Terug
Gepubliceerd op 31/03/2022

Notulen  Gemeenteraad

di 22/02/2022 - 20:30 digitale zitting
Aanwezig: Lieven Krikilion, Voorzitter
Simon De Boeck, Burgemeester
Christa Dermez, Jan Depester, Herman Anthoons, Schepenen
Christine Vankersschaever, Linda De Schutter, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman, Pascale Van den Eeckhoudt, Raadsleden
Joris Samyn, Adjunct-algemeen directeur
Eric Van Snick, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Gunther De Wilde, Schepenen
Steve Dehandschutter, Kristoff Hemelinckx, Ellen Mathieu, Raadsleden

De voorzitter opent de zitting op 22/02/2022 om 20:33.

Door Carolien Ruebens en Jorg De Vriese, projectcoördinatoren van de provincie Vlaams Brabant wordt toelichting gegeven bij het project Landschapspark 'Boerenlandschap Pajottenland'.

  • Openbaar

    • Algemeen bestuur

      • Notulen van de gemeenteraad van 25 januari 2022 - goedkeuring.

        Aanwezig: Lieven Krikilion, Voorzitter
        Simon De Boeck, Burgemeester
        Christa Dermez, Jan Depester, Herman Anthoons, Schepenen
        Christine Vankersschaever, Linda De Schutter, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman, Pascale Van den Eeckhoudt, Raadsleden
        Joris Samyn, Adjunct-algemeen directeur
        Eric Van Snick, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Gunther De Wilde, Schepenen
        Steve Dehandschutter, Kristoff Hemelinckx, Ellen Mathieu, Raadsleden
        Aanleiding en doel

        De algemeen directeur legt de notulen voor van de vergadering van de gemeenteraad van 25 januari 2022.

        Juridische gronden

        Artikel 32 van het Decreet Lokaal Bestuur

        Advies medewerker/dienst

        Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de notulen, zoals voorgelegd door de algemeen directeur, goed te keuren.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Lieven Krikilion, Simon De Boeck, Christa Dermez, Jan Depester, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Linda De Schutter, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman, Pascale Van den Eeckhoudt, Joris Samyn, Eric Van Snick
        Voorstanders: Lieven Krikilion, Simon De Boeck, Christa Dermez, Jan Depester, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman, Pascale Van den Eeckhoudt
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Enig artikel.- De notulen van 25 januari 2022 worden goedgekeurd.

      • Politieke organen

        • PEVA Plattelandscentrum Pajottenland - Paddenbroek - wijziging van samenstelling van raad van bestuur.

          Aanwezig: Lieven Krikilion, Voorzitter
          Simon De Boeck, Burgemeester
          Christa Dermez, Jan Depester, Herman Anthoons, Schepenen
          Christine Vankersschaever, Linda De Schutter, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman, Pascale Van den Eeckhoudt, Raadsleden
          Joris Samyn, Adjunct-algemeen directeur
          Eric Van Snick, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Gunther De Wilde, Schepenen
          Steve Dehandschutter, Kristoff Hemelinckx, Ellen Mathieu, Raadsleden
          Aanleiding en doel

          Bij gemeenteraadsbesluit dd. 25 juni 2019 werden de volgende personen aangeduid als vertegenwoordigers in de raad van bestuur en algemene vergadering van de PEVA Plattelandscentrum Pajottenland - Paddenbroek:

          Voor de CD&V-fractie:

          1. Christa Dermez, Wijngaardstraat 81, 1755 Gooik

          2. Michel Doomst, Koekoekstraat 65, 1755 Gooik

          3. Simon De Boeck, Bruneaustraat 42, 1755 Gooik

          4. Samuel Billens, Klein Brusselstraat 1, 1755 Gooik

          5. Linda De Schutter, Processiestraat 36, 1755 Gooik

          Voor de N VA-fractie:

          1. Ellen Mathieu, Turkeyestraat 17, 1755 Gooik

          2. Philippe De Cock, Dorpsstraat 32D, 1755 Gooik

          Bij Ministerieel Besluit van 29 december 2021 werd er kennis genomen van het ontslag van de heer Doomst Michel als burgemeester m.i.v. 1 januari 2022.

          Overwegende dat het aangewezen is om in zijn vervanging als lid van de RVB te voorzien;

          Gelet op het voorstel van de CD&V-fractie om de heer Lieven Krikilion aan te duiden ter vervanging van de heer Doomst Michel.

          Bij e-mail van 14 februari 2022 werd aan de raadsleden gevraagd om via e-mail hun stemgedrag over te maken aan de algemeen directeur uiterlijk 22 februari om 12 uur.

          Gelet op het resultaat van deze stemming waaruit blijkt dat de heer Lieven Krikilion  de meerderheid van de geldig uitgebrachte stemmen heeft bekomen namelijk:

          - 15 ja-stemmen

          Juridische gronden

          Het decreet lokaal bestuur inzonderheid artikel 235.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Lieven Krikilion, Simon De Boeck, Christa Dermez, Jan Depester, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Linda De Schutter, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman, Pascale Van den Eeckhoudt, Joris Samyn, Eric Van Snick
          Resultaat: Met 17 niet gestemd
          Besluit

          Enig artikel.- Dhr. Lieven Krikilion wordt namens de CD&V-fractie aangeduid als vertegenwoordiger in de raad van bestuur van de PEVA Plattelandscentrum Pajottenland - Paddenbroek ter vervanging van de heer Doomst Michel.

    • Ondersteuning en burger

      • Personeel

        • Personeelsformatie gemeente en OCMW-personeel - aanpassing - goedkeuring.

          Aanwezig: Lieven Krikilion, Voorzitter
          Simon De Boeck, Burgemeester
          Christa Dermez, Jan Depester, Herman Anthoons, Schepenen
          Christine Vankersschaever, Linda De Schutter, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman, Pascale Van den Eeckhoudt, Raadsleden
          Joris Samyn, Adjunct-algemeen directeur
          Eric Van Snick, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Gunther De Wilde, Schepenen
          Steve Dehandschutter, Kristoff Hemelinckx, Ellen Mathieu, Raadsleden
          Aanleiding en doel

          Het bestuur wenst een aantal aanpassingen door te voeren in het organogram.

          Enerzijds heeft de financiële dienst nood aan extra ondersteuning gezien de bijkomende werking van financiën scholen (te innen facturen, bestelaanvragen, bestelbonnen, aanrekeningen). Daarnaast wordt een bijkomende functie van administratief deskundige ter ondersteuning van het beleid voorzien. Deze administratief deskundige wordt aangestuurd door de manager kwaliteit en beleid (inclusief opvolging en backup).

          De functie Manager Ondersteuning en Burger is niet ingevuld. Aan te sturen blokken werden verdeeld onder de coördinator ondersteunende diensten en manager kwaliteit.

          Vanaf 1/1/2023 wordt uitbreiding voorzien voor de functie van administratief medewerker op de financiële dienst van 0,5 FTE C1-C3 naar 1 FTE C1-C3.

          De onthaalfunctie van C1-C3 in het huidige organogram voorzien bij de pool ‘Ondersteuning en ICT’ wordt gewijzigd naar een functie op als administratief deskundige B1-B3 ter ondersteuning aan het beleid, onder directe leiding van de manager kwaliteit en beleid.

          De functie van coördinator B4-B5 die voorzien was in uitdoving wordt behouden en heet voortaan coördinator Ondersteuning en ICT.

          Juridische gronden
          • Het Decreet Lokaal Bestuur inzonderheid artikel 161 waarbij bepaald wordt dat de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn een gezamenlijk organogram van de diensten van de gemeente en van het OCMW dienen vast te stellen
          • Het Gemeenteraadsbesluit van 27 november 2018: Goedkeuring van de aanpassing van de personeelsformatie en gemeenschappelijk organogram van gemeente en OCMW, aangepast bij gemeenteraadsbesluit van 28 september 2021.
          Verwijzingen
          • het syndicaal akkoord bereikt in vergadering van het Hoog Overlegcomité  dd. 7 februari 2022
          • het model tot aanpassing van het organogram, opgesteld door Jurplus met referentie goog-pbp-org-20220120-o.
          Advies medewerker/dienst

          Positief advies van het managementteam d.d. 11 januari 2022.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Lieven Krikilion, Simon De Boeck, Christa Dermez, Jan Depester, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Linda De Schutter, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman, Pascale Van den Eeckhoudt, Joris Samyn, Eric Van Snick
          Voorstanders: Lieven Krikilion, Simon De Boeck, Christa Dermez, Jan Depester, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Linda De Schutter, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman, Pascale Van den Eeckhoudt
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Artikel 1.- De aanpassing van het organogram zoals voorgesteld in het voorstel opgesteld door Jurplus met referentie goog-pbp-org-20220120-o en gevoegd als bijlage bij dit besluit wordt goedgekeurd.

          Artikel 2.- De personeelsleden worden via de nieuwsbrief op de hoogte gebracht van de aanpassing van het organogram. De actuele versie van het organogram wordt elektronisch ter beschikking gesteld van het personeel via CC-net.

    • Wonen en omgeving

      • Ruimtelijke ordening

        • Kosteloze grondafstand Blokstraat (VK2021/12).

          Aanwezig: Lieven Krikilion, Voorzitter
          Simon De Boeck, Burgemeester
          Christa Dermez, Jan Depester, Herman Anthoons, Schepenen
          Christine Vankersschaever, Linda De Schutter, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman, Pascale Van den Eeckhoudt, Raadsleden
          Joris Samyn, Adjunct-algemeen directeur
          Eric Van Snick, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Gunther De Wilde, Schepenen
          Steve Dehandschutter, Kristoff Hemelinckx, Ellen Mathieu, Raadsleden
          Aanleiding en doel

          Er werd een aanvraag ingediend door mevrouw De Buys Anja, Ninoofsesteenweg 96 - 1570 Galmaarden en de heer De Buys Francis, Lenniksestraat 98 - 1755 Gooik voor het bekomen van een omgevingsvergunning voor het verkavelen van een perceel voor het oprichten van twee woningen (1 in gesloten verband & 1 in half-open verband) gelegen te Gooik, Blokstraat - kadastrale ligging 1° afdeling, sectie C nrs. 113 B & 114 B.

          Bij de aanvraag is grondafstand voorzien.

          De aanvrager van de vergunning heeft zich akkoord verklaard om de grondafstand kosteloos aan de gemeente af te staan.

          De aanvraag werd openbaar gemaakt volgens de regels vermeld in het besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april betreffende de omgevingsvergunning. Tijdens het openbaar onderzoek van 1 november 2021 tot en met 30 november 2021 werd één digitaal bezwaarschrift ingediend. Dit bezwaarschrift wordt als bijlage toegevoegd.

          Juridische gronden

          Artikel 4.2.17 §2 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening d.d. 1 september 2009 houdende het kosteloos afstaan van grond uit reden van openbaar nut om ingelijfd te worden in het openbaar domein is van toepassing.

          Advies medewerker/dienst

          Er wordt een gunstig advies verleend m.b.t. de voorgestelde grondafstand zoals weergegeven op het plan.

          Aangezien het bezwaarschrift deels over de rooilijn gaat mag de gemeenteraad zich enkel uitspreken over dit deel van het bezwaar.

          Motivering medewerker/dienst

          Gunstig

          Tussenkomsten

          Door raadslid Philippe De Cock van de n va-fractie wordt gevraagd waarom er enkel een " Aanleiding en doel" in het agendapunt van de gemeenteraad van 23 februari 2021: "Stedenbouwkundige richtlijnen/zoneringskaart" werd genotuleerd. De algemeen directeur bevestigt bij deze dat agendapunten die geagendeerd worden als "kennisname" louter informatief zijn voor de vergadering en in de verslaggeving technisch verwerkt worden met de omschrijving gevolgd door "ter kennis genomen" waarbij enkel in aanleiding en doel een mogelijke toelichting wordt vermeld alsook mogelijke vragen van raadsleden en mogelijke replieken.  Hij meldt dat dit een toonbeeld van een omgevingsaanvraag is welke ingaat tegen de stedenbouwkundige richtlijnen die de gemeente zelf heeft bepaald.  De burgemeester verduidelijkt dat het in dit agendapunt enkel de grondafstand m.b.t. de omgevingsvergunning betreft en dat de inhoudelijke afweging door het college wordt behandeld.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Lieven Krikilion, Simon De Boeck, Christa Dermez, Jan Depester, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Linda De Schutter, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman, Pascale Van den Eeckhoudt, Joris Samyn, Eric Van Snick
          Voorstanders: Lieven Krikilion, Simon De Boeck, Christa Dermez, Jan Depester, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Linda De Schutter, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman, Pascale Van den Eeckhoudt
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Enig artikel.- De in considerans vermelde grondafstand betreffende de aanvraag van mevrouw De Buys Anja, Ninoofsesteenweg 96 - 1570 Galmaarden en de heer De Buys Francis, Lenniksestraat 98 - 1755 Gooik voor het bekomen van een omgevingsvergunning voor het het verkavelen van een perceel voor het oprichten van twee woningen (1 in gesloten verband & 1 in half-open verband) gelegen te Gooik, Blokstraat - kadastrale ligging 1° afdeling, sectie C nrs. 113 B & 114 B., wordt kosteloos afgestaan uit reden van openbaar nut in uitvoering van artikel 4.2.17 §2 van de VCRO d.d. 1 september 2009 om ingelijfd te worden in het openbaar domein.

    • Varia

      • Kennisgeving verzoek tot afbouw lokale heffingen op masten en sleuven van Elia vanwege Vlaams minister Bart Somers.

        Aanwezig: Lieven Krikilion, Voorzitter
        Simon De Boeck, Burgemeester
        Christa Dermez, Jan Depester, Herman Anthoons, Schepenen
        Christine Vankersschaever, Linda De Schutter, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman, Pascale Van den Eeckhoudt, Raadsleden
        Joris Samyn, Adjunct-algemeen directeur
        Eric Van Snick, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Gunther De Wilde, Schepenen
        Steve Dehandschutter, Kristoff Hemelinckx, Ellen Mathieu, Raadsleden
        Aanleiding en doel

        Op 10 november 2021 heeft de algemeen directeur volgende e-mail ontvangen de heer Bart Somers, viceminister-president van de Vlaamse Regering en Vlaams minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen met verzoek om deze aan de gemeenteraad te bezorgen: 

        "Geachte algemeen directeur,
        Beste Eric,

        Het is belangrijk dat we als regio minder afhankelijk worden van fossiele brandstoffen. Dat streven past mooi binnen de energietransitie en de klimaatambities uit het Vlaams Energie- en Klimaatplan (9 december 2019) en het Lokaal Energie- en Klimaatpact (4 juni 2021). We kijken naar fossielvrije alternatieven zoals hernieuwbare elektriciteit om dat te bewerkstelligen in onze gebouwen, mobiliteit, landbouw, afvalverwerking en kleine industrie. Op alle overheidsniveaus zetten we daar sterker op in.

        Ook de lokale besturen gaven duidelijk te kennen dat ze werk willen maken van de energietransitie en de klimaatambities. Ze hebben daartoe het Europese Burgemeestersconvenant en recent ook het Energie- en Klimaatpact ondertekend.

        We moeten ervoor zorgen dat elektriciteit minder duur wordt dan de fossiele alternatieven om de omslag naar hernieuwbare energie volop kansen te geven. In dat scenario worden investeringen in duurzame energiesystemen meer rendabel. Denk aan een warmtepomp of een elektrische wagen.

        De elektriciteitsfactuur weerspiegelt ook de kosten van de netbeheerder om elektriciteit te leveren en andere, opgelegde kostencomponenten. Een kostencomponent die we kunnen vermijden, is de verrekening in de individuele facturen van lokale heffingen op masten en sleuven. Momenteel rekenen we in totaal zo’n 11 miljoen euro aan lokale belastingen door aan de elektriciteitsafnemer. De consument betaalt daar bovenop nog btw.

        De Vlaamse Regering kondigde recent bijkomende klimaatmaatregelen aan. Daarom vragen we om vanaf 5 november 2021 geen nieuwe principiële beslissing meer te nemen die een lokale heffing op masten en sleuven van Elia invoert. Steden en gemeenten met een dergelijke heffing vragen we om die tegen 1 januari 2026 volledig af te bouwen. De overgangsperiode laat het toe om de afbouw in een volgend bestuursakkoord en bijbehorende meerjarige BBC-cyclus te integreren, zonder bruuske impact op de huidige meerjarige cyclus.

        Mag ik u vragen om deze brief te bezorgen aan de gemeenteraad zodat die rekening kan houden met mijn verzoek?

        Ik verwijs graag naar het Lokaal Energie- en Klimaatpact waarmee de Vlaamse Regering de gemeenten die inspanningen leveren voor de energieomslag, steunt. Die ondersteuning vertaalt zich ook financieel. Voor 2021 is een enveloppe van 24,3 miljoen euro voorzien. In de komende jaren stellen we op dezelfde manier middelen ter beschikking.

        Als u meer informatie wenst over het Lokaal Energie- en Klimaatpact en de energietransitie, kunt u mijn medewerker Elise Stevaert contacteren."

        Juridische gronden

        Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad zoals goedgekeurd op 30 april 2019, in het bijzonder artikel 15, § 1.

        Besluit

        Enig artikel.- De gemeenteraad neemt kennis van het verzoek tot afbouw van lokale heffingen op masten en sleuven van Elia vanwege viceminister-president van de Vlaamse Regering en Vlaams minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen, de heer Bart Somers.

      • Coronamaatregelen en vaccinatiestrategie - stand van zaken.

        Aanwezig: Lieven Krikilion, Voorzitter
        Simon De Boeck, Burgemeester
        Christa Dermez, Jan Depester, Herman Anthoons, Schepenen
        Christine Vankersschaever, Linda De Schutter, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman, Pascale Van den Eeckhoudt, Raadsleden
        Joris Samyn, Adjunct-algemeen directeur
        Eric Van Snick, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Gunther De Wilde, Schepenen
        Steve Dehandschutter, Kristoff Hemelinckx, Ellen Mathieu, Raadsleden
        Aanleiding en doel

         De burgemeester geeft de stand van zaken weer inzake de coronamaatregelen en vaccinatiestrategie.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Lieven Krikilion, Simon De Boeck, Christa Dermez, Jan Depester, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Linda De Schutter, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman, Pascale Van den Eeckhoudt, Joris Samyn, Eric Van Snick
        Resultaat: Met 17 niet gestemd

De zitting wordt gesloten om 21u46.

De voorzitter sluit de zitting op 22/02/2022 om 21:46.

Namens Gemeenteraad,

Eric Van Snick
Algemeen directeur

Lieven Krikilion
Voorzitter