Terug
Gepubliceerd op 26/04/2023

Notulen  Gemeenteraad

di 28/03/2023 - 20:30 plattelandscentrum Paddenbroek
Aanwezig: Lieven Krikilion, Voorzitter
Simon De Boeck, Burgemeester
Gunther De Wilde, Christa Dermez, Jonas De Maeseneer, Herman Anthoons, Schepenen
Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Samuel Billens, Pascal De Leener, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman, Pascale Van den Eeckhoudt, Raadsleden
Joris Samyn, Adjunct-algemeen directeur
Eric Van Snick, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Jan Depester, Steve Dehandschutter, Laura Timmermans, Pascale Souffriau, Raadsleden
Afwezig: Ellen Mathieu, Raadslid

De voorzitter opent de zitting op 28/03/2023 om 20:33.

  • Openbaar

    • Algemeen bestuur

      • Notulen van de gemeenteraad van 28 februari 2023 - goedkeuring.

        Aanwezig: Lieven Krikilion, Voorzitter
        Simon De Boeck, Burgemeester
        Gunther De Wilde, Christa Dermez, Jonas De Maeseneer, Herman Anthoons, Schepenen
        Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Samuel Billens, Pascal De Leener, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman, Pascale Van den Eeckhoudt, Raadsleden
        Joris Samyn, Adjunct-algemeen directeur
        Eric Van Snick, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Jan Depester, Steve Dehandschutter, Laura Timmermans, Pascale Souffriau, Raadsleden
        Afwezig: Ellen Mathieu, Raadslid
        Aanleiding en doel

        De algemeen directeur legt de notulen voor van de vergadering van de gemeenteraad van 28 februari 2023.

        Juridische gronden

        Artikel 32 van het Decreet Lokaal Bestuur

        Advies medewerker/dienst

        Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de notulen, zoals voorgelegd door de algemeen directeur, goed te keuren.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Lieven Krikilion, Simon De Boeck, Gunther De Wilde, Christa Dermez, Jonas De Maeseneer, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Samuel Billens, Pascal De Leener, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman, Pascale Van den Eeckhoudt, Joris Samyn, Eric Van Snick
        Voorstanders: Lieven Krikilion, Simon De Boeck, Gunther De Wilde, Christa Dermez, Jonas De Maeseneer, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Samuel Billens, Pascal De Leener, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman, Pascale Van den Eeckhoudt
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Enig artikel.- De notulen van de gemeenteraad van 28 februari 2023 worden goedgekeurd.

      • Principiële beslissing tot vrijwillige samenvoeging van de gemeenten Galmaarden, Gooik en Herne - goedkeuring.

        Aanwezig: Lieven Krikilion, Voorzitter
        Simon De Boeck, Burgemeester
        Gunther De Wilde, Christa Dermez, Jonas De Maeseneer, Herman Anthoons, Schepenen
        Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Samuel Billens, Pascal De Leener, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman, Pascale Van den Eeckhoudt, Raadsleden
        Joris Samyn, Adjunct-algemeen directeur
        Eric Van Snick, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Jan Depester, Steve Dehandschutter, Laura Timmermans, Pascale Souffriau, Raadsleden
        Afwezig: Ellen Mathieu, Raadslid
        Aanleiding en doel

        Als bijlage vindt u de reeds bezorgde bestuurskrachtanalyse en scenario-oefening voor Gooik. De gemeenteraad wordt gevraagd op basis van deze informatie het debat aan te gaan en, de conclusies indachtig, het voorstel van de respectievelijke colleges van burgemeester en schepenen te willen bevestigen om een principiële beslissing tot samenvoeging van de gemeenten Galmaarden, Gooik en Herne goed te keuren.

        Het formele samenvoegingsproces start met een gezamenlijke intentieverklaring, die we kunnen afleiden uit de identieke principiële beslissingen van de betrokken gemeenteraden. De gemotiveerde principiële beslissing is essentieel om van het formele onderzoekstraject over te stappen naar het eigenlijke samenvoegingsproces, want gemeenten zijn verplicht om hun gemeenteraadsbeslissingen te melden aan de Vlaamse Regering. In de praktijk sturen ze die door naar de online toepassing ‘Loket voor lokale besturen’ van ABB. In die melding moeten de betrokken gemeenten de datum waarop ze willen samengaan, toevoegen.

        Een uiterste datum om een principiële samenvoegingsbeslissing te nemen is er niet, maar het spreekt voor zich dat de gemeenten zichzelf voldoende tijd gunnen om de samenvoeging degelijk voor te bereiden.

        Het DLB koppelt mogelijkheden en gevolgen aan deze principiële beslissing:

        • De samen te voegen gemeenten of OCMW’s kunnen vanaf dat moment beheersovereenkomsten sluiten om zich te beroepen op elkaars personeelsleden voor bepaalde functies. Hetzelfde geldt voor hun OCMW’s.
        • De samen te voegen gemeenten en OCMW’s kunnen in hun rechtspositieregeling een samenvoegingsmobiliteit opnemen die bij het invullen van een vacature de mobiliteit tussen de betrokken besturen maximaal garandeert.
        • De gemeenteraden kunnen in onderling overleg een transitiemanager aanwijzen die de samenvoegingsoperatie op ambtelijk niveau begeleidt.
        • Indien geen transitiemanager wordt aangewezen, begeleidt de algemeen directeur-coördinator de samenvoegingsoperatie op ambtelijk niveau en begeleidt de financieel directeur-coördinator de samenvoegingsoperatie op ambtelijk niveau wat betreft de coördinatie van de financiële aspecten. Een definitieve samenvoegingsbeslissing mag niet alleen berusten op geëxpliciteerde, beleidsmatige doelstellingen. Besturen moeten die ook op een deugdelijke manier, beheersmatig voorbereiden en implementeren.
        Na het gezamenlijk doorlopen van een bestuurskrachtanalyse is bij de gemeenten Galmaarden, Gooik en Herne de intentie ontstaan om de gemeenten vrijwillig samen te voegen.  De gemeenteraad is bevoegd om zich over deze intentie uit te spreken.

        De bestuurskracht van kleine landelijke gemeenten staat onder druk

        Met dat buikgevoel, dat reeds eerder door studies werd bevestigd, werd in de zomer van 2022 aan het burgemeestersoverleg van het Pajottenland voorgesteld om een gezamenlijke bestuurskrachtanalyse uit te voeren. Deze gemeenten hebben een vrij gelijkaardige typologie, een landelijk karakter met veel open ruimte voor landbouw en natuur.  Ze kennen ook een sterke samenhang in tal van intergemeentelijke samenwerkingen.  De initiële intentie van de 7 aangesloten besturen (Bever, Galmaarden Gooik, Herne, Lennik, Pepingen en Roosdaal) om deze opdracht samen in de markt te plaatsen werd herleid tot een uiteindelijke deelname van 4 besturen: Galmaarden, Gooik, Herne en Pepingen.  Lennik besliste een aparte bestuurskrachtanalyse uit te voeren.  Roosdaal koos voor het uitvoeren van een gezamenlijke bestuurskrachtanalyse met de gemeenten van de politiezone TARL.  Het lokaal bestuur Bever haakte af en stapte pas later in met een aparte analyse.

        De verwachtingen ten aanzien van de lokale besturen zijn de laatste jaren sterk toegenomen. Enerzijds worden, vertrekkende vanuit het versterken van de lokale autonomie en het subsidiariteitsprincipe, steeds meer bevoegdheden vanuit de Vlaamse en federale overheid gedecentraliseerd naar de lokale besturen. Anderzijds verwachten burgers terecht veilige en aantrekkelijke dorpskernen, veel en diverse mogelijkheden voor vrijetijdsbeleving, een kwaliteitsvolle (digitale) dienstverlening, snelle communicatie, een verbeterde mobiliteit, kwalitatief onderwijs, de behandeling van sociaal-maatschappelijke problemen en uitdagingen. Kortom, een klantvriendelijke, correcte, effectieve en efficiënte lokale dienstverlening op maat.

        Ook het vermogen om geschikte profielen op het correcte niveau aan te trekken om onszelf duurzaam van expertise en personeelscapaciteit te voorzien is de laatste jaren en maanden sterk gedaald.

        Objectivering op maat door een bestuurskrachtanalyse

        In oktober 2022 ging Probis na een marktconsultatie via Poolstok aan de slag om deze algemene tendensen te objectiveren in een traject van bestuurskrachtmeting.

        Een doorgedreven data-analyse, aangevuld met gesprekken en vragenlijsten afgenomen met de colleges van burgemeester en schepenen, met de managementteams en met sleutelfiguren uit de organisaties resulteerden in een individuele bestuurskrachtanalyse voor elk van de besturen (zie bijlage).

        De conclusie voor Gooik is dat de bestuurskracht vandaag nog kan worden gegarandeerd, maar dat de druk nu reeds voelbaar aanwezig is en op lange termijn door de te verwachten stijgende opdracht niet langer stand zal houden.

        Aansluitend op de individuele oefening kreeg Probis van bij aanvang de opdracht om na te gaan of schaalvergroting, hetzij door samenwerking, hetzij door fusie, op het vlak van bestuurskracht een verschil kon maken.

        Schaalvergroting als oplossing

        De Vlaamse Regering wil schaalvergroting ondersteunen om sterke en bestuurskrachtige lokale besturen te creëren. Dit gebeurt onder andere door samenvoegingen van gemeenten te stimuleren en te ondersteunen. De Vlaamse Regering neemt verschillende maatregelen, namelijk een tijdelijke verhoging van het aantal uitvoerende politieke mandatarissen, een schuldovername, een garantieregeling voor verschillende fondsen, een optimalisatie van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en een ondersteunende opdracht voor de provinciegouverneurs.

        Ziet het er naar uit dat schaalvergroting ook in het Pajottenland kan leiden tot krachtigere lokale besturen?

        De gezamenlijke conclusie is dat de bestuurskracht uniform onder druk staat vandaag en ‘morgen’ nog steviger. Besturen is verder kijken dan vandaag en zich voorbereiden op morgen. Het is de wens én de verantwoordelijkheid van de lokale besturen van Galmaarden, Gooik en Herne om ook in de toekomst een daadkrachtig bestuur te zijn met een kwalitatieve dienstverlening voor de inwoners en de nodige ademruimte voor voldoende investeringsmogelijkheden.

        De scenario-analyse laat blijken dat de voordelen van ‘samenwerken’ zoals eenvoudiger, vrijblijvender, behoud van de lokale autonomie de nadelen ervan niet uitwissen. Denken we aan de financiële structuren, het gebrek aan eenheid van aansturing, problemen met mandatering, opvolging en controle. De regio heeft een lange traditie van samenwerken (en het voordeel van veel gelijke samenwerkingsverbanden te kennen) en doet dat op tal van vlakken met succes zodat deze piste voor schaalvergroting uitgewerkt blijkt.

        De eerste voorzichtige conclusie uit de bestuurskrachtanalyses is dat de ‘samenvoeging’ of fusie van de 3 landelijke gemeenten een hoopvoller perspectief geeft op de toekomstbestendigheid van de organisaties.

        Er worden voordelen aangeduid:

        • De versterking van de capaciteit
        • Het versterken van de organisatiestructuur
        • De eenheid van visie en aansturing
        • De schaalvoordelen
        • De grotere impact op samenwerkingsverbanden en hogere overheden
        • De zogenaamde fusiebonus

        Volgende valkuilen moeten we ernstig nemen:

        • De ruimtelijke uitdagingen van een uitgestrekt grondgebied
        • De complexiteit van grotere dossiers
        • De burgernabijheid blijven garanderen
        • Het ontbreken van een echte kern met centrumfunctie

        Hoewel de vertegenwoordigers van de gemeenten Galmaarden, Gooik en Herne op organisatorisch, emotioneel, financieel en bestuurlijk vlak principieel geloven in de potentiële meerwaarde van een fusie, blijven er nog heel wat zaken verder uit te klaren in een tweede onderzoeksfase die nu start. De onzekerheid over de voorwaarden die de Vlaamse regering zal vastleggen voor toekomstige fusies, voornamelijk over de schaalgrootte en de schuldovername, is ook een belangrijk aandachtspunt.

        Voorafgaand aan een definitieve fusiebeslissing willen de besturen grondiger afstemmen over tal van thema’s en consensus zoeken over een visie op het te voeren beleid en de te creëren organisatie in de toekomst. Beleidsthema’s als financiën (schuld, autofinancieringsmarge, beschikbaar budgettair resultaat, fiscaliteit, retributie- en subsidiestromen,…), personeel (rechtspositie, arbeidsreglement, structuur, cultuur,…), patrimonium (inventarisatie gebouwen, geplande patrimoniumprojecten, …), intergemeentelijke samenwerking (inventarisatie en evaluatie van de nood aan samenwerkingsstructuren en de gevolgen van eventuele uittredingen), … zijn slechts enkele van de te verdiepen onderzoeksdomeinen.

        Om dit proces in goede banen te leiden zal een beroep gedaan worden op een transitiemanager met ervaring in de begeleiding van fusies via het raamcontract van Poolstok. De nodige financiële middelen zullen door elk van de deelnemende besturen worden voorzien in het meerjarenplan.

        Communicatie en participatie

        Naast de transitie op zich zal het zwaartepunt van deze tweede fase liggen bij de tijdige, correcte en heldere communicatie én vooral de participatie van de burgers en het personeel. Zij moeten actief in het veranderingstraject worden betrokken. Dit voor een dergelijke complexe materie niet via een simpele ja/neen-vraag onder de vorm van een volksraadpleging, maar via goed gedocumenteerde informatiesessies met grote ruimte voor eigen inbreng, kritische vraag en gefundeerd antwoord.

        Groeien om klein te blijven

        Het is duidelijk dat in onze regio een fusie slechts efficiënt kan worden gerealiseerd door de minimale deelname van de drie vermelde lokale besturen. Enkel op die manier wordt het minimale inwonersaantal om in aanmerking te komen voor een vrijwillige fusie met financiële tussenkomst van de Vlaamse overheid gehaald. 

        De weg die we in deze tweede onderzoeksfase samen afleggen zal uitwijzen of de schaal van de 3 lokale besturen Galmaarden, Gooik en Herne de meest ideale schaal is om de grootste efficiëntiewinst te boeken.

        Het lokaal bestuur Pepingen nam ondanks de herhaalde vraag nog geen standpunt in over een principiële beslissing tot vrijwillige fusie met de gemeenten Galmaarden, Gooik en Herne. In de lokale besturen Lennik en Roosdaal is de bestuurskrachtanalyse nog lopende. 

        Onder meer gezien de krappe tijdspanne die rest om tot de definitieve beslissing te komen en de belangrijke stappen die nog moeten gezet worden in de verdiepingsfase (participatie- en communicatietraject opzetten, essentiële voorbereidende onderzoeken uitvoeren,…) is het niet aangewezen om op het standpunt van deze lokale besturen te blijven wachten.

        Daarnaast is uit de scenario-oefening naar aanleiding van de bestuurskrachtanalyse al gebleken dat de positieve impact van de schuldovername op de budgettaire toestand sterk vermindert naarmate het gebied van de samen te voegen gemeenten wordt uitgebreid.

        Tot slot bevestigt de scenario-analyse ook dat de ruimtelijke impact van een eventuele samenvoeging (grote oppervlaktes, grote afstanden, lage bevolkingsdichtheid) én de stijgende complexiteit, in evenredigheid met het aantal betrokken partners, zeer belangrijke valkuilen kunnen zijn.

        De lokale besturen van Galmaarden, Gooik en Herne kiezen daarom weloverwogen voor een intensieve onderzoeks- en afstemmingsperiode mét hun raadsleden, adviesraden, personeelsleden en burgers. We gaan resoluut voor een beleid dat niet het beleid hoeft te worden van drie ‘deelgemeenten’, maar - passend bij de identiteit - een beleid van 12 gelijkgestemde Pajotse dorpen.

        De intentie tot samenvoeging wordt gedeeld door het colleges van burgemeester en schepenen van de lokale besturen Galmaarden en Herne.

        Juridische gronden

        Het decreet over het lokaal bestuur, artikelen 40, 285-288, 330-334 en inzonderheid artikel 345.

        Het decreet van 16 juli 2021 houdende de versterking van de lokale democratie dat onder meer het decreet lokaal bestuur wijzigt, in het bijzonder artikel 342 tot 384 van het decreet lokaal bestuur.

        Het decreet van 5 juli 2002 tot vaststelling van de regels inzake de dotatie en de verdeling van het Vlaams Gemeentefonds.

        Het lokaal en provinciaal kiesdecreet van 8 juli 2011, in het bijzonder de artikelen 7 en 8.

        Het besluit van de Vlaamse Regering van 29 januari 2021 met betrekking tot de vaststelling van de voorwaarden voor de schuldovername in het kader van een vrijwillige samenvoeging van gemeenten op 1 januari 2025.

        De toelichtende nota aan de Vlaamse Regering bij dit uitvoeringsbesluit (VR 2021 2901 DOC. 0094/1).

        De omzendbrief FB 2021/1 met betrekking tot de voorwaarden voor schuldovername bij vrijwillige samenvoeging van gemeenten die ingaan op 1 januari 2025.

        Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van Gooik van 6 oktober 2022 om een bestuurskrachtanalyse te laten uitvoeren samen met de gemeente Galmaarden, Gooik, Herne en Pepingen.

        Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van Gooik van 29 december 2022 om de opdracht houdende het uitvoeren van een bestuurskrachtanalyse toe te wijzen aan Probis.

        Financieel advies en visum

        De samenvoeging zal door de combinatie van een schuldovername door de Vlaamse overheid, de tussenkomst vanuit het Gemeentefonds, de verminderde kost van de politieke organen en de efficiëntiewinsten op diverse domeinen op middellange termijn een gunstig effect hebben op de financiële toestand van de nieuwe samengevoegde gemeente.

        De financiële middelen voor de externe begeleiding van deze onderzoeksfase zullen in het meerjarenplan worden voorzien na marktconsultatie.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Lieven Krikilion, Simon De Boeck, Gunther De Wilde, Christa Dermez, Jonas De Maeseneer, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Samuel Billens, Pascal De Leener, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman, Pascale Van den Eeckhoudt, Joris Samyn, Eric Van Snick
        Voorstanders: Lieven Krikilion, Simon De Boeck, Gunther De Wilde, Christa Dermez, Jonas De Maeseneer, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Linda De Schutter, Samuel Billens, Pascal De Leener, Patrick Week, Ellen Vereman, Pascale Van den Eeckhoudt
        Onthouders: Kristoff Hemelinckx, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens
        Resultaat: Met 13 stemmen voor, 3 onthoudingen
        Besluit

        Artikel 1.- De gemeenteraad hecht zijn principiële goedkeuring aan een vrijwillige samenvoeging van de gemeenten Galmaarden, Gooik en Herne.

        Artikel 2.- De beoogde samenvoegingsdatum is 1 januari 2025.

        Artikel 3.- De voorgenomen samenvoeging wordt verder onderzocht met het oog op een eventuele goedkeuring van het gezamenlijke voorstel tot samenvoeging door de gemeenteraad en indiening van dit voorstel bij de Vlaamse Regering uiterlijk op 31 december 2023.

        Artikel 4.- Aan de colleges van burgemeester en schepenen van de hogervermelde lokale besturen wordt gevraagd om een voorstel van aanduiding van desgevallend een transitiemanager, een algemeen directeur-coördinator en een financieel directeur-coördinator ter goedkeuring voor te leggen aan de eerstvolgende gemeenteraad.

        Artikel 5.- Dit besluit heeft pas uitwerking wanneer ook de gemeenteraden van Galmaarden en Herne hun principiële goedkeuring aan de samenvoegingsoperatie geven.

        Artikel 6.- De Vlaamse Regering wordt in kennis gesteld van deze principiële beslissing tot samenvoeging.

      • Politieke organen

        • Intradura: algemene vergadering van 21 juni 2023 - statutenwijziging - goedkeuring.

          Aanwezig: Lieven Krikilion, Voorzitter
          Simon De Boeck, Burgemeester
          Gunther De Wilde, Christa Dermez, Jonas De Maeseneer, Herman Anthoons, Schepenen
          Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Samuel Billens, Pascal De Leener, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman, Pascale Van den Eeckhoudt, Raadsleden
          Joris Samyn, Adjunct-algemeen directeur
          Eric Van Snick, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Jan Depester, Steve Dehandschutter, Laura Timmermans, Pascale Souffriau, Raadsleden
          Afwezig: Ellen Mathieu, Raadslid
          Aanleiding en doel

          De aansluiting van de gemeente bij Intradura die werd opgericht op 27 april 2017.

          Intradura is een intergemeentelijke opdrachthoudende vereniging die wordt beheerst door het Decreet Lokaal Bestuur.

          De agenda van de Algemene Vergadering van Intradura die zal gehouden worden op 21 juni 2023 en ondermeer volgend agendapunt omvat:

          - voorstel statutenwijzigingen: goedkeuring.

          Het voorstel van de Raad van Bestuur van Intradura.

          Bij gemeenteraadsbesluit van 26 februari 2019 werden mevr. Pascale Souffriau en dhr. Pascal De Leener respectievelijk als effectief vertegenwoordiger en plaatsvervanger aangeduid tot het einde van de gemeentelijke legislatuur.

          Juridische gronden

          Het Decreet Lokaal Bestuur inzonderheid artikelen 40, 41 en 432.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Lieven Krikilion, Simon De Boeck, Gunther De Wilde, Christa Dermez, Jonas De Maeseneer, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Samuel Billens, Pascal De Leener, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman, Pascale Van den Eeckhoudt, Joris Samyn, Eric Van Snick
          Voorstanders: Lieven Krikilion, Simon De Boeck, Gunther De Wilde, Christa Dermez, Jonas De Maeseneer, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Samuel Billens, Pascal De Leener, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman, Pascale Van den Eeckhoudt
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Artikel 1.- Het voorstel van statutenwijziging wordt goedgekeurd.

          Artikel 2.- De reeds gevolmachtigde effectieve afgevaardigde en plaatsvervangend afgevaardigde - gedurende de huidige legislatuur - is gemandateerd om de statutenwijziging op de algemene vergadering van Intradura van 21 juni 2023 goed te keuren.

          Artikel 3.- Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit.

    • Ondersteuning en burger

      • Personeel

        • Deontologische code voor personeelsleden - aanpassing - goedkeuring.

          Aanwezig: Lieven Krikilion, Voorzitter
          Simon De Boeck, Burgemeester
          Gunther De Wilde, Christa Dermez, Jonas De Maeseneer, Herman Anthoons, Schepenen
          Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Samuel Billens, Pascal De Leener, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman, Pascale Van den Eeckhoudt, Raadsleden
          Joris Samyn, Adjunct-algemeen directeur
          Eric Van Snick, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Jan Depester, Steve Dehandschutter, Laura Timmermans, Pascale Souffriau, Raadsleden
          Afwezig: Ellen Mathieu, Raadslid
          Aanleiding en doel

          Bij gemeenteraadsbesluit van 28 juni 216 werd de deontologische code voor personeelsleden Gooik gemeente en OCMW goedgekeurd.

          Ingevolge de wijziging van het Bestuursdecreet dd. 7 december 2018 dienen alle Vlaamse lokale besturen een klokkenluidersmeldpunt hebben voor de medewerkers en andere personen die met het lokaal bestuur van Gooik samenwerken. Deze klokkenluidersregeling wordt verwerkt in de deontologische code waar reeds een regeling voor de melding van onregelmatigheden opgenomen is.

          Tevens werd de deontologische code in zijn geheel aangepast aan het Decreet Lokaal Bestuur en wordt er een artikel 5 bis toegevoegd: contact met de klant - specifiek voor maatschappelijk werkers.

          Advies medewerker/dienst

          De aanpassing van de deontologische code werd aan het syndicaal comité van 13 februari 2023 voorgelegd.

          Het advies van het managementteam dd. 14 februari 2023.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Lieven Krikilion, Simon De Boeck, Gunther De Wilde, Christa Dermez, Jonas De Maeseneer, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Samuel Billens, Pascal De Leener, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman, Pascale Van den Eeckhoudt, Joris Samyn, Eric Van Snick
          Voorstanders: Lieven Krikilion, Simon De Boeck, Gunther De Wilde, Christa Dermez, Jonas De Maeseneer, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Samuel Billens, Pascal De Leener, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman, Pascale Van den Eeckhoudt
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Enig artikel.- Tot goedkeuring van het bij onderhavig besluit gevoegde deontologische code voor personeelsleden Gooik gemeente en OCMW, opgesteld door Jurplus met referentie goog-kw-rgl-20230328-g (deontologische code personeel).pdf.

    • Openbare werken

      • Project opvolging

        • Aanleg betonverharding op de begraafplaatsen van Strijland en Oetingen. Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze.

          Aanwezig: Lieven Krikilion, Voorzitter
          Simon De Boeck, Burgemeester
          Gunther De Wilde, Christa Dermez, Jonas De Maeseneer, Herman Anthoons, Schepenen
          Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Samuel Billens, Pascal De Leener, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman, Pascale Van den Eeckhoudt, Raadsleden
          Joris Samyn, Adjunct-algemeen directeur
          Eric Van Snick, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Jan Depester, Steve Dehandschutter, Laura Timmermans, Pascale Souffriau, Raadsleden
          Afwezig: Ellen Mathieu, Raadslid
          Aanleiding en doel

          In het kader van de opdracht “Aanleg betonverharding op de begraafplaatsen van Strijland en Oetingen” werd een bestek met nr. 2023-006 opgesteld door de dienst openbare werken. Deze verharding is in overeenstemming met de plannen die in het verleden werden opgemaakt en die in bijlage worden toegevoegd. De verhardingen die worden voorgesteld zijn er om toegang toe te laten met graafmachines en wagens die grafzerken, kelders,... leveren en plaatsen.

          De uitgave voor deze opdracht wordt voor beide begraafplaatsen samen geraamd op € 129.325,00 excl. btw of € 156.483,25 incl. 21% btw.

          Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

          Juridische gronden

          Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

          De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

          Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.

          Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.

          De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

          De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 140.000,00 niet).

          Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

          Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.

          Financieel advies en visum

          De uitgave voor deze opdracht wordt voor beide begraafplaatsen samen geraamd op € 129.325,00 excl. btw of € 156.483,25 incl. 21% btw. De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2023, op budgetcode 0990-00/2200000

          Publieke stemming
          Aanwezig: Lieven Krikilion, Simon De Boeck, Gunther De Wilde, Christa Dermez, Jonas De Maeseneer, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Samuel Billens, Pascal De Leener, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman, Pascale Van den Eeckhoudt, Joris Samyn, Eric Van Snick
          Voorstanders: Lieven Krikilion, Simon De Boeck, Gunther De Wilde, Christa Dermez, Jonas De Maeseneer, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Samuel Billens, Pascal De Leener, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman, Pascale Van den Eeckhoudt
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Artikel 1.- Het bestek met nr. 2023-006 en de raming voor de opdracht “Aanleg betonverharding op de begraafplaatsen van Strijland en Oetingen”, opgesteld door de dienst openbare werken worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 129.325,00 excl. btw of € 156.483,25 incl. 21% btw.

          Artikel 2.- Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

          Artikel 3.- De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2023, op budgetcode 0990-00/2200000.

        • Vergroening van de begraafplaatsen van Strijland en Oetingen. Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze.

          Aanwezig: Lieven Krikilion, Voorzitter
          Simon De Boeck, Burgemeester
          Gunther De Wilde, Christa Dermez, Jonas De Maeseneer, Herman Anthoons, Schepenen
          Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Samuel Billens, Pascal De Leener, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman, Pascale Van den Eeckhoudt, Raadsleden
          Joris Samyn, Adjunct-algemeen directeur
          Eric Van Snick, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Jan Depester, Steve Dehandschutter, Laura Timmermans, Pascale Souffriau, Raadsleden
          Afwezig: Ellen Mathieu, Raadslid
          Aanleiding en doel

          In het kader van de opdracht “Vergroening van de begraafplaatsen van Strijland en Oetingen" werd een bestek met nr. 2023-007 opgesteld door de dienst openbare werken. Dit bestek handelt over het aanleggen van grindgazon en beplanting. Voor de opmaak van het bestek werd rekening gehouden met eerder goedgekeurde ontwerpplannen.

          De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 100.071,00 excl. btw of € 118.935,66 incl. btw.

          Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

          Juridische gronden

          Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

          De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

          Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.

          Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.

          De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

          De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 140.000,00 niet).

          Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

          Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.

          Financieel advies en visum

          De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2023, op budgetcode 0990-00/2200000. Na de betonverhardingen op de begraafplaatsen zal er niet voldoende budget over blijven voor het volledige project. Er zal dus een aanpassing van het budget nodig zijn.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Lieven Krikilion, Simon De Boeck, Gunther De Wilde, Christa Dermez, Jonas De Maeseneer, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Samuel Billens, Pascal De Leener, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman, Pascale Van den Eeckhoudt, Joris Samyn, Eric Van Snick
          Voorstanders: Lieven Krikilion, Simon De Boeck, Gunther De Wilde, Christa Dermez, Jonas De Maeseneer, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Samuel Billens, Pascal De Leener, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman, Pascale Van den Eeckhoudt
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Artikel 1.- Het bestek met nr. 2023-007 en de raming voor de opdracht “Vergroening van de begraafplaatsen van Strijland en Oetingen”, opgesteld door de dienst openbare werken worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 100.071,00 excl. btw of € 118.935,66 incl. btw.

          Artikel 2.- Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

          Artikel 3.- De uitgave voor deze opdracht wordt voorzien in het investeringsbudget van 2023, op budgetcode 0990-00/2200000.

    • Wonen en omgeving

      • Aansluiting Vastgoedinformatieplatform en vernieuwing retributiereglement vastgoedinformatie

        Aanwezig: Lieven Krikilion, Voorzitter
        Simon De Boeck, Burgemeester
        Gunther De Wilde, Christa Dermez, Jonas De Maeseneer, Herman Anthoons, Schepenen
        Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Samuel Billens, Pascal De Leener, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman, Pascale Van den Eeckhoudt, Raadsleden
        Joris Samyn, Adjunct-algemeen directeur
        Eric Van Snick, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Jan Depester, Steve Dehandschutter, Laura Timmermans, Pascale Souffriau, Raadsleden
        Afwezig: Ellen Mathieu, Raadslid
        Aanleiding en doel

        Notarissen en vastgoedmakelaars kunnen informatie over onroerende goederen bij de gemeente aanvragen.

        De gemeente vindt het belangrijk dat potentiële kopers met kennis van zaken een beslissing kunnen nemen over een onroerend goed.

        Gemeenten zijn op zoek naar mogelijkheden om informatie over onroerende goederen efficiënter en veiliger te delen.

        Gemeenten werken samen met het agentschap Digitaal Vlaanderen om een Vastgoedinformatieplatform te ontwikkelen en om in een testfase te onderzoeken hoe informatie over onroerende goederen op een efficiënte wijze kan worden ter beschikking gesteld.

        Het Vastgoedinformatieplatform is een elektronisch informatiesysteem voor de ontsluiting, samenvoeging en veilige gegevensdeling van vastgoedinformatie en vastgoeddossiers tussen bronhouders en aanvragers, zoals in eerste instantie notarissen en vastgoedmakelaars.

        De gemeente kan via het Vastgoedinformatieplatform de door aanvragers, zoals in eerste instantie notarissen en vastgoedmakelaars, aangevraagde vastgoedinformatie verzamelen en de vastgoeddossiers ontsluiten.

        Het verzamelen en ontsluiten, via het Vastgoedinformatieplatform, van vastgoeddossiers op verzoek van aanvragers, zoals in eerste instantie notarissen en vastgoedmakelaars, brengt voor de gemeente een administratieve last en bijhorende kost met zich mee.

        Het bestuur wenst de kost voor het verzamelen van vastgoedinformatie en het ontsluiten van vastgoeddossiers op de aanvrager ervan te verhalen. Ingeval de inlichtingen worden opgevraagd in het kader van een afstand verdeling, schenking, of inbreng door een natuurlijk persoon in een vennootschap, wenst het bestuur de totaal te betalen retributie te plafonneren op 1.000 EUR om reden dat deze transacties eerder kaderen in een familiale context.

        Juridische gronden

        De grondwet, in het bijzonder artikel 173.

        Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 40, §3.

        De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009, in het bijzonder de artikelen 5.2.1, 5.2.5, 5.2.6 en 5.2.7.

        Financieel advies en visum

        De opbrengst van deze retributie is voorzien in het meerjarenplan 2020-2025 onder de jaarbudgetrekening 0020-00/7318999 en is dus noodzakelijk voor het behoud van een gezonde financiële toestand van de gemeente.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Lieven Krikilion, Simon De Boeck, Gunther De Wilde, Christa Dermez, Jonas De Maeseneer, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Samuel Billens, Pascal De Leener, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman, Pascale Van den Eeckhoudt, Joris Samyn, Eric Van Snick
        Voorstanders: Lieven Krikilion, Simon De Boeck, Gunther De Wilde, Christa Dermez, Jonas De Maeseneer, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Samuel Billens, Pascal De Leener, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman, Pascale Van den Eeckhoudt
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 - Definities

        Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder:

        1° vastgoedinformatie: gebouw-, grond- of omgevingsgebonden gegevens inzake een onroerend goed, inclusief informatie met betrekking tot het juridische, administratieve of fysieke statuut van dit onroerend goed;

        2° lokale gegevensbron: vastgoedinformatie die een gemeente of de rechtspersonen die ervan afhangen, beheert;

        3° centrale gegevensbron: vastgoedinformatie die een Vlaamse instantie of een externe overheid beheert;

        4° Vastgoedinformatieplatform of VIP: elektronisch informatiesysteem voor de ontsluiting, samenvoeging en veilige gegevensdeling van vastgoedinformatie tussen aanleverende entiteiten en aanvragers;

        5° vastgoeddossier: de combinatie van verschillende datasets, samengesteld uit vastgoedinformatie met betrekking tot een kadastraal perceel, of een onderdeel, die op aanvraag wordt ontsloten door de aanleverende entiteit, door Digitaal Vlaanderen wordt samengevoegd en door de lokale overheid ter beschikking wordt gesteld aan de aanvrager;

        6° externe overheid: overheidsinstanties, vermeld in artikel I.3, 8° van het Bestuursdecreet van 7 december 2018;

        7° Vlaamse instantie: elk van de volgende overheidsinstanties:

        a) de instanties van de Vlaamse overheid, vermeld in artikel I.3, 1°, van het Bestuursdecreet van 7 december 2018;

        b) de instellingen met een publieke taak, vermeld in artikel I.3, 6°, van het Bestuursdecreet van 7 december 2018, voor zover ze afhangen van de Vlaamse overheid of van een of meer andere instellingen met een publieke taak die afhangen van de Vlaamse overheid;

        c) de instanties van de Vlaamse overheid, vermeld in artikel I.3, 7°, van het Bestuursdecreet van 7 december 2018;

        8° aanvrager: de notaris of vastgoedmakelaar die in het kader van zijn beroepsactiviteiten of taken van algemeen belang die bij of krachtens een supranationale of wetskrachtige norm bepaalde vastgoedinformatie nodig heeft en daartoe een aanvraag via het VIP doet;

        9° algemene verordening gegevensbescherming: Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG;

        10° persoonsgegevens: de gegevens, vermeld in artikel 4, 1), van de algemene verordening gegevensbescherming;

        11° verwerking: een verwerking als vermeld in artikel 4, 2), van de algemene verordening gegevensbescherming;

        12° verwerkingsverantwoordelijke: een verwerkingsverantwoordelijke als vermeld in artikel 4, 7), van de algemene verordening gegevensbescherming;

        13° betrokkene: een betrokkene als vermeld in artikel 4, 1), van de algemene verordening gegevensbescherming.

        Artikel 2 - Algemeen

        De gemeente Gooik verzamelt de opgevraagde vastgoedinformatie uit lokale gegevensbronnen. De gemeente Gooik doet een beroep op het VIP om vastgoedinformatie uit centrale gegevensbronnen op te halen en samen te voegen met het vastgoeddossier. De gemeente Gooik stelt het vastgoeddossier via het Vastgoedinformatieplatform aan de aanvrager ter beschikking.

        In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van het vastgoeddossier, verwerkt de gemeente die gegevens met als doeleinde om aanvragers samengevoegde vastgoedinformatie uit centrale en lokale gegevensbronnen ter beschikking te stellen in het kader van hun beroepsactiviteiten of in het kader van taken van algemeen belang die bij of krachtens een supranationale of wetskrachtige norm zijn bepaald.

        Met ingang van 25 april 2023 wordt ten voordele van de gemeente Gooik een retributie geheven op aanvragen, tot het verkrijgen van het vastgoeddossier.

        Artikel 3 - Verschuldigde

        De retributie is verschuldigd door de aanvrager.

        Artikel 4 - Bedrag

        Het bedrag van de retributie wordt vastgelegd op 100 EUR per vastgoeddossier.

        Ingeval de inlichtingen worden opgevraagd in het kader van een afstand verdeling, schenking, of inbreng door een natuurlijk persoon in een vennootschap, wordt de totaal te betalen retributie geplafonneerd op 1.000 EUR per aanvraag.

        De aflevertermijn voor het vastgoeddossier bedraagt maximum 30 dagen.

        Artikel 5 - Voor het verstrekken van stedenbouwkundige inlichtingen buiten het Vastgoedinformatieplatform o.a. aan burgers, landmeters, architecten, ... en andere instanties, wordt de retributie eveneens vastgelegd op 100 EUR per vastgoeddossier.

        Ingeval de inlichtingen worden opgevraagd in het kader van een afstand verdeling, schenking, of inbreng door een natuurlijk persoon in een vennootschap, wordt de totaal te betalen retributie geplafonneerd op 1.000 EUR per aanvraag.

        De retributie is verschuldigd door de natuurlijke- of rechtspersoon op wiens vraag de inlichtingen worden afgeleverd.

        Artikel 6 - Invorderingswijze

         De onbetwiste en opeisbare retributie wordt bij niet-betaling ingevorderd conform artikel 177, tweede lid, van het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.

         De betwiste en opeisbare retributie wordt bij niet-betaling burgerrechtelijk ingevorderd.

        Artikel 7 - Verwerking van persoonsgegevens

         §1. In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van het vastgoeddossier, treedt de gemeente Gooik voor de doeleinden omschreven in artikel 2 op als verwerkingsverantwoordelijke.

        §2. De gemeente verwerkt voor de doeleinden omschreven in artikel 2 persoonsgegevens met betrekking tot de volgende categorieën van betrokkenen:

        1. aanvragers; en

        2. houders van rechten op een perceel, of een onderdeel, waarvoor het vastgoeddossier wordt aangevraagd.

        §3. De gemeente verwerkt voor de doeleinden omschreven in artikel 2 volgende categorieën van persoonsgegevens:

        1. contact- en identificatiegegevens;

        2. financiële gegevens;

        3. het identificatienummer van het Rijksregister/KBO-nummer;

        4. vastgoedinformatie;

        5. gegevens in het kader van openbare onderzoeken en overtredingen.

        §4. De gemeente Gooik bewaart de persoonsgegevens die het verwerkt, niet langer dan noodzakelijk is om de doeleinden, vermeld in artikel 2, te bereiken en conform artikel III.87, §1 van het Bestuursdecreet van 7 december 2018, of tot de betrokkene vraagt om de persoonsgegevens die gemeente Gooik verwerkt, te verwijderen, conform de voorwaarden, vermeld in de algemene verordening gegevensbescherming. De archiveringstermijn van de persoonsgegevens bij de gemeente Gooik bedraagt 3 jaar overeenkomstig de bepalingen van de Selectielijst voor Vlaamse gemeentearchieven.

        §5. De gemeente Gooik doet een beroep op agentschap Digitaal Vlaanderen voor de doeleinden omschreven in artikel 2. Agentschap Digitaal Vlaanderen treedt in dit kader op als verwerker van de gemeente Gooik, die de verwerkingsverantwoordelijke is. De modaliteiten van de verwerking zijn geregeld in de verwerkingsovereenkomst die te vinden is in Bijlage 1.

        Artikel 8 – Ondertekening

        De vastgoeddossiers die de gemeente Gooik via het Vastgoedinformatieplatform ter beschikking stelt, worden niet ondertekend aangezien het vastgoeddossier een louter informatief document betreft dat geen beleidsmatige stellingname inhoudt en niet kwalificeert als stuk of briefwisseling in de zin van artikel 279 van het Decreet lokaal bestuur.

        Artikel 9 - Vervanging voorgaande reglementering

        Dit reglement vervangt vanaf 25 april 2023 alle retributiereglementen die betrekking hebben op vastgoeddossiers, die vanaf de bekendmaking van dit reglement worden aangevraagd.

        Artikel 10 - Bekendmaking

        Dit reglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 en 287 van het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.

      • Duurzaamheid

        • Rapportering Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0 - Kennisname

          Aanwezig: Lieven Krikilion, Voorzitter
          Simon De Boeck, Burgemeester
          Gunther De Wilde, Christa Dermez, Jonas De Maeseneer, Herman Anthoons, Schepenen
          Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Samuel Billens, Pascal De Leener, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman, Pascale Van den Eeckhoudt, Raadsleden
          Joris Samyn, Adjunct-algemeen directeur
          Eric Van Snick, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Jan Depester, Steve Dehandschutter, Laura Timmermans, Pascale Souffriau, Raadsleden
          Afwezig: Ellen Mathieu, Raadslid
          Aanleiding en doel

          Naar aanleiding van de ondertekening van het Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0 op 28 september 2021, dient er jaarlijks een rapportering te worden voorgelegd aan de gemeenteraad. 

          Voor de rapportering wordt gebruikt gemaakt van het Lokaal Klimaatpactportaal, waar de Vlaamse overheid de monitoring van de doelstellingen bijhoudt.

          Bijlage: Rapportering 2022

          Juridische gronden

          GR-besluit 22 december 2020 - Ondertekening van het Burgemeestersconvenant 2030

          GR-besluit 28 september 2021 - Ondertekening van het Vlaams Energie- en Klimaatplan 2021-2030

          Publieke stemming
          Aanwezig: Lieven Krikilion, Simon De Boeck, Gunther De Wilde, Christa Dermez, Jonas De Maeseneer, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Samuel Billens, Pascal De Leener, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman, Pascale Van den Eeckhoudt, Joris Samyn, Eric Van Snick
          Resultaat: Met 16 niet gestemd
          Besluit

          Enig artikel-. De gemeenteraad neemt kennis van de rapportering 2022 in verband met het Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0.

De zitting wordt gesloten om [%uur%]

De voorzitter sluit de zitting op 28/03/2023 om 22:07.

Namens Gemeenteraad,

Eric Van Snick
Algemeen directeur

Lieven Krikilion
Voorzitter