Terug
Gepubliceerd op 14/03/2023

Notulen  Raad voor maatschappelijk welzijn

di 20/12/2022 - 20:30 plattelandscentrum Paddenbroek
Aanwezig: Lieven Krikilion, Voorzitter
Simon De Boeck, Burgemeester
Gunther De Wilde, Christa Dermez, Herman Anthoons, Schepenen
Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Raadsleden
Jonas De Maeseneer, Schepen
Samuel Billens, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman, Pascale Van den Eeckhoudt, Raadsleden
Eric Van Snick, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Jan Depester, Steve Dehandschutter, Laura Timmermans, Ellen Mathieu, Raadsleden
Joris Samyn, Adjunct-algemeen directeur

De voorzitter opent de zitting op 20/12/2022 om 20:33.

De voorzitter opent de vergadering om 20u33.

  • Openbaar

    • Algemeen bestuur

      • Notulen van de raad voor maatschappelijk welzijn van 29 november 2022 - goedkeuring.

        Aanwezig: Lieven Krikilion, Voorzitter
        Simon De Boeck, Burgemeester
        Gunther De Wilde, Christa Dermez, Herman Anthoons, Schepenen
        Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Raadsleden
        Jonas De Maeseneer, Schepen
        Samuel Billens, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman, Pascale Van den Eeckhoudt, Raadsleden
        Eric Van Snick, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Jan Depester, Steve Dehandschutter, Laura Timmermans, Ellen Mathieu, Raadsleden
        Joris Samyn, Adjunct-algemeen directeur
        Aanleiding en doel

        De algemeen directeur legt de notulen voor van de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van 29 november 2022.

        Juridische gronden

        Artikel 32 van het Decreet Lokaal Bestuur

        Advies medewerker/dienst

        Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd de notulen, zoals voorgelegd door de algemeen directeur, goed te keuren.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Lieven Krikilion, Simon De Boeck, Gunther De Wilde, Christa Dermez, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman, Pascale Van den Eeckhoudt, Eric Van Snick
        Voorstanders: Lieven Krikilion, Simon De Boeck, Gunther De Wilde, Christa Dermez, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman, Pascale Van den Eeckhoudt
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Enig artikel.- De notulen van 29 november 2022 worden goedgekeurd.

    • Financiele aangelegenheden

      • Meerjarenplanaanpassing nr. 5 2020-2025: vaststelling van het deel van het OCMW.

        Aanwezig: Lieven Krikilion, Voorzitter
        Simon De Boeck, Burgemeester
        Gunther De Wilde, Christa Dermez, Herman Anthoons, Schepenen
        Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Raadsleden
        Jonas De Maeseneer, Schepen
        Samuel Billens, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman, Pascale Van den Eeckhoudt, Raadsleden
        Eric Van Snick, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Jan Depester, Steve Dehandschutter, Laura Timmermans, Ellen Mathieu, Raadsleden
        Joris Samyn, Adjunct-algemeen directeur
        Aanleiding en doel

        Het meerjarenplan 2020-2025 van gemeente en OCMW Gooik is wat betreft het deel van het OCMW vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn in zitting van 17 december 2019 en vervolgens op dezelfde datum goedgekeurd door de gemeenteraad en wat betreft het deel van de gemeente, goedgekeurd door de gemeenteraad in zelfde zitting.

        Artikel 257 van decreet over het lokaal bestuur legt op dat het meerjarenplan minstens één keer per jaar moet worden aangepast, waarbij in elk geval de kredieten voor het volgende boekjaar worden vastgesteld. Als dat nodig is kunnen daarbij ook de kredieten voor het lopende boekjaar worden aangepast. Daarnaast kan het meerjarenplan, als dat nodig is, ook worden aangepast om alleen de kredieten voor het lopende boekjaar aan te passen.

        De meerjarenplanaanpassing nr. 1 2020-2025 van gemeente en OCMW Gooik is wat betreft het deel van het OCMW vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn in zitting van 29 september 2020 en vervolgens op dezelfde datum goedgekeurd door de gemeenteraad en wat betreft het deel van de gemeente, goedgekeurd door de gemeenteraad in zelfde zitting.

        De meerjarenplanaanpassing nr. 2 2020-2025 van gemeente en OCMW Gooik is wat betreft het deel van het OCMW vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn in zitting van 22 december 2020 en vervolgens op dezelfde datum goedgekeurd door de gemeenteraad en wat betreft het deel van de gemeente, goedgekeurd door de gemeenteraad in zelfde zitting.

        De meerjarenplanaanpassing nr. 3 2020-2025 van gemeente en OCMW Gooik is wat betreft het deel van het OCMW vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn in zitting van 28 september 2021 en vervolgens op dezelfde datum goedgekeurd door de gemeenteraad en wat betreft het deel van de gemeente, goedgekeurd door de gemeenteraad in zelfde zitting.

        De meerjarenplanaanpassing nr. 4 2020-2025 van gemeente en OCMW Gooik is wat betreft het deel van het OCMW vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn in zitting van 21 december 2021 en vervolgens op dezelfde datum goedgekeurd door de gemeenteraad en wat betreft het deel van de gemeente, goedgekeurd door de gemeenteraad in zelfde zitting.

        Door nieuwe en gewijzigde informatie en elementen dringt een nieuwe, vijfde, aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 zich op met als doel zowel de kredieten van 2022 aan te passen als de kredieten van 2023 vast te stellen.

        Juridische gronden

        Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 249 §3.

        Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen (BVR BBC).

        Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen (MB BBC).

        Advies medewerker/dienst

        Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd om zijn deel van de meerjarenplanaanpassing nr. 5 2020-2025 vast te stellen.

        Het managementteam heeft in de vergadering van 02/12/2022 een positief advies uitgebracht aangaande het voorontwerp van de meerjarenplanaanpassing nr. 5 2020-2025.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Lieven Krikilion, Simon De Boeck, Gunther De Wilde, Christa Dermez, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman, Pascale Van den Eeckhoudt, Eric Van Snick
        Voorstanders: Lieven Krikilion, Simon De Boeck, Gunther De Wilde, Christa Dermez, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Linda De Schutter, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Patrick Week, Ellen Vereman, Pascale Van den Eeckhoudt
        Tegenstanders: Kristoff Hemelinckx, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens
        Resultaat: Met 14 stemmen voor, 3 stemmen tegen
        Besluit

        Enig artikel.- De raad voor maatschappelijk welzijn stelt zijn deel van de meerjarenplanaanpassing nr. 5 2020-2025 vast. Deze meerjarenplanaanpassing bestaat uit een strategische nota, een financiële nota en een toelichting. Deze stukken maken integraal deel uit van huidig besluit.

    • Zorg

      • Tussenkomst in de aankoop van dienstencheques: aanpassing reglement

        Aanwezig: Lieven Krikilion, Voorzitter
        Simon De Boeck, Burgemeester
        Gunther De Wilde, Christa Dermez, Herman Anthoons, Schepenen
        Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Raadsleden
        Jonas De Maeseneer, Schepen
        Samuel Billens, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman, Pascale Van den Eeckhoudt, Raadsleden
        Eric Van Snick, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Jan Depester, Steve Dehandschutter, Laura Timmermans, Ellen Mathieu, Raadsleden
        Joris Samyn, Adjunct-algemeen directeur
        Aanleiding en doel

        Personen met een laag inkomen kunnen van het OCMW een tussenkomst in de aankoop van dienstencheques genieten. Deze tussenkomst werd in het leven geroepen in 2008 bij de overgang van inkomensgerelateerde poetsdienst naar poetsen met dienstencheques. Zo wou de Raad voor Maatschappelijk Welzijn het poetsen aan huis ook betaalbaar houden voor mensen met een laag inkomen.

        De tussenkomst wordt enerzijds berekend op basis van de geïndexeerde bijdrageschalen gezinshulp en anderzijds op basis van het grensbedrag vastgesteld in dit reglement.

        De fictieve uurbijdrage van begunstigde is gekoppeld aan de officiële bijdrageschalen van gezinszorg en wordt vastgesteld op basis van:

        • het inkomen
        • de gezinssamenstelling
        • de BEL-score/BelRai-score of puntenscore op de medische sociale schaal of 65 % invaliditeit

        De BelRAI Screener vervangt sinds 1 juni 2021 de vroegere BEL-profielschaal voor de toekenning van het ‘zorgbudget voor zwaar zorgbehoevenden’. In de praktijk bleek dat een groot aantal zorgbehoevenden hun rechten verloren (= afschalingen) door de nieuwe manier van inschalen. Uit onderzoek bleek effectief dat 26% van de rechthebbenden hun zorgbudget verloren sinds de invoering van de BelRAI-screener.

        De Vlaamse Regering besliste daarom om één van de twee afkappunten te verlagen. Hierdoor komen 4101 zorgbehoevenden die onlangs hun rechten verloren toch nog in aanmerking voor het zorgbudget.

        Volgende voorwaarden bepalen voortaan het recht op het zorgbudget zwaar zorgbehoevenden

        • Totaalscore BelRAI screener ≥ 13 
        • Som IADL, ADL ≥ 5.5 . Dit afkappunt is verlaagd (van 6 punten naar 5.5).

        Gezien de wijziging in de wetgeving is het noodzakelijk het intern reglement hieraan aan te passen.

        Juridische gronden
        • het decreet lokaal bestuur van 17 december 2017 en latere wijzigingen
        • de memorie van Toelichting bij artikel 2 van de Wet van 20 juli 2001 tot bevordering van buurtdiensten en –banen
        • besluit van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn dd. 12/07/2007 tot  invoering van een tussenkomst in de aankoopprijs van dienstencheques voor personen met een laag inkomen  vanaf 1/1/2008, en latere aanpassingen
        Verwijzingen
        • Reglement tussenkomst in de aankoop van dienstencheques (zie bijlage)
        Motivering medewerker/dienst

        Positief advies.

        Gezien ≥ 13 punten of som IADL, ADL ≥ 5.5 punten op de BelRAI-screener resulteert in een 'zorgbudget voor zwaar zorgbehoevenden', zullen de punten niet meer opgenomen worden in het reglement, maar spreken we alleen nog maar van het 'zorgbudget voor zwaar zorgbehoevenden'.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Lieven Krikilion, Simon De Boeck, Gunther De Wilde, Christa Dermez, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman, Pascale Van den Eeckhoudt, Eric Van Snick
        Voorstanders: Lieven Krikilion, Simon De Boeck, Gunther De Wilde, Christa Dermez, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman, Pascale Van den Eeckhoudt
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1. De wijziging van het reglement tussenkomst in de aankoop van dienstencheques, als bijlage opgenomen bij dit besluit,  om voornoemde redenen goed te keuren.

        Artikel 2. Deze beslissing gaat in vanaf 1/1/2023.

        Artikel 3. Deze beslissing conform het decreet Lokaal Bestuur te publiceren op de website van de gemeente.

      • Samenwerkingsovereenkomst met Welzijnskoepel West-Brabant in het kader van de coördinatie van het project 'Geïntegreerd breed onthaal' met GBO-partners Eerstelijnszone Pajottenland - goedkeuring

        Aanwezig: Lieven Krikilion, Voorzitter
        Simon De Boeck, Burgemeester
        Gunther De Wilde, Christa Dermez, Herman Anthoons, Schepenen
        Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Raadsleden
        Jonas De Maeseneer, Schepen
        Samuel Billens, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman, Pascale Van den Eeckhoudt, Raadsleden
        Eric Van Snick, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Jan Depester, Steve Dehandschutter, Laura Timmermans, Ellen Mathieu, Raadsleden
        Joris Samyn, Adjunct-algemeen directeur
        Aanleiding en doel

        Lokale besturen dienen een Geïntegreerd Breed Onthaal (GBO) vorm te geven, in samenwerking met de kernpartners GBO (CAW en diensten maatschappelijk werk van de mutualiteiten) van de Eerstelijnszone Pajottenland (decreet lokaal sociaal beleid). Het GBO zorgt ervoor dat burgers zonder omwegen bij de juiste hulp belanden. Het GBO wil iets doen aan onderbescherming en nauw aansluiten bij hun vragen en noden.

        Met de partners van het GBO van de Eerstelijnszone Pajottenland werd een GBO-project ingediend bij de Vlaamse Overheid voor 2020-2025, het werd goedgekeurd in juni 2020.

        Gedurende de periode van het project wordt jaarlijks een subsidie ontvangen door Dilbeek (als penhouder) van 50.000 euro.  Bij de start van het project werd beslist om deze onder andere te besteden aan de aanwerving van een halftijdse GBO-medewerker/coördinator.  De aanwerving zou gebeuren door Dilbeek.  Het lokaal bestuur besliste om er nog een andere halftijdse aan te koppelen met eigen middelen (voor de implementatie van het GBO-project in de Welzijnspunten van Dilbeek en de implementatie van het softwarepakket ter ondersteuning van de Welzijnspunten.


        Begin 2020 werd een projectmedewerker GBO aangesteld voor bepaalde duur (2 jaar) door het lokaal bestuur Dilbeek (deeltijds voor Dilbeek, deeltijds voor het GBO-project ELZ Pajottenland). Er werd afgesproken na 2 jaar een evaluatie te maken en te bekijken of bijsturing nodig is.


        De opdrachten voor de halftijdse functie specifiek voor Dilbeek, zijn rond. Om die reden zal de overeenkomst met de projectmedewerker niet verlengd worden. Door openstaande vacatures en andere prioriteiten is er binnen Dilbeek ook geen ruimte meer om de projectmedewerker voor GBO ELZ Pajottenland goed te omkaderen en te ondersteunen. Daarom wordt ook deze overeenkomst niet verlengd. 
        Aangezien de Welzijnskoepel West-Brabant al medewerkers heeft die GBO-projecten coördineren en geen enkel ander lokaal bestuur van de ELZ Pajottenland deze rol kan opnemen, wordt voorgesteld een samenwerkingsovereenkomst aan te gaan met Welzijnskoepel West-Brabant voor de aanstelling van een halftijdse projectmedewerker/coördinator voor het GBO-project ELZ Pajottenland.

        Na goedkeuring van de overeenkomst door de bevoegde organen van alle partners, zal het lokaal bestuur Dilbeek als penhouder de overeenkomst met de Welzijnskoepel West-Brabant ondertekenen.

        Juridische gronden

         

        • Decreet betreffende het lokaal sociaal beleid van 09.02.2018
        • Besluit van de Vlaamse regering betreffende de Vlaamse beleidsprioriteiten in het kader van het lokaal sociaal beleid en de subsidiëring van samenwerkingsverbanden geïntegreerd breed onthaal van 12.07.2018.
        Verwijzingen

        Overeenkomst (zie bijlage).

        Financieel advies en visum
        • Jaarlijkse subsidie van 50.000 euro (2020-2025).
        Advies medewerker/dienst

        Positief.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Lieven Krikilion, Simon De Boeck, Gunther De Wilde, Christa Dermez, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman, Pascale Van den Eeckhoudt, Eric Van Snick
        Voorstanders: Lieven Krikilion, Simon De Boeck, Gunther De Wilde, Christa Dermez, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman, Pascale Van den Eeckhoudt
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Enig artikel.- De samenwerkingsovereenkomst, zoals gevoegd als bijlage bij deze beslissing, met Welzijnskoepel West-Brabant 2023-2025 in het kader van de coördinatie van het GBO-project met de GBO-partners van de Eerstelijnszone Pajottenland, wordt goedgekeurd.

De voorzitter sluit de vergadering om 21u07.

De voorzitter sluit de zitting op 20/12/2022 om 21:07.

Namens Raad voor maatschappelijk welzijn,

Eric Van Snick
Algemeen directeur

Lieven Krikilion
Voorzitter