Artikel 1.-Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Riobra dd. 22 juni 2022:
Artikel 2.-De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) algemene vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Riobra op 22 juni 2022 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormelde artikel 1 van onderhavige beslissing.
Artikel 3.- Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Riobra, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
Het feit dat de gemeente voor één of meerdere activiteiten aangesloten is bij de opdrachthoudende vereniging PBE.
Het feit dat de gemeente per aangetekend schrijven van 4 april 2022 werd opgeroepen om deel te nemen aan de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van PBE die op 30 juni 2022 plaatsheeft in "het Fluvius-gebouw te 3210 Lubbeek, Diestsesteenweg 126".
Het feit dat een dossier met documentatiestukken aan de gemeente per brief van 29 maart 2021 overgemaakt werd.
Bij gemeenteraadsbesluit van 26 februari 2019 werden dhr. Lieven Krikilion en dhr. Jonas De Maeseneer respectievelijk als effectief vertegenwoordiger en plaatsvervanger aangeduid tot het einde van de gemeentelijke legislatuur.
Het feit dat we heden geconfronteerd worden met het coronavirus COVID-19, waarbij het op heden niet vaststaat onder welke vorm deze Algemene Vergadering zal kunnen plaatsvinden.
Gelet op de huidige federale richtlijnen alsook de politiebesluiten van de gouverneurs en de informatie via het Agentschap Binnenlands Bestuur omtrent het coronavirus COVID-19 (en de mogelijke evolutie in en aanpassing van deze richtlijnen en informatie) en de impact hiervan op onderhavige bijeenkomst kan desgevallend overgegaan worden tot het houden van een digitale Algemene Vergadering indien dit noodzakelijk mocht blijken.
Artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering.
Artikel 1.- Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging PBE d.d. 30 juni 2022:
Artikel 2.- De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging PBE op 30 juni 2022 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Artikel 3.- Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging PBE ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
Tijdens de gemeenteraad van 28/04/2020 werd de projectvereniging ‘Jeugdregio Pajottenland’ opgericht.
Hierbij werd dhr. Simon De Boeck aangesteld als stemgerechtigd lid in de Raad van Bestuur.
Het feit dat dhr. Simon De Boeck burgemeester werd in januari 2022.
Door het bestuur wordt de schepen van Jeugd voorgedragen als stemgerechtigd lid.
Gelet op het resultaat van de geheime stemming waaruit blijkt dat mevr. Christa Dermez de meerderheid van de geldig uitgebrachte stemmen heeft bekomen namelijk:
- 18 ja-stemmen
Decreet Lokaal Bestuur van 22.12.2017 - Deel 3 - titel 3 - afdeling 2
Decreet van 22.12.2017 betreffende de subsidiëring van bovenlokaal jeugdwerk, jeugdhuizen, jeugdwerk voor bijzondere doelgroepen, en het bijhorend uitvoeringsbesluit
Statuten projectvereniging Jeugdregio Pajottenland, goedgekeurd bij gemeenteraadsbesluit van 28 april 2020 en aangepast bij gemeenteraadsbesluit van 29 juni 2021.
Artikel 1.- Met ingang van 1 mei 2022 mevr. Christa Dermez aan te stellen als stemgerechtigd lid in de raad van bestuur van projectvereniging 'Jeugdregio Pajottenland'.
Artikel 2.- Dit besluit wordt meegedeeld aan de dienst Vrije Tijd.
In het kader van een goede en praktisch haalbare werking van de gemeentelijke scholen (de scholen van Leerbeek, Oetingen en Strijland en van de Academie voor Muziek, Woord en Dans), zijn er bepaalde geringe exploitatie-uitgaven van dagelijks bestuur die onmiddellijk bij of na het werk, de levering of de dienst vereffend moeten worden (en op die manier dus afwijken van het normale uitgavenproces van de gemeente, waarbij er wordt gewerkt met facturatie achteraf door de leverancier).
Een manier om dit uit te werken in de praktijk, is via een bankrekening met bankkaart.
Voor het overige blijft de interne aankoop- en bestelprocedure onverkort gelden (noodzaak om vooraf bestelbon aan te vragen enz.).
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 272.
Het organisatiebeheersingssysteem van de gemeente Gooik.
Alle betrokken diensten opteren voor deze manier van werken, met een bankrekening met bankkaart en rekening houdende met de praktische voorwaarden zoals beschreven in dit besluit.
Schepen Christa Dermez licht het agendapunt toe. Volgens raadslid Kristoff Hemelinckx is deze manier van werken vanzelfsprekend.
Artikel 1.- De gemeenteraad kent aan elk van de 4 gemeentelijke scholen (kleuterschool Het Nestje Leerbeek, Sportbasisschool De Oester Strijland, Lagere school De Oester Oetingen en de Academie voor Muziek, Woord en Dans) een provisie van 2.000 euro toe voor geringe exploitatie-uitgaven. Artikel 2.- De volgende voorwaarden worden gekoppeld aan de terbeschikkingstelling van deze provisies: - De provisie wordt voorzien op een aparte bankrekening die niet negatief kan gaan. - Aan de bankrekening is een bankkaart gekoppeld. - Aan de provisierekening is steeds één provisiehouder gekoppeld (de provisiehouders worden aangeduid door de algemeen directeur). - De provisiehouder is persoonlijk verantwoordelijk voor de ter beschikking gestelde gelden. - Provisies kunnen enkel gebruikt worden voor exploitatie-uitgaven van de eigen dienst waarvoor een goedgekeurd budget bestaat. - De provisiehouder houdt een uitgavenstaat bij. - De provisiehouder zorgt dat de financiële dienst ten allen tijde de uitgavenstaat kan opvolgen. - Elke uitgave dient gestaafd te worden door een geldig verantwoordingsstuk (factuur, kasticket, e.d.). - De provisiehouder brengt maandelijks de verantwoordingsstukken binnen bij de financiële dienst. - Het saldo van de provisierekening wordt via een girale verrichting aangevuld tot het origineel toegestane bedrag van de provisie. - Wanneer een provisiehouder uit dienst treedt, wordt hij/zij geacht een eindrekening op te maken en de bankkaart in te leveren bij de financiële dienst. - De provisiehouder verbindt zich ertoe zich te houden aan alle geldende wettelijke bepalingen en interne procedures. |
De gemeentelijke Academie voor Muziek, Woord en Dans organiseert bepaalde activiteiten waarbij geringe dagontvangsten in de vorm van chartaal geld (muntstukken en/of bankbiljetten) geïnd worden.
Om dit op praktisch vlak zo goed als mogelijk te organiseren, wordt er een provisie voor geringe dagontvangsten in de vorm van een kas ter beschikking gesteld aan de Academie voor Muziek, Woord en Dans en worden er bepaalde personeelsleden gemachtigd om de geringe dagontvangsten te innen.
Deze provisie staat los van de andere provisie van de gemeente (voornamelijk in het kader van de werking van (de loketten van) het gemeentehuis), cfr. het gemeenteraadsbesluit van 29/09/2020 en de provisies voor geringe exploitatie-uitgaven van de 4 gemeentescholen, cfr. het gemeenteraadsbesluit van heden (26/04/2022).
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
Het organisatiebeheersingssysteem van de gemeente Gooik.
Alle betrokken diensten opteren voor deze manier van werken, met een provisie in de vorm van een kas en rekening houdende met de praktische voorwaarden zoals beschreven in dit besluit.
Artikel 1.- De gemeenteraad kent aan de gemeentelijke Academie voor Muziek, Woord en Dans een provisie van 250 euro toe voor geringe dagontvangsten en dit in de vorm van een kas. Artikel 2.- De volgende voorwaarden worden gekoppeld aan de terbeschikkingstelling van deze provisie: - Het bedrag van 250 euro kan dienst doen als wisselgeld bij het organiseren van een activiteit waarbij er een geringe dagontvangst wordt geïnd. - De geringe dagontvangst mag niet meer bedragen dan 5.000 euro. - Er wordt door het gemachtigd personeelslid een chronologisch en genummerd kasregister bijgehouden met vermelding van volgnummer, datum, aard ontvangst, naam gevolmachtigde en bedrag dagontvangst. - Elke geringe dagontvangst wordt vergezeld van een bewijsstuk dat ter plaatse wordt opgemaakt en wordt ondertekend door het gemachtigde personeelslid en een tweede aanwezige (een ander personeelslid of een lid van de adviesraad of …). Het bewijsstuk omvat minimaal het volgnummer van het kasregister, de naam van de activiteit, de datum, het bedrag van de geringe dagontvangst en een verantwoording van voornoemd bedrag (aantal aanwezigen, tarief,…). Het bewijsstuk wordt zo snel mogelijk na de activiteit bezorgd aan de financiële dienst van de gemeente, met het oog op de verwerking in de gemeentelijke boekhouding. - Elke geringe kasontvangst wordt integraal en onverwijld geboekt in het kasregister en gestort in de kas voor geringe dagontvangsten. Van zodra mogelijk (en ten laatste drie werkdagen na de activiteit), wordt de geringe dagontvangst doorgestort naar de rekening courant van het gemeentebestuur. - Het saldo van de provisie dient na de afrekening van elke activiteit telkens opnieuw 250 euro te bedragen. - Het is niet toegelaten om uitgaven te betalen met de provisie / de geringe dagontvangsten. - Aan de provisie is steeds één provisiehouder gekoppeld. De provisiehouder wordt aangeduid door de algemeen directeur. Daarnaast zal de algemeen directeur ook aanduiden welke personeelsleden gemachtigd worden voor het innen van geringe dagontvangsten. - De provisiehouder is persoonlijk verantwoordelijk voor de ter beschikking gestelde gelden en alle geïnde dagontvangsten. - De provisiehouder zorgt dat de financiële dienst ten allen tijde het kasregister kan opvolgen. - Wanneer een provisiehouder uit dienst treedt, wordt hij/zij geacht een eindrekening op te maken en de provisie in te leveren bij de financiële dienst. - De provisiehouder verbindt zich ertoe zich te houden aan alle geldende wettelijke bepalingen en interne procedures. - De provisiehouder zorgt ervoor dat al het geld zich steeds in een afgesloten lokaal en in een afgesloten kast (bij voorkeur een kluis) bevindt. |
Gemeente en OCMW waren tot 31/12/2021 aangesloten bij de groepsverzekering die na bemiddeling van de VVSG, aangeboden werd door Ethias en Belfius Insurance voor het toekennen van een tweede pensioenpijler aan de contractuele personeelsleden. Deze verzekeraars hebben de lopende groepsverzekeringsovereenkomst per 1 januari 2022 evenwel opgezegd. Hierdoor moet er een alternatief gezocht worden.
De gemeente heeft sinds 2010 de intentie om de pensioenkloof tussen haar statutair personeel en contractueel personeel te verkleinen. Hiertoe voorziet men in een tweede pensioenpijler voor de totaliteit van haar contractueel personeel.
Tot op heden was het bestuur aangesloten bij de groepsverzekering die na bemiddeling van de VVSG, aangeboden werd door Ethias en Belfius Insurance.
Deze verzekeraars hebben de lopende groepsverzekeringsovereenkomst in juni 2021 evenwel opgezegd per 1 januari 2022.
De gemeente heeft, voor het voorzien in een tweede pensioenpijler, de keuze tussen enerzijds een overheidsopdracht voor een groepsverzekering bij een verzekeraar en anderzijds het aansluiten bij een instelling voor bedrijfspensioen-voorziening (IBP).
Na onderhandelingen met de VVSG werd OFP PROVANT omgevormd tot OFP PROLOCUS (een instelling voor bedrijfspensioenvoorziening met ondernemingsnummer 0809.537.155), een pensioenfonds waarbij alle lokale besturen van het Vlaamse Gewest kunnen toetreden.
Door de toetreding bij een IBP is het bestuur mee betrokken bij het beheer van zijn pensioenfinanciering aangezien de gemeente een vertegenwoordiger in de algemene vergadering van OFP PROLOCUS afvaardigt en naast controlebevoegdheid ook de mogelijkheid heeft om - indien nodig - punten op de agenda van de algemene vergadering te zetten.
In tegenstelling tot een groepsverzekering streeft een IBP geen winsten ten voordele van de organisatie zelf na.
Een IBP heeft ruime beleggingsmogelijkheden, zodat een ruimer rendement mogelijk is dan in een tak 21 verzekering, zonder dat dit enige garantie inhoudt.
De gemeente kan toetreden tot OFP PROLOCUS zonder overheidsopdracht vermits aan de voorwaarden van een in house opdracht voldaan is; aangezien het bestuur ten eerste via de algemene vergadering waar ze lid van wordt, toezicht uitoefent op OFP PROLOCUS zoals op haar eigen diensten; ten tweede meer dan 80% van de activiteiten van de OFP PROLOCUS de uitvoering van taken behelst die hem zijn toegewezen door de controlerende overheden, nl. het voorzien in aanvullende pensioenen voor lokale en provinciale besturen; er ten derde geen directe participatie van privékapitaal is in de OFP PROLOCUS en dat ten vierde OFP PROLOCUS zelf onderworpen is aan de wetgeving op de overheidsopdrachten.
OFP PROLOCUS zal, in het verlengde van de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen, zwaar inzetten op het duurzaam karakter van zijn beleggingen.
Het aanbod van OFP PROLOCUS vereist, net zoals de groepsverzekering die tot eind 2021 werd aangehouden bij Ethias en Belfius Insurance geen werknemersbijdragen en voorziet in een overlijdensdekking en een kapitaalsuitkering.
De mogelijkheid bestaat in dit IBP om een zogeheten "steprate" bijdrage te verlenen waardoor het mogelijk is om op het gedeelte van het loon dat boven het maximumplafond voor de berekening van het wettelijk pensioen uitkomt, een hogere toezegging te doen om zo het verschil tussen een statutair pensioen en een wettelijk pensioen verder te verkleinen.
Er bestaan drie soorten pensioenplannen (defined benefit of vaste prestaties, cash balance en defined contribution of vaste bijdragen). De voorgestelde formule is een vastebijdrageplan, waarin de werkgever belooft een bepaalde bijdrage (een bijdrage uitgedrukt als percentage van het aan de RSZ onderworpen brutoloon) te betalen zonder vastgesteld rendement. De behaalde rendementen worden toegekend conform het kaderreglement.
Het bestuur moet minimum de vastgestelde bijdrage betalen, wat maakt dat wanneer het wettelijk minimumrendement niet behaald wordt binnen het IBP, het bestuur bijkomende bijdragen zal moeten betalen. Zodoende moet in elk geval voor de aangeslotenen het wettelijk rendement (momenteel 1,75% voor actieve aangeslotenen en 0% voor passieve aangeslotenen) behaald worden.
Het bestuur dient, als bijkomende veiligheid de eerste vijf jaar en bovenop de middelen nodig voor de pensioentoezegging, te voorzien in een extra prefinanciering van 5% om zo de kans op het betalen van bijkomende bijdragen te verkleinen. Deze prefinanciering blijft ter beschikking van het bestuur ter financiering van latere bijdragen.
Het bestuur kan met andere rechtspersonen waarmee ze nauwe banden heeft (AGB's OCMW) een MIPS-Groep vormen. Binnen zo een MIPS-groep is interne mobiliteit voor het personeel mogelijk zonder dat dit gevolgen heeft voor de pensioentoezegging van het personeelslid. Binnen dergelijke MIPS-groep speelt onderlinge solidariteit.
Het is aangewezen een MIPS-Groep te vormen met het OCMW Gooik om de interne mobiliteitsmogelijkheden van het personeel tussen beide entiteiten te behouden.
De kosten voor de werking van OFP PROLOCUS worden voor 2022 forfaitair vastgelegd op 1.000 euro per jaar per werkgever en 10 euro per jaar per aangeslotene. Deze bedragen worden jaarlijks geïndexeerd tot en met 2024. Nadien zal een meer stabiel systeem van kostenvergoeding worden uitgebouwd, gebaseerd op de werkelijke kosten enerzijds en het werkelijke aantal aangesloten besturen en medewerkers anderzijds.
In het financieringsplan is voorzien dat de verschuldigde bijdragen en de kosten voor het functioneren van OFP PROLOCUS zullen ingehouden worden door de RSZ en daarna doorgestort worden aan OFP PROLOCUS.
Voormelde documenten en intentie tot toetreding tot het IBP werden besproken in het bijzonder onderhandelingscomité van 8 april 2022.
Er moet een vertegenwoordiger aangeduid worden om het bestuur te vertegenwoordigen in de algemene vergadering van OFP PROLOCUS.
Na de beslissing tot toetreding, moet dit aan OFP PROLOCUS meegedeeld worden, waarna de algemene vergadering van OFP PROLOCUS de kandidatuur moet goedkeuren.
De statuten, de beheersovereenkomst, het financieringsplan (algemeen luik en specifiek luik VVSG), de Verklaring inzake Beleggingsbeginselen (algemeen luik en specifiek luik VVSG, het Kaderreglement en het bijzonder pensioenreglement en de toetredingsakte werden toegevoegd als bijlage en maken integraal deel uit van deze beslissing.
Door het bestuur wordt de burgemeester voorgedragen als vertegenwoordiger;
Gelet op het resultaat van de geheime stemming waaruit blijkt dat dhr. Simon De Boeck de meerderheid van de geldig uitgebrachte stemmen heeft bekomen namelijk:
- 15 ja-stemmen
Het protocol van het bijzonder onderhandelingscomité van 8 april 2022.
De nodige kredieten worden voorzien in de meerjarenplanning
Schepen Gunther De Wilde licht het agendapunt toe.
Raadslid Philippe De Cock meldt namens de n va-fractie dat dit een heel complexe materie betreft waarover dient beslist te worden zonder met kennis van zaken te zijn ingelicht. Hij stelt zich eveneens de vraag wat er gebeurt met contractuelen die op pensioen gaan na 01/01/2022 en voor de toetreding een feit is.
Schepen Gunther De Wilde erkent dat dit inderdaad een ingewikkelde materie is, maar goed werd voorbereid door VVSG en uitgebreid besproken met betrokken diensten. Door raadslid Philippe De Cock wordt nog meegegeven dat de zeggenschap van de gemeente eerder klein is gezien er enkel vertegenwoordiging voorzien is in de algemene vergadering en de beslissingen genomen worden in de raad van bestuur. Zij wensen zich dan ook te onthouden omwille van te weinig kennis van zaken om dit agendapunt goed te keuren.
Artikel 1.- De gemeenteraad gaat er mee akkoord om met ingang van 1 januari 2022 toe te treden tot OFP PROLOCUS (Afzonderlijk vermogen VVSG) en stemt in met:
- de beheersovereenkomst en het financieringsplan (algemeen luik en luik VVSG) via de toetredingsakte van OFP PROLOCUS
- het kaderreglement en het bijzonder pensioenreglement
Artikel 2.-De gemeenteraad neemt kennis van de verklaring inzake beleggingsbeginselen (SIP) (algemeen luik en luik VVSG) en de statuten.
Artikel 3.- De gemeenteraad stemt in met het feit dat de door het financieringsplan verschuldigde bedragen en de kosten voor het functioneren van OFP PROLOCUS zullen worden geïnd door de RSZ in naam en voor rekening van OFP PROLOCUS.
Artikel 4.- De pensioentoezegging bedraagt 2,5% van het pensioengevend loon.
Artikel 5.- De gemeente vormt samen met OCMW Gooik een MIPS-groep.
Artikel 6.- De heer Simon De Boeck wordt afgevaardigd als vertegenwoordiger in de algemene vergadering van OFP PROLOCUS.
Artikel 7.- De voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur worden gemachtigd om de noodzakelijke vervolgstappen te nemen voor de uitvoering van voormelde beslissingen.
Informatieveiligheid draait rond de beveiliging van alle soorten gegevens binnen het lokaal bestuur terwijl de GDPR specifiek gaat over de beveiliging van persoonsgegevens.
Sinds de invoering van GDPR zijn gemeente en OCMW verplicht om een DPO aan te stellen.
De heer Roman De Schrijver is sinds 2018 aangesteld als DPO en informatieveiligheidsconsulent voor gemeente/OCMW Gooik.
Door de Gegevensbeschermingsautoriteit worden "richtsnoeren met betrekking tot de informatiebeveilging van persoonsgegevens in steden en gemeenten, in instellingen die deel uitmaken van het netwerk dat beheerd wordt door de kruispuntbank van de sociale zekerheden bij de integratie OCMW-gemeente" opgelegd.
Het opmaken van een jaarverslag inzake informatiebeveiliging is één van de mogelijkheden om te voldoen aan deze richtsnoeren.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
De verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27/04/2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG (Algemene Verordening Gegevensbescherming).
Het besluit van de Vlaamse Regering van 23/11/2018 betreffende de functionarissen voor gegevensbescherming, vermeld in artikel 9 van het decreet van 18 juli 2008 betreffende het elektronische gegevensverkeer.
De vigerende wetgeving terzake.
Het bij onderhavig besluit gevoegde jaarverslag 2021 "Informatieveiligheid & AVG", zoals ter kennis gegeven aan alle raadsleden samen met de agenda.
Schepen Gunther De Wilde licht het agendapunt toe.
Raadslid Kristoff Hemelinckx vraagt namens de n va-fractie of een DPO via "in house" kan aangesteld worden en vraag zich af het niet beter is dat de taken van een DPO door een interne medewerker kunnen worden uitgevoerd. Het zou interessant zijn om meer informatie te krijgen dan hetgeen vermeld is in het verslag en vraagt om bijkomende verslagen te bezorgen.
Schepen Gunther De Wilde meldt dat het interessant zou zijn om de functie van DPO te bundelen voor verschillende gemeenten te bundelen gezien specifieke kennis noodzakelijk is. De functie van DPO zou op die manier ook een kenniscentrum zijn.
Enig artikel.- Tot goedkeuring van het bij onderhavig besluit gevoegde jaarverslag 2021 m.b.t. Informatieveiligheid & AVG, opgemaakt door de informatieveiligheidsconsulent/DPO.
In 2016 werd een haalbaarheidsstudie uitgevoerd voor het ontwikkelen van een nevenbestemming in de kerk te Kester en de kerk op die manier beter te kunnen inzetten voor de gemeenschap. Deze studie werd uitgevoerd door Abscis Architecten in nauw overleg met de kerkraad Sint Martinus Kester.
Gezien dit project opgenomen is in de meerjarenplanning werd op 17 februari 2022 het gesprek met de lokale actoren opnieuw opgestart. Naar aanleiding van dit overleg en de omvang van dit dossier werd beslist om aan Haviland intercommunale IgSv te vragen een voorstel te formuleren voor project begeleiding met inbegrip van een eerste raming en planning voor het project.
Gelet op de mogelijkheid van Haviland om, conform de statuten, diensten te leveren in het belang van de aangesloten gemeenten, dit onder meer inzake openbare werken en de technische en administratieve begeleiding bij projecten;
Dat de gemeente Gooik als deelnemer van de dienstverlenende vereniging Haviland in de mogelijkheid is om een beroep te doen op deze diensten van de vereniging;
Overwegende dat de toewijzing van de opdracht door de gemeente aan Haviland niet onderworpen is aan de wetgeving overheidsopdrachten, op grond van de in-house-vrijstelling overeenkomstig artikel 30 van de Wet Overheidsopdrachten van 17 juni 2016;
Dat op eventuele in opdracht van Haviland als aanbestedende overheid door derden uit te voeren leveringen, diensten of werken de wetgeving overheidsopdrachten wel onverkort van toepassing is, dit zowel wat betreft de plaatsing als de uitvoering van de opdracht;
Overwegende dat Haviland omwille van jarenlange ervaring in de begeleiding van de bouw van openbare gebouwen en haar technische expertise binnen het personeelsbestand de gemeente het best kan bijstaan in de projectbegeleiding met betrekking tot dit project;
Dat de gemeenteraad het dan ook aangewezen acht om voornoemde diensten toe te kennen aan Haviland overeenkomstig de modaliteiten zoals beschreven in de als bijlage toegevoegde overeenkomst, dit gelet op de expertise van Haviland op dit terrein; Overwegende dat de nodige kredieten betreffende de uitvoering van dit samenwerkingsakkoord met Haviland zullen ingeschreven worden / reeds voorzien zijn in de meerjarenplanning;
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 en 41 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen;
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten;
De thans van kracht zijnde statuten van Haviland zoals gepubliceerd in de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad op 21 november 2019;
Artikel 4 van de statuten van Haviland dat tot doel heeft haar deelnemers bij te staan bij de uitvoering van hun taken door het verlenen van ondersteunende diensten, door de samenwerking tussen de gemeenten te bevorderen en door de ontwikkelingsinitiatieven in het belang van de groep van de aangesloten gemeenten en de regio ervan te nemen en/of te bestendigen binnen bepaalde beleidsdomeinen, waaronder openbare werken en projecten;
De uitgave van deze opdracht, op basis van erelonen zoals beschreven in de samenwerkingsovereenkomst is voorzien onder JBR 2022/2.7.1/0790-00/2210000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN.
De overeenkomsten met Haviland zelf zijn (cfr ook het GR-besluit van nu) niet onderworpen aan wetgeving OO (cfr in-house), dus ze vallen onder de visumvrijstelling.
Burgemeester Simon De Boeck licht het agendapunt toe.
Raadslid Kristoff Hemelinckx vraagt namens de n va-fractie wie de visie heeft bepaald. De burgemeester meldt dat dit een samenwerking is tussen de commissie patrimonium, mensen vanuit de parochie, de chiro, de school...In tweede fase werd ook het bisdom betrokken bij dit project.
Door raadslid Kristoff Hemelinkcx wordt gemeld dat volgens de planning gevoegd bij het agendapunt, de opstartvergadering reeds vorige week plaats vond en vraagt of dit een retro actieve beslissing is en er reeds een contract met Haviland werd afgesloten.
De burgemeester antwoordt dat er nog geen overeenkomst werd afgesloten en de vermelde vergadering een voorbereidende vergadering betrof. De startdatum is effectief 26 april 2022.
Artikel 1.- De gemeenteraad geeft opdracht aan Haviland voor het uitvoeren van de opdracht projectregie overeenkomstig bijgevoegde overeenkomst, en keurt deze overeenkomst goed.
Artikel 2.- De gemeenteraad gelast het college met de uitvoering van dit besluit.
De Vlaamse Regering wenst bij de vorming van de woonmaatschappij de regierol van het lokaal bestuur te doen primeren en wenst de lokale betrokkenheid en zeggenschap te waarborgen.
De regelgeving schrijft voor dat de gemeenten die samen het werkingsgebied vormen over minimaal 50 % +1 van de stemrechten beschikken en dat de overige stemrechten (= max. 50%-1) worden verdeeld over de publieke (Vlaams gewest, provincie) en private aandeelhouders.
De lokale besturen die samen het werkingsgebied vormen dienen tegen 13 mei 2022 een voorstel van onderlinge stemverhouding over te maken aan de Vlaamse regering. Deze stemverhouding moet minimaal gebaseerd zijn op de objectieve criteria vastgelegd in het decreet (aantal sociale huurwoningen en aantal huishoudens per gemeente), maar dat gemeenten kunnen bijkomende criteria toevoegen en/of het gewicht van elk van de criteria bepalen.
Overwegende dat alle betrokken gemeenten een integraal woonbeleid in de regio nastreven, met aandacht voor alle aspecten van een duurzaam, lokaal sociaal woonbeleid en steunend op de solidariteit tussen de gemeenten.
De burgemeester licht het agendapunt toe. Door raadslid Jason Broodcoorens wordt namens de n va-fractie gemeld dat hun fractie oorspronkelijk meer voorstander was om aan te sluiten bij regio Oost. Nu blijkt dat er zeer weinig inspraak is nl. 1 stem in de algemene vergadering voor alle gemeenten van het Pajottenland.
De burgemeester repliceert dat het bestuur haar voorkeur mocht geven maar door de minister werd opgelegd welke gemeenten bij welke woonmaatschappij werden gevoegd.
Wat de stemrechtenverdeling betreft, gaat het nu over percentage cfr. het aantal woningen, dus is het logisch dat ons percentage lager is. Met alle gemeenten uit het Pajottenland komen we aan 15 tot 20% van de woningen. Er werd eveneens een kleine correctie toegepast bij de verdeling van het aantal vertegenwoordigers in de raad van bestuur.
Artikel 1.- De gemeente Gooik onderschrijft de ambitie voor een gezamenlijk, solidair en integraal woonbeleid in de regio Halle-Vilvoorde-Midden. Ze engageert zich om in onderling overleg deze ambitie te concretiseren in een gedeelde en gedragen visie op de werking van de woonmaatschappij.
Artikel 2.-Wat de stemrechtenverhouding tussen de betrokken gemeenten in de Algemene Vergadering betreft, gaat gemeente Gooik ermee akkoord dat:
Artikel 3.- De gemeente maakt het voorstel van stemverhouding middels een afschrift van dit besluit over aan VMSW via woonmaatschappij@vmsw.be.
Artikel 4.- De gemeente Gooik onderschrijft dat de betrokken gemeenten deelnemen aan het bestuursorgaan van de woonmaatschappij in volgende verhouding:
Het aantal zwaluwen in Belgiê gaat sterk achteruit. Het aantal zou in onze gebieden in de laatste 30 jaar sterk gedaald zijn.
In Gooik zijn er gelukkig nog plaatsen waar deze vogels kunnen nestelen.
Het gemeentebestuur van Gooik wil de gastheren van de terugkerende zwaluwen steunen door een aanmoedigingspremie te geven van 10 euro per bewoonde nest (met een maximum van 10 nesten per adres).
Het invoeren van een gemeentelijke zwaluwpremie is gewenst omwille van jarenlange ondersteuning door de milieu- en landbouwraad.
Schepen Herman Anthoons licht het agendapunt toe.
Door raadslid Kristoff Hemelinckx wordt namens de n va-fractie gevraagd hoe de controle zal gebeuren. Schepen Anthoons meldt dat het niet de bedoeling is om dit allemaal te controleren en dat er wordt uitgegaan van de eerlijkheid van de aanvrager. Raadslid Hemelinckx vraagt zich af waarom er subsidies worden gegeven als het om een beschermde vogel gaat waarrond wettelijke verplichtingen gelden. Schepen Christa Dermez geeft ook nog mee dat er een aanbeveling is vanuit dierenwelzijn om het bewaren van nesten aan te moedigen. Raadslid Kristoff Hemelinckx vraagt zich af waarom men dan niet enkel de bevolking informeert dat er een verplichting is om de zwaluwen te beschermen.
De voorzitter meldt dat deze subsidie kan bezien worden als een extra stimulans om deze vogels te beschermen.
Artikel 1.- Het gemeentebestuur van Gooik keert, binnen de perken van de jaarlijkse begrotingskredieten, een jaarlijkse premie met ingang van 1 mei 2022 aan de gebruiker van het gebouw voor het instandhouden van nestgelegenheden voor zwaluwen, met name huiszwaluw, boerenzwaluw en gierzwaluw op grondgebied Gooik. Enkel bewoonde nesten komen in aanmerking. Meerdere legsels in één broedseizoen in hetzelfde nest worden aanzien als één nest.
Artikel 2.- De subsidie kan jaarlijks worden aangevraagd door de bewoner of gebruiker van het gebouw waarop de zwaluwnesten zich bevinden. Gooik zal hiertoe een aanvraagformulier digitaal ter beschikkingstellen. Er is één aanvraag per adres mogelijk per jaar. Het ingevulde aanvraagformulier voor het bekomen van de premie dient de gemeente Gooik te bereiken uiterlijk 15 juli van het betreffende jaar.
Artikel 3.- Het bedrag van de premie per bewoond nest bedraagt 10 euro met een maximum van 10 nesten per adres.
Artikel 4.- Door het aanvragen van de premie verklaart de aanvrager zich akkoord met de controle ter plaatse van het aantal bewoonde zwaluwnesten. De controle wordt uitgevoerd tussen 1 juni en 31 augustus door een bevoegd ambtenaar van de gemeente Gooik.
Artikel 5.- De aanvrager verbindt er zich toe geen nesten te verwijderen tijdens en na het broedseizoen en zal zorg dragen voor het behoud van de nestgelegenheid.
Artikel 6.- Het gemeentebestuur behoudt zicht het recht om premie aanvragen te weigeren indien niet voldaan aan het reglement.
Het aanvullend reglement bevat maatregelen over volgende gewestweg: Ninoofsesteenweg (N28)
Het aanvullend reglement betreft:
- Bestaande toestand in artikel 1 t.e.m. 20
- Nieuwe toestand toegevoegd aan artikel 1, 8 en 9 aangaande de invoering van een lichtengeregeld kruispunt en de bijbehorende oversteekplaatsen voor voetgangers en fietsers t.h.v. de Ninoofsesteenweg en Lenniksestraat, Zwartschaapstraat.
De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.
Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
De omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009.
De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988.
Het gemeentedecreet van 15 juli 2005.
Het aanvullend reglement is geheel of gedeeltelijk van toepassing op gewestwegen en/of wegen bedoeld in artikel 6 van het decreet betreffende de aanvullende reglementen.
Het aanvullend reglement bevat maatregelen over volgende gewestweg(en): Ninoofsesteenweg - N28
De burgemeester licht het agendapunt toe.
Raadslid Jason Broodcoorens meldt namens de n va-fractie dat de verkeersveiligheid op het kruispunt inderdaad moest aangepakt worden en vraagt op welke manier de gemeente inspraak heeft in de beslissing.
De burgemeester antwoordt dat er 2 keer per jaar overleg is met AWV waarbij de gemeente haar wensen op tafel legt en prioritaire actiepunten aangeeft. De uiteindelijke beslissing ligt bij AWV.
Raadslid Philippe De Cock vraagt namens de n va-fractie wie er bepaalt of er verkeerslichten worden geplaatst of er een rotonde wordt ingericht waarop de burgemeester meldt dat de gemeente voorstellen doet maar AWV metingen doet, simulaties uitvoert en uiteindelijk beslist.
Artikel 1.- Op het kruispunt van de Ninoofsestteenweg (N28) met de Edingsesteenweg (N285) geldt:
op het kruispunt van de Ninoofsesteenweg met de Lenniksestraat, Zwartschaapstraat geldt:
op het kruispunt van de Ninoofsesteenweg met de Strijlandstraat, Hoevestraat geldt:
de bestuurders moeten de lichten van de driekleurige verkeerslichten opvolgen;
de plaats waar de bestuurders moeten stoppen ingevolge het verkeerslicht wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeerslichten overeenkomstig art.61 van de wegcode
- wegmarkeringen overeenkomstig art.76.1 van de wegcode
Artikel 2.- Op de Ninoofsesteenweg (N28) van grens Pepingen tot grens Ninove voor zover de markering aanwezig geldt:
het is iedere bestuurder verboden de onderbroken streep die het naderen van de doorlopende streep aankondigt te overschrijden, behalve om in te halen, om links af te slaan, om te keren of om van rijstrook te veranderen;
het is iedere bestuurder verboden de doorlopende streep te overschrijden, alsook links van de streep te rijden wanneer deze de twee rijrichtingen scheidt.
Dit wordt gesignaleerd door:
- wegmarkeringen overeenkomstig art.72.3 van de wegcode
- wegmarkeringen overeenkomstig art.72.2 van de wegcode
Artikel 3.- Op de Ninoofsesteenweg (N28) van grens Pepingen tot grens Ninove voor zover de wegmarkering aanwezig geldt:
het is iedere bestuurder verboden de onderbroken streep te overschrijden, behalve om in te halen, om links af te slaan, om te keren of om van rijstrook te veranderen.
Dit wordt gesignaleerd door:
- wegmarkeringen overeenkomstig art.72.3 van de wegcode
Artikel 4.- Op de Ninoofsesteenweg (N28) van grens Pepingen tot grens Ninove voor zover wegmarkeringen aanwezig geldt:
het is verboden voor bestuurders om de naast elkaar getrokken doorlopende en onderbroken streep te overschrijden afhankelijk van de streep die zich aan hun kant bevindt.
Dit wordt gesignaleerd door:
- wegmarkeringen overeenkomstig art.72.4 van de wegcode
Artikel 5.- Op de Ninoofsestteenweg (N28) van kruispunt Lenniksestraat, Zwartschaapstraat tot grens Ninove langs beide zijden van de weg geldt:
fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A moeten het fietspad volgen voor zover het rechts in hun rijrichting ligt.
Dit wordt gesignaleerd door:
- wegmarkeringen overeenkomstig art.74 van de wegcode
Artikel 6.- Op de Ninoofsestteenweg (N28) van grens Pepingen tot grens Ninove voor zover de wegmarkering aanwezig geldt:
het parkeren op de rijbaan is verboden.
Dit wordt gesignaleerd door:
- wegmarkeringen overeenkomstig art.75.1.2° van de wegcode
Artikel 7.- Op de Ninoofsesteenweg (N28) van grens Pepingen tot grens Ninove voor zover de wegmarkeringen aanwezig langs beide zijden van de weg geldt:
de denkbeeldige rand van de rijbaan wordt aangeduid. Het deel van de openbare weg dat gelegen is aan de andere kant van deze streep is voorbehouden voor het stilstaan en parkeren, behalve op autosnelwegen en autowegen.
Dit wordt gesignaleerd door:
- wegmarkeringen overeenkomstig art.75.2 van de wegcode
Artikel 8.- Op de Ninoofsesteenweg (N28) ter hoogte van het kruispunt met de Edingsesteenweg geldt:
op de Ninoofsesteenweg (N28) ter hoogte van het kruispunt met de Lenniksestraat, Zwartschaapstraat geldt:
op de Ninoofsesteenweg (N28) ter hoogte van het kruispunt met de Strijlandstraat, Hoevestraat geldt:
op de Ninoofsesteenweg (N28) ter hoogte van het kruispunt met de Winnepenninckxstraat, Brusselstraat geldt:
voetgangers moeten de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken.
Dit wordt gesignaleerd door:
- wegmarkeringen overeenkomstig art.76.3 van de wegcode
Artikel 9.- Op de Ninoofsesteenweg (N28) ter hoogte van het kruispunt met de Edingsesteenweg (N285) richting Ninove geldt:
op de Ninoofsesteenweg (N28) ter hoogte van het kruispunt met de Lenniksestraat, Zwartschaapstraat geldt:
fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen moeten de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken.
Dit wordt gesignaleerd door:
- wegmarkeringen overeenkomstig art.76.4 van de wegcode
Artikel 10.- Op de Ninoofsesteenweg (N28) ter hoogte van het kruispunt met de Edingsesteenweg (N285) geldt:
op de Ninoofsesteenweg (N28) ter hoogte van het kruispunt met de Lenniksestraat, Zwartschaapstraat geldt:
de bestuurders moeten de rijstrook volgen om in de door de pijlen aangewezen richting te rijden.
Dit wordt gesignaleerd door:
- wegmarkeringen overeenkomstig art.77.1 van de wegcode
Artikel 11.- Op de Ninoofsesteenweg (N28) van grens Pepingen tot grens Ninove voor zover de markering aanwezig geldt:
bestuurders mogen niet rijden, stilstaan of parkeren op de markeringen.
Dit wordt gesignaleerd door:
- wegmarkeringen overeenkomstig art.77.4 van de wegcode
Artikel 12.- Op de Ninoofsesteenweg (N28) van grens grondgebied Pepingen tot grens grondgebied Ninove in beide richtingen geldt:
de voorrangsweg wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden B9
Artikel 13.- Op de Ninoofsesteenweg (N28) vanaf het kruispunt met de Edingsesteenweg (N285) langs de zijde met de pare huisnummers in de richting van Ninove geldt:
de toegang is verboden voor bestuurders van rijwielen.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden C11
Artikel 14.- Op de Ninoofsesteenweg (N28) ter hoogte van het kruispunt met de Kattestraat geldt:
op de Ninoofsesteenweg (N28) ter hoogte van het kruispunt met de Kleine Kattestraat geldt:
het is verboden links af te slaan;
de maatregel geldt niet voor plaatselijk verkeer.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden C31a
- de verkeersborden worden aangevuld met onderborden Type IV
Artikel 15.- Op de Ninoofsesteenweg N28) ter hoogte van het kruispunt met de Strijlandstraat geldt:
het is verboden links af te slaan;
de maatregel geldt alleen voor de bestuurders van voertuigen waarvan de massa in beladen toestand hoger is dan 7,5 ton;
de maatregel geldt niet voor plaatselijk verkeer.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden C31a
- de verkeersborden worden aangevuld met onderborden Type VIIa, Type IV
Artikel 16.- Op de Ninoofsesteenweg (N28) ter hoogte van het kruispunt met de Kattestraat geldt:
op de Ninoofsesteenweg (N28) ter hoogte van het kruispunt met de Kleine Kattestraat geldt:
het is verboden rechts af te slaan;
de maatregel geldt niet voor plaatselijk verkeer.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden C31b
- de verkeersborden worden aangevuld met onderborden Type IV
Artikel 17.- Op de Ninoofsesteenweg (N28) ter hoogte van het kruispunt met de Strijlandstraat geldt:
het is verboden rechts af te slaan;
de maatregel geldt alleen voor de bestuurders van voertuigen waarvan de massa in beladen toestand hoger is dan 7,5 ton;
de maatregel geldt niet voor plaatselijk verkeer.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden C31b
- de verkeersborden worden aangevuld met onderborden Type VIIa, Type IV
Artikel 18.- Op de Ninoofsesteenweg (N28) ter hoogte van kmpt 27.32 en 27.35 op de middengeleider geldt:
op de Ninoofsesteenweg (N28) ter hoogte van kmpt 28.09 en 28.12 op de middengeleider geldt:
op de Ninoofsesteenweg (N28) ter hoogte van kmpt 28.53 en 28.57 op de middengeleider geldt:
op de Ninoofsesteenweg (N28) ter hoogte van kmpt 28.6 en 28.65 op de middengeleider geldt:
op de Ninoofsesteenweg (N28) ter hoogte van kmpt 29.97 en kmpt 30 op de middengeleider geldt:
de bestuurders zijn verplicht de hindernis langs rechts voorbij te rijden.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden D1
Artikel 19.- Op de Ninoofsesteenweg (N28) van grens grondgebied Pepingen tot kruispunt met Edingsesteenweg (N285) aan de kant van de pare huisnummers geldt:
op de Ninoofsesteenweg (N28) van kruispunt met Edingsesteenweg (N285) tot kruispunt met de Lenniksestraat, Zwartschaapstraat aan de kant van de onpare huisnummers geldt:
fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A moeten het dubbelrichtingsfietspad volgen, voor zover het in de door hen gevolgde rijrichting is gesignaleerd.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden D7
Artikel 20.- Op de Ninoofsesteenweg (N28) van kruispunt met Lenniksestraat, Zwartschaapstraat tot grens Ninove langs beide zijden van de weg geldt:
fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A moeten het enkelrichtingsfietspad volgen, voor zover het in de door hen gevolgde rijrichting is gesignaleerd.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden D7
Artikel 21.- Volgende aanvullende reglementen worden opgeheven: alle voorgaande aanvullende reglementen betrekking hebbende op de gewestweg N28 op grondgebied Gooik
Artikel 22.- Dit aanvullend reglement wordt ter goedkeuring overgemaakt aan de afdeling Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.
De burgemeester geeft toelichting over de stand van zaken in de vluchtelingencrisis uit Oekranië.
De burgemeester geeft toelichting over de stand van zaken in de vluchtelingencrisis uit Oekranië.
De burgemeester geeft de stand van zaken weer inzake de coronamaatregelen en vaccinatiestrategie.
De burgemeester geeft de stand van zaken weer inzake coronamaatregelen en vaccinatiestrategie.
De zitting wordt gesloten om [%uur%]
De voorzitter sluit de zitting op 26/04/2022 om 21:49.
Namens Gemeenteraad,
Eric Van Snick
Algemeen directeur
Lieven Krikilion
Voorzitter