Terug
Gepubliceerd op 17/06/2024

Notulen  Gemeenteraad

di 30/04/2024 - 20:30 plattelandscentrum Paddenbroek
Aanwezig: Lieven Krikilion, Voorzitter
Gunther De Wilde, Burgemeester
Christa Dermez, Samuel Billens, Jonas De Maeseneer, Herman Anthoons, Schepenen
Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Bruno François, Raadsleden
Eric Van Snick, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Jan Depester, Simon De Boeck, Ellen Vereman, Pascale Van den Eeckhoudt, Geert De Slachmuylder, Raadsleden
Joris Samyn, Adjunct-algemeen directeur

De voorzitter opent de zitting op 30/04/2024 om 20:04.

Omwille van technische problemen was de streaming en opname tijdelijk onderbroken. Bij enkele agendapunten werden daarom tussenkomsten genotuleerd.

Door Frank Nevens van Opgewekt Pajottenland wordt toelichting gegeven over de engagementen die Gooik heeft genomen met het ondertekenen van het Burgemeestersconvenant (en het daaraan gekoppelde SECAP) en van LEKP. 

Tijdens de behandeling van agendapunt 6 vraagt raadslid Patrick Week het woord.  Hij verklaart dat hij niet langer zal zetelen als raadslid vanuit de CD&V-fractie maar als onafhankelijke. 

De voorzitter en de leden van de gemeenteraad nemen hiervan akte.

  • Openbaar

    • Algemeen bestuur

      • Kennisname van het ontslag van Herman Anthoons als schepen

        Aanwezig: Lieven Krikilion, Voorzitter
        Gunther De Wilde, Burgemeester
        Christa Dermez, Samuel Billens, Jonas De Maeseneer, Herman Anthoons, Schepenen
        Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Bruno François, Raadsleden
        Eric Van Snick, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Jan Depester, Simon De Boeck, Ellen Vereman, Pascale Van den Eeckhoudt, Geert De Slachmuylder, Raadsleden
        Joris Samyn, Adjunct-algemeen directeur
        Aanleiding en doel

        D e-mail dd. 16 maart 2024, gericht aan de voorzitter van de gemeenteraad, van Herman Anthoons waarbij hij zijnontslag indient als schepen m.i.v. 1 mei 2024.

        Juridische gronden

        Het Decreet Lokaal Bestuur inzonderheid artikel 48.

        Besluit

        Enig artikel.- De gemeenteraad neemt kennis van het schriftelijk ontslag van de heer Herman Anthoons als schepen met ingang van 1 mei 2024.

      • Kennisname van het ontslag van raadslid Ellen Vereman.

        Aanwezig: Lieven Krikilion, Voorzitter
        Gunther De Wilde, Burgemeester
        Christa Dermez, Samuel Billens, Jonas De Maeseneer, Herman Anthoons, Schepenen
        Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Bruno François, Raadsleden
        Eric Van Snick, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Jan Depester, Simon De Boeck, Ellen Vereman, Pascale Van den Eeckhoudt, Geert De Slachmuylder, Raadsleden
        Joris Samyn, Adjunct-algemeen directeur
        Aanleiding en doel

        De e-mail dd. 15 april 2024 gericht aan de voorzitter van de gemeenteraad, van Ellen Vereman waarbij zij haar ontslag indient als gemeenteraadslid.

        Dit ontslag gaat in vanaf de ontvangst door de voorzitter van de gemeenteraad.

        Juridische gronden

        Het Decreet Lokaal Bestuur inzonderheid artikel 13.

        Besluit

        Enig artikel.- De gemeenteraad neemt kennis van het schriftelijk ontslag van mevr. Ellen Vereman als gemeenteraadslid.

      • Installatie schepen - onderzoek van de geloofsbrieven, eedaflegging en installatie

        Aanwezig: Lieven Krikilion, Voorzitter
        Gunther De Wilde, Burgemeester
        Christa Dermez, Samuel Billens, Jonas De Maeseneer, Herman Anthoons, Schepenen
        Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Bruno François, Raadsleden
        Eric Van Snick, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Jan Depester, Simon De Boeck, Ellen Vereman, Pascale Van den Eeckhoudt, Geert De Slachmuylder, Raadsleden
        Joris Samyn, Adjunct-algemeen directeur
        Aanleiding en doel

        Het gemeenteraadsbesluit van 22 januari 2019 waarbij de schepenen werden verkozen.

        Het gemeenteraadsbesluit van heden waarbij kennis wordt genomen van het ontslag ingediend door Herman Anthoons als schepen met ingang van 1 mei 2024.

        De voordrachtsakte waarbij Lieven Krikilion wordt voorgedragen als kandidaat-schepen tot einde legislatuur.

        De voordrachtsakte werd op 26 maart 2024 ingediend bij de algemeen directeur.

        De voordrachtsakte van de kandidaat-schepen voldoet aan de decretaal voorziene ontvankelijkheidsvereisten en bevindt zich niet in een situatie van onverenigbaarheid.

        De heer Lieven Krikilion wordt uitgenodigd om in handen van de burgemeester de voorgeschreven eed af te leggen.

        Overwegende dat de kandidaat-schepen na de eedaflegging van rechtswege lid wordt van het vast bureau.

        Juridische gronden

        Het decreet lokaal bestuur, in het bijzonder de artikels 42, 43 § 4, 44, 45, 47, 49, 79 en 80.

        Besluit

        Artikel 1.- De heer Lieven Krikilion wordt met ingang van 1 mei 2024 verkozen verklaard als schepen.

        Artikel 2.- Het aantal schepenen wordt vastgesteld op 3.

        Artikel 3.- De rangorde van de schepenen wordt als volgt vastgesteld:

        Christa Dermez, eerste schepen

        Jonas De Maeseneer, tweede schepen

        Samuel Billens, derde schepen

        Lieven Krikilion, vierde schepen

        Artikel 4.- De voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst, Jonas De Maeseneer, wordt van rechtswege toegevoegd aan het college van burgemeester en schepenen.

        De comitévoorzitter is een volwaardig lid van het college en komt in aanmerking voor de interne werking binnen het college.  Hij heeft ook stemrecht in het college/vast bureau.

      • Notulen van de gemeenteraad van 26 maart 2024.

        Aanwezig: Lieven Krikilion, Voorzitter
        Gunther De Wilde, Burgemeester
        Christa Dermez, Samuel Billens, Jonas De Maeseneer, Herman Anthoons, Schepenen
        Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Bruno François, Raadsleden
        Eric Van Snick, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Jan Depester, Simon De Boeck, Ellen Vereman, Pascale Van den Eeckhoudt, Geert De Slachmuylder, Raadsleden
        Joris Samyn, Adjunct-algemeen directeur
        Aanleiding en doel

        De algemeen directeur legt de notulen voor van de vergadering van de gemeenteraad van 26 maart 2024.

        Juridische gronden

        Artikel 32 van het Decreet Lokaal Bestuur

        Advies medewerker/dienst

        Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de notulen, zoals voorgelegd door de algemeen directeur, goed te keuren.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Lieven Krikilion, Gunther De Wilde, Christa Dermez, Samuel Billens, Jonas De Maeseneer, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Bruno François, Eric Van Snick
        Voorstanders: Lieven Krikilion, Gunther De Wilde, Christa Dermez, Samuel Billens, Jonas De Maeseneer, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Bruno François
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Enig artikel.- De notulen van de gemeenteraad van 26 maart 2024 worden goedgekeurd.

      • Fusie - stand van zaken

        Aanwezig: Lieven Krikilion, Voorzitter
        Gunther De Wilde, Burgemeester
        Christa Dermez, Samuel Billens, Jonas De Maeseneer, Herman Anthoons, Schepenen
        Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Bruno François, Raadsleden
        Eric Van Snick, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Jan Depester, Simon De Boeck, Ellen Vereman, Pascale Van den Eeckhoudt, Geert De Slachmuylder, Raadsleden
        Joris Samyn, Adjunct-algemeen directeur
      • Bijkomend agendapunt ingediend door de N-VA-fractie: Motie ter vervanging van de voorzitter van de gemeenteraad in gevolge zijn eedaflegging als schepen.

        Aanwezig: Gunther De Wilde, Burgemeester
        Christa Dermez, Samuel Billens, Jonas De Maeseneer, Herman Anthoons, Schepenen
        Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Bruno François, Raadsleden
        Eric Van Snick, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Lieven Krikilion, Voorzitter
        Jan Depester, Simon De Boeck, Ellen Vereman, Pascale Van den Eeckhoudt, Geert De Slachmuylder, Raadsleden
        Joris Samyn, Adjunct-algemeen directeur
        Aanleiding en doel

         

        Conform artikel 21 van het Decreet Lokaal Bestuur werd op 25 april 2024 door de N-VA-fractie verzocht om volgend punt toe te voegen aan de agenda: 

        "Motie ter vervanging van de voorzitter van de gemeenteraad in gevolge zijn eedaflegging als schepen."

        Aanleiding en context

        Bij de installatie van de nieuwe gemeenteraad in januari 2019 merkten wij met het aanstellen van Dhr. Lieven Krikilion als voorzitter van de Raad een trendbreuk op met het verleden.  Waar de toenmalig burgemeester de voorbije legislaturen zijn mandaat steeds combineerde met het voorzitterschap van de Gemeenteraad, waren wij verheugd dat dit in deze legislatuur niet langer het geval zou zijn.

        Naar mening van de N-VA-fractie kan een uitvoerend mandaat niet langer gecombineerd worden met het voorzitterschap van de Gemeenteraad.  Onze fractie hecht een onmeetbare waarde aan de onpartijdigheid die een voorzitter aan de dag moet brengen bij het in goede banen leiden van de debatten.

        Nu Dhr. Herman Anthoons opgevolgd wordt door Dhr. Krikilion, is onze fractie dan ook verontwaardigd dat er geen nieuwe gemeenteraadsvoorzitter wordt voorgedragen.

        Motivering

        Gelet op

        • De trendbreuk die is ingezet bij de installatie van de Gemeenteraad in januari 2019
        • Het feit dat de keuze om Dhr. Krikilion in 2019 aan te stellen als Gemeenteraadsvoorzitter gestoeld was op dezelfde redenering die onze fractie vandaag brengt
        • De eedaflegging van Dhr. Lieven Krikilion als schepen
        • De onmogelijkheid om in het laatste jaar van een legislatuur een constructieve motie van wantrouwen neer te leggen tegen de voorzitter van de Gemeenteraad

        Besluit

        Artikel 1.- De Gemeenteraad erkent dat de onpartijdigheid van haar voorzitter van groot belang is.

        Artikel 2.- De Gemeenteraad onderschrijft dat het onwenselijk is om het voorzitterschap van de Raad te combineren met een uitvoerend mandaat in het College van Burgemeester en Schepenen.

        Artikel 3.- De Gemeenteraad vraagt Dhr. Lieven Krikilion om onverwijld af te treden als voorzitter en nodigt de fracties in de Raad uit om in onderling overleg een nieuwe voorzitter voor te dragen.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Gunther De Wilde, Christa Dermez, Samuel Billens, Jonas De Maeseneer, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Bruno François, Eric Van Snick
        Voorstanders: Kristoff Hemelinckx, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Bruno François
        Tegenstanders: Gunther De Wilde, Christa Dermez, Samuel Billens, Jonas De Maeseneer, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Linda De Schutter, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau
        Resultaat: Met 5 stemmen voor, 10 stemmen tegen
        Besluit

        Enig artikel.- Het bijkomend agendapunt ingediend door de N-VA-fractie "Motie ter vervanging van de voorzitter van de gemeenteraad in gevolge zijn eedaflegging als schepen"

        wordt verworpen.

      • Politieke organen

        • Creadiv: Algemene Vergadering van 17 mei 2024. Goedkeuring van de agendapunten en vaststellen van het mandaat van de vertegenwoordigers.

          Aanwezig: Lieven Krikilion, Voorzitter
          Gunther De Wilde, Burgemeester
          Christa Dermez, Samuel Billens, Jonas De Maeseneer, Herman Anthoons, Schepenen
          Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Bruno François, Raadsleden
          Eric Van Snick, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Jan Depester, Simon De Boeck, Ellen Vereman, Pascale Van den Eeckhoudt, Geert De Slachmuylder, Raadsleden
          Joris Samyn, Adjunct-algemeen directeur
          Aanleiding en doel

          Het feit dat de gemeente vennoot is van Creadiv nv.

          De uitnodigingsmail met documentatie van 21 maart 2024 van Creadiv nv voor de algemene vergadering van 17 mei 2024 met volgende agenda:

          1. Verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2023.

          2. Verslag van de commissaris over zijn werkzaamheden in het boekjaar 2023.

          3. Onttrekking aan onbeschikbare reserve.

          4. Goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2023.

              Goedkeuring van de winstverdeling.

          5. Kwijting aan bestuurders en commissaris.

          6. Ontslag en benoeming bestuurders.

          7. Benoeming commissaris.

          8. Rondvraag.

          Bij gemeenteraadsbesluit dd. 30 april 2019 werden de heer Lieven Krikilion en mevr. Pascale Souffriau aangeduid als volmachtdragers voor de volledige legislatuur.

          Juridische gronden

          Het decreet lokaal bestuur inzonderheid artikel 432, alinea 3.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Lieven Krikilion, Gunther De Wilde, Christa Dermez, Samuel Billens, Jonas De Maeseneer, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Bruno François, Eric Van Snick
          Voorstanders: Lieven Krikilion, Gunther De Wilde, Christa Dermez, Samuel Billens, Jonas De Maeseneer, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Bruno François
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Artikel 1.- Voormelde agenda van de algemene vergadering van Creadiv nv van 17 mei 2024 goed te keuren.

          Artikel 2.- Aan de effectieve volmachtdrager en in voorkomend geval de plaatsvervangende volmachtdrager, die bij gemeenteraadsbesluit van 30 april 2019 werden aangeduid voor de volledige legislatuur, wordt mandaat verleend om op de algemene vergadering van Creadiv nv van 17 mei 2024 te handelen en te beslissen conform de beslissingen van deze gemeenteraad.

          Artikel 3.- Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van de hierbij genomen beslissingen en deze over te maken aan de toezichthoudende overheid en er kennis van te geven aan Creadiv nv ter attentie van mevrouw Isabel Debuck en dit via e-mail naar secretariaat@efin.be.

        • Fluvius OV - Algemene vergadering van 5 juni 2024: goedkeuring agenda en vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordigers

          Aanwezig: Lieven Krikilion, Voorzitter
          Gunther De Wilde, Burgemeester
          Christa Dermez, Samuel Billens, Jonas De Maeseneer, Herman Anthoons, Schepenen
          Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Bruno François, Raadsleden
          Eric Van Snick, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Jan Depester, Simon De Boeck, Ellen Vereman, Pascale Van den Eeckhoudt, Geert De Slachmuylder, Raadsleden
          Joris Samyn, Adjunct-algemeen directeur
          Aanleiding en doel

          Het feit dat de gemeente aangesloten is bij Fluvius Opdrachthoudende Vereniging.

          Het feit dat de gemeente per aangetekend schrijven van 28 maart 2024 werd opgeroepen om op digitale wijze deel te nemen aan de Algemene Vergadering tevens Jaarvergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging op 5 juni 2024;

          Het feit dat een dossier met documentatiestukken aan de gemeente per brief van 28 maart 2024 werd overgemaakt.

          Bij gemeenteraadsbesluit van 26 februari 2019 werden de heer Samuel Billens en de heer Patrick Week respectievelijk als effectief vertegenwoordiger en plaatsvervanger aangeduid tot het einde van de gemeentelijke legislatuur.

          Juridische gronden

          Het decreet lokaal bestuur inzonderheid artikel 432, alinea 3, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Lieven Krikilion, Gunther De Wilde, Christa Dermez, Samuel Billens, Jonas De Maeseneer, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Bruno François, Eric Van Snick
          Voorstanders: Lieven Krikilion, Gunther De Wilde, Christa Dermez, Samuel Billens, Jonas De Maeseneer, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Bruno François
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Artikel 1.-Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Algemene Vergadering tevens Jaarvergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging d.d. 5 juni 2024 met als agendapunten:

          1. Kennisneming van het jaarverslag, het verslag van de Raad van Bestuur en het verslag van de Commissaris over het boekjaar 2023.
          2. Goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2023.
          3. Verlenen van afzonderlijke kwijting aan de bestuurders en aan de Commissaris.
          4. Statutaire benoemingen.
          5. Statutaire mededelingen.

          Artikel 2.-De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de digitale Algemene Vergadering tevens Jaarvergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging op 5 juni 2024 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.

          Artikel 3.-Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde be- slissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan Fluvius Opdrachthoudende Vereniging, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.

        • CREAT Services dv: Algemene vergadering van 18 juni 2024. Goedkeuring van de agendapunten + vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordigers.

          Aanwezig: Lieven Krikilion, Voorzitter
          Gunther De Wilde, Burgemeester
          Christa Dermez, Samuel Billens, Jonas De Maeseneer, Herman Anthoons, Schepenen
          Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Bruno François, Raadsleden
          Eric Van Snick, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Jan Depester, Simon De Boeck, Ellen Vereman, Pascale Van den Eeckhoudt, Geert De Slachmuylder, Raadsleden
          Joris Samyn, Adjunct-algemeen directeur
          Aanleiding en doel

          Het feit dat de gemeente Gooik aangesloten is bij Creat Services dv;

          De statuten van Creat Services dv;

          De oproepingsbrief voor de algemene vergadering van Creat Services dv op 18 juni 2024, waarin de agenda werd meegedeeld.

          Door de gemeenteraad werd in zitting van 26 februari 2019 de heer Gunther De Wilde aangeduid als effectief vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen.

          Juridische gronden

          De bepalingen van het Decreet Lokaal Bestuur.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Lieven Krikilion, Gunther De Wilde, Christa Dermez, Samuel Billens, Jonas De Maeseneer, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Bruno François, Eric Van Snick
          Voorstanders: Lieven Krikilion, Gunther De Wilde, Christa Dermez, Samuel Billens, Jonas De Maeseneer, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Bruno François
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Artikel 1.- De gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de algemene vergadering Creat Services dv van 18 juni 2024 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten:

          1. Wijziging van vermogen

          2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijziging van vermogen

          3. Verslag van de Raad van Bestuur over het boekjaar 2023

          4. Verslag van de commissaris

          5. a. Goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2023 afgesloten per 31 december 2023

              b. Goedkeuring van de voorgestelde winstverdeling over het boekjaar 2023

          6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris

          7. Actualisering presentievergoeding

          8. Statutaire benoemingen

          Varia

          Artikel 2.- De gemeenteraad draagt de aangeduide vertegenwoordiger, met name de heer Gunther De Wilde op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de  algemene vergadering van Creat Services dv vastgesteld op 18 juni 2024, te onderschrijven en zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.

          Artikel 3.- Een afschrift van dit besluit zal verzonden worden:

          - hetzij per post t.a.v. Creat Services dv, p/a Intercommunaal Beheer, Stropstraat 1 te 9000 Gent

          - hetzij bij voorkeur per elektronische post naar het e-mailadres 20240618AV@farys.be

        • Intercommunale Haviland: Algemene vergadering van 19 juni 2024. Goedkeuring van de agenda en vaststellen van het mandaat van de vertegenwoordigers.

          Aanwezig: Lieven Krikilion, Voorzitter
          Gunther De Wilde, Burgemeester
          Christa Dermez, Samuel Billens, Jonas De Maeseneer, Herman Anthoons, Schepenen
          Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Bruno François, Raadsleden
          Eric Van Snick, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Jan Depester, Simon De Boeck, Ellen Vereman, Pascale Van den Eeckhoudt, Geert De Slachmuylder, Raadsleden
          Joris Samyn, Adjunct-algemeen directeur
          Aanleiding en doel

          De aansluiting van het OCMW bij Haviland Intercommunale die werd opgericht op 24 maart 1965 bij oprichtingsakte verschenen in de Bijlage tot het Belgisch Staatsblad van 16 april 1965 onder het nummer 8226 EN verlengd werd op 23 oktober 2019, verschenen in de Bijlage tot het Belgisch Staatsblad van 21 november 2019 onder het nummer 19151652;

          Overwegende dat Haviland Intercommunale als intergemeentelijk samenwerkingsverband voor de ruimtelijke ordening en de economisch sociale expansie van het arrondissement Halle-Vilvoorde, een dienstverlenende vereniging is die wordt beheerst door het Decreet Lokaal Bestuur.

          De gemeenteraadsbeslissing dd 26 februari 2019 waarbij de heer Jonas De Maeseneer en mevrouw Laura Timmermans respectievelijk als effectief en plaatsvervangend vertegenwoordiger werden aangeduid.

          Gelet op de oproepingsbrief van 16 april 2024 tot de gewone algemene vergadering van Haviland Intercommunale van 19 juni 2024 met volgende agendapunten:

          1. Notulen van de buitengewone algemene vergadering van 13 december 2023: goedkeuring (een exemplaar van deze notulen werd per brief op 21 december 2023 aan de deelnemers bezorgd);
          2. Verslag der activiteiten van het afgelopen boekjaar 2023;
          3. Jaarrekening 2023 met balans, resultatenrekening, sociale balans per 31.12.2023, het voorstel van bestemming van het resultaat en toelichting: goedkeuring (art. 41);
          4. Verslag van de raad van bestuur over het boekjaar afgesloten op 31.12.2023: goedkeuring (art. 41);
          5. Verslag van de commissaris over het boekjaar afgesloten op 31.12.2023: goedkeuring (art. 41);
          6. Bestuur: kwijting aan bestuurders en aan commissaris (art. 34);
          7. Vaststelling resultaatsbestemming (art. 41);
          8. Varia.
          Juridische gronden

          Artikel 432 van het Decreet Lokaal Bestuur dat de organisatie regelt van de algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging.

          Artikel 432 van het Decreet Lokaal Bestuur dat bepaalt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient herhaald te worden voor elke vergadering.

          Artikelen 77 en 78 van het Decreet Lokaal Bestuur dat de bevoegdheden van de OCMW-raad bepaalt.

           

          Publieke stemming
          Aanwezig: Lieven Krikilion, Gunther De Wilde, Christa Dermez, Samuel Billens, Jonas De Maeseneer, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Bruno François, Eric Van Snick
          Voorstanders: Lieven Krikilion, Gunther De Wilde, Christa Dermez, Samuel Billens, Jonas De Maeseneer, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Bruno François
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Artikel 1.- De agendapunten van de gewone algemene vergadering van Haviland Intercommunale dd. 19 juni 2024 worden goedgekeurd.

          Artikel 2.- De reeds gevolmachtigde effectieve afgevaardigde en plaatsvervangend afgevaardigde - gedurende de huidige legislatuur - is gemandateerd om de agendapunten op de gewone algemene vergadering van Haviland Intercommunale dd. 19 juni 2024 goed te keuren.

          Artikel 3.- Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit.

        • Fluvius West - Algemene vergadering van 19 juni 2024: goedkeuring van de agendapunten en vaststellen van het mandaat.

          Aanwezig: Lieven Krikilion, Voorzitter
          Gunther De Wilde, Burgemeester
          Christa Dermez, Samuel Billens, Jonas De Maeseneer, Herman Anthoons, Schepenen
          Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Bruno François, Raadsleden
          Eric Van Snick, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Jan Depester, Simon De Boeck, Ellen Vereman, Pascale Van den Eeckhoudt, Geert De Slachmuylder, Raadsleden
          Joris Samyn, Adjunct-algemeen directeur
          Aanleiding en doel

          Het feit dat de gemeente voor één of meerdere activiteiten aangesloten is bij de opdrachthoudende vereniging Fluvius West.

          Het feit dat de gemeente per aangetekend schrijven van 18 maart 2024 werd opgeroepen om deel te nemen aan de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van Fluvius West die op 18 juni 2024 plaatsheeft op "Domein Vossenberg, Hogestraat 194 te 8830 Hooglede.

          Het feit dat de agenda met documentatiestukken opgesteld werd door de Raad van Bestuur in zitting van 18 maart 2024.

          Bij gemeenteraadsbesluit dd. 26 februari 2019 werden mevr. Ellen Mathieu en dhr. Philippe De Cock, respectievelijk effectief vertegenwoordiger en plaatsvervanger aangeduid als volmachtdragers tot het einde van de legislatuur.

          Juridische gronden

          Artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Lieven Krikilion, Gunther De Wilde, Christa Dermez, Samuel Billens, Jonas De Maeseneer, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Bruno François, Eric Van Snick
          Voorstanders: Lieven Krikilion, Gunther De Wilde, Christa Dermez, Samuel Billens, Jonas De Maeseneer, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Bruno François
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Artikel 1.- Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius West d.d. 19 juni 2024:

          1. Kennisneming verslagen van Fluvius West van de Raad van Bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2023.
          2. Goedkeuring van de jaarrekening van Fluvius West afgesloten op 31 december 2023 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).
          3. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig art. 6:114 en volgend WVV.
          4. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de regionale bestuurscomités en de commissaris van Fluvius West met betrekking tot het boekjaar 2023.
          5. Aanbod tot aankoop aandelen Publi-T
          6. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten.
          7. Statutaire benoemingen.
          8. Statutaire mededelingen.
          Artikel 2.- [Aanbod tot aankoop aandelen Publi-T]
          De gemeenteraad verzoekt de Algemene Vergadering van Fluvius West om de beslissing van de Raad van Bestuur van Fluvius West van 18 maart 2024 om 48.640 aandelen Publi-T te verkopen aan de Vlaamse Energieholding (VEH) (13.224 aandelen) en Efin (35.416 aandelen) aan de prijs van 1.457,00 per aandeel te bekrachtigen.  Dit aanbod situeert zich in het kader van de reorganisatie van de Vlaamse aanwezigheid van de lokale besturen in Publi-T en in Publigas en de uitkanteling van de belangen van Fluvius West in Publi-T naar de Vlaamse Energieholding (VEH).  De eerste te doorlopen fase hiervan betreft de verkoop van de aandelen Publi-T van Fluvius West aan enerzijds VEH en anderzijds Efin.

          Artikel 3.- De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de  Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius West op 19 juni 2024 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.

          Artikel 4.-Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Fluvius West, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.

        • Riobra - Algemene vergadering van 24 juni 2024. Goedkeuring van de agendapunten en vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordigers.

          Aanwezig: Lieven Krikilion, Voorzitter
          Gunther De Wilde, Burgemeester
          Christa Dermez, Samuel Billens, Jonas De Maeseneer, Herman Anthoons, Schepenen
          Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Bruno François, Raadsleden
          Eric Van Snick, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Jan Depester, Simon De Boeck, Ellen Vereman, Pascale Van den Eeckhoudt, Geert De Slachmuylder, Raadsleden
          Joris Samyn, Adjunct-algemeen directeur
          Aanleiding en doel

          Het feit dat de gemeente voor één of meerdere activiteiten aangesloten is bij de opdrachthoudende vereniging Riobra.

          Het feit dat de gemeente per aangetekend schrijven van 28 maart 2024 werd opgeroepen om deel te nemen aan de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van Riobra die op 24 juni 2024 om 18u00 plaatsheeft in de feestzaal van het Fluvius-gebouw, Diestsesteenweg 126, te 3210 Lubbeek.           

          Het feit dat de agenda met documentatiestukken opgesteld werd door de Raad van Bestuur in zitting van 11 maart 2024.

          Het feit dat een dossier met documentatiestukken aan de gemeente per brief van 28 maart 2024 overgemaakt werd.

          Bij gemeenteraadsbesluit van 26 februari 2019 werd mevr. Christine Vankersschaever als  plaatsvervanger aangeduid tot het einde van de gemeentelijke legislatuur.

          Bij gemeenteraadsbesluit van 28 september 2021 werd dhr. Lieven Krikilion als effectieve vertegenwoordiger aangeduid tot het einde van de gemeentelijke legislatuur.

           

          Juridische gronden

          Artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Lieven Krikilion, Gunther De Wilde, Christa Dermez, Samuel Billens, Jonas De Maeseneer, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Bruno François, Eric Van Snick
          Voorstanders: Lieven Krikilion, Gunther De Wilde, Christa Dermez, Samuel Billens, Jonas De Maeseneer, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Bruno François
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Artikel 1.- Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de  Algemene Vergadering tevens jaarvergadetring van de opdrachthoudende vereniging Riobra d.d. 24 juni 2024:

          1.  Kennisneming verslagen van Riobra van de Raad van Bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2023.

          2.  Goedkeuring van de jaarrekening van Riobra afgesloten op 31 december 2023 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).

          3.  Vaststelling uitkeringen overeenkomstig art. 6:114 en volgend WVV.

          4.  Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de regionale bestuurscomités en de commissaris van Riobra met betrekking tot het boekjaar 2023.

          5.  Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven) activiteiten.

          6. Statutaire benoemingen.

          7. Statutaire mededelingen.

          Artikel 2.-De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Riobra op 24 juni 2024 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.

          Artikel 3.-Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vere­niging Riobra, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be .

           

        • PBE - Algemene vergadering van 25 juni 2024. Goedkeuring van de agendapunten en vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordigers en bekrachtiging van het aanbod tot aankoop aandelen Publi-T.

          Aanwezig: Lieven Krikilion, Voorzitter
          Gunther De Wilde, Burgemeester
          Christa Dermez, Samuel Billens, Jonas De Maeseneer, Herman Anthoons, Schepenen
          Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Bruno François, Raadsleden
          Eric Van Snick, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Jan Depester, Simon De Boeck, Ellen Vereman, Pascale Van den Eeckhoudt, Geert De Slachmuylder, Raadsleden
          Joris Samyn, Adjunct-algemeen directeur
          Aanleiding en doel

          Het feit dat de gemeente voor één of meerdere activiteiten aangesloten is bij de opdrachthoudende vereniging PBE.

          Het feit dat de gemeente per aangetekend schrijven van 2 april 2024 werd opgeroepen om deel te nemen aan de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van PBE die op 25 juni 2024 plaatsheeft in de feestzaal van het Fluvius-gebouw, Diestsesteenweg 126, te 3210 Lubbeek.

          Het feit dat de agenda met documentatiestukken opgesteld werd door de Raad van Bestuur in zitting van 11 maart 2024.

          Het feit dat een dossier met documentatiestukken aan de gemeente per brief van 2 april 2024 overgemaakt werd.

          Gemeenteraadsbesluit van 26 februari 2019 waarbij dhr. Lieven Krikilion en dhr. Jonas De Maeseneer respectievelijk als effectief vertegenwoordiger en plaatsvervanger werden aangeduid tot het einde van de gemeentelijke legislatuur.

          Juridische gronden

          Artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Lieven Krikilion, Gunther De Wilde, Christa Dermez, Samuel Billens, Jonas De Maeseneer, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Bruno François, Eric Van Snick
          Voorstanders: Lieven Krikilion, Gunther De Wilde, Christa Dermez, Samuel Billens, Jonas De Maeseneer, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Bruno François
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Artikel 1 [Agenda]

          Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging PBE d.d. 25 juni 2024:

          1.      Kennisneming verslagen van PBE van de Raad van Bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2023.

          2.      Goedkeuring van de jaarrekening van PBE afgesloten op 31 december 2023 (balans, resultaten-rekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).

          3.      Vaststelling uitkeringen overeenkomstig art. 6:114 en volgend WVV.

          4.      Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de regionale bestuurscomités en de commissaris van PBE met betrekking tot het boekjaar 2023.

          5.      Aanbod tot aankoop aandelen Publi-T.

          6.      Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten.

          7.      Statutaire benoemingen.

          8.      Statutaire mededelingen

          Artikel 2 [Aanbod tot aankoop aandelen in Publi-T]

          De gemeenteraad verzoekt de Algemene Vergadering van PBE om de beslissing van de Raad van Bestuur van PBE van 11 maart 2024 om 35.938 aandelen Publi-T te verkopen aan de Vlaamse Energieholding (VEH) (12.577 aandelen) en CREADIV (23.361 aandelen) aan de prijs van 1.457,00 euro per aandeel te bekrachtigen. Dit aanbod situeert zich in het kader van de reorganisatie van de Vlaamse aanwezigheid van de lokale besturen in Publi-T en in Publigas en de uitkanteling van de belangen van PBE in Publi-T naar de Vlaamse Energieholding (VEH). De eerste te doorlopen fase hiervan betreft de verkoop van de aandelen Publi-T van PBE aan enerzijds VEH en anderzijds CREADIV.

          Artikel 3.-De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de  Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging PBE op 25 juni 2024 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.

          Artikel 4.-Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vere­niging PBE, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be .

           

           

           

    • Financiele aangelegenheden

      • Patrimonium

        • Principebesluit inzake de aankoop van een deel van een perceel grond gelegen aan de Asseveldstraat (oppervlakte: 147m²)

          Aanwezig: Lieven Krikilion, Voorzitter
          Gunther De Wilde, Burgemeester
          Christa Dermez, Samuel Billens, Jonas De Maeseneer, Herman Anthoons, Schepenen
          Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Bruno François, Raadsleden
          Eric Van Snick, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Jan Depester, Simon De Boeck, Ellen Vereman, Pascale Van den Eeckhoudt, Geert De Slachmuylder, Raadsleden
          Joris Samyn, Adjunct-algemeen directeur
          Aanleiding en doel

          Voor de uitvoering van de aanleg van een buffergracht in de Asseveldstraat is het nodig om een deel van het perceel gelegen te Gooik en kadastraal gesitueerd Gooik, 3e afdeling Kester, sectie E, deel van perceelnummer 443 volgens bijgevoegd plan met een oppervlakte van 147m² en eigendom van mr. Michel Van Ongeval, wonende te Goteringenstraat 15, 1755 Gooik en mevr. Christel Buyse, Rue Moulin Duquesne 20, 7830 Opzullik aan te kopen. De aanleg van de buffergracht maakt deel uit van de rioleringswerken van de Asseveldstraat.

          Juridische gronden

          Het Gemeentedecreet van 15 juli 2005, artikel 43, § 2, 12°.

          Het Burgerlijk Wetboek, artikelen 1582 t.e.m. 1701.

          Financieel advies en visum

          Het desbetreffende JBR nr. is 2024/GBB/0200-00/2240000/IP-22.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Lieven Krikilion, Gunther De Wilde, Christa Dermez, Samuel Billens, Jonas De Maeseneer, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Bruno François, Eric Van Snick
          Voorstanders: Lieven Krikilion, Gunther De Wilde, Christa Dermez, Samuel Billens, Jonas De Maeseneer, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Bruno François
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Artikel 1.- De gemeenteraad gaat akkoord met de aankoop van een deel van het perceel gelegen te Gooik, en kadastraal gesitueerd Gooik, 3e afdeling Kester, sectie E, deel van perceelnummer 443 volgens bijgevoegd plan met een oppervlakte van 147m² en eigendom van mr. Michel Van Ongeval, wonende te Goteringenstraat 15, 1755 Gooik en mevr. Christel Buyse, Rue Moulin Duquesne 20, 7830 Opzullik aan de prijs van 12€/m² x 147m² plus wederbeleggingsvergoeding van 30% = 2.293,2 €.

          Artikel 2.- Tot goedkeuring van de bij onderhavig besluit gevoegde onderhandse overeenkomst.

    • Openbare werken

      • Project opvolging

        • Samenwerkingsovereenkomst Aquafin - Fluvius - gemeente Gooik inzake rioleringsproject R/005605 Kesterheide.

          Aanwezig: Lieven Krikilion, Voorzitter
          Gunther De Wilde, Burgemeester
          Christa Dermez, Samuel Billens, Jonas De Maeseneer, Herman Anthoons, Schepenen
          Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Bruno François, Raadsleden
          Eric Van Snick, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Jan Depester, Simon De Boeck, Ellen Vereman, Pascale Van den Eeckhoudt, Geert De Slachmuylder, Raadsleden
          Joris Samyn, Adjunct-algemeen directeur
          Aanleiding en doel

          Een subsidie-aanvraag werd door Fluvius cvba ingediend bij de VMM voor de aanleg van gescheiden riolering in de Kesterheide, Kesterweg, Heidestraat en Berghomstraat in Kester. Voor dit project werd op de gemeenteraad van 29/3/2023 een samenwerkingsovereenkomst afgesloten.

          Op de gemeenteraad van 26 maart 2024 werd ook de engagementsverklaring goedgekeurd voor dit project.

          Het gedeelte Kesterheide zal echter worden uitgevoerd door Aquafin. Daardoor is ook een samenwerkingsovereenkomst nodig tussen Aquafin, Fluvius en de gemeente. Het doel van het project blijft ongewijzigd:

          • Het verhelpen van problemen met de ontbrekende en/of versleten riolering in het voornoemd traject; 
          • Er is nog geen gescheiden riolering aanwezig;
          • Het wegdek is aan hernieuwing en/of herinrichting toe.

          Als opdrachtgevend bestuur duidt Fluvius de leidend ambtenaar aan. De leidend ambtenaar neemt de leiding der werken waar.

          Fluvius en Aquafin wensen de riolering in voornoemde straat aan te leggen en/of te vernieuwen.

          De gemeente Gooik wenst de wegenis te vernieuwen en eventueel aan te passen.

          Alle partijen zijn van oordeel dat de uitvoering van de werken voor rekening van de verschillende overheden in het algemeen belang kunnen samengevoegd worden.

          Gelet het bij onderhavig besluit gevoegde samenwerkingsovereenkomst met Fluvius cvba.

          Fluvius stelde reeds een studie bureau aan voor het ontwerp, opvolging en veiligheidscoördinatie. De gunning van Studiebureau Goegebeur - D' Hauwere wordt in bijlage toegevoegd aan deze nota.

          Juridische gronden

          Het Decreet Lokaal Bestuur meerbepaald de artikels 40 en 41.

          Financieel advies en visum

          Participerende partijen hebben volegnde ruwe raming opgemaakt voor de geplande infrastructuurwerken inclusief de projectgerelateerde kosten. Het gaat in dit geval over het volledige project dus niet enkel het Aquafingedeelte.

          Aquafin: € 1.387.738

          Rioolbeheerder Fluvius: € 2.921.280

          Gemeente Gooik: € 26911.10

          Publieke stemming
          Aanwezig: Lieven Krikilion, Gunther De Wilde, Christa Dermez, Samuel Billens, Jonas De Maeseneer, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Bruno François, Eric Van Snick
          Voorstanders: Lieven Krikilion, Gunther De Wilde, Christa Dermez, Samuel Billens, Jonas De Maeseneer, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Bruno François
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Artikel 1.-De gemeenteraad keurt de  samenwerkingsovereenkomst met Fluvius cvba en Aquafin inzake het rioleringsproject "R/005605 Kesterheide" goed.

      • Technische diensten

        • Stabilisatie van wegzakkend talud in de Bosstraat. Goedkeuring lastvoorwaarden

          Aanwezig: Lieven Krikilion, Voorzitter
          Gunther De Wilde, Burgemeester
          Christa Dermez, Samuel Billens, Jonas De Maeseneer, Herman Anthoons, Schepenen
          Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Bruno François, Raadsleden
          Eric Van Snick, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Jan Depester, Simon De Boeck, Ellen Vereman, Pascale Van den Eeckhoudt, Geert De Slachmuylder, Raadsleden
          Joris Samyn, Adjunct-algemeen directeur
          Aanleiding en doel

          In het kader van de opdracht “Stabilisatie van wegzakkend talud in de Bosstraat” werd een bestek met nr. 2024-006 opgesteld door de dienst openbare werken.

          In de Bosstraat te Gooik ter hoogte van nr. 35 is er naast de weg een talud van ongeveer 40m een een 5tal meter steil naar beneden. Dit talud lijkt te bewegen en er komen scheuren in de aansluitingen van de weg. Dit kan op termijn de stabiliteit van de woning bedreigen.

          De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 40.000,00 excl. btw of € 48.400,00 incl. 21% btw.

          Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

          Als limietdatum voor het indienen van de offertes wordt 24 mei 2024 om 11.00 uur voorgesteld.

          Juridische gronden

          Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

          De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

          Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.

          Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.

          De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

          De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 143.000,00 niet).

          Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

          Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.

          Financieel advies en visum

          De uitgave voor deze opdracht is voorzien in 2024/GBB/0200-00/2240000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Lieven Krikilion, Gunther De Wilde, Christa Dermez, Samuel Billens, Jonas De Maeseneer, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Bruno François, Eric Van Snick
          Voorstanders: Lieven Krikilion, Gunther De Wilde, Christa Dermez, Samuel Billens, Jonas De Maeseneer, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Linda De Schutter, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Patrick Week
          Onthouders: Kristoff Hemelinckx, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Bruno François
          Resultaat: Met 12 stemmen voor, 4 onthoudingen
          Besluit

          Artikel 1.- Het bestek met nr. 2024-006 en de raming voor de opdracht “Stabilisatie van wegzakkend talud in de Bosstraat”, opgesteld door de dienst openbare werken worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 40.000,00 excl. btw of € 48.400,00 incl. 21% btw.

          Artikel 2.- Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

          Artikel 3.- De offertes dienen het bestuur ten laatste te bereiken op 24 mei 2024 om 11.00 uur.

        • Raamovereenkomst voor het uitvoeren van kleinschalige klinkerwerken voor 1 jaar. Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze.

          Aanwezig: Lieven Krikilion, Voorzitter
          Gunther De Wilde, Burgemeester
          Christa Dermez, Samuel Billens, Jonas De Maeseneer, Herman Anthoons, Schepenen
          Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Bruno François, Raadsleden
          Eric Van Snick, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Jan Depester, Simon De Boeck, Ellen Vereman, Pascale Van den Eeckhoudt, Geert De Slachmuylder, Raadsleden
          Joris Samyn, Adjunct-algemeen directeur
          Aanleiding en doel

          In het kader van de opdracht “Raamovereenkomst voor het uitvoeren van kleinschalige klinkerwerken voor 1 jaar” werd een bestek met nr. 2024-005 opgesteld door de dienst openbare werken.

          Het gaat over het uitvoeren van kleinschalige klinkerwerken zoals het aanleggen van toegangen aan nieuwbouwwoningen, het herstellen van verzakte stukken voetpad,...

          De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 49.350,00 excl. btw of € 59.713,50 incl. 21% btw.

          Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

          Juridische gronden

          Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

          De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

          Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.

          Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.

          De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

          De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 143.000,00 niet) en artikel 43.

          Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

          Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.

          Financieel advies en visum

          De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 49.350,00 excl. btw of € 59.713,50 incl. 21% btw.

          Er wordt voorgesteld om voor deze kost gebruik te maken van GBB/0200-00/2240000/IP-GEEN.

          Tussenkomsten

          De N-VA-fractie stelt de vraag of het uitbesteden van klinkerwerken er op wijst dat er te weinig werkkracht is bij openbare werken om dergelijke eenvoudige werken zelf uit te voeren.

          De burgemeester antwoordt dat de opdrachtenlijst voor openbare werken zeer lang is.  Er gaat ook veel tijd en mankracht naar de ondersteuning van vele evenementen in de gemeente.  Om er voor te zorgen dat voorziene werken tijdig uitgevoerd worden is een uitbesteding van klinkerwerken noodzakelijk.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Lieven Krikilion, Gunther De Wilde, Christa Dermez, Samuel Billens, Jonas De Maeseneer, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Bruno François, Eric Van Snick
          Voorstanders: Lieven Krikilion, Gunther De Wilde, Christa Dermez, Samuel Billens, Jonas De Maeseneer, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Linda De Schutter, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Patrick Week
          Tegenstanders: Kristoff Hemelinckx, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Bruno François
          Resultaat: Met 12 stemmen voor, 4 stemmen tegen
          Besluit

          Artikel 1.- Het bestek met nr. 2024-005 en de raming voor de opdracht “Uitvoeren van kleinschalige klinkerwerken”, opgesteld door de dienst openbare werken worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 49.350,00 excl. btw of € 59.713,50 incl. 21% btw.

          Artikel 2.- Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

          Artikel 3.-De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het exploitatiebudget van 2024, op JBR/GBB/0200-00/2240000/IP-GEEN.

          .

    • Wonen en omgeving

      • Duurzaamheid

        • Rapportering Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0 - Kennisname

          Aanwezig: Lieven Krikilion, Voorzitter
          Gunther De Wilde, Burgemeester
          Christa Dermez, Samuel Billens, Jonas De Maeseneer, Herman Anthoons, Schepenen
          Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Bruno François, Raadsleden
          Eric Van Snick, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Jan Depester, Simon De Boeck, Ellen Vereman, Pascale Van den Eeckhoudt, Geert De Slachmuylder, Raadsleden
          Joris Samyn, Adjunct-algemeen directeur
          Aanleiding en doel

          Naar aanleiding van de ondertekening van het Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0 op 28 september 2021, dient er jaarlijks een rapportering te worden voorgelegd aan de gemeenteraad. 

          Voor de rapportering wordt gebruikt gemaakt van het Lokaal Klimaatpactportaal, waar de Vlaamse overheid de monitoring van de doelstellingen bijhoudt.

          Na voorleggen van de rapportering aan de gemeenteraad moet de rapportering ingediend worden bij het Agentschap Binnenlands Bestuur.

          Bijlage: Rapportering 2023

          Juridische gronden

          GR-besluit 22 december 2020 - Ondertekening van het Burgemeestersconvenant 2030

          GR-besluit 28 september 2021 - Ondertekening van het Vlaams Energie- en Klimaatplan 2021-2030

          Besluit

          Enig artikel-. De gemeenteraad neemt kennis van de rapportering 2023 in verband met het Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0.

    • Zorg

      • Kinderopvang

        • Overdracht kinderopvanginitiatief Zonnetje Gooik naar vzw Infano - principebeslissing

          Aanwezig: Lieven Krikilion, Voorzitter
          Gunther De Wilde, Burgemeester
          Christa Dermez, Samuel Billens, Jonas De Maeseneer, Herman Anthoons, Schepenen
          Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Bruno François, Raadsleden
          Eric Van Snick, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Jan Depester, Simon De Boeck, Ellen Vereman, Pascale Van den Eeckhoudt, Geert De Slachmuylder, Raadsleden
          Joris Samyn, Adjunct-algemeen directeur
          Aanleiding en doel

          In september 2007 sloten het OCMW Gooik, de gemeente Gooik en CKO 't Breugelkind vzw een samenwerkingsovereenkomst af waarbij voornoemde vzw een kindercrèche Zonnetje Gooik zou oprichten met een capaciteit van 22 plaatsen. De uitbating en organisatie gebeurt door CKO 't Breugelkind vzw, het ter beschikking stellen en inrichten van infrastructuur (vestigingsplaats) door het gemeentebestuur en het ter beschikking stellen van personeel (1 FTE teamcoördinator, 3.5 FTE kinderbegeleidsters, 0.5 FTE technisch beambte) aan de vzw door het OCMW. Alle inkomsten worden geïnd door de VZW en jaarlijks, na aftrek van de werkingskosten, doorgestort aan het OCMW. In 2009 werd de samenwerkingsovereenkomst aangepast inzake personeel (0.5 FTE teamcoördinator, 4 FTE kinderbegeleidsters, 0.5 FTE technisch beambte). In 2014 verwierf CKO 't Breugelkind vzw subsidies ihkv inkomensgerelateerde opvang voor 21 kindplaatsen. De samenwerkingsovereenkomst werd opnieuw aangepast en er werd door de VZW een vaste financiële vergoeding van 15.000 EUR per jaar (indexeerbaar) gevraagd aan het lokaal bestuur.

          Sinds 2008 is het kinderdagverblijf Zonnetje Gooik gehuisvest in containerunits. Na 15 jaar intensief gebruik zijn deze containers afgeleefd en aan vervanging toe. Het lokaal bestuur had daartoe in het MJP 2023-2025 354.745 EUR voorzien. Dit bedrag zou volstaan voor de bouw van een duurzaam gebouw voor 21 kindplaatsen.

          In een overlegmoment dd. 14/12/2023 met vzw Infano (nieuwe naam CKO 't Breugelkind) over de infrastructuurproblematiek kwam vzw Infano met het voorstel om zelf een gebouw aan te kopen in Gooik en met eigen personeel te verbouwen.  Een hoeve in de Zwartschaapstraat met reeds aanwezige kinderopvanginfrastructuur  en uitbreidingsmogelijkheden naar 36 kindplaatsen leek een grote opportuniteit. In een volgend overlegmoment dd 27/3/2024 kwam vzw Infano met het voorstel om de samenwerkingsovereenkomst te herzien en de volledige uitbating van het kinderdagverblijf Zonnetje Gooik vanaf 1/1/2025 over te nemen:

          • behoud 21 gesubsidieerde inkomensgerelateerde kindplaatsen door VZW Infano
          • uitbreidingsmogelijkheden naar 36 kindplaatsen op termijn
          • zelfstandig uitbaten van kinderdagverblijf met inning van alle ontvangsten en betalen van alle uitgaven
          • overname van de kinderbegeleidsters (4 FTE) met behoud en overname van alle rechten
          • eenmalige tussenkomst in de infrastructuur door het lokaal bestuur ten bedrage van 30.000 EUR per jaar (indexeerbaar) gedurende 5 jaar

           

          Juridische gronden
          • princiepbesluit raad voor maatschappelijk welzijn dd. 12 juli 2007 houdende oprichting van een minicrèche
          • advies van het schepencollege houdende oprichting van een minicrèche in zitting van 16 juli 2007
          • raadsbesluit raad voor maatschappelijk welzijn dd. 19 juli 2007 inzake goedkeuring van de oprichting van een minicrèche in samenwerking met vzw ‘t Breugelkind en het gemeentebestuur van Gooik, en latere wijzigingen
          • raadsbesluit raad voor maatschappelijk welzijn dd. 13 september 2007 inzake goedkeuring van het samenwerkingsprotocol tussen vzw ‘t Breugelkind, gemeente Gooik en ocmw Gooik inzake oprichting en uitbating van minicrèche
          • gemeenteraadsbesluit dd. 25 september 2007 inzake goedkeuring van het samenwerkingsprotocol tussen vzw ‘t Breugelkind, gemeente Gooik en ocmw Gooik inzake oprichting en uitbating van minicrèche
          • organieke wet dd 8 juli 1976
          • decreet lokaal bestuur
          Financieel advies en visum
          • Werkingskosten: In de periode 2019-2023 bedroeg het tekort in de werking ca. 133.000 EUR. Hierin zijn geen overheadskosten begrepen (kosten personeelsdienst, kosten sociaal secretariaat, kosten diensthoofd zorg, herstellingen infrastructuur,...)!
          • Investeringskosten: De bouw van een nieuwe infrastructuur door het lokaal bestuur was begroot op 354.745 EUR (MJP actie 12.2.2. verbeteren van de infrastructuur Zonnetje Gooik). Bij overname wordt een tussenkomst van 150.000 EUR gespreid over 5 jaar gevraagd. Alle latere onderhoud- en herstellingswerken vallen ten laste van de vzw.
           
          Advies medewerker/dienst

          Positief advies. In 2007 werd gekozen om samen te werken met een private professionele partner om de continuïteit en de kwaliteit van de dienstverlening te waarborgen. De private partner werd verantwoordelijk voor de uitbating van de kinderopvang. Het lokaal bestuur stelde infrastructuur en personeel ter beschikking. Het feit dat de VZW, en niet het lokaal bestuur, de 21 gesubsidieerde plaatsen van inkomensgerelateerde opvang toegewezen kreeg,  versterkt de positie van de VZW op structureel vlak.  Het volledig overhevelen van de dienst kinderopvang naar de VZW ligt bijgevolg in de lijn van het gelopen traject en biedt voordelen voor het gemeentebestuur.

          Motivering medewerker/dienst
          • Het lokaal bestuur koos voor intense samenwerking om ontzorgd te zijn van dagelijkse werking. Daartoe werd het personeel ter beschikking gesteld van de VZW. Volgens de samenwerkingsovereenkomst kon het lokaal bestuur bij personeelstekort beroep doen op het personeelsbestand van de VZW (vervangingspoule) en visa versa.  In de praktijk stelden we vast dat het gros van de dagelijkse werking én het zoeken van vervangingspersoneel bij het OCMW bleef zitten. Vooral de laatste jaren waar er wegens de personeelsschaarste op de arbeidsmarkt geen vervangingspersoneel beschikbaar was, zorgde dit voor een ongeziene druk op de personeelsdienst. Uit noodzaak werd dan beroep gedaan op ander personeel van het lokaal bestuur (buitenschoolse kinderopvang, maatschappelijk assistenten, diensthoofd zorg,...) om in te springen bij ziekte!
          • De aansturing van het kinderdagverblijf is onduidelijk. De dagelijkse werking wordt veelal waargenomen door het lokaal bestuur terwijl dit in theorie net de taak van de VZW zou moeten zijn. Dit zorgt voortdurend voor een spanningsveld tussen beide partners. Ook het personeel en de coördinator vindt het onduidelijk bij wie ze voor wat terecht moeten!
          • Het aantal kinderopvangplaatsen in Gooik daalt gestaag de laatste jaren. De daling is vooral gesitueerd bij de zelfstandige onthaalouders. Het uitbreiden van het aantal opvangplaatsen in Gooik door bijkomende opvangplaatsen te creëren in Zonnetje Gooik is om hoger genoemde redenen niet haalbaar voor het lokaal bestuur.
          • De kwaliteit van de dienstverlening wordt oa. bepaald door het inzetten van voldoende begeleidsters volgens het aantal opvangplaatsen. In het Zonnetje Gooik werd hierover steeds met argusogen op toegekeken en voorzagen we een gemiddelde van ca. 5 opvangplaatsen/voltijdse kinderbegeleidster voor baby's en ca. 8 opvangplaatsen per kinderbegeleidster voor gemengde groepen. De wettelijke minimumnormen lagen in het verleden hoger. Met de nieuwe regelgeving in Vlaanderen om de werklast te verlagen wordt de norm in de toekomst aangepast naar de personeelsnorm die wij al jaren hanteerden. Bij overheveling van het personeel naar de VZW zou dit in principe dus  geen verzwaring van de werklast voor de kinderbegeleidsters mogen zijn.
          • De infrastructuur van het Zonnetje is dringend aan vernieuwing toe. Daartoe werd 354.745 EUR voorzien in het MJP. In het voorstel van VZW Infano wordt een jaarlijkse tussenkomst van 30.000 EUR/jaar (indexeerbaar) gedurende 5 jaar gevraagd. Dit betekent voor het lokaal bestuur Gooik een aanzienlijke besparing. Bovendien dienen we in de toekomst niet verder in te staan voor onderhoud- en herstellingswerken wat zowel financieel als op personeelsvlak een bijkomende besparing oplevert.
          • Het gecumuleerde verlies in de werkingskosten voor de laatste periode van 5 jaar bedroeg 132.294 EUR. Hierin zijn niet begrepen: kosten sociaal secretariaat, kosten personeelsdienst (maandelijkse loonberekeningen, selectie vervangers,...) , kosten diensthoofd zorg (vervanging coördinator bij afwezigheid, opvolging dagelijkse werking,...), kosten maatschappelijk assistente (vervanging ziek personeel), herstellingswerken en loonkosten technisch personeel,...
          • De schaalvergroting en de nieuwe infrastructuur er in de toekomst zullen toe leiden dat het personeel efficiënter zal kunnen werken en ingezet worden.
           
          Tussenkomsten

          De N-VA-fractie geeft aan dat het er op lijkt dat de gemeente geen kinderopvang meer wil doen.

          Schepen Christa Dermez licht toe dat deze overname net kansen biedt om de kwaliteitsvolle werking die er altijd is geweest te kunnen garanderen aan de kinderen en de ouders.  De medewerkers behouden de rechten die ze vandaag als personeel van het OCMW hebben.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Lieven Krikilion, Gunther De Wilde, Christa Dermez, Samuel Billens, Jonas De Maeseneer, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Bruno François, Eric Van Snick
          Voorstanders: Lieven Krikilion, Gunther De Wilde, Christa Dermez, Samuel Billens, Jonas De Maeseneer, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Bruno François
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Artikel 1. De Gemeenteraad keurt principieel de overdracht van de kinderopvang Zonnetje Gooik, momenteel gehuisvest op de locatie, Winnepenninckxstraat 3 te 1755 Gooik met een capaciteit van 21 opvangplaatsen naar de VZW Infano goed vanaf 1 januari 2025.

          Artikel 2. De Gemeenteraad vraagt de nodige voorbereidingen aan te vatten:

          • opmaak ontwerp van protocol overname personeel met behoud van alle rechten (oplijsten)
          • vakbondsoverleg
          • aanpassen samenwerkingsovereenkomst kinderdagverblijf Zonnetje Gooik
          • aanvraag RSZPPO: overdracht sociale maribel subsidies
          • overleg fusiepartners lokaal bestuur Galmaarden en lokaal bestuur Herne

          Artikel 3. Nadat er duidelijkheid is omtrent alle elementen, zal de Raad voor Maatschappelijk Welzijn en de Gemeenteraad een beslissing ten gronde nemen.

          Artikel 4. Deze beslissing wordt in het kader van het bestuurlijk toezicht opgenomen op de overzichtslijst die ter kennis wordt gebracht van de toezichthoudende overheid.

           

De zitting wordt gesloten om 22u20.

De voorzitter sluit de zitting op 30/04/2024 om 22:20.

Namens Gemeenteraad,

Eric Van Snick
Algemeen directeur

Lieven Krikilion
Voorzitter