Terug
Gepubliceerd op 29/03/2023

Notulen  Raad voor maatschappelijk welzijn

di 28/02/2023 - 20:30 plattelandscentrum Paddenbroek
Aanwezig: Lieven Krikilion, Voorzitter
Simon De Boeck, Burgemeester
Herman Anthoons, Schepen
Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Raadsleden
Jonas De Maeseneer, Schepen
Samuel Billens, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman, Pascale Van den Eeckhoudt, Raadsleden
Joris Samyn, Adjunct-algemeen directeur
Eric Van Snick, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Gunther De Wilde, Christa Dermez, Schepenen
Jan Depester, Steve Dehandschutter, Ellen Mathieu, Raadsleden
Afwezig: Laura Timmermans, Raadslid

De voorzitter opent de zitting op 28/02/2023 om 21:01.

  • Openbaar

    • Algemeen bestuur

      • Notulen van de raad voor maatschappelijk welzijn van 31 januari 2023 - goedkeuring.

        Aanwezig: Lieven Krikilion, Voorzitter
        Simon De Boeck, Burgemeester
        Herman Anthoons, Schepen
        Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Raadsleden
        Jonas De Maeseneer, Schepen
        Samuel Billens, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman, Pascale Van den Eeckhoudt, Raadsleden
        Joris Samyn, Adjunct-algemeen directeur
        Eric Van Snick, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Gunther De Wilde, Christa Dermez, Schepenen
        Jan Depester, Steve Dehandschutter, Ellen Mathieu, Raadsleden
        Afwezig: Laura Timmermans, Raadslid
        Aanleiding en doel

        De algemeen directeur legt de notulen voor van de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van 31 januari 2023.

        Juridische gronden

        Artikel 32 van het Decreet Lokaal Bestuur

        Advies medewerker/dienst

        Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd de notulen, zoals voorgelegd door de algemeen directeur, goed te keuren.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Lieven Krikilion, Simon De Boeck, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman, Pascale Van den Eeckhoudt, Joris Samyn, Eric Van Snick
        Voorstanders: Lieven Krikilion, Simon De Boeck, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman, Pascale Van den Eeckhoudt
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Enig artikel.- De notulen van de vergadering van 31 januari 2023 worden goedgekeurd.

    • Ondersteuning en burger

      • Personeel

        • Arbeidsreglement Lokaal Bestuur Gooik - aanpassing - goedkeuring.

          Aanwezig: Lieven Krikilion, Voorzitter
          Simon De Boeck, Burgemeester
          Herman Anthoons, Schepen
          Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Raadsleden
          Jonas De Maeseneer, Schepen
          Samuel Billens, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman, Pascale Van den Eeckhoudt, Raadsleden
          Joris Samyn, Adjunct-algemeen directeur
          Eric Van Snick, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Gunther De Wilde, Christa Dermez, Schepenen
          Jan Depester, Steve Dehandschutter, Ellen Mathieu, Raadsleden
          Afwezig: Laura Timmermans, Raadslid
          Aanleiding en doel

          Het arbeidsreglement is van toepassing op alle personeelsleden van lokaal bestuur Gooik.

          Het regelt de arbeidsvoorwaarden van de personeelsleden en dit ongeacht leeftijd, geslacht, nationaliteit, statutaire of contractuele tewerkstelling en ongeacht de duur of de aard van de arbeidsovereenkomst.

          Juridische gronden
          • Het Decreet Lokaal Bestuur dd. 22/12/2017 en latere wijzigingen, in het bijzonder artikels 40 § 3 en 41
          • Het Besluit van de Vlaamse Regering van 7 december 2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel
          • De Wet van 3 juli 1978 en de latere wijzigingen betreffende de arbeidsovereenkomsten
          • De Wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen en de latere wijzigingen
          • Het gemeenteraadsbesluit dd. 27 december 2011 en latere wijzigingen
          Verwijzingen
          • Het positief advies van de vakbonden dd. 13 februari 2023.
          • Het modelontwerp tot wijziging van het arbeidsreglement, opgesteld door Jurplus met referentie goog-ar-te-rgl-202200613-o.docx 
          Advies medewerker/dienst

          Het advies van het managementteam dd. 25 januari 2023.

          De aanpassing van het arbeidsreglement werd aan  het syndicaal comité van 13 februari 2023 voorgelegd.

          Motivering medewerker/dienst

          Het arbeidsreglement dient te worden aangepast om volgende redenen:

          1. De nieuwe wet houdende diverse bepalingen betreffende arbeidsongeschiktheid voorziet een vrijstelling van voorlegging van een medisch attest voor de eerste dag van ziekte voor werknemers in ondernemingen met minstens 50 werknemers en dit maximaal driemaal per jaar. Het bestuur in Gooik wenst een gelijkschakeling tussen contractuelen en statutairen te voorzien in het arbeidsreglement, zodat deze regeling ook van toepassing is voor statutaire medewerkers.
          2. BIJLAGE 10- art. 5 - aantal camera's in en rond gebouw openbare werken zal worden uitgebreid:
          • 1: Gang aan de inkom met zicht op toegangssas.
          • 2: Garage
          • 3: Schrijnwerkerij
          • 4: Stock verbruiksmiddelen.
          • 5: Opslag materiaal uitleendienst.
          • 6 en 7: Grote loods met zicht op toegangspoorten van het gebouw.
          • 8: zijkant gebouw met zicht op de toegangspoort.
          • 9 en 10: achterzijde gebouw met zicht op plein achter het gebouw.
                 3. BIJLAGE 12 - Re-integratie arbeidsongeschiktheid personeelsleden

           

          Publieke stemming
          Aanwezig: Lieven Krikilion, Simon De Boeck, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman, Pascale Van den Eeckhoudt, Joris Samyn, Eric Van Snick
          Voorstanders: Lieven Krikilion, Simon De Boeck, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman, Pascale Van den Eeckhoudt
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Artikel 1. De aanpassing van het arbeidsreglement Lokaal Bestuur Gooik zoals beschreven in het voorstel opgesteld door Jurplus met referentie goog-ar-te-rgl-202200613-o.docx gevoegd als bijlage bij dit besluit wordt goedgekeurd.

          Artikel 2. De personeelsleden worden via de nieuwsbrief op de hoogte gebracht van de aanpassing van het arbeidsreglement. De actuele versie het arbeidsreglement wordt elektronisch ter beschikking gesteld van het personeel via GoNet.

          Artikel 3. Deze beslissing conform het decreet Lokaal Bestuur te publiceren op de website van de gemeente.

        • Personeelsformatie gemeente en OCMW-personeel - aanpassing - goedkeuring.

          Aanwezig: Lieven Krikilion, Voorzitter
          Simon De Boeck, Burgemeester
          Herman Anthoons, Schepen
          Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Raadsleden
          Jonas De Maeseneer, Schepen
          Samuel Billens, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman, Pascale Van den Eeckhoudt, Raadsleden
          Joris Samyn, Adjunct-algemeen directeur
          Eric Van Snick, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Gunther De Wilde, Christa Dermez, Schepenen
          Jan Depester, Steve Dehandschutter, Ellen Mathieu, Raadsleden
          Afwezig: Laura Timmermans, Raadslid
          Aanleiding en doel

          Het bestuur wenst een beperkte aanpassing door te voeren in het organogram.  Op een aantal diensten - Financiën, Ondersteuning & ICT, Burger en Omgeving - worden een aantal statutaire administratief medewerkers met de graad C1-C3 omgezet naar contractuele functies.  In totaal (gemeente en OCMW samen) gaat het om 4 VTE.  Het gaat dus niet om een uitbreiding, maar louter om een omzetting van statutaire naar contractuele functies.  Vooral uit financiële overwegingen wordt deze aanpassing doorgevoerd, zeker bij het (langdurig) uitvallen van statutaire medewerkers.

          Juridische gronden
          • Het Decreet Lokaal Bestuur inzonderheid artikel 161 waarbij bepaald wordt dat de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn een gezamenlijk organogram van de diensten van de gemeente en van het OCMW dienen vast te stellen
          • Het Gemeenteraadsbesluit van 27 november 2018: Goedkeuring van de aanpassing van de personeelsformatie en gemeenschappelijk organogram van gemeente en OCMW, aangepast bij gemeenteraadsbesluit van 28 september 2021.
          Verwijzingen

          Het model tot aanpassing van het organogram, opgesteld door Jurplus met referentie goog-pbp-rpt-20230125-o (aanpassing organogram).

          Advies medewerker/dienst

          De aanpassing van de personeelsformatie werd aan het syndicaal comité van 13 februari 2023 voorgelegd.

          Het advies van het managementteam van 10 januari 2023.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Lieven Krikilion, Simon De Boeck, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman, Pascale Van den Eeckhoudt, Joris Samyn, Eric Van Snick
          Voorstanders: Lieven Krikilion, Simon De Boeck, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman, Pascale Van den Eeckhoudt
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Artikel 1.- De aanpassing van het organogram zoals voorgesteld in het voorstel opgesteld door Jurplus met referentie goog-pbp-rpt-20230125-o en gevoegd als bijlage bij dit besluit wordt goedgekeurd.

          Artikel 2.- De personeelsleden worden via de nieuwsbrief op de hoogte gebracht van de aanpassing van het organogram. De actuele versie van het organogram wordt elektronisch ter beschikking gesteld van het personeel via GO-NET.

    • Zorg

      • Senioren

        • Tussenkomst in verblijfskosten - wijziging reglement - goedkeuring

          Aanwezig: Lieven Krikilion, Voorzitter
          Simon De Boeck, Burgemeester
          Herman Anthoons, Schepen
          Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Raadsleden
          Jonas De Maeseneer, Schepen
          Samuel Billens, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman, Pascale Van den Eeckhoudt, Raadsleden
          Joris Samyn, Adjunct-algemeen directeur
          Eric Van Snick, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Gunther De Wilde, Christa Dermez, Schepenen
          Jan Depester, Steve Dehandschutter, Ellen Mathieu, Raadsleden
          Afwezig: Laura Timmermans, Raadslid
          Aanleiding en doel

          Wanneer personen niet in staat zijn om met eigen middelen de verblijfskosten in een instelling te betalen, kunnen zij een aanvraag tot tussenkomst indienen bij het OCMW. De bevoegde maatschappelijke assistente voert een inkomensonderzoek en een onderzoek inzake onderhoudsplicht.

          Conform het reglement komt het OCMW slechts tussen als de dagprijs van de gevraagde kamer of woning in de instelling lager of gelijk is aan de gemiddelde dagprijs gangbaar in Vlaams-Brabant.

          De gemiddelde dagprijs voor een kamer in woonzorgcentra in Vlaams-Brabant voor het betreffende werkingsjaar (N) is de dagprijs vastgesteld op 1 mei van het jaar (N-1) door het Agentschap Zorg en Gezondheid.

          De gemiddelde dagprijs voor een assistentiewoning in Vlaams-Brabant (inclusief alle energiekosten) wordt vastgesteld op 75% van de gemiddelde dagprijs voor een kamer in woonzorgcentra Vlaams-Brabant.

          Gezien de gemiddelde dagprijs op 1 mei van het jaar (N-1) pas bekend wordt gemaakt eind december (N-1)/begin januari (N) hebben we ons reglement hieraan aangepast.

          Juridische gronden
          • Wet betreffende het ten laste nemen van de steun verleend door de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, wet 2 april 1965 artikel 2 § 1
          • Reglement van inwendige orde tot tenlastename kosten in woonzorgcentrum en assistentiewoningen door OCMW Gooik dd. 15/12/2016 en latere aanpassingen
          Verwijzingen
          • Reglement van inwendige orde tot tenlastename kosten in woonzorgcentrum en assistentiewoningen door OCMW GOOIK

          Motivering medewerker/dienst

          Conform het huidige reglement werd de gemiddelde dagprijs van een kamer door de dienst Zorg geconsulteerd op 1 december (N-1).

          Echter merkten we op dat in de praktijk de gemiddelde dagprijs op 1 mei pas eind december (N-1)/begin januari (N) gepubliceerd werd op de website van het Agentschap. Hierdoor dienen we de bewoording in ons reglement hieraan aan te passen.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Lieven Krikilion, Simon De Boeck, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman, Pascale Van den Eeckhoudt, Joris Samyn, Eric Van Snick
          Voorstanders: Lieven Krikilion, Simon De Boeck, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman, Pascale Van den Eeckhoudt
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Artikel 1.- De wijziging van het reglement van inwendige orde tot tenlastename kosten in woonzorgcentrum en assistentiewoningen, als bijlage opgenomen bij dit besluit,  om voornoemde redenen goed te keuren.

          Artikel 2.- Deze beslissing gaat in vanaf 01/03/2023.

          Artikel 3.- Deze beslissing conform het decreet Lokaal Bestuur te publiceren op de website van de gemeente.

      • Gezondheid

        • Hartveilige gemeente: samenwerkingsovereenkomst Rode Kruis - goedkeuring

          Aanwezig: Lieven Krikilion, Voorzitter
          Simon De Boeck, Burgemeester
          Herman Anthoons, Schepen
          Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Raadsleden
          Jonas De Maeseneer, Schepen
          Samuel Billens, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman, Pascale Van den Eeckhoudt, Raadsleden
          Joris Samyn, Adjunct-algemeen directeur
          Eric Van Snick, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Gunther De Wilde, Christa Dermez, Schepenen
          Jan Depester, Steve Dehandschutter, Ellen Mathieu, Raadsleden
          Afwezig: Laura Timmermans, Raadslid
          Aanleiding en doel

          Het Rode Kruis verleent aan gemeenten het label 'Hartveilige gemeente' als ze voldoet aan volgende voorwaarden:

          • De Gemeente verbindt er zich toe dat binnen een termijn van 6 maanden na de ondertekening van deze overeenkomst tenminste 10% van haar personeel de opleiding 'Reanimeren en defibrilleren', 'Bedrijfseerstehulp' of 'Eerste hulp' van het Rode Kruis (hierna genoemd de "Opleidingen Rode Kruis") heeft gevolgd.
          • De Gemeente verbindt zich ertoe om de bevolking van de gemeente zo veel mogelijk te sensibiliseren en op te leiden in reanimatie en AED-gebruik en daartoe de nodige Opleidingen Rode Kruis te voorzien voor haar inwoners.

          Hiertoe wordt een samenwerkingsovereenkomst afgesloten die 2 jaar geldig is.

          Juridische gronden
          •  het decreet lokaal bestuur dd. 22 december 2017 en latere wijzigingen
          •  het besluit van de gemeenteraad dd. 23 februari 2016 houdende goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst 'Hartveilige gemeente'
          Advies medewerker/dienst

          De samenwerkingsovereenkomst met het Rode Kruis goed te keuren.

          De verlenging van de overeenkomst kan alleen online gebeuren. In bijlage een printscreen van het formulier, alsook de vorige samenwerkingsovereenkomst (2020-2022).

          Motivering medewerker/dienst

          Gooik voldoet aan de gestelde voorwaarden.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Lieven Krikilion, Simon De Boeck, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman, Pascale Van den Eeckhoudt, Joris Samyn, Eric Van Snick
          Voorstanders: Lieven Krikilion, Simon De Boeck, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman, Pascale Van den Eeckhoudt
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Artikel 1.- De raad voor maatschappelijk welzijn gaat akkoord om de samenwerkingsovereenkomst 'Hartveilige gemeente' met Rode Kruis Vlaanderen te verlengen tot en met 31/12/2024.

          Artikel 2.- De voorzitter en de algemeen directeur machtigen de gezondheidsambtenaar om samenwerkingsovereenkomst online te verlengen.

          Artikel 3.- Deze beslissing conform het decreet Lokaal Bestuur te publiceren op de website van de gemeente.

De voorzitter sluit de zitting op 28/02/2023 om 21:09.

Namens Raad voor maatschappelijk welzijn,

Eric Van Snick
Algemeen directeur

Lieven Krikilion
Voorzitter