De voorzitter opent de zitting op 26/03/2024 om 20:06.
De algemeen directeur legt de notulen voor van de vergadering van de gemeenteraad van 27 februari 2024.
Artikel 32 van het Decreet Lokaal Bestuur
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de notulen, zoals voorgelegd door de algemeen directeur, goed te keuren.
Enig artikel.- De notulen van de gemeenteraad van 27 februari 2024 worden goedgekeurd.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om kennis te nemen van de agenda van de Algemene Vergadering van PEVA Plattelandscentrum Paddenbroek op 25.04.2024.
Cfr. artikel 15 van de statuten van de PEVA Plattelandscentrum Paddenbroek.
Enig artikel.- De gemeenteraad neemt kennis van de agendapunten van de Algemene Vergadering van PEVA Plattelandscentrum Paddenbroek van donderdag 25 april 2024:
De gemeenteraad van Gooik nam op 28/03/2023 de principiële beslissing tot samenvoeging met gemeenten Galmaarden en Herne. De gemeenteraad van Galmaarden nam op 28/03/2023 de principiële beslissing tot samenvoeging met gemeenten Gooik en Herne. De gemeenteraad van Herne nam op 05/04/2023 de principiële beslissing tot samenvoeging met gemeenten Gooik en Galmaarden;
De gemeenteraden van Galmaarden, Gooik en Herne namen op 21/12/2023 het gezamenlijk voorstel tot samenvoeging van de gemeenten Galmaarden, Gooik en Herne;
De Vlaamse Regering neemt van de gemeenten die, met toepassing van artikel 347 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, over een gezamenlijk voorstel tot samenvoeging op 1 januari 2025 hebben beslist en dat voorstel hebben ingediend bij de Vlaamse Regering voor 1 januari 2024, schulden over met een maximumbedrag van 50 miljoen euro per samenvoeging;
Gezien de gemeenten Galmaarden, Gooik en Herne op 1 januari 2022 samen 24.941 inwoners telden, zoals gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad, heeft de fusiegemeente Pajottegem recht op een totale schuldovername van maximaal 4.988.200 euro;
De schuldovername zal op 30 september 2024 gebeuren;
De gedetailleerde inventarislijst van alle financiële schulden van de samen te voegen gemeenten en hun OCMW’s en autonome gemeentebedrijven die voor schuldovername in aanmerking komen, werd op 27/09/2023 bezorgd aan het departement Financiën en Begroting van de Vlaamse Overheid;
Ook de aflossingstabellen van de leningen op de inventarislijst waarvan het resterend schuldsaldo op datum van de effectieve schuldoverdracht minstens 4.988.200 euro zal bedragen, werd aan het departement Financiën en Begroting bezorgd;
Het college van burgemeester en schepenen van Gooik keurde op 22/09/2023 de voorlopige lijst van over te dragen leningen goed;
De goedgekeurde definitieve lijst van over te dragen leningen dient uiterlijk op 31 maart 2024, samen met de kopieën van de contracten en de aflossingstabellen van de over te dragen leningen, aan het departement Financiën en Begroting bezorgd te worden.
Artikel 1.- De gemeenteraad keurt de definitieve lijst van de over te dragen schulden van de samen te voegen gemeenten Gooik, Galmaarden en Herne en van hun OCMW’s en autonome gemeentebedrijven, zoals aangehecht in bijlage (cf. het bestand "Over te dragen leningen ikv schuldovername fusie (FINAAL)"), goed.
Artikel 2.- Afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan het departement Financiën en Begroting, afdeling Beleidsondersteuning, Begroting en Financiële Operaties, Dienst Financiële Operaties via financialoperations@vlaanderen.be en fusies@vlaanderen.be.
De investeringen van 2024, waarvoor geen subsidies kunnen worden aangevraagd, worden op dit ogenblik geraamd op € 82.282,59, te weten:
De liquiditeitspositie van het AGB laat geen onmiddellijke en integrale financiering van deze investeringen toe, zodat het aangewezen is dat de gemeente ter financiering een lening toestaat aan het AGB.
De gecoördineerde statuten van het AGB Gooik.
Het goedgekeurde prijssubsidiereglement.
De beheersovereenkomst gesloten tussen het AGB en de gemeente Gooik.
De voorafgaande beslissing BTW nr. 2010.047 dd. 30 maart 2010 waarin wordt bevestigd dat het renteloze karakter van een lening die wordt verstrekt door een gemeente aan een AGB niet wordt aangemerkt als een verkregen abnormaal of goedgunstig voordeel in hoofde van het AGB.
Beslissing van de raad van bestuur van 28 februari 2024 houdende goedkeuring van de leningsovereenkomst investeringen 2024.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de bijgevoegde leningsovereenkomst investeringen 2024 tussen het AGB en de gemeente Gooik goed te keuren.
Enig artikel.- De gemeenteraad keurt de bijgevoegde leningsovereenkomst investeringen 2024 integraal goed en machtigt de voorzitter tot ondertekening ervan. De overeenkomst maakt integraal deel uit van huidig besluit.
De investeringen van 2023 waarvoor geen subsidies kunnen worden aangevraagd werden initieel geraamd op € 81.827,43. De liquiditeitspositie van het AGB liet geen onmiddellijke en integrale financiering van deze investeringen toe, zodat de gemeente ter financiering een lening heeft toegestaan aan het AGB.
Inmiddels kan de definitieve aflossingstabel worden opgesteld. De leningsovereenkomst investeringen 2023 dient hieraan te worden aangepast d.m.v. een addendum.
De gecoördineerde statuten van het AGB Gooik.
Het goedgekeurde prijssubsidiereglement.
De beheersovereenkomst gesloten tussen het AGB en de gemeente Gooik.
De voorafgaande beslissing BTW nr. 2010.047 dd. 30 maart 2010 waarin wordt bevestigd dat het renteloze karakter van een lening die wordt verstrekt door een gemeente aan een AGB niet wordt aangemerkt als een verkregen abnormaal of goedgunstig voordeel in hoofde van het AGB.
Beslissing van de raad van bestuur van 22 februari 2023 houdende goedkeuring van de leningsovereenkomst investeringen 2023.
Beslissing van de gemeenteraad van 28 februari 2023 houdende goedkeuring van de leningsovereenkomst investeringen 2023.
Beslissing van de raad van bestuur van 28 februari 2024 houdende goedkeuring van het eerste addendum horende bij de leningsovereenkomst investeringen 2023.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het bijgevoegde addendum nr. 1 bij de leningsovereenkomst investeringen 2023 tussen het AGB en de gemeente Gooik goed te keuren.
Enig artikel.- De gemeenteraad keurt het bijgevoegde addendum nummer 1 bij de leningsovereenkomst investeringen 2023 integraal goed en machtigt de voorzitter tot ondertekening ervan. Het addendum maakt integraal deel uit van huidig besluit.
Deze engagementsverklaring kadert in de samenwerking tussen Aquafin, Fluvius en de gemeente Gooik. Hierrond werd reeds een samenwerkingsovereenkomst goedgekeurd op de gemeenteraad van 29/3/2022
Met dit projectvoorstel en met de bijhorende gemeentelijke projecten wordt de vuilvracht van verschillende groene clusters rond de 'Kesterheide' gesaneerd en aangesloten op het afwaarts stelsel naar RWZI Sint-Pieters-Leeuw.
Aan het kruispunt Kesterweg - Berghomstraat, in de groene cluster 210-55 wordt een gravitair 2-DWAstelsel aangelegd. Afwaarts de groene cluster 210-55 wordt een 2-DWA-pompstation voorzien met een persleiding richting centrum Kester. Eens de top van de Kesterweg is bereikt, kan weer een gravitaire afwatering voorzien worden. Deze gravitaire afwatering zal aansluiten op de bestaande riolering in de Kesterweg, over het kruispunt met de Edingsesteenweg (centraal gebied). De bestaande riolering in de Kesterweg sluit via de Bruneaustraat aan op de collector 98.279. De RWA kan gedeeltelijk in open gracht en gedeeltelijk via een inbuizing aangelegd worden, gezien de beperkte ruimte in het openbaar domein van de Kesterweg. Ter hoogte van het 2-DWA-pompstation zal de gracht doorgetrokken worden naar de waterloop 15.971, die aansluit op de Zuunbeek. Langsheen het meest afwaartse deel van het tracé (persleiding + gravitair deel) wordt geen RWA voorzien, gezien de aanwezigheid van taluds langsheen de weg. In de huidige situatie is hier eveneens geen afwatering voorzien.
Er werd reeds een gewenste timing opgemaakt:
Einde ontwerp: 3de kwartaal 2024
Aanbesteding: 4de kwartaal 2025
Start der werken: 3de kwartaal 2026
Voorlopige oplevering: 3de kwartaal 2028
Het Decreet Lokaal Bestuur meerbepaald de artikels 40.
De gemeenteraadsbeslissing GR/2022/015 van 29/3/2022 betreffende ‘Samenwerkingsovereenkomst Fluvius - gemeente Gooik inzake rioleringsproject R/005605 Kesterheide, Kesterweg, Heidestraat en Berghomstraat’
De collegebeslissing CBS/2021/382 van 25/02/2021 betreffende: ‘Intentieverklaring voor het participeren in een rioleringsdossier Kesterheide, Kesterweg, Heidestraat en Berghomstraat’
Participerende partijen hebben volgende ruwe raming opgemaakt voor de geplande infrastructuurwerken inclusief de projectgerelateerde kosten.
Bedragen zijn exclusief BTW.
Enig artikel.- De gemeenteraad keurt de engagementsverklaring geïntegreerd projectplan Kesterheide goed.
Op 25/10/2022 keurde de gemeenteraad de samenwerkingsovereenkomst goed voor het uitvoeren van rioleringswerken in de Monseigneur Abbeloosstraat, de populierenstraat en de Stuivenbergstraat. Deze werken kaderen in de 'reductiedoelstellingen 2027'
We ontvingen het aanbestedingsdossier op 11/03/2024.
Artikel 41, 10° decreet lokaal bestuur.
Wet overheidsopdrachten van 17 juni 2016.
Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende de plaatsing van overheidsopdrachten in de klassieke sectoren.
Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten.
Reductiedoelstelling 2027.
Het gemeentelijk aandeel voor dit rioleringsproject wordt geraamd op € 1.203.236,02 euro excl. btw. of € 1.455.915,58 incl. 21% btw. Dit aandeel wordt bepaald door de kost van het wegenisherstel min de kosten voor het sleufherstel (ten laste van Fluvius). De kosten ten bedrage van € 4.157.894,16 voor ondergrondse constructies (voornamelijk riolering) worden volledig ten laste van Fluvius genomen.
In het investeringsfonds hebben we nog een bedrag van € 1.848.830,59 beschikbaar. We stellen daarom voor om het gemeentelijk aandeel van deze werken hiermee te laten financieren.
Om de reductiedoelstellingen te halen tegen 2027 dienen er nog een aantal rioleringsprojecten uitgevoerd te worden. Het project Monseigneur Abbeloosstraat, Stuivenbergstraat, Populierenstraat is hier één van. Dit project werd samen ontworpen met projecten voor de rest van het centrum van Gooik. De Vlaamse Milieu Maatschappij (VMM) gaf op dit ogenblik enkel subsidie voor dit dossier. Dit dossier zou leiden tot een afkoppeling van 170 IE's (Inwoner equivalent). Het betreft een GIP-project (Gemeentelijk InvesteringsProject) en is dus een samenwerking met Fluvius.
Op 11/03/2024 ontving de dienst openbare werken het aanbestedingsdossier. Uit nazicht blijkt dat alle technische opmerkingen verwerkt zijn. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het aanbestedingsdossier goed te keuren opdat Fluvius kan overgaan tot publicatie. Het aanbestedingsdossier en de raming werden toegevoegd als bijlage.
Artikel 1.- De gemeenteraad beslist het aanbestedingsdossier voor project B222059 (Monseigneur Abbeloosstraat, Stuivenbergstraat, Populierenstraat) goed te keuren.
Artikel 2.- De gemeenteraad geeft toelating aan Fluvius om het aanbestedingsdossier te publiceren.
Artikel 3.- Er wordt gevraagd aan Fluvius om de financiering van het gemeentelijk aandeel via het investeringsfonds op te nemen.
Er werd een aanvraag ingediend door BATO NV., Ninoofsesteenweg 1024P, 1703 Dilbeek voor het bekomen van een omgevingsvergunning voor het verkavelen van een perceel in twee loten voor het oprichten van één meergezinswoning (3 entiteiten) en één woning in open verband gelegen te Gooik, Letterbeekstraat - kadastrale ligging 1° afdeling, sectie E nr. 476 x2.
Bij de aanvraag is grondafstand voorzien.
De aanvragers van de vergunning hebben zich akkoord verklaard om de grondafstand kosteloos aan de gemeente af te staan.
De aanvraag werd openbaar gemaakt volgens de regels vermeld in het besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april betreffende de omgevingsvergunning. Tijdens het openbaar onderzoek van 25 december 2023 tot en met 23 januari 2024 werden geen bezwaarschriften ingediend.
Artikel 4.2.17 §2 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening d.d. 1 september 2009 houdende het kosteloos afstaan van grond uit reden van openbaar nut om ingelijfd te worden in het openbaar domein is van toepassing.
Gunstig
Er wordt een gunstig advies verleend m.b.t. de voorgestelde grondafstand zoals weergegeven op het plan.
Enig artikel.- De in considerans vermelde grondafstand betreffende de aanvraag van BATO NV., voornoemd, voor het bekomen van een omgevingsvergunning voor het verkavelen van een perceel in twee loten voor het oprichten van één meergezinswoning (3 entiteiten) en één woning in open verband gelegen te Gooik, Letterbeekstraat - kadastrale ligging 1° afdeling, sectie E nr. 476 X2, wordt kosteloos afgestaan uit reden van openbaar nut in uitvoering van artikel 4.2.17 §2 van de VCRO d.d. 1 september 2009 om ingelijfd te worden in het openbaar domein.
Op datum van 2 juni 2023 werd een aanvraag tot verjaring van buurtwegen met nummers 7, 17 en 23 gericht aan de voorzitter van de gemeenteraad.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
Wet van 10 april 1841 op de buurtwegen, i.h.b. artikel 12.
Decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen.
Buurtweg en voetweg nr. 7 (Chemin/Sentier n° 7) is een wegtracé opgenomen in de Atlas der Buurtwegen, dat enerzijds bestaat uit een gedeelte publiekrechtelijke erfdienstbaarheid van doorgang (stippellijn) met een breedte van 1,60 meter, anderzijds uit een gedeelte behorende tot het openbaar domein van de gemeente (volle lijn) met een breedte variërend tussen 1,60 meter – 5,00 meter.
Het thans relevante gedeelte van Buurtweg en voetweg nr. 7 is het gedeelte ter hoogte van de percelen te Ninoofse Steenweg, kadastraal gekend als GOOIK, 2de Afdeling (LEERBEEK), Sectie A, Nummers 117 A, 146 X en 116 K, alwaar het tracé volgens de Atlas der Buurtwegen een breedte kent van 1,60 – 3,10 – 5,00 – 4,10 meter. Het tracé situeert zich langsheen de uiterste zuidelijke grenslijn van het perceel Nummer 117A over een lengte van ca. 258,00 meter, tot in de zuidoostelijke hoekgrens van perceel Nummer 146 X resp. langsheen de westelijke grens van perceel Nummer 116 K over een lengte van ca. 18,00 meter, met in totaal een lengte van ca. 276,00 meter.
Voetweg nr. 17 (Sentier n° 17) en Voetweg nr. 23 (Sentier n° 23) bevinden zich eveneens op het perceel Nummer 117 A, en kruisen elkaar. Ze hebben beide volgens de Atlas der Buurtwegen een breedte van 1,60 meter, en kennen een lengte op het perceel Nummer 117 A van ca. 221,00 meter (Voetweg nr. 17) en 125,00 meter (Voetweg nr. 23).
Zie bijlage 1 en bijlage 2.
De eigenaar en tevens gebruiker van het perceel Nummer 117 A (akkerland) wendt dit perceel aan in het kader van zijn landbouwactiviteiten. Alhier is het relevante gedeelte van de tracés de facto deel van het ruimere perceel akkerland waarop ze volgens de Atlas der Buurtwegen gesitueerd zijn. Visueel zijn de drie tracés niet waarneembaar wegen overgroeiing / overploeging, behoudens ter hoogte van Buurtweg en voetweg nr. 7 als een niet aangelegde, onverharde aardeweg (eerder beperkt tot bandensporen), die deels overgroeid / overploegd is.
Dezelfde eigenaar en gebruiker van het perceel Nummer 117 A gebruikt in het kader van zijn landbouwactiviteiten sinds jaar en dag het andere gedeelte van het relevante deel van Buurtweg en voetweg nr. 7 over huidig perceel Nummer 146 X/116 K als losweg voor landbouwverkeer. Alhier bestaat het tracé uit een onverharde aardeweg, met aan de westelijke zijde blauwe steenafsluiting met vroeger draadafsluiting, thans open afsluiting zonder draad.
Het voorliggende tracé van Buurtweg en voetweg nr. 7 ontsluit op de openbare gewestweg N28 Ninoofse Steenweg, ter hoogte van het kruispunt met de gewestweg 285 Edingsesteenweg. In het noordwesten, waar het tracé volgens de Atlas der Buurtwegen verderloopt, is het tracé visueel niet waarneembaar, net als de tracés van Voetweg nr. 17 en Voetweg nr. 23 (voor zover gelegen op perceel Nummer 117 A).
De eigenaar-gebruiker van het perceel met Nummer 117 A verzocht de gemeente per aangetekend schrijven dd. 2 juni 2023, bij monde van zijn raadslieden, om over te gaan tot vaststelling van het 30-jarig onbruik van dit tracé gesitueerd langsheen het perceel in zijn eigendom en over het perceel met Nummer 146 X en 116 K, alsook van het verkrijgend verjaard zijn van de eigendom van de bedding van dit tracé in diens hoofde ingevolge een voortdurend, ongestoord, openbaar en ondubbelzinnig bezit te goeder trouw gedurende minstens 30 jaar.
Gesteld wordt dat de weg al minstens 35 jaar enkel door hem en zijn rechtsvoorgangers gebruikt wordt (ten behoeve van de landbouwactiviteiten op het perceel met Nummer 117 A), en derhalve niet voor het vrij verkeer te lande, waarvoor de betrokkene 5 schriftelijke getuigenverklaringen bijbrengt ter ondersteuning van deze stelling. Tevens voegt men 2 luchtfoto’s (uit 1986 en 1988) waaruit blijkt dat het deel van het tracé dat dienstdoet als losweg over het perceel met Nummer 146 X uitmondt in het perceel met Nummer 117 A, dat door hem en zijn rechtsvoorgangers in functie van de landbouwactiviteiten integraal bewerkt wordt, en waarop Buurtweg en voetweg nr. 7, Voetweg nr. 17 en Voetweg nr. 23 in onbruik zijn geraakt.
Het uitsluitend gebruik van dit deel van het tracé van Buurtweg en voetweg nr. 7 door de betrokken landbouwer en zijn rechtsvoorgangers, alsook het onderhoud en gebeurlijk herstel van dit deel van het tracé door hen gedurende meer dan 30 jaar, zou, naast de uitdovende verjaring van dit buurtwegtracé ingevolge onbruik, leiden tot de verkrijging van het eigendomsrecht op de bedding van Buurtweg nr. 7 in diens hoofde.
De Buurtwegenwet is van toepassing op wegenissen opgenomen in de Atlas der Buurtwegen, en regelt hun statuut en de rechtsgevolgen daarvan. Bovendien omvat de wet een bijzondere verjaringsregeling.
Artikel 12 Buurtwegenwet stelt het volgende:
“De buurtwegen, zoals zij worden erkend en gehandhaafd ingevolge de algemene rooi- en afpalingsplannen, kunnen door geen verjaring verkregen worden zolang zij dienen tot het openbaar gebruik, behoudens de vóór onderhavige wet verkregen rechten.”
Hieruit volgt a contrario de principiële verjaarbaarheid van buurtwegen wanneer zij niet langer dienen tot het openbaar gebruik. Het gaat hier om een uitdovende of bevrijdende verjaring, nu de verjaring tot gevolg heeft dat het statuut als buurtweg teloor gaat.
De termijn vereist om van zulk onbruik te spreken bedraagt 30 jaar, d.i. in overeenstemming met de termijnen ex artikelen 706 j. 707 of 2262 van het (Oud) Burgerlijk Wetboek.
In de rechtsleer wordt aangegeven dat de reden of oorzaak voor het onbruik irrelevant is om te bepalen of sprake is van het vereiste onbruik (J. KOKELENBERG e.a., “Publiekrechtelijke erfdienstbaarheden”, TPR 2009, afl. 3, (1.646) 1.651), en in de rechtspraak wordt overwogen dat het bewijs van een negatief feit (zoals hier het geval is, m.n. “onbruik”) in redelijke mate moet beoordeeld worden, waarbij het volstaat dat men de waarschijnlijkheid van het negatief feit aantoont (Vred. Doornik (II) 27 mei 2008, T.Agr. 2009, afl. 2, 102; Rb. Luik (afd. Verviers) 19 april 2017, T.Vred. 2018, afl. 7-8, 377, noot A. SALVE).
Op 1 september 2019 is het Decreet Gemeentewegen in werking getreden, welk met artikel 83, 1° de Buurtwegenwet afschaft, inclusief de daarin begrepen bijzondere verjaringsregel in artikel 12. Er wordt in een nieuwe verjaringsregeling voorzien, waarbij het niet langer mogelijk is dat een buurtweg, thans gemeenteweg, nog ingevolge een louter onbruik gedurende 30 jaar verjaart.
De rechtspraak heeft dit principe genuanceerd, en bij herhaling bevestigd dat de nieuwe verjaringsregeling in het Decreet Gemeentewegen geen afbreuk kan doen aan reeds verworven rechten. Wanneer derhalve de bevrijdende verjaring op datum van inwerkingtreding van het decreet op 1 september 2019 reeds voltooid was, kan een nieuwe regelgeving niet retroactief afbreuk doen aan de hieraan reeds geknoopte gevolgen (Vred. Roeselare 4 februari 2020, RABG 2020, afl. 13, 1.088, noot M. GEES en G. VYNCKE, T.Vred. 2020, afl. 9-10, 524; Vred. Torhout 31 maart 2020, TBO 2020, afl. 4, 390, T.Not. 2020, afl. 11, 991, noot A. DRAYE; Vred. Tielt 18 oktober 2021, onuitg.; K. ROELANDT, “Buurtwegen en de verkrijgende verjaring”, STORM 2022, nr. 2, 35-36).
Aangezien in het aangetekend schrijven dd. 2 juni 2023 wordt opgeworpen dat de verjaring reeds voltooid was ten tijde van de inwerkingtreding van het Decreet Gemeentewegen op 1 september 2019, dient de verjaring getoetst te worden aan de regeling voorzien in de Buurtwegenwet.
Evenwel dient daarbij het belangrijke voorbehoud te worden gemaakt dat onder de gelding van de Buurtwegenwet de gemeenteraad in principe niet bevoegd was voor het vaststellen van de verjaring ingevolge een 30-jarig onbruik, waarvoor enkel de burgerlijke rechtbanken bevoegd waren. Dit in tegenstelling tot de regeling opgenomen in artikel 14, §2 van het Decreet Gemeentewegen, die aan de gemeenteraad de bevoegdheid toekent om naar aanleiding van een verzoekschrift daartoe het 30-jarig onbruik vast te stellen.
In de rechtspraak in toepassing van artikel 12 van de Buurtwegenwet, is bovendien de situatie voorzien waarin een aangelande door het stellen van bezitsdaden tevens eigenaar geworden is van de vrijgekomen bedding van de door onbruik uitdovend verjaarde buurtweg. Dit betreft de verkrijgende verjaring overeenkomstig artikel 2229 van het (Oud) Burgerlijk Wetboek, die eveneens door de rechtbank diende te worden vastgesteld.
De vraag rijst of voldaan is aan de voorwaarde voor de uitdovende verjaring op grond van artikel 12 van de Buurtwegenwet, met name of gedurende minstens 30 jaar voorafgaand aan 1 september 2019 een onbruik door het publiek bewezen wordt.
Uit de 5 schriftelijke getuigenverklaringen blijkt dat de betrokkene het relevante deel van Buurtweg en voetweg nr. 7 steeds bewerkt en onderhouden heeft. O.m. uit de leeftijd van de getuigen kan afgeleid worden dat deze verklaringen grotendeels betrekking hebben op de vereiste periode van 30 jaar voorafgaand aan 1 september 2019.
Uit luchtfoto’s, zowel deze bijgebracht met het aangetekend schrijven dd. 2 juni 2023 als deze die voor het publiek digitaal beschikbaar worden gesteld, blijkt…
- … dat de wegenissen op perceel met Nummer 117 A visueel niet waarneembaar zijn, behoudens bandensporen van landbouwverkeer ter hoogte van Buurtweg en voetweg nr. 7. Eenzelfde situatie is zichtbaar op alle beschikbare luchtfoto’s sinds 1971 tot op heden.
- … dat de weg op perceel met Nummer 146 X/116 K visueel waarneembaar is, doch uitkomt in het perceel met Nummer 117 A alwaar deze doodloopt en visueel niet waarneembaar is. Eenzelfde situatie is zichtbaar op alle beschikbare luchtfoto’s sinds 1971 tot op heden. De weg ter hoogte van Buurtweg en voetweg nr. 7 kent derhalve op heden geen verbindende functie, en kan louter van nut zijn om het achterliggende landbouwperceel met Nummer 117 A te ontsluiten.
In het kadastraal percelenplan is geen afzonderlijk, nummerloos perceel ingetekend ter afbakening van Buurtweg nr. 7, niettegenstaande de Atlas der Buurtwegen deze intekent als behorende tot het openbaar domein.
Het staat met een grote mate van waarschijnlijkheid vast dat de tracés van Buurtweg en voetweg nr. 7, Voetweg nr. 17 en Voetweg nr. 23 sinds meer dan 30 jaar door het publiek in onbruik zijn, en dat deze termijn van 30-jaar reeds vóór de inwerkingtreding van het Decreet Gemeentewegen op 1 september 2019 voltooid was.
Met eenzelfde waarschijnlijkheid lijkt de verkrijgende verjaring van de eigendom van de vrijgekomen bedding van Buurtweg nr. 7 te kunnen worden ingeroepen, nu de gemeente op dit tracé nooit enig beheer of onderhoud voerde, en de aanwezige weginrichting louter door toedoen van de aangelande lijkt te zijn gebeurd.
Doch, gezien de onbevoegdheid van de gemeenteraad ter zake, zal dit als zodanig moeten worden voorgelegd door de verzoeker aan de bevoegde burgerlijke rechtbank. De gemeente kan desgewenst middels een vrijwillige verschijning procespartij worden ter facilitering van de verjaringsvordering in rechte.
Artikel 1.- De gemeenteraad neemt kennis van het verzoek dd. 2 juni 2023 vanwege de eigenaar en gebruiker van het perceel met Nummer 117 A tot het vaststellen van de uitdovende verjaring van Buurtweg en voetweg nr. 7 (voor zover gelegen op perceel Nummer 117 A, 146 X en 116 K, Voetweg nr. 17 en Voetweg nr. 23 ingevolge een onbruik gedurende minstens 30 jaar vóór inwerkingtreding van het Decreet Gemeentewegen op 1 september 2019, alsook van de verkrijgende verjaring ten gunste van de verzoeker van de eigendom van de vrijgekomen bedding van Buurtweg nr. 7.
Artikel 2.- De gemeenteraad acht zich onbevoegd voor het vaststellen van de ingeroepen verjaring die voltooid zou zijn vóór inwerkingtreding van het Decreet Gemeentewegen op 1 september 2019, en wijst om deze reden het verzoek dd. 2 juni 2023 af.
Artikel 3.- De gemeenteraad verwijst de verzoeker voor een gebeurlijke verjaringsvordering door naar de bevoegde burgerlijke rechtbank.
Het aanvullend reglement bevat maatregelen over volgende gemeenteweg: Bruneaustraat.
Wijziging omwille van:
- Plaatsen van hindernissen (plantbakken) tussen de huisnummers 8-18 en 27-56.
Het aanvullend reglement bevat:
- Bestaande toestand van artikel 1 t.e.m. 3
- Aangepaste toestand:
Signalisatieplan in bijlage.
Artikel 1.-
Op de Bruneaustraat ter hoogte van het kruispunt met de Edingsesteenweg geldt de bestuurders moeten voorrang verlenen aan iedere bestuurder die rijdt op de openbare weg of de rijbaan die ze oprijden.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
B1
Artikel 2.-
Op de Bruneaustraat ter hoogte van huisnr. 8-18 geldt het verkeersbord B1 wordt aangekondigd. De bestuurders zullen over 200 meter voorrang moeten verlenen.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
B3
Artikel 3.-
Op de Bruneaustraat, vanaf het kruispunt met de Edingsesteenweg tot het kruispunt met de Molenstraat inbegrepen geldt de bestuurders hebben voorrang.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
B15
Artikel 4.-
Op de Bruneaustraat tussen de huisnummers 8-18 en 27-56 geldt de bestuurders zijn verplicht de hindernis langs links voorbij te rijden
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
D1
Artikel 5.-
Volgende aanvullende reglementen worden opgeheven:
Alle voorgaande reglementen betrekking hebbende op de Bruneaustraat, uitgezonderd de aanvullende reglementen met gebiedsdekkende maatregelen.
Artikel 6.-
Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de afdeling Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.
Het aanvullend reglement bevat maatregelen over volgende gemeenteweg: Kwadebeekstraat.
Wijziging omwille van:
- Plaatsing van elektrische laadpaal
Het aanvullend reglement bevat:
- Bestaande toestand van artikel 1 t.e.m. 6
- Aangepaste toestand:
Signalisatieplan in bijlage.
Artikel 1.-
Op de Kwadebeekstraat ter hoogte van de Bosbeek geldt het parkeren is verboden; het begin van de parkeerreglementering wordt aangeduid; het einde van de parkeerreglementering wordt aangeduid.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
E1
GXa
GXb
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
E9a
Op de Kwadebeekstraat ter hoogte van huisnummer 11 geldt het parkeren is toegelaten; het parkeren is voorbehouden voor voertuigen die gebruikt worden door personen met een handicap over 6m .
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
E9a
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
E9a
Op een zijtak van Kwadebeekstraat tussen huisnummer 17 en de Ninoofsesteenweg geldt de toegang is verboden voor bestuurders van voertuigen waarvan de massa in beladen toestand hoger is dan 7,5 ton .
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
C21
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
C31b
M11
Op de Kwadebeekstraat tussen huisnummer 6 en 11 geldt het parkeren is toegelaten; het parkeren is voorbehouden voor elektrische of hybride elektrische voertuigen over 12m .
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
E9a
Artikel 8.-
Volgende aanvullende reglementen worden opgeheven:
Alle voorgaande reglementen betrekking hebbende op de Kwadebeekstraat, uitgezonderd de aanvullende reglementen met gebiedsdekkende maatregelen.
Artikel 9.-
Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de afdeling Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.
Het aanvullend reglement bevat maatregelen over volgende gemeenteweg: Dorpsstraat.
Wijziging omwille van:
- aanvraag parkeerplaats voor mindervaliden ter hoogte van Dorpsstraat 18.
Het aanvullend reglement bevat:
- Bestaande toestand van artikel 1 t.e.m. 10
- Aangepaste toestand:
Signalisatieplan in bijlage.
Artikel 1.-
Op alle wegen die uitkomen op de Dorpsstraat tussen huisnr. 1 en 36A met uitzondering van de Wijngaardstraat en de Koekoekstraat geldt de bestuurders moeten voorrang verlenen aan iedere bestuurder die rijdt op de openbare weg of de rijbaan die ze oprijden.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
B1
Artikel 2.-
Op de Dorpsstraat tussen huisnr. 1 en 36 ter hoogte van de kruispunten met de aanliggende wegen en de kruispunten met de Wijngaardstraat en de Koekoekstraat inbegrepen geldt de bestuurders hebben voorrang.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
B15
Artikel 3.-
Op de Dorpsstraat ter hoogte van huisnr. 36 geldt het parkeren is toegelaten; de parkeerreglementering is beperkt in de tijd en geldt voor een maximumduur van 2 minuten .
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
Artikel 4.-
Op de Dorpsstraat ter hoogte van de Sint-Niklaaskerk te Gooik geldt
Op de Dorpsstraat ter hoogte van de huisnr. 30 geldt
Op de parkeerstrip Plosj aansluitend aan de Dorpsstraat over twee parkeerplaatsen geldt
Op de Dorpsstraat ter hoogte van de huisnr. 18 geldt
het parkeren is toegelaten; het parkeren is voorbehouden voor voertuigen die gebruikt worden door personen met een handicap .
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
E9a
GVIId
Artikel 5.-
Op de parkeerstrip Plosj aansluitend aan de Dorpsstraat over twee parkeerplaatsen geldt
het parkeren is toegelaten; het parkeren is voorbehouden voor elektrische voertuigen tijdens het opladen.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
E9a
GVIId
Op de Dorpsstraat geldt het is iedere bestuurder verboden de doorlopende streep te overschrijden, alsook links van de streep te rijden wanneer deze de twee rijrichtingen scheidt.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
WM72.2
Artikel 7,-
Op de Dorpsstraat geldt
het is iedere bestuurder verboden de onderbroken streep te overschrijden, behalve om in te halen, om links af te slaan, om te keren of om van rijstrook te veranderen.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
WM72.3
Artikel 8,-
Op de Dorpsstraat ter hoogte van huisnr. 67 geldt
Op de Dorpsstraat ter hoogte van huisnr. 36 geldt
Op de Dorpsstraat ter hoogte van huisnr. 35 geldt
voetgangers moeten de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
WM76.3
Op de Dorpsstraat, vanaf de Gooikeveldstraat tot de Lindestraat geldt bestuurders mogen niet rijden, stilstaan of parkeren op de markeringen van de verkeersgeleider of het verdrijvingsvlak.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
WM77.4
Artikel 10,-
Op de Dorpsstraat, vanaf de Gooikeveldstraar tot de Lindestraat geldt voertuigen moeten parkeren binnen de afgebakende plaatsen.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
WM77.5
Artikel 11.-
Volgende aanvullende reglementen worden opgeheven:
Alle voorgaande reglementen betrekking hebbende op de Dorpsstraat, uitgezonderd de aanvullende reglementen met gebiedsdekkende maatregelen.
Artikel 12.-
Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de afdeling Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.
De zitting wordt gesloten om [%uur%]
De voorzitter sluit de zitting op 26/03/2024 om 21:38.
Namens Gemeenteraad,
Eric Van Snick
Algemeen directeur
Lieven Krikilion
Voorzitter