De voorzitter opent de zitting op 27/02/2024 om 20:04.
Er wordt een toelichting gegeven rond de werking van het CAW (Centrum Algemeen Welzijnswerk).
De algemeen directeur legt de notulen voor van de vergadering van de gemeenteraad van 30 januari 2024.
Artikel 32 van het Decreet Lokaal Bestuur
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de notulen, zoals voorgelegd door de algemeen directeur, goed te keuren.
Enig artikel.- De notulen van de gemeenteraad van 30 januari 2024 worden goedgekeurd.
Bij de samenvoeging van gemeenten kunnen identieke of gelijkklinkende straten meermaals voorkomen. Om verwarring en problemen bij onder meer postbedeling en interventies van hulpdiensten te vermijden, moet dit probleem worden weggewerkt voor 1 januari 2025.
Het draaiboek fusies van lokale besturen bepaalt:
Artikel 4 van het decreet van 28 januari 1977 tot bescherming van de openbare wegen en pleinen bevat de algemene procedure die gemeenten moeten volgen bij een straatnaamwijziging. De gemeenten die op 1 januari 2019 fuseerden, ervaarden deze procedure als strikt en log.
Gemeenten die samengaan kunnen daarom de soepelere procedure van artikel 4/1 volgen als zij voldoen aan 4 voorwaarden
Volgens de omzendbrief van 24 september 2020 moeten de homonieme straatnamen voor de fusie veranderd zijn. ABB raadt besturen dus aan om de procedure te voltooien voor de eigenlijke fusiedatum om te vermijden dat de nieuwe gemeente tijdens een bepaalde periode 2 straten telt met dezelfde naam.
Bij de samenvoeging van gemeenten kunnen identieke of gelijkklinkende straten meermaals voorkomen. Om verwarring en problemen bij onder meer postbedeling en interventies van hulpdiensten te vermijden, moet dit probleem worden weggewerkt voor 1 januari 2025.
Volgende principes werden in acht genomen bij het opstellen van een lijst:
Op basis van deze principes stelde het Team Fusie een lijst (zie bijlage) op van de straatnamen die in aanmerking komen voor verandering.
Het decreet lokaal bestuur, artikel 40, 285-288, 330-334 Het decreet van 28 januari 1977 tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen (BS. 07.04.1977), gewijzigd bij:
De omzendbrief van 24 september 2020 over de toekenning van adressen |
1. Waarom straatnamen aanpassen? Na de definitieve goedkeuring tot fusie zal de nieuwe gemeente een aantal straatnamen moeten aanpassen die gelijkklinkend zijn (homoniemen) of tot verwarring kunnen leiden. Aangezien het wettelijk niet toegelaten is, of voor onveilige situaties kan zorgen, is het noodzakelijk dat identieke en sterk gelijkende straatnamen van een nieuwe naam worden voorzien. Dit gebeurt vooral op vraag van de hulpdiensten om verwarring in crisissituaties te voorkomen. Ook bij instanties zoals de postdiensten kunnen identieke straatnamen of straatnamen die hetzelfde klinken voor problemen zorgen. 2. Juridische context Het draaiboek gemeentefusies bepaalt het volgende:
Welke straatnamen MOETEN we wijzigen bij fusie?
Deze straatnamen kunnen volgens de verkorte procedure worden aangepast en is dus enkel mogelijk voor homologe of fonetisch gelijk klinkende namen. Welke straatnamen KUNNEN we wijzigen? 4. Afwegingskader
Dit kader baseert zich op:
Op basis van deze parameters stelt het Team Fusie in haar advies voor om te kiezen voor de kleinst mogelijke impact op de inwoners, woningen, ondernemingen. 5. Analyse van de straatnamen In het kader van de voorgenomen fusie tussen Galmaarden, Gooik en Herne werden, door de werkgroep, de straatnaamlijsten van de betrokken gemeenten naast elkaar gelegd. Uit de vergelijking kwam volgend resultaat, met opgave van het aantal woningen, inwoners en ondernemingen per straat:
Indien de betrokken straat doorloopt in een reeds bestaande straat (op meerdere grondgebieden), kan overwogen worden om met een hernummering in een reeds bestaande straatnaam te werken. Dubbele huisnummers moeten worden uitgesloten. De logische opeenvolging van de huisnummers moet worden bewaakt. Overzicht wijzigingen:
NB: De Pausleenstraat betreft een ‘administratieve wijziging’: de straatnaam wijzigt niet, maar de administratieve code gekoppeld aan de database van het rijksregister wijzigt wel
NB: De Pausleenstraat betreft een ‘administratieve wijziging’: de straatnaam wijzigt niet, maar de administratieve code gekoppeld aan de database van het rijksregister wijzigt wel
6. Keuze nieuwe straatnamen – werkwijze en timing
Na de keuze van de naam Hernummering Indien een hernummering nodig is, dient dit voorgelegd te worden aan het college van burgemeester en schepenen van de gemeente waar de straat gelegen is. 7. Impact fusie op betrokkenen
Voor ondernemingen zullen de adressen, zowel bij de straatnaam als bij de nieuwe gemeentenaam, automatisch aangepast worden in de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO) door middel van de jaarlijkse algemene vergadering. In het Belgisch Staatsblad zullen de beheerdiensten de ambtshalve aanpassingen publiceren, ook hier is geen actie nodig van de ondernemer. Digitaal Vlaanderen speelt een coördinerende rol in de adreswijzigingen (straatnamen, gemeentenaam, hernummering) in het kader van fusies. Dit om de inwoners/eigenaars/ondernemingen en de betrokken gemeenten te ontlasten en de impact voor hen tot een minimum te herleiden.
8. Financiële compensatie
De fusiegemeente voorziet geen compensatie voor de inwoners bij straatnaamwijzigingen/hernummeringen.
De fusiegemeente voorziet volgende compensatie voor ondernemingen bij een straatnaamwijziging/hernummering: Wie of wat wordt als een “onderneming” beschouwd?
|
Artikel 1.-De gemeenteraad keurt de procedure om de straatnaamwijzigingen door te voeren, die als bijlage integraal deel uitmaakt van dit besluit, goed en stelt de lijst van te wijzigen straatnamen in Gooik vast:
Artikel 2.-De gemeenteraad neemt kennis van de te wijzigen straatnamen in Galmaarden en Herne.
Artikel 3.- De gemeenteraad keurt een financiële compensatie van maximaal 200 euro per geïmpacteerde onderneming goed voor de bewezen kosten die noodzakelijk zijn voor de aanpassing van drukwerken of promotiematerialen.
Conform artikel 21 van het Decreet Lokaal Bestuur werd op 22 februari 2024 door de N-VA-fractie verzocht om volgend punt toe te voegen aan de agenda:
"Onderzoek tot oprichting van een Vrijwilligerskorps".
Van het begeleiden van mensen in het vaccinatiecentrum tot het opruimen van puin na een overstroming en het opvangen van gezinnen die op de vlucht zijn voor oorlog: Vlaamse vrijwilligers hebben keer op keer laten zien klaar te staan om hulp te bieden in tijden van nood. Ondanks deze bereidheid merkte de Vlaamse overheid dat het niet altijd even duidelijk was voor vrijwilligers hoe men kon helpen, en soms zelfs of men überhaupt wel kon helpen.
Daarom werd het voorstel gelanceerd om lokale teams van vrijwilligers op te richten die direct ingezet kunnen worden wanneer er behoefte is aan helpende handen in onze gemeenten of naburige gemeenten. Deze teams bestaan uit getrainde vrijwilligers die snel kunnen reageren op uitzonderlijke situaties, zoals na een hevige storm, bij gebrek aan drinkbaar water of tijdens een gezondheidscrisis (om maar enkele voorbeelden te noemen). Enkele gemeenten namen dit initiatief en kunnen ondertussen rekenen op tal van vrijwilligers die zich hebben aangemeld. De Vlaamse overheid steunde dit initiatief en werkte het verder uit in de vorm van een draaiboek, zodat alle Vlaamse gemeenten kunnen volgen.
Natuurlijk vereist het opzetten van zo'n korps planning en voorbereiding. Het lokale bestuur moet de tijd nemen om behoeften en mogelijkheden in kaart te brengen en de implementatie zorgvuldig te plannen.
Financiële middelen voor trainingen, uitrusting en waardering van vrijwilligers zijn onontbeerlijk voor het succes van een dergelijk initiatief.
De Vlaamse overheid stelt een volledig uitgewerkt draaiboek ter beschikking via vlaanderenvrijwilligt.be en vrijwilligers kunnen via de site kanikhelpen.be kijken of er een oproep voor vrijwilligers actief is in hun gemeente.
Wij zijn dit voorstel genegen, maar willen niet overhaast overgaan tot de oprichting ervan. Daarom stellen we voor om als eerste stap de diensten van de gemeenten die de nieuwe fusiegemeente Pajottegem gaan vormen, waaronder politie, brandweer, Rode Kruis en de noodcoördinatieplanners, te raadplegen over hoe het draaiboek van de Vlaamse overheid geïmplementeerd kan worden in de toekomstige fusiegemeente Pajottegem.
Tegelijkertijd vragen we om een eerste raming op te stellen van het budget dat nodig is om een vrijwilligerskorps op te richten. We erkennen de meerwaarde van dit initiatief, maar pleiten voor een voorbereidende analyse alvorens verdere stappen te ondernemen.
Besluit:
Artikel 1. – De gemeenteraad beslist tot het opstellen van een voorbereidende studie waarbij de diensten onderzoeken hoe het vrijwilligerskorps kan worden geïmplementeerd, behoeften en mogelijkheden in kaart worden gebracht en de implementatie van het vrijwilligerskorps te plannen. Dit aan de hand van het door de Vlaamse overheid opgestelde draaiboek (vlaanderenvrijwilligt.be). Aansluitend wordt een kostenraming opgesteld voor het opstarten en implementeren van dit vrijwilligerskorps.
Enig artikel.- Het bijkomend agendapunt ingediend door de N VA-fractie: " Onderzoek tot oprichting van een Vrijwilligerskorps" wordt verworpen.
In de rechtspositieregelingen voor het personeel van de diverse lokale overheden komen de volgende elementen aan bod:
De rechtspositieregeling voor het personeel gemeente en OCMW Gooik dient te worden gewijzigd n.a.v. het uitvoeringsbesluit "Ontslagdecreet".
Het model tot aanpassing van de rechtspositieregeling van het gemeentebestuur, opgesteld door Jurplus met referentie goog-rpr-20240212-o (rechtspositieregeling), wordt als bijlage bij dit besluit gevoegd.
ACV en ACOD gaan niet akkoord met het ontslagdecreet en leggen dit voor aan het grondwettelijk hof, bijgevolg gaan ze niet akkoord met de wijzigingen rond het ontslagdecreet.
Artikel 1. De aanpassing van de rechtspositieregeling zoals beschreven in het voorstel opgesteld door Jurplus met referentie goog-rpr-20240212-o en gevoegd als bijlage bij dit besluit wordt goedgekeurd.
Artikel 2. De personeelsleden worden via de nieuwsbrief op de hoogte gebracht van de aanpassing van de rechtspositieregeling. De actuele versie van de rechtspositieregeling wordt elektronisch ter beschikking gesteld van het personeel via het intranet (GoNet).
Artikel 3. Deze beslissing en het reglement conform het decreet Lokaal Bestuur te publiceren op de website van de gemeente.
Het arbeidsreglement is van toepassing op alle personeelsleden van lokaal bestuur Gooik.
Het regelt de arbeidsvoorwaarden van de personeelsleden en dit ongeacht leeftijd, geslacht, nationaliteit, statutaire of contractuele tewerkstelling en ongeacht de duur of de aard van de arbeidsovereenkomst.
Het advies van het managementteam dd. 17 januari 2024.
De aanpassing van het arbeidsreglement werd aan het syndicaal comité van 12 februari 2024 voorgelegd.
Het arbeidsreglement dient te worden aangepast om volgende redenen:
BIJLAGE 4: Inspectiediensten en andere contactadressen: toevoeging namen interne vertrouwenspersonen ingevolge de wet houdende diverse arbeidsbepalingen van 5 november 2023.
Artikel 1. De aanpassing van het arbeidsreglement Lokaal Bestuur Gooik zoals beschreven in het voorstel opgesteld door Jurplus met referentie goog-ar-te-rgl-20240213-o.pdf gevoegd als bijlage bij dit besluit wordt goedgekeurd.
Artikel 2. De personeelsleden worden via de nieuwsbrief op de hoogte gebracht van de aanpassing van het arbeidsreglement. De actuele versie het arbeidsreglement wordt elektronisch ter beschikking gesteld van het personeel via GoNet.
Artikel 3. Deze beslissing conform het decreet Lokaal Bestuur te publiceren op de website van de gemeente.
Het bestuur wenst een beperkte aanpassing door te voeren in het organogram, nl. in de afdeling onderwijs. De administratief assistent (D1-D3), een contractuele functie van 0,24 VTE, staat uitdovend en zal verdwijnen na de pensionering van de huidige functiehouder.
Het bestuur wenst de functie van administratief medewerker (C1-C3) nu uit te breiden van 0,78 VTE naar 1,08 VTE. Dit wegens de hoge nood aan sterke administratieve en logistieke ondersteuning voor het secretariaat in de hoofdafdeling Gooik. Gezien de nakende pensionering van de administratief assistent en het feit dat deze functie uitdovend gezet werd, wordt voorgesteld om de administratieve functie op C-niveau uit te breiden met 0,30 VTE. Op die manier is een bijkomende aanstelling mogelijk van een contract van 19 uur per week.
Het model tot aanpassing van het organogram, opgesteld door Jurplus met referentie goog-pbp-rpt-20240125-o (minidossier aanpassing onderwijs).
Positief advies van de vakbondorganisaties ACV en ACOD dd. 12 februari 2024.
Het advies van het managementteam van 24 februari 2024.
Artikel 1.- De aanpassing van het organogram zoals voorgesteld in het voorstel opgesteld door Jurplus met referentie goog-pbp-rpt-20240125-o (minidossier aanpassing onderwijs) en gevoegd als bijlage bij dit besluit wordt goedgekeurd.
Artikel 2.- De personeelsleden worden via de nieuwsbrief op de hoogte gebracht van de aanpassing van het organogram. De actuele versie van het organogram wordt elektronisch ter beschikking gesteld van het personeel via GO-NET.
ICT vormt een cruciale factor bij het welslagen van de fusie tussen Galmaarden, Gooik en Herne. Onze lokale besturen bouwden de voorbije jaren een eigen IT-omgeving uit, met een eigen netwerk, servers, applicaties, telefonie, enzovoort. De nieuwe fusiegemeente staat nu voor de uitdaging om van uit dat heterogene landschap stap voor stap een eengemaakte en gestroomlijnde IT-omgeving te maken, rekening houdend met het dienstverleningsmodel dat we voor ogen hebben en de beperkingen qua tijd en budgetten.
Via de raamovereenkomst met de stad Brugge deden wij beroep op Inetum Realdolmen voor de opmaak van een roadmap om een naadloze en efficiënte fusie van de IT-systemen van de afzonderlijke gemeenten te waarborgen en een robuuste, schaalbare en veilige IT-infrastructuur die de dienstverlening verbetert en bijdraagt aan de algemene doelstellingen van de gefuseerde gemeente Pajottegem. Deze roadmap met bijhorende documenten is aangehecht in bijlage.
De verschillende IT-infrastructuur domeinen die essentieel zijn voor de ondersteuning van de gemeentelijke diensten en processen zijn: connectivity, identity, communication, digital workplace met als overkoepelend aspect ‘security’. Voor elk IT-infrastructuurdomein is er een nieuw architectuur-en migratiepad vastgesteld, de milestones in de roadmap.
Connectivity:
Het realiseren van een performante netwerkverbinding tussen de verschillende gemeenten en locaties. Momenteel zitten de servers en de applicaties van de drie besturen elk bij een verschillend datacenter, een implementatie van een Wide Area Network (WAN) is dan ook essentieel om de drie fuserende besturen en hun datacenters met elkaar te verbinden. Er wordt een nieuwe omgeving Pajottegem gecreëerd, terwijl de oude omgevingen nog minstens tot eind 2025 operationeel moeten blijven. Tegen 2027 kunnen de servers, voor zover ze nog behouden moeten worden, in één datacenter geplaatst worden waardoor we dan van drie datacenters naar één datacenter gaan.
Een aantal kosten die opgenomen zijn in de roadmap betreffen het upgraden en uniformiseren van switches, access points en WIFI-netwerk, deze kosten dienen periodiek ook te gebeuren los van een fusie, het is aangewezen dit nu eerder te doen ifv beheersbaarheid ervan via één platform.
Identity:
Het opzetten van een centrale database (active directory) van gebruikers, printers, servers, access points die in relatie staan met elkaar binnen een Microsoft 365 domein. Dit zorgt er voor dat de medewerkers een digitale toegang hebben tot de tools en bronnen die ze nodig hebben. Aangezien geen van de drie domeinen zich in een goede positie bevindt om op verder te bouwen en we de naam Pajottegem in het nieuwe domein willen gebruiken, zal er dus een volledig nieuw domein “Pajottegem” gemaakt worden. Dit is een eenmalige extra kost. Facultatief kan ervoor gekozen worden om de medewerkers die momenteel geen email hebben, ook op te nemen.
Communication:
Dit betreft de toegang voor alle medewerkers tot eenzelfde maildomein via Microsoft 365. Er wordt ook voorgesteld om in de toekomst, net zoals in Gooik nu, over te gaan naar teams telefonie, hierdoor zullen de kosten voor de telefooncentrales van Galmaarden en Herne na een overgangsperiode wegvallen.
De lokale besturen hebben nu al abonnementen lopen op Microsoft 365, de licenties die voorzien zijn in de roadmap zijn geen bijkomende kost.
Digital workplace:
Er wordt gegaan naar een beheer van de toepassingen via het platform Microsoft Intune zodat deze toepassingen centraal beheerd worden. Dit kan enkel met toestellen waarop Windows 11 geïnstalleerd wordt, Galmaarden dient ook af te stappen van hun remote desktop omgeving. De applicaties dienen te draaien op de laptops van de gebruikers, zoals in Gooik en Herne. De kosten voor het hosten van de RDS-omgeving van Galmaarden zullen weg vallen. Er komt ook één systeem voor het werken van op afstand (VPN).
De drie huidige fileservers zullen stapsgewijs omgezet worden naar één nieuwe Sharepointomgeving voor samenwerking, documentbeheer en kennisdeling.
Security:
Deze projecten zijn niet rechtstreeks gelinkt aan de fusie maar noodzakelijk om het algemene beveiligingsniveau van de fusiegemeenten te verhogen. Dit betreft onder meer het invoeren van SSO (Single Sign-On) voor het WiFi-netwerk, het monitoren van wie zich inlogt op het gastnetwerk, en het installeren van de antivirus Microsoft Defender, alsook een plan voor netwerksegmentatie.
Applicaties:
Momenteel gebruiken de diensten van Galmaarden, Gooik en Herne vaak verschillende, soortgelijke applicaties, er zal telkens gekozen moeten worden voor één toekomstige applicatie. Eens deze keuzes zijn gemaakt, kan bekeken worden of ze nog op een bepaalde server moeten draaien, of gehost worden door de softwareleverancier (in the cloud), in ieder geval zullen de kosten voor de servers na 2025 dalen.
Als bijlage gaat het roadbook ICT voor de fusiegemeente, zoals opgemaakt door Inetum-RealDolmen.
Het roadbook omvat de volledige transitie die ook staat voor een volledig nieuwe manier van werken. Een manier van werken die ook door Digitaal Vlaanderen wordt uitgedragen en die we in besturen van een gelijkaardige schaalgrootte ook zien ontstaan.
Zoals de bijlage aantoont vergt dit een belangrijke investering die in de tijd (5 jaar) gespreid wordt, een investering die er in de toekomst ook moet toe leiden dat de huidige recurrente kostenstructuur teruggedrongen kan worden.
Op het vlak van de serverinfrastructuur wordt de totale kostprijs voor het totale traject geraamd op:
Jaar |
Totaal per jaar (excl BTW) |
2024 |
405.680 € |
2025 |
496.382 € |
2026 |
221.430 € |
2027 |
103.700 € |
2028 |
103.700 € |
Daarbij moet duidelijk zijn dat deze kostenstructuur niet enkel toe te schrijven is aan de fusie, maar ook belangrijke uitgavenposten omvat die elk van de besturen ook afzonderlijk zou moeten dragen:
Hier moet nog aan toegevoegd worden dat de planning voor de integratie van een volwaardige sharepoint-omgeving nog meer in de tijd zal moeten gespreid worden.
Los van de serverinfrastructuur valt er een belangrijke besparing te noteren in het gebruik van ons softwareapplicaties.
Voor de meest gebruikte toepassingen kregen we een simulatie van de kostenstructuur aangeboden:
Dit betekent dat we voor de softwareapplicaties jaarlijks om en bij de 165.000 € (excl. BTW) besparen
Galmaarden zal met toepassing van artikel 48 van de wet op de overheidsopdrachten de opdracht in de markt plaatsen gebruik makend van de opdrachtencentrale van de stad Brugge. Gooik en Herne zullen Galmaarden daartoe mandateren.
Het decreet lokaal bestuur, artikel 40, 41, 285-288, 330-334.
De wet van 17 juni 2013 over de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies en latere wijzigingen
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, in het bijzonder artikel 47 (aankoopcentrale) en artikel 48 (occasionele gezamenlijke opdrachten)
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en latere wijzigingen
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 over de plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren en latere wijzigingen
Het gemeenteraadsbesluit van 29 juni 2021 (galmaarden); Gooik 29 juni 2021; Herne 23 juni 2021 over de goedkeuring van de deelname aan de ICT-opdrachtencentrale van de stad Brugge
Het gemeenteraadsbesluit van 28 maart 2023 (Gal);28 maart 2023 (Goo); 5 april 2023 (Her) over de goedkeuring van de principiële beslissing tot vrijwillige samenvoeging van de gemeenten Galmaarden, Gooik en Herne
Het gemeenteraadsbesluit van Galmaarden van 26 september 2023, van Gooik van 26 september 2023 en van Herne van 27 september 2023 over de goedkeuring van de engagementsverklaring over toekomstige uitgaven en verbintenissen na de principiële beslissing tot samenvoeging van gemeenten en OCMW’s Galmaarden, Gooik en Herne
Het gemeenteraadsbesluit van 21 december 2023 over de definitieve beslissing tot vrijwillige samenvoeging van de gemeenten Galmaarden, Gooik en Herne
De kostprijs van het architectuur-en migratietraject wordt geraamd op 1.330.892 euro exclusief BTW, gespreid over 5 jaar:
Jaar |
Totaal per jaar (excl BTW) |
2024 |
405.680 € |
2025 |
496.382 € |
2026 |
221.430 € |
2027 |
103.700 € |
2028 |
103.700 € |
Kosten die nog in 2024 worden aangerekend, worden verdeeld volgens de verdeelsleutel uit de engagementsverklaring goedgekeurd tussen Galmaarden, Gooik en Herne
De nodige kredieten zullen voorzien worden in de wijziging van de meerjarenplanning onder jaarbudgetrekeningen 2024 en 2025 onder GBB/0119-99/615999
ICT vormt een cruciale factor bij het welslagen van de fusie tussen Galmaarden, Gooik en Herne. Onze lokale besturen bouwden de voorbije jaren een eigen ICT-omgeving uit, met een eigen netwerk, servers, applicaties, telefonie, enzovoort. De nieuwe fusiegemeente staat nu voor de uitdaging om van uit dat heterogene landschap stap voor stap een eengemaakte en gestroomlijnde IT-omgeving te maken, rekening houdend met het dienstverleningsmodel dat we voor ogen hebben en de beperkingen qua tijd en budgetten.
Via de raamovereenkomst met de stad Brugge deden wij beroep op Inetum-Realdolmen voor de opmaak van een roadmap om een naadloze en efficiënte fusie van de ICT-systemen van de afzonderlijke gemeenten te waarborgen en een robuuste, schaalbare en veilige ICT-infrastructuur die de dienstverlening verbetert en bijdraagt aan de algemene doelstellingen van de gefuseerde gemeente Pajottegem.
De verschillende IT-infrastructuur domeinen die essentieel zijn voor de ondersteuning van de gemeentelijke diensten en processen zijn: connectivity, identity, communication, digital workplace met als overkoepelend aspect ‘security’. Voor elk IT-infrastructuurdomein is er een nieuw architectuur-en migratiepad vastgesteld, de milestones in de roadmap.
Connectivity:
Het realiseren van een performante netwerkverbinding tussen de verschillende gemeenten en locaties. Momenteel zitten de servers en de applicaties van de drie besturen elk bij een verschillend datacenter, een implementatie van een Wide Area Network (WAN) is dan ook essentieel om de drie fuserende besturen en hun datacenters met elkaar te verbinden. Er wordt een nieuwe omgeving Pajottegem gecreëerd, terwijl de oude omgevingen nog minstens tot eind 2025 operationeel moeten blijven. Tegen 2027 kunnen de servers, voor zover ze nog behouden moeten worden, in één datacenter geplaatst worden waardoor we dan van drie datacenters naar één datacenter gaan.
Een aantal kosten die opgenomen zijn in de roadmap betreffen het upgraden en uniformiseren van switches, access points en WIFI-netwerk, deze kosten dienen periodiek ook te gebeuren los van een fusie, het is aangewezen dit nu eerder te doen ifv beheersbaarheid ervan via één platform.
Identity:
Het opzetten van een centrale database (active directory) van gebruikers, printers, servers, access points die in relatie staan met elkaar binnen een Microsoft 365 domein. Dit zorgt er voor dat de medewerkers een digitale toegang hebben tot de tools en bronnen die ze nodig hebben. Aangezien geen van de drie domeinen zich in een goede positie bevindt om op verder te bouwen en we de naam Pajottegem in het nieuwe domein willen gebruiken, zal er dus een volledig nieuw domein “Pajottegem” gemaakt worden. Dit is een eenmalige extra kost. Facultatief kan ervoor gekozen worden om de medewerkers die momenteel geen email hebben, ook op te nemen.
Communication:
Dit betreft de toegang voor alle medewerkers tot eenzelfde maildomein via Microsoft 365. Er wordt ook voorgesteld om in de toekomst, net zoals in Gooik nu, over te gaan naar teams telefonie, hierdoor zullen de kosten voor de telefooncentrales van Galmaarden en Herne na een overgangsperiode wegvallen.
De lokale besturen hebben nu al abonnementen lopen op Microsoft 365, de licenties die voorzien zijn in de roadmap zijn geen bijkomende kost.
Digital workplace:
Er wordt gegaan naar een beheer van de toepassingen via het platform Microsoft Intune zodat deze toepassingen centraal beheerd worden. Dit kan enkel met toestellen waarop Windows 11 geïnstalleerd wordt, Galmaarden dient ook af te stappen van hun remote desktop omgeving. De applicaties dienen te draaien op de laptops van de gebruikers, zoals in Gooik en Herne. De kosten voor het hosten van de RDS-omgeving van Galmaarden zullen weg vallen. Er komt ook één systeem voor het werken van op afstand (VPN).
De drie huidige fileservers zullen stapsgewijs omgezet worden naar één nieuwe Sharepointomgeving voor samenwerking, documentbeheer en kennisdeling.
Security:
Deze projecten zijn niet rechtstreeks gelinkt aan de fusie maar noodzakelijk om het algemene beveiligingsniveau van de fusiegemeenten te verhogen. Dit betreft onder meer het invoeren van SSO (Single Sign-On) voor het WiFi-netwerk, het monitoren van wie zich inlogt op het gastnetwerk, en het installeren van de antivirus Microsoft Defender, alsook een plan voor netwerksegmentatie.
Applicaties:
Momenteel gebruiken de diensten van Galmaarden, Gooik en Herne vaak verschillende, soortgelijke applicaties, er zal telkens gekozen moeten worden voor één toekomstige applicatie. Eens deze keuzes zijn gemaakt, kan bekeken worden of ze nog op een bepaalde server moeten draaien, of gehost worden door de softwareleverancier (in the cloud), in ieder geval zullen de kosten voor de servers na 2025 aanzienlijk dalen.
Deze opdracht kan op basis van de raming gegund worden op basis van de ICT-opdrachtencentrale van de stad Brugge, gebruik makend van het ICT-roadbook dat door Inetum-Realdolmen werd voorbereid.
Gemeente Galmaarden zal de overheidsopdracht organiseren namens de 3 lokale besturen (Galmaarden, Gooik en Herne) op basis van artikel 48 van de wet op de overheidsopdrachten (occasionele gezamenlijke opdracht). De gemeenteraden van Gooik en Herne zullen de gemeenteraad van Galmaarden daartoe dienen te mandateren.
De kost zal gedragen worden door de 3 besturen volgens deze verdeelsleutel: Gooik (37,58%), Galmaarden (35,54%) en Herne (26,88%).
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om goedkeuring te verlenen aan het architectuur-en migratiepad naar de fusie van de ICT-systemen van de gemeenten Galmaarden, Gooik en Herne naar de fusiegemeente Pajottegem. Er wordt voorgesteld om de noodzakelijke marktraadpleging te laten verlopen via het raamcontract van de stad Brugge.
Aan de gemeenteraad wordt tevens gevraagd om Galmaarden te mandateren om het beheer van de plaatsingsprocedure te voeren.
Artikel 1.-De gemeenteraad keurt het architectuur-en migratiepad naar de fusie van de ICT-systemen van de afzonderlijke gemeenten Galmaarden, Gooik en Herne naar de fusiegemeente Pajottegem goed.
Artikel 2.-De gemeenteraad beslist bovengenoemde opdracht te gunnen bij wijze van toetreding tot de raamovereenkomst van Stad Brugge (perceel 8).
Artikel 3.-De gemeenteraad machtigt het college van burgemeester en schepenen van Galmaarden om offertes op te vragen voor de verschillende projecten via de raamovereenkomst van de stad Brugge - perceel 8: Servers en storage.
Deze beslissing wordt uitgevoerd onder de voorwaarde dat zowel de gemeenteraden van Gooik als Herne de gemeente Galmaarden met toepassing van artikel 48 van de wet op de overheidsopdrachten machtigen om bij wijze van een occasionele gezamenlijke opdracht het beheer van de plaatsingsprocedure te voeren.
Artikel 4.-De nodige kredieten voor deze opdracht worden voorzien in het meerjarenplan 2020-2025.
Artikel 5.-Dit besluit wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 285 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
Door de gemeenteraad van Gooik werd bij besluit van 19 maart 1991 een overeenkomst voor de oprichting van een filiaal van de academie voor beeldende kunst van de gemeente Liedekerke goedgekeurd.
Door de gemeenteraad van Liedekerke werd bij besluit van 25 januari 2024 de overeenkomst met ons bestuur aangaande de oprichting van een filiaal van de gemeentelijke academie voor beeldende kunst van Liedekerke, beëindigd op 31 augustus 2024,onder de opschortende voorwaarde dat ons bestuur de toelating verkrijgt van de Vlaamse Minister van Onderwijs om uiterlijk op 1 september 2024 te starten met een kunstacademie.
Door de gemeenteraad van Gooik werd bij besluit van 31 oktober 2023 principieel akkoord gegaan met de oprichting van een kunstacademie door overheveling van de vestigingsplaats Oetingen van de Academie Beeldende en Audiovisuele Kunsten (ABAK) Liedekerke naar de Academie voor Muziek, Woord en Dans Gooik (AMWD).
Door de gemeenteraad van Liedekerke werd bij besluit van 25 januari 2024 besloten om een overeenkomst af te sluiten tussen Liedekerke en Gooik waarin de rechtsgevolgen voor de betrokken personeelsleden van de Academie Beeldende en Audiovisuele Kunsten van Liedekerke op het ogenblik van de overheveling van de structuuronderdelen van de vestiging Gooik naar de kunstacademie van Gooik worden bepaald.
Door de gemeenteraad van Gooik werd bij besluit van heden besloten om een overeenkomst af te sluiten tussen Liedekerke en Gooik waarin de rechtsgevolgen voor de betrokken personeelsleden van de Academie Beeldende en Audiovisuele Kunsten van Liedekerke op het ogenblik van de overheveling van de structuuronderdelen van de vestiging Gooik naar de kunstacademie van Gooik worden bepaald.
Protocol van akkoord door het ABOC in Gooik op 4 december 2023 en 12 februari 2024 en in Liedekerke op 22 januari 2024.
Artikel 162 van de Grondwet.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen.
Het Decreet Lokaal Bestuur, in het bijzonder artikel 2, § 2, artikel 40§1.
Het Decreet van 27 maart 1991 betreffende de rechtspositie van sommige personeelsleden van het gesubsidieerd onderwijs en de gesubsidieerde centra voor leerlingenbegeleiding.
Het Decreet van 9 maart 2018 betreffende het deeltijds kunstonderwijs, in het bijzonder artikel 131.
Het Besluit van de Vlaamse Regering van 4 mei 2018 betreffende het opleidingsaanbod, de organisatie, de personeelsformatie, de inning van het inschrijvingsgeld en de certificering van het deeltijds kunstonderwijs.
Artikel 1.- De overeenkomst met het gemeentebestuur van Liedekerke aangaande de oprichting van een filiaal van de Gemeentelijke Academie voor Beeldende kunst van Liedekerke, goedgekeurd door de gemeenteraad van 19 maart 1991, wordt beëindigd op 31 augustus 2024, onder de opschortende voorwaarde dat de toelating wordt verkregen van de Vlaamse Minister van Onderwijs om uiterlijk 1 september 2024 te starten met een kunstacademie.
Artikel 2.- Akkoord te gaan met de oprichting van een kunstacademie door overheveling van de vestigingsplaats Gooik van de Academie Beeldende en Audiovisuele Kunsten Liedekerke.
Artikel 3.- De overheveling van de structuuronderdelen van de 1ste,2de,3de en 4e graad van het domein Beeldende Kunst van de vestigingsplaats Gooik aan te vragen.
Artikel 4.- Een aanvraag tot onderwijsbevoegdheid aan te vragen.
Artikel 5.- Dit besluit bekend te maken overeenkomstig de bepalingen van de artikelen 285 en 287 van het Decreet over het Lokaal Bestuur.
Artikel 6.- Een voor eensluidend verklaard afschrift van dit besluit over te maken aan het gemeentebestuur van Liedekerke en aan de Vlaamse Minister van Onderwijs.
Door de gemeenteraad van 19 maart 1991 werd een overeenkomst voor de oprichting van een filiaal van de academie voor beeldende kunst van de gemeente Liedekerke goedgekeurd.
Door de gemeenteraad van 31 oktober 2023 werd de oprichting van een kunstacademie door overheveling van vestigingsplaats Gooik van de Academie Beeldende en Audiovisuele Kunsten Liedekerke principieel goedgekeurd.
Gelet op het ontwerp van overeenkomst tot regeling van de personeelsaangelegenheden naar aanleiding van de oprichting van een kunstacademie door overheveling van de structuuronderdelen van de vestiging in Gooik van de Academie Beeldende en Audiovisuele Kunsten van Liedekerke.
Overwegende dat met het gemeentebestuur van Liedekerke een overeenkomst moet gesloten worden om de gevolgen voor de betrokken personeelsleden te regelen wanneer de structuuronderdelen worden overgeheveld.
Bij besluit van 25 januari 2024 besliste de gemeenteraad van Liedekerke tot het afsluiten van bovenvernoemde overeenkomst.
Artikel 162 van de Grondwet.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen.
Het Decreet Lokaal Bestuur, in het bijzonder artikel 2, § 2, artikel 40§1.
Het Decreet van 27 maart 1991 betreffende de rechtspositie van sommige personeelsleden van het gesubsidieerd onderwijs en de gesubsidieerde centra voor leerlingenbegeleiding.
Het Decreet van 9 maart 2018 betreffende het deeltijds kunstonderwijs, in het bijzonder artikel 131.
Het Besluit van de Vlaamse Regering van 4 mei 2018 betreffende het opleidingsaanbod, de organisatie, de personeelsformatie, de inning van het inschrijvingsgeld en de certificering van het deeltijds kunstonderwijs.
Artikel 1.- Met het gemeentebestuur van Liedekerke zal een overeenkomst worden gesloten, volgens het bijgevoegd ontwerp, waarin de rechtsgevolgen voor de betrokken personeelsleden van de Academie Beeldende en Audiovisuele Kunsten van Liedekerke op het ogenblik van de overheveling van de structuuronderdelen van de vestiging Gooik naar de kunstacademie van Gooik worden bepaald.
Artikel 2.- Deze overeenkomst maakt integrerend deel uit van dit besluit. Zij zal namens het gemeentebestuur worden ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur.
Artikel 3.- Dit besluit bekend te maken overeenkomstig de bepalingen van de artikelen 285 en 287 van het Decreet over het Lokaal Bestuur.
Artikel 4.- Een voor eensluidend verklaard afschrift van onderhavig besluit voor kennisgeving over te maken aan het gemeentebestuur van Liedekerke en de Vlaamse minister van Onderwijs.
De sportdienst deed een rondvraag bij de Gooikse sportverenigingen om te polsen wat er ontbreekt aan sportfaciliteiten in Gooik. Hieruit blijkt dat de nood aan professionalisering en trainingsfaciliteiten alleen maar toeneemt. Momenteel beschikt geen enkele club over een eigen krachthok/fitnessruimte. De clubs willen graag hun leden meer kansen geven op de totale ontwikkeling van hun lichaam. Ze merken ook dat het verschil tussen andere clubs, die wel een eigen fitnessruimte/krachthok hebben, alleen maar groter wordt. Momenteel beschikt de gemeente Gooik ook niet over een fitnesszaal.
Bij navraag op de sportregio bleek dat de gemeente Ternat reeds nauw samenwerkt met een externe partner die een mobiele container (gevuld met fitness materiaal) plaatst hiervoor. Deze wordt telkens bemand door een coach die oefeningen geeft aan de deelnemers. Zo kunnen leden van de voetbal,volleybal, gymclub,.. gebruik maken van fitness faciliteiten in de eigen gemeente aan een voordelig tarief.
We vragen goedkeuring aan de gemeenteraad voor het voeren van een procedure van een concessie voor een uitbater van een fitnessbox. In bijlage de concessieovereenkomst, waar alle afspraken en voorwaarden in staan.
Criteria voor beoordeling van de kandidaturen:
Qua locatie denken we aan het grasveld tussen parking 1 en 2, naast de speeltuin. (CadGis:D 529a) Dit grasveld valt onder het RUP waardoor hier zaken mogen geplaatst worden. Via de pop-up wet kan men 4 maanden deze fitnessbox plaatsen zonder enige vergunning aan te vragen. Concreet zou de container dan kunnen geplaatst worden vanaf april tot augustus. Ondertussen doen we het nodige om een vergunning aan te vragen zodat de container gedurende een langere periode kan blijven staan.
Timing procedure:
Bieding: minimaal €50/maand
De uitbater voorziet zelf de plaatsing van de container.
De gemeente zorgt voor schors en omheining (veiligheid) en nutsvoorzieningen (elektriciteit).
Voordelen:
Artikel 1 - Gaat akkoord met de procedure voor een concessieovereenkomst voor de exploitatie van een fitnessbox op de sportsite van De Koornmolen.
Artikel 2 - Gaat akkoord om de gunning van deze concessie te delegeren naar het directiecomité van AGB Gooik
Gunther De Wilde, burgemeester, geeft toelichting over de stand van zaken in het fusietraject.
De zitting wordt gesloten om 22u05.
De voorzitter sluit de zitting op 27/02/2024 om 22:05.
Namens Gemeenteraad,
Eric Van Snick
Algemeen directeur
Lieven Krikilion
Voorzitter