Terug
Gepubliceerd op 01/10/2021

Notulen  Raad voor maatschappelijk welzijn

di 29/06/2021 - 20:30 de gemeentelijke sportbasisschool De Oester, Strijlandstraat nr. 40
Aanwezig: Lieven Krikilion, Voorzitter
Michel Doomst, Burgemeester
Simon De Boeck, Christa Dermez, Jan Depester, Schepenen
Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Linda De Schutter, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman, Raadsleden
Joris Samyn, Adjunct-algemeen directeur
Eric Van Snick, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Gunther De Wilde, Schepenen
Steve Dehandschutter, Kristoff Hemelinckx, Ellen Mathieu, Raadsleden

De voorzitter opent de zitting op 29/06/2021 om 20:35.

  • Openbaar

    • Algemeen bestuur

      • Notulen van de raad voor maatschappelijk welzijn van 25 mei 2021 - goedkeuring.

        Aanwezig: Lieven Krikilion, Voorzitter
        Michel Doomst, Burgemeester
        Simon De Boeck, Christa Dermez, Jan Depester, Schepenen
        Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Linda De Schutter, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman, Raadsleden
        Joris Samyn, Adjunct-algemeen directeur
        Eric Van Snick, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Gunther De Wilde, Schepenen
        Steve Dehandschutter, Kristoff Hemelinckx, Ellen Mathieu, Raadsleden
        Aanleiding en doel

        De algemeen directeur legt de notulen voor van de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van 25 mei 2021.

        Juridische gronden

        Artikel 32 van het Decreet Lokaal Bestuur

        Advies medewerker/dienst

        Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd de notulen, zoals voorgelegd door de algemeen directeur, goed te keuren.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Lieven Krikilion, Michel Doomst, Simon De Boeck, Christa Dermez, Jan Depester, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Linda De Schutter, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman, Joris Samyn, Eric Van Snick
        Voorstanders: Lieven Krikilion, Michel Doomst, Simon De Boeck, Christa Dermez, Jan Depester, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Linda De Schutter, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Enig artikel.- De notulen van 25 mei 2021 worden goedgekeurd.

      • Kwaliteit en beleid

        • Organisatiebeheersing - jaarrapport 2020 - kennisname.

          Aanwezig: Lieven Krikilion, Voorzitter
          Michel Doomst, Burgemeester
          Simon De Boeck, Christa Dermez, Jan Depester, Schepenen
          Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Linda De Schutter, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman, Raadsleden
          Joris Samyn, Adjunct-algemeen directeur
          Eric Van Snick, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Gunther De Wilde, Schepenen
          Steve Dehandschutter, Kristoff Hemelinckx, Ellen Mathieu, Raadsleden
          Aanleiding en doel

          De algemeen directeur rapporteert jaarlijks aan het college van burgemeester en schepenen, de gemeenteraad, de raad voor maatschappelijk welzijn en het vast bureau over de organisatiebeheersing. Die rapportering gebeurt jaarlijks uiterlijk voor 30 juni van het daaropvolgende jaar.

          Het wettelijke organisatiebeheersingssysteem maakt deel uit van het kwaliteitsbeleid en heeft als doelstelling enerzijds de kwaliteit van de werking en dienstverlening, anderzijds de organisatiedoelstellingen op te volgen.

          1. Kwaliteit van de werking en dienstverlening: Voldoen we aan alle verplichtende regelgeving? Gaan we correct, nauwkeurig, volledig en tijdig om met de informatie? Zetten we steeds de juiste middelen in? Gaan we integer om met onze financiële middelen?
          2. Organisatiedoelstellingen: Bereiken we onze doelstellingen? Voeren we alles effectief uit? Volgen we alles op? Als dusdanig vertoont het interne controlesysteem linken met de beheers- en beleidscyclus. 

          Organisatiebeheersing is iets waar iedere organisatie, al dan niet bewust, dagelijks mee bezig is. In het decreet lokaal bestuur wordt organisatiebeheersing gedefinieerd als het geheel van maatregelen en procedures die ontworpen zijn om een redelijke zekerheid te bieden over:

          1. Het bereiken van de doelstellingen;
          2. Het naleven van wetgeving en procedures;
          3. De beschikbaarheid van betrouwbare financiële en beheersinformatie;
          4. Het efficiënt en economisch gebruik van middelen;
          5. De bescherming van activa;
          6. Het voorkomen van fraude.

          Organisatiebeheersing gaat niet over het controleren/inspecteren van een organisatie, maar over het beheersen ervan. Beheersen wil zeggen: In de hand hebben en er de nodige sturing aan geven. Organisatiebeheersing situeert zich op het algemene niveau van de organisatie, op dienstniveau en op procesniveau.

          Het organisatiebeheersingssysteem wordt vastgelegd in het algemeen kader interne controle. Dit algemeen kader beschrijft enerzijds de methodiek, gebaseerd op de PDCA-cyclus en het COSO-model, en anderzijds hoe het in praktijk wordt gebracht. Het eerste centraal element in de dagelijkse praktijk is ons organisatiehandboek, dat een bundeling is van de belangrijkste organisatiedocumenten en –processen. Het tweede centrale element is de periodieke zelfevaluatie die uitmondt in projecten ter verbetering van organisatiebeheersing.

          In dit jaarrapport met referentie '20210629' (jaarrapport 2020 OB - rapporteringsmoment juni 2021) (zie bijlage) schetsen we waar gemeente en OCMW in 2020 rond gewerkt hebben en waar ze het komende jaar rond willen werken.

          Juridische gronden

          Decreet lokaal bestuur, hoofdstuk 5 afdeling 1.

          Kader organisatiebeheersing, goedgekeurd op  de OCMW-raad van 11 mei 2017 en de gemeenteraad van 30 mei 2017.

          Besluit

          Enig artikel.- De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de jaarlijkse rapportering organisatiebeheersing door de algemeen directeur zoals voorgesteld in het rapport met referentie '20210629' (jaarrapport 2020 OB - rapporteringsmoment juni 2021).

    • Financiele aangelegenheden

      • Financiën

        • Jaarrekening 2020: vaststelling van het deel van het OCMW.

          Aanwezig: Lieven Krikilion, Voorzitter
          Michel Doomst, Burgemeester
          Simon De Boeck, Christa Dermez, Jan Depester, Schepenen
          Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Linda De Schutter, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman, Raadsleden
          Joris Samyn, Adjunct-algemeen directeur
          Eric Van Snick, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Gunther De Wilde, Schepenen
          Steve Dehandschutter, Kristoff Hemelinckx, Ellen Mathieu, Raadsleden
          Aanleiding en doel

          Vanaf het boekjaar 2020 is de jaarrekening, net als de andere beleidsrapporten, een geïntegreerd beleidsrapport voor gemeente en OCMW samen.

          De jaarrekening 2020 dient te worden vastgesteld voor 30 juni 2021.

          De jaarrekening bestaat uit een beleidsevaluatie, een financiële nota en een toelichting.

          Juridische gronden

          Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder artikels 260, 261 en 262.

          Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen (BVR BBC).

          Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen (MB BBC).

          Advies medewerker/dienst

          Aan de Raad Voor Maatschappelijk Welzijn wordt gevraagd om zijn deel van de jaarrekening 2020 vast te stellen.

          Het managementteam heeft in de vergadering van 01/06/2021 een positief advies uitgebracht aangaande het voorontwerp van de jaarrekening 2020.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Lieven Krikilion, Michel Doomst, Simon De Boeck, Christa Dermez, Jan Depester, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Linda De Schutter, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman, Joris Samyn, Eric Van Snick
          Voorstanders: Lieven Krikilion, Michel Doomst, Simon De Boeck, Christa Dermez, Jan Depester, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Linda De Schutter, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Patrick Week, Ellen Vereman
          Tegenstanders: Philippe De Cock, Jason Broodcoorens
          Resultaat: Met 15 stemmen voor, 2 stemmen tegen
          Besluit

          Artikel 1.- De Raad Voor Maatschappelijk Welzijn stelt zijn deel van de jaarrekening 2020 vast. Deze jaarrekening bestaat uit een beleidsevaluatie, een financiële nota en een toelichting. Deze stukken maken integraal deel uit van huidig besluit.

    • Zorg

      • Thuisdiensten

        • Mantelzorgtoelage: aanpassing reglement

          Aanwezig: Lieven Krikilion, Voorzitter
          Michel Doomst, Burgemeester
          Simon De Boeck, Christa Dermez, Jan Depester, Schepenen
          Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Linda De Schutter, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman, Raadsleden
          Joris Samyn, Adjunct-algemeen directeur
          Eric Van Snick, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Gunther De Wilde, Schepenen
          Steve Dehandschutter, Kristoff Hemelinckx, Ellen Mathieu, Raadsleden
          Aanleiding en doel

          Met het toekennen van een mantelzorgtoelage heeft het OCMW als voornaamste doelstelling het stimuleren van de mantelzorg, zodanig dat de zwaar zorgbehoevende zo lang mogelijk in zijn eigen thuismilieu kan blijven. Het is een uiting van waardering voor de belangrijke inzet van mensen die zwaar zorgbehoevenden thuis bijstaan en verzorgen.

          Sinds 2014 is de mantelzorgtoelage inkomensgerelateerd en bedraagt de mantelzorgpremie, naar gelang de inkomenscategorie, 11€, 22€ of 33€ per maand.

          Om voor de lokale mantelzorgpremie in aanmerking te komen dient de aanvrager minimaal aan de voorwaarden van het Vlaamse zorgbudget voor zwaar zorgbehoevenden. De Vlaamse premie bedraagt heden 130€ per maand.

          Tot 31/5/2021 werd de indicatiestelling voor het bepalen van de zorgbehoefte in het kader van een zorgbudget voor zwaar zorgbehoevenden gemeten op basis van het instrument de 'BEL-profielschaal'. Vanaf 1/6/2021 vervangt de 'BelRAI-screener' de 'BEL-profielschaal'.  De puntentelling verloopt anders, waardoor het reglement dient gewijzigd te worden.

          Het huidige reglement stelt het volgende inzake eigendommen: "Het KI van de woningen (met uitzondering van de gezinswoning) wordt vermenigvuldigd met 5. Het KI van de gronden wordt vermenigvuldigd met 1. Deze bedragen worden bij het netto-jaarinkomen gevoegd." Dit zorgt voor heel wat administratieve overlast. Vaak zijn betrokkenen slechts gedeeltelijk volle eigenaar van de onroerende goederen.

          Bovendien bevat het reglement oude terminologie die dient geüpdatet te worden.

          Juridische gronden
          • het gemeenteraadsbesluit dd. 15 september 1998 houdende goedkeuring van het reglement inzake mantelzorgtoelage, en latere wijzigingen
          • de beslissing van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn dd. 23.12.2008 houdende vaststelling van het reglement mantelzorgtoelage en latere wijzigingen
          • het decreet lokaal bestuur dd. 22/12/2017 en latere wijzigingen
          • het woonzorgdecreet dd. 15 februari 2019 en latere wijzigingen
          • Decreet houdende de Vlaamse sociale bescherming dd. 18 mei 2018 en latere wijzigingen
          Verwijzingen
          • Reglement mantelzorgtoelage (zie bijlage)
          Advies medewerker/dienst
          • dienst: positief
          • advies BCSD in zitting van 3/6/2021: positief
          Motivering medewerker/dienst
          • evenredig aanpassen van de puntenscore van de bel-profielschaal naar de BelRAI-screener
          • zorgbehoevenden die eigenaar zijn van een tweede woning (naast de gezinswoning) vallen automatisch terug op het laagste categoriebedrag
          • actualiseren van de terminologie aan de gewijzigde regelgeving
          Publieke stemming
          Aanwezig: Lieven Krikilion, Michel Doomst, Simon De Boeck, Christa Dermez, Jan Depester, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Linda De Schutter, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman, Joris Samyn, Eric Van Snick
          Voorstanders: Lieven Krikilion, Michel Doomst, Simon De Boeck, Christa Dermez, Jan Depester, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Linda De Schutter, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Artikel 1.- De wijziging van het reglement mantelzorgtoelage, als bijlage opgenomen bij dit besluit,  om voornoemde redenen goed te keuren.

          Artikel 2.- Deze beslissing gaat in vanaf 1/6/2021.

          Artikel 3.- Deze beslissing conform het decreet Lokaal Bestuur te publiceren op de website van de gemeente.

De voorzitter sluit de zitting op 29/06/2021 om 20:54.

Namens Raad voor maatschappelijk welzijn,

Eric Van Snick
Algemeen directeur

Lieven Krikilion
Voorzitter