Het aanvullend reglement betreft gebiedsdekkende maatregelen op gemeentewegen en gewestweg m.b.t. afbakening van zone 30 km/u voor volgende centrumgebieden:
- Gooik
- Strijland
- Oetingen
- Leerbeek
- Kester
De afbakening van de zones 30 km/u zijn ontstaan binnen de tekenopdracht 'Harmonisatie snelheidsregimes' in navolging van het fietsplan vastgesteld op de gemeenteraad van 24 november 2020.
Positief advies politie op de tekenopdracht 'Harmonisatie snelheidsregimes' op 13 augustus 2021. De politie is positief over het resoluut kiezen voor het verhogen van de verkeersveiligheid en faciliteren van het gebruik van de fiets.
Advies AWV van 09 september 2021. Dienstorder van AVW voorziet variabele zone 30 km/u. Indien zone 30 km/u geïntroduceerd, is AWV voorstander van een zone 30 km/u, die aanliggende straten omvat. Gewestweg mag geen lagere snelheidsbeperking kennen dan de omliggende aantakkende straten.
In bijlage plan van de gebiedsdekkende maatregel.
De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.
Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
De omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009.
De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Het aanvullend reglement betreft enkel gemeentewegen.
Door de voorzitter wordt voorgesteld om de agendapunten m.b.t. mobiliteit samen te behandelen. Door de n va-fractie wordt gevraagd om agendapunt 33 (afbakening woonerf) apart te behandelen.
Schepen Simon De Boeck verschaft toelichting bij de agendapunten.
Door raadslid Philippe Decock wordt namens de n va-fractie aangegeven dat het totaalplaatje ontbreekt en dat een visie op vlak van fietsbeleid ontbreekt. In het fietsbeleidsplan wordt er gesteld dat er in Gooik veel recreatief gefietst wordt maar weinig functioneel gefietst. Ze vragen zich af of deze maatregelen bijdragen om het doel te bereiken dat mensen meer de fiets functioneel gaan gebruiken. Zij willen ook graag de definitie van fietsstraat in herinnering brengen gezien de gemeente geen functionele fietsroutes heeft; de benaming fietsstraat is hier misplaatst. Daarom kan de fractie de reglementen m.b.t. de fietsstraten niet goedkeuren wegens gebrek aan algemene visie.
Schepen Simon De Boeck repliceert hierop dat het bestuur alles doet wat in hun macht ligt om het aangenamer te maken voor fietsers en voetgangers.
Artikel 1.- In het gebied gelegen in het centrum Gooik begrensd door
- Koekoekstraat, ter hoogte van het kruispunt met Paddenbroekstraat en Terlostraat;
- Dorpsstraat, ter hoogte van het kruispunt met Lindestraat en Eeckelstraat;
- Monseigneur Abbeloosstraat, ter hoogte van het kruispunt met Kerkhofstraat;
- Kleistraat, ter hoogte van het kruispunt met Kerkhofstraat;
- Wijngaardstraat, ter hoogte van Wijngaardstraat huisnr. 29;
- Wijngaardstraat, ter hoogte van het kruispunt met Uidekrijstraat;
- Wijngaardstraat, ter hoogte van het kruispunt met Gooikeveldstraat;
- Dorpsstraat, ter hoogte van het kruispunt met Torenstraat;
- Koekoekstraat, ter hoogte van het kruispunt met Zijpstraat;
geldt:
de zone 30 wordt afgebakend. Het begin van de zone 30 wordt aangeduid;
ook het einde van de zone 30 wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden F4a
- verkeersborden F4b
Artikel 2.- In het gebied gelegen in het centrum Strijland begrensd door
- Groenstraat, ter hoogte van het kruispunt met Koning Boudewijnstraat;
- Strijlandstraat, ter hoogte van Strijlandstraat huisnr. 86;
- Letterbeekstraat, ter hoogte van het kruispunt Kindekensstraat en Letterbeekstraat;
- Strijlandstraat, ter hoogte van Strijlandstraat huisnr. 14;
- Processiestraat en Wolvenstraat, ter hoogte van kruispunt Wolvenstraat;
geldt:
de zone 30 wordt afgebakend. Het begin van de zone 30 wordt aangeduid;
ook het einde van de zone 30 wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden F4a
- verkeersborden F4b
Artikel 3.- In het gebied gelegen in het centrum Oetingen begrensd door
- Trambedding, ter hoogte van het kruispunt met Eikenveldstraat richting Blijkheerstraat;
- Trambedding, ter hoogte van het kruispunt met Turkeyestraat richting Kapelstraat;
- Kerkstraat, ter hoogte van huisnummer 11;
- Pastoriestraat, ter hoogte van het kruispunt Kerkplein richting Kasteelstraat;
- Vollezelestraat, ter hoogte van het kruispunt met Hazelaarswijk;
- Vollezelestraat, ter hoogte van huisnummer 47;
geldt:
de zone 30 wordt afgebakend. Het begin van de zone 30 wordt aangeduid;
ook het einde van de zone 30 wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden F4a
- verkeersborden F4b
Artikel 4.- In het gebied gelegen in het centrum Leerbeek (Brusselstraat) begrensd door
- Brusselstraat, ter hoogte van het kruispunt met Ninoofsesteenweg (N28);
- Sint-Pietersplein, ter hoogte van Edingsesteenweg (N285);
geldt:
de zone 30 wordt afgebakend. Het begin van de zone 30 wordt aangeduid;
ook het einde van de zone 30 wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden F4a
- verkeersborden F4b
Artikel 5.- In het gebied gelegen in het centrum Leerbeek (Kattestraat) begrensd door
- Kattestraat, ter hoogte van het kruispunt met Edingsesteenweg (N285);
- Kattestraat, ter hoogte van het kruispunt met Heidestraat;
- Kattestraat, ter hoogte van het kruispunt met Ninoofsesteenweg (N28);
- Kleine Kattestraat, ter hoogte van het kruispunt Ninoofsesteenweg (N28);
- Kattestraat, ter hoogte van het kruispunt met Heideblik;
geldt:
de zone 30 wordt afgebakend. Het begin van de zone 30 wordt aangeduid;
ook het einde van de zone 30 wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden F4a
- verkeersborden F4b
Artikel 1.- In het gebied gelegen in het centrum Kester begrensd door
- Bruneaustraat (N272), ter hoogte van huisnummer 69;
- Cypriaan Verhavertstraat, ter hoogte van het kruispunt met Edingsesteenweg (N285);
- Bruneaustraat, ter hoogte van huisnummer 27;
- Molenstraat (N272), ter hoogte van het kruispunt met buurtweg nr. 22 (kerkhof Kester);
- Molenstraat (N272), ter hoogte van kruising Raoul Merckxstraat en buurtweg nr. 20;
- Patattestraat, ter hoogte van het kruispunt met Mierenberg richting Pepingen;
geldt:
de zone 30 wordt afgebakend. Het begin van de zone 30 wordt aangeduid;
ook het einde van de zone 30 wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden F4a
- verkeersborden F4b
Artikel 6.- Dit aanvullend reglement treedt in werking op 1 december 2021.
Artikel 7.- Volgende aanvullende reglementen worden opgeheven:
alle voorafgaande aanvullende reglementen betrekking hebbende op afbakening zone 30 km/u.
Artikel 8.- Dit aanvullend reglement wordt ter goedkeuring overgemaakt aan de afdeling Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.