De voorzitter opent de zitting op 21/12/2023 om 20:20.
De algemeen directeur legt de notulen voor van de vergadering van de gemeenteraad van 28 november 2023.
Artikel 32 van het Decreet Lokaal Bestuur
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de notulen, zoals voorgelegd door de algemeen directeur, goed te keuren.
Enig artikel.- De notulen van de gemeenteraad van 28 november 2023 worden goedgekeurd.
Na het gezamenlijk doorlopen van een bestuurskrachtanalyse namen de gemeenteraden van Galmaarden, Gooik en Herne de principiële beslissing tot vrijwillige samenvoeging.
De gemeenteraden van Galmaarden, Gooik en Herne moeten in onderling overleg één van de algemeen directeurs aanduiden die optreedt als algemeen directeur-coördinator die de opdrachten uitvoert die hem worden toegewezen in het decreet over het lokaal bestuur. De algemeen directeurs van de andere betrokken gemeenten moeten hem daarin bijstaan.
Zij moeten eveneens in onderling overleg één van de financieel directeurs aanduiden die optreedt als financieel directeur-coördinator die de opdrachten uitvoert die hem worden toegewezen in het decreet over het lokaal bestuur. De financieel directeurs van de andere betrokken gemeenten staan hem daarin bij.
Bij besluit van de gemeenteraad van 28 november 2023 werd beslist een selectieproef te organiseren voor het toewijzen van de rol van algemeen directeur-coördinator en financieel directeur-coördinator.
De selectieproef voor algemeen directeur coördinator vond plaats op 8 december 2023. Aan deze proef namen twee kandidaten deel.
De selectieproef voor financieel directeur coördinator vond plaats op 9 december 2023. Aan deze proef namen drie kandidaten deel.
Het decreet over het lokaal bestuur, artikel 40, 41, 285-288, 330-334 en titel 8 betreffende de vrijwillige samenvoeging van gemeenten, inzonderheid artikel 346.
Het decreet over het lokaal bestuur, meer bepaald artikel 28 i.v.m. de openbaarheid van de vergaderingen en artikel 34 i.v.m. de wijze van stemmen.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 20 januari 2023 houdende de minimale voorwaarden voor de rechtspositieregeling voor het personeel van de provinciale en lokale besturen.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
De verslagen van de selectieproef van 8 december 2023 voor algemeen directeur coördinator en van 9 december 2023 voor financieel directeur coördinator liggen ter inzage van de raadsleden.
Uit de verslagen blijkt dat de heer Kristof Andries, algemeen directeur van Galmaarden en mevrouw Julie Somers, financieel directeur van Herne het beste resultaat behaalden in de selectieproef.
Op basis van deze resultaten worden in onderling overleg door de lokale besturen van Galmaarden, Gooik en Herne de heer Kristof Andries en mevrouw Julie Somers voorgedragen om de rol van respectievelijk algemeen directeur-coördinator en financieel directeur-coördinator op te nemen.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om in toepassing van artikel 34 van het decreet over het lokaal bestuur over te gaan tot de geheime stemming voor de aanduiding van de algemeen directeur-coördinator en financieel directeur coördinator.
Gelet op het resultaat van de geheime stemming voor de aanduiding van Kristof Andries als algemeen directeur-coördinator:
- 10 stemmen voor
- geen stemmen tegen
- 4 onthoudingen
Gelet op het resultaat van de geheime stemming voor de aanduiding van Julie Somers als financieel directeur-coördinator:
- 10 stemmen voor
- geen stemmen tegen
- 4 onthoudingen
Met 10 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 4 stemmen onthouden.
Met 10 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 4 stemmen onthouden.
Artikel 1.- De heer Kristof Andries, algemeen directeur van Galmaarden wordt aangeduid om de rol van algemeen directeur-coördinator op te nemen.
Artikel 2.- Mevrouw Julie Somers, financieel directeur van Herne wordt aangeduid om de rol van financieel directeur-coördinator op te nemen.
De gemeenteraden van Galmaarden, Gooik en Herne keurden de principiële beslissing tot vrijwillige fusie van de gemeenten Galmaarden, Gooik en Herne goed in zitting van de gemeenteraden op dinsdag 28 maart 2023 en woensdag 5 april 2023. Een volgende stap in het administratief proces is de definitieve goedkeuring door de drie gemeenteraden van de fusie van Galmaarden, Gooik en Herne. Nadien bevindt het fusietraject zich in een eindfase en moet enkel de Vlaamse Regering en het Vlaams Parlement nog zijn goedkeuring geven.
Feiten en context
De Vlaamse regering streeft een schaalvergroting van gemeenten na in de vorm van vrijwillige fusies. Om de maatschappelijke uitdagingen blijvend en kwalitatief het hoofd te bieden en een nog sterkere rol te spelen als lokaal bestuur, willen Galmaarden, Gooik en Herne gezamenlijk een slagkrachtige gemeente vormen die vandaag, maar ook in de toekomst sterker staat voor burgers, bedrijven en verenigingen.
De bestuurlijke en maatschappelijke uitdagingen waar de lokale besturen komen voor te staan, zijn vandaag niet gering. De verwachtingen ten aanzien van de lokale besturen zijn de laatste jaren sterk toegenomen. Enerzijds worden, vertrekkende vanuit het versterken van de lokale autonomie en het subsidiariteitsprincipe, steeds meer bevoegdheden vanuit de Vlaamse en federale overheid gedecentraliseerd naar de lokale besturen. Anderzijds verwachten burgers terecht veilige en aantrekkelijke dorpskernen, veel en diverse mogelijkheden voor vrijetijdsbeleving, een kwaliteitsvolle (digitale) dienstverlening, snelle communicatie, een verbeterde mobiliteit, kwalitatief onderwijs, de behandeling van sociaal-maatschappelijke problemen en uitdagingen. Kortom, een klantvriendelijke, correcte, effectieve en efficiënte lokale dienstverlening op maat.
Als we als regionale speler steeds meer onze rol willen vervullen, zullen we steeds meer en complexere taken en bevoegdheden moeten opnemen als lokaal bestuur. Het lokaal niveau vormt het eerste bestuursniveau in het bieden van oplossingen voor burgers, bedrijven en verenigingen. Hierdoor neemt de personele, beleidsmatige, financiële en operationele druk op de lokale besturen dagelijks steeds meer toe.
Resultaten van de bestuurskrachtmeting
Via de bestuurskrachtmeting in het najaar van 2022, uitgevoerd door Probis, werden alle kansen, bedreigingen, sterktes en aandachtspunten van de lokale besturen in kaart gebracht.
Een doorgedreven data-analyse, aangevuld met gesprekken en vragenlijsten afgenomen met de colleges van burgemeester en schepenen, met de managementteams en met sleutelfiguren uit de organisaties resulteerden in een individuele bestuurskrachtanalyse voor elk van de besturen.
Uit de analyse blijkt dat de bestuurskracht vandaag nog kan worden gegarandeerd voor twee van de vier besturen (Galmaarden en Gooik), maar dat de druk nu reeds voelbaar aanwezig is en op lange termijn door de te verwachten stijgende opdracht niet langer stand zal houden. Twee andere besturen (Herne en Pepingen) worden geconfronteerd met uitdagingen die hun bestuurskracht sterk onder druk zetten en waarbij tegen de grenzen van hun bestuurskracht wordt aangelopen.
Aansluitend op de individuele bestuurskrachtmeting werd door Probis nagegaan of schaalvergroting op het vlak van bestuurskracht een verschil kon maken. Uit de analyses blijkt dat de gemeenten complementair zijn en elkaar kunnen versterken. Galmaarden, Gooik en Herne delen een gezamenlijk DNA als groene en landelijke (plattelands-) gemeenten met een lage bevolkingsdichtheid en een grote open ruimte. De gemeenten worden verder gekenmerkt door een sterk verenigingsleven als motor van de dorpen en hebben gelijklopende uitdagingen op vlak van wonen, ruimte, infrastructuur,…
Het is de wens én de verantwoordelijkheid van de lokale besturen van Galmaarden, Gooik en Herne om ook in de toekomst een daadkrachtig bestuur te zijn met een kwalitatieve dienstverlening voor de inwoners en de nodige financiële ademruimte. Om de kwaliteit van dienstverlening en de toekomstige levensvatbaarheid van onze gemeenten te waarborgen, hebben Galmaarden, Gooik en Herne de principiële beslissing genomen om tot fusie over te gaan. Pepingen nam deze beslissing niet mee en haakte dus af voor dit fusietraject.
De scenario-analyse laat blijken dat de voordelen van ‘samenwerken’ zoals eenvoudiger, vrijblijvender en behoud van de lokale autonomie de nadelen ervan niet uitwissen. Denken we aan de financiële structuren, het gebrek aan eenheid van aansturing, problemen met mandatering, opvolging en controle. De regio heeft een lange traditie van samenwerken (en het voordeel van veel gelijke samenwerkingsverbanden te kennen) en doet dat op tal van vlakken met succes zodat deze piste voor schaalvergroting uitgewerkt blijkt.
Uit de analyse van diverse scenario’s bleek dat de fusie tussen de gemeenten Galmaarden, Gooik en Herne aanzienlijke voordelen en kansen biedt voor de toekomstbestendigheid van de organisatie, waaronder:
De versterking van de capaciteit
De fusie zal echter niet alle uitdagingen oplossen, maar wel de bestuurskracht doen stijgen.
Daarnaast moeten we ook volgende valkuilen ernstig nemen:
De gedetailleerde resultaten van de bestuurskrachtmetingen worden als bijlage aan deze beslissing toegevoegd.
Vanuit de bestuurskrachtmeting beslisten de gemeenteraden van Galmaarden, Gooik en Herne om over te gaan tot de principiële beslissing van de vrijwillige fusie van de gemeenten mét aandacht voor de gezamenlijke landelijke identiteit die Galmaarden, Gooik en Herne kenmerkt en rekening houdt met de gemeenschappelijke uitdagingen.
De lokale besturen van Galmaarden, Gooik en Herne startten na de principiële beslissing een intensieve onderzoeks- en afstemmingsperiode mét hun raadsleden, adviesraden, personeelsleden en burgers.
Onder externe begeleiding van een transitiemanager van Probis, werd voorafgaand aan de definitieve fusiebeslissing tussen de lokale besturen grondig afgestemd over tal van thema’s en consensus gezocht over een visie op het te voeren beleid en de te creëren organisatie in de toekomst. Beleidsthema’s als financiën (schuld, autofinancieringsmarge, beschikbaar budgettair resultaat, fiscaliteit, retributie- en subsidiestromen,…), personeel (rechtspositie, arbeidsreglement, structuur, cultuur,…), patrimonium (inventarisatie gebouwen, geplande patrimoniumprojecten, …), intergemeentelijke samenwerking (inventarisatie en evaluatie van de nood aan samenwerkingsstructuren en de gevolgen van eventuele uittredingen), … waren slechts enkele van de te verdiepen onderzoeksdomeinen.
Het veranderings- en voorbereidingstraject werd als volgt vormgegeven:
De projectstructuur van het fusietraject tussen de lokale besturen Galmaarden, Gooik en Herne is zorgvuldig opgezet om de fusie efficiënt te beheren en te coördineren. Het fusietraject wordt gestuurd door verschillende organen met specifieke verantwoordelijkheden. Hier volgt een samenvatting van de belangrijkste organen en hun verantwoordelijkheden:
Het team fusie, bestaande uit de burgemeesters van Galmaarden, Gooik en Herne, de decretale graden en de externe transitiebegeleider, komt tweewekelijks samen. Haar taken omvatten het opstellen van strategische doelen en de fusievisie, goedkeuren van belangrijke strategische beslissingen, bewaken van het proces, beleidsbeslissingen voorbereiden en rapporteren over de voortgang het traject in bestuursorganen.
De stuurgroep, bestaande uit de decretale graden van Galmaarden, Gooik en Herne, en de externe transitiebegeleider, komt wekelijks samen. Haar taken omvatten de concrete uitrol van het stappenplan, coördineren en overzicht bewaken van alle werkgroepen, quick wins en noden detecteren, en voorzien in de terugkoppeling naar de managementteams.
Het communicatieteam, bestaande uit de communicatieverantwoordelijken van Galmaarden, Gooik en Herne, en de externe transitiebegeleider, komt wekelijks samen. Het communicatieteam is verantwoordelijk is voor het coördineren van communicatie en participatie-inspanningen binnen het fusietraject, om zo inwoners en belanghebbenden te betrekken en relevante informatie te delen.
Verschillende thematische werkgroepen met afgevaardigden uit Galmaarden, Gooik en Herne focussen binnen het fusietraject op beleidsmatige en/of dienstverlenende thema’s.
De wijze van communicatie en participatie
Naast de transitie ligt een belangrijk aspect van het fusietraject bij de tijdige, correcte en heldere communicatie, én bij de participatie van burgers, medewerkers en beleid. De lokale besturen maakten van bij het begin resoluut de keuze om hen actief te betrekken in het fusietraject. Diverse stappen werden ondernomen om de verschillende belanghebbenden te betrekken in het fusietraject. In een eerste fase werden verschillende informatiemomenten georganiseerd voor medewerkers, inwoners en leden van de gemeenteraden met grote ruimte voor eigen inbreng, kritische vraag en gefundeerd antwoord. Daarnaast werden infokanalen zoals een fusiewebsite, mailadressen en fusiekranten opgezet.
In het kader van het ontwerp van de nieuwe organisatie werd aan de hand van een participatief proces de mening van de verschillende belanghebbenden in kaart gebracht. De input uit het participatief proces wordt enerzijds meegenomen in de opmaak van de visie- en kompasnota, en anderzijds bij de vormgeving van het dienstverleningsmodel en de organisatiestructuur. De keuze van de naam van de nieuwe gemeente werd in handen gelegd van de inwoners van Galmaarden, Gooik en Herne via een gestroomlijnd en participatief traject.
De concrete activiteiten hiervoor worden in onderstaande weergegeven:
In de toekomst zal het communicatie- en participatieproces doorgaan en evolueren. Er zal verder ingezet worden op communicatie en participatie met inwoners, medewerkers en andere belanghebbenden, en nieuwe vormen van participatie zullen worden onderzocht.
De visie op de nieuwe gemeente
De visienota voor de fusiegemeente Galmaarden, Gooik en Herne, die van kracht wordt op 1 januari 2025, heeft als uitgangspunt “groeien om klein te blijven” om te garanderen dat we sterktes kunnen behouden en oplossingen voor noden en behoeften kunnen versterken waar nodig. Groeien om klein te blijven betekent voor ons:
Galmaarden, Gooik en Herne vonden elkaar in deze gedeelde ambitie om samen aan een sterke, nieuwe fusiegemeente te bouwen. De fusiegemeente kenmerkt zich door volgende waarden:
De visienota omvat tevens doelstellingen op vlak van ruimte, economie, vrije tijd, zorg en welzijn, en interne werking. Deze doelen zullen worden nagestreefd om de visie van de nieuwe gemeente te realiseren.
Artikel 1.- De gemeenteraad hecht zijn definitieve goedkeuring aan het gezamenlijk voorstel tot vrijwillige samenvoeging van gemeenten Galmaarden, Gooik en Herne.
Artikel 2.- De beoogde samenvoegingsdatum is 1 januari 2025.
Artikel 3.- De grens van de nieuwe gemeente bestaat uit de buitengrenzen van de samengevoegde gemeenten Galmaarden, Gooik en Herne, zoals bijgehouden door de Administratie Opmetingen en Waarderingen binnen de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie van de Federale Overheidsdienst Financiën.
De binnengrens tussen de samengevoegde gemeenten vervalt.
Artikel 4.- Het voorstel van naam voor de nieuwe gemeente is Pajottegem. De nieuwe gemeentenaam werd bepaald via een participatief traject.
Artikel 5.- De gemeenteraad stelt voor dat de nieuwe gemeente zal behoren tot provincie Vlaams-Brabant, referentieregio Halle-Vilvoorde, politiezone Pajottenland, hulpverleningszone Vlaams-Brabant West, gerechtelijk kanton Lennik en provinciedistrict Halle-Vilvoorde.
Artikel 6.- Algemeen directeur Kristof Andries van het lokaal bestuur Galmaarden wordt aangeduid als de algemeen directeur-coördinator. Algemeen directeur Eric Van Snick (Gooik) en adjunct-algemeen directeurs Joris Samyn (Gooik) en Francine De Smet (Galmaarden) ondersteunen hem.
Artikel 7.- Financieel directeur Julie Somers van het lokaal bestuur Herne wordt aangeduid als de financieel directeur-coördinator. Financieel directeurs Lieven De Rick (Gooik) en Steven Closset (Galmaarden) ondersteunen haar.
Artikel 8.- Dit besluit heeft pas uitwerking wanneer de gemeenteraden van Galmaarden en Herne uiterlijk op 31 december 2023 ook hun goedkeuring geven aan het gezamenlijke voorstel tot fusie van de gemeenten Galmaarden, Gooik en Herne.
Artikel 9.- Een voor eensluidend verklaard afschrift van dit besluit wordt, samen met het fusiedossier, overgemaakt aan de Vlaamse Regering en aan de gemeentebesturen van Galmaarden en Herne. Dit gezamenlijk voorstel wordt ingediend via de online toepassing ‘Loket voor lokale besturen’ van ABB.
Artikel 10.- Dit besluit wordt bekendgemaakt conform de bepalingen van artikel 285 e.v. van het decreet over het lokaal bestuur.
Het meerjarenplan 2020-2025 van gemeente en OCMW Gooik is wat betreft het deel van het OCMW vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn in zitting van 17 december 2019 en vervolgens op dezelfde datum goedgekeurd door de gemeenteraad en wat betreft het deel van de gemeente, goedgekeurd door de gemeenteraad in zelfde zitting.
Artikel 257 van decreet over het lokaal bestuur legt op dat het meerjarenplan minstens één keer per jaar moet worden aangepast, waarbij in elk geval de kredieten voor het volgende boekjaar worden vastgesteld. Als dat nodig is kunnen daarbij ook de kredieten voor het lopende boekjaar worden aangepast. Daarnaast kan het meerjarenplan, als dat nodig is, ook worden aangepast om alleen de kredieten voor het lopende boekjaar aan te passen.
De meerjarenplanaanpassing nr. 1 2020-2025 van gemeente en OCMW Gooik is wat betreft het deel van het OCMW vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn in zitting van 29 september 2020 en vervolgens op dezelfde datum goedgekeurd door de gemeenteraad en wat betreft het deel van de gemeente, goedgekeurd door de gemeenteraad in zelfde zitting.
De meerjarenplanaanpassing nr. 2 2020-2025 van gemeente en OCMW Gooik is wat betreft het deel van het OCMW vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn in zitting van 22 december 2020 en vervolgens op dezelfde datum goedgekeurd door de gemeenteraad en wat betreft het deel van de gemeente, goedgekeurd door de gemeenteraad in zelfde zitting.
De meerjarenplanaanpassing nr. 3 2020-2025 van gemeente en OCMW Gooik is wat betreft het deel van het OCMW vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn in zitting van 28 september 2021 en vervolgens op dezelfde datum goedgekeurd door de gemeenteraad en wat betreft het deel van de gemeente, goedgekeurd door de gemeenteraad in zelfde zitting.
De meerjarenplanaanpassing nr. 4 2020-2025 van gemeente en OCMW Gooik is wat betreft het deel van het OCMW vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn in zitting van 21 december 2021 en vervolgens op dezelfde datum goedgekeurd door de gemeenteraad en wat betreft het deel van de gemeente, goedgekeurd door de gemeenteraad in zelfde zitting.
De meerjarenplanaanpassing nr. 5 2020-2025 van gemeente en OCMW Gooik is wat betreft het deel van het OCMW vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn in zitting van 20 december 2022 en vervolgens op dezelfde datum goedgekeurd door de gemeenteraad en wat betreft het deel van de gemeente, goedgekeurd door de gemeenteraad in zelfde zitting.
De meerjarenplanaanpassing nr. 6 2020-2025 van gemeente en OCMW Gooik is wat betreft het deel van het OCMW vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn in zitting van 26 september 2023 en vervolgens op dezelfde datum goedgekeurd door de gemeenteraad en wat betreft het deel van de gemeente, goedgekeurd door de gemeenteraad in zelfde zitting.
Voorliggende meerjarenplanaanpassing nr. 7 2020-2025 van gemeente en OCMW Gooik heeft als doel de kredieten van 2024 vast te stellen en ook nog een heel beperkt aantal wijzigingen aan de kredieten van 2023 door te voeren (zoals toegelicht in de rubriek "motivering van de wijzigingen").
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 249 §3.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen (BVR BBC).
Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen (MB BBC).
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om zijn deel van de meerjarenplanaanpassing nr. 7 2020-2025 vast te stellen en het deel van het OCMW goed te keuren.
Het managementteam heeft in de vergadering van 28/11/2023 een positief advies uitgebracht aangaande het voorontwerp van de meerjarenplanaanpassing nr. 7 2020-2025.
Het Team Fusie heeft in de vergadering van 05/12/2023 een positief advies uitgebracht aangaande het voorontwerp van de meerjarenplanaanpassing nr. 7 2020-2025 (er is daarbij vooral gefocust op nieuwe uitgaven hoger dan 50.000 euro).
Artikel 1.- De gemeenteraad stelt zijn deel van de meerjarenplanaanpassing nr. 7 2020-2025 vast. Deze meerjarenplanaanpassing bestaat uit een strategische nota, een financiële nota en een toelichting. Deze stukken maken integraal deel uit van huidig besluit.
Artikel 2.- De gemeenteraad keurt het deel, dat de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld in zijn vergadering van 21 december 2023, van de meerjarenplanaanpassing nr. 7 2020-2025 goed.
Artikel 3.- De gegevens over dit beleidsrapport worden door de gemeente in digitale vorm aan de Vlaamse regering bezorgd (cfr. o.a. art. 250 van het decreet over het lokaal bestuur).
Het is gerechtvaardigd een billijke financiële tussenkomst te vragen van de belanghebbenden op het grondgebied van de gemeente, gelet op de financiële toestand van de gemeente en de wettelijke verplichting om een financieel evenwicht te handhaven. Het bestuur wenst de gemeentelijke opcentiemen op de onroerende voorheffing voor het aanslagjaar 2024 vast te stellen op 895 opcentiemen, net zoals voor het aanslagjaar 2023.
De grondwet, in het bijzonder de artikelen 41, 162 en 170 § 4.
Het Wetboek van Inkomstenbelastingen 1992, in het bijzonder artikel 464/1, 1°.
Het decreet van 13 december 2013 houdende de Vlaamse Codex Fiscaliteit, zoals later gewijzigd, in het bijzonder de artikelen 2.1.4.0.2 en 3.1.0.0.4.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, zoals later gewijzigd.
Advies ADV/2023/125 van Lieven De Rick van 24 oktober 2023: Gunstig
De opbrengst van deze belasting is voorzien in het meerjarenplan 2020-2025 onder jaarbudgetrekening GBB/0020-00/7300000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN.
Artikel 1.- Voor het aanslagjaar 2024 worden ten bate van de gemeente Gooik 895 gemeentelijke opcentiemen op de onroerende voorheffing geheven.
Artikel 2.- De vestiging en de inning van de gemeentebelasting gebeuren door de Vlaamse Belastingdienst.
Artikel 3.- Dit reglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig de wettelijke bepalingen terzake.
Het is gerechtvaardigd een billijke financiële tussenkomst te vragen van de inwoners van de gemeente, gelet op de financiële toestand van de gemeente en de wettelijke verplichting om een financieel evenwicht te handhaven. Het bestuur wenst het percentage van de aanvullende gemeentebelasting op de personenbelasting voor het aanslagjaar 2024 op hetzelfde niveau te houden als deze voor het aanslagjaar 2023, namelijk 7,3 % van de overeenkomstig artikel 466 van het Wetboek van de inkomstenbelastingen 1992 berekende grondslag voor hetzelfde aanslagjaar.
De grondwet, in het bijzonder de artikelen 41, 162 en 170 § 4.
Het Wetboek van Inkomstenbelastingen 1992, in het bijzonder de artikelen 464 tot en met 470/2.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, zoals later gewijzigd.
Advies ADV/2023/126 van Lieven De Rick van 24 oktober 2023: Gunstig
De opbrengst van deze belasting is voorzien in het meerjarenplan 2020-2025 onder jaarbudgetrekening GBB/0020-00/7301000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN.
Artikel 1.- Voor het aanslagjaar 2024 wordt een aanvullende belasting gevestigd ten laste van de rijksinwoners die belastbaar zijn in de gemeente Gooik op 1 januari van het aanslagjaar.
Artikel 2.- De belasting wordt vastgesteld op 7,3 % van de overeenkomstig artikel 466 van het Wetboek van de inkomstenbelastingen 1992 berekende grondslag voor hetzelfde aanslagjaar. Deze belasting wordt gevestigd op basis van het inkomen dat de belastingplichtige heeft verworven in het aan het aanslagjaar voorafgaande jaar.
Artikel 3.- De vestiging en de inning van de gemeentelijke belasting gebeuren door het bestuur der directe belastingen, zoals bepaald in artikel 469 van het Wetboek van de inkomstenbelastingen.
Artikel 4.- Dit reglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig de wettelijke bepalingen terzake.
Bij besluit van de politieraad dd. 24 juni 2019 werd de verdeelsleutel en het vastleggen van de stijgingspercentage gemeentelijke dotaties goedgekeurd.
Door de politieraad van 11 december 2023 werd de begroting 2024 van de politiezone Pajottenland goedgekeurd.
De financiële bijdrage voor het dienstjaar 2024 van de gemeente Gooik aan de PZ Pajottenland bedraagt 1.352.231,38 euro.
De wet van 7 december 1998 tot de organisatie van een geïntegreerde politiedienst inzonderheid de artikels 40 en 71.
Het Decreet Lokaal Bestuur.
Begroting 2024, goedgekeurd door de politieraad op 1 december 2023.
Artikel 1.- De gemeenteraad stelt de financiële bijdrage voor het dienstjaar 2024 van de gemeente Gooik aan de PZ Pajottenland vast op 1.352.231,38 euro.
Artikel 2.- Afschrift van onderhavig besluit over te maken aan de financieel directeur.
De gemeenteraad heeft op 24 november 2020 het retributiereglement op het ter beschikking stellen van intergemeentelijke restafval-, GFT- en PMD-zakken goedgekeurd. Het reglement werd een eerste keer aangepast door de gemeenteraad in zitting van 30 november 2021 (toevoeging personen die sondevoeding krijgen aan artikel 4) en een tweede keer in zitting van 21 december 2021 (invoering PMD-zak van 100 liter).
Artikel 5 luidt als volgt:
"Met ingang van 1 januari 2021 stelt het gemeentebestuur volgend aantal intergemeentelijke restafvalzakken gratis ter beschikking van de erkende onthaalouders en opvanginstellingen die kinderopvang voorzien voor kinderen onder de 3 jaar op voorwaarde dat de opvang op 1 januari van het betrokken jaar wordt georganiseerd op het grondgebied van de gemeente Gooik en zij op heden gebruik maken van de huisvuilzakken voor restafval bij reguliere ophaling:
- onthaalouder: 60 intergemeentelijke restafvalzakken van 60 liter per jaar;
- opvanginstelling: 120 intergemeentelijke restafvalzakken van 60 liter per jaar.
Bij de start van een nieuwe kinderopvanglocatie zal het aantal zakken pro rata berekend worden.".
Deze bepaling blijkt echter in strijd te zijn met het afvalplan Uitvoeringsplan huishoudelijk afval en gelijkaardig bedrijfsafval. Daarom is het aangewezen om dit artikel in zijn geheel te schrappen.
Van de gelegenheid wordt gebruik gemaakt om een materiële lapsus in de notule van de gemeenteraadsbeslissing dd. 21 december 2021, waarbij de tweede aanpassing van het retributiereglement werd goedgekeurd, recht te zetten. Waar in artikel 1 van het besluit van deze notule staat dat artikel 1 van het retributiereglement wordt aangepast moet dat artikel 2 van het reglement zijn.
Om praktische overwegingen is het aangewezen om de wijziging in werking te laten treden op 1 januari 2024.
De grondwet, in het bijzonder artikel 173.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en haar latere wijzigingen, in het bijzonder de artikelen 41, tweede lid, 14°, 285-287 en 330.
De omzendbrief KB/ABB 2019/2 betreffende de gemeentefiscaliteit van 15 februari 2019.
Het wetboek van de minnelijke en gedwongen invordering van fiscale en niet-fiscale schuldvorderingen van 13 april 2019, zoals later gewijzigd.
De beslissing van de gemeenteraad van 17 december 2019 houdende akkoord met de invoering van een uniforme restafval- en GFT-zak.
De beslissing van de gemeenteraad van 27 oktober 2020 houdende goedkeuring van het voorstel van Intradura tot ontzorging wat betreft de aan- en verkoop van PMD-zakken.
De beslissing van de gemeenteraad van 24 november 2020 houdende goedkeuring van het retributiereglement op het ter beschikking stellen van intergemeentelijke restafval-, GFT- en PMD-zakken.
De beslissing van de gemeenteraad van 30 november 2021 houdende een eerste aanpassing van voormeld retributiereglement.
De beslissing van de gemeenteraad van 21 december 2021 houdende een tweede aanpassing van voormeld retributiereglement.
De opbrengst van deze retributie is voorzien in het meerjarenplan 2020-2025 onder jaarbudgetrekening GBB/0300-00/7040999/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN.
Artikel 1.- Artikel 1 van het besluit van de notule van de gemeenteraadsbeslissing van 21 december 2021 houdende tweede aanpassing van het retributiereglement op het ter beschikking stellen van intergemeentelijke restafval-, GFT- en PMD-zakken wordt als volgt aangepast:
"Aan artikel 2 van het retributiereglement op het ter beschikking stellen van intergemeentelijke restafval-, GFT- en PMD-zakken wordt het volgende toegevoegd: "voor 1 intergemeentelijke PMD-zak van 100 liter: 0,25 euro."."
Artikel 2.- Artikel 5 van het retributiereglement op het ter beschikking stellen van intergemeentelijke restafval-, GFT- en PMD-zakken wordt volledig geschrapt.
Artikel 3.- De wijziging treedt in werking vanaf 1 januari 2024.
Artikel 4.- De gecoördineerde versie van het retributiereglement op het ter beschikking stellen van intergemeentelijke restafval-, GFT- en PMD-zakken wordt goedgekeurd.
Artikel 5.- Deze beslissing wordt bekendgemaakt overeenkomstig de wettelijke bepalingen terzake.
Het decreet over het lokaal bestuur heeft de huidige lijsten bij het budget (nominatieve subsidies, delegatie overheidsopdrachten,...) losgekoppeld van de beleidsrapporten: de uiteindelijke bevoegdheid blijft bij de raad, maar die zal hierover niet langer via het meerjarenplan beslissen (aangezien dit niet meer in de verplichte schema's van het beleidsrapport is opgenomen).
Artikel 41 van het decreet lokaal bestuur bepaalt het volgende:
de volgende bevoegdheden kunnen niet aan het college van burgemeester en schepenen worden toevertrouwd:
23° het vaststellen van subsidiereglementen en het toekennen van nominatieve subsidies.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, zoals nadien gewijzigd, in het bijzonder artikel 41, 23° op grond waarvan de gemeenteraad bevoegd is voor het vaststellen van subsidiereglementen en het toekennen van nominatieve subsidies.
Nader vermelde bedragen worden voorgesteld in verhouding van billijkheid in functie van de werking van de verkrijger, de activiteiten, de uitstraling alsmede wettelijke verplichtingen.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om onderstaande lijst van nominatief toegekende subsidies 2024 goed te keuren:
Begunstigde |
IR |
Omschrijving |
Bedrag |
Jaarbudgetrekening |
Bedrijfsgilde Gooik |
2732 |
Toelage aan Bedrijfsgilde Gooik |
€ 108,00 |
0530-00/6493000 |
Gooikse landbouwraad |
2733 |
Jaarlijkse toelage landbouwraad |
€ 620,00 |
0530-00/6493000 |
Oudercomité Kester |
2797 |
Toelage aan oudercomités |
€ 1.075,00
|
0800-99/6493000 |
Oudercomité Gooik |
2796 |
Toelage aan oudercomités |
€ 1.075,00
|
0800-99/6493000 |
Oudercomité Strijland |
2805 |
Toelage aan oudercomités |
€ 1.075,00
|
0800-99/6493000 |
Oudercomité Oetingen |
2806 |
Toelage aan oudercomités |
€ 1.075,00
|
0800-99/6493000 |
Oudercomité Leerbeek |
2799 |
Toelage aan oudercomités |
€ 1.075,00
|
0800-99/6493000 |
Gooikse jeugdraad |
2808 |
Jaarlijkse toelage jeugdraad |
€ 620,00 |
0750-00/6493000 |
Heemkundige Kring |
2303 |
Jaarlijkse toelage |
€ 3.343,00 |
0739-00/6493000 |
Samana Oetingen |
2812 |
Jaarlijkse toelage |
€ 323,00 |
0985-00/6493000 |
Samana O.L.V. Bijstand |
2814 |
Jaarlijkse toelage |
€ 323,00 |
0985-00/6493000 |
Samana Sint-Niklaas |
2757 |
Jaarlijkse toelage |
€ 323,00 |
0985-00/6493000 |
Samana Kester |
2788 |
Jaarlijkse toelage |
€ 323,00 |
0985-00/6493000 |
Samana Leerbeek |
2762 |
Jaarlijkse toelage |
€ 323,00 |
0985-00/6493000 |
Gezinsbond Gooik-centrum |
2792 |
Jaarlijkse toelage |
€ 269,00 |
0949-41/6493000 |
Gezinsbond Strijland |
2798 |
Jaarlijkse toelage |
€ 269,00 |
0949-41/6493000 |
Gooikse seniorenraad |
2819 |
Jaarlijkse toelage aan de Gooikse seniorenraad |
€ 620,00 |
0949-46/6493000 |
Beweging.net |
9388 |
Jaarlijkse toelage |
€ 269,00 |
0949-41/6493000 |
De Warmste Week |
Toelage |
€ 1.000,00 |
0719-00/6159999 |
|
GOS-team |
2820 |
Jaarlijkse toelage catehesewerking |
€ 806,00 |
0739-00/6493000 |
Gooikse cultuurraad |
2821 |
Jaarlijkse toelage aan de Gooikse cultuurraad |
€ 620,00 |
0739-00/6493000 |
Kunstatelier Rozenbroek |
2829 |
Jaarlijkse toelage |
€ 538,00 |
0739-00/6493000 |
Actigo |
2918 |
Jaarlijkse toelage |
€ 750,00 |
0739-00/6493000 |
Gilde van het Paardenvolk |
2925 | Jaarlijkse toelage |
€ 750,00 |
0739-00/6493000 |
Zin in Kunst |
2838 |
Jaarlijkse toelage |
€ 1.612,00 |
0739-00/6493000 |
Cultuurregio Pajottenl. & Zennevallei |
2547 |
Bijdrage aan cultuurregio Pajottenland & Zennevallei |
€ 9.300,00 |
0739-00/6493000 |
Natuurfotografen Pajottenland |
2840 |
Jaarlijkse toelage |
€ 215,00 |
0739-00/6493000 |
Gooikse sportraad |
2841 |
Jaarlijkse toelage aan de Gooikse sportraad |
€ 620,00 |
0740-00/6493000 |
Kom Op Tegen Kanker |
2843 |
Jaarlijkse toelage |
€ 1.075,00 |
0985-00/6493000 |
Fonds GavoorGeluk |
10900 |
Jaarlijkse toelage |
€ 108 |
0985-00/6493000 |
Omega vzw |
2848 |
Jaarlijkse toelage |
€ 538,00 |
0985-00/6493000 |
K.V. Gehandicapten |
2852 |
Jaarlijkse toelage |
€ 666,00 |
0985-00/6493000 |
Home Zonnelied |
2853 |
Jaarlijkse toelage |
€ 215,00 |
0985-00/6493000 |
Beschutte Werkplaats Pajottenland |
2854 |
Jaarlijkse toelage |
€ 430,00 |
0985-00/6493000 |
Huize De Poel |
2855 |
Jaarlijkse toelage |
€ 108,00 |
0985-00/6493000 |
MPI Sint-Lodewijk |
2859 |
Jaarlijkse toelage |
€ 538,00 |
0985-00/6493000 |
Huis Michielsheem |
2877 |
Jaarlijkse toelage |
€ 215,00 |
0985-00/6493000 |
Rode Kruis Gooik |
2861 |
Jaarlijkse toelage |
€ 376,00 |
0985-00/6493000 |
De Pajotse Oldtimervrienden |
2921 |
Jaarlijkse toelage |
€ 108,00 |
0739-00/6493000 |
Oud-scouts Gooik |
2939 |
Jaarlijkse toelage |
€ 108,00 |
0739-00/6493000 |
Gezondheidsraad |
10253 |
Jaarlijkse toelage |
€ 620,00 |
0985-00/6493000 |
Vzw Natuurpunt |
2867 |
Jaarlijkse toelage |
€ 269,00 |
0380-00/6493000 |
Gooikse milieuraad |
2868 |
Jaarlijkse toelage |
€ 620,00 |
0380-00/6493000 |
Velt |
2871 |
Jaarlijkse toelage |
€ 269,00 |
0380-00/6493000 |
Gooik Mondiaal |
3854 |
Jaarlijkse toelage |
€ 620,00 |
0160-00/6493000 |
Integratieraad |
10196 |
Jaarlijkse toelage |
€ 620,00 |
0719-00/6493000 |
Dierenwelzijnsraad |
9169 |
Jaarlijkse toelage |
€ 0 |
0390-00/6493000 |
Jeugdhuis Guuk |
3096 |
Werkingstoelage | € 30.000,00 | 0752-00/6640000. |
Kerkfabriek Sint-Niklaas |
2612 |
Werkingstoelage |
€ 16.053,71 |
0790-00/6494000 |
Kerkfabriek O.L.V. Bijstand |
2110 |
Werkingstoelage |
€ 46.449,48 |
0790-00/6494000 |
Kerkfabriek Sint-Pieter |
2109 |
Werkingstoelage |
€ 12.071,73 |
0790-00/6640000 |
Kerkfabriek Sint-Ursmarus |
2613 |
Werkingstoelage |
€ 7.766,17 |
0790-00/6494000 |
Kerkfabriek Sint-Ursmarus |
2613 |
Investeringstoelage |
€ 5.687,00 |
0790-00/6640000 |
Kerkfabriek Sint-Martinus |
2611 |
Werkingstoelage |
€ 8.439,72 |
0790-00/6640000 |
Politiezone Pajottenland |
2019 |
Werkingstoelage aan politiezone Pajottenland |
€ 1.352.231,38
|
0400-00/6494000 |
Brandweerzone Vlaams-Brabant West |
3802 |
Exploitatietoelage aan brandweerzone |
€ 538.353,43 |
0410-00/6494000 |
Brandweerzone Vlaams-Brabant West |
3802 |
Investeringstoelage aan brandweerzone |
€ 53.384,67 |
0410-00/6640000 |
Artikel 1.- De in de considerans vermelde lijst van nominatieve subsidies 2024 wordt goedgekeurd.
Artikel 4.- Dit besluit wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 285 van het Decreet Lokaal Bestuur.
De raad van bestuur van het AGB Gooik heeft in de zitting van 4 december 2019 het meerjarenplan 2020-2025 vastgesteld. De gemeenteraad verleende haar goedkeuring in zitting van 17 december 2019.
Artikel 257 van decreet over het lokaal bestuur legt op dat het meerjarenplan minstens één keer per jaar moet worden aangepast, waarbij in elk geval de kredieten voor het volgende boekjaar worden vastgesteld. Als dat nodig is kunnen daarbij ook de kredieten voor het lopende boekjaar worden aangepast. Daarnaast kan het meerjarenplan, als dat nodig is, ook worden aangepast om alleen de kredieten voor het lopende boekjaar aan te passen.
De meerjarenplanaanpassing nr. 1 2020-2025 werd door de raad van bestuur vastgesteld in zitting van 2 september 2020 en door de gemeenteraad goedgekeurd in zitting van 29 september 2020.
De meerjarenplanaanpassing nr. 2 2020-2025 werd door de raad van bestuur vastgesteld in zitting van 2 december 2020 en door de gemeenteraad goedgekeurd in zitting van 22 december 2020.
De meerjarenplanaanpassing nr. 3 2020-2025 werd door de raad van bestuur vastgesteld in zitting van 1 december 2021 en door de gemeenteraad goedgekeurd in zitting van 21 december 2021.
De meerjarenplanaanpassing nr. 4 2020-2025 werd door de raad van bestuur vastgesteld in zitting van 7 september 2022 en door de gemeenteraad goedgekeurd in zitting van 27 september 2022.
De meerjarenplanaanpassing nr. 5 2020-2025 werd door de raad van bestuur vastgesteld in zitting van 7 december 2022 en door de gemeenteraad goedgekeurd in zitting van 20 december 2022.
De meerjarenplanaanpassing nr. 6 2020-2025 werd door de raad van bestuur vastgesteld in zitting van 6 september 2023 en door de gemeenteraad goedgekeurd in zitting van 26 september 2023.
Voorliggende meerjarenplanaanpassing nr. 7 2020-2025 van het AGB Gooik heeft als doel de kredieten van 2024 vast te stellen. Deze werd reeds vastgesteld door de raad van bestuur in zitting van 6 december 2023.
De gecoördineerde statuten van het AGB Gooik.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder de artikelen 241, 250 en 257 e.v., zoals nadien gewijzigd.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen (BVR BBC), zoals nadien gewijzigd.
Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen (MB BBC), zoals nadien gewijzigd.
De omzendbrief KBBJ/ABB 2020/3 van 18 september 2020 over de aanpassing van de meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de bijgevoegde meerjarenplanaanpassing nr. 7 2020-2025 van het AGB goed te keuren.
Artikel 1.- De gemeenteraad keurt de bijgevoegde meerjarenplanaanpassing nr. 7 2020-2025 van het AGB Gooik goed. Dit bestaat uit een aangepaste financiële nota, een toelichting en de eventuele wijzigingen van de strategische nota. Deze stukken maken integraal deel uit van huidig besluit.
Artikel 2.- De gegevens over dit beleidsrapport worden in digitale vorm aan de Vlaamse Regering bezorgd (cfr. o.a. art. 250 van het decreet over het lokaal bestuur).
Om economisch leefbaar te zijn en om sociaal aanvaardbare tarieven te kunnen behouden is het nodig dat het Autonoom Gemeentebedrijf Gooik vanwege de gemeente Gooik prijssubsidies ontvangt als vergoeding voor de toegangsgelden voor de sportinfrastructuur te Gooik.
Het voorgestelde reglement werd goedgekeurd door de raad van bestuur van het autonoom gemeentebedrijf Gooik in zitting van 6 december 2023.
De gecoördineerde statuten AGB gemeente Gooik.
De beheersovereenkomst gesloten tussen de gemeente en het AGB.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 231 e.v.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het prijssubsidiereglement 2024 goed te keuren.
Artikel 1.- De gemeenteraad keurt het prijssubsidiereglement 2024, vermeld in artikel 2 van huidige beslissing, goed.
Artikel 2.- Prijssubsidiereglement AGB Gooik - vanaf 1 januari 2024
Het Autonoom Gemeentebedrijf Gooik heeft haar inkomsten en uitgaven geraamd voor het kalenderjaar 2024, daarbij eveneens rekening houdende met de aflossingen van de lopende leningen aan de gemeente Gooik.
Om economisch rendabel te zijn wenst het Autonoom Gemeentebedrijf Gooik vanaf 1 januari 2024 de voorziene toegangsprijzen (inclusief 6 % BTW) voor de toegangsgelden voor de sportinfrastructuur te Gooik te vermenigvuldigen met een factor 4,45.
Rekening houdend met de sportieve en sociale functie van de vrijetijdsinfrastructuur is het wenselijk dat er tijdens het kalenderjaar 2024 geen prijsverhogingen doorgevoerd worden ten aanzien van de gebruikers van de vrijetijdsinfrastructuur, zodat deze toegankelijk is voor iedereen. Aldus is het wenselijk dat de gemeente zich ertoe verbindt om voor de periode vanaf 1 januari 2024 tot en met 31 december 2024 deze beperkte toegangsgelden te subsidiëren middels de toekenning van prijssubsidies.
De waarde van de prijssubsidie toegekend door de gemeente Gooik voor de toegangsgelden voor de sportinfrastructuur te Gooik zal aldus de prijs (inclusief 6% BTW) die de bezoeker voor recht op toegang betaalt vermenigvuldigd met een factor 3,45 bedragen.
De gesubsidieerde toegangsgelden (inclusief 6% BTW) kunnen steeds geherevalueerd worden in het kader van een periodieke evaluatie van de totale exploitatieresultaten van het Autonoom Gemeentebedrijf Gooik. In de mate er een prijssubsidieaanpassing noodzakelijk is zal het Autonoom Gemeentebedrijf Gooik deze steeds documenteren.
Het Autonoom Gemeentebedrijf Gooik zal op de vijfde werkdag van elk kwartaal de gemeente Gooik een overzicht bezorgen van het aantal gebruikers waaraan recht op toegang is verleend tijdens het voorbije kwartaal tot de vrijetijdsinfrastructuur. Dit overzicht zal tevens het bedrag aan te betalen prijssubsidies bevatten. De afrekening van deze prijssubsidies zal gebeuren middels de uitreiking van een debetnota die het Autonoom Gemeentebedrijf Gooik zou uitreiken aan de gemeente Gooik. De gemeente Gooik zal deze debetnota moeten betalen aan het Autonoom Gemeentebedrijf Gooik binnen de 5 werkdagen na ontvangst.
Een nieuw prijssubsidiereglement geldig vanaf 2025 zal worden onderhandeld tussen de gemeente Gooik en het Autonoom Gemeentebedrijf Gooik vóór 30 januari 2025.
Bij beslissing van de kerkraad van 27 november 2023 van de kerkfabriek Sint-Niklaas werd het budget 2024 vastgesteld.
Er wordt een exploitatietoelage van 16.053,71 euro gevraagd.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.
Besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten.
Ministerieel besluit van 27 november 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst en ter uitvoering van artikel 46 van het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten.
Omzendbrief BB 2013/01 van 1 maart 2013 betreffende de boekhouding van de besturen van de eredienst.
Gemeenteraadsbesluit van 17 december 2019 houdende de goedkeuring van het meerjarenplan 2020-2025 van de kerkfabriek Sint-Niklaas.
Budget 2024 van de kerkfabriek Sint-Niklaas, zoals vastgesteld in de kerkraad van 27 november 2023.
Enig artikel.- Er wordt akte genomen van het budget 2024 van de kerkfabriek Sint-Niklaas.
Bij beslissing van 23 oktober 2023 van de kerkraad van de kerkfabriek Sint-Martinus werd het budget 2024 vastgesteld.
Er wordt een exploitatietoelage gevraagd van 8.439,72 euro.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.
Besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten.
Ministerieel besluit van 27 november 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst en ter uitvoering van artikel 46 van het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten.
Omzendbrief BB 2013/01 van 1 maart 2013 betreffende de boekhouding van de besturen van de eredienst.
Gemeenteraadsbesluit van 17 december 2019 houdende de goedkeuring van het meerjarenplan 2020-2025 van de kerkfabriek Sint-Martinus.
Gemeenteraadsbesluit van 30 juni 2020 houdende de goedkeuring van de meerjarenplanaanpassing 2020-2025/1 van de kerkfabriek Sint-Martinus.
Budget 2024 van de kerkfabriek Sint-Martinus, zoals vastgesteld in de kerkraad van 23 oktober 2023.
Enig artikel.- Er wordt akte genomen van het budget 2024 van de kerkfabriek Sint-Martinus.
Bij beslissing van 25 mei 2023 van de kerkraad van de kerkfabriek Sint-Pieter werd het budget 2024 vastgesteld.
Er wordt een exploitatietoelage van 12.071,73 euro gevraagd.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.
Besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten.
Ministerieel besluit van 27 november 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst en ter uitvoering van artikel 46 van het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten.
Omzendbrief BB 2013/01 van 1 maart 2013 betreffende de boekhouding van de besturen van de eredienst.
Gemeenteraadsbesluit van 17 december 2019 houdende de goedkeuring van het meerjarenplan 2020-2025 van de kerkfabriek Sint-Pieter.
Budget 2024 van de kerkfabriek Sint-Pieter zoals vastgesteld in de kerkraad van 25 mei 2023.
Enig artikel.- Er wordt akte genomen van het budget 2024 van de kerkfabriek Sint-Pieter.
Bij beslissing van 20 november 2023 van de kerkraad van de kerkfabriek Sint-Ursmarus werd het budget 2024 vastgesteld.
Er wordt een exploitatietoelage van 7.766,17 euro en een investeringstoelage van 5.687,00 euro gevraagd.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.
Besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten.
Ministerieel besluit van 27 november 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst en ter uitvoering van artikel 46 van het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten.
Omzendbrief BB 2013/01 van 1 maart 2013 betreffende de boekhouding van de besturen van de eredienst.
Gemeenteraadsbesluit van 17 december 2019 houdende de goedkeuring van het meerjarenplan 2020-2025 van de kerkfabriek Sint-Ursmarus.
Budget 2024 van de kerkfabriek Sint-Ursmarus, zoals vastgesteld in de kerkraad van 20 november 2023.
Enig artikel.- Er wordt akte genomen van het budget 2024 van de kerkfabriek Sint-Ursmarus.
Bij beslissing van 8 november 2023 van de kerkraad van de kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw Bijstand het budget 2024 vastgesteld.
Het budget 2024 dient voor aktename te worden voorgelegd aan de gemeenteraad.
Er wordt een exploitatietoelage van 46.449,48 euro gevraagd.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.
Besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten.
Ministerieel besluit van 27 november 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst en ter uitvoering van artikel 46 van het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten.
Omzendbrief BB 2013/01 van 1 maart 2013 betreffende de boekhouding van de besturen van de eredienst.
Gemeenteraadsbesluit van 17 december 2019 houdende de goedkeuring van het meerjarenplan 2020-2025 van de kerkfabriek O.L.V. Bijstand.
Enig artikel.- Er wordt akte genomen van het budget 2024 van de kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw Bijstand.
In de rechtspositieregelingen voor het personeel van de diverse lokale overheden komen de volgende elementen aan bod:
Volgende wijzigingen aan de rechtspositieregeling voor het personeel gemeente en OCMW Gooik worden voorgesteld:
Het bestuur wenst ook de pensioenkloof tussen haar statutair en contractueel personeel te verkleinen en voorziet bijgevolg in een tweede pensioenpijler voor de totaliteit van haar contractueel personeel. Sinds 1 januari 2022 is het bestuur aangesloten bij OFP PROLOCUS met een vaste bijdragenformule van 2,5% van het RSZ onderworpen brutoloon. Het bestuur wenst dit bijdragepercentage op te trekken tot 3% van het RSZ onderworpen brutoloon.
Het bestuur voorziet als bijkomende veiligheid met ingang van 1 januari 2022, de eerste vijf jaar, bovenop de middelen nodig voor de pensioentoezegging, in een extra prefinanciering van 5 % op de bijdrage om zo de kans op het betalen van bijkomende bijdragen te verkleinen. Deze prefinanciering blijft ter beschikking van het bestuur ter financiering van latere bijdragen.
Het bestuur kan met andere rechtspersonen waarmee ze nauwe banden heeft (AGB’s, OCMW) een MIPS-Groep vormen. De gemeente Gooik een MIPS-Groep vormt met het OCMW Gooik. Beide entiteiten moeten eenzelfde verhoging doorvoeren om de MIPS-groep te behouden.
Het model tot aanpassing van de rechtspositieregeling van het gemeentebestuur, opgesteld door Jurplus met referentie goog-rpr-20232112-g(rechtspositieregeling), wordt als bijlage bij dit besluit gevoegd.
De nodige kredieten voor de verhoging van de tweede pensioenpijler van 2,5% naar 3% worden voorzien in de meerjarenplanning.
De op basis van het financieringsplan verschuldigde bijdragen en de kosten voor het functioneren van OFP PROLOCUS zullen ingehouden worden door de RSZ en daarna doorgestort worden aan OFP PROLOCUS.
Positief advies van de vakbonden op 4 december 2023.
Artikel 1. De aanpassing van de rechtspositieregeling zoals beschreven in het voorstel opgesteld door Jurplus met referentie goog-rpr-20232112-g(rechtspositieregeling) en gevoegd als bijlage bij dit besluit wordt goedgekeurd.
Artikel 2. Met ingang van 1 januari 2024 wordt bijdragevoet tweede pensioenpijler verhoogd van 2,5% tot 3% van het bruto RSZloon.
Artikel 2. De personeelsleden worden via de nieuwsbrief op de hoogte gebracht van de aanpassing van de rechtspositieregeling. De actuele versie van de rechtspositieregeling wordt elektronisch ter beschikking gesteld van het personeel via het intranet (GoNet).
Artikel 3. Deze beslissing en het reglement conform het decreet Lokaal Bestuur te publiceren op de website van de gemeente.
Op 13/10/2023 heeft Intradura een schrijven ontvangen van de Openbare Vlaamse Afvalstoffenmaatschappij (OVAM), het Agentschap Binnenlands Bestuur (ABB) en Interafval, de koepel van de Vlaamse afvalintercommunales, betreffende de opstart van een gezamenlijk bottom-uptraject om te komen tot een optimalisatie van de werkingsgebieden van de afvalintercommunales.
Een gelijkaardig schrijven werd eveneens gericht aan alle gemeenten.
De Vlaamse Regering wil ten laatste in 2025 aan de sector duidelijkheid geven over:
- de werkingsgebieden van de afvalintercommunales die ten laatste op 1 januari 2037 gerealiseerd moeten worden;
- de afvalintercommunales die over de grenzen van de referentieregio’s heen zullen mogen blijven samenwerken na 2037;
- het plan van aanpak om die transitie vorm te geven.
Zij wil hierbij zowel rekening houden met de doelstellingen van de regiovorming als met de doelstellingen inzake een efficiënt en duurzaam afvalstoffenbeleid.
Wat betreft de regiovorming is het uitgangspunt dat de afvalintercommunales hun werkingsgebieden ten laatste in 2037 afstemmen op de referentieregio’s.
Het Regiodecreet voorziet echter ook in de mogelijkheid om een gemotiveerde aanvraag tot afwijking van de principes van regioconform samenwerken in te dienen.
Als de Vlaamse Regering aan een individuele afvalintercommunale een dergelijke afwijking toekent, kan deze intercommunale over de grenzen van de referentieregio’s heen blijven samenwerken.
Aangezien het werkingsgebied van Intradura zich situeert binnen de referentieregio Halle-Vilvoorde en gezien al haar huidige gemeentelijke vennoten in overeenstemming zijn met de regiovorming, is het niet nodig om een afwijking aan te vragen. In een eerste fase wordt gevraagd om via de afvalintercommunales de intenties zowel van de
individuele gemeenten als van de Raad van Bestuur/ Algemene Vergadering van de afvalintercommunales tegen 31 januari 2024 kenbaar te maken aan OVAM en ABB.
Gezien het aantal bestuursleden in de Raad van Bestuur van Intradura beperkt is en de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering d.d. 13.12.2023 reeds werd overgemaakt aan de gemeenten, heeft de Raad van Bestuur van Intradura geopteerd om een schrijven te richten naar de 19 gemeenten om zich uit te spreken over de intentie van haar gemeente.
Daarom vraagt Intradura om dit dit schrijven voor te leggen aan het college / gemeenteraad en uw intentie over te maken uiterlijk 19/01/2024 om ons in staat te stellen tijdig een antwoord te kunnen bieden aan OVAM en ABB.
Het als bijlage toegevoegde ontwerp van raadsbeslissing kan u in dit verband tot nut zijn.
De gemeente Gooik is aangesloten bij Intradura die werd opgericht op 27 april 2017.
Intradura is een intergemeentelijke opdrachthoudende vereniging die wordt beheerst door het Decreet Lokaal Bestuur.
Artikel 1.- De gemeente zal geen afwijkingsaanvraag inzake de trajectoptimalisatie werkingsgebieden cfr. het regiodecreet indienen bij de Vlaamse Regering daar zij reeds conform is met de regiovorming.
Artikel 2.- Deze beslissing wordt overgemaakt aan Intradura, Dorent 5 te 1620 Drogenbos, t.a.v. Ann Scheys of via mail aan ann.scheys@intradura.be
Artikel 3.- Het College van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit.
Een schoolbestuur moet voor elk van zijn scholen beschikken over door de overheid goedgekeurde leerplannen.
Een schoolbestuur kan ervoor kiezen om eigen leerplannen te ontwikkelen en in te dienen of gebruik te maken van leerplannen die door derden worden ontwikkeld en ingediend.
De leerplannen zijn voor de onderwijsinspectie een aanvullend instrument om het kwaliteitsbeleid van een school te kaderen.
Het naleven van de reglementering over de leerplannen is een erkenningsvoorwaarde.
Een officiële school moet bovendien als erkenningsvoorwaarde de leerplannen volgen van ofwel OVSG, POV of het gemeenschapsonderwijs, ofwel eigen leerplannen ermee verenigbaar.
Een leerplan moet voldoen aan de volgende decretale en reglementaire criteria:
Het schoolbestuur houdt ook rekening met de volgende bijkomende criteria over het pedagogisch project van de school/scholen:
OVSG heeft ten behoeve van zijn schoolbesturen en met respect voor de lokale autonomie onder de naam Leer Lokaal een nieuw geïntegreerd leerplan ontwikkeld voor de basisschool met ingang van 1 september 2023. Dit digitaal leerplan (online tool met achterliggende databank) bevat de authentieke en decretaal vastgelegde onderdelen, maar het is ruimer dan dat. Leer Lokaal bestaat namelijk uit een basisleerlijn, ondersteunende doelen, verdiepende doelen en uitbreidingsdoelen en vertrekt vanuit de zestien Europese sleutelcompetenties.
OVSG heeft Leer Lokaal ingediend bij de onderwijsinspectie. De onderwijsinspectie heeft een advies tot definitieve goedkeuring uitgebracht. De Vlaamse Regering heeft Leer Lokaal definitief goedgekeurd.
Het schoolbestuur wenst op voorstel van de directeur gebruik te maken van Leer Lokaal voor zijn school/scholen van het basisonderwijs.
Het schoolbestuur stelt na toetsing vast dat Leer Lokaal voldoet aan alle criteria en kiest daarom voor het gebruik van Leer Lokaal in zijn school/scholen van het basisonderwijs.
Enig artikel.-Het leerplan Leer Lokaal van OVSG wordt gebruikt in de scholen van het gemeentelijk basisonderwijs, met name: gemeentelijke sportbasisschool De Oester Strijland, gemeentelijke lagere school De Oester Oetingen en de gemeentelijke kleuterschool Het Nestje Leerbeek.
Om juridisch in orde te zijn, dienen de bedragen voor de aankoop van drankjes, uitstappen en animatiedagen van Speelplein 't Foensjske vermeld te staan in het huishoudelijk reglement.
In bijlage de nieuwe versie van het huishoudelijk reglement met in geel gemarkeerd wat er werd toegevoegd.
Positief advies
Enig artikel - De gemeenteraad keurt de wijzigingen aan het huishoudelijk reglement van Speelplein 't Foensjske goed.
De gemeente Gooik beschikt niet over een eigen zwembad. Als gevolg hiervan moeten de Gooikse inwoners uitwijken naar buurgemeenten waar ze een duurder tarief betalen. Door een samenwerking aan te gaan met de lokale besturen van Ternat en Liedekerke kunnen de Gooikse inwoners daar aan het lokale tarief gebruik maken van het zwembad. Concreet betekent dit dat de gemeente Gooik het verschil in toegangsprijs zal betalen aan de lokale besturen van Ternat en Liedekerke.
Het decreet Lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 389 houdende het tot stand brengen van samenwerkingsverbanden tussen 2 of meer gemeenten;
De grondwet, in het bijzonder artikel 162 houdende de bevoegdheid van de gemeenteraden voor alles wat van provinciaal en gemeentelijk belang is;
Het besluit van de Vlaamse Regering van 16 november 2012 betreffende de uitvoering van het decreet van 6 juli 2012 houdende het stimuleren en subsidiëren van een lokaal sportbeleid;
De collegebeslissing van Gooik van 8 juni 2023 betreffende de samenwerking zwembad Ternat/Liedekerke.
Op basis van de door de lokale besturen van Ternat en Liedekerke ter beschikking gestelde cijfers wordt de jaarlijkse kost van deze samenwerking voor ons bestuur geraamd op € 2.000.
De nodige kredieten voor deze samenwerking zijn voorzien onder de jaarbudgetrekening 8.2.10/0741-00/6159999/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN.
Positief advies.
Uit de sport-enquête van de Gooikse sportdienst is gebleken dat de vraag naar een goedkoper zwemtarief aan de orde is. Door de tijdelijke sluiting van het zwembad van Ninove zijn de Gooikse inwoners verplicht uit te wijken naar Ternat of Liedekerke. Hierbij betalen ze meer dan de burgers van deze gemeenten. Ook de sportraad is van mening dat dit gunsttarief kan bijdragen tot een positieve evolutie in het aantal zwemmers in Gooik.
Enig artikel: de gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst met de lokale besturen van Ternat en Liedekerke betreffende het gebruik van hun zwembad als volgt goed:
Samenwerkingsprotocol sport
Gooik – Ternat – Liedekerke
1. Samenwerkingsverband
Het lokaal bestuur van Gooik wenst samen te werken met het lokaal bestuur van Ternat en Liedekerke rond het gebruik van het zwembad van Ternat en Liedekerke.
Niet elke gemeente kan elk aspect van de sportsector aanbieden. Een doorgedreven bovenlokale en regionale samenwerking is in het belang van de sporter, de diensten en de hier aan verbonden exploitatie. In het kader van een integrale samenwerking rond infrastructuur, sportpromotie en administratieve ondersteuning willen de deelnemende gemeenten dan ook een formeel engagement aangaan.
Op die manier kunnen de Gooikse inwoners genieten van een zwemaanbod over de gemeentegrenzen heen aan democratische tarieven.
2. Farys Zwembad Ternat en Liedekerke
De lokale besturen van Ternat en Liedekerke wensen hun zwembaden open te stellen aan de Gooikse inwoners aan dezelfde voordeeltarieven als deze van hun inwoners.
Het lokaal bestuur van Gooik voorziet een jaarlijks budget volgens afrekening op basis van een reëel gebruik. De sportdienst van Ternat en Liedekerke leggen hiervoor een jaarlijkse afrekening voor gebaseerd op postcodecijfers met een eerste afrekening voor het jaar 2024.
3. Exploitatievorm
De sportaccommodatie wordt onafhankelijk uitgebaat door de respectievelijke besturen. Ternat en Liedekerke beheren deze infrastructuren volledig autonoom en staan zelfstandig in voor de dagelijkse kosten en investeringen.
Deze verbintenis brengt geen verdere verplichtingen en/of rechten met zich mee buiten deze bepaald in het protocol.
4. Gebruik zwembaden
De wijze van gebruik van de zwembaden wordt bepaald in overleg tussen de sportdiensten van de gemeenten.
Het schoolzwemmen valt buiten het bestek van deze overeenkomst.
5. Duur
Deze samenwerkingsovereenkomst geldt voor onbepaalde duur, opzegbaar mits inachtname van een opzegperiode van 6 maanden en gaat in vanaf 1 januari 2024.
De zitting wordt gesloten om [%uur%]
De voorzitter sluit de zitting op 21/12/2023 om 21:32.
Namens Gemeenteraad,
Eric Van Snick
Algemeen directeur
Lieven Krikilion
Voorzitter