De voorzitter opent de zitting op 26/11/2024 om 20:08.
Omwille van technische problemen kan deze gemeenteraad niet worden opgenomen. Eventuele tussenkomsten zullen schriftelijk worden genotuleerd.
De algemeen directeur legt de notulen voor van de vergadering van de gemeenteraad van 22 oktober 2024.
Artikel 32 van het Decreet Lokaal Bestuur
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de notulen, zoals voorgelegd door de algemeen directeur, goed te keuren.
Enig artikel.- De notulen van de gemeenteraad van 22 oktober 2024 worden goedgekeurd.
Er wordt door de burgemeester een mondelinge toelichting gegeven.
Door de N-VA-fractie wordt de vraag gesteld of de diensten al een verschillende locatie hebben toegewezen gekregen.
Algemeen directeur Eric Van Snick antwoordt dat in het gemeentehuizen van Gooik, Herne en in het Sociaal Huis van Galmaarden de diensten burgerzaken en welzijn worden gevestigd.
In de lokalen van het OCMW van Leerbeek komt de dienst omgeving. In het gemeentehuis van Galmaarden komt de dienst zorg en in het gemeentehuis van Herne de diensten opgroeien en beleven. Momenteel zijn enkele tijdelijke verhuisbewegingen gezien dit een hele kettingreactie teweeg brengt.
Overwegend dat de gemeente aangesloten is bij Intradura die werd opgericht op 27 april 2017.
Overwegende dat Intradura een intergemeentelijke opdrachthoudende vereniging is die wordt beheerst door het Decreet Lokaal Bestuur;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing dd 26 februari 2019 waarbij mevr. Pascale Souffriau en de heer Pascal De Leener respectievelijk als effectief en plaatsvervangend vertegenwoordiger werden aangeduid;
Gelet op de oproepingsbrief van 1 oktober 2024 tot de buitengewone algemene vergadering van Intradura van 27 november 2024 met volgende agendapunten:
Gelet op artikel 432 van het Decreet Lokaal Bestuur dat bepaalt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient herhaald te worden voor elke vergadering.
Gelet op de artikelen 40 en 41 van het Decreet Lokaal Bestuur dat de bevoegdheden van de gemeenteraad bepaalt;
Artikel 1.- De agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van Intradura d.d. 27 november 2024 worden goedgekeurd.
Artikel 2.- De reeds gevolmachtigde effectieve afgevaardigde of plaatsvervangend afgevaardigde – gedurende de huidige legislatuur - is gemandateerd om de agendapunten op de buitengewone algemene vergadering van Intradura dd. 27 november 2024 goed te keuren.
Artikel 3.- Het College van Burgemeester en Schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit.
De gemeenteraad heeft op 25 juni 2024 de jaarrekening 2023 van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn vastgesteld.
De gemeente ontving het besluit van de gouverneur van 16 oktober 2024 tot goedkeuring van de jaarrekening over het financiële boekjaar 2023 van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn van Gooik.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 332 § 1, derde lid.
Enig artikel.- Kennis te nemen van het hierbij gevoegd besluit van de gouverneur van 16 oktober 2024 betreffende de goedkeuring van de jaarrekening over het financiële boekjaar 2023 van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn met de volgende saldi:
budgettair resultaat boekjaar: 1.259.894 EUR
gecumuleerd budgettair resultaat boekjaar: 8.449.881 EUR
beschikbaar budgettair resultaat 8.449.881 EUR
balanstotaal: 48.306.295 EUR
overschot van het boekjaar: 689.017 EUR
Het besluit van de kerkraad van Sint-Niklaas van 25 maart 2024 houdende vaststelling van de jaarrekening 2023.
Het voorleggen van de jaarrekening van het jaar 2023 van de kerkfabriek Sint-Niklaas voorgelegd aan de gemeenteraad voor advies;
De jaarrekening sluit af met een positief exploitatieoverschot van 24.008,07 euro en een positief investeringsoverschot van 9.200,24 euro.
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.
Het besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten, in het bijzonder de artikelen 39 tot 44.
Het decreet over het lokaal bestuur.
Artikel 1.- Gunstig advies te verstrekken aan de jaarrekening van de kerkfabriek Sint-Niklaas voor het jaar 2023 zoals voorgelegd in bijlage.
Artikel 2.- Dit advies over te maken aan de heer Gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant.
Het besluit van de kerkraad van Sint-Martinus van 15 mei 2024 houdende vaststelling van de jaarrekening 2023.
Het voorleggen van de jaarrekening van het jaar 2023 van de kerkfabriek Sint-Martinus voorgelegd aan de gemeenteraad voor advies;
De jaarrekening sluit af met een negatief exploitatieoverschot van 4.278,94 euro en een positief investeringsoverschot van 13.009,38 euro.
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.
Het besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten, in het bijzonder de artikelen 39 tot 44.
Het decreet over het lokaal bestuur.
Artikel 1.- Gunstig advies te verstrekken aan de jaarrekening van de kerkfabriek Sint-Martinus voor het jaar 2023 zoals voorgelegd in bijlage.
Artikel 2.- Dit advies over te maken aan de heer Gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant.
Het besluit van de kerkraad van Sint-Ursmarus van 5 februari 2024 houdende vaststelling van de jaarrekening 2023.
Het voorleggen van de jaarrekening van het jaar 2023 van de kerkfabriek Sint-Ursmarus voorgelegd aan de gemeenteraad voor advies;
De jaarrekening sluit af met een positief exploitatieoverschot van 42.418,35 euro en een positief investeringsoverschot van 21.003,45 euro.
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.
Het besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten, in het bijzonder de artikelen 39 tot 44.
Het decreet over het lokaal bestuur.
Artikel 1.- Gunstig advies te verstrekken aan de jaarrekening van de kerkfabriek Sint-Ursmarus voor het jaar 2023 zoals voorgelegd in bijlage.
Artikel 2.- Dit advies over te maken aan de heer Gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant.
Het besluit van de kerkraad van Sint-Pieter van 18 mei 2024 houdende vaststelling van de jaarrekening 2023.
Het voorleggen van de jaarrekening van het jaar 2023 van de kerkfabriek Sint-Pieter voorgelegd aan de gemeenteraad voor advies.
De jaarrekening sluit af met een positief exploitatieoverschot van 3.857,32 euro en een positief investeringssaldo van 2.050,00 euro.
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.
Het besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten, in het bijzonder de artikelen 39 tot 44.
Het decreet over het lokaal bestuur.
Artikel 1.- Gunstig advies te verstrekken aan de jaarrekening van de kerkfabriek Sint-Pieter voor het jaar 2023 zoals voorgelegd in bijlage.
Artikel 2.- Dit advies over te maken aan de heer Gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant.
Het besluit van de kerkraad van O.L.V. Bijstand van Strijland dd. 19 september 2024 houdende vaststelling van de jaarrekening 2023.
Het voorleggen van de jaarrekening van het jaar 2023 van de kerkfabriek O.L.V. Bijstand voorgelegd aan de gemeenteraad voor advies;
De jaarrekening sluit af met een positief exploitatieoverschot van 13.684,71 euro en een positief investeringsoverschot van 96.068,50 euro.
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.
Het besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten, in het bijzonder de artikelen 39 tot 44.
Het decreet over het lokaal bestuur.
Artikel 1.- Gunstig advies te verstrekken aan de jaarrekening van de kerkfabriek O.L.V. Bijstand van Strijland voor het jaar 2023 zoals voorgelegd in bijlage.
Artikel 2.- Dit advies over te maken aan de heer Gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant.
Bij beslissing van 18 september 2024 van de kerkraad van de kerkfabriek Sint-Ursmarus werd de budgetwijziging nr 1/2024 vastgesteld.
Deze budgetwijziging dient voor aktename te worden voorgelegd aan de gemeenteraad.
Het Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.
Het Decreet tot wijziging van het eredienstendecreet van 6 juli 2012.
Het Besluit van de Vlaamse Regering van 14 december 2012 tot wijziging van het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst.
Het Decreet over het Lokaal Bestuur.
Enig artikel.- De gemeenteraad neemt akte van de budgetwijziging nr. 1 van het jaar 2024 van de kerkfabriek Sint-Ursmarus van Oetingen.
De voorbije maanden werkten de werkgroep HR en de stuurgroep samen met de managementteams aan een nieuw arbeidsreglement (AR) voor het gemeente- en OCMW-personeel van Pajottegem. Het was het streven van het team Fusie om de personeelsleden zo snel als haalbaar in te lichten over hun rechten, plichten en arbeidsvoorwaarden en dat uiterlijk op 1/1/2025.
Het resultaat is een gedragen document en een consensustekst die ernaar streeft het personeel, dat momenteel onder drie verschillende regelingen tot arbeidsvoorwaarden werkt, correct, rechtvaardig, waarderend en vooruitstrevend te behandelen gedurende de loopbaan.
Een volledig overzicht oplijsten van de verschilpunten met de 3 huidige AR'en is een onmogelijke opgave. De belangrijkste topics worden tijdens de gemeenteraad mondeling toegelicht.
De hoofdstukken met betrekking tot de tijdsregistratie en het telewerk kregen veel aandacht tijdens de voorbereidingen. De uurroosters worden in de loop van de volgende jaren nog verder op elkaar afgestemd. De korte voorbereidingstijd liet ons niet toe op dat vlak al de nodige efficiëntiewinsten verder uit te diepen.
Het decreet over het lokaal bestuur artikel 40, 285-288, 330-334.
De arbeidswet van 16 maart 1971 en latere wijzigingen.
De wet van 3 juli 1978 inzake de arbeidsovereenkomst voor arbeiders en bedienden en latere wijzigingen.
De wet van 14 december 2000 tot vaststelling van sommige aspecten van de organisatie van de arbeidstijd in openbare sector en latere wijzigingen.
De wet van 18 december 2002 tot wijziging van de wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen.
De wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel.
Het Koninklijk Besluit van 28 september 1984 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel.
Het gemeenteraadsbesluit van 27 februari 2024 houdende aanpassing arbeidsreglement van toepassing op het gemeente en OCMW-personeel vanaf 1 maart 2024.
Het gemeenteraadsbesluit van 21 december 2023 houdende definitieve beslissing tot vrijwillige samenvoeging van de gemeenten Galmaarden, Gooik en Herne.
Het arbeidsreglement werd in ontwerp gefaseerd voorgelegd aan het managementteam op 8 juli, 19 augustus, 16 september en 15 oktober 2024.
Het gezamenlijke bijzonder onderhandelingscomité van de 3 lokale besturen Galmaarden, Gooik en Herne over het ontwerp van arbeidsreglement vond plaats op op 4 november 2024.
Het arbeidsreglement bevat de rechten en plichten van werkgever en werknemer en legt de arbeidsduur en arbeidsvoorwaarden vast.
Het arbeidsreglement van toepassing op het gemeente- en OCMW personeel van Gooik werd laatst aangepast op 27 februari 2024.
Tot op heden en tot eind dit jaar beschikken de lokale besturen van Galmaarden, Gooik en Herne elk over een eigen arbeidsreglement. Naar aanleiding van de fusie van de 3 lokale besturen werd het afgelopen jaar een traject afgelegd om tot één reglement te komen voor alle personeelsleden van het nieuwe lokaal bestuur Pajottegem. Het doel was om een tussentijds arbeidsreglement voor te bereiden en te laten goedkeuren zodat alle personeelsleden op 1 januari 2025 gelijk aan de start komen en grondig geïnformeerd zijn over hun gewijzigde rechten en plichten als werknemer van de nieuwe organisatie. Dit tussentijds arbeidsreglement zal moeten worden bekrachtigd door de nieuw te installeren gemeenteraad in de loop van 2025.
Enig artikel.-De gemeenteraad keurt het tussentijdse arbeidsreglement van toepassing op het gemeente- en OCMW personeel van lokaal bestuur Pajottegem, dat als bijlage integraal deel uitmaakt van dit besluit, goed met 1 januari 2025 als datum van inwerkingtreding.
Voor het realiseren van het rioleringsproject in de Monseigneur Abbeloosstraat, Populierstraat en Stuivenbergstraat dient een verbinding gemaakt te worden met de Calomeersenbeek. Voor de aanleg van deze gracht dient een perceel grond verworven te worden door de gemeente dat op dit ogenblik eigendom is van het OCMW. Het is Riobra die in naam van de gemeente de onderhandelingen voert en de contracten beloopt.
Na de werken is het nodig deze gracht regelmatig te kunnen onderhouden. Daarvoor wordt een erfdienstbaarheid geïnstalleerd.
Het Burgerlijk Wetboek, in het bijzonder de artikelen 1582 tot en met 1701.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 41.
De omzendbrief KB/ABB 2019/3 over de transacties van onroerende goederen door lokale en provinciale besturen en door besturen van erkende erediensten van 3 mei 2019.
Voor deze transactie zal de volgende jaarbudgetrekening worden gebruikt: 2024/0310-00/2240000/GBB/IP-geen
De afgesproken prijs bedraagt € 1.
Artikel 1.- Er wordt onder de in de overeenkomst vermelde voorwaarden overgegaan tot aankoop van het volgend onroerend goederen:
Een perceel grond met een oppervlakte van 438,50m² en een aansluitende te vestigen erfdienstbaarheidzone 441,72m² gelegen langs de aan te leggen gracht.
gekend ten kadaster Gooik,1e afdeling sectie B, deel perceelnummer 52 volgens bijgevoegd plan en later definitief op te meten op kosten van de koper.
In het kader van de opdracht “Raamovereenkomst voor het uitvoeren van kleinschalige klinkerwerken voor 1 jaar” werd een bestek met nr. 2024-019 opgesteld door de dienst openbare werken.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 80.604,50 excl. btw of € 97.531,45 incl. 21% btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Het bestuur beschikte bij het opstellen van de lastvoorwaarden voor deze opdracht niet over de exact benodigde hoeveelheden.
Gemeente Gooik treedt op als aankoopcentrale voor Gemeente Herne en Gemeente Galmaarden bij de gunning van de opdracht.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 143.000,00 niet), en meer bepaald artikel 2, 6° en 7°b (de aanbestedende overheid verricht gecentraliseerde aankoopactiviteiten voor de plaatsing van overheidsopdrachten of raamovereenkomsten die bestemd zijn voor aanbesteders) en artikel 43.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
De uitgave voor deze opdracht wordt voorzien in GBB/0200-00/2240000/IP-GEEN.
Artikel 1.- Het bestek met nr. 2024-019 en de raming voor de opdracht “Raamovereenkomst voor het uitvoeren van kleinschalige klinkerwerken voor 1 jaar”, opgesteld door de dienst openbare werken worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 80.604,50 excl. btw of € 97.531,45 incl. 21% btw.
Artikel 2.- Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Artikel 3.- In toepassing van artikel 2, 6°a en 7°b van de wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten, zal Gemeente Gooik optreden als aankoopcentrale in die zin dat ze overheidsopdrachten of raamovereenkomsten met betrekking tot werken, leveringen of diensten plaatst die bestemd zijn voor aanbestedende overheden of aanbestedende entiteiten, meer bepaald :
Gemeente Herne en Gemeente Galmaarden.
Dwars over het perceel te Ninoofse Steenweg, kadastraal gekend als GOOIK, 2de Afdeling (LEERBEEK), Sectie A, Nummer 117 A loopt een trage wegverbinding in noordwestelijke richting. De weg heeft een breedte van ca. 1,00 meter en een lengte van ca. 195,00 meter. De weg staat in het zuiden in verbinding met Voetweg nr. 23, gesitueerd op het perceel kadastraal gekend als GOOIK, 2de Afdeling (LEERBEEK), Sectie A, Nummer 145 R, en in het noorden met Voetweg nr. 17, (in rechtstreekse verbinding) gesitueerd op het perceel kadastraal gekend als GOOIK, 2de Afdeling (LEERBEEK), Sectie A, Nummer 120 C. De weg betreft een aardeweg tussen de omliggende gewassen.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
Decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen, i.h.b. artikel 13.
Op 1 september 2019 trad het Decreet Gemeentewegen in werking. Hierin wordt een decretale grondslag geboden om grondstroken die gedurende geruime tijd door het publiek gebruikt worden, als gemeenteweg te erkennen. De gemeenteraad wordt daarbij bevoegd gemaakt om vast te stellen of een grondstrook gedurende de voorbije 30 jaar door het publiek gebruikt werd, hetgeen bij wet de vestiging van een publiekrechtelijke erfdienstbaarheid tot gevolg heeft. Voordien kon dit enkel voor een rechterlijke instantie gevorderd worden, terwijl thans ook een bestuurlijke bevoegdheid hiertoe wordt verleend.
Artikel 13, §1 en §2 van dit decreet bepaalt:
“§1. Grondstroken waarvan met enig middel van recht bewezen wordt dat ze gedurende de voorbije dertig jaar door het publiek werden gebruikt, kunnen in aanmerking komen als gemeenteweg.
De toegankelijkheid van private wegen, vermeld in artikel 12septies, § 1, van het decreet van 21 oktober 1997 betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu, geldt niet als bewijs van een dertigjarig gebruik door het publiek.
§2. De gemeenteraad die op eigen initiatief of op grond van een verzoekschrift vaststelt dat een grondstrook gedurende de voorbije dertig jaar door het publiek gebruikt werd, belast het college van burgemeester en schepenen met de opmaak van een rooilijnplan, en met de vrijwaring en het beheer van de weg overeenkomstig de in dit decreet opgenomen instrumenten en handhavingsbevoegdheden.
De vaststelling door de gemeenteraad van een dertigjarig gebruik door het publiek heeft van rechtswege de vestiging van een publiek recht van doorgang tot gevolg.”
Toegelicht wordt hierbij dat het publiek gebruik duidelijk en ondubbelzinnig moet zijn, waarbij het volstaat dat het publiek openlijk de weg gebruikt heeft en dat nog steeds doet. Voorts moet het publiek gebruik betrekking hebben op de voorbije 30 jaar, zodat een publiek gebruik gedurende 30 jaar in het verleden niet volstaat.
De vaststelling doet van rechtswege een publiekrechtelijke erfdienstbaarheid ontstaan, waarbij een dubbele opdracht aan het college van burgemeester en schepenen moet worden gegeven, nl. 1) tot opmaak van een rooilijnplan en 2) tot vrijwaring en beheer van de weg. Het beheer van een gemeenteweg wordt ruim gedefinieerd als het onderhoud, de vrijwaring van de toegankelijkheid en de verbetering van een gemeenteweg, alsook de nodige maatrelen tot herwaardering van een in onbruik geraakte gemeenteweg (artikel 2, 2° Decreet Gemeentewegen).
Overeenkomstig artikel 13, §1 van het Decreet Gemeentewegen kan de gemeenteraad vaststellen of een grondstrook gedurende de voorbije 30 jaar door het publiek gebruikt werd. Vereist hiervoor is dat dit met enig middel van recht bewezen wordt.
De weg is bestendig en duidelijk zichtbaar op luchtfoto’s sinds 1990 (1990, 2007, 2009, 2011, 2012, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017, 2018, 2019, 2020, 2021, 2022, 2023).
De weg is in het Vlaams Wegenregister opgenomen als een ‘wandel- of fietsweg, niet toegankelijk voor andere voertuigen’ met als wegbeheerder de gemeente Gooik.
De weg is eveneens zichtbaar als ‘onverhard pad’ in de huidige NGI-topografische kaart.
De weg maakt deel uit van een wandelroute vastgesteld door de provincie Vlaams-Brabant (Toeristisch recreatief wandelnetwerk Vlaanderen), en is (een deel van de) route tussen wandelknooppunten 264 en 215.
De weg wordt in Google Maps opgenomen als mogelijke wandelroute.
Uit de Strava-heatmap (verzamelde, openbare activiteiten in het afgelopen jaar, maandelijks bijgewerkt) kan afgeleid worden dat de weg frequent gebruikt wordt.
Een aangelande van de weg in kwestie heeft aan de gemeente ter kennis gebracht de route aan te doen als wandelaar, en bracht diverse foto’s bij van het tracé waaruit de publieke toegankelijkheid en begaanbaarheid ervan blijkt.
Ook de eigenaar van het perceel waarop de trage weg gesitueerd is erkent het bestaan ervan, en heeft deze weg in het kader van de vergunningverlening steeds weergegeven op de gevoegde (inplantings-)plannen.
Aldus kent de trage weg in kwestie sinds 1990 een ononderbroken en voortdurend publiek gebruik. Dit tot op heden, zodat ook aan de vereiste tijdsduur (voorbije 30 jaar) voldaan is. Om te kunnen spreken van een ‘publiek gebruik’ in de zin van artikel 13 van het Decreet Gemeentewegen, moet dit gebruik duidelijk en ondubbelzinnig zijn waarbij het volstaat dat het publiek openlijk de weg gebruikt heeft en dat nog steeds doet. Voordien werd door de rechtspraak een 30-jarig voortdurend en onafgebroken, openbaar en niet dubbelzinnig gebruik van een strook grond door eenieder, voor het openbaar verkeer vereist opdat een publiekrechtelijke erfdienstbaarheid kon ontstaan door verjaring.
Dit gebruik is openlijk, duidelijk en ondubbelzinnig en omvat de volledige lengte van de trage weg over ca. 195,00 m alsook de volledige breedte over ca. 1,00 meter .
Gelet op al deze stukken en elementen kan worden vastgesteld dat met enig middel van recht bewezen is dat de trage weg een grondstrook betreft die al meer dan 30 jaar en in het bijzonder de voorbije 30 jaar door het publiek gebruikt wordt.
Gezien het veelvuldig gebruik door de inwoners van Gooik en in het bijzonder de trage weggebruikers, is het noodzakelijk om de trage weg officieel als gemeenteweg te erkennen. Op die manier wordt duidelijkheid geboden over het statuut ervan als openbare weg. Bijkomend voorziet het decreet dat in navolging van deze vaststelling een rooilijnplan moet opgesteld worden, alsook de vrijwarings- en beheersbevoegdheden dienen opgenomen te worden.
Dit zal ervoor zorgen dat er via een gemeentelijk rooilijnplan duidelijk afgebakende grenzen tussen de openbare weg en de aangelande eigendommen worden vastgesteld. Anderzijds zorgt dit ervoor dat de nodige beheersmaatregelen inclusief verbeteringswerken kunnen uitgevoerd worden. Dit mede in het belang van de verkeersveiligheid.
De vaststelling van het publiek gebruik door de gemeenteraad brengt van rechtswege een publiekrechtelijke erfdienstbaarheid van doorgang teweeg.
De gemeenrechtelijke definitie stelt dat publiekrechtelijke erfdienstbaarheden onroerende eigendomsbeperkingen zijn die door of krachtens de wet in het algemeen belang worden opgelegd. Het cruciale verschil tussen privaatrechtelijke en publiekrechtelijke erfdienstbaarheden bestaat erin dat de laatsten het algemeen belang nastreven. Dit onderscheid verantwoordt ook het verschil in regelgeving rond beide soorten erfdienstbaarheden. Algemeen is de regeling uit het Burgerlijk Wetboek inzake erfdienstbaarheden dan ook niet van toepassing op publiekrechtelijke erfdienstbaarheden.
In casu bestaat het algemeen belang uit het blijvend voorzien en vrijwaren van een trage wegverbinding die vermijdt dat trage weggebruikers de drukke Edingsesteenweg zouden moeten nemen om de Bosstraat te bereiken. Hierdoor wordt ook de veiligheid op openbare wegen en plaatsen, in het bijzonder die van zwakke weggebruikers in Gooik, gevrijwaard en verbeterd.
Bijgevolg wordt vastgesteld dat de trage weg over de volledige lengte van ca. 195,00 meter en met een breedte van ca. 1,00 meter, gedurende de voorbije 30 jaar door het publiek gebruikt werd. Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de opmaak van een rooilijnplan en met de vrijwaring en het beheer van de weg overeenkomstig het Decreet Gemeentewegen.
Artikel 1.- De gemeenteraad stelt vast dat de trage weg die dwars over het perceel te Ninoofse Steenweg, kadastraal gekend als GOOIK, 2de Afdeling (LEERBEEK), Sectie A, Nummer 117 A in noordwestelijke richting loopt, met een lengte van ca. 195,00 meter en een breedte van ca. 1,00 meter, gedurende de voorbije 30 jaar door het publiek gebruikt werd.
Artikel 2.- De gemeenteraad stelt vast dat de trage weg die dwars over het perceel te Ninoofse Steenweg, kadastraal gekend als GOOIK, 2de Afdeling (LEERBEEK), Sectie A, Nummer 117 A in noordwestelijke richting loopt, met een lengte van ca. 195,00 meter en een breedte van ca. 1,00 meter, in aanmerking komt als gemeenteweg.
Artikel 3.- Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de opmaak van een gemeentelijk rooilijnplan, alsook de vrijwaring en het beheer van de weg overeenkomstig het Decreet Gemeentewegen.
Buurtweg en voetweg nr. 7 (Chemin/Sentier n° 7) is een wegtracé opgenomen in de Atlas der Buurtwegen, dat enerzijds bestaat uit een gedeelte publiekrechtelijke erfdienstbaarheid van doorgang (stippellijn) met een breedte van 1,60 meter, anderzijds uit een gedeelte behorende tot het openbaar domein van de gemeente (volle lijn) met een breedte variërend tussen 1,60 meter – 5,00 meter.
Het thans relevante gedeelte van Buurtweg en voetweg nr. 7 is het gedeelte ter hoogte van de percelen te Ninoofse Steenweg, kadastraal gekend als GOOIK, 2de Afdeling (LEERBEEK), Sectie A, Nummers 117 A en 146 X, alwaar het tracé volgens de Atlas der Buurtwegen een breedte kent van 1,60 – 3,10 – 5,00 – 4,10 meter. Het tracé situeert zich langsheen de uiterste zuidelijke grenslijn van het perceel Nummer 117A over een lengte van ca. 258,00 meter, tot in de zuidoostelijke hoekgrens van perceel Nummer 146 X over een lengte van ca. 18,00 meter, met in totaal een lengte van ca. 276,00 meter.
Voetweg nr. 17 (Sentier n° 17) en Voetweg nr. 23 (Sentier n° 23) bevinden zich eveneens op het perceel Nummer 117 A, en kruisen elkaar. Ze hebben beide volgens de Atlas der Buurtwegen een breedte van 1,60 meter, en kennen een lengte op het perceel Nummer 117 A van ca. 221,00 meter (Voetweg nr. 17) en 125,00 meter (Voetweg nr. 23). (zie bijlagen 'GRB basiskaart Vlaanderen_Indicatie van relevante gedeelte Buurtweg en voetweg nr. 7, Voetweg nr. 17 en Voetweg nr. 23' en 'Atlas des buurtwegen_Indicatie van relevante gedeelte Buurtweg en voetweg nr. 7, Voetweg nr. 17 en Voetweg nr. 23'.
De eigenaar en tevens gebruiker van het perceel Nummer 117 A (akkerland) wendt dit perceel aan in het kader van zijn landbouwactiviteiten. Alhier is het relevante gedeelte van de tracés de facto deel van het ruimere perceel akkerland waarop ze volgens de Atlas der Buurtwegen gesitueerd zijn. Visueel zijn de drie tracés niet waarneembaar wegens overgroeiing / overploeging, behoudens ter hoogte van Buurtweg en voetweg nr. 7 als een niet aangelegde, onverharde aardeweg (eerder beperkt tot bandensporen), die deels overgroeid / overploegd is.
Dezelfde eigenaar en gebruiker van het perceel Nummer 117 A gebruikt in het kader van zijn landbouwactiviteiten sinds jaar en dag het andere gedeelte van het relevante deel van Buurtweg en voetweg nr. 7 over huidig perceel Nummer 146 X als losweg voor landbouwverkeer. Alhier bestaat het tracé uit een onverharde aardeweg, met aan de westelijke zijde blauwe steenafsluiting met vroeger draadafsluiting, thans open afsluiting zonder draad.
Het voorliggende tracé van Buurtweg en voetweg nr. 7 ontsluit op de openbare gewestweg N28 Ninoofse Steenweg, ter hoogte van het kruispunt met de gewestweg 285 Edingsesteenweg. In het noordwesten, waar het tracé volgens de Atlas der Buurtwegen verderloopt, is het tracé visueel niet waarneembaar, net als de tracés van Voetweg nr. 17 en Voetweg nr. 23 (voor zover gelegen op perceel Nummer 117 A).
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
Decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen.
De eigenaar-gebruiker van het perceel met Nummer 117 A verzocht de gemeente per aangetekend schrijven dd. 2 juni 2023, bij monde van zijn raadslieden, om over te gaan tot vaststelling van het 30-jarig onbruik van dit tracé gesitueerd langsheen het perceel in zijn eigendom en over het perceel met Nummer 146 X, alsook van het verkrijgend verjaard zijn van de eigendom van de bedding van dit tracé in diens hoofde ingevolge een voortdurend, ongestoord, openbaar en ondubbelzinnig bezit te goeder trouw gedurende minstens 30 jaar.
Gesteld wordt dat de weg al minstens 35 jaar enkel door hem en zijn rechtsvoorgangers gebruikt wordt (ten behoeve van de landbouwactiviteiten op het perceel met Nummer 117 A), en derhalve niet voor het vrij verkeer te lande, waarvoor de betrokkene 5 schriftelijke getuigenverklaringen bijbrengt ter ondersteuning van deze stelling. Tevens voegt men 2 luchtfoto’s (uit 1986 en 1988) waaruit blijkt dat het deel van het tracé dat dienstdoet als losweg over het perceel met Nummer 146 X uitmondt in het perceel met Nummer 117 A, dat door hem en zijn rechtsvoorgangers in functie van de landbouwactiviteiten integraal bewerkt wordt, en waarop Buurtweg en voetweg nr. 7, Voetweg nr. 17 en Voetweg nr. 23 in onbruik zijn geraakt.
Het uitsluitend gebruik van dit deel van het tracé van Buurtweg en voetweg nr. 7 door de betrokken landbouwer en zijn rechtsvoorgangers, alsook het onderhoud en gebeurlijk herstel van dit deel van het tracé door hen gedurende meer dan 30 jaar, zou, naast de uitdovende verjaring van dit buurtwegtracé ingevolge onbruik, leiden tot de verkrijging van het eigendomsrecht op de bedding van Buurtweg nr. 7 in diens hoofde.
Naar aanleiding van dit verzoek werd door de gemeenteraad in zitting van 26 maart 2024 reeds beraadslaagd over het al dan niet onbruik van de betrokken wegenissen, en werd finaal overwogen dat de zaak aan de Vrederechter diende te worden voorgelegd.
Eveneens werd naar aanleiding van dit verzoek een reactie bekomen vanwege een (andere) aangelande van Buurtweg en voetweg nr. 7, die het publiek gebruik en dus behoud van dit tracé beargumenteert aan de hand van vnl. een fotoverslag.
Thans herhaalt de eigenaar-gebruiker van het perceel met Nummer 117 A zijn verzoek tot vaststelling van het 30-jarig onbruik met betrekking tot de betrokken buurt- en voetwegen.
Op 1 september 2019 is het Decreet Gemeentewegen in werking getreden, welk met artikel 83, 1° de Buurtwegenwet afschaft, inclusief de daarin begrepen bijzondere verjaringsregel in artikel 12. Er wordt in een nieuwe verjaringsregeling voorzien, waarbij het niet langer mogelijk is dat een buurtweg, thans gemeenteweg, nog ingevolge een louter onbruik gedurende 30 jaar verjaart.
Wel kan men overeenkomstig artikel 14 van het Decreet Gemeentewegen bij wijze van verzoekschrift de gemeenteraad attenderen op een 30-jarig onbruik van een gemeenteweg. De gemeenteraad die het onbruik vaststelt, d.i. op basis van een vonnis dan wel met alle middelen van recht, kan een formele opheffingsprocedure doorlopen overeenkomstig artikelen 20-23 van het Decreet Gemeentewegen na beoordeling van de wenselijkheid van een gebeurlijke opheffing in lijn met de principes en doelstellingen in artikelen 3-4 van het Decreet Gemeentewegen en eventueel het gemeentelijk beleids- en afwegingskader ter zake.
In eerste instantie rijst de vraag of er sprake is van een 30-jarig onbruik door het publiek van Buurtweg en voetweg nr. 7, Voetweg nr. 17 en Voetweg nr. 23 op de aangehaalde percelen met Nummers 117 A en 146 X.
Uit de 5 schriftelijke getuigenverklaringen die de verzoeker bijbrengt blijkt dat hij het relevante deel van Buurtweg en voetweg nr. 7 steeds bewerkt en onderhouden heeft. O.m. uit de leeftijd van de getuigen kan afgeleid worden dat deze verklaringen grotendeels betrekking hebben op de vereiste periode van 30 jaar. De gemeente voerde in dezelfde periode en voert tot op heden geen enkel onderhoud of beheer uit op het vermelde wegdeel.
Uit luchtfoto’s, zowel deze bijgebracht met het aangetekend schrijven dd. 2 juni 2023 als deze die voor het publiek digitaal beschikbaar worden gesteld, blijkt…
- … dat de 3 wegtracés op perceel met Nummer 117 A visueel niet waarneembaar zijn, behoudens bandensporen van landbouwverkeer ter hoogte van Buurtweg en voetweg nr. 7. Eenzelfde situatie is zichtbaar op alle beschikbare luchtfoto’s sinds 1971 tot op heden.
- … dat een wegtracé op perceel met Nummer 146 X visueel waarneembaar is, doch uitkomt in het perceel met Nummer 117 A alwaar dit doodloopt en visueel niet waarneembaar is. Eenzelfde situatie is zichtbaar op alle beschikbare luchtfoto’s sinds 1971 tot op heden. De weg ter hoogte van Buurtweg en voetweg nr. 7 kent derhalve op heden geen verbindende functie, en kan louter van nut zijn om het achterliggende landbouwperceel met Nummer 117 A te ontsluiten.
In het kadastraal percelenplan is geen afzonderlijk, nummerloos perceel ingetekend ter afbakening van Buurtweg nr. 7, niettegenstaande de Atlas der Buurtwegen deze intekent als behorende tot het openbaar domein.
De wegen zijn op geen enkele andere kaart ingetekend als publiek tracé. In het Vlaamse Wegenregister wordt enkel een klein gedeelte van Buurtweg en voetweg nr. 7 ingetekend onder de kwalificatie ‘aardeweg – particulier, privaat persoon of instelling’, en worden het overige weggedeelte en de andere wegenissen niet eens opgenomen. In de onmiddellijke omgeving loopt een wandelroute (Toeristisch recreatief wandelnetwerk Vlaanderen), doch niet via het tracé van Buurtweg en voetweg nr. 7, Voetweg nr. 17 of Voetweg nr. 23. Er loopt geen gekend fiets- of ruiterroutenetwerk.
De wegenissen zijn op geen enkele manier ingericht voor het publiek gebruik, en beschikken bijvoorbeeld niet over openbare straatverlichting.
De tracés werden in het kader van het ruilverkavelingsproject op deze locatie opgenomen in het ruilverkavelingsplan onder de noemer ‘landbouwontsluiting’ en ‘erosiebuffer’ (m.b.t. Buurtweg en Voetweg nr. 7) resp. ‘af te schaffen juridisch tracé van wandelweg die nu ook niet zichtbaar is’ (m.b.t. Voetweg nr. 17 en Voetweg nr. 23).
In zover een andere aangelande van Buurtweg en voetweg nr. 7 argumentatie voert over het publiek gebruik van deze weg, dient opgemerkt dat in hoofdzaak stukken worden bijgebracht met betrekking tot een ander, (niet-buurtweg)tracé, vertrekkende vanaf de Ninoofse Steenweg ter hoogte van huisnummer 146 om noordwaarts het perceel van de huidige verzoeker te dwarsen en uiteindelijk uit te komen in de Bosstraat. Waarbij deze tegenargumentatie enkel fotomateriaal van een wegtracé bevat, benevens een vastgestelde mountainbike-route (deze laatste niet over het tracé van Buurtweg en voetweg nr. 7). Voor zover men fotomateriaal bijbrengt dat betrekking lijkt te hebben op Buurtweg en voetweg nr. 7 (voor de tracés van Voetweg nr. 17 en Voetweg nr. 23), toont dit niet meer aan dan de aanwezigheid van een tracé, zonder dat hieruit blijkt dat dit publiek gebruikt wordt. In tegendeel blijkt net uit deze foto’s dat het gaat om een onverharde, oneffen en in geen enkele mate aangelegde weg, waarschijnlijk in hoofdzaak gebruikt voor landbouwdoeleinden.
Aangezien Buurtweg en voetweg nr. 7 geen enkele aansluiting meer vindt op de (de facto onbestaande) Voetweg nr. 17 en Voetweg nr. 23 gaat het in wezen om een doodlopende weg die uitkomt in het perceel van de huidige verzoeker.
Het staat vast dat de tracés van Buurtweg en voetweg nr. 7, Voetweg nr. 17 en Voetweg nr. 23 sinds meer dan 30 jaar door het publiek in onbruik zijn.
In zover huidige verzoeker de verkrijgende verjaring van de eigendom over de vrijgekomen zate inroept, dient gewezen op artikel 29 van het Decreet Gemeentewegen op basis waarvan de vrijgekomen wegbedding kan worden verkocht aan de aangelanden, die over een voorkeursrecht beschikken. Indien de verzoeker meent dat hij door verjaring eigenaar geworden is, is de burgerlijke rechtbank hiervoor bevoegd.
Overeenkomstig artikelen 8 en 14 van het Decreet Gemeentewegen verdwijnt een gemeenteweg niet door zuiver onbruik, en is steeds een beslissing van de gemeenteraad vereist, waarin geoordeeld wordt over de wenselijkheid van de opheffing overeenkomstig de decretale principes en doelstellingen (alsook het eventueel gemeentelijk beleids- en afwegingskader ter zake, waarover de gemeente evenwel niet beschikt).
In casu is vastgesteld dat Buurtweg en voetweg nr. 7, Voetweg nr. 17 en Voetweg nr. 23 voor zover gelegen op de percelen met Nummer 117 A en 146 X langdurig in onbruik zijn, en dat van Voetweg nr. 17 en Voetweg nr. 23 zelfs geen enkel feitelijk spoor ter plaatse zichtbaar is. Voor Buurtweg en Voetweg nr. 7 is nog een “tracé” zichtbaar, doch zeer rudimentair en zonder enige weginrichting (geen (losse) wegverharding, oneffen doorgang, geen openbare verlichting, geen verkeerstekens).
Het formeel opheffen van deze gemeentewegen zou dus neerkomen op een juridische regularisatie van de sinds lang feitelijk ontstane toestand. De huidige eigenaar-gebruiker van het perceel met Nummer 117 A wendt sinds jaar en dag het perceel in zijn geheel aan voor landbouwdoeleinden. Indien de buurt- en voetwegen alhier (opnieuw) zouden geopend en aangelegd worden (benevens de autonoom ontstane wandelweg die het perceel doorkruist), betekent dit een ernstige verhindering (zelfs onmogelijkheid) van de huidige landbouwactiviteit.
De 3 wegenissen waarvan sprake maken in theorie een trage verbinding mogelijk tussen de Ninoofse Steenweg en de Bosstraat in het noorden. Doch bestaat op heden zulke trage wegverbinding via een autonoom ontstane wandelweg die vertrekt vanaf de Ninoofse Steenweg ter hoogte van huisnummer 146 om noordwaarts te lopen doorheen het perceel met Nummer 117 A. De verbindende trage wegfunctie blijft dus ook na het formeel verdwijnen van de gemeentewegen in kwestie bewaard, en komt tegemoet aan de huidige en toekomstige behoeften aan zachte mobiliteit. Hierdoor wordt het algemeen belang gediend.
Gelet op het feitelijk sinds jaar en dag verdwenen zijn van de buurtwegen en actueel landbouwgebruik van de grondstroken, alsook de gevrijwaarde trage verbindingsmogelijkheid tussen de Ninoofse Steenweg en de Bosstraat, is de opheffing in voorliggend geval te overwegen boven een verplaatsing. Immers kan het nieuw, autonoom ontstane tracé beschouwd worden als een feitelijke verplaatsing van de verdwenen buurt- en voetwegen, en zou een niet-opheffing in hoofde van de gemeente nopen tot grootschalige en kostelijke ingrepen om de verdwenen buurt- en voetwegen in de feiten aan te leggen en toegankelijk te maken, zonder concrete meerwaarde.
Door de N-VA-fractie wordt de vraag gesteld wat de gemeente heeft doen beslissen om het geweer van schouder te veranderen. Tijdens de vorige gemeenteraad werd er besloten dat de gemeenteraad niet bevoegd was om te beslissen over het verzoek. Dit was de enige juist juridische redenering; de verzoeker diende zich tot de vrederechter te wenden. Is dit gebeurd alvorens de vraag terug aan de gemeente voor te leggen ? Het verzoek van de eigenaar is identiek aan het eerste verzoek.
De burgemeester antwoordt dat het bestuur de partijen naar de vrederechter hebben verwezen en hebben intussen zelf meer informatie over de situatie ter plaatse; luchtfoto's en getuigenissen van omwonenden spreken voor zich; de vaststelling van de voetweg die effectief wordt gebruikt (zie punt 14) is hierin belangrijk.
De N-VA-fractie antwoordt dat de gemeente zelf de beslissing kan nemen ifv verjaring, los van een verzoek; deze beslissing had dus ook al vroeger kunnen genomen worden.
De burgemeester antwoordt dat eerst de verzoenende weg werd opgezocht maar dat dit niet bleek te werken; de voetweg op punt 14 stond nog niet officieel vast; bij deze bestendigen wij deze voetweg.
Door de N-VA wordt de vraag gesteld wat de finaliteit is van de aanvrager bij het verzoek tot afschaffing van voetwegen, uiteindelijk zijn deze al 30 jaar niet meer in gebruik geweest; wat is de urgentie van het verzoek om deze officieel af te schaffen ?
De burgemeester antwoordt dat de verzoeker zijn grond wil vrijwaren.
De N-VA-fractie vraagt zich af of er geen plan is tot verkavelen of bebouwen, wat gemakkelijker kan als de voetweg wordt opgeheven ? Zolang die voetwegen er zijn, hinderen die juridisch de mogelijkheden van de eigenaar. Op deze manier vereffent de gemeente het pad van de eigenaar om op deze grond iets verwezenlijken.
De burgemeester antwoordt dat in dergelijk geval het aan de omgevingsambtenaar is om de goede ruimtelijke ordening te volgen; het ene geeft geen garantie op iets anders; we spreken niet graag publiekelijk over individuele dossiers; de gemeente gaat neutraal handelen en het advies van de omgevingsambtenaar volgen.
De N-VA-fractie wenst zich te onthouden; wenst geen beslissing te nemen die duidelijk geïnspireerd is door de vraag van een belanghebbende.
Artikel 1.- De gemeenteraad neemt kennis van het verzoek dd. 2 juni 2023 vanwege de eigenaar en gebruiker van het perceel met Nummer 117 A tot het vaststellen van de uitdovende verjaring van Buurtweg en voetweg nr. 7, Voetweg nr. 17 en Voetweg nr. 23 voor zover gelegen op de percelen met Nummer 117 A en 146 X ingevolge een onbruik gedurende minstens 30 jaar, zoals herhaald op 14/11/2024, alsook van de verkrijgende verjaring ten gunste van de verzoeker van de eigendom van de vrijgekomen bedding van Buurtweg nr. 7.
Artikel 2.- De gemeenteraad stelt met betrekking tot Buurtweg en voetweg nr. 7, Voetweg nr. 17 en Voetweg nr. 23, allen voor zover gelegen op de percelen met Nummer 117 A en 146 X, het onbruik gedurende minstens 30 jaar vast.
Artikel 3.- De gemeenteraad stelt de wenselijkheid van een opheffing van Buurtweg en voetweg nr. 7, Voetweg nr. 17 en Voetweg nr. 23, allen voor zover gelegen op de percelen met Nummer 117 A en 146 X, vast.
Artikel 4.- Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de opstart van een formele opheffingsprocedure met betrekking tot Buurtweg en voetweg nr. 7, Voetweg nr. 17 en Voetweg nr. 23, allen voor zover gelegen op de percelen met Nummer 117 A en 146 X.
Artikel 5.- De gemeenteraad acht zich onbevoegd voor het vaststellen van de ingeroepen verkrijgende verjaring met betrekking tot de eigendomsrechten op de vrijgekomen wegzate van Buurtweg en voetweg nr. 7.
Het aanvullend reglement bevat maatregelen over volgende gewestweg: Edingsesteenweg - N285.
Het aanvullend reglement betreft:
- Bestaande toestand van artikel 1 t.e.m. 42
- Nieuwe toestand:
Uittreksel verkeersbordendatabank in bijlage.
Nieuwe gemeentewet (KB 24/06/1988).
Decreet over het lokaal bestuur van 22/12/2017.
Wet betreffende de politie over het wegverkeer (wegverkeerswet - Wet van 16 maart 1968).
Wegcode - Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Code van de wegbeheerder - ministrieel besluit van 11 oktober 1976 houdende de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens.
Decreet betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens (16 mei 2008).
Besluit van de Vlaamse Regering betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens van 23 januari 2009.
Omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009 gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer.
Het aanvullend reglement bevat maatregelen over volgende gewestweg(en): Edingsesteenweg (N285).
Artikel 1.-
Op de Edingsesteenweg - N285 ter hoogte van kmp 14.3 en kmp 13.9 in de richting van het Rond Punt (Wijngaardstraat) geldt:
het verkeersbord B1 wordt aangekondigd. De bestuurders zullen over 150 meter voorrang moeten verlenen.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden B3
Artikel 2.-
Op de Edingsesteenweg - N285 ter hoogte van kmp 16.32 in de richting van het kruispunt met de N285 en de N28 geldt:
het verkeersbord B5 wordt aangekondigd. De bestuurders zullen over 50 meter moeten stoppen en voorrang verlenen.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden B7
Artikel 3.-
Op de Edingsesteenweg - N285 ter hoogte van kmp 16 in de richting van het kruispunt met de N285 en de N28 geldt:
het verkeersbord B5 wordt aangekondigd. De bestuurders zullen over 150 meter moeten stoppen en voorrang verlenen.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden B7
Artikel 4.-
Op de Edingsesteenweg - N285 ter hoogte van de kruispunten met de aanliggende wegen en dit tussen het kruispunt met de Edingsesteenweg (gemeente Herne) enerzijds, en met de Edingsesteenweg (gemeente Lennik) anderzijds (deze kruispunten inbegrepen), geldt:
de bestuurders hebben voorrang.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden B15
Artikel 5.-
Op de Edingsesteenweg - N285 ter hoogte van het kruispunt met de Wijngaardstraat geldt:
het is verboden links af te slaan;
de maatregel geldt alleen voor de bestuurders van voertuigen waarvan de massa in beladen toestand hoger is dan 7,5 ton;
de maatregel geldt niet voor plaatselijk verkeer en landbouwvoertuigen.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden C31a
- de verkeersborden worden aangevuld met onderborden Type VIIa, Type IV
Artikel 6.-
Op de Edingsesteenweg - N285 ter hoogte van het kruispunt met de Wijngaardstraat geldt:
het is verboden rechts af te slaan;
de maatregel geldt alleen voor de bestuurders van voertuigen waarvan de massa in beladen toestand hoger is dan 7,5 ton;
de maatregel geldt niet voor plaatselijk verkeer en landbouwvoertuigen.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden C31b
- de verkeersborden worden aangevuld met onderborden Type VIIa, Type IV
Artikel 7.-
Op de Edingsesteenweg - N285 ter hoogte van het kruispunt met de Professor Frans Heymansstraat geldt:
het is verboden links af te slaan.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden C31a
Artikel 8.-
Op het kruispunt van de Edingsesteenweg, 1755 Gooik met de Professor Frans Heymansstraat, 1755 Gooik geldt het is verboden links af te slaan;
de maatregel geldt alleen voor de bestuurders van voertuigen waarvan de massa in beladen toestand hoger is dan 3,5 ton;
de maatregel geldt niet voor plaatselijk verkeer en landbouwvoertuigen.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
Op het kruispunt van de Edingsesteenweg, 1755 Gooik met de Professor Frans Heymansstraat, 1755 Gooik geldt het is verboden rechts af te slaan;
de maatregel geldt alleen voor de bestuurders van voertuigen waarvan de massa in beladen toestand hoger is dan 3,5 ton;
de maatregel geldt niet voor plaatselijk verkeer en landbouwvoertuigen.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
Op het kruispunt van de Edingsesteenweg, 1755 Gooik met de Kwakenbeekstraat, 1755 Gooik geldt het is verboden links af te slaan;
de maatregel geldt alleen voor de bestuurders van voertuigen waarvan de massa in beladen toestand hoger is dan 3,5 ton;
de maatregel geldt niet voor plaatselijk verkeer en landbouwvoertuigen.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
Artikel 11
Op het kruispunt van de Edingsesteenweg, 1755 Gooik met de Kwakenbeekstraat, 1755 Gooik geldt het is verboden rechts af te slaan;
de maatregel geldt alleen voor de bestuurders van voertuigen waarvan de massa in beladen toestand hoger is dan 3,5 ton;
de maatregel geldt niet voor plaatselijk verkeer en landbouwvoertuigen.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
Artikel 12
Op het kruispunt van de Edingsesteenweg, 1755 Gooik met de Kesterweg, 1755 Gooik geldt het is verboden links af te slaan;
de maatregel geldt niet voor fietsers, bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A en speed pedelecs.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
Artikel 13
Op het kruispunt van de Edingsesteenweg, 1755 Gooik met de Kesterweg, 1755 Gooik geldt het is verboden rechts af te slaan;
de maatregel geldt niet voor fietsers, bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A en speed pedelecs.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
Artikel 14
Op het kruispunt van de Edingsesteenweg, 1755 Gooik met de Zijpstraat, 1755 Gooik geldt het is verboden rechts af te slaan;
de maatregel geldt alleen voor de bestuurders van voertuigen en slepen ontworpen en gebouwd voor het goederenvervoer, waarvan de maximaal toegelaten massa hoger is dan 3,5 ton;
de maatregel geldt niet voor plaatselijk verkeer en landbouwvoertuigen.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
Op het kruispunt van de Edingsesteenweg, 1755 Gooik met de Zijpstraat, 1755 Gooik geldt het is verboden links af te slaan;
de maatregel geldt alleen voor de bestuurders van voertuigen en slepen ontworpen en gebouwd voor het goederenvervoer, waarvan de maximaal toegelaten massa hoger is dan 3,5 ton;
de maatregel geldt niet voor plaatselijk verkeer en landbouwvoertuigen.
.Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
Op Edingsesteenweg, 1755 Gooik, vanaf kmpt 16.800 tot kmpt 16.530 in de richting van Ternat geldt het is verboden voor bestuurders sneller te rijden dan 50 km per uur.
Op de Edingsesteenweg, 1755 Gooik ter hoogte van kmpt 16.530 geldt het einde van de opgelegde snelheidsbeperking wordt aangeduid.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
C43
C45
Op Edingsesteenweg, 1755 Gooik, vanaf kmpt 16.530 tot kmpt 16.800 in de richting van Edingen geldt het is verboden voor bestuurders sneller te rijden dan 50 km per uur.
Op de Edingsesteenweg, 1755 Gooik ter hoogte van kmpt 16.800 geldt het einde van de opgelegde snelheidsbeperking wordt aangeduid.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
C43
C45
Op de Edingsesteenweg - N285 van kmpt 14,300 tot kmpt 12,850 in de richting van Ternat geldt:
op de Edingsesteenweg - N285 van kmpt 12,850 tot kmpt 14,170 in de richting van Edingen geldt:
Op de Edingsesteenweg - N285 van kmpt 18,400 tot kmpt 17,950 in de richting van Ternat geldt:
op de Edingsesteenweg - N285 van kmpt 17,950 tot kmpt 18,400 in de richting van Edingen geldt:
het is verboden voor bestuurders sneller te rijden dan 50 km per uur;
het begin en het einde van de opgelegde snelheidsbeperking worden aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden C43
- verkeersborden C45
Artikel 19.-
Ter hoogte van de rotonde op het kruispunt van de Edingsesteenweg - N285 met de Wijngaardstraat geldt:
verplicht rondgaand verkeer. De bestuurders zijn verplicht de inrichting bestemd om het verkeer te leiden aan hun linkerhand te laten.
Op de Edingsesteenweg - N285 die uitkomt op de rotonde op het kruispunt van de Edingsesteenweg - N285 met de Wijngaardstraat geldt:
de bestuurders moeten voorrang verlenen;
de plaats waar de bestuurders, zo nodig, moeten stoppen om voorrang te verlenen, wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden D5
- verkeersborden B1
- wegmarkeringen overeenkomstig art.76.2 van de wegcode
Artikel 20.-
Op de Edingsesteenweg - N285 van Edingsesteenweg - N285 (gemeente Herne) tot Edingsesteenweg - N285 (gemeente Lennik) langs beide zijden van de weg geldt:
fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A moeten het enkelrichtings-fietspad volgen, voor zover het in de door hen gevolgde rijrichting is gesignaleerd.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden D7
Artikel 21.-
Op de Edingsesteenweg - N285 ter hoogte van huisnr. 120 geldt:
het parkeren is toegelaten;
het parkeren is voorbehouden voor de voertuigen die gebruikt worden door personen met een handicap.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden E9a
- de verkeersborden worden aangevuld met onderborden Type VIId
Artikel 22.-
Op de Edingsesteenweg - N285 van kmp 14.1 tot kmp 14.14 geldt:
het parkeren is toegelaten;
de parkeertijd is beperkt en de parkeerschijf moet gebruikt worden;
het einde van de parkeerreglementering wordt aangeduid;
het begin van de parkeerreglementering wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden E9a
- de verkeersborden worden aangevuld met onderborden Type VIIb
- de verkeersborden worden aangevuld met x-borden Xb, Xa
Artikel 23.-
Op de Edingsesteenweg ter hoogte van halte Leerbeek kruispunt Hogenberg geldt:
het parkeren is voorbehouden voor motorfietsen, personenauto's, auto's voor dubbel gebruik en minibussen;
de parkeerreglementering geldt over een afstand van 10 m.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden E9b
- de verkeersborden worden aangevuld met x-borden Xc
Artikel 24.-
Op de Edingsesteenweg - N285 van kmp 15.85 tot kmp 15.90 geldt:
op de Edingsesteenweg - N285 van kmp 16 tot kmp 16.05 geldt:
op de Edingsesteenweg - N285 van kmp 16.10 tot kmp 16 geldt:
op de Edingsesteenweg - N285 van 15.74 tot kmp 15.64 geldt:
op de Edingsesteenweg - N285 van kmp 13.9 tot kmp 14.0 geldt:
het parkeren is voorbehouden voor motorfietsen, personenauto's, auto's voor dubbel gebruik en minibussen;
het einde van de parkeerreglementering wordt aangeduid;
het begin van de parkeerreglementering wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden E9b
- de verkeersborden worden aangevuld met x-borden Xb, Xa
Artikel 25.-
Op de Edingsesteenweg (N285), 1755 Gooik vanaf kmpt 12.85 (huisnr. 3) tot kmpt 13.40 (huisnr. 47) langs beide zijden van de weg geldt
Op de Edingsesteenweg (N285), 1755 Gooik vanaf kmp 13.75 tot kmp 13.5 geldt:
Op de Edingsesteenweg (N285), 1755 Gooik vanaf kmpt 14.8 (huisnr. 143) tot kmpt 14.95 (huisnr. 157) in de richting van Edingen geldt
Op de Edingsesteenweg (N285), 1755 Gooik vanaf kmp 15.2 tot kmp 15.6 geldt:
het parkeren is voorbehouden voor motorfietsen, personenauto's, auto's voor dubbel gebruik en minibussen;
het einde van de parkeerreglementering wordt aangeduid;
het begin van de parkeerreglementering wordt aangeduid;
de parkeerreglementering geldt over een afstand van meer dan 300 meter.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
Artikel 26.-
Op de Edingsesteenweg - N285 van kmp 13.75 tot kmp 13.5 geldt:
het parkeren is voorbehouden voor motorfietsen, personenauto's, auto's voor dubbel gebruik en minibussen;
het einde van de parkeerreglementering wordt aangeduid;
het begin van de parkeerreglementering wordt aangeduid;
de parkeerreglementering geldt over een afstand van meer dan 300 meter.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden E9b
- de verkeersborden worden aangevuld met x-borden Xb, Xa, Xd
Artikel 27.-
Op het kruispunt van de Edingsesteenweg - N285 met de Ninoofse Steenweg - N28 geldt:
de bestuurders moeten de lichten van de driekleurige verkeerslichten opvolgen;
de plaats waar de bestuurders moeten stoppen ingevolge het verkeersbord B5 wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeerslichten overeenkomstig art.61 van de wegcode
- wegmarkeringen overeenkomstig art.76.1 van de wegcode
Artikel 28.-
Op de Edingsesteenweg - N285 van kmp 15.3 tot kmp 15.4 geldt:
het is iedere bestuurder verboden de doorlopende streep te overschrijden, alsook links van de streep te rijden wanneer deze de twee rijrichtingen scheidt.
Dit wordt gesignaleerd door:
- wegmarkeringen overeenkomstig art.72.2 van de wegcode
Artikel 29.-
Op de Edingsesteenweg - N285 van kmp 12.7 tot kmp 12.9 geldt:
op de Edingsesteenweg - N285 van kmp 13.2 tot kmp 13.9 geldt:
op de Edingsesteenweg - N285 van kmp 14.4 tot kmp 14.5 geldt:
op de Edingsesteenweg - N285 van kmp 14.7 tot kmp 15.2 geldt:
op de Edingsesteenweg - N285 van kmp 15.5 tot kmp 16.1 geldt:
op de Edingsesteenweg - N285 van kmp 16.2 tot kmp 16.3 geldt:
op de Edingsesteenweg - N285 van kmp 16.6 tot 17.1 geldt:
het is iedere bestuurder verboden de onderbroken streep te overschrijden, behalve om in te halen, om links af te slaan, om te keren of om van rijstrook te veranderen.
Dit wordt gesignaleerd door:
- wegmarkeringen overeenkomstig art.72.3 van de wegcode
Artikel 30.-
Op de Edingsesteenweg - N285 van kmp 13.9 tot kmp 14.2 geldt:
het is iedere bestuurder verboden de onderbroken streep die het naderen van de doorlopende streep aankondigt te overschrijden, behalve om in te halen, om links af te slaan, om te keren of om van rijstrook te veranderen;
het is iedere bestuurder verboden de doorlopende streep te overschrijden, alsook links van de streep te rijden wanneer deze de twee rijrichtingen scheidt.
Dit wordt gesignaleerd door:
- wegmarkeringen overeenkomstig art.72.3 van de wegcode
- wegmarkeringen overeenkomstig art.72.2 van de wegcode
Artikel 31.-
Op de Edingsesteenweg - N285 ter hoogte van het kruispunt met de Ninoofse Steenweg - N28 geldt:
op de Edingsesteenweg - N285 ter hoogte van het kruispunt met het Sint-Pietersplein geldt:
voorsorteringspijlen op de rijbaan worden aangekondigd. Bestuurders moeten een welbepaalde rijstrook kiezen;
voorsorteringsstroken worden afgebakend. Het is iedere bestuurder verboden de doorlopende streep te overschrijden, alsook links van de streep te rijden wanneer deze de twee rijrichtingen scheidt;
het is iedere bestuurder verboden de onderbroken streep die het naderen van de doorlopende streep aankondigt te overschrijden, behalve om in te halen, om links af te slaan, om te keren of om van rijstrook te veranderen;
de bestuurders moeten de rijstrook volgen om in de door de pijlen aangewezen richting te rijden.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden F13
- wegmarkeringen overeenkomstig art.72.2 van de wegcode
- wegmarkeringen overeenkomstig art.72.3 van de wegcode
- wegmarkeringen overeenkomstig art.77.1 van de wegcode
Artikel 32.-
Op de Edingsesteenweg - N285 van kmp 12.9 tot kmp 13.2 geldt:
op de Edingsesteenweg - N285 van kmp 14.2 tot 14.4 geldt:
op de Edingsesteenweg - N285 van kmp 14.5 tot 14.6 geldt:
op de Edingsesteenweg - N285 van kmp 14.65 tot kmp 14.7 geldt:
op de Edingsesteenweg - N285 van kmp 15.2 tot kmp 15.3 geldt:
op de Edingsesteenweg - N285 van kmp 15.4 tot kmp 15.6 geldt:
op de Edingsesteenweg - .285 van kmp 17.1 tot 17.3 geldt:
het is verboden voor bestuurders om de naast elkaar getrokken doorlopende en onderbroken streep te overschrijden afhankelijk van de streep die zich aan hun kant bevindt.
Dit wordt gesignaleerd door:
- wegmarkeringen overeenkomstig art.72.4 van de wegcode
Artikel 33.-
Op de Edingsesteenweg - N285 van grens gemeente Herne tot grens gemeente Lennik langs beide zijden van de weg geldt:
de denkbeeldige rand van de rijbaan wordt aangeduid. Het deel van de openbare weg dat gelegen is aan de andere kant van deze streep is voorbehouden voor het stilstaan en parkeren, behalve op autosnelwegen en autowegen.
Dit wordt gesignaleerd door:
- wegmarkeringen overeenkomstig art.75.2 van de wegcode
Artikel 34.-
Op de Edingsesteenweg - N285 ter hoogte van - het kruispunt met de Ninoofsesteenweg (N28)
- de stelplaats van De Lijn
- het kruispunt met de Zijpstraat
- de rotonde (Wijngaardstraat)
- het kruispunt met de Sint-Kwintenbaan (N282)
voetgangers moeten de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken.
Dit wordt gesignaleerd door:
- wegmarkeringen overeenkomstig art.76.3 van de wegcode
Artikel 35.-
Op de Edingsesteenweg - N285 ter hoogte van kmp 16.2 geldt:
fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen moeten de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken.
Dit wordt gesignaleerd door:
- wegmarkeringen overeenkomstig art.76.4 van de wegcode
Artikel 36.-
Op de Edingsesteenweg - N285 ter hoogte van het kruispunt met de Langestraat - N275 geldt:
de bestuurders moeten de rijstrook volgen om in de door de pijlen aangewezen richting te rijden.
Dit wordt gesignaleerd door:
- wegmarkeringen overeenkomstig art.77.1 van de wegcode
Artikel 37.-
Op de Edingsesteenweg - N285 ter hoogte van verscheidene locaties tussen grens gemeente Herne en grens gemeente Lennik geldt:
bestuurders mogen niet rijden, stilstaan of parkeren op de markeringen.
Dit wordt gesignaleerd door:
- wegmarkeringen overeenkomstig art.77.4 van de wegcode
Artikel 38.-
Op de Edingsesteenweg van kmp 14.15 tot kmp 14.25 geldt:
voertuigen moeten parkeren binnen de afgebakende plaatsen.
Dit wordt gesignaleerd door:
- wegmarkeringen overeenkomstig art.77.5 van de wegcode
Artikel 39.-
Op de Edingsesteenweg - N285 ter hoogte van kmp 14 en kmp 14.15 geldt:
de bestuurders moeten het verkeersplateau dubbel voorzichtig en met matige snelheid naderen, zodat zij erover rijden met een snelheid die niet meer bedraagt dan 30 km per uur.
Dit wordt gesignaleerd door:
- een plateau
Artikel 40.-
Op de Edingsesteenweg - parking net na rotonde van begin linkerzijde parking tot einde linkerzijde parking geldt:
het parkeren is toegelaten;
het parkeren is niet toegelaten gedurende volgende dagen en uren: op woensdag van 14u tot 19u;
de parkeerreglementering geldt over een afstand van 30 m.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden E9a
- de verkeersborden worden aangevuld met onderborden Type V
- de verkeersborden worden aangevuld met x-borden Xc
Artikel 41.-
Op de Edingsesteenweg - parking na rotonde van 10de parkeerplaats tot 14de parkeerplaats langs linker zijde van de parking geldt:
het stilstaan en parkeren is verboden;
het verbod geldt op dinsdag en woensdag van 14u tot 19u;
het begin van de parkeerreglementering wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden E3
- de verkeersborden worden aangevuld met onderborden Type V
- de verkeersborden worden aangevuld met x-borden Xa
Artikel 42.-
Op de Edingsesteenweg over een lengte van ongeveer 75m beginnende 20m voor en eindigend 20m na huisnummer 308 (politiehuis) geldt:
het stilstaan en parkeren is verboden;
het einde van de parkeerreglementering wordt aangeduid;
het begin van de parkeerreglementering wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden E3
- de verkeersborden worden aangevuld met x-borden Xb, Xa
Artikel 43.-
Op de Edingsesteenweg over een lengte van ongeveer 35m vanaf kmpt 15.8 geldt:
het parkeren is verboden;
het einde van de parkeerreglementering wordt aangeduid;
het begin van de parkeerreglementering wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden E1
- de verkeersborden worden aangevuld met x-borden Xb, Xa
Artikel 44.-
Volgende aanvullende reglementen worden opgeheven:
alle voorgaande aanvullende reglementen zonder gebiedsdekkende maatregelen betrekking hebbende op de Edingsesteenweg - N285.
Artikel 45.-
Dit aanvullend reglement wordt ter goedkeuring overgemaakt aan de afdeling Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.
Door de ondertekening van het Lokaal Energie- en Klimaatpact geeft de gemeente aan actie te ondernemen om de bijhorende doelstellingen te realiseren.
In het kader van de fusie moeten de gemeenten Galmaarden, Gooik en Herne hetzelfde Lokaal Energie- en Klimaatpact ondertekenen.
Het decreet lokaal bestuur, artikel 40, 285-288, 330-334
De internationale conferentie inzake milieu en ontwikkeling gehouden in Rio de Janeiro in 1992 en het internationaal verdrag van Kyoto van 1997 met betrekking tot het nemen van maatregelen ter bescherming van het klimaat en ter vermindering van de uitstoot van broeikasgassen.
Het ondertekenen van de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen door de federale overheid in New York in 2015 aangaande het engagement om aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen te werken.
Het ondertekenen door de gemeente Gooik van het Burgemeestersconvenant 2030 in gemeenteraad van 22 december 2020.
Het Vlaams Energie- en Klimaatplan (VEKP) 2021-2030.
Het Regeerakkoord Vlaamse Regering 2019-2024.
Het gemeentelijk klimaatactieplan 2015-2020.
Het Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0 van 28 september 2021.
Bij ondertekening van het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.0 heeft de gemeente recht op een financiële ondersteuning van de Vlaamse overheid door middel van een trekkingsrecht. Voor Pajottegem zal het trekkingsrecht voor het LEKP 2.0 29.457 euro bedragen. Hetzelfde bedrag dient door Pajottegem gecofinancierd te worden.
Vlaanderen en de lokale besturen slaan, d.m.v. het Lokaal Energie- en Klimaatpact sinds 2021 de handen in elkaar om samen de nodige transitie in het energie- en klimaatbeleid waar te maken. Het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.0 (LEKP 2.0) geeft een vervolg aan het Lokaal Energie en Klimaatpact van 2021 en bevat een aanscherping van de klimaatambities die in LEKP 1.0 werden vooropgesteld. Dit in lijn met de verscherpte Europese klimaatdoelstellingen vermeld in het Fit for 55-pakket.
Het LEKP 2.0 volgt dezelfde principes als het LEKP 1.0. Twee van de vier concrete en herkenbare werven werden uitgebreid naar aanleiding van de reeds vermelde aanscherping op Europees niveau. Er wordt hierbij verder ingezet op een gelijktijdige bottom-up en top-down aanpak. Beide actoren, de Vlaamse overheid en de lokale besturen geven aan om naast de reeds bestaande engagementen verder werk te maken van de aangescherpte engagementen zoals hieronder vermeld:
Lokale besturen engageren zich om:
De Vlaamse overheid engageert zich tot:
Ook de Vlaamse en lokale overheden nemen hun verantwoordelijkheid en geven het goede voorbeeld.
Net zoals de Vlaamse Overheid zullen gemeenten, steden, intercommunales, OCMW’s, provincies en autonome gemeentebedrijven worden gevraagd dat zij hun broeikasgassen met 40% reduceren in 2030 ten opzichte van 2015 en vanaf 2020 per jaar een energiebesparing van 2,09% realiseren op het energieverbruik van hun gebouwenpark (inclusief technische infrastructuur, exclusief onroerend erfgoed).
Door de ondertekening van het Lokaal Energie- en Klimaatpact geeft de gemeente Gooikaan actie te ondernemen om de doelstellingen zoals hierboven vermeld te realiseren.
Het is wenselijk dat de gemeente Gooik in het kader van de fusie tot Pajottegem, startende op 1 januari 2025, samen met Herne en Galmaarden het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.0 ondertekent.
Door raadslid Jason Broodcoorens van de N-VA-fractie wordt de vraag gesteld of de gemeente gecontroleerd wordt wat er met het geld van de overheid gedaan wordt ? We gaan nu naar 2.0 en we zijn al in 1.0 al achteruit gegaan. Het bestuur zal snel geconfronteerd worden met het niet halen van doelen dus eerst proberen om de laagste doelen te bereiken vooraleer hogere doelen te willen bereiken.
Schepen Samuel Billens antwoordt dat cijfers kunnen opgevolgd worden; vanaf volgend jaar zullen er meer cijfers ingegeven zijn want de huidige gerapporteerde cijfers zijn niet volledig.
Op de vraag van schepen Billens welke keuze de N-VA zou gemaakt hebben antwoorden zij dat zij achter het nobel doel staan maar zoals eerder gezegd eerst zouden zorgen dat doelen die al gesteld waren gehaald worden vooraleer hogere doelen te stellen.
De N-VA-fractie wenst zich te onthouden.
Artikel 1.- De gemeenteraad keurt de ondertekening van het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.0 goed.
Artikel 2.- De dienst wonen en omgeving bezorgt een kopie van dit besluit aan de gemeenten Herne en Galmaarden en aan de Vlaamse overheid.
Regionaal Landschap wenst op het domein in Paddenbroek een deel van de bestaande laagstamboomgaard omvormen tot een voedselbos. Daartoe werd reeds in 2022 een concept uitgeschreven en ingediend als biodiversiteitsproject bij de provincie Vlaams-Brabant hetwelk werd goedgekeurd door de deputatie.
Het gaat om een omvorming, dus de fruitbomen blijven grotendeels behouden. Er wordt een structuur in gebracht door het aanbrengen van de verschillende groeilagen. Ook wordt de educatieve insteek niet vergeten. Het moet fungeren als een voorbeeldproject. Natuurpunt Studie zal ook een monitoring doen van zweefvliegen, vlinders en andere bestuivers.
Om dit mogelijk te maken, zouden de gronden in eigendom moeten zijn van de gemeente.
Het gaat in concrete over de volgende percelen:
De schatting is intussen binnen voor de volgende drie percelen:
23024C0714/00C000
23024C0714/00D000
23024C0711/00B000
https://www.geopunt.be/shared/e3d8802e-a921-468d-9507-f0da004061b8
Deze werden door Vastgoedtransacties (VLABEL) samen geschat op € 52.000.
Het schattingsverslag dd. 3 april 2024 met ref. 16828S opgenomen als bijlage maakt integraal onderdeel uit van dit besluit.
De gemeenteraad keurde op 25 juni 2024 de belofte tot aankoop van de gronden voor de realisatie van een voedselbos op de site Paddenbroek goed.
De gemeente Gooik belooft te kopen in volle eigendom, van de Vlaamse Landmaatschappij, de onroerende goederen gekadastreerd volgens recent kadastraal uittreksel:
tegen de globale en forfaitaire prijs van €52.000, zijnde de door de dienst Vastgoedtransacties van de Vlaamse belastingdienst geschatte waarde van alle percelen met een totale oppervlakte van 0ha 74a 26ca.
In verdere uitvoering van bovenstaande werd door de dienst vastgoedtransacties Vlaanderen een ontwerp van authentieke akte "2023_01 verkoop onbebouwd.doc" met dossiernummer vastgoedtransacties: 16828-001 / 410 opgemaakt, opgenomen in bijlage, dat ter goedkeuring wordt voorgelegd aan de gemeenteraad.
Het Burgerlijk Wetboek, in het bijzonder artikel 1702 e.v.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 56 en artikel 57.
De omzendbrief KB/ABB 2019/3 over de transacties van onroerende goederen door lokale en provinciale besturen en door besturen van erkende erediensten van 3 mei 2019.
De Vlaamse Codex Ruimtelijke ordening.
Voor deze uitgave zal de volgende jaarbudgetrekening worden gebruikt: GBB/0200-00/2200000/IP-GEEN
Er is geen visumverplichting (beslissing gemeenteraad 27 december 2007).
Artikel 1.- Het ontwerp van authentieke akte ""2023_01 verkoop onbebouwd.doc" met dossiernummer vastgoedtransacties: 16828-001 / 410 inzake aankoop van de gronden voor de realisatie van een voedselbos op de site Paddenbroek, in bijlage toegevoegd en integraal deel uitmakend van onderhavig besluit, wordt goedgekeurd.
Artikel 2.- De ondertekenaars van de akte worden door de raad gemachtigd om de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie uitdrukkelijk te ontslaan van enige ambtshalve inschrijving te nemen, om gelijk welke reden, bij de overschrijving van een uitgifte van deze akte.
De intergemeentelijke preventiedienst gezondheid Pajottenland en het beheerscomité vragen om kennis te nemen van het actieplan 2025 en om de begroting 2025 goed te keuren.
Het beheerscomité heeft geen zelfstandige beslissingsbevoegdheid. Het beheerscomité kan input geven ter advies maar onderstaande punten moeten voorgelegd worden aan de gemeenteraad:
- actieplan 2025
- budget 2025: Het beheerscomité en de intergemeentelijke preventiedienst gezondheid Pajottenland vragen om kennis te nemen van het actieplan 2025 en om het budget 2025 goed te keuren.
Het decreet lokaal bestuur, artikel 40, 285-288, 330-334.
Het gemeenteraadsbesluit dd. 24 november 2009 houdende de toetreding tot de intergemeentelijke preventiedienst drugs en alcohol Pajottenland.
Raadslid Jason Broodcoorens van de N-VA-fractie meldt dat ze in het algemeen een stijging van de werkingskosten zien die dan voornamelijk naar MEGA blijken te gaan. Hij merkt op dat er nog amper gewerkt wordt op alcohol en drugs en dat met de voorgestelde acties de groep waar het echt nodig is niet echt wordt bereikt. Ze begrijpen wel dat er vanuit de Vlaamse overheid ook op andere acties moet worden ingezet. Ze zijn van mening dat in de toekomst preventie terug meer moet aansluiten bij politie, repressief beleid en naar doelgroepen waar het echt nodig is.
Artikel 1.- De gemeenteraad neemt kennis van het actieplan 2025 van de intergemeentelijke preventiedienst gezondheid Pajottenland.
Artikel 2.- De gemeenteraad keurt het budget 2025 van de intergemeentelijke preventiedienst gezondheid Pajottenland goed.
Artikel 3.- Een afschrift van onderhavig besluit over te maken aan de intergemeentelijke preventiedienst gezondheid Pajottenland.
De zitting wordt gesloten om [%uur%]
De voorzitter sluit de zitting op 26/11/2024 om 21:31.
Namens Gemeenteraad,
Eric Van Snick
Algemeen directeur
Lieven Krikilion
Voorzitter