De voorzitter opent de zitting op 30/04/2024 om 20:04.
Omwille van technische problemen was de streaming en opname tijdelijk onderbroken. Bij enkele agendapunten werden daarom tussenkomsten genotuleerd.
Door Frank Nevens van Opgewekt Pajottenland wordt toelichting gegeven over de engagementen die Gooik heeft genomen met het ondertekenen van het Burgemeestersconvenant (en het daaraan gekoppelde SECAP) en van LEKP.
Tijdens de behandeling van agendapunt 6 vraagt raadslid Patrick Week het woord. Hij verklaart dat hij niet langer zal zetelen als raadslid vanuit de CD&V-fractie maar als onafhankelijke.
De voorzitter en de leden van de gemeenteraad nemen hiervan akte.
D e-mail dd. 16 maart 2024, gericht aan de voorzitter van de gemeenteraad, van Herman Anthoons waarbij hij zijnontslag indient als schepen m.i.v. 1 mei 2024.
Het Decreet Lokaal Bestuur inzonderheid artikel 48.
Enig artikel.- De gemeenteraad neemt kennis van het schriftelijk ontslag van de heer Herman Anthoons als schepen met ingang van 1 mei 2024.
De e-mail dd. 15 april 2024 gericht aan de voorzitter van de gemeenteraad, van Ellen Vereman waarbij zij haar ontslag indient als gemeenteraadslid.
Dit ontslag gaat in vanaf de ontvangst door de voorzitter van de gemeenteraad.
Het Decreet Lokaal Bestuur inzonderheid artikel 13.
Enig artikel.- De gemeenteraad neemt kennis van het schriftelijk ontslag van mevr. Ellen Vereman als gemeenteraadslid.
Het gemeenteraadsbesluit van 22 januari 2019 waarbij de schepenen werden verkozen.
Het gemeenteraadsbesluit van heden waarbij kennis wordt genomen van het ontslag ingediend door Herman Anthoons als schepen met ingang van 1 mei 2024.
De voordrachtsakte waarbij Lieven Krikilion wordt voorgedragen als kandidaat-schepen tot einde legislatuur.
De voordrachtsakte werd op 26 maart 2024 ingediend bij de algemeen directeur.
De voordrachtsakte van de kandidaat-schepen voldoet aan de decretaal voorziene ontvankelijkheidsvereisten en bevindt zich niet in een situatie van onverenigbaarheid.
De heer Lieven Krikilion wordt uitgenodigd om in handen van de burgemeester de voorgeschreven eed af te leggen.
Overwegende dat de kandidaat-schepen na de eedaflegging van rechtswege lid wordt van het vast bureau.
Het decreet lokaal bestuur, in het bijzonder de artikels 42, 43 § 4, 44, 45, 47, 49, 79 en 80.
Artikel 1.- De heer Lieven Krikilion wordt met ingang van 1 mei 2024 verkozen verklaard als schepen.
Artikel 2.- Het aantal schepenen wordt vastgesteld op 3.
Artikel 3.- De rangorde van de schepenen wordt als volgt vastgesteld:
Christa Dermez, eerste schepen
Jonas De Maeseneer, tweede schepen
Samuel Billens, derde schepen
Lieven Krikilion, vierde schepen
Artikel 4.- De voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst, Jonas De Maeseneer, wordt van rechtswege toegevoegd aan het college van burgemeester en schepenen.
De comitévoorzitter is een volwaardig lid van het college en komt in aanmerking voor de interne werking binnen het college. Hij heeft ook stemrecht in het college/vast bureau.
De algemeen directeur legt de notulen voor van de vergadering van de gemeenteraad van 26 maart 2024.
Artikel 32 van het Decreet Lokaal Bestuur
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de notulen, zoals voorgelegd door de algemeen directeur, goed te keuren.
Enig artikel.- De notulen van de gemeenteraad van 26 maart 2024 worden goedgekeurd.
Conform artikel 21 van het Decreet Lokaal Bestuur werd op 25 april 2024 door de N-VA-fractie verzocht om volgend punt toe te voegen aan de agenda:
"Motie ter vervanging van de voorzitter van de gemeenteraad in gevolge zijn eedaflegging als schepen."
Aanleiding en context
Bij de installatie van de nieuwe gemeenteraad in januari 2019 merkten wij met het aanstellen van Dhr. Lieven Krikilion als voorzitter van de Raad een trendbreuk op met het verleden. Waar de toenmalig burgemeester de voorbije legislaturen zijn mandaat steeds combineerde met het voorzitterschap van de Gemeenteraad, waren wij verheugd dat dit in deze legislatuur niet langer het geval zou zijn.
Naar mening van de N-VA-fractie kan een uitvoerend mandaat niet langer gecombineerd worden met het voorzitterschap van de Gemeenteraad. Onze fractie hecht een onmeetbare waarde aan de onpartijdigheid die een voorzitter aan de dag moet brengen bij het in goede banen leiden van de debatten.
Nu Dhr. Herman Anthoons opgevolgd wordt door Dhr. Krikilion, is onze fractie dan ook verontwaardigd dat er geen nieuwe gemeenteraadsvoorzitter wordt voorgedragen.
Motivering
Gelet op
Besluit
Artikel 1.- De Gemeenteraad erkent dat de onpartijdigheid van haar voorzitter van groot belang is.
Artikel 2.- De Gemeenteraad onderschrijft dat het onwenselijk is om het voorzitterschap van de Raad te combineren met een uitvoerend mandaat in het College van Burgemeester en Schepenen.
Artikel 3.- De Gemeenteraad vraagt Dhr. Lieven Krikilion om onverwijld af te treden als voorzitter en nodigt de fracties in de Raad uit om in onderling overleg een nieuwe voorzitter voor te dragen.
Enig artikel.- Het bijkomend agendapunt ingediend door de N-VA-fractie "Motie ter vervanging van de voorzitter van de gemeenteraad in gevolge zijn eedaflegging als schepen"
wordt verworpen.
Het feit dat de gemeente vennoot is van Creadiv nv.
De uitnodigingsmail met documentatie van 21 maart 2024 van Creadiv nv voor de algemene vergadering van 17 mei 2024 met volgende agenda:
1. Verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2023.
2. Verslag van de commissaris over zijn werkzaamheden in het boekjaar 2023.
3. Onttrekking aan onbeschikbare reserve.
4. Goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2023.
Goedkeuring van de winstverdeling.
5. Kwijting aan bestuurders en commissaris.
6. Ontslag en benoeming bestuurders.
7. Benoeming commissaris.
8. Rondvraag.
Bij gemeenteraadsbesluit dd. 30 april 2019 werden de heer Lieven Krikilion en mevr. Pascale Souffriau aangeduid als volmachtdragers voor de volledige legislatuur.
Het decreet lokaal bestuur inzonderheid artikel 432, alinea 3.
Artikel 1.- Voormelde agenda van de algemene vergadering van Creadiv nv van 17 mei 2024 goed te keuren.
Artikel 2.- Aan de effectieve volmachtdrager en in voorkomend geval de plaatsvervangende volmachtdrager, die bij gemeenteraadsbesluit van 30 april 2019 werden aangeduid voor de volledige legislatuur, wordt mandaat verleend om op de algemene vergadering van Creadiv nv van 17 mei 2024 te handelen en te beslissen conform de beslissingen van deze gemeenteraad.
Artikel 3.- Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van de hierbij genomen beslissingen en deze over te maken aan de toezichthoudende overheid en er kennis van te geven aan Creadiv nv ter attentie van mevrouw Isabel Debuck en dit via e-mail naar secretariaat@efin.be.
Het feit dat de gemeente aangesloten is bij Fluvius Opdrachthoudende Vereniging.
Het feit dat de gemeente per aangetekend schrijven van 28 maart 2024 werd opgeroepen om op digitale wijze deel te nemen aan de Algemene Vergadering tevens Jaarvergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging op 5 juni 2024;
Het feit dat een dossier met documentatiestukken aan de gemeente per brief van 28 maart 2024 werd overgemaakt.
Bij gemeenteraadsbesluit van 26 februari 2019 werden de heer Samuel Billens en de heer Patrick Week respectievelijk als effectief vertegenwoordiger en plaatsvervanger aangeduid tot het einde van de gemeentelijke legislatuur.
Het decreet lokaal bestuur inzonderheid artikel 432, alinea 3, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
Artikel 1.-Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Algemene Vergadering tevens Jaarvergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging d.d. 5 juni 2024 met als agendapunten:
Artikel 2.-De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de digitale Algemene Vergadering tevens Jaarvergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging op 5 juni 2024 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Artikel 3.-Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde be- slissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan Fluvius Opdrachthoudende Vereniging, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
Het feit dat de gemeente Gooik aangesloten is bij Creat Services dv;
De statuten van Creat Services dv;
De oproepingsbrief voor de algemene vergadering van Creat Services dv op 18 juni 2024, waarin de agenda werd meegedeeld.
Door de gemeenteraad werd in zitting van 26 februari 2019 de heer Gunther De Wilde aangeduid als effectief vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen.
De bepalingen van het Decreet Lokaal Bestuur.
Artikel 1.- De gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de algemene vergadering Creat Services dv van 18 juni 2024 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten:
1. Wijziging van vermogen
2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijziging van vermogen
3. Verslag van de Raad van Bestuur over het boekjaar 2023
4. Verslag van de commissaris
5. a. Goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2023 afgesloten per 31 december 2023
b. Goedkeuring van de voorgestelde winstverdeling over het boekjaar 2023
6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
7. Actualisering presentievergoeding
8. Statutaire benoemingen
Varia
Artikel 2.- De gemeenteraad draagt de aangeduide vertegenwoordiger, met name de heer Gunther De Wilde op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de algemene vergadering van Creat Services dv vastgesteld op 18 juni 2024, te onderschrijven en zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.
Artikel 3.- Een afschrift van dit besluit zal verzonden worden:
- hetzij per post t.a.v. Creat Services dv, p/a Intercommunaal Beheer, Stropstraat 1 te 9000 Gent
- hetzij bij voorkeur per elektronische post naar het e-mailadres 20240618AV@farys.be
De aansluiting van het OCMW bij Haviland Intercommunale die werd opgericht op 24 maart 1965 bij oprichtingsakte verschenen in de Bijlage tot het Belgisch Staatsblad van 16 april 1965 onder het nummer 8226 EN verlengd werd op 23 oktober 2019, verschenen in de Bijlage tot het Belgisch Staatsblad van 21 november 2019 onder het nummer 19151652;
Overwegende dat Haviland Intercommunale als intergemeentelijk samenwerkingsverband voor de ruimtelijke ordening en de economisch sociale expansie van het arrondissement Halle-Vilvoorde, een dienstverlenende vereniging is die wordt beheerst door het Decreet Lokaal Bestuur.
De gemeenteraadsbeslissing dd 26 februari 2019 waarbij de heer Jonas De Maeseneer en mevrouw Laura Timmermans respectievelijk als effectief en plaatsvervangend vertegenwoordiger werden aangeduid.
Gelet op de oproepingsbrief van 16 april 2024 tot de gewone algemene vergadering van Haviland Intercommunale van 19 juni 2024 met volgende agendapunten:
Artikel 432 van het Decreet Lokaal Bestuur dat de organisatie regelt van de algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging.
Artikel 432 van het Decreet Lokaal Bestuur dat bepaalt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient herhaald te worden voor elke vergadering.
Artikelen 77 en 78 van het Decreet Lokaal Bestuur dat de bevoegdheden van de OCMW-raad bepaalt.
Artikel 1.- De agendapunten van de gewone algemene vergadering van Haviland Intercommunale dd. 19 juni 2024 worden goedgekeurd.
Artikel 2.- De reeds gevolmachtigde effectieve afgevaardigde en plaatsvervangend afgevaardigde - gedurende de huidige legislatuur - is gemandateerd om de agendapunten op de gewone algemene vergadering van Haviland Intercommunale dd. 19 juni 2024 goed te keuren.
Artikel 3.- Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit.
Het feit dat de gemeente voor één of meerdere activiteiten aangesloten is bij de opdrachthoudende vereniging Fluvius West.
Het feit dat de gemeente per aangetekend schrijven van 18 maart 2024 werd opgeroepen om deel te nemen aan de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van Fluvius West die op 18 juni 2024 plaatsheeft op "Domein Vossenberg, Hogestraat 194 te 8830 Hooglede.
Het feit dat de agenda met documentatiestukken opgesteld werd door de Raad van Bestuur in zitting van 18 maart 2024.
Bij gemeenteraadsbesluit dd. 26 februari 2019 werden mevr. Ellen Mathieu en dhr. Philippe De Cock, respectievelijk effectief vertegenwoordiger en plaatsvervanger aangeduid als volmachtdragers tot het einde van de legislatuur.
Artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering.
Artikel 1.- Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius West d.d. 19 juni 2024:
Artikel 3.- De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius West op 19 juni 2024 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Artikel 4.-Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Fluvius West, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
Het feit dat de gemeente voor één of meerdere activiteiten aangesloten is bij de opdrachthoudende vereniging Riobra.
Het feit dat de gemeente per aangetekend schrijven van 28 maart 2024 werd opgeroepen om deel te nemen aan de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van Riobra die op 24 juni 2024 om 18u00 plaatsheeft in de feestzaal van het Fluvius-gebouw, Diestsesteenweg 126, te 3210 Lubbeek.
Het feit dat de agenda met documentatiestukken opgesteld werd door de Raad van Bestuur in zitting van 11 maart 2024.
Het feit dat een dossier met documentatiestukken aan de gemeente per brief van 28 maart 2024 overgemaakt werd.
Bij gemeenteraadsbesluit van 26 februari 2019 werd mevr. Christine Vankersschaever als plaatsvervanger aangeduid tot het einde van de gemeentelijke legislatuur.
Bij gemeenteraadsbesluit van 28 september 2021 werd dhr. Lieven Krikilion als effectieve vertegenwoordiger aangeduid tot het einde van de gemeentelijke legislatuur.
Artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering.
Artikel 1.- Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Algemene Vergadering tevens jaarvergadetring van de opdrachthoudende vereniging Riobra d.d. 24 juni 2024:
1. Kennisneming verslagen van Riobra van de Raad van Bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2023.
2. Goedkeuring van de jaarrekening van Riobra afgesloten op 31 december 2023 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).
3. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig art. 6:114 en volgend WVV.
4. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de regionale bestuurscomités en de commissaris van Riobra met betrekking tot het boekjaar 2023.
5. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven) activiteiten.
6. Statutaire benoemingen.
7. Statutaire mededelingen.
Artikel 2.-De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Riobra op 24 juni 2024 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Artikel 3.-Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Riobra, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be .
Het feit dat de gemeente voor één of meerdere activiteiten aangesloten is bij de opdrachthoudende vereniging PBE.
Het feit dat de gemeente per aangetekend schrijven van 2 april 2024 werd opgeroepen om deel te nemen aan de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van PBE die op 25 juni 2024 plaatsheeft in de feestzaal van het Fluvius-gebouw, Diestsesteenweg 126, te 3210 Lubbeek.
Het feit dat de agenda met documentatiestukken opgesteld werd door de Raad van Bestuur in zitting van 11 maart 2024.
Het feit dat een dossier met documentatiestukken aan de gemeente per brief van 2 april 2024 overgemaakt werd.
Gemeenteraadsbesluit van 26 februari 2019 waarbij dhr. Lieven Krikilion en dhr. Jonas De Maeseneer respectievelijk als effectief vertegenwoordiger en plaatsvervanger werden aangeduid tot het einde van de gemeentelijke legislatuur.
Artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering.
Artikel 1 [Agenda]
Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging PBE d.d. 25 juni 2024:
1. Kennisneming verslagen van PBE van de Raad van Bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2023.
2. Goedkeuring van de jaarrekening van PBE afgesloten op 31 december 2023 (balans, resultaten-rekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).
3. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig art. 6:114 en volgend WVV.
4. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de regionale bestuurscomités en de commissaris van PBE met betrekking tot het boekjaar 2023.
5. Aanbod tot aankoop aandelen Publi-T.
6. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten.
7. Statutaire benoemingen.
8. Statutaire mededelingen
Artikel 2 [Aanbod tot aankoop aandelen in Publi-T]
De gemeenteraad verzoekt de Algemene Vergadering van PBE om de beslissing van de Raad van Bestuur van PBE van 11 maart 2024 om 35.938 aandelen Publi-T te verkopen aan de Vlaamse Energieholding (VEH) (12.577 aandelen) en CREADIV (23.361 aandelen) aan de prijs van 1.457,00 euro per aandeel te bekrachtigen. Dit aanbod situeert zich in het kader van de reorganisatie van de Vlaamse aanwezigheid van de lokale besturen in Publi-T en in Publigas en de uitkanteling van de belangen van PBE in Publi-T naar de Vlaamse Energieholding (VEH). De eerste te doorlopen fase hiervan betreft de verkoop van de aandelen Publi-T van PBE aan enerzijds VEH en anderzijds CREADIV.
Artikel 3.-De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging PBE op 25 juni 2024 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Artikel 4.-Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging PBE, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be .
Voor de uitvoering van de aanleg van een buffergracht in de Asseveldstraat is het nodig om een deel van het perceel gelegen te Gooik en kadastraal gesitueerd Gooik, 3e afdeling Kester, sectie E, deel van perceelnummer 443 volgens bijgevoegd plan met een oppervlakte van 147m² en eigendom van mr. Michel Van Ongeval, wonende te Goteringenstraat 15, 1755 Gooik en mevr. Christel Buyse, Rue Moulin Duquesne 20, 7830 Opzullik aan te kopen. De aanleg van de buffergracht maakt deel uit van de rioleringswerken van de Asseveldstraat.
Het Gemeentedecreet van 15 juli 2005, artikel 43, § 2, 12°.
Het Burgerlijk Wetboek, artikelen 1582 t.e.m. 1701.
Het desbetreffende JBR nr. is 2024/GBB/0200-00/2240000/IP-22.
Artikel 1.- De gemeenteraad gaat akkoord met de aankoop van een deel van het perceel gelegen te Gooik, en kadastraal gesitueerd Gooik, 3e afdeling Kester, sectie E, deel van perceelnummer 443 volgens bijgevoegd plan met een oppervlakte van 147m² en eigendom van mr. Michel Van Ongeval, wonende te Goteringenstraat 15, 1755 Gooik en mevr. Christel Buyse, Rue Moulin Duquesne 20, 7830 Opzullik aan de prijs van 12€/m² x 147m² plus wederbeleggingsvergoeding van 30% = 2.293,2 €.
Artikel 2.- Tot goedkeuring van de bij onderhavig besluit gevoegde onderhandse overeenkomst.
Een subsidie-aanvraag werd door Fluvius cvba ingediend bij de VMM voor de aanleg van gescheiden riolering in de Kesterheide, Kesterweg, Heidestraat en Berghomstraat in Kester. Voor dit project werd op de gemeenteraad van 29/3/2023 een samenwerkingsovereenkomst afgesloten.
Op de gemeenteraad van 26 maart 2024 werd ook de engagementsverklaring goedgekeurd voor dit project.
Het gedeelte Kesterheide zal echter worden uitgevoerd door Aquafin. Daardoor is ook een samenwerkingsovereenkomst nodig tussen Aquafin, Fluvius en de gemeente. Het doel van het project blijft ongewijzigd:
Als opdrachtgevend bestuur duidt Fluvius de leidend ambtenaar aan. De leidend ambtenaar neemt de leiding der werken waar.
Fluvius en Aquafin wensen de riolering in voornoemde straat aan te leggen en/of te vernieuwen.
De gemeente Gooik wenst de wegenis te vernieuwen en eventueel aan te passen.
Alle partijen zijn van oordeel dat de uitvoering van de werken voor rekening van de verschillende overheden in het algemeen belang kunnen samengevoegd worden.
Gelet het bij onderhavig besluit gevoegde samenwerkingsovereenkomst met Fluvius cvba.
Fluvius stelde reeds een studie bureau aan voor het ontwerp, opvolging en veiligheidscoördinatie. De gunning van Studiebureau Goegebeur - D' Hauwere wordt in bijlage toegevoegd aan deze nota.
Het Decreet Lokaal Bestuur meerbepaald de artikels 40 en 41.
Participerende partijen hebben volegnde ruwe raming opgemaakt voor de geplande infrastructuurwerken inclusief de projectgerelateerde kosten. Het gaat in dit geval over het volledige project dus niet enkel het Aquafingedeelte.
Aquafin: € 1.387.738
Rioolbeheerder Fluvius: € 2.921.280
Gemeente Gooik: € 26911.10
Artikel 1.-De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst met Fluvius cvba en Aquafin inzake het rioleringsproject "R/005605 Kesterheide" goed.
In het kader van de opdracht “Stabilisatie van wegzakkend talud in de Bosstraat” werd een bestek met nr. 2024-006 opgesteld door de dienst openbare werken.
In de Bosstraat te Gooik ter hoogte van nr. 35 is er naast de weg een talud van ongeveer 40m een een 5tal meter steil naar beneden. Dit talud lijkt te bewegen en er komen scheuren in de aansluitingen van de weg. Dit kan op termijn de stabiliteit van de woning bedreigen.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 40.000,00 excl. btw of € 48.400,00 incl. 21% btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Als limietdatum voor het indienen van de offertes wordt 24 mei 2024 om 11.00 uur voorgesteld.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 143.000,00 niet).
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in 2024/GBB/0200-00/2240000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN.
Artikel 1.- Het bestek met nr. 2024-006 en de raming voor de opdracht “Stabilisatie van wegzakkend talud in de Bosstraat”, opgesteld door de dienst openbare werken worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 40.000,00 excl. btw of € 48.400,00 incl. 21% btw.
Artikel 2.- Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Artikel 3.- De offertes dienen het bestuur ten laatste te bereiken op 24 mei 2024 om 11.00 uur.
In het kader van de opdracht “Raamovereenkomst voor het uitvoeren van kleinschalige klinkerwerken voor 1 jaar” werd een bestek met nr. 2024-005 opgesteld door de dienst openbare werken.
Het gaat over het uitvoeren van kleinschalige klinkerwerken zoals het aanleggen van toegangen aan nieuwbouwwoningen, het herstellen van verzakte stukken voetpad,...
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 49.350,00 excl. btw of € 59.713,50 incl. 21% btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 143.000,00 niet) en artikel 43.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 49.350,00 excl. btw of € 59.713,50 incl. 21% btw.
Er wordt voorgesteld om voor deze kost gebruik te maken van GBB/0200-00/2240000/IP-GEEN.
De N-VA-fractie stelt de vraag of het uitbesteden van klinkerwerken er op wijst dat er te weinig werkkracht is bij openbare werken om dergelijke eenvoudige werken zelf uit te voeren.
De burgemeester antwoordt dat de opdrachtenlijst voor openbare werken zeer lang is. Er gaat ook veel tijd en mankracht naar de ondersteuning van vele evenementen in de gemeente. Om er voor te zorgen dat voorziene werken tijdig uitgevoerd worden is een uitbesteding van klinkerwerken noodzakelijk.
Artikel 1.- Het bestek met nr. 2024-005 en de raming voor de opdracht “Uitvoeren van kleinschalige klinkerwerken”, opgesteld door de dienst openbare werken worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 49.350,00 excl. btw of € 59.713,50 incl. 21% btw.
Artikel 2.- Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Artikel 3.-De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het exploitatiebudget van 2024, op JBR/GBB/0200-00/2240000/IP-GEEN.
.
Naar aanleiding van de ondertekening van het Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0 op 28 september 2021, dient er jaarlijks een rapportering te worden voorgelegd aan de gemeenteraad.
Voor de rapportering wordt gebruikt gemaakt van het Lokaal Klimaatpactportaal, waar de Vlaamse overheid de monitoring van de doelstellingen bijhoudt.
Na voorleggen van de rapportering aan de gemeenteraad moet de rapportering ingediend worden bij het Agentschap Binnenlands Bestuur.
Bijlage: Rapportering 2023
GR-besluit 22 december 2020 - Ondertekening van het Burgemeestersconvenant 2030
GR-besluit 28 september 2021 - Ondertekening van het Vlaams Energie- en Klimaatplan 2021-2030
Enig artikel-. De gemeenteraad neemt kennis van de rapportering 2023 in verband met het Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0.
In september 2007 sloten het OCMW Gooik, de gemeente Gooik en CKO 't Breugelkind vzw een samenwerkingsovereenkomst af waarbij voornoemde vzw een kindercrèche Zonnetje Gooik zou oprichten met een capaciteit van 22 plaatsen. De uitbating en organisatie gebeurt door CKO 't Breugelkind vzw, het ter beschikking stellen en inrichten van infrastructuur (vestigingsplaats) door het gemeentebestuur en het ter beschikking stellen van personeel (1 FTE teamcoördinator, 3.5 FTE kinderbegeleidsters, 0.5 FTE technisch beambte) aan de vzw door het OCMW. Alle inkomsten worden geïnd door de VZW en jaarlijks, na aftrek van de werkingskosten, doorgestort aan het OCMW. In 2009 werd de samenwerkingsovereenkomst aangepast inzake personeel (0.5 FTE teamcoördinator, 4 FTE kinderbegeleidsters, 0.5 FTE technisch beambte). In 2014 verwierf CKO 't Breugelkind vzw subsidies ihkv inkomensgerelateerde opvang voor 21 kindplaatsen. De samenwerkingsovereenkomst werd opnieuw aangepast en er werd door de VZW een vaste financiële vergoeding van 15.000 EUR per jaar (indexeerbaar) gevraagd aan het lokaal bestuur.
Sinds 2008 is het kinderdagverblijf Zonnetje Gooik gehuisvest in containerunits. Na 15 jaar intensief gebruik zijn deze containers afgeleefd en aan vervanging toe. Het lokaal bestuur had daartoe in het MJP 2023-2025 354.745 EUR voorzien. Dit bedrag zou volstaan voor de bouw van een duurzaam gebouw voor 21 kindplaatsen.
In een overlegmoment dd. 14/12/2023 met vzw Infano (nieuwe naam CKO 't Breugelkind) over de infrastructuurproblematiek kwam vzw Infano met het voorstel om zelf een gebouw aan te kopen in Gooik en met eigen personeel te verbouwen. Een hoeve in de Zwartschaapstraat met reeds aanwezige kinderopvanginfrastructuur en uitbreidingsmogelijkheden naar 36 kindplaatsen leek een grote opportuniteit. In een volgend overlegmoment dd 27/3/2024 kwam vzw Infano met het voorstel om de samenwerkingsovereenkomst te herzien en de volledige uitbating van het kinderdagverblijf Zonnetje Gooik vanaf 1/1/2025 over te nemen:
Positief advies. In 2007 werd gekozen om samen te werken met een private professionele partner om de continuïteit en de kwaliteit van de dienstverlening te waarborgen. De private partner werd verantwoordelijk voor de uitbating van de kinderopvang. Het lokaal bestuur stelde infrastructuur en personeel ter beschikking. Het feit dat de VZW, en niet het lokaal bestuur, de 21 gesubsidieerde plaatsen van inkomensgerelateerde opvang toegewezen kreeg, versterkt de positie van de VZW op structureel vlak. Het volledig overhevelen van de dienst kinderopvang naar de VZW ligt bijgevolg in de lijn van het gelopen traject en biedt voordelen voor het gemeentebestuur.
De N-VA-fractie geeft aan dat het er op lijkt dat de gemeente geen kinderopvang meer wil doen.
Schepen Christa Dermez licht toe dat deze overname net kansen biedt om de kwaliteitsvolle werking die er altijd is geweest te kunnen garanderen aan de kinderen en de ouders. De medewerkers behouden de rechten die ze vandaag als personeel van het OCMW hebben.
Artikel 1. De Gemeenteraad keurt principieel de overdracht van de kinderopvang Zonnetje Gooik, momenteel gehuisvest op de locatie, Winnepenninckxstraat 3 te 1755 Gooik met een capaciteit van 21 opvangplaatsen naar de VZW Infano goed vanaf 1 januari 2025.
Artikel 2. De Gemeenteraad vraagt de nodige voorbereidingen aan te vatten:
Artikel 3. Nadat er duidelijkheid is omtrent alle elementen, zal de Raad voor Maatschappelijk Welzijn en de Gemeenteraad een beslissing ten gronde nemen.
Artikel 4. Deze beslissing wordt in het kader van het bestuurlijk toezicht opgenomen op de overzichtslijst die ter kennis wordt gebracht van de toezichthoudende overheid.
De zitting wordt gesloten om 22u20.
De voorzitter sluit de zitting op 30/04/2024 om 22:20.
Namens Gemeenteraad,
Eric Van Snick
Algemeen directeur
Lieven Krikilion
Voorzitter