De voorzitter opent de zitting op 22/02/2022 om 20:33.
Door Carolien Ruebens en Jorg De Vriese, projectcoördinatoren van de provincie Vlaams Brabant wordt toelichting gegeven bij het project Landschapspark 'Boerenlandschap Pajottenland'.
De algemeen directeur legt de notulen voor van de vergadering van de gemeenteraad van 25 januari 2022.
Artikel 32 van het Decreet Lokaal Bestuur
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de notulen, zoals voorgelegd door de algemeen directeur, goed te keuren.
Enig artikel.- De notulen van 25 januari 2022 worden goedgekeurd.
Bij gemeenteraadsbesluit dd. 25 juni 2019 werden de volgende personen aangeduid als vertegenwoordigers in de raad van bestuur en algemene vergadering van de PEVA Plattelandscentrum Pajottenland - Paddenbroek:
Voor de CD&V-fractie:
1. Christa Dermez, Wijngaardstraat 81, 1755 Gooik
2. Michel Doomst, Koekoekstraat 65, 1755 Gooik
3. Simon De Boeck, Bruneaustraat 42, 1755 Gooik
4. Samuel Billens, Klein Brusselstraat 1, 1755 Gooik
5. Linda De Schutter, Processiestraat 36, 1755 Gooik
Voor de N VA-fractie:
1. Ellen Mathieu, Turkeyestraat 17, 1755 Gooik
2. Philippe De Cock, Dorpsstraat 32D, 1755 Gooik
Bij Ministerieel Besluit van 29 december 2021 werd er kennis genomen van het ontslag van de heer Doomst Michel als burgemeester m.i.v. 1 januari 2022.
Overwegende dat het aangewezen is om in zijn vervanging als lid van de RVB te voorzien;
Gelet op het voorstel van de CD&V-fractie om de heer Lieven Krikilion aan te duiden ter vervanging van de heer Doomst Michel.
Bij e-mail van 14 februari 2022 werd aan de raadsleden gevraagd om via e-mail hun stemgedrag over te maken aan de algemeen directeur uiterlijk 22 februari om 12 uur.
Gelet op het resultaat van deze stemming waaruit blijkt dat de heer Lieven Krikilion de meerderheid van de geldig uitgebrachte stemmen heeft bekomen namelijk:
- 15 ja-stemmen
Het decreet lokaal bestuur inzonderheid artikel 235.
Enig artikel.- Dhr. Lieven Krikilion wordt namens de CD&V-fractie aangeduid als vertegenwoordiger in de raad van bestuur van de PEVA Plattelandscentrum Pajottenland - Paddenbroek ter vervanging van de heer Doomst Michel.
Het bestuur wenst een aantal aanpassingen door te voeren in het organogram.
Enerzijds heeft de financiële dienst nood aan extra ondersteuning gezien de bijkomende werking van financiën scholen (te innen facturen, bestelaanvragen, bestelbonnen, aanrekeningen). Daarnaast wordt een bijkomende functie van administratief deskundige ter ondersteuning van het beleid voorzien. Deze administratief deskundige wordt aangestuurd door de manager kwaliteit en beleid (inclusief opvolging en backup).
De functie Manager Ondersteuning en Burger is niet ingevuld. Aan te sturen blokken werden verdeeld onder de coördinator ondersteunende diensten en manager kwaliteit.
Vanaf 1/1/2023 wordt uitbreiding voorzien voor de functie van administratief medewerker op de financiële dienst van 0,5 FTE C1-C3 naar 1 FTE C1-C3.
De onthaalfunctie van C1-C3 in het huidige organogram voorzien bij de pool ‘Ondersteuning en ICT’ wordt gewijzigd naar een functie op als administratief deskundige B1-B3 ter ondersteuning aan het beleid, onder directe leiding van de manager kwaliteit en beleid.
De functie van coördinator B4-B5 die voorzien was in uitdoving wordt behouden en heet voortaan coördinator Ondersteuning en ICT.
Positief advies van het managementteam d.d. 11 januari 2022.
Artikel 1.- De aanpassing van het organogram zoals voorgesteld in het voorstel opgesteld door Jurplus met referentie goog-pbp-org-20220120-o en gevoegd als bijlage bij dit besluit wordt goedgekeurd.
Artikel 2.- De personeelsleden worden via de nieuwsbrief op de hoogte gebracht van de aanpassing van het organogram. De actuele versie van het organogram wordt elektronisch ter beschikking gesteld van het personeel via CC-net.
Er werd een aanvraag ingediend door mevrouw De Buys Anja, Ninoofsesteenweg 96 - 1570 Galmaarden en de heer De Buys Francis, Lenniksestraat 98 - 1755 Gooik voor het bekomen van een omgevingsvergunning voor het verkavelen van een perceel voor het oprichten van twee woningen (1 in gesloten verband & 1 in half-open verband) gelegen te Gooik, Blokstraat - kadastrale ligging 1° afdeling, sectie C nrs. 113 B & 114 B.
Bij de aanvraag is grondafstand voorzien.
De aanvrager van de vergunning heeft zich akkoord verklaard om de grondafstand kosteloos aan de gemeente af te staan.
De aanvraag werd openbaar gemaakt volgens de regels vermeld in het besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april betreffende de omgevingsvergunning. Tijdens het openbaar onderzoek van 1 november 2021 tot en met 30 november 2021 werd één digitaal bezwaarschrift ingediend. Dit bezwaarschrift wordt als bijlage toegevoegd.
Artikel 4.2.17 §2 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening d.d. 1 september 2009 houdende het kosteloos afstaan van grond uit reden van openbaar nut om ingelijfd te worden in het openbaar domein is van toepassing.
Er wordt een gunstig advies verleend m.b.t. de voorgestelde grondafstand zoals weergegeven op het plan.
Aangezien het bezwaarschrift deels over de rooilijn gaat mag de gemeenteraad zich enkel uitspreken over dit deel van het bezwaar.
Gunstig
Door raadslid Philippe De Cock van de n va-fractie wordt gevraagd waarom er enkel een " Aanleiding en doel" in het agendapunt van de gemeenteraad van 23 februari 2021: "Stedenbouwkundige richtlijnen/zoneringskaart" werd genotuleerd. De algemeen directeur bevestigt bij deze dat agendapunten die geagendeerd worden als "kennisname" louter informatief zijn voor de vergadering en in de verslaggeving technisch verwerkt worden met de omschrijving gevolgd door "ter kennis genomen" waarbij enkel in aanleiding en doel een mogelijke toelichting wordt vermeld alsook mogelijke vragen van raadsleden en mogelijke replieken. Hij meldt dat dit een toonbeeld van een omgevingsaanvraag is welke ingaat tegen de stedenbouwkundige richtlijnen die de gemeente zelf heeft bepaald. De burgemeester verduidelijkt dat het in dit agendapunt enkel de grondafstand m.b.t. de omgevingsvergunning betreft en dat de inhoudelijke afweging door het college wordt behandeld.
Enig artikel.- De in considerans vermelde grondafstand betreffende de aanvraag van mevrouw De Buys Anja, Ninoofsesteenweg 96 - 1570 Galmaarden en de heer De Buys Francis, Lenniksestraat 98 - 1755 Gooik voor het bekomen van een omgevingsvergunning voor het het verkavelen van een perceel voor het oprichten van twee woningen (1 in gesloten verband & 1 in half-open verband) gelegen te Gooik, Blokstraat - kadastrale ligging 1° afdeling, sectie C nrs. 113 B & 114 B., wordt kosteloos afgestaan uit reden van openbaar nut in uitvoering van artikel 4.2.17 §2 van de VCRO d.d. 1 september 2009 om ingelijfd te worden in het openbaar domein.
Op 10 november 2021 heeft de algemeen directeur volgende e-mail ontvangen de heer Bart Somers, viceminister-president van de Vlaamse Regering en Vlaams minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen met verzoek om deze aan de gemeenteraad te bezorgen:
"Geachte algemeen directeur,
Beste Eric,
Het is belangrijk dat we als regio minder afhankelijk worden van fossiele brandstoffen. Dat streven past mooi binnen de energietransitie en de klimaatambities uit het Vlaams Energie- en Klimaatplan (9 december 2019) en het Lokaal Energie- en Klimaatpact (4 juni 2021). We kijken naar fossielvrije alternatieven zoals hernieuwbare elektriciteit om dat te bewerkstelligen in onze gebouwen, mobiliteit, landbouw, afvalverwerking en kleine industrie. Op alle overheidsniveaus zetten we daar sterker op in.
Ook de lokale besturen gaven duidelijk te kennen dat ze werk willen maken van de energietransitie en de klimaatambities. Ze hebben daartoe het Europese Burgemeestersconvenant en recent ook het Energie- en Klimaatpact ondertekend.
We moeten ervoor zorgen dat elektriciteit minder duur wordt dan de fossiele alternatieven om de omslag naar hernieuwbare energie volop kansen te geven. In dat scenario worden investeringen in duurzame energiesystemen meer rendabel. Denk aan een warmtepomp of een elektrische wagen.
De elektriciteitsfactuur weerspiegelt ook de kosten van de netbeheerder om elektriciteit te leveren en andere, opgelegde kostencomponenten. Een kostencomponent die we kunnen vermijden, is de verrekening in de individuele facturen van lokale heffingen op masten en sleuven. Momenteel rekenen we in totaal zo’n 11 miljoen euro aan lokale belastingen door aan de elektriciteitsafnemer. De consument betaalt daar bovenop nog btw.
De Vlaamse Regering kondigde recent bijkomende klimaatmaatregelen aan. Daarom vragen we om vanaf 5 november 2021 geen nieuwe principiële beslissing meer te nemen die een lokale heffing op masten en sleuven van Elia invoert. Steden en gemeenten met een dergelijke heffing vragen we om die tegen 1 januari 2026 volledig af te bouwen. De overgangsperiode laat het toe om de afbouw in een volgend bestuursakkoord en bijbehorende meerjarige BBC-cyclus te integreren, zonder bruuske impact op de huidige meerjarige cyclus.
Mag ik u vragen om deze brief te bezorgen aan de gemeenteraad zodat die rekening kan houden met mijn verzoek?
Ik verwijs graag naar het Lokaal Energie- en Klimaatpact waarmee de Vlaamse Regering de gemeenten die inspanningen leveren voor de energieomslag, steunt. Die ondersteuning vertaalt zich ook financieel. Voor 2021 is een enveloppe van 24,3 miljoen euro voorzien. In de komende jaren stellen we op dezelfde manier middelen ter beschikking.
Als u meer informatie wenst over het Lokaal Energie- en Klimaatpact en de energietransitie, kunt u mijn medewerker Elise Stevaert contacteren."
Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad zoals goedgekeurd op 30 april 2019, in het bijzonder artikel 15, § 1.
Enig artikel.- De gemeenteraad neemt kennis van het verzoek tot afbouw van lokale heffingen op masten en sleuven van Elia vanwege viceminister-president van de Vlaamse Regering en Vlaams minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen, de heer Bart Somers.
De burgemeester geeft de stand van zaken weer inzake de coronamaatregelen en vaccinatiestrategie.
De zitting wordt gesloten om 21u46.
De voorzitter sluit de zitting op 22/02/2022 om 21:46.
Namens Gemeenteraad,
Eric Van Snick
Algemeen directeur
Lieven Krikilion
Voorzitter