De voorzitter opent de zitting op 30/01/2024 om 20:03.
De algemeen directeur legt de notulen voor van de vergadering van de gemeenteraad van 21 december 2023.
Artikel 32 van het Decreet Lokaal Bestuur
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de notulen, zoals voorgelegd door de algemeen directeur, goed te keuren.
Enig artikel.- De notulen van de gemeenteraad van 21 december 2023 worden goedgekeurd.
In het kader van een goede en praktisch haalbare werking van de gemeentelijke speelpleinwerking zijn er bepaalde geringe exploitatie-uitgaven van dagelijks bestuur die onmiddellijk bij of na het werk, de levering of de dienst vereffend moeten worden en op die manier dus afwijken van het normale uitgavenproces van de gemeente, waarbij er wordt gewerkt met facturatie achteraf door de leverancier.
Om hieraan tegemoet te komen dient voorzien te worden in een bankrekening met bankkaart.
Voor het overige blijft de interne aankoop- en bestelprocedure onverkort gelden (noodzaak om vooraf bestelbon aan te vragen enz.).
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 272.
Het organisatiebeheersingssysteem van de gemeente Gooik.
De betrokken dienst opteert voor deze manier van werken, met een bankrekening met bankkaart en rekening houdende met de praktische voorwaarden zoals beschreven in dit besluit.
Artikel 1.- De gemeenteraad kent aan de gemeentelijke speelpleinwerking een provisie van 5.000 euro toe voor geringe exploitatie-uitgaven.
Artikel 2.- De volgende voorwaarden worden gekoppeld aan de terbeschikkingstelling van deze provisies:
- De provisie wordt voorzien op een aparte bankrekening die niet negatief kan gaan.
- Aan de bankrekening is een bankkaart gekoppeld.
- Aan de provisierekening is steeds één provisiehouder gekoppeld die aangeduid wordt door de algemeen directeur.
- De provisiehouder is persoonlijk verantwoordelijk voor de ter beschikking gestelde gelden.
- Provisies kunnen enkel gebruikt worden voor exploitatie-uitgaven van de eigen dienst waarvoor een goedgekeurd budget bestaat.
- De provisiehouder houdt een uitgavenstaat bij.
- De provisiehouder zorgt ervoor dat de financiële dienst ten allen tijde de uitgavenstaat kan opvolgen.
- Elke uitgave dient gestaafd te worden door een geldig verantwoordingsstuk (factuur, kasticket, e.d.).
- De provisiehouder brengt maandelijks de verantwoordingsstukken binnen bij de financiële dienst.
- Het saldo van de provisierekening wordt via een girale verrichting aangevuld tot het origineel toegestane bedrag van de provisie.
- Wanneer een provisiehouder uit dienst treedt, wordt hij/zij geacht een eindrekening op te maken en de bankkaart in te leveren bij de financiële dienst.
- De provisiehouder verbindt zich ertoe zich te houden aan alle geldende wettelijke bepalingen en interne procedures.
De gemeentelijke speelpleinwerking organiseert bepaalde activiteiten waarbij geringe dagontvangsten in de vorm van chartaal geld (muntstukken en/of bankbiljetten) geïnd worden.
Om dit op praktisch vlak zo goed als mogelijk te organiseren, wordt er een provisie voor geringe dagontvangsten in de vorm van een kas ter beschikking gesteld aan de gemeentelijke speelpleinwerking en worden er bepaalde personeelsleden gemachtigd om de geringe dagontvangsten te innen.
Deze provisie staat los van de andere provisies van de gemeente.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
Het organisatiebeheersingssysteem van de gemeente Gooik.
De betrokken dienst opteert voor deze manier van werken, met een provisie in de vorm van een kas en rekening houdende met de praktische voorwaarden zoals beschreven in dit besluit.
Artikel 1.- De gemeenteraad kent aan de gemeentelijke speelpleinwerking een provisie van 250 euro toe voor geringe dagontvangsten en dit in de vorm van een kas.
Artikel 2.- De volgende voorwaarden worden gekoppeld aan de terbeschikkingstelling van deze provisie:
- Het bedrag van 250 euro kan dienst doen als wisselgeld bij het organiseren van een activiteit waarbij er een geringe dagontvangst wordt geïnd.
- De geringe dagontvangst mag niet meer bedragen dan 5.000 euro.
- Er wordt door het gemachtigd personeelslid een chronologisch en genummerd kasregister bijgehouden met vermelding van volgnummer, datum, aard ontvangst, naam gevolmachtigde en bedrag dagontvangst.
- Elke geringe dagontvangst wordt vergezeld van een bewijsstuk dat ter plaatse opgemaakt en ondertekend wordt door het gemachtigde personeelslid en een tweede aanwezige (een ander personeelslid of een lid van de adviesraad of …). Het bewijsstuk omvat minimaal het volgnummer van het kasregister, de naam van de activiteit, de datum, het bedrag van de geringe dagontvangst en een verantwoording van voornoemd bedrag (aantal aanwezigen, tarief,…). Het bewijsstuk wordt zo snel mogelijk na de activiteit bezorgd aan de financiële dienst van de gemeente, met het oog op de verwerking in de gemeentelijke boekhouding.
- Elke geringe kasontvangst wordt integraal en onverwijld geboekt in het kasregister en gestort in de kas voor geringe dagontvangsten. Van zodra mogelijk en ten laatste drie werkdagen na de activiteit wordt de geringe dagontvangst doorgestort naar de rekening courant van het gemeentebestuur.
- Het saldo van de provisie dient na de afrekening van elke activiteit telkens opnieuw 250 euro te bedragen.
- Het is niet toegelaten om uitgaven te betalen met de provisie/de geringe dagontvangsten.
- Aan de provisie is steeds één provisiehouder gekoppeld. De provisiehouder wordt aangeduid door de algemeen directeur. Daarnaast zal de algemeen directeur ook aanduiden welke personeelsleden gemachtigd worden voor het innen van geringe dagontvangsten.
- De provisiehouder is persoonlijk verantwoordelijk voor de ter beschikking gestelde gelden en alle geïnde dagontvangsten.
- De provisiehouder zorgt dat de financiële dienst ten allen tijde het kasregister kan opvolgen.
- Wanneer een provisiehouder uit dienst treedt, wordt hij/zij geacht een eindrekening op te maken en de provisie in te leveren bij de financiële dienst.
- De provisiehouder verbindt zich ertoe zich te houden aan alle geldende wettelijke bepalingen en interne procedures.
- De provisiehouder zorgt ervoor dat al het geld zich steeds in een afgesloten lokaal en in een afgesloten kast (bij voorkeur een kluis) bevindt.
In de Kerk van Oetingen is een pleisteren sierstuk onder het korbeel naar beneden gevallen. Bij nazicht blijkt dat de dakgoot over de volledige lijn versleten is. Het hout is op het grootste deel rot. Door lekken in de bakgoot kwam het water binnen op de muur en liep daar naar het laagste punt van het kruisgewelf. Daar werd het pleisterwerk nat en viel naar beneden.
De dakgoot is in te slechte staat om lokaal te herstellen. Economisch gezien zou dit ook geen goede oplossing zijn. Elke keer er aan moet gewerkt worden moet er stelling gezet worden of hoogtewerker besteld worden en deze kosten komen bij elke bestelling terug. Als we de goot helemaal vernieuwen hebben we deze kosten maar 1 keer.
Gezien de kerk een beschermd monument is moet er rekening gehouden worden met de voorwaarden van onroerend erfgoed. Het bestek werd opgesteld rekening houdend met de opmerkingen die onroerend erfgoed gaf bij de herstelling van het dak aan de rechter zijbeuk. Het bestek werd ook doorgestuurd naar het agentschap onroerend erfgoed en er wordt nagegaan of er een subsidie voor deze herstelling kan verkregen worden.
In het kader van de opdracht “Dringende herstelling van de dakgoot van de linkse zijbeuk Kerk Oetingen” werd een bestek met nr. 2024-001 opgesteld door de dienst openbare werken.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 69.950,00 excl. btw of € 84.639,50 incl. 21% btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2023, op budgetcode 0790-00/2210000
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 143.000,00 niet).
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 69.950,00 excl. btw of € 84.639,50 incl. 21% btw.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2023, op budgetcode 0790-00/2210000
Artikel 1.- Het bestek met nr. 2024-001 en de raming voor de opdracht “Dringende herstelling van de dakgoot van de linkse zijbeuk Kerk Oetingen”, opgesteld door de dienst openbare werken worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 69.950,00 excl. btw of € 84.639,50 incl. 21% btw.
Artikel 2.- Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Artikel 3.- De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2023, op budgetcode 0790-00/2210000.
Op het college van 28/04/2022 werd besloten om de opdracht 'restauratie van het orgel van de Sint-Pieterskerk' niet te gunnen. De reden hiervoor was de veel te hoge prijs van de inschrijvingen.
De projectbegeleiding zit in handen van architectenkantoor Studio-Roma die hiervoor de orgeldeskundige mr. Braekmans onder de arm nam. De samenwerking met mr. Braekmans loopt alles behalve vlekkeloos. Zo werd bijvoorbeeld buiten onze wil het plaatsbezoek voor de inschrijvers gemeenschappelijk gehouden en werd de raming bijgesteld in het verslag van nazicht. Het enige gunningscriterium was ook de prijs. Iets wat al jaren wordt afgeraden binnen de overheidsopdrachten.
Ook inhoudelijk zijn er in dit dossier heel veel discussiepunten geweest o.a. over het te bereiken eindresultaat. Daarnaast vermoeden we dat er ook orgelbouwers zijn die niet zullen meedoen aan de aanbesteding als ze moeten samenwerken met mr. Braekmans.
Voor die reden hebben we afgetoetst bij de ontwerper of er een mogelijkheid is om zijn opdracht stop te zetten zodat we een nieuwe adviseur kunnen aanstellen en een nieuw positief verhaal kunnen schrijven. De ontwerper wil echter het traject voortzetten. Wij stelden voor om hem het gedane werk uit te betalen maar de ontwerper wil in geval van stopzetting het volledige ereloon.
Een bijkomend aandachtspunt is dat we een subsidie kregen van 80% voor het orgel. De facturen voor deze uitvoering moeten dan wel uiterlijk 5 jaar na de toekenning van de subsidie binnengebracht worden. De subsidie werd ons toegekend op 6/7/2021.
We zien op dit ogenblik twee opties:
1: De opdracht laten voortzetten door Studio Roma en hierbij Studio Roma alle contacten met mr. Braekmans laten afhandelen. In dit geval kiezen we voor de snelste oplossing met het oog op het behoud van onze subsidies.
2: Zo snel mogelijk de opdracht stopzetten en tegelijkertijd een opdracht openzetten voor het aanstellen van een nieuwe orgeldeskundige. Daarna kunnen we op basis van het bestek van de nieuwe orgeldeskundige verder met de aanbesteding. Dit traject beslaat 3 maand meer maar wel met de zekerheid dat de concurrentie optimaal zal spelen tussen de orgelbouwers wat mogelijkerwijs een lagere inschrijvingsprijs zal genereren die wij inschatten rond € 50.000.
Het decreet lokaal bestuur dd. 22 december 2017 inzonderheid artikel 41, 17°
Op basis van het contract van Pajoplan komen we voor de berekening van het ereloon van de architect uit op:
- 15% op de eerste schijf van € 75.000= € 11.250
- 13,5% van restbedrag: (253.413,74-€ 75.000) = € 24.085,85
Totaal bedrag: € 35.335,85.
Dit bedrag is theoretisch gezien er nog geen gunning is.
De betaling van deze bedragen was voorzien in volgende schijven:
- Voorbereidende werken en voorontwerp, na goedkeuring door de opdrachtgever van het voorontwerp: 15%
- Volledig definitief ontwerp: 35%
- Ontleding van de aanbestedingsbundel: 5%
- Leiding van de uitvoeringswerken: 30%
- Voorlopige oplevering en verbonden prestaties: 10%
- Definitieve overname: 5%
Als we dit toepassen betekent dit dat er slechts 55% van het totaalbedrag verschuldigd is. Dat wil zeggen € 23.516,01. Hiervan werd volgens het schrijven van de architect al € 11.336,08 gefactureerd.
Na dit schrijven ontvingen en betaalden we nog een volgende factuur van € 7.104,35 excl. 21% btw.
Rest dus nog € 3.583,67
In het contract zijn verder geen bepalingen opgenomen over stopzetting.
Studio Roma antwoordt echter dat er moet worden uitgegaan van een geactualiseerde raming van € 253.413,74 en daaruit voortvloeiend een totaal ereloon van € 36.592,94.
Hiervan werd reeds € 18.440,43 betaald. Dit resulteert in een resterend bedrag van € 18.152,51.
Al deze bedragen zijn excl. 21% btw.
Wanneer we een nieuwe orgeldeskundige zouden aanstellen zou ons dit evenveel kosten als wat het ons nu zou kosten met dat verschil dat we ook nog met het prijsverschil zitten tussen waarop Studio Roma zegt recht te hebben en wat door ons werd berekend. In het geval ze bij het aangaan van een rechtszaak hierover gelijk zouden krijgen, zou deze kost, vermeerderd met de kosten voor de rechtszaak, nog ten onze laste kunnen vallen.
Deze uitgave zal worden betaald met JBR GBB/0790-00/2210000/GEMEENTE/cbs/ip-21 en is niet visumplichtig.
Gezien de stroeve samenwerking en de twijfelachtige deontologische aanpak van de huidige orgeladviseur wordt er voor optie twee gekozen waarbij de opdracht wordt stopgezet en een nieuwe deskundige wordt aangesteld.
De meerkost van maximaal € 18.000 weegt niet op tegen de vermoedelijke gunstige uitslag van de nieuwe aanbesteding gezien de concurrentie meer zal spelen en orgelbouwers meer zullen geïnteresseerd zijn in het nieuwe verhaal. Deze zal tevens mede gefinancierd worden door de kerkfabriek.
Een nieuwe orgelbouwer zal ons ook meer betrokkenheid verzekeren bij het project en het draagvlak bij onze steakholders - vooral kerkfabriek en academie - groter maken.
Artikel 1.- Met de Multiprofessionele architectenvennootschap Studio Roma (cvba), Abdij Vlierbeek 7, 3010 Kessel-Lo (Leuven) wordt de volgende dadingovereenkomst afgesloten:
Dading in het kader van de stopzetting van de opdracht "Restauratie van het orgel van de Sint-Pieterskerk te Leerbeek
Partijen
- Multiprofessionele architectenvennootschap Studio Roma (bv), Abdij Vlierbeek 7, 3010 Kessel-Lo (Leuven), Ondernemingsnummer 0823.347.678, hierna genoemd de opdrachtnemer. Vertegenwoordigd door Mr Marc Vanderauwera, bestuurder.
- Gemeente Gooik, Koekoekstraat 2, 1755 Gooik, Ondernemingsnummer: 0207 508 437. Hierna genoemd de opdrachtgever. Vertegenwoordigd door mr. Krikilion Lieven, voorzitter gemeenteraad en mr. Van Snick Eric, algemeen directeur.
Stopzetting opdracht
Er wordt overeengekomen de opdracht ‘Restauratie van het orgel van de Sint-Pieters-Kerk te Leerbeek (Gooik)’ vroegtijdig stop te zetten.
Door deze dading worden zowel de opdrachtnemer als de opdrachtgever ontheven van al hun verplichtingen aangaande deze opdracht.
Wanneer de opdrachtnemer door externen zou gecontacteerd worden over dit project dat hij zich onthoudt van het verschaffen van informatie en de vraagsteller doorverwijst naar de opdrachtgever.
Verschuldigd loon
Er wordt overeengekomen dat de opdrachtgever de opdrachtnemer uitbetaalt voor het resterende bedrag van zijn opdracht zijnde € 36.592,94 excl. Btw min het reeds betaalde bedrag van € 18.440,43 excl. btw. wat neerkomt op € 18.152,51 excl. 21% btw.
Na betaling van dit bedrag zal de opdrachtgever de opdrachtnemer geen enkele andere betaling meer verschuldigd zijn. Noch volgens de wet overheidsopdrachten, de oude contracten of andere wetgeving.
Na ondertekening van de dading zal de opdrachtnemer binnen de 30 kalenderdagen zijn factuur opmaken en bezorgen. Na ontvangst van deze factuur zal de opdrachtgever binnen de 30 kalenderdagen overgaan tot betaling.
Intellectueel eigendom en gebruiksrecht
De opsteller van het huidige dossier zijnde Mr. Braekmans, in opdracht van de opdrachtnemer, blijft intellectueel eigenaar van al het door hem opgemaakte materiaal. Er zullen onder geen enkel beding tekeningen, foto’s of teksten van de opsteller worden toegedicht aan een andere ontwerper.
De opdrachtgever heeft echter het recht deze documenten te gebruiken voor de verdere uitvoering van het project. Hierbij kunnen deze documenten, met naamvermelding, worden verdeeld naar mogelijke uitvoerders, studiebureaus, architecten, onroerend erfgoed,…enz
De publicatie ervan voor het grote publiek is echter uitgesloten.
Overdracht van documenten
De opdrachtnemer zal voorafgaand aan de betaling van het verschuldigde loon alle documenten die te maken hebben met het project en die nuttig kunnen zijn voor de verdere uitvoering ervan aan de opdrachtgever bezorgen.
Geschillen
Voor geschillen met betrekking tot deze dading zijn enkel de rechtbanken van de arrondissement Leuven bevoegd. Deze overeenkomst wordt beheerst door het Belgisch recht.
De partijen komen uitdrukkelijk overeen dat deze dading alle gevolgen, zowel de tegenwoordige, de toekomstige, de bekende als de onbekende, definitief regelt en tot hun beider genoegdoening een einde stelt aan de in de voorgaande uiteenzetting omschreven betwisting.
Opgemaakt te Gooik op xxxxxxxxx, in twee originele exemplaren, waarvan elke partij verklaart er één ontvangen te hebben.
Namens de gemeente, Namens Studio Roma bv,
Eric Van Snick Lieven Krikilion Marc Vanderauwera
Algemeen directeur Voorzitter gemeenteraad bestuurder
Huidige beslissing wordt genomen o.m. gezien de financiële toestand van de gemeente en de noodzaak om het budget in evenwicht te houden.
Aanvragers wensen informatie over onroerende goederen van verschillende overheidsinstanties, waaronder gemeenten, centraal en gebundeld te ontvangen.
De gemeente vindt het belangrijk dat potentiële kopers met kennis van zaken een beslissing kunnen nemen over een onroerend goed.
Gemeenten zijn op zoek naar mogelijkheden om informatie over onroerende goederen efficiënter en veiliger te delen.
Het Vastgoedinformatieplatform is een elektronisch informatiesysteem om vastgoedinformatie te ontsluiten, samen te voegen en ter beschikking te stellen en uit te wisselen tussen aanleverende entiteiten en aanvragers.
Het Vastgoedinformatieplatform wordt beheerd door het Vlaams Datanutsbedrijf (ook “Athumi” genoemd) zoals geregeld in het Decreet van 22 december 2023 over het Vastgoedinformatieplatform.
De gemeente kan via het Vastgoedinformatieplatform de door aanvragers aangevraagde vastgoedinformatie verzamelen in een product en dit product met vastgoedinformatie ontsluiten.
Het verzamelen en ontsluiten, via het Vastgoedinformatieplatform, van vastgoedinformatie en het samenvoegen van deze vastgoedinformatie in een product, op verzoek van aanvragers, brengt voor de gemeente een administratieve last en bijhorende kost met zich mee.
De gemeente Gooik wenst de kost voor het ontsluiten, samenvoegen en ter beschikking stellen van vastgoedinformatie via producten op de aanvrager ervan te verhalen.
Omwille van praktische overwegingen en rechtszekerheid is het aangewezen om huidig reglement en de opheffing van het vorige reglement in werking te laten treden op 1 februari 2024.
De grondwet, in het bijzonder artikel 173.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 40, §3 en latere wijzigingen.
Het decreet over het Vastgoedinformatieplatform van 22 december 2023, in het bijzonder artikel 21, eerste lid.
De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009, in het bijzonder de artikelen 5.2.1, 5.2.5, 5.2.6 en 5.2.7.
De opbrengst van deze retributie is voorzien in het meerjarenplan 2020-2025 onder de jaarbudgetrekening 0020-00/7318999 en is noodzakelijk voor het behoud van een gezonde financiële toestand van de gemeente.
Artikel 1 - Definities
Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder:
1° vastgoedinformatie: gebouw-, grond- of omgevingsgebonden gegevens inzake een onroerend goed, inclusief informatie met betrekking tot het juridische, administratieve of fysieke statuut van dit onroerend goed;
2° lokale gegevensbron: vastgoedinformatie die een gemeente of de rechtspersonen die ervan afhangen, beheert;
3° centrale gegevensbron: vastgoedinformatie die een Vlaamse instantie of een externe overheid beheert;
4° Vastgoedinformatieplatform of VIP: elektronisch informatiesysteem om vastgoedinformatie te ontsluiten, samen te voegen en ter beschikking te stellen;
5° product: een welbepaalde combinatie van vastgoedinformatie over één perceel, of een onderdeel ervan, die vooraf door het Vlaams Datanutsbedrijf is vastgelegd, die op aanvraag wordt ontsloten door de aanleverende entiteiten, vermeld in het VIP-decreet in artikel 10, eerste tot en met derde lid, die wordt samengevoegd via het VIP, en die ter beschikking wordt gesteld aan de aanvrager via het VIP;
6° externe overheid: overheidsinstanties, vermeld in artikel I.3, 8° van het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
7° Vlaamse instantie: een Vlaamse instantie als vermeld in artikel 2, 14°, van het decreet van 2 december 2022 houdende machtiging tot oprichting van het privaatrechtelijk vormgegeven extern verzelfstandigd agentschap Vlaams Datanutsbedrijf in de vorm van een naamloze vennootschap;
8° aanvrager: een professionele aanvrager (zoals vermeld in artikel 2, 18° van het VIP-decreet) of een burger (zoals vermeld in artikel 2, 7° van het VIP-decreet) of zijn vertegenwoordiger die een aanvraag indient via het VIP;
9° algemene verordening gegevensbescherming: Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG;
10° persoonsgegevens: de gegevens, vermeld in artikel 4, 1), van de algemene verordening gegevensbescherming;
11° verwerking: een verwerking als vermeld in artikel 4, 2), van de algemene verordening gegevensbescherming;
12° verwerkingsverantwoordelijke: een verwerkingsverantwoordelijke als vermeld in artikel 4, 7), van de algemene verordening gegevensbescherming;
13° betrokkene: een betrokkene als vermeld in artikel 4, 1), van de algemene verordening gegevensbescherming;
14° VIP-decreet: decreet van 22 december 2023 over het Vastgoedinformatieplatform;
15° gemeentelijke bronretributie: de retributie die de aanvrager verschuldigd is aan een lokaal bestuur voor het ontsluiten, samenvoegen en ter beschikking stellen van vastgoedinformatie in een product;
Artikel 2 - Algemeen
De aanvrager dient elektronisch een aanvraag in bij Athumi om een product via het Vastgoedinformatieplatform te ontvangen. Athumi ontvangt op elektronische wijze de vastgoedinformatie van de aanleverende entiteiten (de lokale gegevensbronnen en de centrale gegevensbronnen). De relevante vastgoedinformatie per perceel, of een onderdeel daarvan, wordt automatisch opgeladen in een product in het VIP of wordt door de aanleverende entiteiten aan het VIP bezorgd. Athumi en de gemeente stellen het product via het VIP ter beschikking aan de aanvrager.
In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van een product, verwerkt de gemeente die persoonsgegevens met als doeleinde om het product ter beschikking te kunnen stellen aan de aanvragers in het kader van hun beroepsactiviteiten of in het kader van één van de doelstellingen opgesomd in artikel 6 van het VIP-decreet.
Voor alle aanvragen die via het VIP verlopen, wordt ten voordele van de gemeente Gooik een gemeentelijke bronretributie geheven op aanvragen tot het verkrijgen van een product met vastgoedinformatie uit een lokale gegevensbron.
Artikel 3 – Aanvrager van vastgoedinformatie
Alle aanvragen van producten, zoals vermeld in artikel 7 van het VIP-decreet, worden geacht via het VIP te verlopen. Het verplicht gebruik van het Vastgoedinformatieplatform wordt voor producten met vastgoedinformatie uit een lokale gegevensbron geregeld in het VIP-decreet.
Een oplijsting van alle organisaties die als aanvrager toegang krijgen tot het Vastgoedinformatieplatform voor aanvragen van producten wordt door Athumi ter beschikking gesteld op de website van Athumi (https://www.vlaanderen.be/digitaal-vlaanderen/athumi-het-vlaams-datanutsbedrijf/vastgoedinformatieplatform/gebruikersomgeving-vastgoedinformatieplatform).
De gemeentelijke bronretributie is, overeenkomstig artikel 21 van het VIP-decreet, verschuldigd door de aanvrager. Van zodra het VIP-decreet in werking treedt is eveneens de platformretributie in de zin van artikel 2, 15°, en 19, eerste lid, 1°, van het VIP-decreet verschuldigd door de aanvrager.
Dezelfde instanties die overeenkomstig artikel 23, §3, van het VIP-decreet zijn vrijgesteld van de platformretributie in de zin van artikel 2, 15°, en 19, eerste lid, 1°, van het VIP-decreet worden vrijgesteld van de betaling van gemeentelijke bronretributie. Het gaat in concreto over deze organisaties:
Artikel 4 - Bedrag
Het bedrag van de gemeentelijke bronretributie wordt vanaf 1 februari 2024 vastgelegd als volgt:
Voorwerp aanvraag |
Retributiebedrag per kadastraal perceel |
Product Vastgoedinlichtingen, zoals vermeld in hoofdstuk 8 van het VIP-decreet |
100 EUR |
Een aanvrager dient slechts éénmaal de retributieprijs voor een aanvraag te betalen per groep van 5 kadastrale percelen op voorwaarde dat:
Daarbovenop komt het bedrag van de platformretributie of platformvergoeding zoals vastgelegd in het VIP-decreet.
Artikel 5 - Inning
Athumi int de gemeentelijke bronretributie conform artikel 21 van het VIP-decreet via het VIP in naam en voor rekening van de lokale overheden. De bronretributie wordt periodiek (maandelijks) integraal doorgestort aan de gemeente voor alle aangevraagde producten.
Artikel 6 - Verwerking van persoonsgegevens
In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van de ontsluiting, samenvoeging en ter beschikkingstelling van vastgoedinformatie in een product, treden de gemeente Gooik en Athumi voor de doeleinden omschreven in artikel 2 op als gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken.
Athumi treedt op als verwerker voor de gemeente Gooik wat betreft de verwerkingsactiviteiten die plaatsvinden in het kader van de heffing en de inning van de gemeentelijke bronretributie via het Vastgoedinformatieplatform.
De afspraken rond en de modaliteiten van de verwerkingen die de gemeente Gooik en Athumi uitvoeren als gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken respectievelijk als verwerkingsverantwoordelijke en verwerker zijn geregeld in de Toetredingsovereenkomst die te vinden is in Bijlage 1.
Artikel 7 – Ondertekening
De vastgoedinformatie in het product die de gemeente Gooik via het Vastgoedinformatieplatform ter beschikking stelt, wordt niet ondertekend aangezien het product een louter informatief document betreft dat geen beleidsmatige stellingname inhoudt en niet kwalificeert als stuk of briefwisseling in de zin van artikel 279 van het Decreet lokaal bestuur.
Artikel 8 - Inwerkingtreding en vervanging voorgaande reglementering
Dit reglement vervangt met ingang van 1 februari 2024 alle retributiereglementen die betrekking hebben op producten die kunnen aangevraagd worden via het Vastgoedinformatieplatform, met name: het reglement zoals goedgekeurd bij gemeenteraadsbeslissing dd. 28 maart 2023 inzake de aansluiting Vastgoedinformatieplatform en vernieuwing retributiereglement vastgoedinformatie. Het reglement zoals goedgekeurd bij gemeenteraadsbeslissing dd. 27 november 2007 inzake de retributie voor het afleveren van stedenbouwkundige inlichtingen aan Notarissen en Vastgoedmakelaars werd reeds opgeheven middels voormelde gemeenteraadsbeslissing van 28 maart 2023.
Artikel 9 - Bekendmaking
Dit reglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 en 287 van het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
Sinds 2012 voorziet Gooik in een extra gemeentelijke subsidie huishoudelijke REG-maatregelen op basis van de door Fluvius goedgekeurde dossiers.
Vanaf 01/10/2022 zijn een deel subsidies voor REG-maatregelen overgeheveld naar Vlaanderen via loket Mijn Verbouwpremie.
Het gemeenteraadsbesluit dd. 31 januari 2023 betreffende de goedkeuring van het subsidiereglement hernieuwbare energie en energiebesparende maatregelen dewelke eindigt op 31 december 2023.
De algemene voorwaarden en technische voorwaarden huishoudelijke premies isolaties en installaties van Fluvius 2024 en Mijn Verbouw Premie via Vlaanderen.
De verwerking van de gemeentelijke premie huishoudelijke REG-maatregelen 2024 gebeurt op basis van maandelijkse rapportering premies 2024 van Fluvius en van Mijn Verbouw Premie Vlaanderen. De gemeentelijke premie volgt dus volledig de premievoorwaarden 2024 opgesteld door Fluvius en Mijn Verbouw Premie Vlaanderen.
Collegebesluit van 4 juni 2020 - Samenwerkingsovereenkomst voor toekennen van premies voor rationeel energiegebruik tussen Fluvius en Gooik met protocol inzake GDPR.
Collegebelsuit van 16 november 2023 - Protocol voor de elektronische mededeling van persoonsgegevens van het VEKA naar gemeente Gooik.
Artikel 1.- Het gemeentebestuur van Gooik keert, binnen de perken van de jaarlijkse begrotingskredieten, een toelage uit bij:
Bestaande woningen voor de aankoop en installatie van dak- of zoldervloerisolatie, buitenmuurisolatie, vloer- en kelderisolatie, beglazing, warmtepomp, warmtepompboiler en zonneboiler aanvullend op de toelagen voor deze maatregelen van Fluvius of Mijn Verbouw Premie Vlaanderen.
Artikel 2.- De algemene voorwaarden en technische voorwaarden voor de in artikel 1 opgesomde isolaties en installaties van Fluvius of Mijn Verbouw Premie Vlaanderen zijn ook van toepassing voor de gemeentelijke subsidies.
Artikel 3.- De gemeentelijke subsidies bedragen per goedgekeurd dossier door Fluvius of Mijn Verbouw Premie Vlaanderen voor bestaande woningen:
- 2 euro/m² voor dak- of zoldervloerisolatie met een max. van 150 euro
- 2 euro/m² voor buitenmuurisolatie met een max. van 150 euro
- 2 euro/m² voor vloer- en kelderisolatie met een max. van 150 euro
- 2 euro/m² voor beglazing met een max. van 150 euro
- 100 euro per installatie van een warmtepomp
- 100 euro per installatie van een warmtepompboiler
- 100 euro per installatie van een zonneboiler
Artikel 4.- De uitbetaalde premie door de netbeheerder Fluvius of Mijn Verbouw Premie Vlaanderen dient minimum 50 euro te bedragen. Meerdere uitbetaalde premies door Fluvius of Mijn Verbouw Premie Vlaanderen mogen gecombineerd worden om dit minimum bedrag te bereiken.
Artikel 5.- Enkel de woningen op het grondgebied van de gemeente Gooik en met een geldige omgevingsvergunning komen voor deze subsidie in aanmerking.
Artikel 6.- Vermits de gemeentelijke subsidies gekoppeld zijn aan de subsidies van Fluvius en Mijn Verbouw Premie Vlaanderen, wordt de aanvraag ingediend via het aanvraagformulier van Fluvius bij Fluvius of Mijn Verbouw Premie Vlaanderen via het loket. Fluvius of Mijn Verbouw Premie Vlaanderen voorziet een maandelijkse rapportering van de goedgekeurde dossiers aan de gemeente Gooik voor verdere afhandeling en uitbetaling van de gemeentelijke subsidie.
Artikel 7.- Het gemeentebestuur behoudt het recht om zich ter plaatse te komen vergewissen van de situatie en indien nodig contact te nemen met de firma en/of aannemer die de installatie levert en/of plaatst. Indien de installatie niet overeenstemt met de beschrijving in de aanvraag, behoudt het gemeentebestuur het recht uitbetaalde premies terug te vorderen.
Artikel 8.- Het besluit treedt in werking vanaf 1 januari 2024 en geldt tot en met 31 december 2024.
Artikel 9.- Onderhavig besluit wordt overgemaakt aan de netbeheerder Fluvius en Mijn Verbouw Premie Vlaanderen.
Het aanvullend reglement bevat maatregelen over volgende gemeenteweg: Dorpsstraat.
Wijziging omwille van:
- aanvraag parkeerplaats voor mindervaliden op de parkeerstrip Plosj.
Het aanvullend reglement bevat:
- Bestaande toestand van artikel 1 t.e.m. 10
- Aangepaste toestand:
Signalisatieplan in bijlage.
Artikel 1.-
Op alle wegen die uitkomen op de Dorpsstraat tussen huisnr. 1 en 36A met uitzondering van de Wijngaardstraat en de Koekoekstraat geldt de bestuurders moeten voorrang verlenen aan iedere bestuurder die rijdt op de openbare weg of de rijbaan die ze oprijden.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
B1
Artikel 2.-
Op de Dorpsstraat tussen huisnr. 1 en 36 ter hoogte van de kruispunten met de aanliggende wegen en de kruispunten met de Wijngaardstraat en de Koekoekstraat inbegrepen geldt de bestuurders hebben voorrang.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
B15
Artikel 3.-
Op de Dorpsstraat ter hoogte van huisnr. 36 geldt het parkeren is toegelaten; de parkeerreglementering is beperkt in de tijd en geldt voor een maximumduur van 2 minuten .
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
Artikel 4.-
Op de Dorpsstraat ter hoogte van de Sint-Niklaaskerk te Gooik geldt
Op de Dorpsstraat ter hoogte van de huisnr. 30 geldt
Op de parkeerstrip Plosj aansluitend aan de Dorpsstraat over twee parkeerplaatsen geldt
het parkeren is toegelaten; het parkeren is voorbehouden voor voertuigen die gebruikt worden door personen met een handicap .
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
E9a
GVIId
Artikel 5.-
Op de parkeerstrip Plosj aansluitend aan de Dorpsstraat over twee parkeerplaatsen geldt
het parkeren is toegelaten; het parkeren is voorbehouden voor elektrische voertuigen tijdens het opladen.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
E9a
GVIId
Op de Dorpsstraat geldt het is iedere bestuurder verboden de doorlopende streep te overschrijden, alsook links van de streep te rijden wanneer deze de twee rijrichtingen scheidt.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
WM72.2
Artikel 7,-
Op de Dorpsstraat geldt
het is iedere bestuurder verboden de onderbroken streep te overschrijden, behalve om in te halen, om links af te slaan, om te keren of om van rijstrook te veranderen.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
WM72.3
Artikel 8,-
Op de Dorpsstraat ter hoogte van huisnr. 67 geldt
Op de Dorpsstraat ter hoogte van huisnr. 36 geldt
Op de Dorpsstraat ter hoogte van huisnr. 35 geldt
voetgangers moeten de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
WM76.3
Op de Dorpsstraat, vanaf de Gooikeveldstraat tot de Lindestraat geldt bestuurders mogen niet rijden, stilstaan of parkeren op de markeringen van de verkeersgeleider of het verdrijvingsvlak.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
WM77.4
Artikel 10,-
Op de Dorpsstraat, vanaf de Gooikeveldstraar tot de Lindestraat geldt voertuigen moeten parkeren binnen de afgebakende plaatsen.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
WM77.5
Artikel 11.-
Volgende aanvullende reglementen worden opgeheven:
Alle voorgaande reglementen betrekking hebbende op de Dorpsstraat, uitgezonderd de aanvullende reglementen met gebiedsdekkende maatregelen.
Artikel 12.-
Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de afdeling Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.
Het aanvullend reglement bevat gebiedsdekkende maatregelen over volgende gemeentewegen: Asseveldstraat
Het betreft een aansluiting op de zonale tonnagebeperking grondgebied Herne.
Wijziging omwille van:
- Zonale tonnagebeperking met grondgebied Herne sluitend maken
Het aanvullend reglement bevat:
- Bestaande toestand van artikel 1 tot 2
- Aangepaste toestand:
Signalisatieplan in bijlage.
Artikel 1.- In de zone begrensd door:
- Prof. Fr. Heymansstraat, ter hoogte van het kruispunt met de Edingsesteenweg (N285)
- Kwakenbeekstraat, ter hoogte van het kruispunt met de Edingsesteenweg (N285)
- Meintjesstraat, ter hoogte van het kruispunt met de Edingsesteenweg (N285)
- Groeningenveldstraat, ter hoogte van het kruispunt met de Edingsesteenweg (N285)
- Kwakenbeekstraat (grens Lennik)
- Frans Luckxstraat (grens Lennik)
- Senecostraat (grens Lennik)
- Chemin nr. 8, ter hoogte van het kruispunt met de Sint-Kwintenbaan
- worden volgende maatregelen met zonale geldigheid ingesteld: de toegang is verboden voor bestuurders van voertuigen waarvan de massa in beladen toestand hoger is dan 3,5 ton ; de maatregel geldt niet voor het plaatselijk verkeer en landbouwvoertuigen ;
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
Artikel 2.- In de zone begrensd door:
- Zijpstraat, ter hoogte van het kruispunt met de Endingsesteenweg (N285)
- Bosstraat, ter hoogte van het kruispunt met de Edingsesteenweg (N285)
- Trambedding ter hoogte van het kruispunt met de Paddenbroekstraat
- Zijpstraat, ter hoogte van het kruispunt met de Koekoekstraat
- Gooikeveldstraat, ter hoogte van het kruispunt met de Torenstraat/Gooikeveldstraat
worden volgende maatregelen met zonale geldigheid ingesteld: de toegang is verboden voor bestuurders van voertuigen waarvan de maximaal toegelaten massa hoger is dan 3,5 ton; de maatregel geldt niet voor het plaatselijk verkeer en landbouwvoertuigen ;
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
Artikel 3.- In de zone begrensd door:
- Asseveldstraat, ter hoogte van het kruispunt met de Langestraat (N272)
- Asseveldstraat, ter hoogte van het kruispunt met de Langestraat (N272) - grondgebied Herne
worden volgende maatregelen met zonale geldigheid ingesteld: de toegang is verboden voor bestuurders van voertuigen waarvan de maximaal toegelaten massa hoger is dan 3,5 ton; de maatregel geldt niet voor het plaatselijk verkeer en landbouwvoertuigen ;
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
Artikel 4.- Volgende aanvullende reglementen worden opgeheven:
alle voorgaande aanvullende reglementen met gebiedsdekkende maateregelen max. 3,5 ton.
Artikel 5.- Dit aanvullend reglement wordt ter goedkeuring overgemaakt aan de afdeling Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.
Op 9 december 2019 keurde de Vlaamse Regering het Vlaams Energie- en Klimaatbeleidsplan 2021-2030 goed. De Vlaamse overheid stimuleert de lokale overheden om de 2030-doelstelling van het Burgemeestersconvenant na te streven en verwijst naar de sleutelrol die steden en gemeenten spelen in het Vlaamse energie- en klimaatbeleid.
In het provinciaal klimaatbeleidsplan 2040 stelt Provincie Vlaams-Brabant dat ze samen met steden en gemeenten, bedrijven, kennisinstellingen, middenveld en burgers wil evolueren naar een klimaatneutraal en klimaatbestendig Vlaams-Brabant tegen 2040.
Op 7 november 2019 keurde de deputatie van Provincie Vlaams-Brabant het Provinciaal Klimaatactieprogramma 2020-2025 goed. Dit programma voorziet onder meer in de ondersteuning van de steden en gemeenten bij het uitwerken en uitvoeren van hun lokaal klimaatbeleid.
Gooik ondertekende op 18 oktober 2019 in Leuven het Vlaams-Brabantse Klimaatengagement.
In 2014 ondertekende Gooik het Burgemeestersconvenant 2020 (CoM2020), Hiermee engageerde Gooik zich tot een besparing van 20% op hun CO2-uitstoot tegen 2020 (referentiejaar 2011).
Op 25 februari 2020 ondertekende Gooik de samenwerkingsovereenkomst met de Provincie Vlaams-Brabant betreffende het opstellen van een gemeentelijk energie- en klimaatactieplan (SECAP) in uitvoering van het Burgemeestersconvenant 2030. [indien van toepassing].
Op 22 december 2020 ondertekende Gooik het Burgemeestersconvenant 2030 (CoM2030), Hiermee engageert Gooik zich om:
Op 28 september 2021 ondertekende Gooik het Lokaal- Energie- en Klimaatpact 1.0. De doelstellingen en acties van het LEKP vallen volledig binnen het Energie- en Klimaatactieplan.
Het Energie- en Klimaatactieplan omschrijft waartoe Gooik zich engageert (zie bijlage).
Decreet Lokaal Bestuur 22 december 2017:
• Artikel 2, §2:
De gemeenten zijn overeenkomstig artikel 41 van de Grondwet bevoegd voor de aangelegenheden
van gemeentelijk belang. Voor de verwezenlijking daarvan kunnen ze alle initiatieven nemen. Ze
beogen om bij te dragen aan de duurzame ontwikkeling van het gemeentelijk gebied.
• Artikel 56, §2:
Het college oefent de bevoegdheden uit die eraan zijn toevertrouwd overeenkomstig artikel 41,
eerste lid, van dit decreet, of overeenkomstig andere wettelijke en decretale bepalingen.
Uitvoering acties uit het Energie- en Klimaatactieplan 2030 voorzien via budgetten 2020-2025.
Artikel 1.- De gemeenteraad van Gooik keurt het bij onderhavig besluit gevoegde Energie- en Klimaatactieplan 2030 goed.
Artikel 2,-.- Het Energie- en Klimaatactieplan 2030 wordt bezorgd aan de provincie Vlaams-Brabant en ingediend bij de Europese Commissie via https://mycovenant.eumayors.eu/
Vanaf 1 februari 2024 dient het uitleenreglement materiaal en zalen aangepast te worden omwille van volgende zaken:
In bijlage het ontwerp van het nieuw reglement + bijlage voor uitleenvergoedingen. In geel staan de zaken die veranderd zijn.
Hieronder een overzicht van de belangrijkste wijzigingen:
Verhuur zalen: voor jaarlijks terugkerende activiteiten (=activiteiten die in de laatste 5 jaar minstens 3x hebben plaatsgevonden op dezelfde locatie binnen dezelfde periode) kan er max. 12 maanden (ipv nu 6 maanden) op voorhand gereserveerd worden via de dienst vrije tijd.
Facturatie: de reservatie kan kosteloos geannuleerd worden tot ten laatste 7 kalenderdagen vóór de start van de uitleenperiode. Annuleringen die binnen de week vóór de start van de uitleenperiode gebeuren, zullen gefactureerd worden aan dezelfde prijs die het zou gekost hebben zonder annulering. Uitzonderingen hierop kunnen door het college van burgemeester en schepenen goedgekeurd worden (vb. annulering van de activiteit omwille van overmacht).
Enig artikel -De gemeenteraad keurt de aanpassingen aan het reglement materiaal en zalen met ingang van 01.02.2024 goed.
Vanaf 1 januari 2022 dient een organisator van kinderopvang verplicht een "opportuniteitsadvies" aan te vragen bij het lokaal bestuur, alvorens een vergunningsaanvraag in te dienen bij Opgroeien.
Een organisator moet een opportuniteitsadvies aanvragen voor:
Het lokaal bestuur moet vooraf een procedure vastleggen over de manier waarop het een advies zal opstellen. Het lokaal bestuur gebruikt hiervoor vooraf bepaalde criteria en motiveert ook waarom het deze criteria gebruikt. Deze criteria moeten transparant, objectief en relevant zijn om de opportuniteit te beoordelen van een nieuwe locatie/uitbreiding in de gemeente.
De organisator is verplicht om een advies aan te vragen, maar niet verplicht om het advies te volgen. Echter dient men wel aan Opgroeien mee te delen wat ze met deze opmerkingen zouden doen.
Het lokaal bestuur is niet verplicht om een advies uit te brengen. Opgroeien vraagt in dat het geval dat het lokaal bestuur de organisator hiervan op de hoogte brengt, om te vermijden dat de organisator in het ongewisse blijft.
De procedure en de criteria zijn vooraf voor advies voorgelegd aan het Lokaal Overleg Kinderopvang van de gemeente (LOK).
Als er geen Lokaal Overleg Kinderopvang (LOK) is in de gemeente, of als het lokaal bestuur geen advies over de procedure en de criteria vroeg aan het LOK, mag het lokaal bestuur geen opportuniteitsadvies verlenen.
Het opportuniteitsadvies werd voorgelegd aan het LOK. Er was een unaniem positief advies van het LOK op het voorgestelde reglement (zie bijlage).
De suggesties van de intersectoraal medewerker van Opgroeien werden opgenomen in het voorgestelde reglement (zie rood).
Het opportuniteitsadvies stelt het lokaal bestuur in staat om in dialoog te treden met de organisatoren van kinderopvang. Dit contact maakt een actieve samenwerking mogelijk.
Het is dan aan de organisator om de afweging te maken of het al dan niet zinvol is om te starten met de kinderopvang die men voor ogen heeft.
Als lokaal bestuur zetten wij in op een kwaliteitsvol opportuniteitsadvies voor organisatoren van de kinderopvang. Dit verhoogt de duurzaamheid van de kinderopvang en hun organisatoren, omdat er zo een zicht wordt gegeven op de lokale context.
Artikel 1. - De gemeenteraad keurt het reglement "Opportuniteitsadvies kinderopvang", als bijlage opgenomen bij dit besluit, goed.
Artikel 2.- Het reglement gaat in voege vanaf 1/2/2024.
Artikel 3.- De gemeenteraad delegeert de toepassing van dit reglement aan het college van burgemeester en schepenen.
Artikel 4.- Het reglement "Opportuniteitsadvies kinderopvang" en het aanvraagformulier zullen gepubliceerd worden op de gemeentelijke website.
De gemeente huurt sinds 1 oktober 2011 een gedeelte van een gebouw, gelegen Kerkplein 13 te 1755 Oetingen en stelt dit ter beschikking van 2 onthaalouders via VZW Ferm Kinderopvang. Het pand is echter verouderd en voldoet niet volledig meer aan de kwaliteitsnormen van kinderopvang Vlaanderen. Daarom werd uitgekeken naar een andere pand. Dit werd nu gevonden in de Thibautstraat 5 te 1755 Gooik (Strijland). Het betreft een landelijke woning met leefruimte, keuken, badkamer, 2 slaapkamers, bureelruimte, bergingen en tuin. De huurovereenkomst van korte duur werd gesloten voor 3 jaar, die ingaat op 15/2/2024 tot 14/2/2027.
Gezien de wijziging van locatie dient de samenwerkingsovereenkomst tussen gemeente en Ferm Kinderopvang, alsook tussen de gemeente en de onthaalouders gewijzigd te worden. Deze zullen opgenomen worden middels een addendum (zie bijlage).
Enig artikel.- De gemeenteraad keurt het bijgevoegde addendum samenwerkende onthaalouders tussen de gemeente Gooik en Ferm Kinderopvang goed. Het betreft de wijziging van locatie van Kerkplein 13 te 1755 Oetingen naar Thibautstraat 5 te 1755 Gooik (Strijland).
Gunther De Wilde, burgemeester, geeft toelichting over de stand van zaken in het fusietraject.
De zitting wordt gesloten om [%uur%]
De voorzitter sluit de zitting op 30/01/2024 om 21:29.
Namens Gemeenteraad,
Eric Van Snick
Algemeen directeur
Lieven Krikilion
Voorzitter