Terug
Gepubliceerd op 27/01/2022

Notulen  Raad voor maatschappelijk welzijn

di 21/12/2021 - 20:30 schuur van het gemeenschapscentrum De Cam
Aanwezig: Lieven Krikilion, Voorzitter
Michel Doomst, Burgemeester
Gunther De Wilde, Simon De Boeck, Christa Dermez, Jan Depester, Schepenen
Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Steve Dehandschutter, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman, Raadsleden
Joris Samyn, Adjunct-algemeen directeur
Eric Van Snick, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Ellen Mathieu, Raadslid

De voorzitter opent de zitting op 21/12/2021 om 20:34.

De zitting wordt geopend om 20u34.

  • Openbaar

    • Algemeen bestuur

      • Notulen van de raad voor maatschappelijk welzijn van 30 november 2021 - goedkeuring.

        Aanwezig: Lieven Krikilion, Voorzitter
        Michel Doomst, Burgemeester
        Gunther De Wilde, Simon De Boeck, Christa Dermez, Jan Depester, Schepenen
        Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Steve Dehandschutter, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman, Raadsleden
        Joris Samyn, Adjunct-algemeen directeur
        Eric Van Snick, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Ellen Mathieu, Raadslid
        Aanleiding en doel

        De algemeen directeur legt de notulen voor van de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van 30 november 2021.

        Juridische gronden

        Artikel 32 van het Decreet Lokaal Bestuur

        Advies medewerker/dienst

        Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd de notulen, zoals voorgelegd door de algemeen directeur, goed te keuren.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Lieven Krikilion, Michel Doomst, Gunther De Wilde, Simon De Boeck, Christa Dermez, Jan Depester, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Steve Dehandschutter, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman, Joris Samyn, Eric Van Snick
        Voorstanders: Lieven Krikilion, Michel Doomst, Gunther De Wilde, Simon De Boeck, Christa Dermez, Jan Depester, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Steve Dehandschutter, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Enig artikel.- De notulen van 30 november 2021 worden goedgekeurd.

    • Financiele aangelegenheden

      • Meerjarenplanaanpassing nr. 4 2020-2025: vaststelling van het deel van het OCMW.

        Aanwezig: Lieven Krikilion, Voorzitter
        Michel Doomst, Burgemeester
        Gunther De Wilde, Simon De Boeck, Christa Dermez, Jan Depester, Schepenen
        Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Steve Dehandschutter, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman, Raadsleden
        Joris Samyn, Adjunct-algemeen directeur
        Eric Van Snick, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Ellen Mathieu, Raadslid
        Aanleiding en doel

        Het meerjarenplan 2020-2025 van gemeente en OCMW Gooik is vastgesteld door de Raad Voor Maatschappelijk Welzijn en door de Gemeenteraad op 17/12/2019.

        Artikel 257 van het decreet over het lokaal bestuur legt op dat het meerjarenplan minstens één keer per jaar moet worden aangepast, waarbij in elk geval de kredieten voor het volgende boekjaar worden vastgesteld. Daarnaast kan het meerjarenplan, als dat nodig is, ook worden aangepast om alleen de kredieten voor het lopende boekjaar aan te passen.

        Sinds december 2019 zijn er meerdere meerjarenplanaanpassingen gebeurd. De meest recente is meerjarenplanaanpassing nr. 3 2020-2025, die een aanpassing betrof van de kredieten van het lopende boekjaar (2021), en die werd vastgesteld door de Raad Voor Maatschappelijk Welzijn en door de Gemeenteraad in zitting van 28 september 2021.

        Voorliggende meerjarenplanaanpassing nr. 4 2020-2025 heeft als doel om de kredieten voor het volgende boekjaar (2022) vast te stellen.

        Juridische gronden

        Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 249 §3.

        Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen (BVR BBC).

        Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen (MB BBC).

        De omzendbrief KBBJ/ABB 2020/3 van 18 september 2020 betreffende de aanpassing van de meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus.

        Advies medewerker/dienst

        Aan de Raad Voor Maatschappelijk Welzijn wordt gevraagd om zijn deel van de meerjarenplanaanpassing nr. 4 2020-2025 vast te stellen.

        Het managementteam heeft in de vergadering van 30/11/2021 een positief advies uitgebracht aangaande het voorontwerp van de meerjarenplanaanpassing nr. 4 2020-2025.

        Tussenkomsten

        De burgemeester geeft toelichting bij deze meerjarenplanaanpassing.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Lieven Krikilion, Michel Doomst, Gunther De Wilde, Simon De Boeck, Christa Dermez, Jan Depester, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Steve Dehandschutter, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman, Joris Samyn, Eric Van Snick
        Voorstanders: Lieven Krikilion, Michel Doomst, Gunther De Wilde, Simon De Boeck, Christa Dermez, Jan Depester, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Linda De Schutter, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Patrick Week, Ellen Vereman
        Tegenstanders: Steve Dehandschutter, Kristoff Hemelinckx, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens
        Resultaat: Met 16 stemmen voor, 4 stemmen tegen
        Besluit

        Artikel 1: De Raad Voor Maatschappelijk Welzijn stelt zijn deel van de meerjarenplanaanpassing nr. 4 2020-2025 vast. Deze meerjarenplanaanpassing bestaat uit een strategische nota, een financiële nota en een toelichting. Deze stukken maken integraal deel uit van huidig besluit.

    • Welzijn

      • Sociale dienst

        • Reglement houdende toekenning van steun in het kader van psychische hulpverlening.

          Aanwezig: Lieven Krikilion, Voorzitter
          Michel Doomst, Burgemeester
          Gunther De Wilde, Simon De Boeck, Christa Dermez, Jan Depester, Schepenen
          Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Steve Dehandschutter, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman, Raadsleden
          Joris Samyn, Adjunct-algemeen directeur
          Eric Van Snick, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Ellen Mathieu, Raadslid
          Aanleiding en doel

          Algemeen gezien merken we in onze maatschappij en binnen het cliënteel van de sociale dienst een toename van psychische klachten als depressie, angstgevoelens, burn-out, verslavingsproblematieken enz.

          De pandemie heeft eveneens een flinke weerslag gehad op de psychische gezondheid van de mensen als zijnde vereenzaming, angsten, relationele problemen enz.

          Het financiële aspect weerhoudt mensen er soms van om professionele hulpverlening te zoeken en te aanvaarden.

          Verwijzingen

          Voorgesteld reglement in bijlage.

          Advies medewerker/dienst

          De sociale dienst stelt voor om een financiële tussenkomst te voorzien voor kwetsbare doelgroepen die beroep doen op psychische hulpverlening en dit volgens het bijgevoegde reglement.

          Tussenkomsten

          Door Jan Depester wordt toelichting verstrekt bij dit agendapunt. Door raadslid Jason Broodcoorens wordt namens de n va-fractie voorgesteld om een volledige update te doen van alle reglementen.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Lieven Krikilion, Michel Doomst, Gunther De Wilde, Simon De Boeck, Christa Dermez, Jan Depester, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Steve Dehandschutter, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman, Joris Samyn, Eric Van Snick
          Voorstanders: Lieven Krikilion, Michel Doomst, Gunther De Wilde, Simon De Boeck, Christa Dermez, Jan Depester, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Steve Dehandschutter, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Artikel 1.- Het reglement houdende toekenning van steun in het kader van psychische hulpverlening, goed te keuren.

          Artikel 2.- Deze beslissing gaat in vanaf 1/1/2022.

    • Zorg

      • Thuisdiensten

        • Klusjesdienst - reglement: aanpassing

          Aanwezig: Lieven Krikilion, Voorzitter
          Michel Doomst, Burgemeester
          Gunther De Wilde, Simon De Boeck, Christa Dermez, Jan Depester, Schepenen
          Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Steve Dehandschutter, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman, Raadsleden
          Joris Samyn, Adjunct-algemeen directeur
          Eric Van Snick, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Ellen Mathieu, Raadslid
          Aanleiding en doel

          Het ocmw Gooik verstrekt klusjesdienst aan huis om zorgbehoevenden de kans te geven om langer in hun thuisomgeving te kunnen blijven wonen. De aanvragen worden afgetoetst met het vigerend reglement en ter kennisgeving aan het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst meegedeeld.

          Het reglement dient aangepast te worden omwille van volgende redenen:

          - jaarlijks dienen de inkomstenschalen en bijdragen op 1 januari geïndexeerd op basis van de gezondheidsindex.

          - Conform de andere reglementen binnen de thuisdiensten dient een paragraaf toegevoegd te worden dat bij de bijdrageberekening eveneens geen rekening wordt gehouden met het KI van gronden. Aanvragers in het bezit van een tweede woning hebben recht op klusjesdienst maar betalen steeds het hoogste uurtarief!

          Juridische gronden
          • het decreet lokaal bestuur van 17 december 2017 en latere wijzigingen
          • het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn dd. 13/04/2006 houdende vaststelling van het reglement klusjesdienst ocmw Gooik, en latere wijzigingen
          Advies medewerker/dienst

          Positief

          Motivering medewerker/dienst
          • jaarlijkse indexering van de inkomstenschalen
          • aanpassen van het reglement inzake het bezit van onroerend goed om een uniforme werkwijze ter zake te waarborgen in alle reglementen
          Tussenkomsten

          De n va-fractie kan zich niet akkoord verklaren met het reglement omwille van het feit dat mensen met een tweede woning ook beroep kunnen doen op de klusjesdienst.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Lieven Krikilion, Michel Doomst, Gunther De Wilde, Simon De Boeck, Christa Dermez, Jan Depester, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Steve Dehandschutter, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman, Joris Samyn, Eric Van Snick
          Voorstanders: Lieven Krikilion, Michel Doomst, Gunther De Wilde, Simon De Boeck, Christa Dermez, Jan Depester, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Steve Dehandschutter, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Artikel 1. De wijziging van het reglement klusjesdienst, als bijlage opgenomen bij dit besluit,  om voornoemde redenen goed te keuren.

          Artikel 2. Deze beslissing gaat in vanaf 1/1/2022.

          Artikel 3. Deze beslissing conform het decreet Lokaal Bestuur te publiceren op de website van de gemeente.

           

        • Mantelzorgtoelage: aanpassing reglement

          Aanwezig: Lieven Krikilion, Voorzitter
          Michel Doomst, Burgemeester
          Gunther De Wilde, Simon De Boeck, Christa Dermez, Jan Depester, Schepenen
          Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Steve Dehandschutter, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman, Raadsleden
          Joris Samyn, Adjunct-algemeen directeur
          Eric Van Snick, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Ellen Mathieu, Raadslid
          Aanleiding en doel

          Met het toekennen van een mantelzorgtoelage heeft het OCMW als voornaamste doelstelling het stimuleren van de mantelzorg, zodanig dat de zwaar zorgbehoevende zo lang mogelijk in zijn eigen thuismilieu kan blijven. Het is een uiting van waardering voor de belangrijke inzet van mensen die zwaar zorgbehoevenden thuis bijstaan en verzorgen.

          Sinds 2014 is de mantelzorgtoelage inkomensgerelateerd en bedraagt de mantelzorgpremie, naar gelang de inkomenscategorie, 11€, 22€ of 33€ per maand.

          Om voor de lokale mantelzorgpremie in aanmerking te komen dient de aanvrager minimaal aan de voorwaarden van het Vlaamse zorgbudget voor zwaar zorgbehoevenden bij mantel- en thuiszorg. Voor zeer zwaar zorgbehoevenden wordt een extra subsidie van € 5 voorzien.

          In het reglement dient de term 'tweede woonst' beter gedefinieerd te worden.

          Juridische gronden
          • het gemeenteraadsbesluit dd. 15 september 1998 houdende goedkeuring van het reglement inzake mantelzorgtoelage, en latere wijzigingen
          • de beslissing van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn dd. 23.12.2008 houdende vaststelling van het reglement mantelzorgtoelage en latere wijzigingen
          Verwijzingen
          • Reglement mantelzorgtoelage (zie bijlage)
          Advies medewerker/dienst

          positief

          Motivering medewerker/dienst
          • betere definiëring van het begrip 'tweede woonst'
          Publieke stemming
          Aanwezig: Lieven Krikilion, Michel Doomst, Gunther De Wilde, Simon De Boeck, Christa Dermez, Jan Depester, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Steve Dehandschutter, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman, Joris Samyn, Eric Van Snick
          Voorstanders: Lieven Krikilion, Michel Doomst, Gunther De Wilde, Simon De Boeck, Christa Dermez, Jan Depester, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Steve Dehandschutter, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Artikel 1. De wijziging van het reglement mantelzorgtoelage, als bijlage opgenomen bij dit besluit,  om voornoemde redenen goed te keuren.

          Artikel 2. Deze beslissing gaat in vanaf 1/1/2022.

          Artikel 3. Deze beslissing conform het decreet Lokaal Bestuur te publiceren op de website van de gemeente.

        • Tussenkomst in verblijfskosten - wijziging reglement

          Aanwezig: Lieven Krikilion, Voorzitter
          Michel Doomst, Burgemeester
          Gunther De Wilde, Simon De Boeck, Christa Dermez, Jan Depester, Schepenen
          Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Steve Dehandschutter, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman, Raadsleden
          Joris Samyn, Adjunct-algemeen directeur
          Eric Van Snick, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Ellen Mathieu, Raadslid
          Aanleiding en doel

          Wanneer personen niet in staat zijn om met eigen middelen de verblijfskosten in een instelling te betalen, kunnen zij een aanvraag tot tussenkomst indienen bij het OCMW. De bevoegde maatschappelijke assistente voert een inkomensonderzoek en een onderzoek inzake onderhoudsplicht.

          Conform het reglement komt het OCMW slechts tussen als de dagprijs van de gevraagde kamer of woning in de instelling lager of gelijk is aan de gemiddelde dagprijs gangbaar in de regio. De gemiddelde dagprijs in de regio wordt jaarlijks door de Raad voor Maatschappelijk Welzijn vastgelegd.

          Jaarlijks werden alle dagprijzen opgevraagd bij de omliggende Woonzorgcentra door de Dienst Zorg. Echter is de gemiddelde dagprijs voor een kamer in woonzorgcentra in Vlaanderen eveneens te consulteren op de website van het Agentschap Zorg en Gezondheid.  De dienst zorg stelt daarom voor om vanaf heden deze te gebruiken.

          De gemiddelde dagprijs voor een assistentiewoning in Vlaanderen (inclusief alle energiekosten) wordt vastgesteld op 75% van de gemiddelde dagprijs voor een kamer in woonzorgcentra Vlaanderen.

          Juridische gronden
          • Wet betreffende het ten laste nemen van de steun verleend door de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, wet 2 april 1965 artikel 2 § 1
          • Reglement van inwendige orde tot tenlastename kosten in woonzorgcentrum en assistentiewoningen door OCMW Gooik dd. 15/12/2016 en latere aanpassingen
          Verwijzingen
          • Reglement van inwendige orde tot tenlastename kosten in woonzorgcentrum en assistentiewoningen door OCMW GOOIK (bijlage)

          Advies medewerker/dienst

          positief

          Motivering medewerker/dienst
          • De gemiddelde dagprijs  van rusthuiskamer in de regio vast te stellen op de recentste gemiddelde dagprijs van rusthuiskamers in Vlaanderen
          • De gemiddelde dagprijs van assistentiewoningen vast te stellen op 75% van de gemiddelde dagprijs  van rusthuiskamer in de regio
          Publieke stemming
          Aanwezig: Lieven Krikilion, Michel Doomst, Gunther De Wilde, Simon De Boeck, Christa Dermez, Jan Depester, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Steve Dehandschutter, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman, Joris Samyn, Eric Van Snick
          Voorstanders: Lieven Krikilion, Michel Doomst, Gunther De Wilde, Simon De Boeck, Christa Dermez, Jan Depester, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Steve Dehandschutter, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Artikel 1. De wijziging van het reglement van inwendige orde tot tenlastename kosten in woonzorgcentrum en assistentiewoningen, als bijlage opgenomen bij dit besluit,  om voornoemde redenen goed te keuren.

          Artikel 2. Deze beslissing gaat in vanaf 01/01/2022.

          Artikel 3. Deze beslissing conform het decreet Lokaal Bestuur te publiceren op de website van de gemeente.

      • Senioren

        • Tussenkomst in de aankoop van dienstencheques: aanpassing reglement

          Aanwezig: Lieven Krikilion, Voorzitter
          Michel Doomst, Burgemeester
          Gunther De Wilde, Simon De Boeck, Christa Dermez, Jan Depester, Schepenen
          Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Steve Dehandschutter, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman, Raadsleden
          Joris Samyn, Adjunct-algemeen directeur
          Eric Van Snick, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Ellen Mathieu, Raadslid
          Aanleiding en doel

          Personen met een laag inkomen kunnen van het ocmw een tussenkomst in de aankoop van dienstencheques genieten. Deze tussenkomst werd in het leven geroepen in 2008 bij de overgang van inkomensgerelateerde poetsdienst naar poetsen met dienstencheques. Zo wou de Raad voor Maatschappelijk Welzijn het poetsen aan huis ook betaalbaar houden voor mensen met een laag inkomen.

          De tussenkomst wordt enerzijds berekend op basis van de geïndexeerde bijdrageschalen gezinshulp en anderzijds op basis van het grensbedrag vastgesteld in dit reglement.

          Het reglement werd laatst gewijzigd in september 2021. Hierbij werd gesteld dat we geen rekening meer houden met het KI gronden. Echter werd vergeten 1 zinnetje hieromtrent te schrappen.

          De term 'tweede woning' wordt gedefinieerd.

          Juridische gronden
          • het decreet lokaal bestuur van 17 december 2017 en latere wijzigingen
          • de memorie van Toelichting bij artikel 2 van de Wet van 20 juli 2001 tot bevordering van buurtdiensten en –banen
          • besluit van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn dd. 12/07/2007 tot  invoering van een tussenkomst in de aankoopprijs van dienstencheques voor personen met een laag inkomen  vanaf 1/1/2008, en latere aanpassingen
          Verwijzingen
          • Reglement tussenkomst in de aankoop van dienstencheques (zie bijlage)
          Motivering medewerker/dienst
          • Betere definiëring van het begrip 2de woonst
          Publieke stemming
          Aanwezig: Lieven Krikilion, Michel Doomst, Gunther De Wilde, Simon De Boeck, Christa Dermez, Jan Depester, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Steve Dehandschutter, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman, Joris Samyn, Eric Van Snick
          Voorstanders: Lieven Krikilion, Michel Doomst, Gunther De Wilde, Simon De Boeck, Christa Dermez, Jan Depester, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Steve Dehandschutter, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Artikel 1. De wijziging van het reglement tussenkomst in de aankoop van dienstencheques, als bijlage opgenomen bij dit besluit,  om voornoemde redenen goed te keuren.

          Artikel 2. Deze beslissing gaat in vanaf 1/1/2022.

          Artikel 3. Deze beslissing conform het decreet Lokaal Bestuur te publiceren op de website van de gemeente.

        • Warme maaltijden aan huis: aanpassing reglement

          Aanwezig: Lieven Krikilion, Voorzitter
          Michel Doomst, Burgemeester
          Gunther De Wilde, Simon De Boeck, Christa Dermez, Jan Depester, Schepenen
          Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Steve Dehandschutter, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman, Raadsleden
          Joris Samyn, Adjunct-algemeen directeur
          Eric Van Snick, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Ellen Mathieu, Raadslid
          Aanleiding en doel

          Het ocmw Gooik verdeelt warme maaltijden aan huis om zorgbehoevenden de kans te geven om langer in hun thuisomgeving te kunnen blijven wonen. De aanvragen worden afgetoetst met het vigerend reglement en ter kennisgeving aan het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst meegedeeld.

          De prijs van de warme maaltijden wordt vastgesteld op basis van het netto-maandinkomen van de aanvrager en zijn gezinsleden. Het tarief wordt bepaald aan de hand van inkomstenschalen. De inkomstenschalen dienen jaarlijks op 1 januari te worden geïndexeerd  op basis van de gezondheidsindex. 

          De terminologie in het reglement werd geactualiseerd naar de recentste versie.

          Juridische gronden
          • het decreet lokaal bestuur van 17 december 2017 en latere wijzigingen
          • het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn dd. 9/10/2008 inzake het bepalen van de tarieven voor het leveren van warme maaltijden aan huis, en latere wijzigingen
          Verwijzingen
          • reglement warme maaltijden OCMW Gooik dd. 9/10/2008 en latere aanpassingen
          Advies medewerker/dienst

          positief

          Motivering medewerker/dienst
          • indexering van de tarieven
          • actualiseren van de terminologie
          Publieke stemming
          Aanwezig: Lieven Krikilion, Michel Doomst, Gunther De Wilde, Simon De Boeck, Christa Dermez, Jan Depester, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Steve Dehandschutter, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman, Joris Samyn, Eric Van Snick
          Voorstanders: Lieven Krikilion, Michel Doomst, Gunther De Wilde, Simon De Boeck, Christa Dermez, Jan Depester, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Steve Dehandschutter, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Artikel 1. De wijziging van het reglement betreffende de warme maaltijden aan huis, als bijlage opgenomen bij dit besluit,  om voornoemde redenen goed te keuren.

          Artikel 2. Deze beslissing gaat in vanaf 1/1/2022.

          Artikel 3. Deze beslissing conform het decreet Lokaal Bestuur te publiceren op de website van de gemeente.

        • Mobiel dienstencentrum Karoesel: Reglement tussenkomst in de aankoop maaltijd - aanpassing

          Aanwezig: Lieven Krikilion, Voorzitter
          Michel Doomst, Burgemeester
          Gunther De Wilde, Simon De Boeck, Christa Dermez, Jan Depester, Schepenen
          Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Steve Dehandschutter, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman, Raadsleden
          Joris Samyn, Adjunct-algemeen directeur
          Eric Van Snick, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Ellen Mathieu, Raadslid
          Aanleiding en doel

          Diverse keren per jaar organiseert de dienst Zorg van het OCMW een activiteit in het kader van het mobiel dienstencentrum Karoesel. Op deze activiteit wordt een warme maaltijd voorzien voor de deelnemers aan kostprijs. Voor personen met een laag inkomen kan de prijs een hindernis vormen om deel te nemen aan de activiteit.

          Het lijkt billijk om voor inwoners van Gooik met een laag inkomen een tussenkomst in de aankoop van een maaltijd te voorzien ten einde niemand uit te sluiten.

          Vrijwilligers die de hele duur van de activiteit meehelpen, kunnen gratis de maaltijd nuttigen.

          Jaarlijks worden de inkomstenschalen en bijdragen op 1 januari geïndexeerd  op basis van de gezondheidsindex.

          De term 'tweede woonst' werd gedefinieerd.

           

          Juridische gronden
          • het decreet lokaal bestuur van 17 december 2017 en latere wijzigingen
          • besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn dd. 25/02/2020 inzake het verlenen van een tussenkomst in de aankoop van een warme maaltijd in het mobiel dienstencentrum Karoesel
          Verwijzingen
          • Reglement tussenkomst in de aankoop maaltijd in het mobiel dienstencentrum Karoesel (bijlage)
          Advies medewerker/dienst

          positief

          Motivering medewerker/dienst
          • jaarlijkse indexering van de inkomstenschalen
          • actualisatie van de terminologie in het reglement
          Publieke stemming
          Aanwezig: Lieven Krikilion, Michel Doomst, Gunther De Wilde, Simon De Boeck, Christa Dermez, Jan Depester, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Steve Dehandschutter, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman, Joris Samyn, Eric Van Snick
          Voorstanders: Lieven Krikilion, Michel Doomst, Gunther De Wilde, Simon De Boeck, Christa Dermez, Jan Depester, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Steve Dehandschutter, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Artikel 1. De wijzigingen van  het reglement tussenkomst in de aankoop maaltijd in het mobiel dienstencentrum Karoesel, als bijlage opgenomen bij dit besluit,  goed te keuren.

          Artikel 2. Deze beslissing gaat in vanaf 1/1/2022.

          Artikel 3. Deze beslissing conform het decreet Lokaal Bestuur te publiceren op de website van de gemeente.

        • Dorpsrestaurant: Reglement tussenkomst in de aankoop maaltijd - aanpassing

          Aanwezig: Lieven Krikilion, Voorzitter
          Michel Doomst, Burgemeester
          Gunther De Wilde, Simon De Boeck, Christa Dermez, Jan Depester, Schepenen
          Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Steve Dehandschutter, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman, Raadsleden
          Joris Samyn, Adjunct-algemeen directeur
          Eric Van Snick, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Ellen Mathieu, Raadslid
          Aanleiding en doel

          Het OCMW Gooik organiseert 2 keer per week een dorpsrestaurant waar Gooikse senioren samen gezond, gezellig en goedkoop een maaltijd kunnen nuttigen. Voor personen met een laag inkomen is een tussenkomst in de aankoopprijs van een warme maaltijd voorzien.

          Jaarlijks worden de inkomstenschalen en bijdragen op 1 januari geïndexeerd  op basis van de gezondheidsindex.

          De terminologie in het reglement wordt geactualiseerd naar de recentste versie. De term 'tweede woonst' wordt gedefinieerd.

           

          Juridische gronden
          • het decreet lokaal bestuur van 17 december 2017 en latere wijzigingen
          • besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn dd. 10 februari 2011 inzake het verlenen van een tussenkomst in de aankoop van een maaltijd in het dorpsrestaurant, en latere wijzigingen
          Verwijzingen
          • Reglement tussenkomst in de aankoop maaltijd in het dorpsrestaurant (bijlage)
          Advies medewerker/dienst

          Positief

          Motivering medewerker/dienst
          • jaarlijkse indexering van de inkomstenschalen
          • actualiseren van de terminologie in het reglement
          Publieke stemming
          Aanwezig: Lieven Krikilion, Michel Doomst, Gunther De Wilde, Simon De Boeck, Christa Dermez, Jan Depester, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Steve Dehandschutter, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman, Joris Samyn, Eric Van Snick
          Voorstanders: Lieven Krikilion, Michel Doomst, Gunther De Wilde, Simon De Boeck, Christa Dermez, Jan Depester, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Steve Dehandschutter, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Artikel 1. De wijzigingen van  het reglement tussenkomst in de aankoop maaltijd in het dorpsrestaurant, als bijlage opgenomen bij dit besluit,  goed te keuren.

          Artikel 2. Deze beslissing gaat in vanaf 1/1/2022.

          Artikel 3. Deze beslissing conform het decreet Lokaal Bestuur te publiceren op de website van de gemeente.

De zitting wordt gesloten om 21u20.

De voorzitter sluit de zitting op 21/12/2021 om 21:20.

Namens Raad voor maatschappelijk welzijn,

Eric Van Snick
Algemeen directeur

Lieven Krikilion
Voorzitter