Terug
Gepubliceerd op 01/06/2022

Notulen  Raad voor maatschappelijk welzijn

di 26/04/2022 - 20:30 aansluitend aan de gemeenteraad
Aanwezig: Lieven Krikilion, Voorzitter
Simon De Boeck, Burgemeester
Gunther De Wilde, Christa Dermez, Herman Anthoons, Schepenen
Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman, Pascale Van den Eeckhoudt, Raadsleden
Joris Samyn, Adjunct-algemeen directeur
Eric Van Snick, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Jan Depester, Schepenen
Steve Dehandschutter, Ellen Mathieu, Raadsleden

De voorzitter opent de zitting op 26/04/2022 om 21:50.

  • Openbaar

    • Algemeen bestuur

      • Notulen van de raad voor maatschappelijk welzijn van 29 maart 2022 - goedkeuring.

        Aanwezig: Lieven Krikilion, Voorzitter
        Simon De Boeck, Burgemeester
        Gunther De Wilde, Christa Dermez, Herman Anthoons, Schepenen
        Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman, Pascale Van den Eeckhoudt, Raadsleden
        Joris Samyn, Adjunct-algemeen directeur
        Eric Van Snick, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Jan Depester, Schepenen
        Steve Dehandschutter, Ellen Mathieu, Raadsleden
        Aanleiding en doel

        De algemeen directeur legt de notulen voor van de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van 29 maart 2022.

        Juridische gronden

        Artikel 32 van het Decreet Lokaal Bestuur

        Advies medewerker/dienst

        Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd de notulen, zoals voorgelegd door de algemeen directeur, goed te keuren.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Lieven Krikilion, Simon De Boeck, Gunther De Wilde, Christa Dermez, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman, Pascale Van den Eeckhoudt, Joris Samyn, Eric Van Snick
        Voorstanders: Lieven Krikilion, Simon De Boeck, Gunther De Wilde, Christa Dermez, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman, Pascale Van den Eeckhoudt
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Enig artikel.- De notulen van 29 maart 2022 worden goedgekeurd.

      • Politieke organen

        • Intercommunale Haviland: Algemene vergadering van 22 juni 2022 - goedkeuring van de agenda en vaststellen van het mandaat van de vertegenwoordigers.

          Aanwezig: Lieven Krikilion, Voorzitter
          Simon De Boeck, Burgemeester
          Gunther De Wilde, Christa Dermez, Herman Anthoons, Schepenen
          Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman, Pascale Van den Eeckhoudt, Raadsleden
          Joris Samyn, Adjunct-algemeen directeur
          Eric Van Snick, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Jan Depester, Schepenen
          Steve Dehandschutter, Ellen Mathieu, Raadsleden
          Aanleiding en doel

          Overwegend dat de gemeente aangesloten is bij Haviland Intercommunale die werd opgericht op 24 maart 1965 bij oprichtingsakte verschenen in de Bijlage tot het Belgisch Staatsblad van 16 april 1965 onder het nummer 8226 EN verlengd werd op 23 oktober 2019, verschenen in de Bijlage tot het Belgisch Staatsblad van 21 november 2019 onder het nummer 19151652;

          Overwegende dat Haviland Intercommunale als intergemeentelijk samenwerkingsverband voor de ruimtelijke ordening en de economisch sociale expansie van het arrondissement Halle-Vilvoorde, een dienstverlenende vereniging is die wordt beheerst door het Decreet Lokaal Bestuur.

          Gelet op het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn dd. 26 februari 2019 waarbij Laura Timmermans en Jonas De Maeseneer respectievelijk als effectief en plaatsvervangend vertegenwoordiger werden aangeduid;

          Gelet op de oproepingsbrief tot de gewone algemene vergadering van Haviland Intercommunale van 22 juni 2022 met volgende agendapunten:

          1. Notulen van de buitengewone algemene vergadering van 8 december 2021: goedkeuring (een exemplaar van deze notulen werd per brief op 21 december 2021 aan de deelnemers bezorgd);
          2. Verslag der activiteiten van het afgelopen boekjaar 2021;
          3. Jaarrekening 2021 met balans, resultatenrekening, sociale balans per 31.12.2021, het voorstel van bestemming van het resultaat en toelichting: goedkeuring (art. 41);
          4. Verslag van de raad van bestuur over het boekjaar afgesloten op 31.12.2021: goedkeuring (art. 41);
          5. Verslag van de commissaris over het boekjaar afgesloten op 31.12.2021: goedkeuring (art. 41);
          6. Bestuur: kwijting aan bestuurders en aan commissaris (art. 34)
          7. Vaststelling resultaatsbestemming (art. 41);
          8. Vervanging lid raad van bestuur (art. 19): goedkeuring
          9. Vervanging deskundige (art. 19): goedkeuring
          10. Toekenning dubbel presentiegeld aan de voorzitter (art. 29)
          11. Bepaling vergoeding deskundigen (art. 29)
          12. Benoeming commissaris-revisor (art. 31): goedkeuring
          13. Vaststelling jaarlijkse bezoldiging commissaris (art. 31): goedkeuring
          14. Varia.
          Juridische gronden

          Gelet op artikel 432 van het Decreet Lokaal Bestuur dat de organisatie regelt van de algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging;

          Gelet op artikel 432 van het Decreet Lokaal Bestuur dat bepaalt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient herhaald te worden voor elke vergadering;

          Gelet op de artikelen 40 en 41 van het Decreet Lokaal Bestuur dat de bevoegdheden van de gemeenteraad bepaalt;

           

          Publieke stemming
          Aanwezig: Lieven Krikilion, Simon De Boeck, Gunther De Wilde, Christa Dermez, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman, Pascale Van den Eeckhoudt, Joris Samyn, Eric Van Snick
          Voorstanders: Lieven Krikilion, Simon De Boeck, Gunther De Wilde, Christa Dermez, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman, Pascale Van den Eeckhoudt
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Artikel 1.- De agendapunten van de gewone algemene vergadering van Haviland Intercommunale dd. 22 juni 2022 worden goedgekeurd.

          Artikel 2.- De reeds gevolmachtigde effectieve afgevaardigde en plaatsvervangend afgevaardigde - gedurende de huidige legislatuur - is gemandateerd om de agendapunten op de gewone algemene vergadering van Haviland Intercommunale dd. 22 juni 2022 goed te keuren.

          Artikel 3.- Het vast bureau wordt gelast met de uitvoering van dit besluit.

    • Ondersteuning en burger

      • Personeel

        • Tweede pensioenpijler contractuelen - beslissing tot toetreding tot OFP Prolocus en aanstelling afgevaardigde namens het bestuur in de algemene vergadering - goedkeuring.

          Aanwezig: Lieven Krikilion, Voorzitter
          Simon De Boeck, Burgemeester
          Gunther De Wilde, Christa Dermez, Herman Anthoons, Schepenen
          Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman, Pascale Van den Eeckhoudt, Raadsleden
          Joris Samyn, Adjunct-algemeen directeur
          Eric Van Snick, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Jan Depester, Schepenen
          Steve Dehandschutter, Ellen Mathieu, Raadsleden
          Aanleiding en doel

          Gemeente en OCMW waren tot 31/12/2021 aangesloten bij de groepsverzekering die na bemiddeling van de VVSG, aangeboden werd door Ethias en Belfius Insurance voor het toekennen van een tweede pensioenpijler aan de contractuele personeelsleden.  Deze verzekeraars hebben de lopende groepsverzekeringsovereenkomst per 1 januari 2022 evenwel opgezegd.  Hierdoor moet er een alternatief gezocht worden.

          De gemeente heeft sinds 2010 de intentie om de pensioenkloof tussen haar statutair personeel en contractueel personeel te verkleinen.  Hiertoe voorziet men in een tweede pensioenpijler voor de totaliteit van haar contractueel personeel.

          Tot op heden was het bestuur aangesloten bij de groepsverzekering die na bemiddeling van de VVSG, aangeboden werd door Ethias en Belfius Insurance.

          Deze verzekeraars hebben de lopende groepsverzekeringsovereenkomst in juni 2021 evenwel opgezegd per 1 januari 2022.

          De gemeente heeft, voor het voorzien in een tweede pensioenpijler, de keuze tussen enerzijds een overheidsopdracht voor een groepsverzekering bij een verzekeraar en anderzijds het aansluiten bij een instelling voor bedrijfspensioen-voorziening (IBP).

          Na onderhandelingen met de VVSG werd OFP PROVANT omgevormd tot OFP PROLOCUS (een instelling voor bedrijfspensioenvoorziening met ondernemingsnummer 0809.537.155), een pensioenfonds waarbij alle lokale besturen van het Vlaamse Gewest kunnen toetreden.

          Door de toetreding bij een IBP is het bestuur mee betrokken bij het beheer van zijn pensioenfinanciering aangezien de gemeente een vertegenwoordiger in de algemene vergadering van OFP PROLOCUS afvaardigt en naast controlebevoegdheid ook de mogelijkheid heeft om - indien nodig - punten op de agenda van de algemene vergadering te zetten.

          In tegenstelling tot een groepsverzekering streeft een IBP geen winsten ten voordele van de organisatie zelf na.

          Een IBP heeft ruime beleggingsmogelijkheden, zodat een ruimer rendement mogelijk is dan in een tak 21 verzekering, zonder dat dit enige garantie inhoudt.

          De gemeente kan toetreden tot OFP PROLOCUS zonder overheidsopdracht vermits aan de voorwaarden van een in house opdracht voldaan is; aangezien het bestuur ten eerste via de algemene vergadering waar ze lid van wordt, toezicht uitoefent op OFP PROLOCUS zoals op haar eigen diensten; ten tweede meer dan 80% van de activiteiten van de OFP PROLOCUS de uitvoering van taken behelst die hem zijn toegewezen door de controlerende overheden, nl. het voorzien in aanvullende pensioenen voor lokale en provinciale besturen; er ten derde geen directe participatie van privékapitaal is in de OFP PROLOCUS en dat ten vierde OFP PROLOCUS zelf onderworpen is aan de wetgeving op de overheidsopdrachten.

          OFP PROLOCUS zal, in het verlengde van de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen, zwaar inzetten op het duurzaam karakter van zijn beleggingen.

          Het aanbod van OFP PROLOCUS vereist, net zoals de groepsverzekering die tot eind 2021 werd aangehouden bij Ethias en Belfius Insurance geen werknemersbijdragen en voorziet in een overlijdensdekking en een kapitaalsuitkering.

          De mogelijkheid bestaat in dit IBP om een zogeheten "steprate" bijdrage te verlenen waardoor het mogelijk is om op het gedeelte van het loon dat boven het maximumplafond voor de berekening van het wettelijk pensioen uitkomt, een hogere toezegging te doen om zo het verschil tussen een statutair pensioen en een wettelijk pensioen verder te verkleinen.

          Er bestaan drie soorten pensioenplannen (defined benefit of vaste prestaties, cash balance en defined contribution of vaste bijdragen).  De voorgestelde formule is een vastebijdrageplan, waarin de werkgever belooft een bepaalde bijdrage (een bijdrage uitgedrukt als percentage van het aan de RSZ onderworpen brutoloon) te betalen zonder vastgesteld rendement.  De behaalde rendementen worden toegekend conform het kaderreglement.

          Het bestuur moet minimum de vastgestelde bijdrage betalen, wat maakt dat wanneer het wettelijk minimumrendement niet behaald wordt binnen het IBP, het bestuur bijkomende bijdragen zal moeten betalen.  Zodoende moet in elk geval voor de aangeslotenen het wettelijk rendement (momenteel 1,75% voor actieve aangeslotenen en 0% voor passieve aangeslotenen) behaald worden.

          Het bestuur dient, als bijkomende veiligheid de eerste vijf jaar en bovenop de middelen nodig voor de pensioentoezegging, te voorzien in een extra prefinanciering van 5% om zo de kans op het betalen van bijkomende bijdragen te verkleinen.  Deze prefinanciering blijft ter beschikking van het bestuur ter financiering van latere bijdragen.

          Het bestuur kan met andere rechtspersonen waarmee ze nauwe banden heeft (AGB's OCMW) een MIPS-Groep vormen.  Binnen zo een MIPS-groep is interne mobiliteit voor het personeel mogelijk zonder dat dit gevolgen heeft voor de pensioentoezegging van het personeelslid.  Binnen dergelijke MIPS-groep speelt onderlinge solidariteit.

          Het is aangewezen een MIPS-Groep te vormen met het OCMW Gooik om de interne mobiliteitsmogelijkheden van het personeel tussen beide entiteiten te behouden.

          De kosten voor de werking van OFP PROLOCUS worden voor 2022 forfaitair vastgelegd op 1.000 euro per jaar per werkgever en 10 euro per jaar per aangeslotene.  Deze bedragen worden jaarlijks geïndexeerd tot en met 2024.  Nadien zal een meer stabiel systeem van kostenvergoeding worden uitgebouwd, gebaseerd op de werkelijke kosten enerzijds en het werkelijke aantal aangesloten besturen en medewerkers anderzijds.

          In het financieringsplan is voorzien dat de verschuldigde bijdragen en de kosten voor het functioneren van OFP PROLOCUS zullen ingehouden worden door de RSZ en daarna doorgestort worden aan OFP PROLOCUS.

          Voormelde documenten en intentie tot toetreding werden besproken in het bijzonder onderhandelingscomité van 8 april 2022.

          Er moet een vertegenwoordiger aangeduid worden om het bestuur te vertegenwoordigen in de algemene vergadering van OFP PROLOCUS.

          Na de beslissing tot toetreding, moet dit aan OFP PROLOCUS meegedeeld worden, waarna de algemene vergadering van OFP PROLOCUS de kandidatuur moet goedkeuren.

          De statuten, de beheersovereenkomst, het financieringsplan (algemeen luik en specifiek luik VVSG), de Verklaring inzake Beleggingsbeginselen (algemeen luik en specifiek luik VVSG, het Kaderreglement en het bijzonder pensioenreglement en de toetredingsakte werden toegevoegd als bijlage en maken integraal deel uit van deze beslissing.

          Door het bestuur wordt de burgemeester voorgedragen als vertegenwoordiger;

          Gelet op het resultaat van de geheime stemming waaruit blijkt dat dhr. Simon De Boeck de meerderheid van de geldig uitgebrachte stemmen heeft bekomen namelijk: 

          - 15 ja-stemmen

          Verwijzingen

          Het protocol van het bijzonder onderhandelingscomité dd. 8 april 2022.

          Financieel advies en visum

          De nodige kredieten worden voorzien in de meerjarenplanning

          Tussenkomsten

          Schepen Gunther De Wilde licht het agendapunt toe.

          Raadslid Philippe De Cock meldt namens de n va-fractie dat dit een heel complexe materie betreft waarover dient beslist te worden zonder met kennis van zaken te zijn ingelicht.  Hij stelt zich eveneens de vraag wat er gebeurt met contractuelen die op pensioen gaan na 01/01/2022 en voor de toetreding een feit is.

          Schepen Gunther De Wilde erkent dat dit inderdaad een ingewikkelde materie is, maar goed werd voorbereid door VVSG en uitgebreid besproken met betrokken diensten.  Door raadslid Philippe De Cock wordt nog meegegeven dat de zeggenschap van de gemeente eerder klein is gezien er enkel vertegenwoordiging voorzien is in de algemene vergadering en de beslissingen genomen worden in de raad van bestuur.  Zij wensen zich dan ook te onthouden omwille van te weinig kennis van zaken om dit agendapunt goed te keuren.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Lieven Krikilion, Simon De Boeck, Gunther De Wilde, Christa Dermez, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman, Pascale Van den Eeckhoudt, Joris Samyn, Eric Van Snick
          Voorstanders: Lieven Krikilion, Simon De Boeck, Gunther De Wilde, Christa Dermez, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Linda De Schutter, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Patrick Week, Ellen Vereman, Pascale Van den Eeckhoudt
          Onthouders: Kristoff Hemelinckx, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens
          Resultaat: Met 15 stemmen voor, 3 onthoudingen
          Besluit

          Artikel 1.- De OCMW-raad gaat er mee akkoord om met ingang van 1 januari 2022 toe te treden tot OFP PROLOCUS (Afzonderlijk vermogen VVSG) en stemt in met:

          - de beheersovereenkomst en het financieringsplan (algemeen luik en luik VVSG) via de toetredingsakte van OFP PROLOCUS

          - het kaderreglement en het bijzonder pensioenreglement

          Artikel 2.-De OCMW-raad neemt kennis van de verklaring inzake beleggingsbeginselen (SIP) (algemeen luik en luik VVSG) en de statuten.

          Artikel 3.- De OCMW-raad stemt in met het feit dat de door het financieringsplan verschuldigde bedragen en de kosten voor het functioneren van OFP PROLOCUS zullen worden geïnd door de RSZ in naam en voor rekening van OFP PROLOCUS. 

          Artikel 4.- De pensioentoezegging bedraagt 2,5% van het pensioengevend loon.

          Artikel 5.- Het OCMW vormt samen met de gemeente Gooik een MIPS-groep.

          Artikel 6.- De heer Simon De Boeck wordt afgevaardigd als vertegenwoordiger in de algemene vergadering van OFP PROLOCUS. 

          Artikel 7.- De voorzitter van de OCMW-raad en de algemeen directeur worden gemachtigd om de noodzakelijke vervolgstappen te nemen voor de uitvoering van voormelde beslissingen.

        • Toekennen van een permanentietoelage aan maatschappelijk assistenten ihkv opvang Oekraïense vluchtelingen - project 'plekje vrij'. Goedkeuring

          Aanwezig: Lieven Krikilion, Voorzitter
          Simon De Boeck, Burgemeester
          Gunther De Wilde, Christa Dermez, Herman Anthoons, Schepenen
          Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman, Pascale Van den Eeckhoudt, Raadsleden
          Joris Samyn, Adjunct-algemeen directeur
          Eric Van Snick, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Jan Depester, Schepenen
          Steve Dehandschutter, Ellen Mathieu, Raadsleden
          Aanleiding en doel

          Om de grote vluchtelingenstroom ingevolge de oorlog in Oekraïne te kunnen opvangen, werd er door Fedasil een oproep aan particulieren gericht om woongelegenheid ter beschikking te stellen: 'plekje vrij'. In Gooik reageerden een twintigtal gezinnen op deze oproep. Alle kandidaat-opvanggezinnen worden geregistreerd in een geautomatiseerd bestand waaruit Fedasil de kandidaten toewijst aan de kandidaat-opvanggezinnen. De sociale dienst van het ocmw dient onverwijld het nodige te doen: contact kandidaat-gezinnen,  overleg Fedasil, verstrekken levensmiddelen, opvolgen transport,...

          De toewijzing van Oekraïense vluchtelingen gebeurt 7 dagen op 7 wat inhoudt dat de maatschappelijke assistenten van de dienst Welzijn elke dag van 8u30 u tot 20 uur zich dienen beschikbaar te houden. Dit gebeurt in een wekelijkse beurtrol.

          Artikel 207 van de rechtspositieregeling bepaalt dat "de decretale graden, de leidinggevenden van niveau A en B en de deskundigen niet in aanmerking komen voor een permanentietoelage" (wijziging RVMW 28/9/2021).

          Het lijkt ons billijk om gezien de uitzonderlijke situatie een afwijking toe te staan  en voor deze opdracht een permanentietoelage toe te kennen aan de maatschappelijke assistenten van de dienst Welzijn voor het uitvoeren van taken buiten de normale diensturen (zaterdag en zondag).

          Juridische gronden
          • de beslissing van 30 december 2008 van de raad voor maatschappelijk welzijn betreffende de vaststelling van de rechtspositieregeling voor het ocmw-personeel en latere wijzigingen
          Tussenkomsten

          Mevr. Christa Dermez licht het agendapunt toe.

          Door Kristoff Hemelinckx wordt namens de n va-fractie gevraagd om te overwegen deze permanentietoelage op te nemen in een volgende aanpassing van de rechtspositieregeling.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Lieven Krikilion, Simon De Boeck, Gunther De Wilde, Christa Dermez, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman, Pascale Van den Eeckhoudt, Joris Samyn, Eric Van Snick
          Voorstanders: Lieven Krikilion, Simon De Boeck, Gunther De Wilde, Christa Dermez, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman, Pascale Van den Eeckhoudt
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Enig artikel.-De raad kent een permanentietoelage toe aan de maatschappelijke assistenten van de dienst Welzijn van het OCMW voor het uitvoeren van taken buiten de normale diensturen in het kader van de opvang van Oekraïense vluchtelingen - project 'plekje vrij'.

      • ICT

        • Jaarverslag 2021 - Informatieveiligheid & GDPR - goedkeuring.

          Aanwezig: Lieven Krikilion, Voorzitter
          Simon De Boeck, Burgemeester
          Gunther De Wilde, Christa Dermez, Herman Anthoons, Schepenen
          Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman, Pascale Van den Eeckhoudt, Raadsleden
          Joris Samyn, Adjunct-algemeen directeur
          Eric Van Snick, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Jan Depester, Schepenen
          Steve Dehandschutter, Ellen Mathieu, Raadsleden
          Aanleiding en doel

          Informatieveiligheid draait rond de beveiliging van alle soorten gegevens binnen het lokaal bestuur terwijl de GDPR specifiek gaat over de beveiliging van persoonsgegevens.

          Sinds de invoering van GDPR zijn gemeente en OCMW verplicht om een DPO aan te stellen.

          De heer Roman De Schrijver is sinds 2018 aangesteld als DPO en informatieveiligheidsconsulent voor gemeente/OCMW Gooik.

          Door de Gegevensbeschermingsautoriteit worden "richtsnoeren met betrekking tot de informatiebeveilging van persoonsgegevens in steden en gemeenten, in instellingen die deel uitmaken van het netwerk dat beheerd wordt door de kruispuntbank van de sociale zekerheden bij de integratie OCMW-gemeente" opgelegd.

          Het opmaken van een jaarverslag inzake informatiebeveiliging is één van de mogelijkheden om te voldoen aan deze richtsnoeren.

          Juridische gronden

          Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.

          De verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27/04/2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG (Algemene Verordening Gegevensbescherming).

          Het besluit van de Vlaamse Regering van 23/11/2018 betreffende de functionarissen voor gegevensbescherming, vermeld in artikel 9 van het decreet van 18 juli 2008 betreffende het elektronische gegevensverkeer.

          De vigerende wetgeving terzake.

          Verwijzingen

          Het bij onderhavig besluit gevoegde jaarverslag 2021 "Informatieveiligheid & AVG", zoals ter kennis gegeven aan alle raadsleden samen met de agenda.

          Tussenkomsten

          Schepen Gunther De Wilde licht het agendapunt toe.

          Raadslid Kristoff Hemelinckx vraagt namens de n va-fractie of een DPO via "in house" kan aangesteld worden en vraag zich af het niet beter is dat de taken van een DPO door een interne medewerker kunnen worden uitgevoerd.  Het zou interessant zijn om meer informatie te krijgen dan hetgeen vermeld is in het verslag en vraagt om bijkomende verslagen te bezorgen.

          Schepen Gunther De Wilde meldt dat het interessant zou zijn om de functie van DPO te bundelen voor verschillende gemeenten te bundelen gezien specifieke kennis noodzakelijk is. De functie van DPO zou op die manier ook een kenniscentrum zijn.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Lieven Krikilion, Simon De Boeck, Gunther De Wilde, Christa Dermez, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman, Pascale Van den Eeckhoudt, Joris Samyn, Eric Van Snick
          Voorstanders: Lieven Krikilion, Simon De Boeck, Gunther De Wilde, Christa Dermez, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman, Pascale Van den Eeckhoudt
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Enig artikel.- Tot goedkeuring van het bij onderhavig besluit gevoegde jaarverslag 2021 m.b.t. Informatieveiligheid & AVG, opgemaakt door de informatieveiligheidsconsulent/DPO.

    • Zorg

      • Senioren

        • Dorpsrestaurant: gebruikersreglement- aanpassing

          Aanwezig: Lieven Krikilion, Voorzitter
          Simon De Boeck, Burgemeester
          Gunther De Wilde, Christa Dermez, Herman Anthoons, Schepenen
          Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman, Pascale Van den Eeckhoudt, Raadsleden
          Joris Samyn, Adjunct-algemeen directeur
          Eric Van Snick, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Jan Depester, Schepenen
          Steve Dehandschutter, Ellen Mathieu, Raadsleden
          Aanleiding en doel

          Het OCMW Gooik organiseert 2 keer per week een dorpsrestaurant waar Gooikse senioren samen gezond, gezellig en goedkoop een maaltijd kunnen nuttigen. Voor personen met een laag inkomen is een tussenkomst in de aankoopprijs van een warme maaltijd voorzien.

          Jaarlijks worden de inkomstenschalen en bijdragen op 1 januari geïndexeerd op basis van de gezondheidsindex.

          Conform de samenwerkingsovereenkomst dient er jaarlijks een evaluatievergadering georganiseerd te worden met de partners. Deze evaluatie, voornamelijk in het kader van de heropstart, vond plaats op 11/4/2022.

          Volgens artikel 10 van desbetreffende overeenkomst kan in onderling overleg de prijs per maaltijd verhoogd worden op basis van de stijging van de voedings- en/of loonkosten.

          Gezien de interne prijswijzigingen bij WZC Eyckenborch en Seniorie Kesterberg vragen de partners om ook de prijs per geconsumeerde maaltijd  in het dorpsrestaurant te verhogen.

          De prijs per maaltijd in het dorpsrestaurant (wekelijks) bedraagt 9 euro (water/tafelbier, voorgerecht, hoofdgerecht, dessert). Men vraagt om deze te verhogen naar 10 euro per maaltijd.

          De prijs per maaltijd in het dorpsrestaurant gekoppeld aan een activiteit (4 tal keer per jaar) bedraagt 11 euro ( extra: aperitief, wijn, koffie en activiteit). Men vraagt om deze te verhogen naar 12 euro per maaltijd.

          Juridische gronden
          • het decreet lokaal bestuur van 17 december 2017 en latere wijzigingen
          Verwijzingen
          • Reglement tussenkomst in de aankoop maaltijd in het dorpsrestaurant (bijlage)
          Advies medewerker/dienst

          Positief

          Motivering medewerker/dienst

          Akkoord om in te gaan op prijswijziging.

          Wanneer de prijs per maaltijd voor de bewoners van het WZC Eyckenborch en Seniorie Kesterberg verhoogt, dient deze voor bezoekers mee te evolueren.

          De laatste prijswijziging dateert van 2018.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Lieven Krikilion, Simon De Boeck, Gunther De Wilde, Christa Dermez, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman, Pascale Van den Eeckhoudt, Joris Samyn, Eric Van Snick
          Voorstanders: Lieven Krikilion, Simon De Boeck, Gunther De Wilde, Christa Dermez, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman, Pascale Van den Eeckhoudt
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Artikel 1.- De prijs per maaltijd (water/tafelbier, voorgerecht, hoofdgerecht, dessert) in het dorpsrestaurant (wekelijks) te verhogen van 9 euro naar 10 euro per maaltijd.

          Artikel 2.- De prijs per maaltijd  gekoppeld aan een activiteit (extra: aperitief, wijn, koffie en activiteit) in het dorpsrestaurant (4 tal keer per jaar) te verhogen van 11 euro naar 12 euro per maaltijd.

          Artikel 3.- Deze beslissing gaat in vanaf 1/6/2022.

          Artikel 4.- Deze beslissing conform het decreet Lokaal Bestuur te publiceren op de website van de gemeente.

        • Verhoging tarief mobiel dienstencentrum 'Karoesel' - goedkeuring

          Aanwezig: Lieven Krikilion, Voorzitter
          Simon De Boeck, Burgemeester
          Gunther De Wilde, Christa Dermez, Herman Anthoons, Schepenen
          Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman, Pascale Van den Eeckhoudt, Raadsleden
          Joris Samyn, Adjunct-algemeen directeur
          Eric Van Snick, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Jan Depester, Schepenen
          Steve Dehandschutter, Ellen Mathieu, Raadsleden
          Aanleiding en doel

          5 keer per jaar reist het mobiel dienstencentrum 'Karoesel' door elke deelgemeente van Gooik. Het doel van 'Karoesel' is een laagdrempelige plaats creëren, waar er ruimte is voor een gezellige babbel en knabbel, infomomenten, ontspanning, ...

          Voor een maaltijd (soep, hoofdgerecht, dessert, water, wijn en koffie) dient de bezoeker 9 euro te betalen. Tot op heden hanteerden we steeds dezelfde prijs als in het wekelijkse (zonder activiteit) dorpsrestaurant.

          Indien de prijs van een maaltijd tijdens het wekelijkse dorpsrestaurant verhoogt naar 10 euro, dient ook de prijs voor een deelname aan 'Karoesel' verhoogd te worden.

          Juridische gronden
          • het decreet lokaal bestuur van 17 december 2017 en latere wijzigingen
          • het besluit van de gemeenteraad dd. 26/04/2022 houdende aanpassing van het gebruikersreglement dorpsrestaurant
          Advies medewerker/dienst

          Positief advies

          Motivering medewerker/dienst

          De prijs van een maaltijd in het dorpsrestaurant verhoogt van 9 euro naar 10 euro.

          Het hanteren van een éénvormig tariefbeleid is beter werkbaar.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Lieven Krikilion, Simon De Boeck, Gunther De Wilde, Christa Dermez, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman, Pascale Van den Eeckhoudt, Joris Samyn, Eric Van Snick
          Voorstanders: Lieven Krikilion, Simon De Boeck, Gunther De Wilde, Christa Dermez, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman, Pascale Van den Eeckhoudt
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Artikel 1.- De prijs voor een maaltijd (soep, hoofdgerecht, dessert, water, wijn en koffie) en een activiteit in het mobiel dienstencentrum 'Karoesel' te verhogen van 9 euro naar 10 euro.

          Artikel 2.- Deze beslissing gaat in vanaf 1/5/2022.

          Artikel 4.- Deze beslissing conform het decreet Lokaal Bestuur te publiceren op de website van de gemeente.

De voorzitter sluit de zitting op 26/04/2022 om 21:56.

Namens Raad voor maatschappelijk welzijn,

Eric Van Snick
Algemeen directeur

Lieven Krikilion
Voorzitter