Terug
Gepubliceerd op 05/09/2024

Notulen  Gemeenteraad

di 25/06/2024 - 20:00 plattelandscentrum Paddenbroek
Aanwezig: Lieven Krikilion, Voorzitter
Gunther De Wilde, Burgemeester
Christa Dermez, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Schepenen
Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Linda De Schutter, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Patrick Week, Bruno François, Raadsleden
Eric Van Snick, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Jan Depester, Simon De Boeck, Kristoff Hemelinckx, Jason Broodcoorens, Geert De Slachmuylder, Raadsleden
Joris Samyn, Adjunct-algemeen directeur

De voorzitter opent de zitting op 25/06/2024 om 20:05.

  • Openbaar

    • Algemeen bestuur

      • Notulen van de gemeenteraad van 6 juni 2024

        Aanwezig: Lieven Krikilion, Voorzitter
        Gunther De Wilde, Burgemeester
        Christa Dermez, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Schepenen
        Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Linda De Schutter, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Patrick Week, Bruno François, Raadsleden
        Eric Van Snick, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Jan Depester, Simon De Boeck, Kristoff Hemelinckx, Jason Broodcoorens, Geert De Slachmuylder, Raadsleden
        Joris Samyn, Adjunct-algemeen directeur
        Aanleiding en doel

        De algemeen directeur legt de notulen voor van de vergadering van de gemeenteraad van 6 juni 2024.

        Juridische gronden

        Artikel 32 van het Decreet Lokaal Bestuur

        Advies medewerker/dienst

        Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de notulen, zoals voorgelegd door de algemeen directeur, goed te keuren.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Lieven Krikilion, Gunther De Wilde, Christa Dermez, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Linda De Schutter, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Patrick Week, Bruno François, Eric Van Snick
        Voorstanders: Lieven Krikilion, Gunther De Wilde, Christa Dermez, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Linda De Schutter, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Patrick Week, Bruno François
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Enig artikel.- De notulen van de gemeenteraad van 6 juni 2024 worden goedgekeurd.

      • Fusie - stand van zaken

        Aanwezig: Lieven Krikilion, Voorzitter
        Gunther De Wilde, Burgemeester
        Christa Dermez, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Schepenen
        Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Linda De Schutter, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Patrick Week, Bruno François, Raadsleden
        Eric Van Snick, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Jan Depester, Simon De Boeck, Kristoff Hemelinckx, Jason Broodcoorens, Geert De Slachmuylder, Raadsleden
        Joris Samyn, Adjunct-algemeen directeur
      • Aandelen PUBLI-T: uitkering van een interimdividend van PBE in natura d.m.v. een overdracht van schuldvordering en inbreng in het kapitaal van CREADIV in ruil voor nieuwe aandelen

        Aanwezig: Lieven Krikilion, Voorzitter
        Gunther De Wilde, Burgemeester
        Christa Dermez, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Schepenen
        Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Linda De Schutter, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Patrick Week, Bruno François, Raadsleden
        Eric Van Snick, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Jan Depester, Simon De Boeck, Kristoff Hemelinckx, Jason Broodcoorens, Geert De Slachmuylder, Raadsleden
        Joris Samyn, Adjunct-algemeen directeur
        Aanleiding en doel

        Om de groeiende instroom van hernieuwbare energie te kunnen opvangen, moet Elia de komende jaren in zijn Belgische en Duitse netwerken een ambitieus investeringsprogramma uitrollen voor de uitbreiding van hoogspanningslijnen en de ontwikkeling van aansluitingen op zee. De Belgische verankering in Elia wordt verzekerd door Publi-T.

        Het aandeel van de Vlaamse gemeenten in PUBLI-T (60%) zit momenteel verspreid over de Vlaamse distributienetbeheerders (DNB’s), de Vlaamse Energieholding (“VEH”) en enkele Vlaamse gemeenten. Het is de bedoeling om de gemeentelijke belangen te verankeren in 2 “concentratoren”, die het belang op lange termijn kunnen verzekeren in functie van de toekomstige kapitaalbehoeftes van Elia. VEH functioneert al als concentrator voor de belangen in Fluxys via Publigas (14,31%) en wil een gelijkaardige verantwoordelijkheid opnemen binnen Publi-T.

        VEH bv, met zetel te Noordlaan 9, 8820 Torhout, ingeschreven bij de Kruispuntbank van Ondernemingen onder het nummer 0448.632.324 (RPR Gent, afdeling Oostende) fungeert als holding in het Vlaamse energielandschap. Op heden is VEH eigenaar van 79.700 van de in totaal 446.766 aandelen van soort B2 (“B2 Aandelen”) uitgegeven door PUBLI-T, een coöperatieve vennootschap met zetel te Galerie Ravenstein 4 bus 2, 1000 Brussel, ingeschreven bij de Kruispuntbank van Ondernemingen onder het nummer 0475.048.986 (RPR Brussel, Nederlandstalige afdeling). De gemeenten hebben reeds een belang in VEH via hun respectievelijke regionale holding (NUHMA AC, EFIN of CREADIV).

        PBE wenst in het kader van deze operatie zijn aandelen Publi-T (35.938 B2 aandelen) te verkopen aan VEH. Een deel van de aandelen (12.485 aandelen) wordt rechtstreeks verkocht aan VEH (tegen 18.190.343,94 euro cash) en het saldo (23.453 aandelen) wordt verkocht via de regionale holding CREADIV. CREADIV zal de verkregen aandelen vervolgens inbrengen in VEH tegen nieuwe aandelen.[1] Deze inbreng in natura verloopt als volgt:

        (i)     Provinciale Brabantse Energiemaatschappij, een opdrachthoudende vereniging met zetel te Diestsesteenweg 126, 3210 Lubbeek, België, ingeschreven in de Kruispuntbank van Ondernemingen onder het nummer 0203.563.111 (rechtspersonenregister Leuven) (“PBE”), voornemens om 23.453 B2 Aandelen te verkopen aan CREADIV, een naamloze vennootschap met zetel te Diestsesteenweg 126, 3210 Lubbeek, België, ingeschreven in de Kruispuntbank van Ondernemingen onder het nummer 0472.812.840 (rechtspersonenregister Leuven) (“CREADIV”), waarbij de koopprijs zal blijven openstaan tussen de partijen en een schuldvordering zal vormen van PBE ten opzichte van CREADIV (“Schuldvordering PBE”);

        (ii)   Volgend op de verwezenlijking van de verkoop, is PBE voornemens om de Schuldvordering PBE uit te keren aan de deelnemende gemeenten, waarbij aan elk van deze deelnemende gemeenten een deel van de betreffende schuldvordering uitgekeerd zal worden overeenkomstig het aantal winstbewijzen van elke gemeente (de “Dividenduitkering”).

        (iii) Volgend op de Dividenduitkering zijn de deelnemende gemeenten van PBE voornemens om over te gaan tot de inbreng in natura van hun respectievelijk deel van de Schuldvordering PBE in het vermogen van CREADIV in ruil voor nieuwe aandelen uitgegeven door CREADIV.

        Deze transactie werd toegelicht aan de gemeenteraadsleden via de infosessies van PBE, voorafgaand aan de organisatie van de Algemene Vergadering op 25 juni 2024 waarop de verkoop van de aandelen Publi-T wordt goedgekeurd.

        Aan de gemeenteraad worden de volgende punten ter goedkeuring voorgelegd:

        (i)     Akkoord met ontvangst van de voorgenomen uitkering van een interimdividend van PBE in natura, door middel van de overdracht van een schuldvordering van PBE op CREADIV;

        (ii)   Goedkeuring van de verbintenis om bij ontvangst van de dividenduitkering van PBE, de uitgekeerde schuldvordering in natura in te brengen in het kapitaal van CREADIV;

        (iii) Goedkeuring agenda Buitengewone Algemene Vergadering.

        Financiële gevolgen

        De gemeente zal het voorschotdividend Publi-T tot en met boekjaar 2024 ontvangen via PBE. Vanaf boekjaar 2025 zal de gemeente het volledige dividend Publi-T ontvangen via CREADIV. CREADIV zal m.b.t. het dividend Publi-T een gelijkaardig dividendbeleid voeren als PBE zodat deze transactie geen wijziging inhoudt op het dividend die de gemeente heeft ingeschreven in het meerjarenplan 2020-2025.

        De uitkering in natura van PBE bedraagt 34.171.021 euro. Overeenkomstig het aantal winstbewijzen van de gemeente bedraagt het vooropgestelde interimdividend dat de gemeente Gooik zal ontvangen 1.523.231,18 euro.

        Rekening houdende met de inbreng in natura van de Schuldvordering PBE (34.171.021 euro) zal CREADIV 138.344 nieuwe aandelen uitgeven. De nieuwe aandelen zullen recht geven op deelname in de winst van het boekjaar dat een aanvang nam op 1 januari 2024 en afgesloten zal worden op 31 december 2024. De uitgifteprijs bedraagt afgerond 247 euro. Bijgevolg zal gemeente Gooik  6.167 nieuwe aandelen ontvangen zonder nominale waarde.



        [1] De DNB’s Fluvius Limburg en Fluvius West verkopen eveneens hun B2 Aandelen aan VEH onder dezelfde voorwaarden.

        Juridische gronden

        (i)     De Wet van 21 december 1994 houdende sociale en diverse bepalingen, artikel 180;

        (ii)   Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41, §2, 4° en artikel 386;

        Publieke stemming
        Aanwezig: Lieven Krikilion, Gunther De Wilde, Christa Dermez, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Linda De Schutter, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Patrick Week, Bruno François, Eric Van Snick
        Voorstanders: Lieven Krikilion, Gunther De Wilde, Christa Dermez, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Linda De Schutter, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Patrick Week, Bruno François
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1.- De gemeenteraad verleent z’n akkoord met de ontvangst van de voorgenomen uitkering van een interimdividend van PBE in natura ten belope van 1.523.231,18 euro, door middel van de overdracht van een schuldvordering van PBE op CREADIV.

        Artikel 2.- De gemeenteraad verleent z’n goedkeuring om bij ontvangst van het interimdividend van PBE:

         (i)     het deel van de Schuldvordering PBE dat uitgekeerd werd aan de gemeente, wetende een schuldvordering van 1.523.231,18 euro ten opzichte van CREADIV (de “Schuldvordering Gemeente”), integraal in natura in te brengen in het kapitaal van CREADIV in ruil voor  6.167  nieuwe aandelen uitgegeven door CREADIV;

         (ii)   met betrekking tot de Schuldvordering Gemeente geen enkele verrichting anders dan de inbreng vermeld onder punt (i) uit te voeren.

        Artikel 3.-De gemeenteraad verleent z’n goedkeuring aan de volgende punten van de Buitengewone Algemene Vergadering m.b.t. inbreng in natura:

        (i)     Kennisname van de verslagen:

        1. Het bijzonder verslag van de raad van bestuur van 14 mei 2024 opgesteld overeenkomstig artikel 7:179, § 1, eerste lid juncto artikel 7:197, § 1, eerste lid van het wetboek van vennootschappen en verenigingen (hierna WVV) aangaande de inbreng in natura met uitgifte van aandelen vermeld onder agendapunt 1.
        2. Het verslag van de commissaris van de Vennootschap opgesteld overeenkomstig artikel 7:179, § 1, tweede lid juncto artikel 7:197, § 1, tweede lid WVV aangaande de inbreng in natura met uitgifte van aandelen vermeld onder agendapunt 1.

        (ii)   Inbreng in natura met uitgifte van aandelen

        1. Verhoging van het kapitaal van de Vennootschap door een bijkomende inbreng in natura van schuldvorderingen, welke wordt gewaardeerd op vierendertig miljoen honderdeenenzeventigduizend  eenentwintig euro en (€ 34.171.021), tegen vergoeding van honderdachtendertigduizend driehonderdvierenveertig  (138.344) nieuwe aandelen, zonder nominale waarde, met dezelfde rechten als de thans bestaande aandelen en deelnemend in de winst vanaf de aanvang van het lopende boekjaar;
        2. Inschrijving op de nieuw uit te geven aandelen en volstorting van de nieuwe aandelen.
        3. Vaststelling van de verwezenlijking van de inbreng in natura en van de uitgifte van nieuwe aandelen.

        (iii) Aanpassing van de statuten overeenkomstig de te nemen resoluties.

        Machtiging aan de bestuurders tot uitvoering van de genomen beslissingen en opdracht aan ondergetekende notaris om de coördinatie van de statuten op te maken en neer te leggen.

        (iv)  Bijzondere volmacht.

        De gemeenteraad stelt dhr. Stefan Himpens, secretaris van de Buitengewone Algemene Vergadering aan als haar bijzondere gemachtigde om afzonderlijk op te treden en met recht tot indeplaatsstelling. De gemeenteraad draagt de aangeduide bijzonder gemachtigde op om zijn stemgedrag tijdens de Buitengewone Algemene Vergadering van CREADIV op 16 september 2024 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden en waarbij de agendapunten niet wijzigen) af te stemmen op deze beslissing van de gemeenteraad.

      • Reglement toekenning van eretitels aan schepenen en raadsleden.

        Aanwezig: Lieven Krikilion, Voorzitter
        Gunther De Wilde, Burgemeester
        Christa Dermez, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Schepenen
        Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Linda De Schutter, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Patrick Week, Bruno François, Raadsleden
        Eric Van Snick, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Jan Depester, Simon De Boeck, Kristoff Hemelinckx, Jason Broodcoorens, Geert De Slachmuylder, Raadsleden
        Joris Samyn, Adjunct-algemeen directeur
        Aanleiding en doel

        Bij besluit van de gemeenteraad van 26 februari 2013 werd het reglement inzake de toekenning van eretitels goedgekeurd.

        Naar aanleiding van de fusie op 1 januari 2025 tussen de gemeenten Galmaarden, Gooik en Herne is het raadzaam om een gemeenschappelijk reglement inzake de toekenning van eretitels aan schepenen en gemeenteraadsleden goed te keuren.

        Juridische gronden

        Het DLB inzonderheid artikel 17 § 4 dat bepaalt dat de gemeenteraad de eretitels kan toekennen aan de gemeenteraadsleden onder de voorwaarden die hij bepaalt.

        Het DLB inzonderheid artikel 148 dat bepaalt dat de gemeenteraad de eretitels van de schepenen kan toekennen onder de voorwaarden die hij bepaalt.

        Verwijzingen

        Het reglement toekenning eretitels aan schepenen en gemeenteraadsleden.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Lieven Krikilion, Gunther De Wilde, Christa Dermez, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Linda De Schutter, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Patrick Week, Bruno François, Eric Van Snick
        Voorstanders: Lieven Krikilion, Gunther De Wilde, Christa Dermez, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Linda De Schutter, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Patrick Week, Bruno François
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1.- Het reglement inzake de toekenning van eretitels, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 26 februari 2013 wordt ingetrokken.

        Artikel 2.- Het bij onderhavig besluit gevoegd reglement "Toekenning eretitels aan schepenen en gemeenteraadsleden" goed te keuren.

        Artikel 3.- Het in artikel 2 vermelde reglement treedt in werking op 26 juni 2024.

        Artikel 4.- Dit reglement wordt bekendgemaakt via de gemeentelijke website.

         

      • Kwaliteit en beleid

        • Organisatiebeheersing - jaarrapport 2023 - kennisname

          Aanwezig: Lieven Krikilion, Voorzitter
          Gunther De Wilde, Burgemeester
          Christa Dermez, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Schepenen
          Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Linda De Schutter, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Patrick Week, Bruno François, Raadsleden
          Eric Van Snick, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Jan Depester, Simon De Boeck, Kristoff Hemelinckx, Jason Broodcoorens, Geert De Slachmuylder, Raadsleden
          Joris Samyn, Adjunct-algemeen directeur
          Aanleiding en doel

          De algemeen directeur rapporteert jaarlijks aan het college van burgemeester en schepenen, de gemeenteraad, de raad voor maatschappelijk welzijn en het vast bureau over de organisatiebeheersing. Die rapportering gebeurt jaarlijks uiterlijk voor 30 juni van het daaropvolgende jaar.

          Het wettelijke organisatiebeheersingssysteem maakt deel uit van het kwaliteitsbeleid en heeft als doelstelling enerzijds de kwaliteit van de werking en dienstverlening, anderzijds de organisatiedoelstellingen op te volgen.

          1. Kwaliteit van de werking en dienstverlening: Voldoen we aan alle verplichtende regelgeving? Gaan we correct, nauwkeurig, volledig en tijdig om met de informatie? Zetten we steeds de juiste middelen in? Gaan we integer om met onze financiële middelen?
          2. Organisatiedoelstellingen: Bereiken we onze doelstellingen? Voeren we alles effectief uit? Volgen we alles op? Als dusdanig vertoont het interne controlesysteem linken met de beheers- en beleidscyclus. 

          Organisatiebeheersing is iets waar iedere organisatie, al dan niet bewust, dagelijks mee bezig is. In het decreet lokaal bestuur wordt organisatiebeheersing gedefinieerd als het geheel van maatregelen en procedures die ontworpen zijn om een redelijke zekerheid te bieden over:

          1. Het bereiken van de doelstellingen;
          2. Het naleven van wetgeving en procedures;
          3. De beschikbaarheid van betrouwbare financiële en beheersinformatie;
          4. Het efficiënt en economisch gebruik van middelen;
          5. De bescherming van activa;
          6. Het voorkomen van fraude.

          Organisatiebeheersing gaat niet over het controleren/inspecteren van een organisatie, maar over het beheersen ervan. Beheersen wil zeggen: In de hand hebben en er de nodige sturing aan geven. Organisatiebeheersing situeert zich op het algemene niveau van de organisatie, op dienstniveau en op procesniveau.

          Het organisatiebeheersingssysteem wordt vastgelegd in het algemeen kader interne controle. Dit algemeen kader beschrijft enerzijds de methodiek, gebaseerd op de PDCA-cyclus en het COSO-model, en anderzijds hoe het in praktijk wordt gebracht. Het eerste centraal element in de dagelijkse praktijk is ons organisatiehandboek, dat een bundeling is van de belangrijkste organisatiedocumenten en –processen. Het tweede centrale element is de periodieke zelfevaluatie die uitmondt in projecten ter verbetering van organisatiebeheersing.

          In dit jaarrapport met referentie '20240625 (jaarrapport 2023 OB - rapporteringsmoment juni 2024)' (zie bijlage) schetsen we waar gemeente en OCMW in 2023 rond gewerkt hebben en waar ze het komende jaar rond willen werken.

          Juridische gronden

          Decreet lokaal bestuur, hoofdstuk 5 afdeling 1.

          Kader organisatiebeheersing, goedgekeurd op de OCMW-raad van 11 mei 2017 en de gemeenteraad van 30 mei 2017.

          Besluit

          Enig artikel.- De gemeenteraad neemt kennis van de jaarlijkse rapportering organisatiebeheersing door de algemeen directeur zoals voorgesteld in het rapport met referentie '20240625 (jaarrapport 2023 OB - rapporteringsmoment juni 2024)'.

    • Financiele aangelegenheden

      • Financiën

        • AGB Gooik - Fiscale (NBB) jaarrekening 2023 - goedkeuring.

          Aanwezig: Lieven Krikilion, Voorzitter
          Gunther De Wilde, Burgemeester
          Christa Dermez, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Schepenen
          Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Linda De Schutter, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Patrick Week, Bruno François, Raadsleden
          Eric Van Snick, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Jan Depester, Simon De Boeck, Kristoff Hemelinckx, Jason Broodcoorens, Geert De Slachmuylder, Raadsleden
          Joris Samyn, Adjunct-algemeen directeur
          Aanleiding en doel

          Bij beslissing van 11 juni 2024 heeft de raad van bestuur van het AGB Gooik de fiscale (NBB) jaarrekening 2023 vastgesteld.

          Het balanstotaal bedraagt 2.258.164,26 euro.

          De winst over boekjaar 2023 bedraagt 13.546,69 euro.

          Voorstel om een deel toe te voegen aan de wettelijke reserve (377,33 euro) en een deel uit te keren als dividend aan de gemeente (13.169,36 euro).

          Juridische gronden

          De gecoördineerde statuten van het AGB Gooik.

          De beheersovereenkomst gesloten tussen de gemeente Gooik en het AGB Gooik.

          Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, in het bijzonder artikel 243.

          Het wetboek van vennootschappen en verenigingen van 23 maart 2019, in het bijzonder artikel 3:1 (oud artikel 92 van het Wetboek van Vennootschappen van 7 mei 1999).

          Publieke stemming
          Aanwezig: Lieven Krikilion, Gunther De Wilde, Christa Dermez, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Linda De Schutter, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Patrick Week, Bruno François, Eric Van Snick
          Voorstanders: Lieven Krikilion, Gunther De Wilde, Christa Dermez, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Linda De Schutter, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Patrick Week, Bruno François
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Enig artikel.- De gemeenteraad keurt de bijgevoegde fiscale (NBB) jaarrekening 2023 van het AGB Gooik, alsook het bijhorend verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 01/01/2023 tot 31/12/2023, goed

          Het balanstotaal bedraagt 2.258.164,26 euro.

          De winst over boekjaar 2023 bedraagt 13.546,69 euro.

          Een deel wordt toegevoegd aan de wettelijke reserve (377,33 euro) en een deel wordt uitgekeerd als dividend aan de gemeente (13.169,36 euro).

        • AGB Gooik - BBC-jaarrekening 2023 - advies

          Aanwezig: Lieven Krikilion, Voorzitter
          Gunther De Wilde, Burgemeester
          Christa Dermez, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Schepenen
          Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Linda De Schutter, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Patrick Week, Bruno François, Raadsleden
          Eric Van Snick, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Jan Depester, Simon De Boeck, Kristoff Hemelinckx, Jason Broodcoorens, Geert De Slachmuylder, Raadsleden
          Joris Samyn, Adjunct-algemeen directeur
          Aanleiding en doel

          Bij beslissing van 11 juni 2024 heeft de raad van bestuur van het AGB Gooik de BBC jaarrekening 2023 vastgesteld.

          Het balanstotaal bedraagt 2.258.164,26 euro.

          Het overschot van boekjaar 2022 bedraagt 13.546,69 euro, waarvan een over te dragen overschot van 377,33 euro.

          Juridische gronden

          De gecoördineerde statuten van het AGB Gooik.

          De beheersovereenkomst gesloten tussen de gemeente Gooik en het AGB Gooik.

          Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen (BVR BBC).

          Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, in het bijzonder artikel 243.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Lieven Krikilion, Gunther De Wilde, Christa Dermez, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Linda De Schutter, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Patrick Week, Bruno François, Eric Van Snick
          Voorstanders: Lieven Krikilion, Gunther De Wilde, Christa Dermez, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Linda De Schutter, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Patrick Week, Bruno François
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Enig artikel.- De gemeenteraad verleent gunstig advies m.b.t. de bijgevoegde BBC jaarrekening 2023 van het AGB Gooik

          Het balanstotaal bedraagt 2.258.164,26 euro.

          Het overschot van boekjaar 2023 bedraagt 13.546,69 euro, waarvan een over te dragen overschot van 377,33 euro.

        • Jaarrekening 2023: vaststelling van het deel van de gemeente en goedkeuring van het deel van het OCMW.

          Aanwezig: Lieven Krikilion, Voorzitter
          Gunther De Wilde, Burgemeester
          Christa Dermez, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Schepenen
          Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Linda De Schutter, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Patrick Week, Bruno François, Raadsleden
          Eric Van Snick, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Jan Depester, Simon De Boeck, Kristoff Hemelinckx, Jason Broodcoorens, Geert De Slachmuylder, Raadsleden
          Joris Samyn, Adjunct-algemeen directeur
          Aanleiding en doel

          Vanaf het boekjaar 2020 is de jaarrekening, net als de andere beleidsrapporten, een geïntegreerd beleidsrapport voor gemeente en OCMW samen.

          De jaarrekening 2023 dient te worden vastgesteld voor 30 juni 2024.

          De jaarrekening bestaat uit een beleidsevaluatie, een financiële nota en een toelichting.

          Juridische gronden

          Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder artikels 260, 261 en 262.

          Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen (BVR BBC).

          Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen (MB BBC).

          Advies medewerker/dienst

          Aan de Gemeenteraad wordt gevraagd om zijn deel van de jaarrekening 2023 vast te stellen en het deel van het OCMW goed te keuren.

          Het managementteam heeft in de vergadering van 29/05/2024 een positief advies uitgebracht aangaande het voorontwerp van de jaarrekening 2023.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Lieven Krikilion, Gunther De Wilde, Christa Dermez, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Linda De Schutter, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Patrick Week, Bruno François, Eric Van Snick
          Voorstanders: Lieven Krikilion, Gunther De Wilde, Christa Dermez, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Linda De Schutter, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Patrick Week
          Onthouders: Philippe De Cock, Bruno François
          Resultaat: Met 12 stemmen voor, 2 onthoudingen
          Besluit

          Artikel 1: De Gemeenteraad stelt zijn deel van de jaarrekening 2023 vast. Deze jaarrekening bestaat uit een beleidsevaluatie, een financiële nota en een toelichting. Deze stukken maken integraal deel uit van huidig besluit.

          Artikel 2: De Gemeenteraad keurt het deel, dat de Raad Voor Maatschappelijk Welzijn heeft vastgesteld in zijn vergadering van 25/06/2024, van de jaarrekening 2023 goed.

          Artikel 3: De gegevens over dit beleidsrapport worden door de gemeente in digitale vorm aan de Vlaamse Regering bezorgd (cfr. o.a. art. 250 van het decreet over het lokaal bestuur).

      • Belastingsreglementen

        • Aanpassing reglement belasting op verspreiding niet geadresseerd drukwerk en gelijkgestelde producten 2021-2025.

          Aanwezig: Lieven Krikilion, Voorzitter
          Gunther De Wilde, Burgemeester
          Christa Dermez, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Schepenen
          Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Linda De Schutter, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Patrick Week, Bruno François, Raadsleden
          Eric Van Snick, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Jan Depester, Simon De Boeck, Kristoff Hemelinckx, Jason Broodcoorens, Geert De Slachmuylder, Raadsleden
          Joris Samyn, Adjunct-algemeen directeur
          Aanleiding en doel

          In zitting van 22 december 2020 heeft de gemeenteraad het reglement belasting op verspreiding niet geadresseerd drukwerk en gelijkgestelde producten 2021-2025 goedgekeurd. Dit reglement werd op 25 mei 2021 een eerste keer aangepast.

          De Vlaamse Regering heeft onlangs wijzigingen doorgevoerd in het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen. Deze wijzigingen zijn in werking getreden op 10 juni 2024.

          Voorliggende goed te keuren wijzigingen aan het belastingreglement zijn om het in overeenstemming te brengen met het recent gewijzigde proceduredecreet van 30 mei 2008.

          Omwille van praktische overwegingen en met oog op de rechtszekerheid is aangewezen om te bepalen dat huidige wijzigingen in werking zullen treden vanaf 1 juli 2024.

          Juridische gronden

          De grondwet, in het bijzonder artikel 170 § 4.

          Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en haar latere wijzigingen, in het bijzonder de artikelen 41, tweede lid, 14°, 285-287 en 330.

          Het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen en haar latere wijzigingen.

          De omzendbrief KB/ABB 2019/2 betreffende de gemeentefiscaliteit van 15 februari 2019.

          Het wetboek van de minnelijke en gedwongen invordering van fiscale en niet-fiscale schuldvorderingen van 13 april 2019, zoals later gewijzigd.

          De beslissing van de gemeenteraad van 22 december 2020 houdende goedkeuring van het reglement belasting op verspreiding niet geadresseerd drukwerk en gelijkgestelde producten 2021-2025.

          De beslissing van de gemeenteraad van 25 mei 2021 houdende een eerste aanpassing van voormeld belastingreglement.

          Financieel advies en visum

          De opbrengst van deze belasting is voorzien in het meerjarenplan 2020-2025 onder jaarbudgetrekening GBB/0020-00/7342400 en is noodzakelijk voor het behoud van een gezonde financiële toestand van de gemeente.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Lieven Krikilion, Gunther De Wilde, Christa Dermez, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Linda De Schutter, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Patrick Week, Bruno François, Eric Van Snick
          Voorstanders: Lieven Krikilion, Gunther De Wilde, Christa Dermez, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Linda De Schutter, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Patrick Week, Bruno François
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Artikel 1.- Artikel 6 van het reglement belasting op verspreiding niet geadresseerd drukwerk en gelijkgestelde producten 2021-2025 wordt als volgt gewijzigd:

          "De belastingplichtige moet ten laatste op de volgende data aangifte doen bij het gemeentebestuur:
          • uiterlijk op 10 april van het aanslagjaar m.b.t. de verspreidingen tijdens het eerste kwartaal van het aanslagjaar,
          • uiterlijk op 10 juli van het aanslagjaar m.b.t. de verspreidingen tijdens het tweede kwartaal van het aanslagjaar,
          • uiterlijk op 10 oktober van het aanslagjaar m.b.t. de verspreidingen tijdens het derde kwartaal van het aanslagjaar
          • uiterlijk op 10 januari van het jaar volgend op het aanslagjaar m.b.t. de verspreidingen tijdens het vierde kwartaal van het aanslagjaar.
          Deze aangifte bevat alle noodzakelijke inlichtingen voor het vestigen van een aanslag en desgevallend een specimen van het verspreide drukwerk of het gelijkgesteld product.
          Een belastingplichtige die niet spontaan een aangifteformulier heeft gekregen, kan dit op eenvoudig verzoek bekomen bij het gemeentebestuur of downloaden van de gemeentelijke website. Valt de uiterste indieningsdatum op een zaterdag, een zondag of een wettelijke feestdag, dan wordt de vervaldag verplaatst naar de eerstvolgende werkdag.
          De aangifte kan via elektronische weg worden ingediend, meer bepaald per e-mail naar belastingen@gooik.be. In dat geval geldt de datum van de elektronische verzending als datum van indiening van de aangifte."

          Artikel 2.- Artikel 7 van het reglement belasting op verspreiding niet geadresseerd drukwerk en gelijkgestelde producten 2021-2025 wordt als volgt gewijzigd:

          "Als er geen, geen juiste of geen volledige aangifte is gedaan op de aangiftedatum vermeld in artikel 6, kan de belasting ambtshalve gevestigd worden overeenkomstig artikel 7 van het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen en haar latere wijzigingen.
          De ambtshalve gevestigde belasting wordt verhoogd met een bedrag gelijk aan de verschuldigde belasting. Het bedrag van deze verhoging wordt mede ingekohierd"

          Artikel 3.- Artikel 10 van het reglement belasting op verspreiding niet geadresseerd drukwerk en gelijkgestelde producten 2021-2025 wordt als volgt gewijzigd:

          "De belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger kan tegen een aanslag en/of een belastingverhoging een bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en schepenen overeenkomstig artikel 9 van het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen en haar latere wijzigingen.
          Bezwaarschriften kunnen via elektronische weg worden ingediend, meer bepaald per e-mail naar belastingen@gooik.be. De indiening van het bezwaarschrift via elektronische weg geldt als uitdrukkelijke instemming van de belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger om berichten binnen de bezwaarprocedure via die elektronische weg uit te wisselen. Als het bezwaarschrift verzonden wordt via elektronische weg, geldt de datum van de elektronische verzending als datum van indiening van het bezwaar."

          Artikel 4. De wijzigingen treden in werking vanaf 1 juli 2024.

          Artikel 5. De gecoördineerde versie van het reglement belasting op verspreiding niet geadresseerd drukwerk en gelijkgestelde producten 2021-2025 wordt goedgekeurd.

          Artikel 6.- Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van deze beslissing.

          Artikel 7.- Dit reglement wordt, bij toepassing van artikel 285 e.v. van het Decreet Lokaal Bestuur, bekendgemaakt op de gemeentelijke website, met vermelding van zowel de datum waarop het werd aangenomen als de datum waarop het op de gemeentelijke website bekendgemaakt wordt.

    • Ondersteuning en burger

      • Personeel

        • Rechtspositieregeling voor het personeel - aanpassing.

          Aanwezig: Lieven Krikilion, Voorzitter
          Gunther De Wilde, Burgemeester
          Christa Dermez, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Schepenen
          Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Linda De Schutter, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Patrick Week, Bruno François, Raadsleden
          Eric Van Snick, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Jan Depester, Simon De Boeck, Kristoff Hemelinckx, Jason Broodcoorens, Geert De Slachmuylder, Raadsleden
          Joris Samyn, Adjunct-algemeen directeur
          Aanleiding en doel

          In de rechtspositieregelingen voor het personeel van de diverse lokale overheden komen de volgende elementen aan bod:

          • de selectie van het personeel
          • de loopbaan, inclusief de evaluatie, vorming en opleiding, het ontslag
          • alle bepalingen in verband met het salaris
          • de vergoedingen en toelagen
          • de verloven en afwezigheden, inclusief de administratieve toestanden van het personeel

          Volgende artikels van de rechtspositieregeling voor het personeel gemeente en OCMW Gooik dienen te worden gewijzigd:

          - artikel 235: aanpassing naar de Europese wetgeving

          - artikel 240: aanpassing van Hoofdstuk V (opvangverlof, pleegzorgverlof en pleegouderverlof) aangepast aan het nieuwe BVR RPR.

          Het model tot aanpassing van de rechtspositieregeling van het gemeentebestuur, opgesteld door Jurplus met referentie goog-rpr-20240614-o (rechtspositieregeling), wordt als bijlage bij dit besluit gevoegd.

          Juridische gronden
          • Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 286.
          • Het besluit van de Vlaamse Regering van 7 december 2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en  het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel.
          • Het gemeenteraadsbesluit dd. 30 december 2008 houdende de goedkeuring van de rechtspositieregeling van het gemeentepersoneel, van toepassing vanaf 1 januari 2009 en latere wijzigingen.
          Publieke stemming
          Aanwezig: Lieven Krikilion, Gunther De Wilde, Christa Dermez, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Linda De Schutter, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Patrick Week, Bruno François, Eric Van Snick
          Voorstanders: Lieven Krikilion, Gunther De Wilde, Christa Dermez, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Linda De Schutter, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Patrick Week, Bruno François
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Artikel 1. De aanpassing van de rechtspositieregeling zoals beschreven in het voorstel opgesteld door Jurplus met referentie goog-rpr-20240614-o en gevoegd als bijlage bij dit besluit wordt goedgekeurd.

          Artikel 2. De personeelsleden worden via de nieuwsbrief op de hoogte gebracht van de aanpassing van de rechtspositieregeling. De actuele versie van de rechtspositieregeling wordt elektronisch ter beschikking gesteld van het personeel via het intranet (GoNet).

          Artikel 3. Deze beslissing en het reglement conform het decreet Lokaal Bestuur te publiceren op de website van de gemeente.

    • Wonen en omgeving

      • Hemelwater- & droogteplan Gooik

        Aanwezig: Lieven Krikilion, Voorzitter
        Gunther De Wilde, Burgemeester
        Christa Dermez, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Schepenen
        Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Linda De Schutter, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Patrick Week, Bruno François, Raadsleden
        Eric Van Snick, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Jan Depester, Simon De Boeck, Kristoff Hemelinckx, Jason Broodcoorens, Geert De Slachmuylder, Raadsleden
        Joris Samyn, Adjunct-algemeen directeur
        Aanleiding en doel

        Klimaatverandering wordt meer en meer een realiteit en de gevolgen worden elke dag zichtbaarder. Het is dan ook belangrijk om ons hiertegen te wapenen. Eén van de aspecten van de klimaatverandering is de wijziging van de hoeveelheid neerslag.

        In Vlaanderen zal enerzijds per jaar minder neerslag vallen, maar anderzijds zullen de buien intenser zijn. Dit betekent dat het globaal gezien droger zal worden, maar dat de wateroverlast groter zal zijn wanneer het regent. Dat hebben we afgelopen zomer al mogen merken. Beide effecten zijn problematisch en vragen om doortastende maatregelen.

        Daarom hebben Fluvius en het lokaal bestuur samen met alle betrokken overheden een hemelwaterplan opgesteld waarin zowel algemene als specifieke maatregelen zijn opgenomen die Gooik zal nemen. Dit plan voldoet ook aan de voorwaarden die gesteld worden in de Blue Deal' van de Vlaamse minister van Omgeving. Wil een gemeente vanaf 2024 nog kans maken op watergerelateerde subsidies, dan is het een voorwaarde om dergelijk plan te hebben.

         

        Juridische gronden

        Het decreet over het lokaal bestuur, artikel 40, 41, 285-288, 330-334

        Decreet integraal waterbeleid.

        Kaderrichtlijn Water.

        Overstromingsrichtlijn.

        Financieel advies en visum

        Voor de uitvoering van de acties en de werken worden budgetten voorzien per uitvoeringspost.

        Advies medewerker/dienst

        De milieuadviesraad: geen advies ontvangen

        De GECORO: geen advies ontvangen

        De landbouwraad: advies ontvangen op 4 juni 2024

        Het advies van de landbouwraad werd besproken met de projectleider en verwerkt in het plan.

        Amendementen

        Om Gooik structureel te wapenen tegen het veranderende klimaat heeft het lokaal bestuur samen met rioleringsnetbeheerder Fluvius en een aantal andere betrokken partners een hemelwateren droogteplan opgesteld.

        Het hemelwater- en droogteplan Gooik geeft een visie over hoe er binnen de gemeente Galmaarden op lange termijn zal omgegaan worden met hemelwater. Binnen dit plan wordt een integrale ruimtelijke visie uitgewerkt om de economische, maatschappelijke en ecologische gevolgen van wateroverlast te beperken en het grondgebied robuust te maken voor de gevolgen van de klimaatsverandering.

        Dat bestaat uit 3 grote delen:

        -   Startnota: Deze omvat een analyse van de bestaande toestand en de planologische en juridische context en geeft een overzicht van de knelpunten en de opportuniteiten van het gebied. Hier staat niet louter het verzamelen van gegevens centraal, het is vooral de bespreking en de interpretatie van deze gegevens in functie van het (hemel)watersysteem dat van belang is om zo inzicht te verwerven in de mogelijkheden en knelpunten voor het hemelwater.

        - Visie: Na de startnota en bijhorende kansen- en knelpuntenanalyse gaat deze nota verder in op de gewenste en gebiedsgerichte visie voor de gemeente Gooik. Dit luik is vorm gegeven op basis van verschillende visievormingssessies waarbij stakeholders over de sectoren heen samen de knelpunten en bijhorende oplossingen voor een specifiek thema of een specifiek gebied besproken hebben. De algemene visie voor de gemeente bouwt verder op de algemene principe van duurzaam waterbeheer.

        - Actielijst: De gemeente wordt ingedeeld in deelzones waarbinnen de algemene visie wordt uitgewerkt, met als rode draad 'het creëren van ruimte voor water' en het algemeen verbeteren van de lokale en bovenlokale waterhuishouding.

        Het gaat hier niet alleen over het ontwerp van wegen en de aanleg van gescheiden of geperforeerde rioleringen, maar ook over de ontharding van pleinen en straten, het sensibiliseren van inwoners, ruimtelijke ordening, handhaving (correct aansluiten van afvalwater en afkoppelen van regenwater) en herinrichting van groenzones. Daarbij houden we telkens vast aan hetzelfde principe: we moeten het probleem bij de bron aanpakken en ervoor zorgen dat regenwater zoveel mogelijk in de bodem kan infiltreren daar waar het neervalt. Want water dat afstroomt naar rioleringen en beken, kan bij hevige regenval voor wateroverlast zorgen. En als regenwater niet in de bodem kan doordringen, zakt ook het grondwaterpeil en dat is dan weer erg nadelig voor plant, dier en mens, zeker in droge(re) periodes.

        Oplossingen voor die droogte zijn in de meeste gevallen win-win's met het beheersen van hemelwater waardoor deze onderdelen niet los van elkaar kunnen bekeken worden maar in een geïntegreerd systeem.

        De ontwerper, mevrouw Katrin Boden, heeft het rapport hemelwater- en droogteplan voor de gemeente Gooik overgemaakt op 26 maart 2024.

        Het rapport werd doorgestuurd naar de partners door de projectleider en wordt voorgesteld aan de gemeentelijke adviesraden en het gemeentebestuur op de infovergadering van 27 mei.

        De volgende gemeentelijke adviesraden werden aangeschreven:

        - Gemeentelijke landbouwraad

        - Gemeentelijke milieuadviesraad

        - GECORO

        Publieke stemming
        Aanwezig: Lieven Krikilion, Gunther De Wilde, Christa Dermez, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Linda De Schutter, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Patrick Week, Bruno François, Eric Van Snick
        Voorstanders: Lieven Krikilion, Gunther De Wilde, Christa Dermez, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Linda De Schutter, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Patrick Week, Bruno François
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Enig artikel: Het rapport hemelwater- en droogteplan, de bijhorende kaarten en prioriteitenlijst voor Gooik, opgesteld door projectleider Katrin Bodin in opdracht van Fluvius, wordt goedgekeurd.

      • Leefmilieu

        • Afvalinzamelingen in de gemeenten Galmaarden, Gooik en Herne met ingang van 1 januari 2025.

          Aanwezig: Lieven Krikilion, Voorzitter
          Gunther De Wilde, Burgemeester
          Christa Dermez, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Schepenen
          Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Linda De Schutter, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Patrick Week, Bruno François, Raadsleden
          Eric Van Snick, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Jan Depester, Simon De Boeck, Kristoff Hemelinckx, Jason Broodcoorens, Geert De Slachmuylder, Raadsleden
          Joris Samyn, Adjunct-algemeen directeur
          Aanleiding en doel

          De gemeenteraden van Galmaarden, Gooik en Herne keurden op 21 december 2023 de definitieve beslissing tot een vrijwillige samenvoeging van de gemeenten Galmaarden, Gooik en Herne goed. De samenvoeging neemt aanvang op 1 januari 2025.

          Inzake het afvalbeleid is de gemeente Galmaarden aangesloten als venoot bij de opdrachthoudende vereniging IlvA en zijn de gemeenten Gooik en Herne als vennoten aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging Intradura.

          Momenteel doet de gemeente Galmaarden een beroep op IlvA voor de ophaling van de huisaanhuis-ophaling van restafval, GFT, PMD, papier & karton, glas en de uitbating van het recyclagepark. De gemeenten Gooik en Herne doen een beroep op Intradura voor de huisaanhuis-ophaling van restafval, GFT, PMD, papier&karton de lediging van de glasbollen. De uitbating van de recyclageparken gebeurt er in eigen beheer.

          Vanaf 1 januari 2025 dient de afvalophaling- en verwerking maximaal op een uniforme wijze te worden aangeboden aan de inwoners van Pajottegem. De lokale besturen Galmaarden, Gooik en Herne gingen in onderhandeling met de beide opdrachthoudende verenigingen om een overgangsregeling uit te werken voor de periode 2025-2030.

          Het fusiedraaiboek vermeldt twee mogelijke scenario’s in het geval de lokale besturen op het vlak van afvalophaling- en verwerking bediend worden door verschillende intergemeentelijke samenwerkingsverbanden:

          • Ofwel komen de intercommunales onderling tot een akkoord over een mogelijke herverdeling van de activiteiten.
          • Ofwel blijven de opdrachten die zijn afgesproken verder lopen in de oorspronkelijke deelgemeenten tot einde van de statutair vastgelegde termijn, op het einde waarvan de situatie herbekeken kan worden.

          De lokale besturen geven de voorkeur aan het scenario waarbij de intercommunales onderling tot een akkoord komen over de onderlinge herverdeling van taken.

          Tijdens de maanden april-mei hebben de opdrachthoudende verenigingen ILva en Intradura een voorstel inzake afvalinzameling ingediend voor de 3 gemeenten dat kan worden opgezet vanaf 1 januari 2025.

          Het voorstel omvat:

          -      De opdrachthoudende vereniging ILvA zorgt voor de huis-aan-huis-ophaling en verwerking van:

          • restafval (tweewekelijks)
          • GFT (tweewekelijks en wekelijks in de zomermaanden)
          • grof huisvuil (oproepsysteem)

          -      De opdrachthoudende vereniging Intradura zorgt voor de huis-aan-huis-ophaling en verwerking van:

          • papier&karton
          • PMD
          • ondergrondse containers (Herne)
          • de lediging van de glasbollen (nieuw voor Galmaarden)

          -      De fusiegemeenten zorgen voor de uitbating de recyclageparken van Galmaarden, Gooik en Herne

          De lokale besturen staan in voor de kosten die eigen zijn aan het fusietraject en om die reden niet kunnen agfgewenteld worden op de andere vennoten van beide intercommunales. Voorbeelden daarvan zijn de communicatiemiddelen (aparte afvalkrant (met tussenkomst van FostPlus, centraal telefoonummer,...) en de logistiek voor het voorbereiden van de nieuwe werkwijze.

          Onder deze logistieke kosten dient te worden verstaan:

          -      de aankoop van een GFT-container én een restafvalcontainer aan een kostprijs van 22,5 euro per stuk per adres (7963 ophaalpunten in Gooik en Herne) of forfaitair geraamd op 358.335 euro.

          -      de levering en het chippen van de containers aan 14,9 euro per ophaalpunt of forfaitair geraamd op 118.648,70 euro.

          De bijdrages aan de intercommunales zullen worden bepaald a rato van het aantal inwoners, geraamd op een verhouding van 9.000/25.000 voor IlvA en 16.000/25.000 voor Intradura. Verdere kosten worden onderling door de opdrachthoudende verenigingen verrekend.

          De bijgaande toelichtingsnota geeft een overzicht van de huidige en toekomstige activiteitenverdeling en de gesimuleerde kostprijsramingen.

          De retributies voor de verschillende afvalfracties huis-aan-huis én bij aanvoer via het recyclagepark zullen bij een afzonderlijk gemeenteraadsbesluit worden vastgesteld.

          Deze werkzijze wordt opgezet voor een periode van 1 januari 2025 tot en met 2030. Jaarlijks wordt een tussentijdse evaluatie georganiseerd. Gedurende deze periode kunnen de lokale besturen en de opdrachthoudende verenigingen verder afstemmen voor de langetermijnsamenwerking omdat er op dat ogenblik meer duidelijkheid zal zijn over de regiovorming. Momenteel voeren ABB en OVAM een specifiek onderzoek over de impact van de regiovorming op de werking van de afvalintercommunales. De eerste resultaten daarvan worden pas in 2025 verwacht.

          Juridische gronden

          De grondwet, artikel 41 en 162

          De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van bestuurshandelingen

          Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, artikels 40, 41, 285-288, 326 tot en met 335 en 344 tot en met 35, 416-460

          Het bestuursdecreet van 7 december 2018

          Het Regiodecreet van 3 februari 2023

          Het gemeenteraadsbesluit van Galmaarden van 25 mei 2010 houdende toetreding tot de intercommunale Ilva en goedkeuring van de statuten.

          Het gemeenteraadsbesluit van Gooik van 28 februari 2017 houdende de beslissing over het definitieve voorstel van 11 januari 2017 van het overlegorgaan houdende intergemeentelijke samenwerking voor afvalbeheer middels een opdrachthoudende vereniging (Intradura).

          De gemeenteraadsbesluiten van Galmaarden, Gooik en Herne van september 2023 houdende goedkeuring van de engagementsverklaring budget en verbintenissen

          De gemeenteraadsbesluiten van Galmaarden, Gooik en Herne van 21 december 2023 houdende definitieve beslissing tot vrijwillige samenvoeging van de gemeenten Galmaarden, Gooik en Herne

           

          Publieke stemming
          Aanwezig: Lieven Krikilion, Gunther De Wilde, Christa Dermez, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Linda De Schutter, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Patrick Week, Bruno François, Eric Van Snick
          Voorstanders: Lieven Krikilion, Gunther De Wilde, Christa Dermez, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Linda De Schutter, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Patrick Week
          Onthouders: Philippe De Cock, Bruno François
          Resultaat: Met 12 stemmen voor, 2 onthoudingen
          Besluit

          Artikel 1.-Voor wat betreft de inzameling en verwerking van de huis-aan-huis- ingezamelde fracties wordt vanaf 1 januari 2025 en dat voor een termijn tot en met 2030 door Galmaarden, Gooik en Herne als nieuwe fusiegemeente Pajottegem een beroep gedaan op de beide actieve opdrachthoudende verenigingen Intradura en IlvA die onderling tot een akkoord over een herverdeling van de activiteiten zijn gekomen.

          Artikel 2.-De gemeenteraad keurt de herverdeling van de activiteiten in het kader van de fusie door de opdrachthoudende verenigingen als volgt goed:

          • De opdrachthoudende vereniging ILvA zorgt voor de huis-aan-huis-ophaling en verwerking van:
            • restafval (tweewekelijks)
            • GFT (tweewekelijks en wekelijks in de zomermaanden)
            • grof huisvuil (oproepsysteem)

           

          • De opdrachthoudende vereniging Intradura zorgt voor de huis-aan-huis-ophaling en verwerking van:
            • papier&karton
            • PMD
            • ondergrondse containers (Herne)
            • de lediging van de glasbollen (nieuw voor Galmaarden)

           

          • De fusiegemeenten zorgen zelf voor de uitbating de recyclageparken van Galmaarden, Gooik en Herne

          Artikel 3.-De lokale besturen blijven elk vennoot van de opdrachthoudende vereniging die hen bedient. De contracten en overeenkomsten die zij in die hoedanigheid met de resp. opdrachthoudende verenigingen zijn aangegaan blijven gedurende deze periode doorlopen, met uitzondering van de exploitatie van het recyclagepark van Galmaarden door IlvA. Vanaf 1 januari 2025 worden de overeenkomsten overgenomen door Pajottegem.

          Artikel 4.-Dit besluit wordt ter goedkeuring bezorgd aan de Raden van Bestuur van de opdrachthoudende verenigingen IlvA en Intradura.

          Artikel 5.-Dit besluit wordt ter kennisgeving bezorgd aan de gemeenten Galmaarden en Herne.

           

    • Onderwijs

      • Schoolreglement, infobrochure en afspraken voor de gemeentelijke basisscholen van Strijland, Leerbeek en Oetingen: aanpassing - goedkeuring.

        Aanwezig: Lieven Krikilion, Voorzitter
        Gunther De Wilde, Burgemeester
        Christa Dermez, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Schepenen
        Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Linda De Schutter, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Patrick Week, Bruno François, Raadsleden
        Eric Van Snick, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Jan Depester, Simon De Boeck, Kristoff Hemelinckx, Jason Broodcoorens, Geert De Slachmuylder, Raadsleden
        Joris Samyn, Adjunct-algemeen directeur
        Aanleiding en doel

        De infobrochure, schoolreglement en afspraken van de volgende scholen van de scholengemeenschap Zuidwest-Pajottenland voor het schooljaar: 2024-2025

        • de Gemeentelijke Sportbasisschool De Oester Strijland gelegen te: Strijlandstraat 40, 1755 Gooik
        • de Gemeentelijke lagere school De Oester Oetingen gelegen te: Kloosterstraat 2, 1755 Oetingen
        • de Gemeentelijke kleuterschool Het Nestje Leerbeek gelegen te: Winnepenninckxstraat 1, 1755 Gooik

        dient te worden gewijzigd als volgt:

        Schoolreglement: 

        • Hoofdstuk 1 - Algemene bepalingen
        • Hoofdstuk 4 - Kostenbeheersing - artikel 1, 3, 4
        • Hoofdstuk 7 - Schending van de leefregels, preventie schorsing, tijdelijke en definitieve uitsluiting
        • Hoofdstuk 11 - Afzondering en fixatie - artikel 22
        • Hoofdstuk 12 - Getuigschrift basisonderwijs - Artikel 24, 25, 28, 
        • Hoofdstuk 13 - Onderwijs aan huis en synchroon internetonderwijs - artikel 28
        • Hoofdstuk 16 - ICT-materiaal - artikel 38
        • Hoofdstuk 18 - Absoluut en permanent algemeen rookverbod - artikel 40
        • Hoofdstuk 22 - Toedienen van medicatie - Artikel 46

        Infobrochure:

        • Hoofdstuk 1 - Situering van onze school - schoolbestuur, adres Oetingen, 
        • Hoofdstuk 2 - Algemene bepalingen - inschrijving van de leerling
        • Hoofdstuk 3 - Organisatorische afspraken - scherpe maximumfactuur, forfait busvervoer, forfait zwemmen, turnkledij, betaling in schijven, afspraken LO, afspraken zwemmen
        Afspraken:
        • Hoofdstuk 1 - Samenleven op onze school - ik en mijn taalgebruik
        • Hoofdstuk 2 - Gezond sporten - zwemles 
        • Hoofdstuk 3 - 's Middags... smakelijk eten! 
        • Hoofdstuk 4 - Veilig naar school en naar huis - ik kom te voet of met de fiets - op het einde van de schooldag
        • Hoofdstuk 5 - Veilig op school
        Juridische gronden

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 15 juli 2005, artikelen 40 en 41.
        Het decreet Basisonderwijs van 25 februari 1997, artikelen 28 en 37.

        Verwijzingen

        Infobrochures van 2024-2025 - wijzigingen

        Afspraken van 2024 - 2025 - wijzigingen

        Schoolreglement van 2024-2025 - wijziging

        Schoolreglement van 2024-2025 - met wijziging

        Publieke stemming
        Aanwezig: Lieven Krikilion, Gunther De Wilde, Christa Dermez, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Linda De Schutter, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Patrick Week, Bruno François, Eric Van Snick
        Voorstanders: Lieven Krikilion, Gunther De Wilde, Christa Dermez, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Linda De Schutter, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Patrick Week, Bruno François
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Enig artikel.- De bestaande huidige infobrochure en schoolreglement van de volgende scholen van de scholengemeenschap Zuidwest-Pajottenland te wijzigen en de hierbij gevoegde infobrochures en schoolreglement voor onderstaande gemeentelijke scholen goed te keuren:

        • de Gemeentelijke Sportbasisschool De Oester Strijland gelegen te: Strijlandstraat 40, 1755 Gooik
        • de Gemeentelijke lagere school De Oester Oetingen gelegen te: Kloosterstraat 2, 1755 Oetingen
        • de Gemeentelijke kleuterschool Het Nestje Leerbeek gelegen te: Winnepenninckxstraat 1, 1755 Gooik
    • Vrije tijd

      • Aankoop gronden voedselbos VLM site Paddenbroek. Eénzijdige belofte van aankoop.

        Aanwezig: Lieven Krikilion, Voorzitter
        Gunther De Wilde, Burgemeester
        Christa Dermez, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Schepenen
        Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Linda De Schutter, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Patrick Week, Bruno François, Raadsleden
        Eric Van Snick, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Jan Depester, Simon De Boeck, Kristoff Hemelinckx, Jason Broodcoorens, Geert De Slachmuylder, Raadsleden
        Joris Samyn, Adjunct-algemeen directeur
        Aanleiding en doel

        Regionaal Landschap wenst op het domein in Paddenbroek een deel van de bestaande laagstamboomgaard omvormen tot een voedselbos. Daartoe werd reeds in 2022 een concept uitgeschreven en ingediend als biodiversiteitsproject bij de provincie Vlaams-Brabant hetwelk werd goedgekeurd door de deputatie.

        Het gaat om een omvorming, dus de fruitbomen blijven grotendeels behouden. Er wordt een structuur in gebracht door het aanbrengen van de verschillende groeilagen. Ook wordt de educatieve insteek niet vergeten. Het moet fungeren als een voorbeeldproject. Natuurpunt Studie zal ook een monitoring doen van zweefvliegen, vlinders en andere bestuivers.

        Om dit mogelijk te maken, zouden de gronden in eigendom moeten zijn van de gemeente.

        Het gaat in concrete over de volgende percelen:

        De schatting is intussen binnen voor de volgende drie percelen:
        23024C0714/00C000
        23024C0714/00D000
        23024C0711/00B000
        https://www.geopunt.be/shared/e3d8802e-a921-468d-9507-f0da004061b8

        Deze werden door Vastgoedtransacties (VLABEL) samen geschat op € 52.000.
        Het schattingsverslag dd. 3 april 2024 met ref. 16828S opgenomen als bijlage maakt integraal onderdeel uit van dit besluit.

        Vervolgens werd door de VLM een "Eenzijdige belofte van aankoop 110407.doc" opgesteld welke integraal deel uitmaakt van dit besluit.

        Juridische gronden

        Het Burgerlijk Wetboek, in het bijzonder artikel 1702 e.v.

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 56 en artikel 57.

        De omzendbrief KB/ABB 2019/3 over de transacties van onroerende goederen door lokale en provinciale besturen en door besturen van erkende erediensten van 3 mei 2019.

        De Vlaamse Codex Ruimtelijke ordening.

        Financieel advies en visum

        Voor deze uitgave zal de volgende jaarbudgetrekening worden gebruikt: GBB/0200-00/2200000/IP-GEEN

        Er is geen visumverplichting (beslissing gemeenteraad 27 december 2007).

        Publieke stemming
        Aanwezig: Lieven Krikilion, Gunther De Wilde, Christa Dermez, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Linda De Schutter, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Patrick Week, Bruno François, Eric Van Snick
        Voorstanders: Lieven Krikilion, Gunther De Wilde, Christa Dermez, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Linda De Schutter, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Patrick Week, Bruno François
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1.- Er wordt onder de hierna vermelde voorwaarden overgegaan tot de volgende onroerende transactie:

        De gemeente Gooik belooft te kopen in volle eigendom, van de Vlaamse Landmaatschappij, de onroerende goederen gekadastreerd volgens recent kadastraal uittreksel:

        • Gooik 1 AFD, sectie C, 714C (capakey 23024C0714/00C000), met een oppervlakte van 0ha 03a 20ca;
        • Gooik 1 AFD, sectie C, 714D (capakey 23024C0714/00D000), met een oppervlakte van 0ha 45a 80ca;
        • Gooik 1 AFD, sectie C, 711B (capakey 23024C0711/00B000), met een oppervlakte van 0ha 25a 26ca;

        tegen de globale en forfaitaire prijs van €52.000, zijnde de door de dienst Vastgoedtransacties van de Vlaamse belastingdienst geschatte waarde van alle percelen met een totale oppervlakte van 0ha 74a 26ca.

        Artikel 2.- De transactie gebeurt met het behoud van alle erfdienstbaarheden waarmee de gronden bezwaard zijn.

        Artikel 3.- De éénzijdige belofte van aankoop "Eenzijdige belofte van aankoop 110407.doc" wordt goedgekeurd.
        Na goedkeuring van de belofte van aankoop zal de aankoop nog worden vastgesteld bij authentieke akte, waarbij de afdeling vastgoedtransacties Vlaanderen door de VLM werd aangesteld als instrumenterend ambtenaar. De authentieke akte zal ter goedkeuring worden voorgelegd aan de gemeenteraad.

      • Jeugd

        • Jeugdregio Pajottenland: Kennisgave beleidsaanbevelingen Jeugd

          Aanwezig: Lieven Krikilion, Voorzitter
          Gunther De Wilde, Burgemeester
          Christa Dermez, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Schepenen
          Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Linda De Schutter, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Patrick Week, Bruno François, Raadsleden
          Eric Van Snick, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Jan Depester, Simon De Boeck, Kristoff Hemelinckx, Jason Broodcoorens, Geert De Slachmuylder, Raadsleden
          Joris Samyn, Adjunct-algemeen directeur
          Aanleiding en doel

          Naar aanleiding van het belevingsonderzoek dat uitgevoerd werd door Jeugdregio Pajottenland bij 1987 leerlingen uit de 2de en 3de graad van het lager onderwijs en 1ste graad secundair onderwijs, stelde Jeugdregio Pajottenland beleidsaanbevelingen op. Jeugdregio Pajottenland hoopt dat deze aanbevelingen meegenomen worden in de verkiezingsprogramma's en uiteindelijk in de meerjarenplanning.

          De beleidsaanbevelingen werden voorgesteld op de raad van bestuur van donderdag 16 mei 2024. De raad van bestuur nam de beslissing deze aanbevelingen te agenderen op de agenda van elk college alsook op de agenda van de gemeenteraad met als doel de info ter beschikking te stellen van alle betrokken partijen.

          De Raad van bestuur vraagt ook om over deze aanbevelingen te communiceren via de informatiekanalen van de gemeenten.

          In bijlage de beleidsaanbevelingen.

          In bijlage kan je ook de analyse van het kwalitatief belevingsonderzoek bij kinderen en jongeren terugvinden.

          Advies medewerker/dienst

          Positief advies

          Besluit

          Enig artikel.- De gemeenteraad neemt kennis van de beleidsaanbevelingen Jeugd die opgesteld werden door Jeugdregio Pajottenland.

    • Zorg

      • Kinderopvang

        • Huishoudelijk reglement BKO: aanpassing

          Aanwezig: Lieven Krikilion, Voorzitter
          Gunther De Wilde, Burgemeester
          Christa Dermez, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Schepenen
          Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Linda De Schutter, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Patrick Week, Bruno François, Raadsleden
          Eric Van Snick, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Jan Depester, Simon De Boeck, Kristoff Hemelinckx, Jason Broodcoorens, Geert De Slachmuylder, Raadsleden
          Joris Samyn, Adjunct-algemeen directeur
          Aanleiding en doel

          Het huishoudelijk reglement bevat de algemene bepalingen over de werking en de regels van de buitenschoolse opvang.

          Naar aanleiding van het nieuwe schooljaar dienen er een paar wijzigingen aangebracht te worden in het reglement:

          Schooljaar 2023-2024 wordt schooljaar 2024-2025

          - Het organiseren van sportsnack op woensdagnamiddag is steeds onder voorbehoud, gezien het vinden van lesgevers niet kan gegarandeerd worden. Sportsnack wordt voornamelijk gegeven door stagiaires of vrijwilligers. 

          - Op CBS van 12 oktober 2023 is beslist dat er geen uitzonderingen worden toegestaan m.b.t. busvervoer van en naar de school. Volgende wijziging werd daarom in het huishoudelijk reglement opgenomen: "De bus rijdt altijd binnen de grenzen van de school. Uitzonderingen worden niet toegestaan". Het busvervoer werd besproken op het directeurenoverleg van 23 januari 2024. Ook hier is afgesproken dat er geen uitzonderingen worden toegestaan. De 3 schoolbussen (Gooik-Strijland, Kester-Leerbeek & Oetingen) blijven binnen de grenzen van de eigen gemeente rijden en kinderen worden enkel vervoerd naar de school van de gemeente waar ze woonachtig zijn. 

          - Tot slot werd het puntje 'buitenspeeldag' toegevoegd aan het huishoudelijk reglement. Deze wordt eenmaal per jaar op een woensdagnamiddag georganiseerd. Kinderen die op dat moment in de opvang verblijven, nemen deel aan de buitenspeeldag onder toezicht van de begeleidsters. Om de kinderen van de opvang te onderscheiden, krijgen zij een apart polsbandje met een opvallende kleur. Wanneer ouders hun kind komen afhalen, zijn ze zelf verantwoordelijk voor het uitscannen van het kind. We merken namelijk jaarlijks dat er heel wat kinderen vertrekken zonder uit te scannen, wat paniek opwekt bij de begeleiding. De buitenspeeldag is gratis. Scans worden nadien verwijderd uit het softwareprogramma 'myro'. 

          Juridische gronden

          Artikel 40 § 3 van het decreet Lokaal Bestuur: de gemeenteraad stelt de gemeentelijke reglementen vast.

          Verwijzingen

          Bijlage: Huishoudelijk reglement BKO 2024-2025

          Advies medewerker/dienst

          Het huishoudelijk reglement voor schooljaar 204-2025 wordt goedgekeurd. 

          Publieke stemming
          Aanwezig: Lieven Krikilion, Gunther De Wilde, Christa Dermez, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Linda De Schutter, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Patrick Week, Bruno François, Eric Van Snick
          Voorstanders: Lieven Krikilion, Gunther De Wilde, Christa Dermez, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Linda De Schutter, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Patrick Week, Bruno François
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Artikel 1.- Het huishoudelijk reglement buitenschoolse opvang  2024-2025, als bijlage opgenomen bij dit besluit, aan te passen en goed te keuren.

          Artikel 2.- Deze beslissing conform het decreet Lokaal Bestuur te publiceren op de website van de gemeente.

          Artikel 3.- Tevens zal deze beslissing ter kennisgeving aan de scholen worden overgemaakt.

        • Overdracht kinderopvanginitiatief Zonnetje Gooik naar vzw Infano - definitieve beslissing

          Aanwezig: Lieven Krikilion, Voorzitter
          Gunther De Wilde, Burgemeester
          Christa Dermez, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Schepenen
          Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Linda De Schutter, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Patrick Week, Bruno François, Raadsleden
          Eric Van Snick, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Jan Depester, Simon De Boeck, Kristoff Hemelinckx, Jason Broodcoorens, Geert De Slachmuylder, Raadsleden
          Joris Samyn, Adjunct-algemeen directeur
          Aanleiding en doel

          In zitting van 30 april 2024 keurde de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn de overdracht van kinderopvanginitiatief Zonnetje Gooik naar vzw Infano principieel goed. Dit raadsbesluit geeft een uitvoerige motivatie tot het nemen van huidig besluit.

          In uitvoering van het princiepsbesluit werd:

          • de voorwaarden van overdracht van het personeel met behoud van rechten besproken op het vakbondsoverleg dd. 10 juni 2024 (zie protocol in bijlage)
          • een nieuwe samenwerkingsovereenkomst met Infano opgemaakt (zie bijlage samenwerkingsprotocol + bijlagen)
          • het aanvraagformulier overdracht sociale maribel met visum van de vakbonden ingediend bij RSZPPO (zie bijlage)
          • overleg gepleegd met de fusiepartners in het gemeenschappelijk schepencollege dd. 13 mei 2024 en op team fusie dd. 14 mei 2024
          Juridische gronden
          • princiepbesluit raad voor maatschappelijk welzijn dd. 12 juli 2007 houdende oprichting van een minicrèche
          • advies van het schepencollege houdende oprichting van een minicrèche in zitting van 16 juli 2007
          • raadsbesluit raad voor maatschappelijk welzijn dd. 19 juli 2007 inzake goedkeuring van de oprichting van een minicrèche in samenwerking met vzw ‘t Breugelkind en het gemeentebestuur van Gooik, en latere wijzigingen
          • raadsbesluit raad voor maatschappelijk welzijn dd. 13 september 2007 inzake goedkeuring van het samenwerkingsprotocol tussen vzw ‘t Breugelkind, gemeente Gooik en ocmw Gooik inzake oprichting en uitbating van minicrèche
          • gemeenteraadsbesluit dd. 25 september 2007 inzake goedkeuring van het samenwerkingsprotocol tussen vzw ‘t Breugelkind, gemeente Gooik en ocmw Gooik inzake oprichting en uitbating van minicrèche
          • gemeenteraadsbesluit dd. 30 april 2024 houdende principiële goedkeuring van de overdracht van kinderopvanginitiatief Zonnetje Gooik naar vzw Infano
          • organieke wet dd 8 juli 1976
          • decreet lokaal bestuur
          Financieel advies en visum
          • de jaarlijkse tussenkomst van 30.000 EUR  zal vanaf 1 januari 2025 voorzien worden in het MJP voor een periode van 5 jaar
          Motivering medewerker/dienst
           
          Publieke stemming
          Aanwezig: Lieven Krikilion, Gunther De Wilde, Christa Dermez, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Linda De Schutter, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Patrick Week, Bruno François, Eric Van Snick
          Voorstanders: Lieven Krikilion, Gunther De Wilde, Christa Dermez, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Linda De Schutter, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Patrick Week, Bruno François
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Artikel 1. De gemeenteraad keurt de overdracht van de kinderopvang Zonnetje Gooik, momenteel gehuisvest op de locatie, Winnepenninckxstraat 3 te 1755 Gooik met een capaciteit van 21 opvangplaatsen naar de VZW Infano goed vanaf 1 januari 2025.

          Artikel 2. De gemeenteraad keurt de nieuwe samenwerkingsovereenkomst met VZW Infano zoals gevoegd bij deze beslissing met onderstaande bijlagen goed:

          • lijst van het thans in de huidige locatie tewerkgesteld en over te nemen personeel
          • exemplaar van alle lopende arbeidsovereenkomsten
          • oplijsting van de rechten
          • afschrift van de rechtspositieregeling van het personeel

          Artikel 3. De ouders zullen schriftelijk op de hoogte worden gebracht van deze beslissing.

          Artikel 4. De jaarlijkse tussenkomst van 30.000 EUR  zal vanaf 1 januari 2025 voorzien worden in het MJP voor een periode van 5 jaar.

          Artikel 5. Deze beslissing wordt in het kader van het bestuurlijk toezicht opgenomen op de overzichtslijst die ter kennis wordt gebracht van de toezichthoudende overheid.

           

De zitting wordt gesloten om 21u50.

De voorzitter sluit de zitting op 25/06/2024 om 21:49.

Namens Gemeenteraad,

Eric Van Snick
Algemeen directeur

Lieven Krikilion
Voorzitter