Terug
Gepubliceerd op 27/11/2024

Notulen  Raad voor maatschappelijk welzijn

di 22/10/2024 - 20:00 plattelandscentrum Paddenbroek
Aanwezig: Lieven Krikilion, Voorzitter
Gunther De Wilde, Burgemeester
Christa Dermez, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Schepenen
Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Bruno François, Raadsleden
Joris Samyn, Adjunct-algemeen directeur
Eric Van Snick, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Jan Depester, Simon De Boeck, Patrick Week, Geert De Slachmuylder, Raadsleden

De voorzitter opent de zitting op 22/10/2024 om 21:12.

  • Openbaar

    • Algemeen bestuur

      • Notulen van de raad voor maatschappelijk welzijn van 3 september 2024.

        Aanwezig: Lieven Krikilion, Voorzitter
        Gunther De Wilde, Burgemeester
        Christa Dermez, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Schepenen
        Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Bruno François, Raadsleden
        Joris Samyn, Adjunct-algemeen directeur
        Eric Van Snick, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Jan Depester, Simon De Boeck, Patrick Week, Geert De Slachmuylder, Raadsleden
        Aanleiding en doel

        De algemeen directeur legt de notulen voor van de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van 3 september 2024.

        Juridische gronden

        Artikel 32 van het Decreet Lokaal Bestuur

        Advies medewerker/dienst

        Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd de notulen, zoals voorgelegd door de algemeen directeur, goed te keuren.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Lieven Krikilion, Gunther De Wilde, Christa Dermez, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Bruno François, Joris Samyn, Eric Van Snick
        Voorstanders: Lieven Krikilion, Gunther De Wilde, Christa Dermez, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Bruno François
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Enig artikel.- De notulen van de vergadering van 3 september 2024 worden goedgekeurd.

      • Politieke organen

        • Intercommunale Haviland: Buitengewone Algemene Vergadering van 27 november 2024. Goedkeuring van de agenda en vaststellen van het mandaat van de vertegenwoordigers.

          Aanwezig: Lieven Krikilion, Voorzitter
          Gunther De Wilde, Burgemeester
          Christa Dermez, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Schepenen
          Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Bruno François, Raadsleden
          Joris Samyn, Adjunct-algemeen directeur
          Eric Van Snick, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Jan Depester, Simon De Boeck, Patrick Week, Geert De Slachmuylder, Raadsleden
          Aanleiding en doel

          De aansluiting van het OCMW bij Haviland Intercommunale die werd opgericht op 24 maart 1965 bij oprichtingsakte verschenen in de Bijlage tot het Belgisch Staatsblad van 16 april 1965 onder het nummer 8226 EN verlengd werd op 23 oktober 2019, verschenen in de Bijlage tot het Belgisch Staatsblad van 21 november 2019 onder het nummer 19151652;

          Overwegende dat Haviland Intercommunale als intergemeentelijk samenwerkingsverband voor de ruimtelijke ordening en de economisch sociale expansie van het arrondissement Halle-Vilvoorde, een dienstverlenende vereniging is die wordt beheerst door het Decreet Lokaal Bestuur.

          Het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn dd. 26 februari 2019 waarbij Laura Timmermans en Jonas De Maeseneer respectievelijk als effectief en plaatsvervangend vertegenwoordiger werden aangeduid;

          Gelet op de oproepingsbrief van 1 okober 2024 tot de Buitengewone Algemene Vergadering van Haviland Intercommunale van 24 november 2024 met volgende agendapunten:

          1. Notulen van de algemene vergadering van 19 juni 2024: goedkeuring (een exemplaar van deze notulen werd per brief op 21 december 2023 aan de deelnemers bezorgd);
          2. De te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie + begroting 2025 (art. 34)
          3. Varia.
          Juridische gronden

          Artikel 432 van het Decreet Lokaal Bestuur dat de organisatie regelt van de algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging.

          Artikel 432 van het Decreet Lokaal Bestuur dat bepaalt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient herhaald te worden voor elke vergadering.

          Artikelen 77 en 78 van het Decreet Lokaal Bestuur dat de bevoegdheden van de OCMW-raad bepaalt.

           

          Publieke stemming
          Aanwezig: Lieven Krikilion, Gunther De Wilde, Christa Dermez, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Bruno François, Joris Samyn, Eric Van Snick
          Voorstanders: Lieven Krikilion, Gunther De Wilde, Christa Dermez, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Bruno François
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Artikel 1.- De agendapunten van de Buitengewone Algemene Vergadering van Haviland Intercommunale dd. 27 november 2024 worden goedgekeurd.

          Artikel 2.- De reeds gevolmachtigde effectieve afgevaardigde en plaatsvervangend afgevaardigde - gedurende de huidige legislatuur - is gemandateerd om de agendapunten op de Buitengewone Algemene Vergadering van Haviland Intercommunale dd. 27 november 2024 goed te keuren.

          Artikel 3.- Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit.

    • Ondersteuning en burger

      • Personeel

        • Tussentijdse rechtspositieregeling van toepassing op het gemeente- en OCMW personeel van lokaal bestuur Pajottegem.

          Aanwezig: Lieven Krikilion, Voorzitter
          Gunther De Wilde, Burgemeester
          Christa Dermez, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Schepenen
          Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Bruno François, Raadsleden
          Joris Samyn, Adjunct-algemeen directeur
          Eric Van Snick, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Jan Depester, Simon De Boeck, Patrick Week, Geert De Slachmuylder, Raadsleden
          Aanleiding en doel

          De voorbije maanden werkten de werkgroep HR en de stuurgroep samen met de managementteams aan de nieuwe rechtspositieregeling (RPR) voor het gemeente- en OCMW-personeel van Pajottegem. Het was het streven van het team Fusie om de personeelsleden zo snel als haalbaar in te lichten over hun rechtspositie en uiterlijk op 1/1/2025.

          Het resultaat is een gedragen document dat de mogelijkheden van het besluit van de Vlaamse Regering van maart 2023 ten volle tracht te benutten.

          Het werd een consensustekst die ernaar streeft het personeel, dat momenteel onder drie verschillende rechtsposities werkt, correct, rechtvaardig, waarderend en vooruitstrevend te behandelen gedurende de loopbaan. 

          Een overzicht oplijsten van de verschilpunten met de 3 huidige RPR's is een onmogelijke opgave, temeer omdat de opbouw van het document sterk werd aangepast.

          Op de hoofdlijnen kunnen we zeggen dat volgende items werden aangepast, meestal in die zin dat ze het bestuur een grotere mate van flexibiliteit en wendbaarheid geven. De RPR zal stapsgewijs in overzichtelijke processen worden gegoten door de personeelsdienst omdat de tekst onvermijdelijk een sterk juridische inslag blijft hebben.

          • · Nieuwe benaming hoofdstukken: instroom, doorstroom, uitstroom (cfr. BVR RPR)
          • · Procedure werving en selectie: termijnen, mogelijkheid tussentijdse reserves
          • · Doorstroom: bevorderingsvoorwaarden afgestemd en verlaagd in anciënniteitsvoorwaarden
          • · Opvolging en feedback
          • · Salaris: behoud statuut mogelijk, voordelige anciënniteitsvoorwaarden bij aanwerving (gebaseerd op relevantie van de ervaring); uitbetalingstermijn statutairen ook naar einde van de maand (zachte overgang via vakantiegeld)
          • · Toelagen: gunstige zaterdagregeling voor onregelmatige prestaties, wijziging permanentietoelage, verstoringstoelage
          • · Verlofdagen: maximum van 35 dagen
          • · Feestdagen: aanpassing
          • · Brugdagen geminimaliseerd tot 1 vaste brugdag op Hemelvaart om de burger meer openingsmomenten aan te bieden
          • · Integratie van wettelijke verlofstelsels

          U vindt het ontwerp van rechtspositieregeling voor Pajottegem in de bijlage.

          Voor de volledigheid bezorgen we u ook de rechtspositieregelingen van Galmaarden, Gooik en Herne die tot en met 31 december 2024 van toepassing blijven

          Juridische gronden

          Het decreet over het lokaal bestuur, in het bijzonder de artikelen 40, 41, het deel 2, Titel II, het hoofdstuk 4 (afdeling 3), 285-288, 330-334, 351, 356, 363-367, 376-378

          De wet van 3 juli 1978 inzake de arbeidsovereenkomst voor arbeiders en bedienden

          Besluit van de Vlaamse Regering van 8 maart 2023 tot vaststelling van de minimale voorwaarden van de rechtspositieregeling van het personeel van lokale en provinciale besturen (BVR RPR)

          De wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel en latere wijzigingen

          Het gemeenteraadsbesluit van 21 december 2023 houdende definitieve beslissing tot vrijwillige samenvoeging van de gemeenten Galmaarden, Gooik en Herne

          Het gemeenteraadsbesluit van 24 september 2024 houdende aanpassing rechtspositieregeling van toepassing op het gemeente en OCMW-personeel: goedkeuring

          Advies medewerker/dienst

          De rechtspositieregeling werd in ontwerp voorgelegd aan het managementteam op 8 juli, 22 juli, 19 augustus, 16 september en 15 oktober 2024.

          Het gezamenlijke bijzonder onderhandelingscomité van de 3 lokale besturen Galmaarden, Gooik en Herne over het ontwerp van rechtspositieregeling vond plaats op op 30 september 2024.

          Motivering medewerker/dienst

          De rechtspositieregeling omvat de regels voor de in-, door- en uitstroom, het salaris, de toelagen en vergoedingen, de verloven en afwezigheden, en de functieclassificatie van de personeelsleden van lokale en provinciale besturen.

          De lokale rechtspositieregeling van toepassing op het gemeente- en OCMW personeel van Galmaarden werd laatst aangepast op 24 september 2024.

          Tot op heden en tot eind dit jaar beschikken de lokale besturen van Galmaarden, Gooik en Herne elk over een eigen rechtspositieregeling. Naar aanleiding van de fusie van de 3 lokale besturen werd het afgelopen jaar een traject afgelegd om tot één rechtspositieregeling te komen voor alle personeelsleden van het nieuwe lokaal bestuur Pajottegem. Het doel was om een tussentijdse rechtspositieregeling voor te bereiden en te laten goedkeuren zodat alle personeelsleden op 1 januari 2025 gelijk aan de start komen en grondig geïnformeerd zijn over hun gewijzigde rechten en plichten als werknemer van de nieuwe organisatie. Deze tussentijdse rechtspositieregeling zal moeten worden bekrachtigd door de nieuw te instaleren gemeenteraad in de loop van 2025.

          Inhoudelijk vertoonden de huidige 3 rechtspositieregelingen al zeer belangrijke gelijkenissen. De afgelopen maanden werden deze nog via aanpassingen aan de teksten versterkt tot één gedragen rechtspositie.

          De nieuwe rechtspositieregeling voor gemeente- en OCMW personeel van Pajottegem maakt gebruik van de flexibiliteit die het BVR RPR biedt. Dit nieuwe kaderbesluit geeft aan lokale besturen meer vrijheid op het vlak van de regels inzake werving en selectie, salarissen, toelagen en en vergoedingen en het wijzigt ook de regels inzake verloven en afwezigheden. Ook de opbouw van het document werd in die zin aangepast

          Publieke stemming
          Aanwezig: Lieven Krikilion, Gunther De Wilde, Christa Dermez, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Bruno François, Joris Samyn, Eric Van Snick
          Voorstanders: Lieven Krikilion, Gunther De Wilde, Christa Dermez, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Bruno François
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Artikel 1.-De gemeenteraad keurt de tussentijdse rechtspositieregeling van toepassing op het gemeente- en OCMW personeel van lokaal bestuur Pajottegem, die als bijlage integraal deel uitmaakt van dit besluit, goed.

          Artikel 2.-De tussentijdse rechtspositieregeling treedt in werking op 1 januari 2025.

    • Openbare werken

      • Project opvolging

        • Overeenkomst voor de verkoop van een perceel grond en erfdienstbaarheid in het kader van rioleringswerken.

          Aanwezig: Lieven Krikilion, Voorzitter
          Gunther De Wilde, Burgemeester
          Christa Dermez, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Schepenen
          Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Bruno François, Raadsleden
          Joris Samyn, Adjunct-algemeen directeur
          Eric Van Snick, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Jan Depester, Simon De Boeck, Patrick Week, Geert De Slachmuylder, Raadsleden
          Aanleiding en doel

          Voor het realiseren van het rioleringsproject in de Monseigneur Abbeloosstraat, Populierstraat en Stuivenbergstraat dient een verbinding gemaakt te worden met de Calomeersenbeek. Voor de aanleg van deze gracht dient een perceel grond verworven te worden door de gemeente dat op dit ogenblik eigendom is van het OCMW. Het is Riobra die in naam van de gemeente de onderhandelingen voert en de contracten beloopt. Na de werken wordt de grond echter overgedragen aan de gemeente.

          Na de werken is het nodig deze gracht regelmatig te kunnen onderhouden. Daarvoor wordt een erfdienstbaarheid geïnstalleerd.

          Juridische gronden

          Het Burgerlijk Wetboek, in het bijzonder de artikelen 1582 tot en met 1701.

          Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 41.

          De omzendbrief KB/ABB 2019/3 over de transacties van onroerende goederen door lokale en provinciale besturen en door besturen van erkende erediensten van 3 mei 2019.

          Financieel advies en visum

          Voor deze transactie zal de volgende jaarbudgetrekening worden gebruikt: 2024/1.4.1/0190-00/2200000/OCMW/RVMW/IP-5.

          De afgesproken prijs bedraagt € 1.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Lieven Krikilion, Gunther De Wilde, Christa Dermez, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Bruno François, Joris Samyn, Eric Van Snick
          Resultaat: Met 15 niet gestemd
          Besluit

          Artikel 1.- Er wordt onder de in de overeenkomst vermelde voorwaarden overgegaan tot verkoop van het volgend onroerend goederen:

                  Een perceel grond met een oppervlakte van 438,50m² en een aansluitende te vestigen erfdienstbaarheidzone 441,72m² gelegen langs de aan te leggen gracht.

                  gekend ten kadaster Gooik,1e afdeling sectie B, deel perceelnummer 52 volgens bijgevoegd plan en later definitief op te meten op kosten van de koper.

    • Welzijn

      • Opstart minimale levering aardgas en electriciteit.

        Aanwezig: Lieven Krikilion, Voorzitter
        Gunther De Wilde, Burgemeester
        Christa Dermez, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Schepenen
        Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Bruno François, Raadsleden
        Joris Samyn, Adjunct-algemeen directeur
        Eric Van Snick, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Jan Depester, Simon De Boeck, Patrick Week, Geert De Slachmuylder, Raadsleden
        Aanleiding en doel

        Met de ‘minimale levering via de digitale meter in voorafbetaling’ (artikelen 5.4.6 tot en met 5.4.10 van het Energiebesluit van 19 november 2010) wil de Vlaamse Regering zich samen met de OCMW’s engageren om klanten bij de netbeheerder te ondersteunen, die onvoldoende middelen hebben om betalingen uit te voeren via het voorafbetalingssysteem Prepaid (vroeger: budgetmeter), en dus tijdens de winterperiode het risico lopen om zonder verwarming te vallen.

        De Vlaamse Regering heeft vanaf de winterperiode 2022-2023 de minimale levering uitgebreid naar klanten die elektrisch verwarmen via het exclusief nachttarief. Deze maatregel werd structureel verankerd in het Energiebesluit en blijft dus ook van kracht voor de komende winterperiode. Belangrijk is dat de minimale levering voor aardgas NIET kan gecombineerd worden met de minimale levering voor elektriciteit voor eenzelfde klant.

        Zowel de minimale levering voor aardgas als elektriciteit zijn van toepassing in de periode van 1 november tot en met 31 maart.

        De tussenkomst wordt voor beide verwarmingsbronnen berekend als 60% van de gemiddelde verbruikskost per type woning gedurende de winter en vormt zo een heel substantiële hulp voor de gezinnen. De doelstelling van de minimale leveringen is om de grootste nood op te vangen, niet om volwaardige gratis verwarming ter beschikking te stellen. OCMW’s moeten de hulpvrager uitleggen dat de opgeladen bedragen staan voor 60% van het gemiddeld verbruik.

        De Vlaamse Regering besliste op 3 mei 2024 om de periode van het verbod op afsluiting van elektriciteit en aardgas te verlengen met één maand. Vanaf aanstaande winter vindt het verbod op afsluiting plaats van 1 december tot 1 april.

        Deze regeling is optioneel voor de OCMW’s: zij kunnen beslissen al dan niet in het systeem te stappen. Ze kunnen wel slechts middelen recupereren bij de distributienetbeheerder als ze de procedure volgen. Tijdens de afgelopen winterperiode 2023-2024 maakte 89% van de OCMW’s gebruik van deze maatregel. Alsook de fusiegemeenten Herne en Galmaarden maken reeds gebruik van deze maatregel.

        De tabel waarover later nog bericht zal worden bevat de bedragen die per halve maand binnen deze regeling kunnen worden toegekend. OCMW’s kunnen 70% terugvorderen bij de netbeheerder. De overige 30% kan het OCMW ten laste nemen óf terugvorderen bij de cliënt.

        De dienst Welzijn gaat geval per geval na of de hulpvraag gegrond is, doormiddel van een sociaal onderzoek en de vooropgestelde richtlijnen.

        De uiteindelijke beslissing wordt genomen door het BCSD of de voorzitter van het BCSD (in geval van dringendheid). Zij kunnen beslissen om gezinnen, waarvoor na een sociaal onderzoek wordt vastgesteld dat ze het risico lopen op energiearmoede, een minimale hoeveelheid aardgas of een minimale hoeveelheid elektriciteit toe te kennen via de budgetmeter zodat het minimale comfort is gegarandeerd.

        Juridische gronden

        * Artikelen 5.4.6 tot en met 5.4.10 van het Energiebesluit van 19 november 2010

        Advies medewerker/dienst

        Aan de Raad voor Maatschappelijk Welzijn wordt voorgesteld om in te stappen in het systeem van minimale levering aardgas en minimale levering elektriciteit voor verwarming exclusief nachttarief, volgens het principe voorgesteld door Fluvius en de Vlaamse Overheid.

        De fusiegemeenten Galmaarden en Herne zijn reeds ingestapt in het systeem.

        Het voorstel is om reeds uniform te werken inzake de toegekende steun en het volgend principe toe te passen: 

        • terugvordering van 70 % bij Fluvius 
        • 30 % ten laste nemen door het OCMW en niet terug te vorderen bij de cliënt.

        Ter info:

        Het bedrag dat vorig jaar door het lokaal bestuur van Herne werd ten laste genomen bedroeg 743,94 euro.

        Het bedrag dat vorig jaar door het lokaal bestuur van Galmaarden werd ten laste genomen bedroeg 1.096,90 euro.

        Motivering medewerker/dienst

        Preventie energiearmoede.

        Uniformiteit met Herne en Galmaarden.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Lieven Krikilion, Gunther De Wilde, Christa Dermez, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Bruno François, Joris Samyn, Eric Van Snick
        Voorstanders: Lieven Krikilion, Gunther De Wilde, Christa Dermez, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Bruno François
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1.-De raad voor maatschappelijk welzijn is akkoord met het opstarten van de minimale levering volgens bovenvermelde principes.

        Artikel 2.- De raad voor maatschappelijk welzijn is akkoord met een ten laste name van 30% van de totale kostprijs.

De voorzitter sluit de zitting op 22/10/2024 om 21:15.

Namens Raad voor maatschappelijk welzijn,

Eric Van Snick
Algemeen directeur

Lieven Krikilion
Voorzitter