De voorzitter opent de zitting op 29/06/2021 om 20:35.
De algemeen directeur legt de notulen voor van de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van 25 mei 2021.
Artikel 32 van het Decreet Lokaal Bestuur
Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd de notulen, zoals voorgelegd door de algemeen directeur, goed te keuren.
Enig artikel.- De notulen van 25 mei 2021 worden goedgekeurd.
De algemeen directeur rapporteert jaarlijks aan het college van burgemeester en schepenen, de gemeenteraad, de raad voor maatschappelijk welzijn en het vast bureau over de organisatiebeheersing. Die rapportering gebeurt jaarlijks uiterlijk voor 30 juni van het daaropvolgende jaar.
Het wettelijke organisatiebeheersingssysteem maakt deel uit van het kwaliteitsbeleid en heeft als doelstelling enerzijds de kwaliteit van de werking en dienstverlening, anderzijds de organisatiedoelstellingen op te volgen.
Organisatiebeheersing is iets waar iedere organisatie, al dan niet bewust, dagelijks mee bezig is. In het decreet lokaal bestuur wordt organisatiebeheersing gedefinieerd als het geheel van maatregelen en procedures die ontworpen zijn om een redelijke zekerheid te bieden over:
Organisatiebeheersing gaat niet over het controleren/inspecteren van een organisatie, maar over het beheersen ervan. Beheersen wil zeggen: In de hand hebben en er de nodige sturing aan geven. Organisatiebeheersing situeert zich op het algemene niveau van de organisatie, op dienstniveau en op procesniveau.
Het organisatiebeheersingssysteem wordt vastgelegd in het algemeen kader interne controle. Dit algemeen kader beschrijft enerzijds de methodiek, gebaseerd op de PDCA-cyclus en het COSO-model, en anderzijds hoe het in praktijk wordt gebracht. Het eerste centraal element in de dagelijkse praktijk is ons organisatiehandboek, dat een bundeling is van de belangrijkste organisatiedocumenten en –processen. Het tweede centrale element is de periodieke zelfevaluatie die uitmondt in projecten ter verbetering van organisatiebeheersing.
In dit jaarrapport met referentie '20210629' (jaarrapport 2020 OB - rapporteringsmoment juni 2021) (zie bijlage) schetsen we waar gemeente en OCMW in 2020 rond gewerkt hebben en waar ze het komende jaar rond willen werken.
Decreet lokaal bestuur, hoofdstuk 5 afdeling 1.
Kader organisatiebeheersing, goedgekeurd op de OCMW-raad van 11 mei 2017 en de gemeenteraad van 30 mei 2017.
Enig artikel.- De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de jaarlijkse rapportering organisatiebeheersing door de algemeen directeur zoals voorgesteld in het rapport met referentie '20210629' (jaarrapport 2020 OB - rapporteringsmoment juni 2021).
Vanaf het boekjaar 2020 is de jaarrekening, net als de andere beleidsrapporten, een geïntegreerd beleidsrapport voor gemeente en OCMW samen.
De jaarrekening 2020 dient te worden vastgesteld voor 30 juni 2021.
De jaarrekening bestaat uit een beleidsevaluatie, een financiële nota en een toelichting.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder artikels 260, 261 en 262.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen (BVR BBC).
Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen (MB BBC).
Aan de Raad Voor Maatschappelijk Welzijn wordt gevraagd om zijn deel van de jaarrekening 2020 vast te stellen.
Het managementteam heeft in de vergadering van 01/06/2021 een positief advies uitgebracht aangaande het voorontwerp van de jaarrekening 2020.
Artikel 1.- De Raad Voor Maatschappelijk Welzijn stelt zijn deel van de jaarrekening 2020 vast. Deze jaarrekening bestaat uit een beleidsevaluatie, een financiële nota en een toelichting. Deze stukken maken integraal deel uit van huidig besluit.
Met het toekennen van een mantelzorgtoelage heeft het OCMW als voornaamste doelstelling het stimuleren van de mantelzorg, zodanig dat de zwaar zorgbehoevende zo lang mogelijk in zijn eigen thuismilieu kan blijven. Het is een uiting van waardering voor de belangrijke inzet van mensen die zwaar zorgbehoevenden thuis bijstaan en verzorgen.
Sinds 2014 is de mantelzorgtoelage inkomensgerelateerd en bedraagt de mantelzorgpremie, naar gelang de inkomenscategorie, 11€, 22€ of 33€ per maand.
Om voor de lokale mantelzorgpremie in aanmerking te komen dient de aanvrager minimaal aan de voorwaarden van het Vlaamse zorgbudget voor zwaar zorgbehoevenden. De Vlaamse premie bedraagt heden 130€ per maand.
Tot 31/5/2021 werd de indicatiestelling voor het bepalen van de zorgbehoefte in het kader van een zorgbudget voor zwaar zorgbehoevenden gemeten op basis van het instrument de 'BEL-profielschaal'. Vanaf 1/6/2021 vervangt de 'BelRAI-screener' de 'BEL-profielschaal'. De puntentelling verloopt anders, waardoor het reglement dient gewijzigd te worden.
Het huidige reglement stelt het volgende inzake eigendommen: "Het KI van de woningen (met uitzondering van de gezinswoning) wordt vermenigvuldigd met 5. Het KI van de gronden wordt vermenigvuldigd met 1. Deze bedragen worden bij het netto-jaarinkomen gevoegd." Dit zorgt voor heel wat administratieve overlast. Vaak zijn betrokkenen slechts gedeeltelijk volle eigenaar van de onroerende goederen.
Bovendien bevat het reglement oude terminologie die dient geüpdatet te worden.
Artikel 1.- De wijziging van het reglement mantelzorgtoelage, als bijlage opgenomen bij dit besluit, om voornoemde redenen goed te keuren.
Artikel 2.- Deze beslissing gaat in vanaf 1/6/2021.
Artikel 3.- Deze beslissing conform het decreet Lokaal Bestuur te publiceren op de website van de gemeente.
De voorzitter sluit de zitting op 29/06/2021 om 20:54.
Namens Raad voor maatschappelijk welzijn,
Eric Van Snick
Algemeen directeur
Lieven Krikilion
Voorzitter