Het aanvullend reglement bevat maatregelen over volgende gemeenteweg: Kerkplein
Het aanvullend reglement betreft:
- Bestaande toestand in artikel 1 t.e.m. 6
- Nieuwe toestand in artikel 7 aangaande invoering fietsstraat
De afbakening van de fietszones/fietsstraten zijn ontstaan binnen de tekenopdracht 'Harmonisatie snelheidsregimes' in navolging van het fietsplan vastgesteld op de gemeenteraad van 24 november 2020.
Positief advies politie op de tekenopdracht 'Harmonisatie snelheidsregimes' op 13 augustus 2021. De politie is positief over het resoluut kiezen voor het verhogen van de verkeersveiligheid en faciliteren van het gebruik van de fiets.
De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.
Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
De omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009.
De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Het aanvullend reglement betreft enkel gemeentewegen.
Het aanvullend reglement bevat maatregelen over volgende gemeenteweg: Kerkplein
Door de voorzitter wordt voorgesteld om de agendapunten m.b.t. mobiliteit samen te behandelen. Door de n va-fractie wordt gevraagd om agendapunt 33 (afbakening woonerf) apart te behandelen.
Schepen Simon De Boeck verschaft toelichting bij de agendapunten.
Door raadslid Philippe Decock wordt namens de n va-fractie aangegeven dat het totaalplaatje ontbreekt en dat een visie op vlak van fietsbeleid ontbreekt. In het fietsbeleidsplan wordt er gesteld dat er in Gooik veel recreatief gefietst wordt maar weinig functioneel gefietst. Ze vragen zich af of deze maatregelen bijdragen om het doel te bereiken dat mensen meer de fiets functioneel gaan gebruiken. Zij willen ook graag de definitie van fietsstraat in herinnering brengen gezien de gemeente geen functionele fietsroutes heeft; de benaming fietsstraat is hier misplaatst. Daarom kan de fractie de reglementen m.b.t. de fietsstraten niet goedkeuren wegens gebrek aan algemene visie.
Schepen Simon De Boeck repliceert hierop dat het bestuur alles doet wat in hun macht ligt om het aangenamer te maken voor fietsers en voetgangers.
Artikel 1.- Op alle wegen die uitkomen op het Kerkplein en dit tussen huisnr. 12 enerzijds, en huisnr. 16 anderzijds , wordt volgende maatregel ingevoerd
de bestuurders moeten voorrang verlenen;
de plaats waar de bestuurders, zo nodig, moeten stoppen om voorrang te verlenen, wordt aangeduid.
Op het Kerkplein ter hoogte van de kruispunten met de aanliggende wegen en dit tussen huisnr. 12 enerzijds, en huisnr. 16 anderzijds , wordt volgende maatregel ingevoerd
de bestuurders hebben voorrang.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden B1
- wegmarkeringen overeenkomstig art.76.2 van de wegcode
- verkeersborden B15
Artikel 2.- Op het kerkplein ter hoogte van huisnr. 6 in de richting van huisnr. 11 wordt volgende maatregel ingevoerd:
het verkeersbord B1 wordt aangekondigd. De bestuurders zullen over 150 meter voorrang moeten verlenen.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden B3
Artikel 3.- Op het Kerkplein ter hoogte van het plein zelf wordt volgende maatregel ingevoerd:
het parkeren is toegelaten;
het parkeren is voorbehouden voor volgende categorie van voertuigen: Max. 3 ton.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden E9a
- de verkeersborden worden aangevuld met onderborden Type VIId
Artikel 4.- Op het Kerkplein ter hoogte van de kerk op twee parkeerplaatsen wordt volgende maatregel ingevoerd:
het parkeren is toegelaten;
het parkeren is voorbehouden voor de voertuigen die gebruikt worden door personen met een handicap.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden E9a
- de verkeersborden worden aangevuld met onderborden Type VIId
Artikel 5.- Op het Kerkplein vanaf rechterzijde kerk in de richting van Kerkhof worden volgende maatregelen ingevoerd:
de toegang is verboden in beide richtingen, voor iedere bestuurder;
de maatregel geldt niet voor dienst.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden C3
- de verkeersborden worden aangevuld met onderborden Type IV
Artikel 6.- Op het Kerkplein ter hoogte van huisnr. 4, 11, 12 en 16 worden volgende maatregelen ingevoerd:
voetgangers moeten de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken.
Dit wordt gesignaleerd door:
- wegmarkeringen overeenkomstig art.76.3 van de wegcode
Artikel 7.- Op het Kerkplein van huisnr. 6 tot huisnr. 11 in beide richtingen geldt:
de weggebruikers moeten de regels zoals die gelden in de fietsstraat respecteren.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden F111
Artikel 8.- Dit aanvullend reglement treedt in werking op 1 december 2021.
Artikel 9- Volgende aanvullende reglementen worden opgeheven:
alle voorgaande aanvullende reglementen betrekking hebbende op het Kerkplein.
Artikel 10.- Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de afdeling Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.