Terug
Gepubliceerd op 01/03/2023

Notulen  Gemeenteraad

di 31/01/2023 - 20:30 plattelandscentrum Paddenbroek
Aanwezig: Lieven Krikilion, Voorzitter
Simon De Boeck, Burgemeester
Gunther De Wilde, Christa Dermez, Jonas De Maeseneer, Herman Anthoons, Schepenen
Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Samuel Billens, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman, Raadsleden
Joris Samyn, Adjunct-algemeen directeur
Eric Van Snick, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Jan Depester, Steve Dehandschutter, Ellen Mathieu, Pascale Souffriau, Pascale Van den Eeckhoudt, Raadsleden

De voorzitter opent de zitting op 31/01/2023 om 20:30.

Door algemeen directeur Stephan Verwee van de Intercommunale Haviland wordt een presentatie gegeven rond de regiovorming en centrumregio Halle-Vilvoorde.

  • Openbaar

    • Algemeen bestuur

      • Notulen van de gemeenteraad van 20 december 2022 - goedkeuring.

        Aanwezig: Lieven Krikilion, Voorzitter
        Simon De Boeck, Burgemeester
        Gunther De Wilde, Christa Dermez, Jonas De Maeseneer, Herman Anthoons, Schepenen
        Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Samuel Billens, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman, Raadsleden
        Joris Samyn, Adjunct-algemeen directeur
        Eric Van Snick, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Jan Depester, Steve Dehandschutter, Ellen Mathieu, Pascale Souffriau, Pascale Van den Eeckhoudt, Raadsleden
        Aanleiding en doel

        De algemeen directeur legt de notulen voor van de vergadering van de gemeenteraad van 20 december 2022.

        Juridische gronden

        Artikel 32 van het Decreet Lokaal Bestuur

        Advies medewerker/dienst

        Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de notulen, zoals voorgelegd door de algemeen directeur, goed te keuren.

        Tussenkomsten

        Door raadslid Jason Broodcoorens van de N-VA-fractie wordt de opmerking gemaakt dat niet alle tussenkomsten worden genotuleerd.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Lieven Krikilion, Simon De Boeck, Gunther De Wilde, Christa Dermez, Jonas De Maeseneer, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Samuel Billens, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman, Joris Samyn, Eric Van Snick
        Voorstanders: Lieven Krikilion, Simon De Boeck, Gunther De Wilde, Christa Dermez, Jonas De Maeseneer, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Samuel Billens, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman, Pascale Van den Eeckhoudt
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Enig artikel.- De notulen van 20 december 2022 worden goedgekeurd.

    • Financiele aangelegenheden

      • Patrimonium

        • Ontwerpovereenkomst tot opstal - huur - vestiging erfdienstbaarheid jeugdhuis (2021-0447/006) - goedkeuring.

          Aanwezig: Lieven Krikilion, Voorzitter
          Simon De Boeck, Burgemeester
          Gunther De Wilde, Christa Dermez, Jonas De Maeseneer, Herman Anthoons, Schepenen
          Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Samuel Billens, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman, Raadsleden
          Joris Samyn, Adjunct-algemeen directeur
          Eric Van Snick, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Jan Depester, Steve Dehandschutter, Ellen Mathieu, Pascale Souffriau, Pascale Van den Eeckhoudt, Raadsleden
          Aanleiding en doel

          Het college van burgemeester en schepenen verleende in zitting van 11 maart 2021 goedkeuring aan de "Omgevingsvergunning Dorpsstraat 26 (OMG2020/114)".

          De aanvraag werd ingediend door Olivier Huygens namens Bierhandel Schoentjes BVBA gevestigd Bergensesteenweg 747 te 1600 Sint-Pieters-Leeuw.
          De aanvraag had betrekking op een terrein met als adres Dorpsstraat 26 en met als kadastrale omschrijving afdeling 1 sectie B nrs. 136A2, 137K, 138E en 620B.

          De vergunning werd onder voorwaarden afgegeven en omvat het bouwen van een meergezinswoning (2 entiteiten) met twee woonlagen en een handelsruimte op het gelijkvloers, een meergezinswoning (8 entiteiten) met twee woonlagen en een ontmoetingscentrum met één bouwlaag + het slopen van twee gebouwen gelegen Dorpsstraat 26.

          Overwegende dat de betrokken partijen, zijnde de gemeente Gooik als "opstalgever/eigenaar lijdend erf", de bv Bierhandel Schoentjes als "de opstalhouder/eigenaar lijdend erf", de vereniging van mede-eigenaars Residentie De Vrede als  "eigenaar heersend erf" met onderhavige overeenkomst wensen over te gaan tot het bepalen van de voorwaarden voor opstal en huur.

          De overeenkomst tot opstal - huur - vestiging erfdienstbaarheid (2021-0447/006) opgenomen in bijlage als bestand "recht van opstal Gooik à Heymans Drinks2 - 19.01.2023.doc" maakt integraal deel uit van deze beslissing.

          Juridische gronden

          Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

          De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

          Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.

          Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Lieven Krikilion, Simon De Boeck, Gunther De Wilde, Christa Dermez, Jonas De Maeseneer, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Samuel Billens, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman, Joris Samyn, Eric Van Snick
          Voorstanders: Lieven Krikilion, Simon De Boeck, Gunther De Wilde, Christa Dermez, Jonas De Maeseneer, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Philippe De Cock, Patrick Week, Ellen Vereman, Pascale Van den Eeckhoudt
          Resultaat: Met 14 stemmen voor, 2 niet gestemd
          Besluit

          Artikel 1.- Goedkeuring wordt verleend aan de overeenkomst tot opstal - huur - vestiging erfdienstbaarheid jeugdhuis (2021-0447/006) opgenomen in bijlage.

          Artikel 2.- De overeenkomst tot opstal - huur - vestiging erfdienstbaarheid (2021-0447/006) jeugdhuis opgenomen in bijlage als bestand "recht van opstal Gooik à Heymans Drinks2 - 19.01.2023.doc" maakt integraal deel uit van deze beslissing.

      • Belastingsreglementen

        • Reglement belasting op de inname van openbaar domein 2021-2025: aanpassing vanaf 1 februari 2023 en reglement retributie ter beschikking stellen elektriciteit ambulante handelaars: opheffing vanaf 1 februari 2023 - goedkeuring.

          Aanwezig: Lieven Krikilion, Voorzitter
          Simon De Boeck, Burgemeester
          Gunther De Wilde, Christa Dermez, Jonas De Maeseneer, Herman Anthoons, Schepenen
          Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Samuel Billens, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman, Raadsleden
          Joris Samyn, Adjunct-algemeen directeur
          Eric Van Snick, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Jan Depester, Steve Dehandschutter, Ellen Mathieu, Pascale Souffriau, Pascale Van den Eeckhoudt, Raadsleden
          Aanleiding en doel

          In zitting van 22 december 2020 heeft de gemeenteraad het reglement belasting op de inname van openbaar domein 2021-2025 goedgekeurd.

          Naast de belasting op de inname van openbaar domein (huidig tarief: 35 euro per begonnen week) zijn ambulante handelaars ook een retributie voor het elektriciteitsverbruik verschuldigd (tarief: 0,25 euro per verbruikt kWh - retributiereglement eveneens goedgekeurd op 22 december 2020).

          Het blijkt echter in de praktijk onmogelijk om eenduidig zicht te krijgen op het elektriciteitsverbruik van individuele handelaars aangezien er ook verbruik is door andere afnemers ingevolge allerlei activiteiten (wielerwedstrijd, cultuurzomeravonden, ...). Daarom is het aangewezen om het tarief van de belasting inname openbaar domein te verhogen en het retributiereglement op het elektriciteitsverbruik ambulante handelaars op te heffen. Op basis van de gegevens van 2022 komen we uit op een gemiddelde elektriciteitskost van 0,93 euro/kwh en een gemiddeld verbruik van 4,91 kwh/dag, hetzij 4,57 euro/dag of 31,99 euro per week, zodat het redelijk is om het tarief van de belasting inname openbaar domein te verhogen naar 60,- euro per begonnen week.

          Aangezien in artikel 3 van het reglement wordt verwezen naar het afzonderlijke retributiereglement dient dit artikel te worden aangepast. Van de gelegenheid wordt gebruik gemaakt om aan artikel 8 toe te voegen dat bezwaarschriften via een duurzame drager ingediend kunnen worden via belastingen@gooik.be.

          Omwille van praktische overwegingen en de rechtszekerheid is het aangewezen om de aanpassingen in werking te laten treden op 1 februari 2023.

          Juridische gronden

          De grondwet, in het bijzonder artikel 170 § 4.

          Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en haar latere wijzigingen, in het bijzonder de artikelen 41, tweede lid, 14°, 285-287 en 330.

          Het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen en haar latere wijzigingen.

          Het wetboek van de minnelijke en gedwongen invordering van fiscale en niet-fiscale schuldvorderingen van 13 april 2019, zoals later gewijzigd.

          Het reglement belasting op de inname van openbaar domein 2021-2025, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad op 22 december 2020.

          Het reglement retributie op het ter beschikking stellen van elektriciteit van ambulante handelaars, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad op 22 december 2020.

          Financieel advies en visum

          De opbrengst van deze belasting is voorzien in het meerjarenplan 2020-2025 onder jaarbudgetrekening 0119-03/7040999 en is dus noodzakelijk voor het behoud van een gezonde financiële toestand van de gemeente.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Lieven Krikilion, Simon De Boeck, Gunther De Wilde, Christa Dermez, Jonas De Maeseneer, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Samuel Billens, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman, Joris Samyn, Eric Van Snick
          Voorstanders: Lieven Krikilion, Simon De Boeck, Gunther De Wilde, Christa Dermez, Jonas De Maeseneer, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Samuel Billens, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman, Pascale Van den Eeckhoudt
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Artikel 1.- Artikel 3 van het reglement belasting op de inname van openbaar domein 2021-2025 wordt met ingang van 1 februari 2023 aangepast als volgt:

          "Artikel 3.- De aanvraag tot aansluiting van elektriciteit op het gemeentelijk net dient te gebeuren bij het gemeentebestuur. De aanvrager moet een geldig keuringsbewijs van de betrokken aan te sluiten elektrische installatie voorleggen. Zonder dit keuringsbewijs wordt de aanvraag niet behandeld. Tevens moet de aanvrager over een vergunning/toelating tot inname van het openbaar domein beschikken. De aanvraag tot aansluiting kan ook samen met de aanvraag tot inname van het openbaar domein gebeuren."

          Artikel 2.- Artikel 5 van het reglement belasting op de inname van openbaar domein 2021-2025 wordt met ingang van 1 februari 2023 aangepast als volgt:

          "Artikel 5.- De belasting is ondeelbaar en wordt vastgesteld op 60,- euro per week en is eisbaar vanaf de dag van de inname van het openbaar domein. Elke begonnen week wordt beschouwd als een volledige week.

          Artikel 3.- Artikel 8 van het reglement belasting op de inname van openbaar domein 2021-2025 wordt met ingang van 1 februari 2023 aangepast als volgt:

          "Artikel 8.- De vestiging en de invordering, alsook de regeling van de geschillen gebeurt volgens de modaliteiten vervat in het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen en haar latere wijzigingen.

          Ingeval de belasting wordt ingekohierd kunnen bezwaarschriften via een duurzame drager worden ingediend via belastingen@gooik.be."

          Artikel 4.- De gecoördineerde versie van het reglement belasting op de inname van openbaar domein 2021-2025 wordt goedgekeurd.

          Artikel 5.- Het reglement retributie op het ter beschikking stellen van elektriciteit van ambulante handelaars wordt met ingang van 1 februari 2023 opgeheven.

          Artikel 6.- Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van deze beslissing.

          Artikel 7.- Deze beslissing wordt, bij toepassing van artikel 285 e.v. van het Decreet Lokaal Bestuur, bekendgemaakt op de gemeentelijke website, met vermelding van zowel de datum waarop het werd aangenomen als de datum waarop het op de gemeentelijke website bekendgemaakt wordt.

    • Ondersteuning en burger

      • ICT

        • Migratie it-serverinfrastructuur naar extern datacenter. Goedkeuring

          Aanwezig: Lieven Krikilion, Voorzitter
          Simon De Boeck, Burgemeester
          Gunther De Wilde, Christa Dermez, Jonas De Maeseneer, Herman Anthoons, Schepenen
          Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Samuel Billens, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman, Raadsleden
          Joris Samyn, Adjunct-algemeen directeur
          Eric Van Snick, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Jan Depester, Steve Dehandschutter, Ellen Mathieu, Pascale Souffriau, Pascale Van den Eeckhoudt, Raadsleden
          Aanleiding en doel

          Het college van burgemeester en schepenen wenst een beroep te doen op een datacenter om zodoende het beheer van de ICT serverinfrastructuur en dan vooral het hosten van de hardware en zijn bijhorende virtuele servers uit te besteden in de vorm van IaaS.

          Hiervoor werd contact opgenomen met Cipal, de softwareleverancier van de gemeente.

          Met de integratie en de verregaande samenwerking is één totaaloplossing voor zowel gemeente als ocmw aangewezen.

          Cipal heeft een vergelijking gemaakt tussen de oplossing van een on premisse server (lokale server) en de voorliggende ‘cloud’oplossing (server in het datacenter) (zie bijlage: Gooik_TCO-vergelijking lokaal - IAAS).

           

          De voordelen van het Cipal datacenter zijn omvangrijk:

          • End-to-end verantwoordelijkheid vanop de werkplek tot in het datacenter;
          • Veiligheid van je data staat voorop, de hostingpartner voldoet aan de strengste veiligheidsvoorwaarden
          • Monitoring en updates van de servers gebeuren op afgesproken tijdstippen en zijn de verantwoordelijkheid van de hostingpartner
            • Een SLA voor updates is essentieel om de veiligheid te garanderen. In het kader van cybersecurity is het belangrijk updates zo snel mogelijk te installeren nadat deze beschikbaar zijn. Indien je dat niet doet loop je het risico slachtoffer te zijn van een cyberaanval waarbij de kosten tienduizenden euro’s bedragen om te herstellen van de cyberaanval en het 1 tot 2 weken of langer duurt eer de dienstverlening terug operationeel is.
            • Cipal is best geplaatst om de impact van bepaalde updates in te schatten en deze te implementeren, zo vermijd je dat diensten uitvallen omdat er een update geïnstalleerd wordt waar je de impact moeilijk kon van bepalen. Bovendien is er voor veel zaken ook geen andere keuze dan deze te laten updaten door Cipal zoals de hypervisor, de servers die op Linux draaien, de Oracle database enz. omdat deze beheerd worden door Cipal en/of het niet mogelijk is om voor al deze verschillende systemen over voldoende kennis te beschikken om de impact van de verschillende updates correct in te schatten. Het beheer van bijvoorbeeld een Linuxserver, hypervisor of een Oracle databases is namelijk al een specialisatie op zich.
          • Flexibiliteit. De serverfuncties zullen nog steeds door de ICT dienst van Gooik beheerd worden
          • Communicatie en toepassingen
          • Ontdubbelde communicatielijnen voor maximale beschikbaarheid
          • CiPort is een overheidsdatacenter specifiek voor lokale overheden
          • Schaalbaarheid. Je server resources en opslagcapaciteit uitbreiden of krimpen het kan heel snel. Je betaalt voor wat je verbruikt principe.
          • Back-ups worden genomen en op vier verschillende plaatsen weggeschreven. Dus verlies van data is nihil. Zeer belangrijk i.h.k.v. ransomeware!
          • Cipal is een bekende en stabiele provider met de nodige kennis van zaken. Serverinfrastructuur uitbesteden aan partners waarvan het niet hun core-buisness is houdt een risico in. “Fluvius verhaal”
          • Met de hoge energieprijzen is een datacenter ook een slimme oplossing

           

          Een sterk argument om bij Cipal aan te sluiten, is niet enkel het feit dat het een overheidsdatacenter is, maar tevens dat er geen omzetting moet gebeuren van de bestaande gegevens omdat de software en de huidige server deels bij Cipal in beheer is.

          Voor onze gemeente is het bovendien niet raadzaam om nog langer af te wachten.
          Of er komt een nieuwe server, of we sluiten aan bij het datacenter.
          Uit de vergelijking van beide opties (eigen server of datacenter) blijkt de totale kost van de ‘cloud’oplossing op vijf jaar voordeliger te zijn dan een nieuwe server.

          Daarnaast komen nog de voordelen van beveiliging, grotere waarborgen en snellere tussenkomst bij problemen.

           

          De TCO van de opdracht wordt geraamd op 268.865,00€ incl. BTW op een periode van vijf jaar (zie bijlage: offerte C-Smart DC Cipal dv v2).

          • Eenmalige investering van 22.657,25€ incl. btw voor de migratie van de IT infrastructuur naar het datacenter van Cipal, configuratie van de firewalls (langs de kant van gemeente Gooik en het ciPort datacenter) en opzetten van de breedbandconnectie.
          • Investering voor de komende 5 jaar van 246.207,72€incl. BTW met als volgende financieringsvoorstel.
            • Eerste schijf van 50% = 124.978,50€ - 3749,35€ korting = 121.229,20€ incl. BTW
            • Tweede schijf van 12,5% = 31.244,63€ incl. BTW
            • Derde schijf van 12,5% = 31.244,63€ incl. BTW
            • Vierde schijf van 12,5% = 31.244,63€ incl. BTW
            • Vijfde schijf van 12,5% = 31.244,63€ incl. BTW
            • Totaal 121.229,20€ + (4x 31.244,63€) = 246.207,70€ incl. BTW
           

          Dit is een totaaloplossing en betekent ook dat een aantal andere kosten die met het gebruik van een eigen server gepaard gaan, vervallen. Dit zijn dan elektriciteitskosten voor de server, NAS, UPS, airco enz… Verder dienen bepaalde toestellen ook niet meer aangekocht te worden zoals een NAS, UPS, core switchen, enz…

          De opdracht zal worden afgesloten voor een duur van 5 jaar, stilzwijgend verlengd voor een termijn van telkens één jaar.

          De toewijzing van de opdracht door de gemeente Gooik aan Cipal dv is niet onderworpen aan de wetgeving overheidsopdrachten, op grond van de in house-vrijstelling overeenkomstig art. 30 van de Wet Overheidsopdrachten van 17 juni 2016.

          Juridische gronden

          Gelet op het Gemeentedecreet van 15 juli 2005, en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 42 en 43, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

          Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

          Gelet op het decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur.

          Gelet op het Gemeentedecreet van 15 juli 2005, en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 248 tot en met 264 betreffende het bestuurlijk toezicht.

          Gelet op de toetreding tot de intercommunale CIPAL (nu dienstverlenende intergemeentelijke vereniging CIPAL) en overwegende dat zowel de gemeente als het ocmw is toegetreden tot CIPAL dv om een beroep te kunnen doen op hun expertise en diensten, en gelet op het feit dat CIPAL dv een dienstverlenende vereniging is die werkt volgens het Decreet op de Intergemeentelijke Samenwerking en bij gevolg onder het toezicht valt van Agentschap Binnenlands Bestuur, ressorterend onder de Minister van Binnenlands Bestuur.

          Gelet op de wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten, inzonderheid art 30 betreffende de in house vrijstelling.

          Gelet een overheid die beroep doet op een aankoopcentrale of opdrachtencentrale  vrijgesteld is van de verplichting om zelf een gunningsprocedure te organiseren (cfr. artikel 15 van de Wet Overheidsopdrachten) en de gemeente Gooik beroep doet op de aankoopcentrale/opdrachtencentrale, hier Cipal, met maatschappelijke zetel Winkelom 4 te 2440 Geel,  in het kader van het intergemeentelijke samenwerkingsverband (intercommunale).

          Gelet op de wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten, en art 42§1.1d: de werken en diensten of leveringen kunnen alleen door een bepaalde ondernemer verricht worden omdat mededinging ontbreekt om technische redenen.

          Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

          Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.

          Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

          Gelet op het voorstel motivering ciPprt Datacenter gemeente Gooik opgemaakt door Cipal dv, opgenomen in bijlage “Motivering toetreding ciPort datacenter Gemeente Gooik” (6 blz).

          Financieel advies en visum

          Eenmalige investering van 22.657,25 euro incl. BTW

          Jaarlijkse investering (1ste jaar 50%) van 121.229,20€ incl. BTW

          Jaarlijkse investering (2de tot en met 5de jaar 12,5%) van 31.244,63€ x 4 jaar = 124.978,50€

          De kredieten worden voorzien op de JBR GBB/0119-01/2410000

          Publieke stemming
          Aanwezig: Lieven Krikilion, Simon De Boeck, Gunther De Wilde, Christa Dermez, Jonas De Maeseneer, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Samuel Billens, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman, Joris Samyn, Eric Van Snick
          Voorstanders: Lieven Krikilion, Simon De Boeck, Gunther De Wilde, Christa Dermez, Jonas De Maeseneer, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Samuel Billens, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman, Pascale Van den Eeckhoudt
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Artikel 1 – De gemeenteraad keurt de migratie van de server it-serverinfrastructuur naar het extern datacenter CiPort van de firma Cipal dv goed.

          Artikel 2 – De gemeenteraad keurt de kostenraming goed:

          • 22.657,25€ incl. BTW voor de migratie van de IT infrastructuur naar het datacenter van Cipal, configuratie van de firewalls en opzetten van de breedbandconnectie.
          • 121.229,20€ incl. BTW als eenmalige investering in het eerste jaar
          • 31.244,63€ incl. BTW als jaarlijkse investering en dit van het tweede jaar tot en met het vijfde jaar

          Art. 3 – Goedkeuring wordt verleend aan de afgesloten duur van de overeenkomst met bijlagen gedurende de termijn van 5 jaar, stilzwijgend te verlengen telkens met één jaar.

          Art. 4 – Het college van burgemeester en schepenen wordt gemachtigd om uitvoering te geven aan en alle modaliteiten te verrichten voor de handhaving van de continuïteit van de overeenkomst.

          Art. 5 – De uitgave voor deze opdracht is of wordt voorzien in de kredieten van de desbetreffende dienstjaren.

    • Wonen en omgeving

      • Subsidiereglement huishoudelijke REG-maatregelen 2023 voor subsidiedossiers goedgekeurd door Fluvius en Mijn Verbouw Premie.

        Aanwezig: Lieven Krikilion, Voorzitter
        Simon De Boeck, Burgemeester
        Gunther De Wilde, Christa Dermez, Jonas De Maeseneer, Herman Anthoons, Schepenen
        Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Samuel Billens, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman, Raadsleden
        Joris Samyn, Adjunct-algemeen directeur
        Eric Van Snick, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Jan Depester, Steve Dehandschutter, Ellen Mathieu, Pascale Souffriau, Pascale Van den Eeckhoudt, Raadsleden
        Aanleiding en doel

        Sinds 2012 voorziet Gooik in een extra gemeentelijke subsidie huishoudelijke REG-maatregelen op basis van de door Fluvius goedgekeurde dossiers.

        Vanaf 01/10/2022 zijn een deel subsidies voor REG-maatregelen overgeheveld naar Vlaanderen via loket Mijn Verbouwpremie. 

        Juridische gronden

        Het gemeenteraadsbesluit dd. 25 januari 2022 betreffende de goedkeuring van het subsidiereglement hernieuwbare energie en energiebesparende maatregelen dewelke eindigt op 31 december 2022.

        De algemene voorwaarden en technische voorwaarden huishoudelijke premies isolaties en installaties van Fluvius 2023 en Mijn Verbouw Premie via Vlaanderen. 

        De verwerking van de gemeentelijke premie huishoudelijke REG-maatregelen 2023 gebeurt op basis van maandelijkse rapportering premies 2023 van Fluvius en van Mijn Verbouw Premie Vlaanderen. De gemeentelijke premie volgt dus volledig de premievoorwaarden 2023 opgesteld door Fluvius en Mijn Verbouw Premie Vlaanderen.

        Collegebesluit van 4 juni 2020 - Samenwerkingsovereenkomst voor toekennen van premies voor rationeel energiegebruik tussen Fluvius en Gooik met protocol inzake GDPR.

        Financieel advies en visum
        • Budget BBC: 10.000 euro
        • JBR: 0329-00/6491000
        • Visum financieel beheer: nvt
        Tussenkomsten

        Schepen Herman Anthoons licht het agendapunt toe.

        Raadslid Philippe De Cock van de N-VA-fractie merkt op dat er bij "Juridische gronden" een lapsus is geslopen. De datum van het gemeenteraadsbesluit waar naar wordt  verwezen dient 25 januari 2022 te zijn en niet 26 januari 2021.

        De leden van de NV-A-fractie wensen dit reglement niet mee goed te keuren gezien zij van mening zijn dat de mensen die deze energiemaatregelen kunnen uitvoeren niet echt gebaat zijn met deze beperkte premie.  Zij stellen voor om budget voor energiemaatregelen te voorzien voor mensen die het financieel moeilijker hebben.  Schepen Jonas De Maeseneer meldt nog dat er ook vanuit het OCMW steun wordt gegeven.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Lieven Krikilion, Simon De Boeck, Gunther De Wilde, Christa Dermez, Jonas De Maeseneer, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Samuel Billens, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman, Joris Samyn, Eric Van Snick
        Voorstanders: Lieven Krikilion, Simon De Boeck, Gunther De Wilde, Christa Dermez, Jonas De Maeseneer, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Linda De Schutter, Samuel Billens, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Patrick Week, Ellen Vereman, Pascale Van den Eeckhoudt
        Tegenstanders: Kristoff Hemelinckx, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens
        Resultaat: Met 13 stemmen voor, 3 stemmen tegen
        Besluit

        Artikel 1.- Het gemeentebestuur van Gooik keert, binnen de perken van de jaarlijkse begrotingskredieten, een toelage uit bij:

        Bestaande woningen voor de aankoop en installatie van dak- of zoldervloerisolatie, buitenmuurisolatie, vloer- en kelderisolatie, beglazing, warmtepomp, warmtepompboiler en zonneboiler aanvullend op de toelagen voor deze maatregelen van Fluvius of Mijn Verbouw Premie Vlaanderen.

        Artikel 2.- De algemene voorwaarden en technische voorwaarden voor de in artikel 1 opgesomde isolaties en installaties van Fluvius of Mijn Verbouw Premie Vlaanderen zijn ook van toepassing voor de gemeentelijke subsidies.

        Artikel 3.- De gemeentelijke subsidies bedragen per goedgekeurd dossier door Fluvius of Mijn Verbouw Premie Vlaanderen voor bestaande woningen:

        -  2 euro/m² voor dak- of zoldervloerisolatie met een max. van 150 euro 

        -  2 euro/m² voor buitenmuurisolatie met een max. van 150 euro 

        -  2 euro/m² voor vloer- en kelderisolatie met een max. van 150 euro 

        -  2 euro/m² voor beglazing met een max. van 150 euro 

        - 100 euro per installatie van een warmtepomp

        - 100 euro per installatie van een warmtepompboiler

        - 100 euro per installatie van een zonneboiler

        Artikel 4.- De uitbetaalde premie door de netbeheerder Fluvius of Mijn Verbouw Premie Vlaanderen dient minimum 50 euro te bedragen. Meerdere uitbetaalde premies door Fluvius of Mijn Verbouw Premie Vlaanderen mogen gecombineerd worden om dit minimum bedrag te bereiken.

        Artikel 5.- Enkel de woningen op het grondgebied van de gemeente Gooik en met een geldige omgevingsvergunning komen voor deze subsidie in aanmerking.

        Artikel 6.- Vermits de gemeentelijke subsidies gekoppeld zijn aan de subsidies van Fluvius en Mijn Verbouw Premie Vlaanderen, wordt de aanvraag ingediend via het aanvraagformulier van Fluvius bij Fluvius of Mijn Verbouw Premie Vlaanderen via het loket. Fluvius of Mijn Verbouw Premie Vlaanderen voorziet een maandelijkse rapportering van de goedgekeurde dossiers aan de gemeente Gooik voor verdere afhandeling en uitbetaling van de gemeentelijke subsidie.

        Artikel 7.- Het gemeentebestuur behoudt het recht om zich ter plaatse te komen vergewissen van de situatie en indien nodig contact te nemen met de firma en/of aannemer die de installatie levert en/of plaatst. Indien de installatie niet overeenstemt met de beschrijving in de aanvraag, behoudt het gemeentebestuur het recht uitbetaalde premies terug te vorderen.

        Artikel 8.- Het besluit treedt in werking vanaf 1 januari 2023 en geldt tot en met 31 december 2023.

        Artikel 9.- Onderhavig besluit wordt overgemaakt aan de netbeheerder Fluvius en Mijn Verbouw Premie Vlaanderen.

      • Ruimtelijke ordening

        • Voorlopige vaststelling ontwerp gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Popelier.

          Aanwezig: Lieven Krikilion, Voorzitter
          Simon De Boeck, Burgemeester
          Gunther De Wilde, Christa Dermez, Jonas De Maeseneer, Herman Anthoons, Schepenen
          Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Samuel Billens, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman, Raadsleden
          Joris Samyn, Adjunct-algemeen directeur
          Eric Van Snick, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Jan Depester, Steve Dehandschutter, Ellen Mathieu, Pascale Souffriau, Pascale Van den Eeckhoudt, Raadsleden
          Aanleiding en doel

          In navolging van de plenaire vergadering op datum van 21 november 2022 bezorgt de ontwerper het voorstel van het ontwerp RUP in functie van de voorlopige vaststelling door de gemeenteraad, meer bepaald:

          • Procesnota (PN)
          • Grafisch plan (GP)
          • Stedenbouwkundige voorschriften (SV)
          • Toelichtingsnota (TN)
          • Plan feitelijke en juridische toestand (TNK 1)
          • Orthofoto (TNK 2)
          • Register plancompensaties (RPC)
          Juridische gronden
          • Artikel 40 en 41 van het decreet over het lokaal bestuur.
          • De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO), inzonderheid de artikelen 2.2.18 t.e.m. 2.2.25.
          • Het besluit van de Vlaamse Regering van 17 februari 2017 over het geïntegreerde planningsproces voor ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP), planmilieueffectrapportage, ruimtelijke veiligheidsrapportage en andere effectbeoordelingen.
          Verwijzingen
          • Het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan zoals goedgekeurd door de bestendige deputatie op 27 augustus 2009.
          • De beslissing van het college van burgemeester en schepenen d.d. 9 april 2020 waarbij de start- en procesnota van het gemeentelijke RUP Popelier wordt goedgekeurd.
          • De georganiseerde publieke raadpleging van het gemeentelijk RUP Popelier die liep van 7 augustus 2020 tot en met 5 oktober 2020 waarbij een participatiemoment werd georganiseerd in de cultuurschuur De Cam op 2 september 2020.
          • De beslissing d.d. 15 juli 2022 van de dienst milieueffectrapportage (team MER) van de afdeling Gebiedsontwikkeling, Omgevingsplanning en –projecten waarbij gesteld wordt dat er geen plan-MER opgesteld moet worden.
          Tussenkomsten

          De burgemeester licht het agendapunt toe.

          Raadslid Philippe De Cock meldt namens de NV-A-fractie dat het probleem is dat de gemeente dergelijke situaties gedoogt en toestaat. De fractie staat wel achter het RUP in het kader van rechtszekerheid voor betrokkene. Zij vragen zich wel af of de situatie niet geëscaleerd is gezien het Hof van Beroep stelt dat alles in originele staat moet worden hersteld cfr 2013 en vragen zich af het het RUP tijdig en toereikend zal zijn voor regularisatie en stellen zich de vraag of de gemeente niet te goedgelovig of cliëntelistisch is om te beloven dat het wel goed komt.

          De burgemeester antwoordt dat het niet gaat om specifiek mensen te helpen, maar het enkel gaat over een inschatting of dit inpaspaar is in de ruimtelijke ordening.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Lieven Krikilion, Simon De Boeck, Gunther De Wilde, Christa Dermez, Jonas De Maeseneer, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Samuel Billens, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman, Joris Samyn, Eric Van Snick
          Voorstanders: Lieven Krikilion, Simon De Boeck, Gunther De Wilde, Christa Dermez, Jonas De Maeseneer, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Samuel Billens, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman, Pascale Van den Eeckhoudt
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Artikel 1.-Het bij dit besluit gevoegde ontwerp van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Popelier wordt voorlopig vastgesteld. Het ontwerp RUP Popelier bevat de volgende onderdelen: procesnota, toelichtingsnota, stedenbouwkundige voorschriften, grafisch plan, register plancompensaties, plan feitelijke en juridische toestand en een orthofoto.

          Artikel 2.-Overeenkomstig artikel 2.2.21, §1 VCRO wordt het gemeentelijk ruimtelijke uitvoeringsplan samen met onderhavig besluit van de gemeenteraad onmiddellijk na de voorlopige vaststelling per beveiligde zending bezorgd aan de deputatie, het departement en aan de Vlaamse Regering.

          Artikel 3.-Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast het ontwerp van het gemeentelijk ruimtelijke uitvoeringsplan Popelier te onderwerpen aan een openbaar onderzoek overeenkomstig de vigerende regelgeving.

    • Onderwijs

      • Academiereglement van de Academie voor Muziek, Woord en Dans - aanpassing - goedkeuring.

        Aanwezig: Lieven Krikilion, Voorzitter
        Simon De Boeck, Burgemeester
        Gunther De Wilde, Christa Dermez, Jonas De Maeseneer, Herman Anthoons, Schepenen
        Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Samuel Billens, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman, Raadsleden
        Joris Samyn, Adjunct-algemeen directeur
        Eric Van Snick, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Jan Depester, Steve Dehandschutter, Ellen Mathieu, Pascale Souffriau, Pascale Van den Eeckhoudt, Raadsleden
        Aanleiding en doel

        De wetgeving rond de aan- en afwezigheden van leerlingen in het Deeltijds Kunstonderwijs wijzigde.  Als gevolg hiervan werd het Academiereglement aangepast in hoofdstuk 5, artikel 16 (p 6 en 7).

        Juridische gronden

        Decreet van het Deeltijds Kunstonderwijs d.d. 9 maart 2018

        Besluit van de Vlaamse Regering van 4 mei 2018 betreffende het opleidingsaanbod, de organisatie, de personeelsformatie, de inning van het inschrijvingsgeld en de certificering van het deeltijds kunstonderwijs (organisatiebesluit).

        Publieke stemming
        Aanwezig: Lieven Krikilion, Simon De Boeck, Gunther De Wilde, Christa Dermez, Jonas De Maeseneer, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Samuel Billens, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman, Joris Samyn, Eric Van Snick
        Voorstanders: Lieven Krikilion, Simon De Boeck, Gunther De Wilde, Christa Dermez, Jonas De Maeseneer, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Samuel Billens, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman, Pascale Van den Eeckhoudt
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Enig artikel.- De gemeenteraad keurt de wijzigingen aan het bij onderhavig besluit gevoegde academiereglement van de Academie voor Muziek, Woord en Dans goed.

    • Vrije tijd

      • Gemeentelijk reglement: investeringstoelage voor sport - goedkeuring.

        Aanwezig: Lieven Krikilion, Voorzitter
        Simon De Boeck, Burgemeester
        Gunther De Wilde, Christa Dermez, Jonas De Maeseneer, Herman Anthoons, Schepenen
        Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Samuel Billens, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman, Raadsleden
        Joris Samyn, Adjunct-algemeen directeur
        Eric Van Snick, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Jan Depester, Steve Dehandschutter, Ellen Mathieu, Pascale Souffriau, Pascale Van den Eeckhoudt, Raadsleden
        Aanleiding en doel

        Op vraag van het college werd een nieuwe reglement opgemaakt voor het beleidsdomein sport, nl investeringstoelage voor sport.

        Dit kadert in een nood naar bijkomende grootschalige sportinfrastructuur in onze gemeente, waarvoor de verenigingen te weinig financiële draagkracht hebben om dit volledig zelf te financieren. Naar analogie met de jeugdsector, waar ook dergelijke reglement van toepassing is, werd het document in bijlage opgemaakt.

        We vragen de gemeenteraad akkoord te gaan met de implementatie van dit reglement.

        Advies medewerker/dienst

        Positief advies

        Publieke stemming
        Aanwezig: Lieven Krikilion, Simon De Boeck, Gunther De Wilde, Christa Dermez, Jonas De Maeseneer, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Samuel Billens, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman, Joris Samyn, Eric Van Snick
        Voorstanders: Lieven Krikilion, Simon De Boeck, Gunther De Wilde, Christa Dermez, Jonas De Maeseneer, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Samuel Billens, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman, Pascale Van den Eeckhoudt
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Enig artikel - gaat akkoord met de implementatie van het reglement investeringstoelage voor sportinfrastructuur:

        ARTIKEL  1: ALGEMEEN

        Binnen de grenzen van het goedgekeurde budget verleent de gemeente Gooik een investeringstoelage sport ter ondersteuning van het bouwen van en/of verbouwen aan onroerende infrastructuur. De investeringstoelage kan in een periode van 10 jaar slechts 1 maal voor alle infrastructuur op dezelfde site bekomen worden.

        ARTIKEL  2: VOOR WIE

        De investeringstoelage kan enkel aangevraagd worden door erkende sportverenigingen:

        CFR. ERKENNINGSREGLEMENT VOOR DE GOOIKSE SPORTVERENIGINGEN 

        ARTIKEL  3: VOORWAARDEN

        Algemeen:

        De investeringstoelage moet gebruikt worden voor de financiering van bouw- of verbouwingswerken  aan onroerende infrastructuur in Gooik die hoofdzakelijk gebruikt wordt door de verenigingen zoals bedoeld in art. 2  voor de ontwikkeling van de activiteiten die behoren tot de normale werking van de vereniging.

        Minimaal gedurende 10 jaar, moet de infrastructuur waarop de toelage betrekking heeft hoofdzakelijk gebruikt worden voor de rechtstreekse werking van het lokaal sportbeleid.

        De vereniging, zoals bedoeld in art. 2, moet hetzij eigenaar zijn van de infrastructuur en de bijhorende grond, hetzij erfpacht of recht van opstal genieten voor de onroerende infrastructuur voor minimaal 10 jaar, hetzij beschikken over een schriftelijk gevestigd gebruiksrecht (huur, bruikleen) voor minimaal 10 jaar.

        ARTIKEL  4: PROCEDURE

        4.1.  Aanvraag

        De vereniging bezorgt het aanvraagdossier aan het college van burgemeester en schepenen. De vereniging dient de aanvraag minstens 3 maanden voor de gewenste data van ontvangst van toelage in te dienen.

        4.2.  Bedrag

        De verstrekte investeringstoelage bedraagt max. 350.000 euro. De totale investering moet minstens 600.000 euro (incl. BTW) bedragen. Deze kosten kunnen betrekking hebben op de directe aankoop of levering van materialen en grondstoffen, op de loonkosten die, behoorlijk gefactureerd, door daartoe erkende vaklui worden voorzien en op de kosten die de keuring van de nutsvoorzieningen (elektriciteit en gas) met zich meebrengen.

        4.3.  Aanvraagdossier

        Het aanvraagdossier bevat:

        • een motivering waarom er behoefte is aan een investeringstoelage;
        • het financieringsplan van het volledige project;
          • een verklaring dat de toelage gebruikt zal worden voor de financiering van bouw- of verbouwingswerken die noodzakelijk zijn voor de ontwikkeling van de activiteiten die behoren tot de normale werking van de vereniging;
          • de statuten van de vereniging voor zover deze niet digitaal raadpleegbaar zijn in het staatsblad;
          • een voorstel wat betreft de waarborg ten opzichte van de gemeente;
          • een grondplan van de bedoelde infrastructuur met opgave van de juiste afmetingen;
          • een schets van het voor- en zijaanzicht van de bedoelde infrastructuur, met aanduidingen van de juiste afmetingen;
          • een foto die een frontaal totaalbeeld geeft van de bedoelde infrastructuur;
          • een kopie van de stedenbouwkundige vergunning (omgevingsvergunning) of de aanvraag daartoe, indien de bouw- of verbouwingswerken afhankelijk zijn van een voorafgaande stedenbouwkundige vergunning (omgevingsvergunning);
          • de totale kostprijs van de bouw/verbouwing en een raming van de kostprijs van de te gebruiken materialen, uitgesplitst naar hun soort (bouwmaterialen, hout, plastiekstoffen, leidingmateriaal voor elektriciteit, gas of water, verfwaren, eventuele andere) evenals de raming van de te factureren loonkost;
          • Bewijs dat de infrastructuur voor minimaal 10 jaar als sportinfrastructuur zal gebruikt worden;
          • Bewijs van recht van opstal, erfpacht, huur,… van minimaal 10 jaar

        Indien er ook een aanvraag tot renteloze lening aangevraagd wordt voor hetzelfde project kan er de aanvraag voor de toelage verwezen worden naar stukken in het dossier voor de lening.

        4.4.  Een delegatie van de gemeentelijke administratie zal

        • De aanvragers uitnodigen voor een intakegesprek waarop alle voorwaarden en modaliteiten besproken worden;
        • Nakijken of het dossier volledig is. Indien het dossier niet volledig is, wordt de vereniging hiervan op de hoogte gebracht en wordt een bijkomende termijn gegeven van maximum 2 maand, waarbinnen de vereniging het dossier moet aanvullen;
        • Nakijken of de geplande werken in overeenstemming zijn met de regels van de ruimtelijke ordening;
        • Inzage nemen van het financieringsplan;
        • Nakijken of aan alle voorwaarden voldaan is;
        • Schriftelijk advies uitbrengen aan de sportraad en het college van burgemeester en schepenen.
        4.5.  Toewijzingsregels

        Toelagen worden in volgorde van prioriteit toegestaan voor:

        • Werken die dringend noodzakelijk zijn en waarbij uitstel het voortbestaan van de werking  van de vereniging ernstig in gevaar brengt.
        • Werken die noodzakelijk zijn om te voldoen aan de vereisten van een door de brandweer opgesteld verslag inzake brandveiligheid van de lokalen.
        • De bouw van nieuwe onroerende infrastructuur.
        • Uitbreiding van bestaande onroerende goederen.

        De sportraad kan adviseren om bepaalde aanvragen te weigeren of te verschuiven naar het volgende jaar. Aanvragen worden behandeld in chronologische volgorde van aanvraag. Er kan enkel nog een toelage worden toegestaan voor zover er nog budget beschikbaar is.

        Indien er geen budget meer beschikbaar is, wordt de aanvraag geheel of gedeeltelijk verschoven naar het volgende jaar waar de aanvraag zal behandeld worden samen met eventuele andere aanvragen. Voor dringende projecten waarvan uitstel van toekennen van de toelage het voortbestaan van de werking van de vereniging ernstig in gevaar brengt, kan uitzonderlijk een afwijking worden toegestaan.

        4.6.  Het college van burgemeester en schepenen

        • zal na advies van de delegatie van de gemeentelijke administratie en van de sportraad overgaan tot beslissing over de voorliggende aanvraagdossiers.
        • kan slechts toelagen toestaan voor het maximale bedrag aan kredieten, dat voor het budgetjaar waarop de aanvraag betrekking heeft voor investeringstoelagen sport is voorzien in de meerjarenplanning van de gemeente Gooik.
        • zal in uitvoering van besluiten tot het toestaan van een toelage een contract afsluiten met de vereniging dat de voorwaarden met betrekking tot de toelage specificeert.

        ARTIKEL  5: VERBINTENISSEN  VAN  DE AANVRAGER

        De betalingen gebeuren volgens de voorwaarden zoals bepaald in het contract en in dit reglement. In een contract tussen de vereniging enerzijds en de gemeente anderzijds zal de vereniging zich ertoe verbinden de toelage uitsluitend aan te wenden voor de financiering van de werken zoals beschreven in het goedgekeurde aanvraagdossier.

        De vereniging moet er zich toe verbinden de afgevaardigde(n) van de gemeente steeds toegang te verlenen tot de percelen en infrastructuur waarop de toelage betrekking heeft en dit gedurende 10 jaar.

        ARTIKEL  6: FINANCIËLE  PROCEDURE  VOOR  DE UITBETALING

        Indien een stedenbouwkundige vergunning (omgevingsvergunning) nodig is, kan slechts tot uitbetaling worden overgegaan nadat deze vergunning werd afgeleverd.

        Een eerste schijf van 75% van het toegekende bedrag (berekend op de geraamde onkosten die de vereniging dient te bewijzen aan de hand van bestelbonnen, facturen of met andere middelen) zal betaald worden binnen 50 dagen na ondertekening van het contract door het college van burgemeester en schepenen en de daartoe gerechtigde vertegenwoordiger(s) van de vereniging.

        Indien de voorgelegde bewijzen van de geraamde onkosten niet goedgekeurd worden door het college van burgemeester en schepenen, zal dit binnen de 50 dagen de redenen van weigering aan de ontleners meedelen.

        De tweede schijf van 25% is  een  afrekening en wordt uitbetaald binnen de 50 dagen na voorlegging van de bewijzen van de aanwending van de eerste schijf en de nog te betalen of al betaalde  facturen van de laatste schijf.

        ARTIKEL  7: WAARBORG

        De vereniging waarborgt tegenover de gemeente de naleving van alle in dit reglement en in het af te sluiten contract bepaalde verbintenissen. Het college van burgemeester en schepenen beslist over de vorm en voorwaarden van deze waarborg. Het college kan meer of andere waarborgen eisen dan deze voorgesteld in het aanvraagdossier. De kosten die aan deze waarborg verbonden zijn, vallen ten laste van de vereniging.

        ARTIKEL  8: INBREUKEN

        Elke aanwending van de toelage in strijd met dit reglement, het contract of de bijlagen, heeft van rechtswege de onmiddellijke opeisbaarheid van de investeringstoelage, vermeerderd met de rente (wettelijke interestvoet) tot gevolg. Daarnaast kunnen nieuwe aanvragen voor renteloze leningen en investeringssubsidies door dezelfde vereniging of voor hetzelfde doel worden geweigerd.

        ARTIKEL  9: INWERKINGTREDING  EN   OPHEFFINGSBEPALINGEN

        Dit reglement treedt in werking op 1 januari 2023.

      • Gemeentelijk reglement: renteloze lening voor sport - goedkeuring.

        Aanwezig: Lieven Krikilion, Voorzitter
        Simon De Boeck, Burgemeester
        Gunther De Wilde, Christa Dermez, Jonas De Maeseneer, Herman Anthoons, Schepenen
        Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Samuel Billens, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman, Raadsleden
        Joris Samyn, Adjunct-algemeen directeur
        Eric Van Snick, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Jan Depester, Steve Dehandschutter, Ellen Mathieu, Pascale Souffriau, Pascale Van den Eeckhoudt, Raadsleden
        Aanleiding en doel

        Op vraag van het college werd een nieuw reglement opgemaakt voor het beleidsdomein sport, nl: reglement renteloze lening sport.

        Dit kadert in een nood naar bijkomende grootschalige sportinfrastructuur in onze gemeente, waarvoor de verenigingen te weinig financiële draagkracht hebben om dit volledig zelf te financieren. Naar analogie met de jeugdsector, waar ook dergelijke reglement van toepassing is, werd het document in bijlage opgemaakt.

        We vragen de gemeenteraad akkoord te gaan met de implementatie van dit reglement.

        Advies medewerker/dienst

        Positief advies

        Publieke stemming
        Aanwezig: Lieven Krikilion, Simon De Boeck, Gunther De Wilde, Christa Dermez, Jonas De Maeseneer, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Samuel Billens, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman, Joris Samyn, Eric Van Snick
        Voorstanders: Lieven Krikilion, Simon De Boeck, Gunther De Wilde, Christa Dermez, Jonas De Maeseneer, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Samuel Billens, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman, Pascale Van den Eeckhoudt
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Enig artikel - gaat akkoord met de implementatie van het reglement renteloze lening voor sportinfrastructuur:

         

        ARTIKEL  1: ALGEMEEN

        Binnen de grenzen van het goedgekeurde budget verleent de gemeente Gooik renteloze leningen ter ondersteuning van het bouwen van en/of verbouwen aan onroerende infrastructuur.

        ARTIKEL  2: VOOR WIE

        De renteloze lening kan enkel aangevraagd worden door erkende sportverenigingen: CFR. ERKENNINGSREGLEMENT VOOR DE GOOIKSE SPORTVERENIGINGEN

        ARTIKEL  3: VOORWAARDEN

        Algemeen

        De vereniging moet aantonen dat zij de werken niet met eigen middelen kan financieren.

        De lening moet gebruikt worden voor de financiering van bouw- of verbouwingswerken die noodzakelijk zijn voor de ontwikkeling van de activiteiten die behoren tot de normale werking van de vereniging.

        Minimaal gedurende de dubbele looptijd van de terugbetalingstermijn van de renteloze lening, moet de infrastructuur waarop de lening betrekking heeft hoofdzakelijk gebruikt worden voor de rechtstreekse werking van het lokaal sportbeleid.

        De lening moet gebruikt worden voor de financiering van het bouwen of werken aan onroerende infrastructuur in Gooik die hoofdzakelijk gebruikt wordt door de verenigingen zoals bedoeld in art. 2

        De vereniging, zoals bedoeld in art. 2, moet hetzij eigenaar zijn van de infrastructuur en de bijhorende grond, hetzij erfpacht of recht van opstal genieten voor de onroerende infrastructuur, hetzij beschikken over een schriftelijk gevestigd gebruiksrecht (huur, bruikleen) gedurende minimaal de dubbele looptijd van de terugbetalingstermijn. Indien het recht van erfpacht of recht van opstal of huur werd verleend door de gemeente Gooik vervalt de voorwaarde dat de vereniging van dit recht nog moet genieten gedurende minimaal de dubbele looptijd van de terugbetalingstermijn.

        ARTIKEL  4: PROCEDURE

        4.1.  Aanvraag

        De vereniging bezorgt het aanvraagdossier aan het college van burgemeester en schepenen. De vereniging dient de aanvraag minstens 3 maanden voor de gewenste data van lenen in te dienen.

        4.2.  Aanvraagdossier

        Het aanvraagdossier bevat:

        • een motivering waarom er behoefte is aan een renteloze lening en de werken niet met eigen middelen kunnen worden gefinancierd;
        • een financieel verslag (balans en resultatenrekening) van het laatste boekjaar van de vereniging, het financieringsplan van het volledige project en de afbetalingsmodaliteiten;
          • een verklaring dat de lening gebruikt zal worden voor de financiering van bouw- of verbouwingswerken die noodzakelijk zijn voor de ontwikkeling van de activiteiten die behoren tot de normale werking van de vereniging en dat de grond of de infrastructuur waarop de lening betrekking heeft gedurende de dubbele looptijd van de terugbetaling van de renteloze lening, hoofdzakelijk gebruikt zal worden voor de rechtstreekse werking van het lokaal sportbeleid.
          • een beschrijving van de hypotheek of andere waarborgen die de vereniging wenst te stellen om de nakoming van haar verbintenissen te waarborgen;
          • de statuten van de vereniging voor zover deze niet digitaal raadpleegbaar zijn in het staatsblad.
          • een situatieschets van de ligging van het perceel, waarop de bedoelde infrastructuur gevestigd is of zal worden;
          • een grondplan van de bedoelde infrastructuur met opgave van de juiste afmetingen;
          • een schets van het voor- en zijaanzicht van de bedoelde infrastructuur, met aanduidingen van de juiste afmetingen;
          • een foto die een frontaal totaalbeeld geeft van de bedoelde infrastructuur;
          • een kopie van de stedenbouwkundige vergunning (omgevingsvergunning) of de aanvraag daartoe, indien de bouw- of verbouwingswerken afhankelijk zijn van een voorafgaande stedenbouwkundige vergunning (omgevingsvergunning);
          • de totale kostprijs van de bouw/verbouwing en een raming van de kostprijs van de te gebruiken materialen, uitgesplitst naar hun soort (bouwmaterialen, hout, plastiekstoffen, leidingmateriaal voor elektriciteit, gas of water, verfwaren, eventuele andere) evenals de raming van de te factureren loonkost;
            • De aanvragers uitnodigen voor een intakegesprek waarop alle voorwaarden en modaliteiten besproken worden;
            • Nakijken of het dossier volledig is. Indien het dossier niet volledig is, wordt de vereniging hiervan op de hoogte gebracht en wordt een bijkomende termijn gegeven van maximum 2 maand, waarbinnen de vereniging het dossier moet aanvullen;
            • Nakijken of de geplande werken in overeenstemming zijn met de regels van de ruimtelijke ordening;
            • Inzage nemen van het financieringsplan;
            • Nakijken of aan alle voorwaarden voldaan is;
            • Schriftelijk advies uitbrengen aan de sportraad en het college van burgemeester en schepenen.
        4.3  Een delegatie van de gemeentelijke administratie zal
        • De aanvragers uitnodigen voor een intakegesprek waarop alle voorwaarden en modaliteiten besproken worden;
        • Nakijken of het dossier volledig is. Indien het dossier niet volledig is, wordt de vereniging hiervan op de hoogte gebracht en wordt een bijkomende termijn gegeven van maximum 2 maand, waarbinnen de vereniging het dossier moet aanvullen;
        • Nakijken of de geplande werken in overeenstemming zijn met de regels van de ruimtelijke ordening;
        • Inzage nemen van het financieringsplan;
        • Nakijken of aan alle voorwaarden voldaan is;
        • Schriftelijk advies uitbrengen aan de sportraad en het college van burgemeester en schepenen.
        4.4.  Toewijzingsregels

        Leningen worden in volgorde van prioriteit toegestaan voor:

        1. Werken die dringend noodzakelijk zijn en waarbij uitstel het voortbestaan van de werking  van de vereniging ernstig in gevaar brengt.
        2. Werken die noodzakelijk zijn om te voldoen aan de vereisten van een door de brandweer opgesteld verslag inzake brandveiligheid van de lokalen.
        3. De bouw van nieuwe onroerende infrastructuur.
        4. Uitbreiding van bestaande onroerende goederen.

        Aanvragen door verenigingen die nog een renteloze lening hebben lopen bij de gemeente, hebben steeds de laagste prioriteit.

        De sportraad kan adviseren om aan alle aanvragen met eenzelfde prioriteit een lager bedrag toe te kennen dan gevraagd of om bepaalde aanvragen te weigeren of te verschuiven naar het volgende jaar. Aanvragen worden behandeld in chronologische volgorde van aanvraag. Er kan enkel nog een lening worden toegestaan voor zover er nog budget beschikbaar is. Indien er geen budget meer beschikbaar is, wordt de aanvraag verschoven naar het volgende jaar waar de aanvraag zal behandeld worden samen met eventuele andere aanvragen. Voor dringende projecten waarvan uitstel van toekennen van de lening het voortbestaan van de werking van de vereniging ernstig in gevaar brengt, kan uitzonderlijk een afwijking worden toegestaan.

        4.5.  Het college van burgemeester en schepenen

        • zal na advies van de delegatie van de gemeentelijke administratie en van de sportraad overgaan tot beslissing over de voorliggende aanvraagdossiers.
        • kan slechts leningen toestaan voor het maximale bedrag aan kredieten, dat voor het budgetjaar waarop de aanvraag betrekking heeft voor renteloze leningen is voorzien in de meerjarenplanning van de gemeente  Gooik.
        • zal in uitvoering van besluiten tot het toestaan van een lening een contract afsluiten met de vereniging dat de voorwaarden met betrekking tot de lening specificeert.

        ARTIKEL  5: VERBINTENISSEN  VAN  DE ONTLENER

        De betalingen gebeuren volgens de voorwaarden zoals bepaald in het contract en in dit reglement. In een contract tussen de vereniging enerzijds en de gemeente anderzijds zal de vereniging zich ertoe verbinden het ontleende bedrag uitsluitend aan te wenden voor de financiering van de werken zoals beschreven in het goedgekeurde aanvraagdossier.

        De vereniging moet er zich toe verbinden de afgevaardigde(n) van de gemeente steeds toegang te verlenen tot de percelen en infrastructuur waarop de lening betrekking heeft en dit gedurende de dubbele terugbetalingstermijn van de renteloze lening. 

        ARTIKEL  6: FINANCIËLE PROCEDURE  VOOR  DE UITBETALING

        6.1.  Algemeen

        De verstrekte lening bedraagt maximaal 50% per investering. De totale investering moet minstens 500.000 euro (incl. btw) bedragen en de totale verstrekte lening bedraagt niet meer dan 250.000 euro. Deze kosten kunnen betrekking hebben op de directe aankoop of levering van materialen en grondstoffen, op de loonkosten die, behoorlijk gefactureerd, door daartoe erkende vaklui worden voorzien en op de kosten die de keuring van de nutsvoorzieningen (elektriciteit en gas) met zich meebrengen.

        6.2.  Financiële procedure voor de uitbetaling

        Indien een stedenbouwkundige vergunning (omgevingsvergunning) nodig is, kan slechts tot uitbetaling worden overgegaan nadat deze vergunning werd afgeleverd.

        Een eerste schijf van 50% van het toegekende bedrag (berekend op de geraamde onkosten die de vereniging dient te bewijzen aan de hand van bestelbonnen, facturen of met andere middelen) zal betaald worden binnen 50 dagen na ondertekening van het contract door het college van burgemeester en schepenen en de daartoe gerechtigde vertegenwoordiger(s) van de vereniging.

        Indien de voorgelegde bewijzen van de geraamde onkosten niet goedgekeurd worden door het College van Burgemeester en Schepenen, zal dit binnen de 50 dagen de redenen van weigering aan de ontleners meedelen.

        Een tweede schijf van 25% van het toegekende bedrag zal worden uitbetaald binnen de 50 dagen na voorlegging van de bewijzen van aanwending van de eerste schijf, tenzij de werken niet goedgekeurd worden. In voorkomend geval zal het College van Burgemeester en Schepenen binnen de 50 dagen de reden van de weigering aan de ontlener meedelen. De bewijzen van de volledige aanwending van de eerste schijf dienen voorgelegd te worden binnen een termijn van 2 jaar die ingaat de dag na de uitbetaling van de eerste schijf. Het niet tijdig voorleggen van de bewijzen van de volledige aanwending van de eerste schijf heeft van rechtswege tot gevolg dat de aanvrager het recht op de tweede schijf verliest.

        De derde schijf van 25% is  een  afrekening en wordt uitbetaald binnen de 50 dagen na voorlegging van de bewijzen van de aanwending van de tweede schijf en de nog te betalen of al betaalde  facturen van de derde en laatste schijf.

        ARTIKEL  7: FINANCIËLE  PROCEDURE  VOOR  DE  TERUGBETALING

        7.1.  Terugbetalingstermijn en storingen

        De vereniging dient het volledige ontleende bedrag terug te betalen binnen een vooropgestelde termijn van 20 jaar. De eerste terugbetaling dient te gebeuren binnen de termijn van een jaar na de eerste opname en wordt berekend op het totale bedrag dat werd toegekend. De vereniging moet er zich toe verbinden het ontleende bedrag terug te betalen door minimaal een jaarlijkse storting binnen de contractueel overeengekomen terugbetaaltermijn. Elke storting bedraagt eenzelfde percentage van het totaal ontleende bedrag.

        7.2.  Laattijdige terugbetaling

        Bij laattijdige betaling wordt het eisbare bedrag van rechtswege en zonder aanmaning verhoogd met een interest die gelijk is aan de debetrente op zicht.

        7.3.  Niet-terugbetaling

        In geval van niet-betaling binnen de 30 dagen na aanmaning bij aangetekende brief wordt het volledige bedrag van de lening onmiddellijk opeisbaar en zal het gehele nog verschuldigde bedrag vermeerderd worden met de intresten berekend op basis van de debetrente op zicht + 1%. De vereniging verliest op dat ogenblik haar recht op uitbetaling van volgende schijven, tot de volledige terugbetaling van het ontleende bedrag, vermeerderd met interesten. Indien de vereniging aanspraak kan maken op gemeentelijke subsidies van welke aard dan ook, heeft de gemeente het recht om deze niet uit te betalen en te verrekenen met het nog verschuldigde bedrag van de lening.

        7.4.  Mogelijke rechtsopvolging van de oorspronkelijke ontlener

        Mits akkoord van de gemeente en alle contracterende partijen, kunnen één of meerder personen als rechtsopvolger(s) van de oorspronkelijke ontlener(s) worden aanvaard. Zulk beding zal het voorwerp uitmaken van een aanvullende overeenkomst, onderschreven door alle partijen.

        ARTIKEL  8: WAARBORG

        De vereniging waarborgt tegenover de gemeente de naleving van alle in dit reglement en in het af te sluiten contract bepaalde verbintenissen. Het college van burgemeester en schepenen beslist over de vorm en voorwaarden van deze waarborg. Het college kan meer of andere waarborgen eisen dan deze voorgesteld in het aanvraagdossier. De kosten die aan deze waarborg verbonden zijn, vallen ten laste van de vereniging.

        ARTIKEL  9: INBREUKEN

        Elke aanwending van het ontleende bedrag in strijd met dit reglement, het contract of de bijlagen, heeft van rechtswege de onmiddellijke opeisbaarheid van het totale ontleende bedrag, vermeerderd met de rente (wettelijke interestvoet) tot gevolg, vanaf de dag dat der uitbetaling van het ontleende bedrag. Daarnaast kunnen nieuwe aanvragen voor renteloze leningen door dezelfde vereniging of voor hetzelfde doel worden geweigerd. In geval van uitbetaling van de lening in schijven heeft het met de bescherming strijdige gebruik van een eerdere schijf bovendien tot gevolg dat de volgende schrijf niet wordt uitbetaald, en dit onverminderd de onmiddellijke opeisbaarheid van de eerste schijven van de lening.

        Indien in het gebruik van de infrastructuur of het perceel afgeweken wordt van het gebruik zoals het beschreven is in het aanvraagdossier, is de ontlener daarnaast nog een boete verschuldigd aan de stad van 5% op het ontleende bedrag.

        ARTIKEL  10: INWERKINGTREDING  EN OPHEFFINGSBEPALINGEN

        Dit reglement treedt in werking op 1 januari 2023

      • Samenwerkingsovereenkomst Pajot Cycling Project (MTB Wielerschool) - goedkeuring.

        Aanwezig: Lieven Krikilion, Voorzitter
        Simon De Boeck, Burgemeester
        Gunther De Wilde, Christa Dermez, Jonas De Maeseneer, Herman Anthoons, Schepenen
        Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Samuel Billens, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman, Raadsleden
        Joris Samyn, Adjunct-algemeen directeur
        Eric Van Snick, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Jan Depester, Steve Dehandschutter, Ellen Mathieu, Pascale Souffriau, Pascale Van den Eeckhoudt, Raadsleden
        Aanleiding en doel

        Gebaseerd op de bestaande samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeente Gooik en de Pajottenland MTB-school (Wielerbond Vlaanderen) voor de ‘organisatie van een jeugdopleiding mountainbike en veldrijden’, dewelke ondertekend werd op 15.10.2015, wordt een nieuwe samenwerkingsovereenkomst voorgelegd aan de gemeenteraad. De bepalingen, engagementen en verbintenissen uit de bestaande samenwerkingsovereenkomst worden in deze nieuwe overeenkomst aangepast en aangevuld op basis van de huidige noden.

        De Pajottenland MTB-school noemt vandaag 'Pajot Cycling Project' (Sportassion vzw), zij zijn de uitvoerder van de samenwerkingsovereenkomst. 

        In bijlage:

        • Ontwerp samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeente Gooik en Pajot Cycling Project (Sportassion vzw)
        • Plan kadaster
        • Plan inrichting oefenparcours
        Juridische gronden

        Huidige samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeente Gooik en de Pajottenland MTB-school (Wielerbond Vlaanderen) voor de ‘organisatie van een jeugdopleiding mountainbike en veldrijden’, dewelke ondertekend werd op 15.10.2015. 

        Publieke stemming
        Aanwezig: Lieven Krikilion, Simon De Boeck, Gunther De Wilde, Christa Dermez, Jonas De Maeseneer, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Samuel Billens, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman, Joris Samyn, Eric Van Snick
        Voorstanders: Lieven Krikilion, Simon De Boeck, Gunther De Wilde, Christa Dermez, Jonas De Maeseneer, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Samuel Billens, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman, Pascale Van den Eeckhoudt
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Enig artikel - gaat akkoord met de samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeente Gooik en Pajot Cycling Project (Sportassion vzw) ikv de jeugdopleiding en initiatieparcours mountainbike

      • Huishoudelijk reglement en tarieven gemeentelijk sportcentrum Koornmolen n.a.v petanquehal - aanpassing - goedkeuring.

        Aanwezig: Lieven Krikilion, Voorzitter
        Simon De Boeck, Burgemeester
        Gunther De Wilde, Christa Dermez, Jonas De Maeseneer, Herman Anthoons, Schepenen
        Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Samuel Billens, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman, Raadsleden
        Joris Samyn, Adjunct-algemeen directeur
        Eric Van Snick, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Jan Depester, Steve Dehandschutter, Ellen Mathieu, Pascale Souffriau, Pascale Van den Eeckhoudt, Raadsleden
        Aanleiding en doel

        Naar aanleiding van de bouw van de petanquehal op de site van het gemeentelijk sportcentrum Koornmolen, dient het huishoudelijk reglement en de tarieven aangepast te worden. 

        Huishoudelijk reglement

        • Laatste wijziging van het huishoudelijk reglement dateert van 12/12/2018
        • Toevoeging van de petanquehal (incl bijhorende afspraken) aan het reglement
        • Enkele aanpassingen bij de bestaande teksten: extra artikel omtrent orde en netheid, extra artikel omtrent toegang, actualisatie van bestaande artikels
        • In bijlage de versie met aanpassingen en de nieuwe versie

        Tarieven

        • Laatste wijziging van de tarieven dateert van 01/01/2019
        • Toevoeging van de petanquehal aan de tarieven. Er is geen onderscheid in piek - en daluren omdat dit voor dit type infrastructuur niet van toepassing is. De verhuring van de petanquehal zal door de Gemeente Gooik gebeuren (niet door het AGB)
        • In bijlage de nieuwe tarieven die van toepassing zullen zijn vanaf 01/02/2023
        Publieke stemming
        Aanwezig: Lieven Krikilion, Simon De Boeck, Gunther De Wilde, Christa Dermez, Jonas De Maeseneer, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Samuel Billens, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman, Joris Samyn, Eric Van Snick
        Voorstanders: Lieven Krikilion, Simon De Boeck, Gunther De Wilde, Christa Dermez, Jonas De Maeseneer, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Samuel Billens, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman, Pascale Van den Eeckhoudt
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Enig artikel- De gemeenteraad keurt de aanpassingen aan het huishoudelijk reglement en tarieven van het gemeentelijk sportcentrum Koornmolen naar aanleiding van de bouw van de petanquehal goed.

De zitting wordt gesloten om 22u49.

VARIA

- Raadslid Kristoff Hemelinckx vraagt naar de stand van zaken rond de verhuis van de AMWD naar Oetingen waarop schepen Christa Dermez toelicht dat er een overleg is geweest met het academieteam, de communicatie goed loopt en er op korte termijn wordt samengezeten om de plannen te bekijken.

- Raadslid Jason Broodcoorens vraagt naar de stand van zaken rond de mogelijke fusie waarop de burgemeester meldt dat er wordt uitgekeken naar de resultaten van de bestuurskrachtmeting. Het finale advies zal eerder genuanceerd zijn met voor-en nadelen van verschillende pistes. Op de gemeenteraad van februari of maart zal er verder toelichting worden verschaft over het rapport. 

De voorzitter sluit de zitting op 31/01/2023 om 22:49.

Namens Gemeenteraad,

Eric Van Snick
Algemeen directeur

Lieven Krikilion
Voorzitter