De voorzitter opent de zitting op 31/01/2023 om 20:30.
Door algemeen directeur Stephan Verwee van de Intercommunale Haviland wordt een presentatie gegeven rond de regiovorming en centrumregio Halle-Vilvoorde.
De algemeen directeur legt de notulen voor van de vergadering van de gemeenteraad van 20 december 2022.
Artikel 32 van het Decreet Lokaal Bestuur
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de notulen, zoals voorgelegd door de algemeen directeur, goed te keuren.
Door raadslid Jason Broodcoorens van de N-VA-fractie wordt de opmerking gemaakt dat niet alle tussenkomsten worden genotuleerd.
Enig artikel.- De notulen van 20 december 2022 worden goedgekeurd.
Het college van burgemeester en schepenen verleende in zitting van 11 maart 2021 goedkeuring aan de "Omgevingsvergunning Dorpsstraat 26 (OMG2020/114)".
De aanvraag werd ingediend door Olivier Huygens namens Bierhandel Schoentjes BVBA gevestigd Bergensesteenweg 747 te 1600 Sint-Pieters-Leeuw.
De aanvraag had betrekking op een terrein met als adres Dorpsstraat 26 en met als kadastrale omschrijving afdeling 1 sectie B nrs. 136A2, 137K, 138E en 620B.
De vergunning werd onder voorwaarden afgegeven en omvat het bouwen van een meergezinswoning (2 entiteiten) met twee woonlagen en een handelsruimte op het gelijkvloers, een meergezinswoning (8 entiteiten) met twee woonlagen en een ontmoetingscentrum met één bouwlaag + het slopen van twee gebouwen gelegen Dorpsstraat 26.
Overwegende dat de betrokken partijen, zijnde de gemeente Gooik als "opstalgever/eigenaar lijdend erf", de bv Bierhandel Schoentjes als "de opstalhouder/eigenaar lijdend erf", de vereniging van mede-eigenaars Residentie De Vrede als "eigenaar heersend erf" met onderhavige overeenkomst wensen over te gaan tot het bepalen van de voorwaarden voor opstal en huur.
De overeenkomst tot opstal - huur - vestiging erfdienstbaarheid (2021-0447/006) opgenomen in bijlage als bestand "recht van opstal Gooik à Heymans Drinks2 - 19.01.2023.doc" maakt integraal deel uit van deze beslissing.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
Artikel 1.- Goedkeuring wordt verleend aan de overeenkomst tot opstal - huur - vestiging erfdienstbaarheid jeugdhuis (2021-0447/006) opgenomen in bijlage.
Artikel 2.- De overeenkomst tot opstal - huur - vestiging erfdienstbaarheid (2021-0447/006) jeugdhuis opgenomen in bijlage als bestand "recht van opstal Gooik à Heymans Drinks2 - 19.01.2023.doc" maakt integraal deel uit van deze beslissing.
In zitting van 22 december 2020 heeft de gemeenteraad het reglement belasting op de inname van openbaar domein 2021-2025 goedgekeurd.
Naast de belasting op de inname van openbaar domein (huidig tarief: 35 euro per begonnen week) zijn ambulante handelaars ook een retributie voor het elektriciteitsverbruik verschuldigd (tarief: 0,25 euro per verbruikt kWh - retributiereglement eveneens goedgekeurd op 22 december 2020).
Het blijkt echter in de praktijk onmogelijk om eenduidig zicht te krijgen op het elektriciteitsverbruik van individuele handelaars aangezien er ook verbruik is door andere afnemers ingevolge allerlei activiteiten (wielerwedstrijd, cultuurzomeravonden, ...). Daarom is het aangewezen om het tarief van de belasting inname openbaar domein te verhogen en het retributiereglement op het elektriciteitsverbruik ambulante handelaars op te heffen. Op basis van de gegevens van 2022 komen we uit op een gemiddelde elektriciteitskost van 0,93 euro/kwh en een gemiddeld verbruik van 4,91 kwh/dag, hetzij 4,57 euro/dag of 31,99 euro per week, zodat het redelijk is om het tarief van de belasting inname openbaar domein te verhogen naar 60,- euro per begonnen week.
Aangezien in artikel 3 van het reglement wordt verwezen naar het afzonderlijke retributiereglement dient dit artikel te worden aangepast. Van de gelegenheid wordt gebruik gemaakt om aan artikel 8 toe te voegen dat bezwaarschriften via een duurzame drager ingediend kunnen worden via belastingen@gooik.be.
Omwille van praktische overwegingen en de rechtszekerheid is het aangewezen om de aanpassingen in werking te laten treden op 1 februari 2023.
De grondwet, in het bijzonder artikel 170 § 4.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en haar latere wijzigingen, in het bijzonder de artikelen 41, tweede lid, 14°, 285-287 en 330.
Het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen en haar latere wijzigingen.
Het wetboek van de minnelijke en gedwongen invordering van fiscale en niet-fiscale schuldvorderingen van 13 april 2019, zoals later gewijzigd.
Het reglement belasting op de inname van openbaar domein 2021-2025, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad op 22 december 2020.
Het reglement retributie op het ter beschikking stellen van elektriciteit van ambulante handelaars, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad op 22 december 2020.
De opbrengst van deze belasting is voorzien in het meerjarenplan 2020-2025 onder jaarbudgetrekening 0119-03/7040999 en is dus noodzakelijk voor het behoud van een gezonde financiële toestand van de gemeente.
Artikel 1.- Artikel 3 van het reglement belasting op de inname van openbaar domein 2021-2025 wordt met ingang van 1 februari 2023 aangepast als volgt:
"Artikel 3.- De aanvraag tot aansluiting van elektriciteit op het gemeentelijk net dient te gebeuren bij het gemeentebestuur. De aanvrager moet een geldig keuringsbewijs van de betrokken aan te sluiten elektrische installatie voorleggen. Zonder dit keuringsbewijs wordt de aanvraag niet behandeld. Tevens moet de aanvrager over een vergunning/toelating tot inname van het openbaar domein beschikken. De aanvraag tot aansluiting kan ook samen met de aanvraag tot inname van het openbaar domein gebeuren."
Artikel 2.- Artikel 5 van het reglement belasting op de inname van openbaar domein 2021-2025 wordt met ingang van 1 februari 2023 aangepast als volgt:
"Artikel 5.- De belasting is ondeelbaar en wordt vastgesteld op 60,- euro per week en is eisbaar vanaf de dag van de inname van het openbaar domein. Elke begonnen week wordt beschouwd als een volledige week.
Artikel 3.- Artikel 8 van het reglement belasting op de inname van openbaar domein 2021-2025 wordt met ingang van 1 februari 2023 aangepast als volgt:
"Artikel 8.- De vestiging en de invordering, alsook de regeling van de geschillen gebeurt volgens de modaliteiten vervat in het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen en haar latere wijzigingen.
Ingeval de belasting wordt ingekohierd kunnen bezwaarschriften via een duurzame drager worden ingediend via belastingen@gooik.be."
Artikel 4.- De gecoördineerde versie van het reglement belasting op de inname van openbaar domein 2021-2025 wordt goedgekeurd.
Artikel 5.- Het reglement retributie op het ter beschikking stellen van elektriciteit van ambulante handelaars wordt met ingang van 1 februari 2023 opgeheven.
Artikel 6.- Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van deze beslissing.
Artikel 7.- Deze beslissing wordt, bij toepassing van artikel 285 e.v. van het Decreet Lokaal Bestuur, bekendgemaakt op de gemeentelijke website, met vermelding van zowel de datum waarop het werd aangenomen als de datum waarop het op de gemeentelijke website bekendgemaakt wordt.
Het college van burgemeester en schepenen wenst een beroep te doen op een datacenter om zodoende het beheer van de ICT serverinfrastructuur en dan vooral het hosten van de hardware en zijn bijhorende virtuele servers uit te besteden in de vorm van IaaS.
Hiervoor werd contact opgenomen met Cipal, de softwareleverancier van de gemeente.
Met de integratie en de verregaande samenwerking is één totaaloplossing voor zowel gemeente als ocmw aangewezen.
Cipal heeft een vergelijking gemaakt tussen de oplossing van een on premisse server (lokale server) en de voorliggende ‘cloud’oplossing (server in het datacenter) (zie bijlage: Gooik_TCO-vergelijking lokaal - IAAS).
De voordelen van het Cipal datacenter zijn omvangrijk:
Een sterk argument om bij Cipal aan te sluiten, is niet enkel het feit dat het een overheidsdatacenter is, maar tevens dat er geen omzetting moet gebeuren van de bestaande gegevens omdat de software en de huidige server deels bij Cipal in beheer is.
Voor onze gemeente is het bovendien niet raadzaam om nog langer af te wachten.
Of er komt een nieuwe server, of we sluiten aan bij het datacenter.
Uit de vergelijking van beide opties (eigen server of datacenter) blijkt de totale kost van de ‘cloud’oplossing op vijf jaar voordeliger te zijn dan een nieuwe server.
Daarnaast komen nog de voordelen van beveiliging, grotere waarborgen en snellere tussenkomst bij problemen.
De TCO van de opdracht wordt geraamd op 268.865,00€ incl. BTW op een periode van vijf jaar (zie bijlage: offerte C-Smart DC Cipal dv v2).
Dit is een totaaloplossing en betekent ook dat een aantal andere kosten die met het gebruik van een eigen server gepaard gaan, vervallen. Dit zijn dan elektriciteitskosten voor de server, NAS, UPS, airco enz… Verder dienen bepaalde toestellen ook niet meer aangekocht te worden zoals een NAS, UPS, core switchen, enz…
De opdracht zal worden afgesloten voor een duur van 5 jaar, stilzwijgend verlengd voor een termijn van telkens één jaar.
De toewijzing van de opdracht door de gemeente Gooik aan Cipal dv is niet onderworpen aan de wetgeving overheidsopdrachten, op grond van de in house-vrijstelling overeenkomstig art. 30 van de Wet Overheidsopdrachten van 17 juni 2016.
Gelet op het Gemeentedecreet van 15 juli 2005, en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 42 en 43, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Gelet op het decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur.
Gelet op het Gemeentedecreet van 15 juli 2005, en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 248 tot en met 264 betreffende het bestuurlijk toezicht.
Gelet op de toetreding tot de intercommunale CIPAL (nu dienstverlenende intergemeentelijke vereniging CIPAL) en overwegende dat zowel de gemeente als het ocmw is toegetreden tot CIPAL dv om een beroep te kunnen doen op hun expertise en diensten, en gelet op het feit dat CIPAL dv een dienstverlenende vereniging is die werkt volgens het Decreet op de Intergemeentelijke Samenwerking en bij gevolg onder het toezicht valt van Agentschap Binnenlands Bestuur, ressorterend onder de Minister van Binnenlands Bestuur.
Gelet op de wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten, inzonderheid art 30 betreffende de in house vrijstelling.
Gelet een overheid die beroep doet op een aankoopcentrale of opdrachtencentrale vrijgesteld is van de verplichting om zelf een gunningsprocedure te organiseren (cfr. artikel 15 van de Wet Overheidsopdrachten) en de gemeente Gooik beroep doet op de aankoopcentrale/opdrachtencentrale, hier Cipal, met maatschappelijke zetel Winkelom 4 te 2440 Geel, in het kader van het intergemeentelijke samenwerkingsverband (intercommunale).
Gelet op de wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten, en art 42§1.1d: de werken en diensten of leveringen kunnen alleen door een bepaalde ondernemer verricht worden omdat mededinging ontbreekt om technische redenen.
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Gelet op het voorstel motivering ciPprt Datacenter gemeente Gooik opgemaakt door Cipal dv, opgenomen in bijlage “Motivering toetreding ciPort datacenter Gemeente Gooik” (6 blz).
Eenmalige investering van 22.657,25 euro incl. BTW
Jaarlijkse investering (1ste jaar 50%) van 121.229,20€ incl. BTW
Jaarlijkse investering (2de tot en met 5de jaar 12,5%) van 31.244,63€ x 4 jaar = 124.978,50€
De kredieten worden voorzien op de JBR GBB/0119-01/2410000
Artikel 1 – De gemeenteraad keurt de migratie van de server it-serverinfrastructuur naar het extern datacenter CiPort van de firma Cipal dv goed.
Artikel 2 – De gemeenteraad keurt de kostenraming goed:
Art. 3 – Goedkeuring wordt verleend aan de afgesloten duur van de overeenkomst met bijlagen gedurende de termijn van 5 jaar, stilzwijgend te verlengen telkens met één jaar.
Art. 4 – Het college van burgemeester en schepenen wordt gemachtigd om uitvoering te geven aan en alle modaliteiten te verrichten voor de handhaving van de continuïteit van de overeenkomst.
Art. 5 – De uitgave voor deze opdracht is of wordt voorzien in de kredieten van de desbetreffende dienstjaren.
Sinds 2012 voorziet Gooik in een extra gemeentelijke subsidie huishoudelijke REG-maatregelen op basis van de door Fluvius goedgekeurde dossiers.
Vanaf 01/10/2022 zijn een deel subsidies voor REG-maatregelen overgeheveld naar Vlaanderen via loket Mijn Verbouwpremie.
Het gemeenteraadsbesluit dd. 25 januari 2022 betreffende de goedkeuring van het subsidiereglement hernieuwbare energie en energiebesparende maatregelen dewelke eindigt op 31 december 2022.
De algemene voorwaarden en technische voorwaarden huishoudelijke premies isolaties en installaties van Fluvius 2023 en Mijn Verbouw Premie via Vlaanderen.
De verwerking van de gemeentelijke premie huishoudelijke REG-maatregelen 2023 gebeurt op basis van maandelijkse rapportering premies 2023 van Fluvius en van Mijn Verbouw Premie Vlaanderen. De gemeentelijke premie volgt dus volledig de premievoorwaarden 2023 opgesteld door Fluvius en Mijn Verbouw Premie Vlaanderen.
Collegebesluit van 4 juni 2020 - Samenwerkingsovereenkomst voor toekennen van premies voor rationeel energiegebruik tussen Fluvius en Gooik met protocol inzake GDPR.
Schepen Herman Anthoons licht het agendapunt toe.
Raadslid Philippe De Cock van de N-VA-fractie merkt op dat er bij "Juridische gronden" een lapsus is geslopen. De datum van het gemeenteraadsbesluit waar naar wordt verwezen dient 25 januari 2022 te zijn en niet 26 januari 2021.
De leden van de NV-A-fractie wensen dit reglement niet mee goed te keuren gezien zij van mening zijn dat de mensen die deze energiemaatregelen kunnen uitvoeren niet echt gebaat zijn met deze beperkte premie. Zij stellen voor om budget voor energiemaatregelen te voorzien voor mensen die het financieel moeilijker hebben. Schepen Jonas De Maeseneer meldt nog dat er ook vanuit het OCMW steun wordt gegeven.
Artikel 1.- Het gemeentebestuur van Gooik keert, binnen de perken van de jaarlijkse begrotingskredieten, een toelage uit bij:
Bestaande woningen voor de aankoop en installatie van dak- of zoldervloerisolatie, buitenmuurisolatie, vloer- en kelderisolatie, beglazing, warmtepomp, warmtepompboiler en zonneboiler aanvullend op de toelagen voor deze maatregelen van Fluvius of Mijn Verbouw Premie Vlaanderen.
Artikel 2.- De algemene voorwaarden en technische voorwaarden voor de in artikel 1 opgesomde isolaties en installaties van Fluvius of Mijn Verbouw Premie Vlaanderen zijn ook van toepassing voor de gemeentelijke subsidies.
Artikel 3.- De gemeentelijke subsidies bedragen per goedgekeurd dossier door Fluvius of Mijn Verbouw Premie Vlaanderen voor bestaande woningen:
- 2 euro/m² voor dak- of zoldervloerisolatie met een max. van 150 euro
- 2 euro/m² voor buitenmuurisolatie met een max. van 150 euro
- 2 euro/m² voor vloer- en kelderisolatie met een max. van 150 euro
- 2 euro/m² voor beglazing met een max. van 150 euro
- 100 euro per installatie van een warmtepomp
- 100 euro per installatie van een warmtepompboiler
- 100 euro per installatie van een zonneboiler
Artikel 4.- De uitbetaalde premie door de netbeheerder Fluvius of Mijn Verbouw Premie Vlaanderen dient minimum 50 euro te bedragen. Meerdere uitbetaalde premies door Fluvius of Mijn Verbouw Premie Vlaanderen mogen gecombineerd worden om dit minimum bedrag te bereiken.
Artikel 5.- Enkel de woningen op het grondgebied van de gemeente Gooik en met een geldige omgevingsvergunning komen voor deze subsidie in aanmerking.
Artikel 6.- Vermits de gemeentelijke subsidies gekoppeld zijn aan de subsidies van Fluvius en Mijn Verbouw Premie Vlaanderen, wordt de aanvraag ingediend via het aanvraagformulier van Fluvius bij Fluvius of Mijn Verbouw Premie Vlaanderen via het loket. Fluvius of Mijn Verbouw Premie Vlaanderen voorziet een maandelijkse rapportering van de goedgekeurde dossiers aan de gemeente Gooik voor verdere afhandeling en uitbetaling van de gemeentelijke subsidie.
Artikel 7.- Het gemeentebestuur behoudt het recht om zich ter plaatse te komen vergewissen van de situatie en indien nodig contact te nemen met de firma en/of aannemer die de installatie levert en/of plaatst. Indien de installatie niet overeenstemt met de beschrijving in de aanvraag, behoudt het gemeentebestuur het recht uitbetaalde premies terug te vorderen.
Artikel 8.- Het besluit treedt in werking vanaf 1 januari 2023 en geldt tot en met 31 december 2023.
Artikel 9.- Onderhavig besluit wordt overgemaakt aan de netbeheerder Fluvius en Mijn Verbouw Premie Vlaanderen.
In navolging van de plenaire vergadering op datum van 21 november 2022 bezorgt de ontwerper het voorstel van het ontwerp RUP in functie van de voorlopige vaststelling door de gemeenteraad, meer bepaald:
De burgemeester licht het agendapunt toe.
Raadslid Philippe De Cock meldt namens de NV-A-fractie dat het probleem is dat de gemeente dergelijke situaties gedoogt en toestaat. De fractie staat wel achter het RUP in het kader van rechtszekerheid voor betrokkene. Zij vragen zich wel af of de situatie niet geëscaleerd is gezien het Hof van Beroep stelt dat alles in originele staat moet worden hersteld cfr 2013 en vragen zich af het het RUP tijdig en toereikend zal zijn voor regularisatie en stellen zich de vraag of de gemeente niet te goedgelovig of cliëntelistisch is om te beloven dat het wel goed komt.
De burgemeester antwoordt dat het niet gaat om specifiek mensen te helpen, maar het enkel gaat over een inschatting of dit inpaspaar is in de ruimtelijke ordening.
Artikel 1.-Het bij dit besluit gevoegde ontwerp van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Popelier wordt voorlopig vastgesteld. Het ontwerp RUP Popelier bevat de volgende onderdelen: procesnota, toelichtingsnota, stedenbouwkundige voorschriften, grafisch plan, register plancompensaties, plan feitelijke en juridische toestand en een orthofoto.
Artikel 2.-Overeenkomstig artikel 2.2.21, §1 VCRO wordt het gemeentelijk ruimtelijke uitvoeringsplan samen met onderhavig besluit van de gemeenteraad onmiddellijk na de voorlopige vaststelling per beveiligde zending bezorgd aan de deputatie, het departement en aan de Vlaamse Regering.
Artikel 3.-Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast het ontwerp van het gemeentelijk ruimtelijke uitvoeringsplan Popelier te onderwerpen aan een openbaar onderzoek overeenkomstig de vigerende regelgeving.
De wetgeving rond de aan- en afwezigheden van leerlingen in het Deeltijds Kunstonderwijs wijzigde. Als gevolg hiervan werd het Academiereglement aangepast in hoofdstuk 5, artikel 16 (p 6 en 7).
Decreet van het Deeltijds Kunstonderwijs d.d. 9 maart 2018
Besluit van de Vlaamse Regering van 4 mei 2018 betreffende het opleidingsaanbod, de organisatie, de personeelsformatie, de inning van het inschrijvingsgeld en de certificering van het deeltijds kunstonderwijs (organisatiebesluit).
Enig artikel.- De gemeenteraad keurt de wijzigingen aan het bij onderhavig besluit gevoegde academiereglement van de Academie voor Muziek, Woord en Dans goed.
Op vraag van het college werd een nieuwe reglement opgemaakt voor het beleidsdomein sport, nl investeringstoelage voor sport.
Dit kadert in een nood naar bijkomende grootschalige sportinfrastructuur in onze gemeente, waarvoor de verenigingen te weinig financiële draagkracht hebben om dit volledig zelf te financieren. Naar analogie met de jeugdsector, waar ook dergelijke reglement van toepassing is, werd het document in bijlage opgemaakt.
We vragen de gemeenteraad akkoord te gaan met de implementatie van dit reglement.
Positief advies
Enig artikel - gaat akkoord met de implementatie van het reglement investeringstoelage voor sportinfrastructuur:
ARTIKEL 1: ALGEMEEN
Binnen de grenzen van het goedgekeurde budget verleent de gemeente Gooik een investeringstoelage sport ter ondersteuning van het bouwen van en/of verbouwen aan onroerende infrastructuur. De investeringstoelage kan in een periode van 10 jaar slechts 1 maal voor alle infrastructuur op dezelfde site bekomen worden.
ARTIKEL 2: VOOR WIE
De investeringstoelage kan enkel aangevraagd worden door erkende sportverenigingen:
CFR. ERKENNINGSREGLEMENT VOOR DE GOOIKSE SPORTVERENIGINGEN
ARTIKEL 3: VOORWAARDEN
Algemeen:
De investeringstoelage moet gebruikt worden voor de financiering van bouw- of verbouwingswerken aan onroerende infrastructuur in Gooik die hoofdzakelijk gebruikt wordt door de verenigingen zoals bedoeld in art. 2 voor de ontwikkeling van de activiteiten die behoren tot de normale werking van de vereniging.
Minimaal gedurende 10 jaar, moet de infrastructuur waarop de toelage betrekking heeft hoofdzakelijk gebruikt worden voor de rechtstreekse werking van het lokaal sportbeleid.
De vereniging, zoals bedoeld in art. 2, moet hetzij eigenaar zijn van de infrastructuur en de bijhorende grond, hetzij erfpacht of recht van opstal genieten voor de onroerende infrastructuur voor minimaal 10 jaar, hetzij beschikken over een schriftelijk gevestigd gebruiksrecht (huur, bruikleen) voor minimaal 10 jaar.
ARTIKEL 4: PROCEDURE
4.1. Aanvraag
De vereniging bezorgt het aanvraagdossier aan het college van burgemeester en schepenen. De vereniging dient de aanvraag minstens 3 maanden voor de gewenste data van ontvangst van toelage in te dienen.
4.2. Bedrag
De verstrekte investeringstoelage bedraagt max. 350.000 euro. De totale investering moet minstens 600.000 euro (incl. BTW) bedragen. Deze kosten kunnen betrekking hebben op de directe aankoop of levering van materialen en grondstoffen, op de loonkosten die, behoorlijk gefactureerd, door daartoe erkende vaklui worden voorzien en op de kosten die de keuring van de nutsvoorzieningen (elektriciteit en gas) met zich meebrengen.
4.3. Aanvraagdossier
Het aanvraagdossier bevat:
Indien er ook een aanvraag tot renteloze lening aangevraagd wordt voor hetzelfde project kan er de aanvraag voor de toelage verwezen worden naar stukken in het dossier voor de lening.
4.4. Een delegatie van de gemeentelijke administratie zal
4.5. Toewijzingsregels
Toelagen worden in volgorde van prioriteit toegestaan voor:
De sportraad kan adviseren om bepaalde aanvragen te weigeren of te verschuiven naar het volgende jaar. Aanvragen worden behandeld in chronologische volgorde van aanvraag. Er kan enkel nog een toelage worden toegestaan voor zover er nog budget beschikbaar is.
Indien er geen budget meer beschikbaar is, wordt de aanvraag geheel of gedeeltelijk verschoven naar het volgende jaar waar de aanvraag zal behandeld worden samen met eventuele andere aanvragen. Voor dringende projecten waarvan uitstel van toekennen van de toelage het voortbestaan van de werking van de vereniging ernstig in gevaar brengt, kan uitzonderlijk een afwijking worden toegestaan.
4.6. Het college van burgemeester en schepenen
ARTIKEL 5: VERBINTENISSEN VAN DE AANVRAGER
De betalingen gebeuren volgens de voorwaarden zoals bepaald in het contract en in dit reglement. In een contract tussen de vereniging enerzijds en de gemeente anderzijds zal de vereniging zich ertoe verbinden de toelage uitsluitend aan te wenden voor de financiering van de werken zoals beschreven in het goedgekeurde aanvraagdossier.
De vereniging moet er zich toe verbinden de afgevaardigde(n) van de gemeente steeds toegang te verlenen tot de percelen en infrastructuur waarop de toelage betrekking heeft en dit gedurende 10 jaar.
ARTIKEL 6: FINANCIËLE PROCEDURE VOOR DE UITBETALING
Indien een stedenbouwkundige vergunning (omgevingsvergunning) nodig is, kan slechts tot uitbetaling worden overgegaan nadat deze vergunning werd afgeleverd.
Een eerste schijf van 75% van het toegekende bedrag (berekend op de geraamde onkosten die de vereniging dient te bewijzen aan de hand van bestelbonnen, facturen of met andere middelen) zal betaald worden binnen 50 dagen na ondertekening van het contract door het college van burgemeester en schepenen en de daartoe gerechtigde vertegenwoordiger(s) van de vereniging.
Indien de voorgelegde bewijzen van de geraamde onkosten niet goedgekeurd worden door het college van burgemeester en schepenen, zal dit binnen de 50 dagen de redenen van weigering aan de ontleners meedelen.
De tweede schijf van 25% is een afrekening en wordt uitbetaald binnen de 50 dagen na voorlegging van de bewijzen van de aanwending van de eerste schijf en de nog te betalen of al betaalde facturen van de laatste schijf.
ARTIKEL 7: WAARBORG
De vereniging waarborgt tegenover de gemeente de naleving van alle in dit reglement en in het af te sluiten contract bepaalde verbintenissen. Het college van burgemeester en schepenen beslist over de vorm en voorwaarden van deze waarborg. Het college kan meer of andere waarborgen eisen dan deze voorgesteld in het aanvraagdossier. De kosten die aan deze waarborg verbonden zijn, vallen ten laste van de vereniging.
ARTIKEL 8: INBREUKEN
Elke aanwending van de toelage in strijd met dit reglement, het contract of de bijlagen, heeft van rechtswege de onmiddellijke opeisbaarheid van de investeringstoelage, vermeerderd met de rente (wettelijke interestvoet) tot gevolg. Daarnaast kunnen nieuwe aanvragen voor renteloze leningen en investeringssubsidies door dezelfde vereniging of voor hetzelfde doel worden geweigerd.
ARTIKEL 9: INWERKINGTREDING EN OPHEFFINGSBEPALINGEN
Dit reglement treedt in werking op 1 januari 2023.
Op vraag van het college werd een nieuw reglement opgemaakt voor het beleidsdomein sport, nl: reglement renteloze lening sport.
Dit kadert in een nood naar bijkomende grootschalige sportinfrastructuur in onze gemeente, waarvoor de verenigingen te weinig financiële draagkracht hebben om dit volledig zelf te financieren. Naar analogie met de jeugdsector, waar ook dergelijke reglement van toepassing is, werd het document in bijlage opgemaakt.
We vragen de gemeenteraad akkoord te gaan met de implementatie van dit reglement.
Positief advies
Enig artikel - gaat akkoord met de implementatie van het reglement renteloze lening voor sportinfrastructuur:
ARTIKEL 1: ALGEMEEN
Binnen de grenzen van het goedgekeurde budget verleent de gemeente Gooik renteloze leningen ter ondersteuning van het bouwen van en/of verbouwen aan onroerende infrastructuur.
ARTIKEL 2: VOOR WIE
De renteloze lening kan enkel aangevraagd worden door erkende sportverenigingen: CFR. ERKENNINGSREGLEMENT VOOR DE GOOIKSE SPORTVERENIGINGEN
ARTIKEL 3: VOORWAARDEN
Algemeen
De vereniging moet aantonen dat zij de werken niet met eigen middelen kan financieren.
De lening moet gebruikt worden voor de financiering van bouw- of verbouwingswerken die noodzakelijk zijn voor de ontwikkeling van de activiteiten die behoren tot de normale werking van de vereniging.
Minimaal gedurende de dubbele looptijd van de terugbetalingstermijn van de renteloze lening, moet de infrastructuur waarop de lening betrekking heeft hoofdzakelijk gebruikt worden voor de rechtstreekse werking van het lokaal sportbeleid.
De lening moet gebruikt worden voor de financiering van het bouwen of werken aan onroerende infrastructuur in Gooik die hoofdzakelijk gebruikt wordt door de verenigingen zoals bedoeld in art. 2
De vereniging, zoals bedoeld in art. 2, moet hetzij eigenaar zijn van de infrastructuur en de bijhorende grond, hetzij erfpacht of recht van opstal genieten voor de onroerende infrastructuur, hetzij beschikken over een schriftelijk gevestigd gebruiksrecht (huur, bruikleen) gedurende minimaal de dubbele looptijd van de terugbetalingstermijn. Indien het recht van erfpacht of recht van opstal of huur werd verleend door de gemeente Gooik vervalt de voorwaarde dat de vereniging van dit recht nog moet genieten gedurende minimaal de dubbele looptijd van de terugbetalingstermijn.
ARTIKEL 4: PROCEDURE
4.1. Aanvraag
De vereniging bezorgt het aanvraagdossier aan het college van burgemeester en schepenen. De vereniging dient de aanvraag minstens 3 maanden voor de gewenste data van lenen in te dienen.
4.2. Aanvraagdossier
Het aanvraagdossier bevat:
4.3 Een delegatie van de gemeentelijke administratie zal
4.4. Toewijzingsregels
Leningen worden in volgorde van prioriteit toegestaan voor:
Aanvragen door verenigingen die nog een renteloze lening hebben lopen bij de gemeente, hebben steeds de laagste prioriteit.
De sportraad kan adviseren om aan alle aanvragen met eenzelfde prioriteit een lager bedrag toe te kennen dan gevraagd of om bepaalde aanvragen te weigeren of te verschuiven naar het volgende jaar. Aanvragen worden behandeld in chronologische volgorde van aanvraag. Er kan enkel nog een lening worden toegestaan voor zover er nog budget beschikbaar is. Indien er geen budget meer beschikbaar is, wordt de aanvraag verschoven naar het volgende jaar waar de aanvraag zal behandeld worden samen met eventuele andere aanvragen. Voor dringende projecten waarvan uitstel van toekennen van de lening het voortbestaan van de werking van de vereniging ernstig in gevaar brengt, kan uitzonderlijk een afwijking worden toegestaan.
4.5. Het college van burgemeester en schepenen
ARTIKEL 5: VERBINTENISSEN VAN DE ONTLENER
De betalingen gebeuren volgens de voorwaarden zoals bepaald in het contract en in dit reglement. In een contract tussen de vereniging enerzijds en de gemeente anderzijds zal de vereniging zich ertoe verbinden het ontleende bedrag uitsluitend aan te wenden voor de financiering van de werken zoals beschreven in het goedgekeurde aanvraagdossier.
De vereniging moet er zich toe verbinden de afgevaardigde(n) van de gemeente steeds toegang te verlenen tot de percelen en infrastructuur waarop de lening betrekking heeft en dit gedurende de dubbele terugbetalingstermijn van de renteloze lening.
ARTIKEL 6: FINANCIËLE PROCEDURE VOOR DE UITBETALING
6.1. Algemeen
De verstrekte lening bedraagt maximaal 50% per investering. De totale investering moet minstens 500.000 euro (incl. btw) bedragen en de totale verstrekte lening bedraagt niet meer dan 250.000 euro. Deze kosten kunnen betrekking hebben op de directe aankoop of levering van materialen en grondstoffen, op de loonkosten die, behoorlijk gefactureerd, door daartoe erkende vaklui worden voorzien en op de kosten die de keuring van de nutsvoorzieningen (elektriciteit en gas) met zich meebrengen.
6.2. Financiële procedure voor de uitbetaling
Indien een stedenbouwkundige vergunning (omgevingsvergunning) nodig is, kan slechts tot uitbetaling worden overgegaan nadat deze vergunning werd afgeleverd.
Een eerste schijf van 50% van het toegekende bedrag (berekend op de geraamde onkosten die de vereniging dient te bewijzen aan de hand van bestelbonnen, facturen of met andere middelen) zal betaald worden binnen 50 dagen na ondertekening van het contract door het college van burgemeester en schepenen en de daartoe gerechtigde vertegenwoordiger(s) van de vereniging.
Indien de voorgelegde bewijzen van de geraamde onkosten niet goedgekeurd worden door het College van Burgemeester en Schepenen, zal dit binnen de 50 dagen de redenen van weigering aan de ontleners meedelen.
Een tweede schijf van 25% van het toegekende bedrag zal worden uitbetaald binnen de 50 dagen na voorlegging van de bewijzen van aanwending van de eerste schijf, tenzij de werken niet goedgekeurd worden. In voorkomend geval zal het College van Burgemeester en Schepenen binnen de 50 dagen de reden van de weigering aan de ontlener meedelen. De bewijzen van de volledige aanwending van de eerste schijf dienen voorgelegd te worden binnen een termijn van 2 jaar die ingaat de dag na de uitbetaling van de eerste schijf. Het niet tijdig voorleggen van de bewijzen van de volledige aanwending van de eerste schijf heeft van rechtswege tot gevolg dat de aanvrager het recht op de tweede schijf verliest.
De derde schijf van 25% is een afrekening en wordt uitbetaald binnen de 50 dagen na voorlegging van de bewijzen van de aanwending van de tweede schijf en de nog te betalen of al betaalde facturen van de derde en laatste schijf.
ARTIKEL 7: FINANCIËLE PROCEDURE VOOR DE TERUGBETALING
7.1. Terugbetalingstermijn en storingen
De vereniging dient het volledige ontleende bedrag terug te betalen binnen een vooropgestelde termijn van 20 jaar. De eerste terugbetaling dient te gebeuren binnen de termijn van een jaar na de eerste opname en wordt berekend op het totale bedrag dat werd toegekend. De vereniging moet er zich toe verbinden het ontleende bedrag terug te betalen door minimaal een jaarlijkse storting binnen de contractueel overeengekomen terugbetaaltermijn. Elke storting bedraagt eenzelfde percentage van het totaal ontleende bedrag.
7.2. Laattijdige terugbetaling
Bij laattijdige betaling wordt het eisbare bedrag van rechtswege en zonder aanmaning verhoogd met een interest die gelijk is aan de debetrente op zicht.
7.3. Niet-terugbetaling
In geval van niet-betaling binnen de 30 dagen na aanmaning bij aangetekende brief wordt het volledige bedrag van de lening onmiddellijk opeisbaar en zal het gehele nog verschuldigde bedrag vermeerderd worden met de intresten berekend op basis van de debetrente op zicht + 1%. De vereniging verliest op dat ogenblik haar recht op uitbetaling van volgende schijven, tot de volledige terugbetaling van het ontleende bedrag, vermeerderd met interesten. Indien de vereniging aanspraak kan maken op gemeentelijke subsidies van welke aard dan ook, heeft de gemeente het recht om deze niet uit te betalen en te verrekenen met het nog verschuldigde bedrag van de lening.
7.4. Mogelijke rechtsopvolging van de oorspronkelijke ontlener
Mits akkoord van de gemeente en alle contracterende partijen, kunnen één of meerder personen als rechtsopvolger(s) van de oorspronkelijke ontlener(s) worden aanvaard. Zulk beding zal het voorwerp uitmaken van een aanvullende overeenkomst, onderschreven door alle partijen.
ARTIKEL 8: WAARBORG
De vereniging waarborgt tegenover de gemeente de naleving van alle in dit reglement en in het af te sluiten contract bepaalde verbintenissen. Het college van burgemeester en schepenen beslist over de vorm en voorwaarden van deze waarborg. Het college kan meer of andere waarborgen eisen dan deze voorgesteld in het aanvraagdossier. De kosten die aan deze waarborg verbonden zijn, vallen ten laste van de vereniging.
ARTIKEL 9: INBREUKEN
Elke aanwending van het ontleende bedrag in strijd met dit reglement, het contract of de bijlagen, heeft van rechtswege de onmiddellijke opeisbaarheid van het totale ontleende bedrag, vermeerderd met de rente (wettelijke interestvoet) tot gevolg, vanaf de dag dat der uitbetaling van het ontleende bedrag. Daarnaast kunnen nieuwe aanvragen voor renteloze leningen door dezelfde vereniging of voor hetzelfde doel worden geweigerd. In geval van uitbetaling van de lening in schijven heeft het met de bescherming strijdige gebruik van een eerdere schijf bovendien tot gevolg dat de volgende schrijf niet wordt uitbetaald, en dit onverminderd de onmiddellijke opeisbaarheid van de eerste schijven van de lening.
Indien in het gebruik van de infrastructuur of het perceel afgeweken wordt van het gebruik zoals het beschreven is in het aanvraagdossier, is de ontlener daarnaast nog een boete verschuldigd aan de stad van 5% op het ontleende bedrag.
ARTIKEL 10: INWERKINGTREDING EN OPHEFFINGSBEPALINGEN
Dit reglement treedt in werking op 1 januari 2023
Gebaseerd op de bestaande samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeente Gooik en de Pajottenland MTB-school (Wielerbond Vlaanderen) voor de ‘organisatie van een jeugdopleiding mountainbike en veldrijden’, dewelke ondertekend werd op 15.10.2015, wordt een nieuwe samenwerkingsovereenkomst voorgelegd aan de gemeenteraad. De bepalingen, engagementen en verbintenissen uit de bestaande samenwerkingsovereenkomst worden in deze nieuwe overeenkomst aangepast en aangevuld op basis van de huidige noden.
De Pajottenland MTB-school noemt vandaag 'Pajot Cycling Project' (Sportassion vzw), zij zijn de uitvoerder van de samenwerkingsovereenkomst.
In bijlage:
Huidige samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeente Gooik en de Pajottenland MTB-school (Wielerbond Vlaanderen) voor de ‘organisatie van een jeugdopleiding mountainbike en veldrijden’, dewelke ondertekend werd op 15.10.2015.
Enig artikel - gaat akkoord met de samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeente Gooik en Pajot Cycling Project (Sportassion vzw) ikv de jeugdopleiding en initiatieparcours mountainbike
Naar aanleiding van de bouw van de petanquehal op de site van het gemeentelijk sportcentrum Koornmolen, dient het huishoudelijk reglement en de tarieven aangepast te worden.
Huishoudelijk reglement
Tarieven
Enig artikel- De gemeenteraad keurt de aanpassingen aan het huishoudelijk reglement en tarieven van het gemeentelijk sportcentrum Koornmolen naar aanleiding van de bouw van de petanquehal goed.
De zitting wordt gesloten om 22u49.
VARIA
- Raadslid Kristoff Hemelinckx vraagt naar de stand van zaken rond de verhuis van de AMWD naar Oetingen waarop schepen Christa Dermez toelicht dat er een overleg is geweest met het academieteam, de communicatie goed loopt en er op korte termijn wordt samengezeten om de plannen te bekijken.
- Raadslid Jason Broodcoorens vraagt naar de stand van zaken rond de mogelijke fusie waarop de burgemeester meldt dat er wordt uitgekeken naar de resultaten van de bestuurskrachtmeting. Het finale advies zal eerder genuanceerd zijn met voor-en nadelen van verschillende pistes. Op de gemeenteraad van februari of maart zal er verder toelichting worden verschaft over het rapport.
De voorzitter sluit de zitting op 31/01/2023 om 22:49.
Namens Gemeenteraad,
Eric Van Snick
Algemeen directeur
Lieven Krikilion
Voorzitter