De voorzitter opent de zitting op 28/11/2023 om 20:05.
Dhr. Alwin Loeckx, directeur Regionaal Landschap, geeft toelichting over de werking van Regionaal Landschap Pajottenland en Zennevallei.
De algemeen directeur legt de notulen voor van de vergadering van de gemeenteraad van 31 oktober 2023.
Artikel 32 van het Decreet Lokaal Bestuur
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de notulen, zoals voorgelegd door de algemeen directeur, goed te keuren.
Enig artikel.- De notulen van de gemeenteraad van 31 oktober 2023 worden goedgekeurd.
De lokale besturen Galmaarden, Gooik en Herne namen respectievelijk op 28 maart 2023 en 5 april 2023 de principiële beslissing tot vrijwillige samenvoeging. Om de samenvoegingsoperatie te begeleidingen werd bij besluit van de gemeenteraad van Herne op 26 april 2023 een transitiemanager aangesteld.
Over de werkzaamheden van de transitiemanager en de verschillende stuur- en werkgroepen wenst het college van burgemeester en schepenen periodiek te rapporteren aan de gemeenteraad.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om kennis te nemen van het syntheseverslag van november 2023 i.v.m. de werkzaamheden van de samenvoegingsoperatie.
Artikel 345 e.v. decreet lokaal bestuur
Gemeenteraadsbesluit van 28 maart 2023 houdende goedkeuring van de principiële beslissing tot vrijwillige samenvoeging van de gemeenten Galmaarden, Gooik en Herne
Gemeenteraadsbesluit van 25 april 2023 houdende de aanstelling van een transitiemanager ter voorbereiding van de vrijwillige samenvoeging van de gemeenten Galmaarden, Gooik en Herne
Artikel 1.-De gemeenteraad neemt kennis van het syntheseverslag van november 2023.
Gezien de gemeente deelnemer is van de intergemeentelijke vereniging voor crematoriumbeheer in het arrondissement Halle-Vilvoorde (Havicrem), opgericht op 10 juni 2003 en verlengd in haar bestaansduur tot 10 juni 2035.
Artikel 427 van het decreet over het lokaal bestuur en artikel 37 van de gecoördineerde statuten van Havicrem bepalen dat de wijzigingen in de statuten van de opdrachthoudende vereniging artikelsgewijs worden aangebracht door de algemene vergadering met een drievierdemeerderheid, zowel voor het geheel van de geldig uitgebrachte stemmen, als voor de geldig uitgebrachte stemmen van de vertegenwoordigde gemeenten, en op voorwaarde dat de gewone meerderheid van het aantal deelnemende gemeenten haar instemming betuigt.
Dat uiterlijk negentig dagen voor de bijzondere algemene vergadering die de statutenwijzigingen moet beoordelen, een door de raad van bestuur opgesteld ontwerp aan alle deelnemers wordt voorgelegd; dat de beslissingen daarover van hun gemeenteraden het mandaat van de respectievelijke vertegenwoordigers op de algemene vergadering bepalen en bij het verslag worden gevoegd.
Dat de deelnemende gemeenten die nalaten binnen de gestelde termijn een beslissing te nemen en voor te leggen, worden geacht zich te onthouden; dat de onthouding het mandaat van hun vertegenwoordiger op de algemene vergadering bepaalt.
De raad van bestuur van Havicrem heeft op 5 september 2023 een ontwerp van statutenwijziging goedgekeurd.
De brief van 14 september 2023 waarbij Havicrem de deelnemende gemeenten in kennis stelt van het voorstel van statutenwijziging.
De agenda van de buitengewone algemene vergadering van Havicrem die zal gehouden worden op 20 december 2023 om 18u30 in crematorium Daelhof met als enige agendapunten:
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, inzonderheid op de bepalingen van de artikels 427 en 432 van het decreet.
Artikel 432 van het Decreet Lokaal Bestuur dat bepaalt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordigers dient herhaald te worden voor elke vergadering.
Artikel 1.- Het voorstel van statutenwijziging van Havicrem zoals werd aangenomen door de Raad van Bestuur op 5 september 2023 wordt goedgekeurd.
Artikel 2.- De vertegenwoordiger van de gemeente is gemandateerd om de statutenwijziging en het gewijzigd aandelenregister op de buitengewone algemene vergadering van Havicrem van 20 december 2023 goed te keuren.
Artikel 3.- Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit.
Gezien de gemeente deelnemer is van de intergemeentelijke vereniging voor crematoriumbeheer in het arrondissement Halle-Vilvoorde (Havicrem), opgericht op 10 juni 2003 en verlengd in haar bestaansduur tot 10 juni 2035.
Artikel 427 van het decreet over het lokaal bestuur en artikel 37 van de gecoördineerde statuten van Havicrem bepalen dat de wijzigingen in de statuten van de opdrachthoudende vereniging artikelsgewijs worden aangebracht door de algemene vergadering met een drievierdemeerderheid, zowel voor het geheel van de geldig uitgebrachte stemmen, als voor de geldig uitgebrachte stemmen van de vertegenwoordigde gemeenten, en op voorwaarde dat de gewone meerderheid van het aantal deelnemende gemeenten haar instemming betuigt.
De brief van 16 oktober 2023 waarbij Havicrem de deelnemende gemeenten in kennis stelt van de agenda van de bijzondere algemene vergadering van 20 december 2023.
De agenda van de bijzondere algemene vergadering van Havicrem die zal gehouden worden op 20 december 2023 om 19u00 (aansluitend op de buitengewone algemene vergadering van 18u30) in crematorium Daelhof met volgende agendapunten:
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, inzonderheid op de bepalingen van de artikels 427 en 432 van het decreet.
Artikel 432 van het Decreet Lokaal Bestuur dat bepaalt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordigers dient herhaald te worden voor elke vergadering.
Artikel 1.- De agendapunten van de bijzondere algemene vergadering van Havicrem IGV van 20 december 2023 worden goedgekeurd.
Artikel 2.- De vertegenwoordiger van de gemeente is gemandateerd om de agendapunten van de bijzondere algemene vergadering van Havicrem op 20 december 2023 goed te keuren.
Artikel 3.- Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van dit besluit.
Het feit dat de gemeente deelnemer is van de dienstverlenende vereniging Cipal (hierna kortweg “Cipal”).
De statuten van Cipal.
Bij gemeenteraadsbesluit van 26 februari 2019 werden de heren Patrick Week en Steve Dehandschutter respectievelijk als effectieve en plaatsvervangend vertegenwoordiger aangeduid voor de Algemene Vergaderingen van Cipal.
De oproeping tot de algemene vergadering van Cipal van 14 december 2023 met de volgende agendapunten:
De toelichtende nota van Cipal betreffende de agendapunten van deze algemene vergadering;
De voorstellen van de raad van bestuur van Cipal,
Overwegende dat geen redenen voorhanden zijn om goedkeuring van de agendapunten te weigeren;
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 ("DLB") en in het bijzonder op artikel 40 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad en inzake de intergemeentelijke samenwerking.
Artikel 1.- Op basis van de bekomen documenten en de toelichtende nota worden de agendapunten van de algemene vergadering van Cipal van 14 december 2023 goedgekeurd.
Artikel 2.- De vertegenwoordiger van de gemeente wordt gemandateerd om op de algemene vergadering van Cipal van 14 december 2023 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Artikel 3.-Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van onderhavig besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Cipal.
Bij gemeenteraadsbesluit van 26 februari 2019 werd de heer Samuel Billens voorgedragen als kandidaat-lid voor het regionaal bestuurscomité (RBC) Pajottenland en als kandidaat-lid voor de raad van bestuur van de opdrachthoudende vereniging PBE. In hetzelfde gemeenteraadsbesluit werd mevr. Ellen Vereman voorgedragen voor de periode 2022 tot en met 2024.
Zowel de heer Billens Samuel als mevrouw Ellen Vereman hebben ter kennis gegeven dat zij deze mandaten niet (verder) wensen op te nemen.
Door de CD&V-fractie wordt de heer Pascal De Leener voorgedragen als kandidaat-lid voor het regionaal bestuurscomité Pajottenland en voor de raad van bestuur van de opdrachthoudende vereniging PBE.
Gaat over tot de geheime stemming;
Overwegende dat de geheime stemming de volgende uitslag geeft voor de voordracht van De Leener Pascal
- aantal ja-stemmen: 16
- aantal nee-stemmen: 1
- aantal onthoudingen: 0
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Artikel 1.- De heer Pascal De Leener, wonende te 1755 Gooik, Mgr. Abbeloosstraat 34 voor te dragen als kandidaat-lid voor het regionaal bestuurscomité (RBC) Pajottenland van de opdrachthoudende vereniging PBE tot aan de eerste algemene vergadering in het jaar 2025.
Artikel 2.- De heer Pascal De Leener, wonende te 1755 Gooik, Mgr. Abbeloosstraat 34 voor te dragen als kandidaat-lid voor de raad van bestuur van de opdrachthoudende vereniging PBE tot aan de eerste algemene vergadering in het jaar 2025.
Artikel 3.-Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging PBE, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be .
De gemeenteraad heeft op 27 juni 2023 de jaarrekening 2022 van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn vastgesteld.
Op 16 november 2023 ontving de gemeente het besluit van de gouverneur tot goedkeuring van de jaarrekening over het financiële boekjaar 2022 van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn van Gooik.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 332 § 1, derde lid.
Enig artikel.- Kennis te nemen van het hierbij gevoegd besluit van de gouverneur van 9 november 2023 betreffende de goedkeuring van de jaarrekening over het financiële boekjaar 2022 van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn met de volgende saldi:
budgettair resultaat boekjaar: 1.1853.604 EUR
gecumuleerd budgettair resultaat boekjaar: 7.189.987 EUR
beschikbaar budgettair resultaat 7.189.987 EUR
balanstotaal: 41.816.907 EUR
overschot van het boekjaar: - 573.332 EUR
In het kader van deze opdracht werd op 31 maart 2021 een technisch bestek opgesteld door de ontwerper, B-ILD ARCHITECTS BV, Arduinkaai 37-39 bus 22 te 1000 Brussel voor wat betreft het technisch gedeelte en op 14 april 2021 een administratief bestek met nr. 10523_115000 anderzijds door Intercommunale Haviland IgSv voor wat betreft het administratief gedeelte, samen één geheel vormend met het voormelde technisch bestek.
In het kader van deze opdracht werd op 14 april 2021 een selectieleidraad met nr. 10523_115000 opgesteld door Intercommunale Haviland IgSv
De gemeenteraad verleende in zitting van 27 april 2021 de goedkeuring aan de lastvoorwaarden, de raming en de plaatsingsprocedure van deze opdracht, met name de mededingingsprocedure met onderhandeling.
Het college van burgemeester en schepenen verleende in zitting van 3 februari 2022 goedkeuring aan het verslag van nazicht van de offertes van 25 januari 2022 voor de opdracht “Nieuwbouw schoolgebouwcomplex Kervijn voor kleuter- en lagere schoolafdeling” opgesteld door Intercommunale Haviland IgSv op grond van het nazicht door de ontwerper, B-ILD ARCHITECTS BV, Arduinkaai 37-39 bus 22 te 1000 Brussel.
Het college van burgemeester en schepenen verleende in zitting van 3 februari 2022 goedkeuring aan de gunning van de opdracht “Nieuwbouw schoolgebouwcomplex Kervijn voor kleuter- en lagere schoolafdeling” aan de economisch meest voordelige (op basis van de beste prijs-kwaliteitsverhouding) bieder goed, zijnde:
- PEREMANS nv, Zinkstraat 13 te 1500 Halle, overeenkomstig de BAFO van 14 januari 2022, tegen de onderhandelde Bruto-beschikbaarheidsvergoeding van € 390.245 (Prijs incl. btw) zoals omschreven in het Financieel Model als "Scenario 3 (Variant 2)" waarbij de zonnepanelen als vereiste optie niet wordt weerhouden, echter de overige opties wel.
De uitvoering moet gebeuren overeenkomstig de lastvoorwaarden vastgelegd in het bestek met nr. 10523_115000 en vereist volgende stappen:
1. Contract close
2. Financial close
3. Aanvangsgarantie en verzekeringsplicht
4. Aanvangsbevel
5. Opstalovereenkomst
Het college verleende in zitting van 16 juni 2022 goedkeuring aan de overeenkomst inzake PPS van 15 juni 2022 tot contractsluiting van de opdracht “Nieuwbouw schoolgebouwcomplex Kervijn voor kleuter- en lagere schoolafdeling” opgesteld door Intercommunale Haviland IgSv.
Het college verleende in zitting van 28 juli 2022 goedkeuring aan de vaststelling van de aanvangsdatum voor de opdracht 'Nieuwbouw schoolgebouwcomplex site Kervijn' op 1 augustus 2022.
Het college verleende in zitting van 8 september 2022 goedkeuring aan aan de finale overeenkomst houdende actualisatie Bijlage 3 – Ontwerpovereenkomst tot vestiging van een Opstalrecht – bij de selectieleidraad inzake de bouw van een schoolgebouw in de vorm van een BFM constructie op grond van de mededingingsprocedure met onderhandeling voor aanneming van werken, financiering en onderhoud in de vorm van een BFM-constructie met ref. 10523-11500.
Het college verleende in zitting van 16 februari 2023 goedkeuring aan de de kredietopening (met hypothecaire waarborgen) en bijhorend hypothecair mandaat inzake de bouw van een schoolgebouw in de vorm van een BFM constructie op grond van de mededingingsprocedure met onderhandeling voor aanneming van werken, financiering en onderhoud in de vorm van een BFM-constructie met ref. 10523-11500.
In onderling overleg tussen alle partijen, zijnde de gemeente Gooik, de Peremans NV en VDS Pajottenland BV wordt overeengekomen dat de uitvoeringstermijn van de werken wordt aangepast in functie van de aangepaste timing van de verhuis van de bestaande klassen naar het nieuwe schoolgebouw.
Daartoe werd het "Addendum nr 1 bij contract close" bij de overeenkomst inzake de bouw van een schoolgebouw in de vorm van een BFM constructie op grond van de mededingingsprocedure met onderhandeling voor aanneming van werken, financiering en onderhoud in de vorm van een BFM-constructie met ref. 10523-11500 opgesteld door Intercommunale Haviland IgSv.
Het college verleende in zitting van 16 maart 2023 goedkeuring aan het "Addendum nr 1 bij contract close" bij de overeenkomst inzake de bouw van een schoolgebouw in de vorm van een BFM constructie op grond van de mededingingsprocedure met onderhandeling voor aanneming van werken, financiering en onderhoud in de vorm van een BFM-constructie met ref. 10523-11500 opgesteld door Intercommunale Haviland IgSv.
In onderling overleg tussen de betrokken partijen, zijnde de gemeente Gooik en VDS Pajottenland BV werd de huurovereenkomst opgemaakt conform Bijlage 4 – Ontwerp huurovereenkomst – bij de selectieleidraad inzake de bouw van een schoolgebouw in de vorm van een BFM constructie op grond van de mededingingsprocedure met onderhandeling voor aanneming van werken, financiering en onderhoud in de vorm van een BFM-constructie met ref. 10523-11500.
Deze huurovereenkomst wordt ter goedkeuring aan de gemeenteraad voorgelegd.
Met deze huurovereenkomst kunnen dan de door Agion toegekende huursubsidies voor schoolinfrastructuur worden bekomen.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
Artikel 1.- Goedkeuring wordt verleend aan de huurovereenkomst tussen de VDS Pajottenland (verhuurder) en de gemeente Gooik (huurder) van de nieuwbouw schoolgebouwcomplex site Kervijn opgenomen in bijlage.
Artikel 2.- De huurovereenkomst opgenomen in bijlage als bestand "26 10 2023 Huurovereenkomst VDS Pajottenland - Gemeente (zoals verzonden).docx" maakt integraal deel uit van deze beslissing.
Artikel 3.- Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de registratie van de huurovereenkomst in authentieke akte.
Na het gezamenlijk doorlopen van een bestuurskrachtanalyse namen de gemeenteraden van Galmaarden, Gooik en Herne de principiële beslissing tot vrijwillige samenvoeging.
De gemeenteraden van Galmaarden, Gooik en Herne moeten in onderling overleg één van de algemeen directeurs aanduiden die optreedt als algemeen directeur-coördinator die de opdrachten uitvoert die hem worden toegewezen in het decreet over het lokaal bestuur. De algemeen directeurs van de andere betrokken gemeenten moeten hem daarin bijstaan.
De gemeenteraden moeten eveneens in onderling overleg één van de financieel directeurs aanduiden die optreedt als financieel directeur-coördinator die de opdrachten uitvoert die hem worden toegewezen in dit decreet. De financieel directeurs van de andere betrokken gemeenten staan hem daarin bij.
De aanduiding van een algemeen directeur-coördinator of financieel directeur-coördinator heeft geen gevolgen voor de aanstelling van de algemeen en financieel directeur in de nieuwe gemeente.
Indien de gemeenteraden geen algemeen directeur-coördinator of financieel directeur-coördinator aanduiden worden de algemeen directeur en de financieel directeur van de gemeente met het hoogste aantal inwoners de algemeen directeur-coördinator of financieel directeur-coördinator.
Gezien de aanwezigheid van een algemeen directeur en een financieel directeur in elk van de 3 lokale besturen Galmaarden, Gooik en Herne en de specifieke rol van algemeen directeur coördinator en financieel directeur coördinator is het aangewezen om een selectieproef te organiseren om het ambt van algemeen directeur coördinator en financieel directeur coördinator overeenkomstig art 346 van het decreet over het Lokaal bestuur toe te wijzen.
Overeenkomstig de bepalingen van de rechtspositieregeling kan de gemeenteraad beslissen dat selecties geheel of gedeeltelijk worden uitgevoerd door een extern selectiebureau.
Het lokaal bestuur Herne oefent als aanbestedende overheid samen met de andere vennoten van Poolstok in-house-toezicht uit op Poolstok overeenkomstig art. 30, § 3 van de Overheidsopdrachtenwet. Bijgevolg valt het toewijzen van een opdracht aan Poolstok buiten het toepassingsgebied van de Overheidsopdrachtenwet en dient er geen plaatsingsprocedure georganiseerd te worden opdat de gemeente een opdracht kan toewijzen aan Poolstok.
Voor de selectieprocedure voor de rol van algemeen directeur coördinator en financieel directeur coördinator zal een in-house-opdracht toegewezen worden aan Poolstok, dat daarvoor in onderaanneming een beroep zal doen op het extern selectiebureau Motmans & Partners.
Poolstok heeft een samenwerkingsvoorstel opgemaakt waarin de opdracht van Poolstok nader wordt omschreven.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de samenwerkingsovereenkomst goed te keuren.
Gemeenteraadsbesluit van 30 december 2009 betreffende de vaststelling van de rechtspositieregeling voor het gemeentepersoneel en latere wijzigingen.
Gemeenteraadsbesluit van 29 maart 2022 houdende de toetreding tot Poolstok.
Artikel 1.- De rol van algemeen directeur-coördinator of financieel directeur-coördinator wordt vacant verklaard en zal ingevuld worden na het doorlopen van een selectieproef waarbij een oproep tot kandidaatstelling zal gericht worden tot respectievelijk de algemeen directeurs en de financieel directeurs van Galmaarden, Gooik en Herne.
Artikel 2.- De selecties voor de functie van algemeen directeur-coördinator of financieel directeur-coördinator worden geheel uitbesteed aan Poolstok, dat daarvoor een beroep zal doen op het extern selectiebureau Motmans en Partners.
Artikel 3.-Het samenwerkingsvoorstel van Poolstok volgens de hieronder vermelde tekst wordt goedgekeurd.
Artikel 4: Poolstok en het door haar aangestelde extern selectiebureau Motmans en Partners voeren de selecties uit in overeenstemming met de rechtspositieregeling en met de opdracht zoals omschreven in het goedgekeurde samenwerkingsvoorstel.
Artikel 5.-De kosten van de opdracht worden verdeeld volgens de verdeelsleutel vastgesteld volgens het principieel besluit tot vrijwillige samenvoeging van de gemeenten Galmaarden, Gooik en Herne.
Artikel 6.- De opdracht van Motmans&Partners wordt op basis van hogervermelde artikelen geconsolideerd in een samenwerkingsovereenkomst die als bijlage integraal deel uitmaakt van dit besluit.
Samenwerkingsvoorstel voor de selectie van een Algemeen directeur - coördinator en Financieel directeur - coördinator voor de fusie Galmaarden Herne - Gooik - Galmaarden
Projectnummer 2023 - 47427
Contactpersoon klant:
Kris Poelaert - burgemeester Herne
kris.poelaert@herne.be
0475/47.50.03
Contactpersoon Poolstok:
Lissa Buyse - accountmanager
lissa@poolstok.be
0498/49.95.60
OMSCHRIJVING VAN DE OPDRACHT
De lokale besturen Herne - Gooik - Galmaarden organiseren de procedure voor de rol van algemeen directeur-coördinator en voor de rol van financieel directeur-coördinator. Voor de coördinatie van de volledige selectieprocedure wenst de klant samen te werken met een externe partner, zijnde Poolstok, dat hiervoor samenwerkt met Motmans & Partners.
Silke Vanheusden, Senior Consultant, is de verantwoordelijke consultant van Motmans & Partners.
Contactpersoon leverancier:
Silke Vanheusden
silke.vanheusden@motmansenpartners.be
0478/57.17.04
A-procedure: een A(dvanced)-procedure vraagt bijzondere aandacht en opvolging door alle betrokken partijen. Poolstok biedt bij deze selectieprocedures bijkomende ondersteuning aan de dienstverlener met als doel om de kwaliteit doorheen het volledige proces te verzekeren. A-procedures gaan uit van een nauwe betrokkenheid van Poolstok.
Dienstverlener Motmans & Partners voorziet een grondige interne kwaliteitscontrole.
1. RELEVANTE DOCUMENTEN
De uitvoering van de selectieopdracht gebeurt conform volgende documenten:
Het fusiedecreet legt geen bepalingen op voor de samenstelling van de beoordelingscommissie. De samenstelling van de beoordelingscommissie moet bevestigd worden als apart punt door de gemeenteraad.
M&P en Poolstok vinden het belangrijk om garant te staan voor een kwalitatieve beoordeling door een commissie met voldoende inhoudelijke expertise. Daarom doet M&P volgend voorstel voor de samenstelling van de beoordelingscommissie:
Iedere commissie bestaat uit 1 senior consultant van Motmans & Partners en minstens 1 externe deskundige met relevante expertise.
Algemeen directeur-coördinator
Financieel directeur-coördinator
STARTVERGADERING MET DE BEOORDELINGSCOMMISSIE
Er wordt een startvergadering georganiseerd waarbij concrete afspraken worden gemaakt omtrent de invulling van de proeven en het selectieprogramma.
3. SELECTIEPROGRAMMA
De selectieprocedure wordt gebaseerd op de afspraken uit de intake van 07-11-2023.
WERVING
Alle potentiële kandidaten worden via mail met leesbevestiging in kennis gesteld van de vacature en de bijhorende timing.
De kandidaatstelling gebeurt via mail bij selectiekantoor Motmans & Partners. Kandidaten krijgen een ontvangstbevestiging van hun kandidatuur.
Motmans & Partners maakt de kandidatenlijst op 04-12-2023 over aan de opdrachtgever. De respectievelijke lokale besturen staan in voor de goedkeuring van de kandidatenlijst op het CBS van 06-12-2023 of 07-12-2023.
De kandidaten ontvangen op 04-12-2023 (bij afsluiting kandidaturen) reeds een uitnodiging voor deelname aan het jurygesprek met proef, onder voorbehoud van goedkeuring kandidatenlijst door het CBS.
JURYGESPREK MET PROEF
De afname van het jurygesprek met proef gebeurt door een beoordelingscommissie die is samengesteld uit minstens een externe deskundige met relevante expertise en een senior consultant van Motmans & Partners.
Aan de hand van het jurygesprek met proef worden een aantal elementen beoordeeld (zie competentiegrid onder punt 4 van dit samenwerkingsvoorstel).
Het jurygesprek met proef bestaat uit een interview met voorafgaande case (management case). Hier gebeurt de evaluatie van de overeenstemming van het profiel van de kandidaat met de specifieke vereisten van de rol.
BEOORDELING
De beoordelingscommissie stelt per kandidaat een schriftelijk rapport op (beschrijvend rapport in volzinnen, sterktes en ontwikkelpunten worden beschreven per criterium).
Ieder afzonderlijk criterium wordt beoordeeld op een 3-puntenschaal, waarbij volgende scores worden gehanteerd:
1: De kandidaat laat deze competentie in voldoende mate blijken, al zijn nog ontwikkelingsmogelijkheden zichtbaar;
2: De kandidaat laat deze competentie in ruim voldoende mate blijken;
3 : De kandidaat geeft op een uitstekende wijze blijk van competentie
Daarnaast krijgt iedere kandidaat een score op 20 punten voor het geheel van de proef waardoor de gemeenteraad kan vaststellen hoe de verschillende kandidaten zich verhouden t.o.v. elkaar.
4. STAPPENPLAN
5. COMPETENTIEGRID
Tijdens de intake werd vastgelegd om onderstaande competenties/criteria te meten en beoordelen. Er werden linken gelegd tussen de op te nemen taken en het competentiewoordenboek van de Vlaamse Overheid om vanuit een objectief beoordelingskader te werken. In bijlage 1 is een omschrijving van alle opgesomde criteria voorzien.
|
|
|
COMPETENTIES |
coördinerend algemeen |
coördinerend financieel directeur – jurygesprek met proef |
GEDRAGSCOMPETENTIES |
||
Verantwoordelijkheid nemen (niv.3) |
X |
X |
Communiceren (niv.3) |
X |
X |
Samenwerken (niv.3) |
X |
X |
Analyseren (niv.3) |
|
X |
Visie (niv.3) |
X |
|
Resultaatgerichtheid (niv.3) |
X |
X |
Klantgerichtheid (niv.3) |
X |
X |
Plannen en organiseren (niv.3) – inclusief elementen van voortgangscontrole |
X |
X |
OVERIGE CRITERIA |
||
Relevante beroepservaring/ change management |
X |
X |
6. PRIJSVOORSTEL
ONDERDEEL |
prijs a+ niveau (excl. btw) |
Voorbereiding intake, intake, verslag, opmaak samenwerkingsvoorstel |
182 €/uur |
Juryvergadering |
182 €/uur |
Administratieve verwerking |
11 €/kandidaat |
Beoordelingscommissie - Administratieve verwerking: betaling externe beoordelaars - Uurprijs beoordelaars - Kilometervergoeding beoordelaars |
- 27€/
- 38 €/uur - 0,34 €/km |
Screening |
|
CV screening zonder ervaringsvereisten |
11 €/cv |
Jurygesprek met proef |
|
Opmaak managementcase, interviewleidraad, beoordelingskader. |
182 €/uur |
Afname jurygesprek met proef |
182 €/uur |
Deliberatie jurygesprek met proef |
182 €/uur |
Uitgebreide motivering |
276 €/kandidaat |
Optioneel: personeelsinzet voor onthaal kandidaten, opstart voorbereiding case indien afname op zaterdag. |
182 €/uur |
Nazorg |
|
Feedback kandidaat telefonisch Feedback kandidaat face-to-face (enkel na toestemming klant) |
Inbegrepen 182 € / uur |
Debriefing |
182 € / uur |
Extra consultancy, prijs per uur (voorbespreking, deliberatie/extra nabespreking, uitgelopen tijd…) |
182 € / uur |
Huur externe locatie op zaterdag - via onkostennota op basis van offerte. |
|
7. GDPR
Wat betreft de algemene bepalingen inzake de verwerking van Persoonsgegevens, wordt verwezen naar de Verwerkersovereenkomst tussen Poolstok en Leverancier, die werd opgemaakt op grond van de door ons afgesloten Raamovereenkomst. Het onderstaande dient steeds ter aanvulling op de betrokken Verwerkersovereenkomst.
het uitvoeren van de opdracht zoals bepaald door de verwerkingsverantwoordelijke
- contactgegevens klant + Poolstok: opmaak samenwerkingsvoorstel + feedback resultaten
- contactgegevens kandidaten: uitnodiging assessment center + bewaartermijn dossier
- medewerkers klant + Poolstok
- kandidaten klant
- Contactgegevens (telefoonnummer, email adres, adresgegevens)
- Facturatiegegevens (klant)
- raadpleging, opslag, beheer, bijwerken
de leverancier bewaart de verwerkte persoonsgegevens op adequaat beveiligde wijze gedurende de periode die nodig is voor het uitvoeren van de opdracht en voor wat betreft de onderstaande categorieën persoonsgegevens gedurende de hierna bepaalde periode:
Subverwerkers onder deze opdracht:
/
8. Bijlage 1: omschrijving criteria
Voor het meten van de gedragscompetenties wordt er gewerkt met de competentieniveaus en gedragsindicatoren uit het competentiewoordenboek van de Vlaamse Overheid
Het meten en beoordelen van relevante beroepservaring wordt gedaan op basis van criteria (kernresultaatsgebieden) uit de functiebeschrijving van algemeen directeur/financieel directeur van VVSG.
Criterium |
omschrijving/indicatoren |
Verantwoordelijkheid nemen (niv.3) |
Niveau 3 – Bewaakt en verdedigt de belangen van de organisatie • Draagt de doelen en waarden binnen en buiten de organisatie uit • Vertoont voorbeeldgedrag rond sociale, ethische en professionele normen en spreekt ook anderen erop aan • Zorgt ervoor dat iedereen in de entiteit of organisatie op de hoogte is van de doelen, waarden en normen en biedt hen de nodige ondersteuning om ze te respecteren • Durft harde standpunten in te nemen die de gehele organisatie en het algemeen belang ten goede komen, zelfs als ze minder populair zijn binnen de eigen entiteit • Stelt zich expliciet achter genomen beslissingen en initieert ze, waar mogelijk, binnen en buiten de organisatie |
Communiceren (niv.3) |
Niveau 3 – Communiceert vlot met verschillende doelgroepen, ook over complexe onderwerpen • Geeft abstracte of complexe materie op een inzichtelijke wijze weer • Bouwt zijn betoog op een gericht gestructureerde wijze op • Communiceert selectief vanuit zijn inzicht in de situatie, om zo sneller zijn doel te bereiken • Zoekt aansluiting bij het publiek en gebruikt voor hen relevante en overtuigende redeneringen, argumenten, voorbeelden en vergelijkingen • Hanteert een rijk en gevarieerd taalgebruik |
Samenwerken (niv.3) |
Niveau 3 – Creëert gedragen samenwerkingsverbanden en synergie over de entiteitsgrenzen heen • Zoekt contacten over barrières en cultuurverschillen heen, benadrukt het ‘wij’-gevoel • Werkt actief aan het scheppen van een vertrouwensband met alle belanghebbenden • Creëert een draagvlak voor beslissingen, oplossingen en acties die zijn entiteit overstijgen • Draagt samenwerking uit om het algemeen belang te dienen over de grenzen van de entiteit heen • Gebruikt zijn invloed om processen en structuren te (her)tekenen die de cocreatie stimuleren |
Analyseren (niv.3) |
Niveau 3 – Maakt verhelderende analyses van complexe vraagstukken • Herformuleert complexe vraagstukken naar hanteerbare vragen • Plaatst het vraagstuk of probleem in een breder kader • Houdt bij de analyse rekening met verschillende aanknopingspunten • Ziet trends en patronen in ogenschijnlijk niet-gerelateerde feiten • Betrekt en integreert tegengestelde oordelen in zijn analyse |
Visie (niv.3) |
Niveau 3 – Brengt een beleid naar voren dat de entiteit of organisatie op lange termijn beïnvloedt • Anticipeert op maatschappelijke ontwikkelingen en bereidt de organisatie hierop voor • Komt met plannen en ideeën met een looptijd van enkele jaren • Bewaakt de langetermijnstrategie, ondanks de dagelijkse gebeurtenissen • Ontwikkelt een beleid om de missie en doelstellingen van de organisatie te realiseren • Draagt de missie van de organisatie zowel intern als extern uit |
Resultaatgerichtheid (niv.3) |
Niveau 3 – Werkt resultaatgericht en draagt dat uit naar zijn omgeving • Formuleert uitdagende doelstellingen die een impact hebben op de werking van anderen of van de organisatie(afdeling) • Maakt plannen om resultaten te behalen, concretiseert deze en bewaakt de realisatie ervan • Maakt afspraken over de wijze waarop doelen van de organisatie(afdeling) behaald moeten worden; toetst en borgt het naleven van afspraken • Stimuleert anderen in het stellen en realiseren van ambitieuze doelen en vertoont hierin voorbeeldgedrag • Faciliteert anderen of neemt obstakels voor anderen weg, zodat gemeenschappelijke doelen bereikt kunnen worde |
Klantgerichtheid (niv.3) |
Niveau 3 – Optimaliseert de dienstverlening van de organisatie aan belanghebbenden via structurele acties • Legt voor zijn entiteit meetbare doelstellingen vast op het vlak van klantgerichtheid en klantentevredenheid • Zet systemen op om een kwaliteitsvolle aanpak te garanderen • Past diensten, procedures en structuren aan om beter aan toekomstige behoeften en verwachtingen van belanghebbenden te beantwoorden • Onderneemt extra acties om de relatie met belanghebbenden op te bouwen en/of te bestendigen • Stimuleert en faciliteert anderen om de klantgerichtheid van hun aanpak voortdurend in vraag te stellen en te verbeteren |
Plannen en organiseren (niv.3) – inclusief elementen van voortgangscontrole |
Niveau 3 – Plant en organiseert het werk dat zijn afdeling of entiteit overstijgt • Vertaalt een langetermijnplanning in fasen en/of (deel)projecten en benoemt daarbij de subdoelen • Coördineert en overziet het werk van diverse onderdelen en schat in wat dit voor het totaal betekent • Ziet toe op een efficiënte en effectieve besteding van middelen • Past plannen aan wijzigende omstandigheden aan en houdt daarbij de oorspronkelijke doelen voor ogen • Anticipeert op ontwikkelingen die van invloed zijn op de doelen van de organisatie en houdt daar in de planning rekening mee Niveau 3 – Ontwikkelt systemen om de voortgang te bewaken • Stelt procedures op om de voortgang van zijn taken en verantwoordelijkheden te bewaken • Stelt procedures op om de voortgang van gedelegeerde taken te bewaken • Definieert processen om anderen te checken op hun voortgang ten aanzien van langetermijnresultaten • Definieert duidelijke criteria op basis waarvan de voortgang en de kwaliteit van het proces beoordeeld zullen worden • Is proactief in het benoemen van factoren die mogelijk tot risico’s of vertragingen kunnen leiden en zet systemen op om dit te vermijden |
Relevante beroepservaring |
Criteria • kan de kandidaat ervaring voorleggen in het opnemen van een coördinerende rol in een integratietraject van verschillende entiteiten binnen een organisatie? • kan de kandidaat ervaring in het begeleiden/coördineren van veranderingstrajecten? Op welk niveau situeert dit veranderingstraject zich (operationeel/strategisch). Op niveau van individuen, diensten, organisatiebreed of over organisaties heen? • In welke mate toont de kandidaat in de gegeven voorbeelden indicatoren van de gedragscompetentie "flexibiliteit" niveau 3: blijft soepel en doelgericht functioneren in situaties die bijzonder onderhevig zijn aan veranderingen Niveau 3 – Blijft soepel én doelgericht functioneren in situaties die bijzonder onderhevig zijn aan veranderingen • Blijft rustig en doelmatig handelen in complexe, onzekere en onbekende situaties • Schat de impact van de wijziging van één variabele op de andere aspecten snel en correct in • Anticipeert en schat de mogelijke hindernissen vooraf in • Ontwikkelt meerdere strategieën: bekijkt voorafgaandelijk meerdere wegen om het doel te bereiken en heeft alternatieven voorhanden • Voelt goed aan in welke rol hij gewaardeerd wordt en maakt daar authentiek en effectief gebruik van |
Na het gezamenlijk doorlopen van een bestuurskrachtanalyse namen de gemeenteraden van Galmaarden, Gooik en Herne de principiële beslissing tot vrijwillige samenvoeging.
De gemeenteraden van Galmaarden, Gooik en Herne moeten in onderling overleg één van de algemeen directeurs aanduiden die optreedt als algemeen directeur-coördinator die de opdrachten uitvoert die hem worden toegewezen in het decreet over het lokaal bestuur. De algemeen directeurs van de andere betrokken gemeenten moeten hem daarin bijstaan.
Zij moeten eveneens in onderling overleg één van de financieel directeurs aanduiden die optreedt als financieel directeur-coördinator die de opdrachten uitvoert die hem worden toegewezen in het decreet over het lokaal bestuur. De financieel directeurs van de andere gemeenten staan hem daarin bij.
Gezien de beslissing van de gemeenteraad van heden tot vacantverklaring van de rol van algemeen directeur-coördinator en financieel directeur-coördinator.
Het behoort tot de bevoegdheid van de gemeenteraden om de beoordelingscommissie, het selectieprogramma en stappenplan en het competentieprofiel goed te keuren.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om de beoordelingscommissie, het selectieprogramma, het stappenplan en het competentieprofiel voor de selectieprocedure voor het ambt van algemeen directeur-coördinator en financieel directeur-coördinator overeenkomstig artikel 346 van het decreet over het lokaal bestuur goed te keuren.
Besluit van de Vlaamse Regering van 7 december 2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, artikel 20.
Besluit van de Vlaamse Regering van 20 januari 2023 houdende de minimale voorwaarden voor de rechtspositieregeling voor het personeel van de provinciale en lokale besturen.
Gemeenteraadsbesluit van 30 december 2009 betreffende de vaststelling van de rechtspositieregeling voor het gemeentepersoneel en latere wijzigingen.
Gemeenteraadsbesluit van 29 maart 2022 houdende de toetreding tot Poolstok.
Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, artikel 30.
Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald titel 8 betreffende de vrijwillige samenvoeging van gemeenten.
Gemeenteraadsbesluit van 28 maart 2023 houdende goedkeuring van de principiële beslissing tot vrijwillige samenvoeging van de gemeenten Galmaarden, Gooik en Herne.
Artikel 346 van het decreet over het lokaal bestuur.
Artikel 1.- De gemeenteraad keurt het principe goed om een selectieprocedure te organiseren voor de invulling van de rollen van algemeen directeur-coördinator en financieel directeur-coördinator ter voorbereiding van een definitieve beslissing tot fusie tussen de lokale besturen Galmaarden, Gooik en Herne.
Artikel 2.- De gemeenteraad keurt de competentieprofielen die door externe deskundige Motmans&partners werden voorbereid voor de rollen, vermeld onder artikel 1, als volgt goed:
COMPETENTIES |
coördinerend algemeen |
coördinerend financieel directeur – jurygesprek met proef |
GEDRAGSCOMPETENTIES |
||
Verantwoordelijkheid nemen (niv.3) |
X |
X |
Communiceren (niv.3) |
X |
X |
Samenwerken (niv.3) |
X |
X |
Analyseren (niv.3) |
|
X |
Visie (niv.3) |
X |
|
Resultaatgerichtheid (niv.3) |
X |
X |
Klantgerichtheid (niv.3) |
X |
X |
Plannen en organiseren (niv.3) – inclusief elementen van voortgangscontrole |
X |
X |
OVERIGE CRITERIA |
||
Relevante beroepservaring/ change management |
X |
X |
Artikel 3.- De gemeenteraad keurt de samenstelling van de selectiecommissie als volgt goed:
Algemeen directeur-coördinator:
Financieel directeur-coördinator:
Artikel 4: De gemeenteraad keurt het selectieprogramma als volgt goed:
WERVING
Alle potentiële kandidaten worden via mail in kennis gesteld van de vacature en de bijhorende timing.
De kandidaatstelling gebeurt via mail met leesbevestiging bij selectiekantoor Motmans & Partners. Kandidaten krijgen een ontvangstbevestiging van hun kandidatuur.
Motmans & Partner maakt de kandidatenlijst op 4 december 2023 over aan de opdrachtgever. De respectievelijke lokale besturen staan in voor de goedkeuring van de kandidatenlijst op het college van burgemeester en schepenen van 6 december 2023 of 7 december 2023.
De kandidaten ontvangen op 4 december 2023 (bij afsluiting kandidaturen) reeds een uitnodiging voor deelname aan het jurygesprek met proef, onder voorbehoud van goedkeuring kandidatenlijst door het college van burgemeester en schepenen.
JURYGESPREK MET PROEF
De afname van het jurygesprek met proef gebeurt door een beoordelingscommissie die is samengesteld uit minstens een externe deskundige met relevante expertise en een senior consultant van Motmans & Partners.
Aan de hand van het jurygesprek met proef worden een aantal elementen beoordeeld (zie competentieprofiel)
Het jurygesprek met proef bestaat uit een interview met voorafgaande management case. Hier gebeurt de evaluatie van de overeenstemming van het profiel van de kandidaat met de specifieke vereisten van de rol.
De kandidaat bereidt de proef schriftelijk voor, tijdens de voorbereidingstijd voor aanvang van het gesprek. De kandidaat licht deze mondeling toe aan de beoordelingscommissie, gevolgd door een bevraging omtrent de case.
BEOORDELING
De beoordelingscommissie stelt per kandidaat een schriftelijk rapport op. (beschrijvend rapport in volzinnen, sterktes en ontwikkelpunten worden beschreven per criterium).
Ieder afzonderlijk criterium wordt beoordeeld op een 3-puntenschaal, waarbij volgende scores worden gehanteerd:
1: De kandidaat laat deze competentie in voldoende mate blijken, al zijn nog ontwikkelingsmogelijkheden zichtbaar;
2: De kandidaat laat deze competentie in ruim voldoende mate blijken;
3: De kandidaat geeft op een uitstekende wijze blijk van competentie
Daarnaast krijgt iedere kandidaat een score op 20 punten voor het geheel van de proef waardoor de gemeenteraad kan vaststellen hoe de verschillende kandidaten zich verhouden t.o.v. elkaar.
Artikel 5: De gemeenteraad keurt het stappenplan als volgt goed:
Er werd een aanvraag ingediend door De Gieter Eduard, Lennikseweg 5 -1750 Lennik voor het bekomen van een omgevingsvergunning voor het verkavelen van een perceel in twee loten voor het oprichten van twee woningen in half-open verband gelegen te Gooik, Letterbeekstraat - kadastrale ligging 1° afdeling, sectie E nr. 462B.
Bij de aanvraag is grondafstand voorzien.
De aanvragers van de vergunning hebben zich akkoord verklaard om de grondafstand kosteloos aan de gemeente af te staan.
De aanvraag werd openbaar gemaakt volgens de regels vermeld in het besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april betreffende de omgevingsvergunning. Tijdens het openbaar onderzoek van 16 oktober 2023 tot en met 14 november 2023 werden geen bezwaarschriften ingediend.
Artikel 4.2.17 §2 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening d.d. 1 september 2009 houdende het kosteloos afstaan van grond uit reden van openbaar nut om ingelijfd te worden in het openbaar domein is van toepassing.
Gunstig
Er wordt een gunstig advies verleend m.b.t. de voorgestelde grondafstand zoals weergegeven op het plan.
Enig artikel.- De in considerans vermelde grondafstand betreffende de aanvraag van De Gieter Eduard, voornoemd, voor het bekomen van een omgevingsvergunning voor het verkavelen van een perceel in twee loten voor het oprichten van twee woningen in half-open verband gelegen te Gooik, Letterbeekstraat - kadastrale ligging 1° afdeling, sectie E nr. 462B, wordt kosteloos afgestaan uit reden van openbaar nut in uitvoering van artikel 4.2.17 §2 van de VCRO d.d. 1 september 2009 om ingelijfd te worden in het openbaar domein.
De provincie Antwerpen heeft een raamovereenkomst met clausule aankoopcentrale opgesteld voor het leveren en plaatsen van verkeersmonitoringsystemen, verkeersveiligheidssystemen en uitvoeren van verkeersonderzoek over een periode van 48 maanden.
De provincie Antwerpen is de aanbestedende overheid en treedt op als aankoopcentrale voor alle lokale en provinciale besturen in het Vlaams Gewest en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest:
- de gemeenten, de steden en de districten;
- de politiezones;
- de hulpverleningszones; de provincies;
- de andere gemeentelijke en provinciale instellingen, inclusief de verenigingen zonder winstoogmerk waarin één of meer gemeenten of de provincies minstens de helft van de stemmen in één van de beheersorganen heeft;
Conform de wetgeving op de overheidsopdrachten dient de gemeente Gooik zelf geen overheidsopdracht voor diensten op te starten als we toetreden tot de aankoopcentrale in deze raamovereenkomst.
De dienst wonen en omgeving vraagt om toe te treden tot voormelde raamovereenkomst wat betreft:
- Perceel 3: het leveren en plaatsen van sensibiliserende systemen voor verkeersveiligheid
- Perceel 4: het leveren en plaatsen van waarschuwingssystemen voor verkeersveiligheid
De bestellingen zullen op afroep gebeuren naargelang behoeften van het bestuur.
Het bestek opgesteld door de provincie Antwerpen m.b.t. de opdracht wat betreft het leveren en plaatsen van verkeersmonitoringsystemen, verkeersveiligheidssystemen en uitvoeren van verkeersonderzoek loopt over een periode van 48 maanden (raamovereenkomst met meerdere deelnemers).
De raamovereenkomst heeft een looptijd van 48 maanden, te rekenen vanaf de datum bij de sluiting namelijk 1 mei 2022.
Uit de gunningsverslagen blijkt dat de inschrijvers allemaal een voldoende score behalen.
De deputatie gunde de opdracht in volgorde aan:
- Perceel 3: sensibiliserende systemen voor verkeersveiligheid:
1. Krycer bv, ondernemingsnummer 0468669851, Brusselstraat 120 A, 1740 Ternat
2. Signco bv, ondernemingsnummer 0864533581, Jozef De Blockstraat 74, 2830 Willebroek.
- Perceel 4: waarschuwingssystemen voor verkeersveiligheid:
1. Krycer bv, ondernemingsnummer 0468669851, Brusselstraat 120 A, 1740 Ternat
2. Signco bv, ondernemingsnummer 0864533581, Jozef De Blockstraat 74, 2830 Willebroek.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van het meerjarenplan 2019-2024 op het goedgekeurd actienummer 5.1.2.
Er is geen enkele verplichting tot afname van deze raamovereenkomst en de overeenkomst ook niet-exclusief is (een afname van de dienstverlening via een andere overheidsopdracht blijft mogelijk).
Per afroep zal elke opdracht worden toegewezen via cascadesysteem of minicompetitie en de gunning ter goedkeuring zal worden voorgelegd via een afzonderlijke beslissing.
Pas op het moment van de toewijzing van een concrete bestelling (deelopdracht) ontstaat een financiële verbintenis voor de bestellende entiteit.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Het decreet van 28 april 1993 houdende regeling voor het Vlaamse gewest van het administratief toezicht.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen.
Het decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur.
De wet van 17 juni 2016 betreffende overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 2, 6°a, 7°a, 38, 47 §2 en 4.
Bijlage 1: Bestek
Bijlage 2: Deputatiebesluit van de gunning
Bijlage 3: Gunningsverslag
Bijlage 4: Sluitingsbrieven aan de opdrachthouders
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van het meerjarenplan op het goedgekeurd actienummer 5.1.2.
Door de toetreding tot de raamovereenkomst moet Gooik zelf geen plaatsingsprocedures voeren om bestellingen te kunnen plaatsen, er kan gebruik gemaakt worden van de expertise van de provincie en zijn de prijzen gunstiger omwille van de schaalgrootte.
De toetreding houdt geen verplichting tot afname van bepaalde diensten of producten in.
Artikel 1.- De gemeente Gooik treedt toe tot de aankoopcentrale binnen voormelde raamovereenkomst, voor het leveren en plaatsen van verkeersmonitoringsystemen, verkeersveiligheidssystemen en uitvoeren van verkeersonderzoek, voor de volgende percelen:
- Perceel 3: sensibiliserende systemen voor verkeersveiligheid
- Perceel 4: waarschuwingssystemen voor verkeersveiligheid
Artikel 2.- De bestellingen zullen op afroep gebeuren naargelang behoeften van het bestuur bij één van de geselecteerde inschrijvers, met toewijzing ofwel via cascadesysteem ofwel via minicompetitie. Waarbij in geval van een minicompetitie prijsofferte zal gevraagd worden bij alle gekozen inschrijvers. Elke gunning zal ter goedkeuring worden voorgelegd via een afzonderlijke beslissing.
Artikel 3.- De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van het meerjarenplan op het goedgekeurd actienummer 5.1.2.
Gemeente Gooik wordt doorkruist via twee drukke N-wegen. De lokale wegen worden geregeld als alternatief van de N-wegen gebruikt. Ook door het zwaardere verkeer zonder lokale bestemming. Een afbakening zonale geldigheid met tonnagebeperking van 3,5 ton is dan ook gewenst op bepaalde locaties. Omgeving Zijpstraat, Gooikeveldsstraat, Bosstraat, .. betreft dergelijke locatie.
Artikel 1.- In de zone begrensd door:
- Prof. Fr. Heymansstraat, ter hoogte van het kruispunt met de Edingsesteenweg (N285)
- Kwakenbeekstraat, ter hoogte van het kruispunt met de Edingsesteenweg (N285)
- Meintjesstraat, ter hoogte van het kruispunt met de Edingsesteenweg (N285)
- Groeningenveldstraat, ter hoogte van het kruispunt met de Edingsesteenweg (N285)
- Kwakenbeekstraat (grens Lennik)
- Frans Luckxstraat (grens Lennik)
- Senecostraat (grens Lennik)
- Chemin nr. 8, ter hoogte van het kruispunt met de Sint-Kwintenbaan
- worden volgende maatregelen met zonale geldigheid ingesteld: de toegang is verboden voor bestuurders van voertuigen waarvan de massa in beladen toestand hoger is dan 3,5 ton ; de maatregel geldt niet voor het plaatselijk verkeer en landbouwvoertuigen ;
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
Artikel 2.- In de zone begrensd door:
- Zijpstraat, ter hoogte van het kruispunt met de Endingsesteenweg (N285)
- Bosstraat, ter hoogte van het kruispunt met de Edingsesteenweg (N285)
- Trambedding ter hoogte van het kruispunt met de Paddenbroekstraat
- Zijpstraat, ter hoogte van het kruispunt met de Koekoekstraat
- Gooikeveldstraat, ter hoogte van het kruispunt met de Torenstraat/Gooikeveldstraat
worden volgende maatregelen met zonale geldigheid ingesteld: de toegang is verboden voor bestuurders van voertuigen waarvan de maximaal toegelaten massa hoger is dan 3,5 ton; de maatregel geldt niet voor het plaatselijk verkeer en landbouwvoertuigen ;
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
Artikel 3.- Volgende aanvullende reglementen worden opgeheven:
alle voorgaande aanvullende reglementen met gebiedsdekkende maateregelen max. 3,5 ton.
Artikel 4.- Dit aanvullend reglement wordt ter goedkeuring overgemaakt aan de afdeling Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.
Het aanvullend reglement bevat maatregelen over volgende gemeenteweg: Koekoekstraat.
Wijziging omwille van:
- aanvraag parkeerplaats voor mindervaliden ter hoogte van Koekoekstraat 38.
- invoering zonale tonnagebeperking omgeving Zijpstraat, Gooikeveldstraat, Bronnenweg en Bosstraat.
Het aanvullend reglement bevat:
- Bestaande toestand van artikel 1 t.e.m. 10
- Aangepaste toestand:
Signalisatieplan in bijlage.
Artikel 1.-
Op alle wegen die uitkomen op de Koekoekstraat en dit tussen Paddenbroekstraat enerzijds, en huisnummer 1 anderzijds , geldt:
de bestuurders moeten voorrang verlenen.
Op de Koekoekstraat ter hoogte van de kruispunten met de aanliggende wegen en dit tussen Paddenbroekstraat enerzijds, en huisnummer 1 anderzijds ,
geldt:
de bestuurders hebben voorrang.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden B1
- verkeersborden B15
Artikel 2.-
Op de Koekoekstraat ter hoogte van huisnummer 1 en 20 geldt:
De schoolomgeving wordt afgebakend.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden A23
Artikel 3.-
Op de Koekoekstraat van het kruispunt met de Dorpsstraat tot huisnummer 9 geldt:
Op de Koekoekstraat van huisnummer 33A tot huisnummer 53 geldt:
het is iedere bestuurder verboden de onderbroken streep te overschrijden, behalve om in te halen, om links af te slaan, om te keren of om van rijstrook te veranderen
Dit wordt gesignaleerd door:
- wegmarkeringen overeenkomstig art. 72.3 van de wegcode
Artikel 4.-
Op de Koekoekstraat van huisnummer 33A tot huisnummer 53 geldt:
het is iedere bestuurder verboden de doorlopende streep te overschrijden, alsook links van de streep te rijden wanneer deze de twee rijrichtingen scheidt.
Dit wordt gesignaleerd door:
- wegmarkeringen overeenkomstig art. 72.2 van de wegcode
Artikel 5.-
Op de parking aansluitend aan de Koekoekstraat ter hoogte van huisnummer 2 (gemeentehuis) geldt:
Het stilstaan en parkeren is verboden; het verbod geldt niet voor dienstvoertuigen.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden E3
- de verkeersborden worden aangevuld met onderborden Type GIII
Artikel 6.-
Op de Koekoekstraat ter hoogte van huisnummer 9-11 geldt:
Op de parking aansluitend aan de Koekoekstraat ter hoogte van huisnummer 6 (bibliotheek) geldt:
voetgangers moeten de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken. Dit wordt gesignaleerd door:
- wegmarkeringen overeenkomstig art.76.3 van de wegcode
Artikel 7.-
Op het kruispunt van de Koekoekstraat met de Zijpstraat geldt:
Bestuurders mogen niet rijden, stilstaan of parkeren op de markeringen van de verkeersgeleider of het verdrijvingsvlak.
Dit wordt gesignaleerd door:
- wegmarkeringen overeenkomstig art. 77.4 van de wegcode
Artikel 8.-
Op de Koekoekstraat ter hoogte van huisnummer 36 tot 42 geldt:
Op de parking aansluitend aan de Koekoekstraat ter hoogte van huisnummer 2 geldt:
Op de parking aansluitend aan de Koekoekstraat ter hoogte van huisnummer 6 (bibliotheek) geldt:
Voertuigen moeten parkeren binnen de afgebakende plaatsen.
Dit wordt gesignaleerd door:
- wegmarkeringen overeenkomstig art. 77.5 van de wegcode
Artikel 9.-
Op de parking aansluitend aan de Koekoekstraat ter hoogte van huisnummer 6 (bibliotheek) geldt:
Het parkeren is toegelaten;
Het parkeren is voorbehouden voor de voertuigen tijdens het elektrisch laden
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden E9a
- de verkeersborden worden aangevuld met onderborden Type VIId
Artikel 10.-
Op de parking aansluitend aan de Koekoekstraat ter hoogte van huisnummer 6 (bibliotheek) geldt:
Op de Koekoekstraat ter hoogte van huisnummer 38 geldt:
Het parkeren is toegelaten;
Het parkeren is voorbehouden voor de voertuigen die gebruikt worden door personen met een handicap.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden E9a
- de verkeersborden worden aangevuld met onderborden Type VIId
Artikel 11.-
Op het kruispunt van de Koekoekstraat met de Zijpstraat geldt:
Het is verboden links af te slaan;
De maatregel geldt niet voor bestuurders van voertuigen waarvan de maximaal toegelaten massa lager is dan 3,5 ton en plaatselijk verkeer.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden C31a
- de verkeersborden worden aangevuld met onderborden Type GIV
Artikel 12.-
Op het kruispunt van de Koekoekstraat met de Zijpstraat geldt:
Het is verboden rechts af te slaan;
De maatregel geldt niet voor bestuurders van voertuigen waarvan de maximaal toegelaten massa lager is dan 3,5 ton en plaatselijk verkeer.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden C31a
- de verkeersborden worden aangevuld met onderborden Type GIV
Artikel 13.-
Volgende aanvullende reglementen worden opgeheven:
Alle voorgaande reglementen betrekking hebbende op de Koekoekstraat, uitgezonderd de aanvullende reglementen met gebiedsdekkende maatregelen.
Artikel 14.-
Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de afdeling Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.
Het aanvullend reglement bevat maatregelen over volgende gemeenteweg: Torenstraat.
Wijziging omwille van:
- aanvraag parkeerplaats voor mindervaliden ter hoogte van Torenstraat 5.
- invoering zonale tonnagebeperking omgeving Zijpstraat, Gooikeveldstraat, Bronnenweg en Bosstraat.
Het aanvullend reglement bevat:
- Bestaand toestand:
- Aangepaste toestand:
Signalisatieplan in bijlage.
Artikel 1.-
Op de Torenstraat ter hoogte van huisnummer 8 geldt:
De schoolomgeving wordt afgebakend.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden A23
Artikel 2.-
Op de Torenstraat ter hoogte van huisnummer 5 geldt:
Het parkeren is toegelaten;
Het parkeren is voorbehouden voor de voertuigen die gebruikt worden door personen met een handicap.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden E9a
- de verkeersborden worden aangevuld met onderborden Type VIId
Artikel 3.-
Op het kruispunt van de Torenstraat met de Gooikeveldstraat geldt:
Het is verboden rechts af te slaan;
De maatregel geldt niet voor bestuurders van voertuigen waarvan de maximaal toegelaten massa lager is dan 3,5 ton en plaatselijk verkeer.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden C31a
- de verkeersborden worden aangevuld met onderborden Type GIV
Artikel 4.-
Volgende aanvullende reglementen worden opgeheven:
Alle voorgaande reglementen betrekking hebbende op de Torenstraat, uitgezonderd de aanvullende reglementen met gebiedsdekkende maatregelen.
Artikel 5.-
Volgende aanvullende reglementen worden opgeheven:
alle voorgaande aanvullende reglementen betrekking hebbende op de Torenstraat
Artikel 6.-
Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de afdeling Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.
Pajottenland+ heeft de gemeente Gooik aangesproken om het mobiel podium over te nemen. Het mobiel podium wordt momenteel gestockeerd in de loods van OW en wij regelen grotendeels de logistiek. Hiervoor mogen we het podium gratis gebruiken. Pajottenland+ doet nu de administratie, opmaak schuldvordering en dergelijke. Daar wil Pajottenland+ vanaf omdat het teveel tijd vraagt.
Na overleg is er besloten om een samenwerkingsovereenkomst op te stellen om dit te regelen.
Zie in bijlage het ontwerp.
Positief advies
Enig artikel - De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst met Pajottenland+ m.b.t. het mobiel podium goed
Achtergrond
Gezien de meerwaarde van een intergemeentelijke samenwerking rond bouwkundig erfgoed, landschappelijk erfgoed en archeologie werd in 2019 het initiatief genomen om samen met gemeenten Herne, Lennik, Gooik en Pepingen de oprichting van Intergemeentelijke Onroerend Erfgoeddienst Pajottenland (IOED) voor te bereiden.
Het voorstel tot oprichten van projectverenigingen ter bevordering van de intergemeentelijke samenwerking rond onroerend erfgoed in het Pajottenland en toetreden van de gemeente tot de projectvereniging ‘IOED Pajottenland’ als juridische structuur werd goedgekeurd door de gemeenteraad in de zitting van 25/06/2019
Tijdens de zitting van 17/12/2019 werd ook de opmaak van een aanvraagdossier voor erkenning als Intergemeentelijke Onroerend Erfgoeddienst (IOED) bij de Vlaamse Overheid goedgekeurd.
Een erkenning als IOED (en bijhorende Vlaamse financiering) werd tijdens de eerste aanvraagronde in 2020 niet verleend door de Vlaamse Overheid, maar de raad van bestuur besliste om:
Een samenwerkingsovereenkomst af te sluiten met ZENDER (Cultuurregio Pajottenland & Zennevallei) en zo een beperkte erfgoedwerking uit te bouwen in verhouding tot de financiële input vanuit de aangesloten gemeenten.
Doel
Op basis van de argumentatie van de minister bevoegd voor Erfgoed Matthias Diependaele i.k.v. de eerste erkenningsaanvraag in 2020, maakt een nieuwe erkenningsaanvraag maar kans indien één globaal aanvraagdossier ingediend kan worden voor alle gemeenten van de projectverenigingen ‘IOED Pajottenland’ (Lennik, Gooik, Herne en Pepingen) en ‘Cultuurregio Pajottenland & Zennevallei’ (Affligem, Dilbeek, Roosdaal, Sint-Pieters-Leeuw en Ternat). Hij verwijst hierbij naar een voldoende schaalgrootte en een homogeen erfgoedpakket als vereisten. Conform het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 kunnen twee projectverenigingen niet zomaar samengevoegd worden. Daarom ligt het voorstel voor om de projectvereniging ‘IOED Pajottenland’ (4 gemeenten) te ontbinden als intergemeentelijke samenwerking en deze gemeenten te laten aansluiten bij de IOED-werking van de projectvereniging ‘Cultuurregio Pajottenland & Zennevallei’.
Door de gemeenten van de projectvereniging ‘IOED Pajottenland’ te laten aansluiten bij de IOED werking van de projectvereniging ‘Cultuurregio Pajottenland & Zennevallei’ worden de kansen op goedkeuring van een volgend beleidsplan voor de IOED-werking in de aangesloten gemeenten door de Vlaamse Overheid vergroot. Een goedgekeurde IOED zal bijdragen tot de realisatie van het gemeentelijk erfgoedbeleid, meer specifiek de inventarisatie, het behoud, de restauratie, het beheer en de ontsluiting van het bouwkundig, landschappelijk en archeologisch erfgoed.
De gemeenten van de projectvereniging ‘IOED Pajottenland’ zijn bovendien al lid van de projectvereniging ‘Cultuurregio Pajottenland & Zennevallei’ voor de uitvoering van de Cultureel Erfgoedconvenant.
De raad van bestuur van de projectvereniging ‘Cultuurregio Pajottenland & Zennevallei’ keurde de toetreding van de gemeenten Herne, Gooik, Pepingen en Lennik tot de IOED-werking goed vanaf 1 januari 2024.
Gezien de 11 betrokken gemeenten o.b.v. dezelfde verdeelsleutel financieel bijgedragen hebben tot de resp. projectverenigingen en zich al geëngageerd hebben om dit voor de rest van de beleidsperiode te doen, wordt ook voorgesteld om de tegoeden van de projectvereniging ‘IOED Pajottenland’ na ontbinden van de projectvereniging in te brengen bij de projectvereniging ‘Cultuurregio Pajottenland & Zennevallei’.
Volgende decreten en besluiten zijn van toepassing op deze beslissing:
- het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 41, tweede lid, °4 en art. 401-412.
- Het Onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013, in het bijzonder Hoofdstuk 3 Instanties en actoren van het onroerend erfgoedbeleid, afd. 3 Erkenning als intergemeentelijke onroerenderfgoeddienst.
- De statuten van de projectvereniging ‘IOED Pajottenland’ zoals goedgekeurd door de gemeenteraad van 17/12/2019
- De statuten van de projectvereniging ‘Cultuurregio Pajottenland & Zennevallei’
- Dit besluit houdt geen bijkomend financieel engagement in van de gemeente.
- De meerjarige financiële verbintenis vanuit de gemeente zoals beschreven in artikel 20 van de statuten werd reeds goedgekeurd op de vergadering van de gemeenteraad van 25 juni 2019.
- Budget voorzien op artikel 2023/10.2.1/0739-00/6493000
Artikel 1.-De projectvereniging ‘IOED Pajottenland’ te ontbinden
Artikel 2.-Toe te treden tot de projectvereniging ‘Cultuurregio Pajottenland & Zennevallei’ voor de IOED-werking
Artikel 3.-Akkoord te gaan met om de - na ontbinding van de projectvereniging ‘Cultuurregio Pajottenland & Zennevallei’ - vrijgekomen activa opnieuw in te brengen in de projectvereniging ‘Cultuurregio Pajottenland & Zennevallei’.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om kennis te nemen van de agenda van de Algemene Vergadering van PEVA Plattelandscentrum Paddenbroek op 20.12.2023.
Cfr. artikel 15 van de statuten van de PEVA Plattelandscentrum Paddenbroek
Enig artikel.- De gemeenteraad neemt kennis van de agendapunten van de Algemene Vergadering van PEVA Plattelandscentrum Paddenbroek van woensdag 20 december 2023:
De intergemeentelijke preventiedienst gezondheid Pajottenland wenst bij te dragen tot een optimale preventie rond middelengebruik naar de burgers en verenigingen door materiële ondersteuning. Er werden alcohol- en drugbrillen, een Playstation console en een game aangekocht met de middelen die verkregen werden via de Europese Pompidou prijs. Dit materiaal zal ter beschikking worden gesteld aan volgende doelgroepen die behoren tot de gemeenten Bever, Galmaarden, Herne, Lennik, Pepingen en Gooik:
- verenigingen uit de sectoren jeugd, sport, welzijn en gezondheid, senioren
- lokale besturen
- onderwijs
Het decreet over het lokaal bestuur inzonderheid artikel 40 § 3.
Enig artikel.-Tot goedkeuring van het bij onderhavig besluit gevoegde uitleenreglement alcohol- en drugbrillen en een Playstationconsole van de intergemeentelijke preventiedienst gezondheid Pajottenland.
De intergemeentelijke preventiedienst gezondheid Pajottenland en het beheerscomité vragen om kennis te nemen van het actieplan 2024 en om de begroting 2024 goed te keuren.
Het beheerscomité heeft geen zelfstandige beslissingsbevoegdheid. Het beheerscomité kan input geven ter advies maar onderstaande punten moeten voorgelegd worden aan de gemeenteraad:
- actieplan 2024
- begroting 20244Het beheerscomité en de intergemeentelijke preventiedienst gezondheid Pajottenland vragen om kennis te nemen van het actieplan 2024 en om de begroting 2023 goed te keuren.
Het decreet lokaal bestuur, artikel 40, 285-288, 330-334.
Het gemeenteraadsbesluit dd. 24 november 2009 houdende de toetreding tot de intergemeentelijke preventiedienst drugs en alcohol Pajottenland.
Artikel 1.- De gemeenteraad neemt kennis van het actieplan 2024 van de intergemeentelijke preventiedienst gezondheid Pajottenland.
Artikel 2.- De gemeenteraad keurt de begroting 2024 van de intergemeentelijke preventiedienst gezondheid Pajottenland goed.
Artikel 3.- Een afschrift van onderhavig besluit over te maken aan de intergemeentelijke preventiedienst gezondheid Pajottenland.
Pleegzorg Vlaams-Brabant & Brussel heeft als doel om van elke Vlaamse gemeente een 'pleegzorggemeente te maken'.
We wensen hier graag op in te gaan en een samenwerkingsovereenkomst af te sluiten.
Doel is om pleegzorg mee te helpen promoten (oa. naar werving van pleegouders) en te ondersteunen.
Momenteel zijn er 5 actieve pleegzorggemeenten in de regio Vlaams Brabant/BXL. Het doel is om dit aantal in 2024 aanzienlijk te verhogen.
De dienst Pleegzorg begeleidt pleeggasten die omwille van een beperking of psychische problematiek niet meer thuis kunnen wonen. Momenteel staan er 1000 kinderen op de wachtlijst die wachten op een match met een geschikt pleeggezin.
Via een samenwerkingsovereenkomst engageert de gemeente zich om meer kandidaatpleeggezinnen aan te trekken en het maatschappelijk draagvlak voor pleegzorg als hulpverlening te vergroten. In deze samenwerkingsovereenkomst staat het engagement van de gemeente.
Je kan kiezen uit 3 pakketten. Zie in bijlage voor meer info.
Pakket 1: een warm hart voor pleegzorg
1. Het pleegzorglabel
2. Infomagazine
3. Beschikbare ruimten
4. Website en sociale media
5. Lopende acties en campagnes
Pakket 2: een warmer hart voor pleegzorg
6. Een breder ondersteuningsnetwerk
7. ontmoetingsmoment
Pakket 3: het warmste hart voor pleegzorg
8. Beleid ter ondersteuning van pleegouders en pleegkinderen
Beslissing College van Burgemeester en Schepenen dd. 26/10/2023
Samenwerkingsovereenkomst in bijlage.
Geen tot minimale kosten aan verbonden.
Positief advies.
Positief om hier als gemeente aan te kunnen bijdragen.
Dienst Zorg opteert voor pakket 2. Vraagt niet veel extra werk van de dienst en heeft geen financiële impact.
Er kan eventueel geüpgraded worden naar pakket 3 wanneer de fusie rond is.
Er zal jaarlijks een evaluatiemoment plaatsvinden met de dienst Pleegzorg.
Enig artikel.- De gemeenteraad kiest voor pakket 1 en 2 en keurt de samenwerkingsovereenkomst inzake Pleegzorggemeente, zoals gevoegd als bijlage bij deze beslissing, tussen de en gemeente Gooik en Pleegzorg Vlaams-Brabant & Brussel goed.
De zitting wordt gesloten om 21u22.
De voorzitter sluit de zitting op 28/11/2023 om 21:22.
Namens Gemeenteraad,
Eric Van Snick
Algemeen directeur
Lieven Krikilion
Voorzitter