De voorzitter opent de zitting op 29/03/2022 om 20:37.
Burgemeester Simon De Boeck geeft toelichting bij de afwezigheid van schepen Jan Depester en de tijdelijke herverdeling van de bevoegdheden binnen het college burgemeester en schepenen.
Christa Dermez: BCSD
Simon De Boeck: burgerlijke stand
Gunther De Wilde: wonen
Herman Antoons: gelijke kansen, integratie en noord-zuid
De algemeen directeur legt de notulen voor van de vergadering van de gemeenteraad van 22 februari 2022.
Artikel 32 van het Decreet Lokaal Bestuur
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de notulen, zoals voorgelegd door de algemeen directeur, goed te keuren.
Enig artikel.- De notulen van 22 februari 2022 worden goedgekeurd.
Gemeente Gooik wenst huwelijksceremonies te laten plaatsvinden op Paddenbroek en dit in de vergaderruimte op zaterdagvoormiddagen.
Voorwerp van de overeenkomst:
Partijen komen overeen om, in aanvulling op hetgeen bepaald in (artikel 8 van) de Samenwerkingsovereenkomst, bijkomende afspraken te maken omtrent het gebruik van de infrastructuur van het Plattelandscentrum voor huwelijksceremonies die voltrokken worden door de gemeente conform artikel 165/1 oud BW.
Het addendum is terug te vinden in bijlage.
Gemeenteraadsbesluit van 22/12/2020 met de goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst PEVA - vzw Plattelandscentrum Pajottenland, Paddenbroek - gemeente Gooik
Burgerlijk wetboek artikel 165 § 1.
Raadslid Philippe De Cock heeft vragen bij het exclusieve gebruiksrecht van de vergaderzaal in Paddenbroek. Schepen Christa Dermez antwoordt dat dit juridisch werd nagekeken en opgenomen werd in het addendum bij de samenwerkingsovereenkomst.
Enig artikel.- Tot goedkeuring van bijgevoegd addendum bij de samenwerkingscontract tussen de gemeente Gooik en PEVA vzw: "huwelijken op Paddenbroek".
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het huishoudelijk reglement betreffende de huwelijksplechtigheden in Gooik (zoals opgenomen in bijlage), goed te keuren.
Huwelijken worden normaal gezien voltrokken in het gemeentehuis. Door de covid-19 maatregelen werd er een aantal keer uitgeweken naar de Schuur van de Cam en naar Paddenbroek om een huwelijk te voltrekken. De huidige ruimte waarin de huwelijken voltrokken worden, de collegezaal, laat geen groot aantal aanwezigen toe.
Deze nieuwe locaties werden zeer gesmaakt door de burgers waardoor het ons opportuun lijkt om een volledig nieuw reglement voor de huwelijken op te stellen.
In het reglement wordt dan ook bepaald dat er vanaf 1 april 2022 huwelijken in de vergaderzaal van Paddenbroek kunnen aangevraagd worden & dat huwelijken ook kunnen voltrokken worden in De Schuur. In het reglement worden ook een aantal algemene bepalingen opgenomen betreffende de dagen/tijdstippen waarop huwelijken voltrokken worden, afval, ...
Artikel 40 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
Artikel 165/1 van het Burgerlijk Wetboek. Artikel 165 §1 van het Burgerlijk Wetboek, bepaalt dat de gemeenteraad op het grondgebied van de gemeente andere openbare plaatsen met een neutraal karakter, waarvan de gemeente het uitsluitend gebruiksrecht heeft, kan aanwijzen om huwelijken te voltrekken.
Gemeenteraadsbesluit met de goedkeuring van het addendum aan de samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeente Gooik en het privaatrechtelijk extern verzelfstandigd agentschap – VZW Plattelandscentrum Pajottenland, Paddenbroek van 22 december 2020. Dit addendum werd reeds goedgekeurd door de raad van bestuur van de PEVA op 23/02/2022.
De retributie voor het voltrekken van een huwelijk zal worden vastgesteld in een retributiereglement (aanpassing aan het goedgekeurde retributiereglement door de gemeenteraad op 22 december 2020).
Gunstig advies gezien de fotogenieke en ruime, nieuwe locaties.
Op deze manier krijgt een aanstaand koppel zelf inspraak over de locatie waar ze kunnen huwen.
Aanstaande koppels kunnen ook meer mensen uitnodigen voor hun ceremonie.
Artikel 1.- Het bij onderhavig besluit gevoegd huishoudelijk reglement betreffende de huwelijksplechtigheden in Gooik goed te keuren. Het reglement gaat in voor alle huwelijksaangiftes vanaf 10 april 2022.
Artikel 2.- Dit reglement zal bekend gemaakt worden overeenkomstig artikel 286 van het decreet over het lokaal bestuur.
We vragen de gemeenteraad om kennis te nemen van de agenda van de Algemene Vergadering van PEVA Plattelandscentrum Paddenbroek op 30.03.2022.
Cfr. artikel 15 van de statuten van de PEVA Plattelandscentrum Paddenbroek
Enig artikel.- Kennis te nemen van de agendapunten van de Algemene Vergadering van PEVA Plattelandscentrum Paddenbroek van 30 maart 2022:
De investeringen van 2021 van het AGB Gooik waarvoor geen subsidies kunnen worden aangevraagd werden initieel geraamd op € 110.500,-. De liquiditeitspositie van het AGB liet geen onmiddellijke en integrale financiering van deze investeringen toe, zodat de gemeente ter financiering een lening heeft toegestaan aan het AGB.
Inmiddels kan de definitieve aflossingstabel worden opgesteld. De leningsovereenkomst investeringen 2021 dient hieraan te worden aangepast d.m.v. een addendum.
De gecoördineerde statuten van het AGB Gooik.
Het goedgekeurde prijssubsidiereglement.
De beheersovereenkomst gesloten tussen het AGB en de gemeente Gooik.
De voorafgaande beslissing BTW nr. 2010.047 dd. 30 maart 2010 waarin wordt bevestigd dat het renteloze karakter van een lening die wordt verstrekt door een gemeente aan een AGB niet wordt aangemerkt als een verkregen abnormaal of goedgunstig voordeel in hoofde van het AGB.
Beslissing van de raad van bestuur van 2 december 2020 houdende goedkeuring van de leningsovereenkomst investeringen 2021.
Beslissing van de gemeenteraad van 22 december 2020 houdende goedkeuring van de leningsovereenkomst investeringen 2021.
Beslissing van de raad van bestuur van 23 februari 2022 houdende goedkeuring van het addendum nr. 1 horende bij de leningsovereenkomst investeringen 2021.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het bijgevoegde addendum nr. 1 bij de leningsovereenkomst investeringen 2021 tussen het AGB en de gemeente Gooik goed te keuren.
Enig artikel.- De gemeenteraad keurt het bijgevoegde addendum nummer 1 bij de leningsovereenkomst investeringen 2021 integraal goed en machtigt de voorzitter tot ondertekening ervan. Het addendum maakt integraal deel uit van huidig besluit.
Het retributiereglement op het afleveren van administratieve stukken in het kader van omgevingsvergunningen 2021-2025, werd goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 22 december 2020.
Vanuit het stedenbouwkundig overleg wordt voorgesteld om de retributie voor vergunningen die worden geweigerd aan te passen van 100,- euro naar 0 euro en ook om uitdrukkelijk in het reglement op te nemen dat de retributie voor meldingen die ongegrond worden verklaard eveneens 0,- euro bedraagt omdat dit veelal kadert in een volgende aanvraag waarvoor wel een retributie zal verschuldigd zijn.
Omwille van praktische overwegingen en met oog op de rechtszekerheid is het aangewezen om te bepalen dat de wijziging in werking treedt voor aanvragen ingediend vanaf 10 april 2022.
De grondwet, in het bijzonder artikel 173.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en haar latere wijzigingen, in het bijzonder artikel 40 § 3.
Het wetboek van de minnelijke en gedwongen invordering van fiscale en niet-fiscale schuldvorderingen van 13 april 2019, zoals later gewijzigd.
Het decreet van 5 april 1995 houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid en haar latere wijzigingen, in het bijzonder titel V.
De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009, in het bijzonder titel IV, hoofdstuk II.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, zoals later gewijzigd.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, zoals later gewijzigd.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 betreffende de meldingsplichtige handelingen ter uitvoering van de VCRO.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van de handelingen waarvoor geen stedenbouwkundige vergunning nodig is.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2017 tot wijziging van diverse besluiten naar aanleiding van de inwerkingtreding van de omgevingsvergunning.
Het reglement retributie op het afleveren van administratieve stukken in het kader van omgevingsvergunningen 2021-2025, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 22 december 2020.
De opbrengst van deze retributie is voorzien in het meerjarenplan 2020-2025 (jaarbudgetrekening GBB/0020-00/7318999) en is noodzakelijk voor het behoud van een gezonde financiële toestand van de gemeente.
De burgemeester geeft toelichting bij dit agendapunt.
Raadslid Jason Broodcoorens meldt namens de n va-fractie dat bij de aanpassing van de retributie voor huwelijken de bijdrage wordt verhoogd om de personeelskost te ondervangen. Dit is niet consequent want ook bij het afleveren van deze aanvragen is er eveneens een personeelskost. Daarenboven bestaat de mogelijkheid om kosteloos meerdere vergunningen aan te vragen. Om deze redenen kan de n va-fractie zich niet akkoord verklaren.
Artikel 1.- Artikel 3, § 1, a), punt 8, wordt als volgt gewijzigd: "Aanvragen die worden geweigerd: 0 euro".
Artikel 2.- Aan artikel 3, § 1, a) wordt volgend punt 10. toegevoegd: "Meldingen die ongegrond worden verklaard: 0 euro".
Artikel 3.- Bijgevoegde gecoördineerde versie van het retributiereglement wordt goedgekeurd.
Artikel 4.- De wijziging treedt in werking voor aanvragen ingediend vanaf 10 april 2022.
Artikel 5.- Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van deze beslissing.
Artikel 6.- Dit reglement wordt, bij toepassing van artikel 285 e.v. van het Decreet Lokaal Bestuur, bekendgemaakt op de gemeentelijke website, met vermelding van zowel de datum waarop het werd aangenomen als de datum waarop het op de gemeentelijke website bekendgemaakt wordt.
Het retributiereglement op het afleveren van administratieve stukken (dienst burger en ondersteuning) 2021-2025 werd goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 22 december 2020.
Het college van burgemeester en schepenen stelt voor om in het retributiereglement op te nemen dat voor burgerlijke huwelijken die op een zaterdag worden voltrokken, een retributie van 50,- euro verschuldigd is ter (gedeeltelijke) dekking van de extra personeelskosten die dit met zich meebrengen. Ook zal aan trouwers de mogelijkheid gegeven worden om het burgerlijk huwelijk te laten doorgaan in de vergaderzaal van het Plattelandscentrum Paddenbroek. Hiervoor zal de reële kost door het gemeentebestuur doorgefactureerd worden aan de trouwers.
Omwille van praktische overwegingen en met oog op de rechtszekerheid voor de burgers is het aangewezen om te bepalen dat de wijziging van toepassing is voor alle burgerlijke huwelijken die plaatsvinden vanaf 10 april 2022.
De grondwet, in het bijzonder artikel 173.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en haar latere wijzigingen, in het bijzonder artikel 40 § 3.
Het wetboek van de minnelijke en gedwongen invordering van fiscale en niet-fiscale schuldvorderingen van 13 april 2019, zoals later gewijzigd.
Het koninklijk besluit van 23 maart 1998 betreffende het rijbewijs, zoals later gewijzigd.
Het ministerieel besluit van 20 juli 2005 tot bepaling van de betalingswijze van de retributies.
Het reglement retributie op het afleveren van administratieve stukken (dienst burger en ondersteuning) 2021-2025, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 22 december 2020.
De opbrengst van deze retributie is voorzien in het meerjarenplan 2020-2025 (jaarbudgetrekening GBB/0020-00/7318999) en is noodzakelijk voor het behoud van een gezonde financiële toestand van de gemeente.
Artikel 1.- De titel van het retributiereglement wordt aangepast als volgt: "reglement retributie op het afleveren van administratieve stukken dienst burger en ondersteuning en op burgerlijke huwelijken 2021-2025".
Artikel 2.- Artikel 1 van het reglement wordt gewijzigd als volgt:
"Er wordt vanaf 1 januari 2021 tot en met 31 december 2025 ten voordele van de gemeente een retributie geheven op het afleveren door het gemeentebestuur van allerhande administratieve stukken en op burgerlijke huwelijken die voltrokken worden op een zaterdag.
Deze retributie is niet toepasselijk op het afleveren van stukken die onderworpen zijn aan de belasting van een bijzonder recht ten voordele van de gemeente krachtens een wet, een algemeen of provinciaal reglement of een bijzonder gemeentelijk reglement."
Artikel 3.- Artikel 2 van het reglement wordt gewijzigd als volgt:
"De retributie is verschuldigd door de natuurlijke of rechtspersoon aan wie het stuk wordt afgeleverd of door de natuurlijke persoon die het huwelijk komt aanvragen."
Artikel 4.- Aan het reglement wordt volgend nieuw artikel 5 toegevoegd:
"Voor burgerlijke huwelijken die plaatsvinden op een zaterdag is een retributie ten bedrage van 50,00 euro verschuldigd.
Indien het burgerlijk huwelijk zal voltrokken worden in de vergaderzaal van het Plattelandscentrum Paddenbroek is bij aanvraag van het huwelijk de reële reservatiekost verschuldigd aan het gemeentebestuur."
Artikel 5.- Huidig artikel 5 van het reglement wordt artikel 6, huidig artikel 6 wordt artikel 7 en huidig artikel 7 wordt artikel 8.
Artikel 6.- Huidig artikel 5 (nieuw artikel 6) van het reglement wordt gewijzigd als volgt:
"De retributie en de eventuele verzendingskosten zijn contant betaalbaar bij het afleveren van het stuk, desgevallend tegen afgifte van een vignet, of bij de aanvraag van het huwelijk.".
Artikel 7.- Bijgevoegde gecoördineerde versie van het retributiereglement wordt goedgekeurd.
Artikel 8.- De wijziging treedt in werking voor alle burgerlijke huwelijken die plaatsvinden vanaf 10 april 2022.
Artikel 9.- Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van deze beslissing.
Artikel 10.- Dit reglement wordt, bij toepassing van artikel 285 e.v. van het Decreet Lokaal Bestuur, bekendgemaakt op de gemeentelijke website, met vermelding van zowel de datum waarop het werd aangenomen als de datum waarop het op de gemeentelijke website bekendgemaakt wordt.
Gezien het lokaal bestuur Gooik (gemeente en OCMW) de dienstverlening, meer bepaald het P&O-beleid in zijn globaliteit, verder wenst te professionaliseren;
Gezien consultancy in deze gespecialiseerde materie een arbeids- en tijdsintensieve aangelegenheid is en de aankoop ervan bijzondere expertise vergt;
Gelet op de oprichting van Vlaams Selectiecentrum voor het Overheidspersoneel cv (handelsnaam Poolstok cv) bij decreetsmachtiging d.d. 2 maart 1999 door de Vlaamse Gemeenschap, het Vlaamse Gewest, de steden Leuven, Gent en Antwerpen, de gemeente Wichelen, de VVSG en de dienst voor de Scheepvaart;
Gelet op het feit dat Poolstok sinds 2000 operationeel is, en momenteel ruim 400 vennoten telt, waaronder zowel lokale besturen, OCMW’s, autonome overheidsbedrijven, onderwijsinstellingen, intercommunales, politiezones, hulpverleningszones, huisvestingsmaatschappijen en zorginstellingen;
Gelet op het feit dat de relatie tussen Poolstok en haar vennoten wordt geregeld in een beheersreglement;
Gelet op het decreet van 29 mei 2015 houdende machtiging tot deelneming en de wijziging van de opdracht van deze vennootschap;
Gelet op de statuten van deze vennootschap zoals goedgekeurd op de Buitengewone Algemene Vergadering van 25 mei 2018;
Gelet op het feit dat Poolstok een coöperatieve vennootschap van privaat recht is met uitsluitend vennoten uit de publieke en para-publieke sector in Vlaanderen;
Gelet op het feit Poolstok uitsluitend werkt voor haar vennoten die elk als entiteiten behorende tot de overheid kunnen worden beschouwd en gezamenlijk het toezicht uitoefenen op de vennootschap waardoor de inhouse-kwalificatie van toepassing is;
Gezien Poolstok fungeert als een aankoopcentrale volgens artikel 2, 7°, van de wet inzake overheidsopdrachten d.d. 16 juni 2017 dat stelt dat de aankoopcentrale diensten verwerft via raamcontracten die bestemd zijn voor haar vennoten (klanten), aanbestedende overheden;
Voor elke 10 personeelsleden in dienst dienen de betrokken entiteiten (gemeente en OCMW) 3 aandelen (afronding naar de hogere eenheid) van elk € 24,79 aangekocht te worden.
Dit betekent voor de gemeente Gooik: ((63,90 VTE's personeelsleden : 10)(afronding naar hogere eenheid) x 24,79) x3 = 7 x 24,79 x3 = € 520,59
Dit betekent voor het OCMW Gooik: ((30,80 VTE's personeelsleden : 10)(afronding naar hogere eenheid) x 24,79) x3 = 4 x 24,79 x3 = € 297,48
De investeringsuitgave voor de aandelen werd niet voorzien in het meerjarenplan van het jaar 2022. De noodzakelijke kredieten worden voorzien bij de eerstvolgende meerjarenplanaanpassing.
Gezien Poolstok een heel breed dienstenpakket levert zowel inzake werving en selectie, uitzendarbeid als in de brede P&O-activiteiten zoals organisatie van assessment centers, doorlichting van organisaties, begeleiding bij veranderingstrajecten, opmaak personeelsplannen, optimaliseren van processen, evaluatie in het algemeen en evaluatie decretale graden, outplacement, coaching, communicatie, en dergelijke meer en bijgevolg elke vennoot gebruik kan maken van de meer dan 70 afgesloten raamovereenkomsten binnen meer dan 15 verschillende P&O domeinen;
Gezien Poolstok daartoe altijd samenwerkt met erkende dienstverleners na een grondige marktvergelijking en met correcte toepassing van de wetgeving inzake overheidsopdrachten;
Gezien Poolstok steeds kwaliteit garandeert op basis van evidence-based selectie- en gunningscriteria en er de voorkeur aan geeft om te werken met spelers die hun diensten verlenen op basis van wetenschappelijk onderbouwde methoden en technieken;
Gezien het bestuur door toetreding tot Poolstok gebruik kan maken van de schaalvoordelen zowel inzake kostprijs als kwaliteit van de dienstverleners;
Gezien Poolstok de meest gunstige tarieven garandeert;
Gezien de relatie tussen Poolstok en haar vennoten op reglementaire basis stoelt en niet van contractuele aard is, en gezien de inhouse-kwalificatie, zijn de openbare besturen die lid zijn van Poolstok vrijgesteld van de toepassing van de wetgeving overheidsopdrachten om van de diensten van de door Poolstok via overheidsopdrachten geselecteerde dienstverleners gebruik te maken;
Gezien Poolstok aan haar vennoten een netwerk van professionele dienstverleners in de P&O- en consultancysector garandeert;
Gezien de toetreding geen verplichting tot afname inhoudt en het bestuur dus zijn maximale keuzevrijheid behoudt. De gemeente Gooik beschikt zodoende over een P&O-ondersteuning op afroep zonder verdere verplichting en met behoud van een maximale onafhankelijkheid;
Gezien Poolstok niet in de plaats treedt van het bestuur doch de rol opneemt van adviesverlening, kwaliteitscontrole, procesbewaking enz. op de opdrachten die door de externe leveranciers worden uitgevoerd;
Gelet op het feit dat openbare besturen vennoot kunnen worden door de éénmalige aankoop van aandelen in functie van de grootte van het bestuur. Om vennoot te kunnen worden, dient een organisatie eenmalig een aantal aandelen aan te kopen op basis van het aantal VTE. Per 10 personeelsleden worden 3 aandelen aangekocht. Een aandeel heeft een waarde van 24,79 euro.
Artikel 1.- De gemeente Gooik treedt toe tot Poolstok voor ondersteuning inzake het P&O-beleid.
Artikel 2.- Een afschrift van deze beslissing wordt (elektronisch) bezorgd aan Poolstok.
Artikel 3.-De administratie wordt belast met de afhandeling van de formaliteiten.
In de rechtspositieregelingen voor het personeel van de diverse lokale overheden komen de volgende elementen aan bod:
Volgende wijzigingen aan de rechtspositieregeling voor het personeel gemeente en OCMW Gooik worden voorgesteld:
- art 248 § 1 en 2
Het model tot aanpassing van de rechtspositieregeling van het gemeentebestuur, opgesteld door Jurplus met referentie goog-rpr-20220228-o (rechtspositieregeling GO), wordt als bijlage bij dit besluit gevoegd.
Positief advies van de vakbonden op 28 februari 2022.
Artikel 1. De aanpassing van de rechtspositieregeling zoals beschreven in het voorstel opgesteld door Jurplus met referentie goog-rpr-20220228-o (rechtspositieregeling GO) en gevoegd als bijlage bij dit besluit wordt goedgekeurd.
Artikel 2. De personeelsleden worden via de nieuwsbrief op de hoogte gebracht van de aanpassing van de rechtspositieregeling. De actuele versie van de rechtspositieregeling wordt elektronisch ter beschikking gesteld van het personeel via CC-net.
Artikel 3. Deze beslissing en het reglement conform het decreet Lokaal Bestuur te publiceren op de website van de gemeente.
Een subsidie-aanvraag werd door Fluvius cvba ingediend bij de VMM voor de aanleg van gescheiden riolering in de Kesterheide, Kesterweg, Heidestraat en Berghomstraat in Kester.
Redenen:
Als opdrachtgevend bestuur duidt Fluvius de leidend ambtenaar aan. De leidend ambtenaar neemt de leiding der werken waar.
Fluvius wenst de riolering in voornoemde straten aan te leggen en/of te vernieuwen.
De gemeente Gooik wenst de wegenis te vernieuwen en eventueel aan te passen.
De beide partijen zijn van oordeel dat de uitvoering van de werken voor rekening van de verschillende overheden in het algemeen belang kunnen samengevoegd worden.
Gelet het bij onderhavig besluit gevoegde samenwerkingsovereenkomst met Fluvius cvba.
Het Decreet Lokaal Bestuur meerbepaald de artikels 40 en 41.
Artikel 1.-De gemeenteraad keurt de bij onderhavig besluit gevoegde samenwerkingsovereenkomst met Fluvius cvba inzake het rioleringsproject "R/005605 Kesterheide, Kesterweg, Heidestraat en Berghomstraat" goed.
Met het riviercontract voor de Bellebeek neemt de VMM samen met partners het initiatief om tot een gezond en klimaatrobuust watersysteem te komen in het afstroomgebied van de Bellebeek. Thema’s zijn wateroverlast, droogte, waterkwaliteit en erosie. Partners zijn hogere en lokale overheden, de water-, terrein- en rioolbeheerders, de sectororganisaties, de bedrijven, de landbouwers en de inwoners.
Het riviercontract voor de Bellebeek beslaat het hele afstroomgebied van de rivier. Het contract heeft daardoor betrekking op zeven gemeenten: Lennik, Ternat, Roosdaal, Liedekerke, Asse, Affligem en Gooik.
Via de ondertekening van het charter op 12 februari 2020 engageerden alle betrokken partners zich om met een open geest samen te werken aan oplossingen rond waterproblemen. Het riviercontract kwam in de 2 jaren daarna op een participatieve manier tot stand. Burgers, middenveldorganisaties en lokale, provinciale en Vlaamse overheden waren betrokken bij het project. Op die manier werd een bereidheid tot actie en een breed draagvlak voor nieuwe maatregelen gecreëerd.
Het riviercontract voor de Bellebeek omvat concrete maatregelen en studies rond waterbeheer die de partners de komende jaren willen uitvoeren (of minstens opstarten). Het resulteert in 41 acties, verdeeld over de 6 hoofdstukken. Het riviercontract vormt de basis voor een verdere samenwerking tussen waterbeheerders, overheden, inwoners en andere partijen en bewerkstelligt een integrale aanpak van waterproblematiek. De verdere uitwerking van de acties gebeurt op projectbasis.
Dit riviercontract heeft geen juridisch afdwingbaar karakter. Het geeft wel duidelijk de intenties van alle partners weer om de vooropgestelde acties vrijwillig en in overleg te realiseren en daarvoor de nodige financiële middelen vrij te maken of subsidiekanalen te genereren. De partners hebben ook de intentie om bij de uitvoering van de acties maximaal samen te werken en elkaar te ondersteunen.
Artikel 40 van het decreet over het lokaal bestuur.
De acties van het Riviercontract geven uitvoering aan het lokaal waterbeleid, zoals uiteengezet in de Stroomgebiedbeheerplannen. De stroomgebiedbeheersplannen zijn een concretisering en doorvertaling van de Kaderrichtlijn Water, Overstromingsrichtlijn en Habitatrichtlijn, het Decreet Integraal Waterbeleid, het Besluit Vlaamse Regering Onbevaarbare waterlopen, de Blue Deal, …
In bijlage de tekst van het Riviercontract. Verdere lay-out volgt nog.
Dit riviercontract geeft de intenties van alle partners weer om de vooropgestelde acties vrijwillig en in overleg te realiseren en daarvoor de nodige financiële middelen vrij te maken of subsidiekanalen te genereren.
Water overstijgt de bevoegdheden van verschillende overheden. In een integraal waterbeleid werken meerdere beleidsdomeinen, bestuursniveaus en sectoren samen om watergebonden kwesties zoals wateroverlast, droogte, erosie of waterkwaliteit aan te pakken.
Schepen Herman Anthoons geeft toelichting bij dit punt.
Door raadslid Kristoff Hemelinckx wordt gevraagd of er een financiële impact is voor de gemeente waarop schepen Herman Anthoons antwoordt dat er geen ingrijpende extra kosten aan verbonden zijn, uitgezonderd de organisatie van een infoavond of enige communicatie. De gemeente staat niet mee in voor de kosten op het grondgebied van andere gemeenten. Er wordt enkel gevraagd om de acties op eigen grondgebied te financieren.
Enig artikel.- De gemeenteraad verleent goedkeuring aan het riviercontract voor de Bellebeek.
De dienst vrije tijd (cultuur) en de cultuurraad hebben het reglement projectsubsidies cultuur geëvalueerd en stellen enkele wijzigingen voor. We vragen aan de gemeenteraad deze wijzigingen goed te keuren.
De wijzigingen die voorgesteld worden:
In bijlage het oorspronkelijke reglement + het nieuwe reglement met de voorgestelde wijzigingen aangeduid in geel.
Reglement projectsubsidies cultuur
Positief advies van de cultuurraad (finale versie goedgekeurd op 17.02.2022).
Positief advies van het managementteam (08.03.2022).
Enig artikel -De gemeenteraad keurt de voorgestelde wijzigingen aan het reglement projectsubsidies cultuur goed.
De dienst vrije tijd (cultuur) en de cultuurraad hebben het reglement werkingssubsidies cultuur geëvalueerd en stellen enkele wijzigingen voor. We vragen de gemeenteraad deze wijzigingen goed te keuren.
De wijzigingen die voorgesteld worden:
In bijlage het oorspronkelijke reglement + het nieuwe reglement met de voorgestelde wijzigingen aangeduid in geel.
Reglement werkingssubsidies cultuur
Positief advies van de cultuurraad (finale versie goedgekeurd op 17.02.2022)
Positief advies van het managementteam (08.03.2022)
Enig artikel - De gemeenteraad keurt de voorgestelde wijzigingen aan het reglement werkingssubsidies cultuur goed.
Naar aanleiding van de aangekochte herbruikbare bekers en vaatwasmachine werd een reglement opgesteld met als doel de uitleningen goed te laten verlopen.
Het reglement werd op gesteld op basis van diverse reglementen van lokale besturen en OVAM
Het nieuwe reglement zal van toepassing zijn voor alle uitleningen van herbruikbare bekers en vaatwasmachine via de uitleendienst van de gemeente Gooik
Het gemeentelijke uitleenreglement voor de uitleendienst blijft ook van kracht.
Dit reglement werd opgesteld door diensten Vrije Tijd en Openbare werken op basis van reglementen uit andere gemeenten en OVAM.
Raadslid Samuel Billens geeft toelichting bij dit agendapunt. Door raadslid Jason Broodcoorens wordt gevraagd hoeveel bekers er werden aangekocht waarop de burgemeester antwoordt dat dit er 12.000 zijn.
Artikel 1.- De gemeenteraad keurt het uitleenreglement voor herbruikbare drankbekers en mobiel vaatwasmachine goed.
Artikel 2.- Het reglement gaat van kracht op 1 april 2022.
De burgemeester geeft de stand van zaken weer inzake de coronamaatregelen en vaccinatiestrategie.
VARIA
Door raadslid Kristoff Hemelinckx wordt de volgende vraag gesteld: er bleek nogal wat discussie geweest te zijn in de bestuurscommissie van de academie voor muziek, woord en dans: er zou weerstand zijn van het personeel tegen de verhuis naar Oetingen en vraagt naar het standpunt van de burgemeester. De burgemeester verwijst naar de gemeenteraadsbeslissing voor de oprichting van STEAM en naar de meerwaarde van een nieuwe accommodatie. Schepen Christa Dermez geeft toelichting over het verloop van het dossier en de communicatie en het overleg dat hierrond geweest is. Er is zeker ruimte voor 'de kern' van de academie om de plannen mee vorm te geven. Onder andere door corona heeft dit wat stil gelegen. we merken nu inderdaad dat er nog bezorgdheden zijn bij de leerkrachten en hebben hier alle begrip voor. We gaan daar zeker naar luisteren en samen zoeken naar oplossingen of bijsturingen. Hierover zal een overleg worden gepland met de kern van Gooik. De beslissing is genomen en we trachten iedereen op een positieve manier hierin mee te krijgen.
Raadslid Jason Broodcoorens vraagt of het klopt dat er ideeën zijn om op het traject Wijngaardstraat - Koekoekstraat - Dorpstraat een fietspad aan te leggen. De burgemeester antwoordt dat ze hopen om dit te kunnen realiseren in het kader van het rioleringsproject.
De zitting wordt gesloten om 21u59.
De voorzitter sluit de zitting op 29/03/2022 om 22:02.
Namens Gemeenteraad,
Eric Van Snick
Algemeen directeur
Lieven Krikilion
Voorzitter