Terug
Gepubliceerd op 02/12/2021

Notulen  Gemeenteraad

di 26/10/2021 - 20:30 cultuurschuur De Cam, Dorpsstraat 67
Aanwezig: Lieven Krikilion, Voorzitter
Michel Doomst, Burgemeester
Gunther De Wilde, Simon De Boeck, Christa Dermez, Jan Depester, Schepenen
Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Steve Dehandschutter, Linda De Schutter, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Patrick Week, Raadsleden
Joris Samyn, Adjunct-algemeen directeur
Eric Van Snick, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Kristoff Hemelinckx, Laura Timmermans, Ellen Mathieu, Jason Broodcoorens, Ellen Vereman, Raadsleden

De voorzitter opent de zitting op 26/10/2021 om 20:36.

Toelichting over de werking van de brandweerzone Vlaams-Brabant West door Bert Heylen, zonecommandant.

  • Openbaar

    • Algemeen bestuur

      • Notulen van de gemeenteraad van 28 september 2021 - goedkeuring.

        Aanwezig: Lieven Krikilion, Voorzitter
        Michel Doomst, Burgemeester
        Gunther De Wilde, Simon De Boeck, Christa Dermez, Jan Depester, Schepenen
        Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Steve Dehandschutter, Linda De Schutter, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Patrick Week, Raadsleden
        Joris Samyn, Adjunct-algemeen directeur
        Eric Van Snick, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Kristoff Hemelinckx, Laura Timmermans, Ellen Mathieu, Jason Broodcoorens, Ellen Vereman, Raadsleden
        Aanleiding en doel

        De algemeen directeur legt de notulen voor van de vergadering van de gemeenteraad van 28 september 2021.

        Juridische gronden

        Artikel 32 van het Decreet Lokaal Bestuur

        Advies medewerker/dienst

        Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de notulen, zoals voorgelegd door de algemeen directeur, goed te keuren.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Lieven Krikilion, Michel Doomst, Gunther De Wilde, Simon De Boeck, Christa Dermez, Jan Depester, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Steve Dehandschutter, Linda De Schutter, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Patrick Week, Joris Samyn, Eric Van Snick
        Voorstanders: Lieven Krikilion, Michel Doomst, Gunther De Wilde, Simon De Boeck, Christa Dermez, Jan Depester, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Steve Dehandschutter, Linda De Schutter, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Patrick Week
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Enig artikel.- De notulen van 28 september 2021 worden goedgekeurd.

      • Kerkfabriek Sint-Ursmarus - jaarrekening 2020 - kennisname goedkeuring door de provinciegouverneur.

        Aanwezig: Lieven Krikilion, Voorzitter
        Michel Doomst, Burgemeester
        Gunther De Wilde, Simon De Boeck, Christa Dermez, Jan Depester, Schepenen
        Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Steve Dehandschutter, Linda De Schutter, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Patrick Week, Raadsleden
        Joris Samyn, Adjunct-algemeen directeur
        Eric Van Snick, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Kristoff Hemelinckx, Laura Timmermans, Ellen Mathieu, Jason Broodcoorens, Ellen Vereman, Raadsleden
        Aanleiding en doel

        Het besluit van de kerkraad van Sint-Ursmarus van 1 maart 2021houdende vaststelling van de jaarrekening 2020.

        De jaarrekening sluit af met een positief exploitatieoverschot van 54.042,99 euro en met een investeringstekort van 7.592,97 euro.

        De jaarrekening werd door de kerkfabriek rechtstreeks overgemaakt naar de provinciegouverneur op 12 maart 2021.

        De jaarrekening werd door provinciegouverneur goedgekeurd en vastgesteld op 12 juli 2021.

        Juridische gronden

        Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.

        Het besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten, in het bijzonder de artikelen 39 tot 44.

        Het decreet over het lokaal bestuur.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Lieven Krikilion, Michel Doomst, Gunther De Wilde, Simon De Boeck, Christa Dermez, Jan Depester, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Steve Dehandschutter, Linda De Schutter, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Patrick Week, Joris Samyn, Eric Van Snick
        Voorstanders: Lieven Krikilion, Michel Doomst, Gunther De Wilde, Simon De Boeck, Christa Dermez, Jan Depester, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Steve Dehandschutter, Linda De Schutter, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Patrick Week
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Enig artikel.- Kennis te nemen van de vaststelling en goedkeuring door de provinciegouverneur van de jaarrekening 2020 van de kerkfabriek Sint-Ursmarus.

      • Politieke organen

        • Fluvius OV: buitengewone algemene vergadering van 6 december 2021. Goedkeuring van de agendapunten + mandateren van de afgevaardigden.

          Aanwezig: Lieven Krikilion, Voorzitter
          Michel Doomst, Burgemeester
          Gunther De Wilde, Simon De Boeck, Christa Dermez, Jan Depester, Schepenen
          Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Steve Dehandschutter, Linda De Schutter, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Patrick Week, Raadsleden
          Joris Samyn, Adjunct-algemeen directeur
          Eric Van Snick, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Kristoff Hemelinckx, Laura Timmermans, Ellen Mathieu, Jason Broodcoorens, Ellen Vereman, Raadsleden
          Aanleiding en doel

          De aansluiting van de gemeente bij Fluvius Opdrachthoudende Vereniging.

          De gemeente werd per aangetekend schrijven van 27 september 2021 opgeroepen om op digitale wijze deel te nemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging op 6 december 2021.

          Een dossier met documentatiestukken werd per brief van 27 september 2021 overgemaakt aan de gemeente.

          Bij gemeenteraadsbesluit van 26 februari 2019 werden de heer Samuel Billens en de heer Patrick Week respectievelijk als effectief vertegenwoordiger en plaatsvervanger aangeduid tot het einde van de gemeentelijke legislatuur.

          Juridische gronden

          Artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Lieven Krikilion, Michel Doomst, Gunther De Wilde, Simon De Boeck, Christa Dermez, Jan Depester, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Steve Dehandschutter, Linda De Schutter, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Patrick Week, Joris Samyn, Eric Van Snick
          Voorstanders: Lieven Krikilion, Michel Doomst, Gunther De Wilde, Simon De Boeck, Christa Dermez, Jan Depester, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Steve Dehandschutter, Linda De Schutter, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Patrick Week
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Artikel 1.- Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging dd. 6 december 2021 met als agendapunten:

          1. Bespreking in het kader van artikel 432 van het decreet lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2022 alsook van het door de Raad van Bestuur opgestelde budget 2022.
          2. Statutaire benoemingen.
          3. Statutaire mededelingen.

          Artikel 2.- De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de digitale Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging op 6 december 2021 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.

          Artikel 3.- Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan Fluvius Opdrachthoudende Vereniging, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.

        • Intradura: Buitengewone Algemene Vergadering op 8 december 2021. Goedkeuring van de agendapunten en vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordigers.

          Aanwezig: Lieven Krikilion, Voorzitter
          Michel Doomst, Burgemeester
          Gunther De Wilde, Simon De Boeck, Christa Dermez, Jan Depester, Schepenen
          Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Steve Dehandschutter, Linda De Schutter, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Patrick Week, Raadsleden
          Joris Samyn, Adjunct-algemeen directeur
          Eric Van Snick, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Kristoff Hemelinckx, Laura Timmermans, Ellen Mathieu, Jason Broodcoorens, Ellen Vereman, Raadsleden
          Aanleiding en doel

          Overwegende dat de gemeente aangesloten is bij Intradura die werd opgericht op 27 april 2017.

          Overwegende dat Intradura een intergemeentelijke opdrachthoudende vereniging is die wordt beheerst door het Decreet Lokaal Bestuur.

          Bij gemeenteraadsbesluit van 26 februari 2019 werden mevr. Pascale Souffriau en dhr. Pascal De Leener respectievelijk als effectief vertegenwoordiger en plaatsvervanger aangeduid tot het einde van de gemeentelijke legislatuur.

          Gelet op de oproepingsbrief van 15 oktober 2021 tot de buitengewone algemene vergadering van Intradura van 8 december 2021 met volgende agendapunten:

          1. Notulen van de gewone algemene vergadering van 16 juni 2021: goedkeuring
          2. De te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie + begroting 2022 (art. 40): goedkeuring
          3. Varia
          Juridische gronden

          Gelet op artikel 432 van het Decreet Lokaal Bestuur dat bepaalt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient herhaald te worden voor elke vergadering.

          Gelet op de artikelen 40 en 41 van het Decreet Lokaal Bestuur dat de bevoegdheden van de gemeenteraad bepaalt.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Lieven Krikilion, Michel Doomst, Gunther De Wilde, Simon De Boeck, Christa Dermez, Jan Depester, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Steve Dehandschutter, Linda De Schutter, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Patrick Week, Joris Samyn, Eric Van Snick
          Voorstanders: Lieven Krikilion, Michel Doomst, Gunther De Wilde, Simon De Boeck, Christa Dermez, Jan Depester, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Steve Dehandschutter, Linda De Schutter, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Patrick Week
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Artikel 1.- De agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van Intradura dd. 8 december 2021 worden goedgekeurd.

          Artikel 2.- De vertegenwoordiger van de gemeente is gemandateerd om de agendapunten op de buitengewone algemene vergadering van Intradura dd. 8 december 2021 goed te keuren.

          Artikel 3.- Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit.

        • Intercommunale Haviland: Bijzondere Algemene Vergadering van 8 december 2021 - goedkeuren agenda + vaststellen van het mandaat van de vertegenwoordigers.

          Aanwezig: Lieven Krikilion, Voorzitter
          Michel Doomst, Burgemeester
          Gunther De Wilde, Simon De Boeck, Christa Dermez, Jan Depester, Schepenen
          Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Steve Dehandschutter, Linda De Schutter, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Patrick Week, Raadsleden
          Joris Samyn, Adjunct-algemeen directeur
          Eric Van Snick, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Kristoff Hemelinckx, Laura Timmermans, Ellen Mathieu, Jason Broodcoorens, Ellen Vereman, Raadsleden
          Aanleiding en doel

          De aansluiting van de gemeente bij Haviland Intercommunale die werd opgericht op 24 maart 1965 bij oprichtingsakte verschenen in de Bijlage tot het Belgisch Staatsblad van 16 april 1965 onder het nummer 8226 en de verlenging op 23 oktober 2019, verschenen in de Bijlage tot het Belgisch Staatsblad van 21 november 2019 onder het nummer 19151652.

          Overwegende dat Haviland Intercommunale als intergemeentelijk samenwerkingsverband voor de ruimtelijke ordening en de economisch sociale expansie van het arrondissement Halle-Vilvoorde, een dienstverlenende vereniging is die wordt beheerst door het Decreet Lokaal Bestuur.

          Gelet op de oproepingsbrief van 5 oktober 2021 tot de buitengewone algemene vergadering van Haviland Intercommunale van 8 december 2021 met volgende agendapunten:

          1. Notulen van de algemene vergadering van 16 juni 2021: goedkeuring (een exemplaar van deze notulen werd per brief op 9 juli 2021 aan de deelnemers bezorgd).
          2. De te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie + begroting 2022 (art. 34): goedkeuring
          3. Varia

          Het gemeenteraadsbesluit dd. 26 februari 2019 waarbij de heer Jonas De Maeseneer en mevr. Laura Timmermans respectievelijk als effectieve en plaatsvervangend vertegenwoordiger werden aangeduid van de gemeente op de Algemene Vergaderingen van Haviland Intercommunale.

          Juridische gronden

          Het Decreet Lokaal Bestuur inzonderheid artikel 432 dat de organisatie regelt van de algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging en bepaalt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient herhaald te worden voor elke vergadering.

          Het Decreet Lokaal Bestuur inzonderheid artikelen 40 en 41 dat de bevoegdheden van de gemeenteraad bepaalt.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Lieven Krikilion, Michel Doomst, Gunther De Wilde, Simon De Boeck, Christa Dermez, Jan Depester, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Steve Dehandschutter, Linda De Schutter, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Patrick Week, Joris Samyn, Eric Van Snick
          Voorstanders: Lieven Krikilion, Michel Doomst, Gunther De Wilde, Simon De Boeck, Christa Dermez, Jan Depester, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Steve Dehandschutter, Linda De Schutter, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Patrick Week
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Artikel 1.- De agendapunten van de bijzondere algemene vergadering van Haviland Intercommunale dd. 8 december 2021 worden goedgekeurd.

          Artikel 2.- De reeds gevolmachtigde effectieve afgevaardigde en plaatsvervangende afgevaardigde - gedurende de huidige legislatuur - is gemandateerd om de agendapunten op de buitengewone algemene vergadering van Haviland Intercommunale dd. 8 december 2021 goed te keuren.

          Artikel 3.- Het College van Burgemeester en Schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit.

        • Fluvius West: buitengewone algemene vergadering van 13 december 2021. Goedkeuring van de agenda en vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordigers.

          Aanwezig: Lieven Krikilion, Voorzitter
          Michel Doomst, Burgemeester
          Gunther De Wilde, Simon De Boeck, Christa Dermez, Jan Depester, Schepenen
          Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Steve Dehandschutter, Linda De Schutter, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Patrick Week, Raadsleden
          Joris Samyn, Adjunct-algemeen directeur
          Eric Van Snick, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Kristoff Hemelinckx, Laura Timmermans, Ellen Mathieu, Jason Broodcoorens, Ellen Vereman, Raadsleden
          Aanleiding en doel

          Gelet op het feit dat de gemeente voor één of meerdere activiteiten aangesloten is bij de opdrachthoudende vereniging Fluvius West.

          Gelet op het feit dat de gemeente per aangetekend schrijven van 23 september 2021 werd opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van Fluvius West die op 13 december 2021 plaatsheeft in "het Fluvius-gebouw", Noordlaan 9 te 8820 Torhout.

          Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken aan de gemeente per brief van 23 september 2021 overgemaakt werd;

          Bij gemeenteraadsbesluit dd. 26 februari 2019 werden mevr. Ellen Mathieu en dhr. Philippe De Cock, respectievelijk effectief vertegenwoordiger en plaatsvervanger aangeduid als volmachtdragers tot het einde van de legislatuur.

          Gelet op het feit dat we heden geconfronteerd worden met het coronavirus COVID-19, waarbij het op  heden niet vaststaat onder welke vorm deze algemene vergadering zal kunnen plaatsvinden;

          Gelet op de huidige federale richtlijnen alsook de politiebesluiten van de gouverneurs en de informatie via het Agentschap Binnenlands Bestuur omtrent het coronavirus COVID-19 (en de mogelijke evolutie in en aanpassing van deze richtlijnen en informatie) en de impact hiervan op onderhavige bijeenkomst kan desgevallend overgegaan worden tot het houden van een digitale Buitengewone Algemene Vergadering indien dit noodzakelijk mocht blijken.

          Juridische gronden

          Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering

          Publieke stemming
          Aanwezig: Lieven Krikilion, Michel Doomst, Gunther De Wilde, Simon De Boeck, Christa Dermez, Jan Depester, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Steve Dehandschutter, Linda De Schutter, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Patrick Week, Joris Samyn, Eric Van Snick
          Voorstanders: Lieven Krikilion, Michel Doomst, Gunther De Wilde, Simon De Boeck, Christa Dermez, Jan Depester, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Steve Dehandschutter, Linda De Schutter, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Patrick Week
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Artikel 1.- Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius West dd. 13 december 2021:

          1. Bespreking in het kader van artikel 432 van het Vlaams decreet lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2022 alsook van de door de Raad van Bestuur opgestelde begroting 2022.
          2. Vaststelling van de uitkering overeenkomstig artikel 6:114 ev WVV.
          3. (Neven)activiteiten - Aanvaarding wijziging deelnemerschap.
          4. Statutaire benoemingen.
          5. Statutaire mededelingen.

          Artikel 2.-De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius West op 13 december 2021 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormelde artikel 1 van onderhavige beslissing.

          Artikel 43- Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Fluvius West, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.

        • TMVS dv: Buitengewone algemene vergadering van 14 december 2020. Goedkeuring van de agendapunten + vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordigers.

          Aanwezig: Lieven Krikilion, Voorzitter
          Michel Doomst, Burgemeester
          Gunther De Wilde, Simon De Boeck, Christa Dermez, Jan Depester, Schepenen
          Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Steve Dehandschutter, Linda De Schutter, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Patrick Week, Raadsleden
          Joris Samyn, Adjunct-algemeen directeur
          Eric Van Snick, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Kristoff Hemelinckx, Laura Timmermans, Ellen Mathieu, Jason Broodcoorens, Ellen Vereman, Raadsleden
          Aanleiding en doel

          Gelet op het feit dat de gemeente Gooik aangesloten is bij TMVS dv;

          Gelet op de statuten van TVS dv;

          Gelet op de oproepingsbrief voor de buitengewone algemene vergadering van TMVS dv op 14 december 2021, waarin de agenda werd meegedeeld.

          Door de gemeenteraad werd in zitting van 26 februari 2019 de heer Gunther De Wilde aangeduid als effectief vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen.

          Juridische gronden

          De bepalingen van het Decreet Lokaal Bestuur.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Lieven Krikilion, Michel Doomst, Gunther De Wilde, Simon De Boeck, Christa Dermez, Jan Depester, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Steve Dehandschutter, Linda De Schutter, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Patrick Week, Joris Samyn, Eric Van Snick
          Voorstanders: Lieven Krikilion, Michel Doomst, Gunther De Wilde, Simon De Boeck, Christa Dermez, Jan Depester, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Steve Dehandschutter, Linda De Schutter, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Patrick Week
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Artikel 1.- De gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de buitengewone algemene vergadering TMVS dv van 14 december 2021 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten:

          1. Toetreding van deelnemers 

          2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge toetredingen

          3. Evaluatie 2021, te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie 2022 (cfr. artikel 432 DLB)

          4. Begroting 2022 (cfr. artikel 432 DLB)

          5. Actualisering presentievergoeding ingevolge indexaanpassing

          6. Statutaire benoemingen 

          Varia

          Artikel 2.- De raad draagt de aangeduide vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de buitengewone algemene vergadering van TMVS dv vastgesteld op 14 december 2021, te onderschrijven en zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde buitengewone algemene vergadering.

          Artikel 3.- Een afschrift van dit besluit zal:

          - hetzij per post t.a.v. TMVS dv, p/a TMVW, Stropstraat 1 te 9000 Gent

          - hetzij per elektronische post, 20211214BAVTMVS@farys.be 

          gestuurd worden.

        • PBE: buitengewone algemene vergadering 17 december 2021. Goedkeuring van de agenda en vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordigers.

          Aanwezig: Lieven Krikilion, Voorzitter
          Michel Doomst, Burgemeester
          Gunther De Wilde, Simon De Boeck, Christa Dermez, Jan Depester, Schepenen
          Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Steve Dehandschutter, Linda De Schutter, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Patrick Week, Raadsleden
          Joris Samyn, Adjunct-algemeen directeur
          Eric Van Snick, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Kristoff Hemelinckx, Laura Timmermans, Ellen Mathieu, Jason Broodcoorens, Ellen Vereman, Raadsleden
          Aanleiding en doel

          Gelet op het feit dat de gemeente voor één of meerdere activiteiten aangesloten is bij de opdrachthoudende vereniging PBE.

          Gelet op het feit dat de gemeente per aangetekend schrijven van 22 september 2021 werd opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van PBE die op 17 december 2021 plaatsheeft in de feestzaal van de Fluvius-gebouwen te 3210 Lubbeek, Diestsesteenweg 126.

          Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken aan de gemeente per brief van 22 september 2021 overgemaakt werd.

          Gelet op het feit dat aan het voorwerp (nieuwe aanduiding van het "doel" ten gevolge van de inwerkingtreding van het WVV) enkele wijzigingen worden aangebracht;

          Gelet op het feit dat we heden geconfronteerd worden met het coronavirus COVID-19, waarbij het op heden niet vaststaat onder welke vorm deze buitengewone algemene vergadering zal kunnen plaatsvinden.

          Gelet op de huidige federale richtlijnen alsook de politiebesluiten van de gouverneurs en de informatie via het Agentschap Binnenlands Bestuur omtrent het coronavirus COVID-19 (en de mogelijke evolutie en aanpassing van deze richtlijnen en informatie) en de impact hiervan op onderhavige overeenkomst kan desgevallend overgegaan worden tot het houden van een digitale buitengewone algemene vergadering indien dit noodzakelijk mocht blijken.

          Bij gemeenteraadsbesluit van 26 februari 2019 werden dhr. Lieven Krikilion en dhr. Jonas De Maeseneer respectievelijk als effectief vertegenwoordiger en plaatsvervanger aangeduid tot het einde van de gemeentelijke legislatuur.

          Juridische gronden

          Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Lieven Krikilion, Michel Doomst, Gunther De Wilde, Simon De Boeck, Christa Dermez, Jan Depester, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Steve Dehandschutter, Linda De Schutter, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Patrick Week, Joris Samyn, Eric Van Snick
          Voorstanders: Lieven Krikilion, Michel Doomst, Gunther De Wilde, Simon De Boeck, Christa Dermez, Jan Depester, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Steve Dehandschutter, Linda De Schutter, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Patrick Week
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Artikel 1.- Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging PBE dd. 17 december 2021:

          1. Bespreking in het kader van artikel 432 van het Vlaams decreet lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2022 alsook van de door de Raad van Bestuur opgestelde begroting 2022.
          2. Vaststelling van de uitkering overeenkomstig artikel 6:114 ev WVV.
          3. (Neven)activiteiten - Aanvaarding wijziging deelnemerschap.
          4. Statutaire benoemingen.
          5. Statutaire mededelingen.
          Artikel 2.- De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) buitengewone algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging PBE op 17 december 2021 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.

          Artikel 3.- Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging PBE, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.

        • Riobra: Buitengewone Algemene Vergadering 20 december 2021. Goedkeuring van de agendapunten en vaststellen van het mandaat van de vertegenwoordigers.

          Aanwezig: Lieven Krikilion, Voorzitter
          Michel Doomst, Burgemeester
          Gunther De Wilde, Simon De Boeck, Christa Dermez, Jan Depester, Schepenen
          Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Steve Dehandschutter, Linda De Schutter, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Patrick Week, Raadsleden
          Joris Samyn, Adjunct-algemeen directeur
          Eric Van Snick, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Kristoff Hemelinckx, Laura Timmermans, Ellen Mathieu, Jason Broodcoorens, Ellen Vereman, Raadsleden
          Aanleiding en doel

          Gelet op het feit dat de gemeente voor de activiteit aangesloten is bij de opdrachthoudende vereniging Riobra;

          Gelet op het feit dat de gemeente per aangetekend schrijven van 23 september 2021 werd opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone algemene ver­gadering van Riobra die op 20 december 2021 plaatsheeft in de feestzaal van “het Fluvius-gebouw te 3210 Lubbeek, Diestsesteenweg 126”;

          Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken aan de gemeente per brief van 23 september 2021 overgemaakt werd;

          Gelet op het feit dat we heden geconfronteerd worden met het coronavirus COVID-19, waarbij het op heden niet vaststaat onder welke vorm deze buitengewone algemene vergadering zal kunnen plaatsvinden.

          Gelet op de huidige federale richtlijnen alsook de politiebesluiten van de gouverneurs en de informatie via het Agentschap Binnenlands Bestuur omtrent  het coronavirus COVID-19 (en de mogelijke evolutie in en aanpassing van deze richtlijnen en informatie) en de impact hiervan op onderhavige bijeenkomst kan desgevallend overgegaan worden tot het houden van een digitale buitengewone algemene vergadering indien dit noodzakelijk mocht blijken.

          Bij gemeenteraadsbesluit van 26 februari 2019 werd mevr. Christine Vankersschaever als  plaatsvervanger aangeduid tot het einde van de gemeentelijke legislatuur.

          Bij gemeenteraadsbesluit van 28 september 2021 werd dhr. Lieven Krikilion als effectieve vertegenwoordiger aangeduid tot het einde van de gemeentelijke legislatuur.

          Juridische gronden

          Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoor­diger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering;

          Publieke stemming
          Aanwezig: Lieven Krikilion, Michel Doomst, Gunther De Wilde, Simon De Boeck, Christa Dermez, Jan Depester, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Steve Dehandschutter, Linda De Schutter, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Patrick Week, Joris Samyn, Eric Van Snick
          Voorstanders: Lieven Krikilion, Michel Doomst, Gunther De Wilde, Simon De Boeck, Christa Dermez, Jan Depester, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Steve Dehandschutter, Linda De Schutter, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Patrick Week
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Artikel 1.-Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Riobra dd. 20 december 2021:

          1. Bespreking  in het kader van artikel 432 van het Vlaams decreet lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2022 alsook van de door de Raad van Bestuur opgestelde begroting 2022.
          2. Vaststelling van de uitkering overeenkomstig artikel 6:114 ev WVV.
          3. (Neven)activiteiten - aanvaarding wijziging deelnemerschap
          4. Statutaire benoemingen
          5. Statutaire mededelingen

          Artikel 2.-De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) buitengewone algemene vergadering van Riobra op 20 december 2021 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormelde artikel 1 van onderhavige beslissing.

          Artikel 3.- Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Riobra, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.

                                                                                                                                                                                                            


    • Wonen en omgeving

      • Ruimtelijke ordening

        • Intrekking beheersoverdracht bij Fluvius West voor de activiteit Fluvius Gis

          Aanwezig: Lieven Krikilion, Voorzitter
          Michel Doomst, Burgemeester
          Gunther De Wilde, Simon De Boeck, Christa Dermez, Jan Depester, Schepenen
          Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Steve Dehandschutter, Linda De Schutter, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Patrick Week, Raadsleden
          Joris Samyn, Adjunct-algemeen directeur
          Eric Van Snick, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Kristoff Hemelinckx, Laura Timmermans, Ellen Mathieu, Jason Broodcoorens, Ellen Vereman, Raadsleden
          Aanleiding en doel

          De gemeente Gooik is een deelnemer van de opdrachthoudende vereniging Fluvius West.

          Fluvius West doet voor de uitvoering van haar activiteiten en de daarmee verband houdende openbaredienstverplichtingen een beroep op de werkmaatschappij Fluvius System Operator cv met  zetel te Brusselsesteenweg 199, 9090 Melle.

          Gelet op de statuten van Fluvius West waarbij in het voorwerp expliciet vermeld wordt dat ze bevoegd is voor “het ter beschikking stellen aan de deelnemende gemeenten, die daartoe een uitdrukkelijke beslissing hebben genomen, in het kader van een geografisch informatiesysteem (GIS), van basis- en themakaarten, waarvan de gegevens inzake topografie, cartografie en geografie betrekking hebben op wat zich boven, op en onder het openbaar en/of privé-domein bevindt, met inbegrip van koppelingen met andere databronnen”.

          Gelet op het aanbod dat Fluvius West heeft gecreëerd voor haar deelnemers, m.n. Fluvius GIS, bestaande uit het aanbieden van een geografisch informatiesysteem (GIS). Het Fluvius GIS aanbod heeft o.a. betrekking op de uitbouw en het beheer van een geografisch informatiesysteem waarbij Fluvius West zal instaan voor de investering en het onderhoud van verschillende themakaarten; het aanbieden van de functionele toepassing met aanbod van de wettelijk verplichte modules en eventuele bijkomende modules op vraag van de gemeente; operationele ondersteuning en het voorzien in een opleiding voor het gebruik van de toepassing.

          Gelet op het artikel 11 van het reglement Fluvius GIS, zoals goedgekeurd door de Raad van Bestuur van Fluvius West op 24 juni 2019, waarin voorzien wordt dat de Fluvius GIS-dienstverlening een einde zal nemen in geval van herroeping van de beheersoverdracht door de deelnemer mits de statuten van de netbeheerder in deze mogelijkheid voorzien.

          Ingevolge de statutenwijzigingen d.d. 10 december 2020 werd de herroepbaarheid van de beheersoverdracht voor de activiteit Fluvius GIS opgenomen in artikel 9 punt 8 van de statuten van Fluvius West.

          Ingevolge het intern kerntakendebat op het niveau van Fluvius, zoals goedgekeurd door de Raad van Bestuur van Fluvius West, werd beslist om de activiteit Fluvius GIS niet langer als kerntaak te weerhouden.  Tevens werd beslist om de continuïteit van de activiteit Fluvius GIS te bestendigen en te blijven ondersteunen tot een volwaardig alternatief tegen gelijkwaardige voorwaarden qua dienstverlening, service en prijs met een lange termijn garantie voor de toekomst kan worden gevonden.  

          De gemeente Gooik is van oordeel dat de GIS-activiteit een volwaardige activiteit betreft en wenst de GIS-activiteit tot een volwaardige activiteit te blijven uitbouwen en desgevallend uit te breiden volgens de noden en tendensen in het GIS-landschap die noodzakelijk zijn voor een goede en efficiënte werking van het geografisch informatiesysteem en dit binnen het daarvoor bepaalde financiële kader. De gemeente Gooik is overtuigd dat hiervoor alternatieven op de markt voorhanden zijn.

          Gelet op bovenstaande visie van Fluvius op de afbouw van de niet-kerntaken en gelet op bovenvermelde visie van de gemeente Gooik over de invulling van de GIS activiteit, wordt voorgesteld om haar beheersoverdracht voor de activiteit Fluvius GIS te herroepen. 

          Overwegende dat de gemeente Gooik de Raad van Bestuur van Fluvius West verzoekt om deze intrekking van de beheersoverdracht voor de activiteit Fluvius GIS uiterlijk met ingang van 1 juni 2022 ter aanvaarding te agenderen op de ek. Algemene Vergadering.   

          Juridische gronden

          Gelet op het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, inzonderheid Deel III, Titel III betreffende de Intergemeentelijke samenwerking.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Lieven Krikilion, Michel Doomst, Gunther De Wilde, Simon De Boeck, Christa Dermez, Jan Depester, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Steve Dehandschutter, Linda De Schutter, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Patrick Week, Joris Samyn, Eric Van Snick
          Voorstanders: Lieven Krikilion, Michel Doomst, Gunther De Wilde, Simon De Boeck, Christa Dermez, Jan Depester, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Steve Dehandschutter, Linda De Schutter, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Patrick Week
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Artikel 1.-Zijn goedkeuring te hechten aan de intrekking van de beheersoverdracht voor de Fluvius GIS activiteit en bijgevolg aan de herroeping van de aansluiting uiterlijk met ingang van 1 juni 2022 van de gemeente Gooik bij de opdrachthoudende vereniging Fluvius West voor de activiteit Fluvius GIS en dit overeenkomstig de hierboven vermelde modaliteiten.

          Artiikel 2.-De opdrachthoudende vereniging Fluvius West te verzoeken de in artikel 1 genomen beslissing ter aanvaarding voor te leggen aan de eerstvolgende Algemene Vergadering.

          Artikel 3.-Het college van burgemeester en schepenen te belasten met de uitvoering van voormelde beslissingen alsook kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Fluvius West, ter attentie van het secretariaat, (in pdf-versie) op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be

        • Intrekking beheersoverdracht bij Fluvius West voor de activiteit Fluvius Center

          Aanwezig: Lieven Krikilion, Voorzitter
          Michel Doomst, Burgemeester
          Gunther De Wilde, Simon De Boeck, Christa Dermez, Jan Depester, Schepenen
          Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Steve Dehandschutter, Linda De Schutter, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Patrick Week, Raadsleden
          Joris Samyn, Adjunct-algemeen directeur
          Eric Van Snick, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Kristoff Hemelinckx, Laura Timmermans, Ellen Mathieu, Jason Broodcoorens, Ellen Vereman, Raadsleden
          Aanleiding en doel

          De gemeente Gooik is een deelnemer van de opdrachthoudende vereniging Fluvius West.

          Fluvius West doet voor de uitvoering van haar activiteiten en de daarmee verband houdende openbaredienstverplichtingen een beroep op de werkmaatschappij Fluvius System Operator cv met zetel te Brusselsesteenweg 199, 9090 Melle.

          Gelet op de statuten van Fluvius West waarbij in het voorwerp expliciet vermeld wordt dat ze bevoegd is voor “het ter beschikking stellen aan de deelnemers van capaciteit met het oog op data- en aanverwante communicatie op elektronische communicatienetwerken en installaties, en de opslag en de beveiliging van deze data ten behoeve van de deelnemers die daartoe een uitdrukkelijke beslissing hebben genomen en binnen het toegestane wettelijke en contractuele kader”.

          Gelet op de informatisering van de gemeentelijke werkzaamheden en de steeds toenemende behoefte van de stad/gemeente aan capaciteit voor opslag van data;.

          Gelet op het aanbod dat Fluvius West heeft gecreëerd voor haar deelnemers, m.n. Fluvius Center bestaande uit datacenterdiensten. De datacenterdiensten bestaan enerzijds uit Infrastructure as a Service (IaaS) waarbij virtuele machines worden aangeboden op een gedeelde infrastructuur binnen een datacenter van Fluvius West waarbij server-, geheugen- en diskcapaciteit afgenomen kan worden en anderzijds uit housing waarbij rack-ruimte wordt aangeboden in een datacenter van Fluvius West waar de stad/gemeente zijn hardware kan onderbrengen.

          Gelet op het artikel 13 van het reglement Fluvius Center, zoals goedgekeurd door de Raad van Bestuur van Fluvius West op 24 juni 2019, waarin voorzien wordt dat de Fluvius Center-dienstverlening een einde zal nemen in geval van herroeping van de beheersoverdracht door de deelnemer mits de statuten van de netbeheerder in deze mogelijkheid voorzien.

          Ingevolge de statutenwijzigingen d.d. 10 december 2020 werd de herroepbaarheid van de beheersoverdracht voor de activiteit Fluvius Center opgenomen in artikel 9 punt 8 van de statuten van Fluvius West.

          Ingevolge het intern kerntakendebat op het niveau van Fluvius, zoals goedgekeurd door de Raad van Bestuur van Fluvius West, werd beslist om de activiteit Fluvius Center niet langer als kerntaak te weerhouden.  Tevens werd beslist om de continuïteit van de activiteit Fluvius Center te bestendigen en te blijven ondersteunen tot een volwaardig alternatief tegen gelijkwaardige voorwaarden qua dienstverlening, service en prijs met een lange termijn garantie voor de toekomst kan worden gevonden.

          De gemeente Gooik hecht een groot belang aan de beveiliging van haar dataopslag. De gemeente Gooik is van oordeel dat datacenterdiensten een volwaardige activiteit betreffen en wenst deze datacenterdiensten tot een volwaardige activiteit te blijven uitbouwen en desgevallend uit te breiden volgens de noden en tendensen die noodzakelijk zijn voor een goede en efficiënte werking en beveiliging ervan en dit binnen het daarvoor bepaalde financiële kader. De gemeente Gooik is overtuigd dat hiervoor alternatieven op de markt voorhanden zijn.

          Gelet op bovenstaande visie van Fluvius op de afbouw van de niet-kerntaken en gelet op bovenvermelde visie van de gemeente Gooik over de invulling van de datacenterdiensten, wordt voorgesteld om haar beheersoverdracht voor de activiteit Fluvius Center te herroepen. 

          Overwegende dat de gemeente Gooik de Raad van Bestuur van Fluvius West verzoekt om deze intrekking van de beheersoverdracht voor de activiteit Fluvius Center met ingang van 1 januari 2022 ter aanvaarding te agenderen op de ek. Algemene Vergadering.

          Juridische gronden

          Gelet op het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, inzonderheid Deel III, Titel III betreffende de Intergemeentelijke samenwerking.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Lieven Krikilion, Michel Doomst, Gunther De Wilde, Simon De Boeck, Christa Dermez, Jan Depester, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Steve Dehandschutter, Linda De Schutter, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Patrick Week, Joris Samyn, Eric Van Snick
          Voorstanders: Lieven Krikilion, Michel Doomst, Gunther De Wilde, Simon De Boeck, Christa Dermez, Jan Depester, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Steve Dehandschutter, Linda De Schutter, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Patrick Week
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Artikel 1.-Zijn goedkeuring te hechten aan de intrekking van de beheersoverdracht voor de Fluvius Center activiteit en bijgevolg aan de herroeping van de aansluiting uiterlijk met ingang van 1 januari 2022 van de gemeente Gooik bij de opdrachthoudende vereniging Fluvius West voor de activiteit Fluvius Center en dit overeenkomstig de hierboven vermelde modaliteiten.

          Artikel 2.-De opdrachthoudende vereniging Fluvius West te verzoeken de in artikel 1 genomen beslissing ter aanvaarding voor te leggen aan de eerstvolgende Algemene Vergadering.                                        

          Artikel 3.-Het college van burgemeester en schepenen te belasten met de uitvoering van voormelde beslissingen alsook kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Fluvius West, ter attentie van het secretariaat, (in pdf-versie) op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.

      • Mobiliteit

        • Aanvullend Reglement betreffende de gemeenteweg - Altenberge Plein

          Aanwezig: Lieven Krikilion, Voorzitter
          Michel Doomst, Burgemeester
          Gunther De Wilde, Simon De Boeck, Christa Dermez, Jan Depester, Schepenen
          Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Steve Dehandschutter, Linda De Schutter, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Patrick Week, Raadsleden
          Joris Samyn, Adjunct-algemeen directeur
          Eric Van Snick, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Kristoff Hemelinckx, Laura Timmermans, Ellen Mathieu, Jason Broodcoorens, Ellen Vereman, Raadsleden
          Aanleiding en doel

          Het aanvullend reglement bevat maatregelen over volgende gemeenteweg: Altenberge Plein
          Het aanvullend reglement betreft:
          - Bestaande toestand in artikel 1 t.e.m. 2
          - Nieuwe toestand in artikel 3 aangaande invoering parkeerverbod t.h.v. de groenzones op de parking via gele onderbroken streep

          Juridische gronden

          De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.

          Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.

          Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.

          Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.

          Het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.

          De omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009.

          De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988.

          Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.

          Het aanvullend reglement betreft enkel gemeentewegen.

          Het aanvullend reglement bevat maatregelen over volgende gemeenteweg: Altenberge Plein

          Advies medewerker/dienst

          Positief advies politie

          Publieke stemming
          Aanwezig: Lieven Krikilion, Michel Doomst, Gunther De Wilde, Simon De Boeck, Christa Dermez, Jan Depester, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Steve Dehandschutter, Linda De Schutter, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Patrick Week, Joris Samyn, Eric Van Snick
          Voorstanders: Lieven Krikilion, Michel Doomst, Gunther De Wilde, Simon De Boeck, Christa Dermez, Jan Depester, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Steve Dehandschutter, Linda De Schutter, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Patrick Week
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Artikel 1.- Op het Altenberge Plein ter hoogte van de afgebakende parkeervakken geldt:
          het parkeren is voorbehouden voor motorfietsen, personenauto's, auto's voor dubbel gebruik en minibussen.
          Dit wordt gesignaleerd door:
          - verkeersborden E9b

          Artikel 2.- Op het Altenberge Plein ter hoogte van de ingang van de parking aan rechterzijde komende van centrum Gooik over de twee eerste parkeerplaatsen geldt:

          het parkeren is toegelaten;
          het parkeren is voorbehouden voor de voertuigen die gebruikt worden door personen met een handicap.
          Dit wordt gesignaleerd door:
          - verkeersborden E9a
          - de verkeersborden worden aangevuld met onderborden Type VIId

          Artikel 3.- Op het Altenberge Plein ter hoogte van de groenzones op de parking geldt:
          het parkeren op de parking is verboden.
          Dit wordt gesignaleerd door:
          - wegmarkeringen overeenkomstig art.75.1.2° van de wegcode

          Artikel 4.- Volgende aanvullende reglementen worden opgeheven:
          alle voorgaande aanvullende reglementen betrekking hebbende op Altenberge Plein.

          Artikel 5.- Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de afdeling Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.

        • Aanvullend Reglement betreffende de gemeenteweg - Bronnenweg

          Aanwezig: Lieven Krikilion, Voorzitter
          Michel Doomst, Burgemeester
          Gunther De Wilde, Simon De Boeck, Christa Dermez, Jan Depester, Schepenen
          Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Steve Dehandschutter, Linda De Schutter, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Patrick Week, Raadsleden
          Joris Samyn, Adjunct-algemeen directeur
          Eric Van Snick, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Kristoff Hemelinckx, Laura Timmermans, Ellen Mathieu, Jason Broodcoorens, Ellen Vereman, Raadsleden
          Aanleiding en doel

          Het aanvullend reglement bevat maatregelen over volgende gemeenteweg: Bronnenweg
          Het aanvullend reglement betreft:
          - Bestaande toestand in artikel 1 t.e.m. 2
          - Nieuwe toestand in artikel 3 aangaande verboden toegang tussen huisnr. 2 (na inrit parking Altenberge Plein) tot huisnr. 4 (woonzorgcentrum) met uitzondering voor schoolbus. De bestaande toestand met verschillende onderborden met urenregeling en uitzondering voor parking is onduidelijk naar de weggebruiker toe.

          Juridische gronden

          De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.

          Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.

          Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.

          Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.

          Het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.

          De omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009.

          De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988.

          Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.

          Het aanvullend reglement betreft enkel gemeentewegen.

          Het aanvullend reglement bevat maatregelen over volgende gemeenteweg: Bronnenweg

          Publieke stemming
          Aanwezig: Lieven Krikilion, Michel Doomst, Gunther De Wilde, Simon De Boeck, Christa Dermez, Jan Depester, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Steve Dehandschutter, Linda De Schutter, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Patrick Week, Joris Samyn, Eric Van Snick
          Voorstanders: Lieven Krikilion, Michel Doomst, Gunther De Wilde, Simon De Boeck, Christa Dermez, Jan Depester, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Steve Dehandschutter, Linda De Schutter, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Patrick Week
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Artikel 1.- Op de Bronnenweg ter hoogte van de afgebakende parkeervakken geldt:
          het parkeren is voorbehouden voor motorfietsen, personenauto's, auto's voor dubbel gebruik en minibussen.
          Dit wordt gesignaleerd door:
          - verkeersborden E9b

          Artikel 2.- Op de Bronnenweg ter hoogte van de schoolingang geldt:
          op de Bronnenweg van Gooikeveldstraat tot Altenbergeplein langs beide zijden van de weg geldt:
          het stilstaan en parkeren is verboden;
          het begin van de parkeerreglementering wordt aangeduid.
          Dit wordt gesignaleerd door:
          - verkeersborden E3
          - de verkeersborden worden aangevuld met x-borden Xa

          Artikel 3.- Op de Bronnenweg van huisnr. 2 (na inrit parking Altenberge Plein) tot huisnr. 4 (woonzorgcentrum) geldt:
          de toegang is verboden in beide richtingen, voor iedere bestuurder;
          de maatregel geldt niet voor de schoolbus.
          Dit wordt gesignaleerd door:
          - verkeersborden C3
          - de verkeersborden worden aangevuld met onderborden Type IV

          Artikel 4.- Volgende aanvullende reglementen worden opgeheven:
          alle voorgaande aanvullende reglementen betrekking hebbende op Bronnenweg.

          Artikel 5.- Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de afdeling Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.

    • Welzijn

      • Sociale huisvesting

        • Woonbeleid - Afbakening werkingsgebieden voor de vorming van de toekomstige woonmaatschappij - advies

          Aanwezig: Lieven Krikilion, Voorzitter
          Michel Doomst, Burgemeester
          Gunther De Wilde, Simon De Boeck, Christa Dermez, Jan Depester, Schepenen
          Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Steve Dehandschutter, Linda De Schutter, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Patrick Week, Raadsleden
          Joris Samyn, Adjunct-algemeen directeur
          Eric Van Snick, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Kristoff Hemelinckx, Laura Timmermans, Ellen Mathieu, Jason Broodcoorens, Ellen Vereman, Raadsleden
          Aanleiding en doel

          De Vlaamse regering heeft bepaald dat tegen 1 januari 2023 de sociale huisvestingsmaatschappijen en sociale verhuurkantoren één woonactor moeten vormen. Er kan slechts één woonmaatschappij per gemeente actief zijn en moet in een uniek, niet-overlappend werkingsgebied opereren. Om deze werkingsgebieden te bepalen, krijgt het lokale bestuur een trekkersrol (regie). De oprichting van deze ‘woonmaatschappij’ heeft als doel de groei van het aantal sociale huurwoningen te versnellen en de sociale huurder meer centraal te stellen. De belangrijkste criteria bij de bepaling van een werkingsgebied voor een woonmaatschappij zijn:

          • Er dient rekening gehouden te worden met de referentieregio's die Vlaanderen zal vastleggen en waartoe er momenteel een bevraging loopt bij de lokale besturen. Voor de provincie Vlaams-Brabant is hierbij een opsplitsing in twee regio's nl. Halle-Vilvoorde en Oost-Brabant. Het werkingsgebied van de woonmaatschappijen dient binnen de referentieregio te vallen.
          • Er kan maar 1 woonactor zijn per gemeente, maar een woonactor kan actief zijn in meerdere gemeenten.
          • De woonmaatschappij telt minimaal 1000 sociale huurwoningen (woningen van het SVK die in huur genomen worden op de private huurmarkt tellen hierbij niet mee).
          • Het behoud van SVK-expertise is noodzakelijk bij het afbakenen van de werkingsgebieden.
          • Er is één aansluitend, niet overlappend werkingsgebied per woonmaatschappij. Een werkingsgebied mag geen ander werkingsgebied omsluiten, tenzij dat omsloten werkingsgebied bestaat uit meerdere gemeenten.

          In eerste instantie nam het Toekomstforum Halle-Vilvoorde de taak op zich om het overleg tussen 18 gemeenten op te starten en de mogelijkheden tot samenwerking te verkennen. Op de burgemeestersconferentie van 23/6/2021 werd het ontwerpverslag met 4 mogelijke pistes besproken (zie bijlage). Enkel versie 3 en 4 voldoen aan alle wettelijke voorwaarden. Op het burgemeestersoverleg van 23/6/2021 kwam geen eenduidig standpunt naar voren.

          Uit de verdere onderhandelingen tussen de gemeenten blijken 2 concrete samenwerkingsverbanden vorm te krijgen:

          • Noord: Roosdaal,Ternat,Liedekerke,Affligem,Dilbeek,Asse,Wemmel,Merchtem,Opwijk
          • Oost: Halle,Sint-Pieters-Leeuw,Beersel,Drogenbos,Linkebeek,Sint-Genesius-Rode

          In het bovenlokaal woonoverleg van 3/9/2021 met de 6 Pajotse gemeenten (Gooik, Lennik, Pepingen, Galmaarden, Herne en Bever), de lokale woonactoren, Woonwinkel Pajottenland en Wonen Vlaanderen worden beide mogelijkheden afgetoetst bij de gemeenten en wordt advies gegeven door de lokale woonactoren. Daar de 6 Pajotse gemeenten onderling geen nieuwe woonactor kunnen oprichten die voldoet aan de wettelijke voorwaarden, adviseert Wonen Vlaanderen om in een gemeenteraadsbeslissing gemotiveerd te kiezen voor aansluiting bij 1 van de 2 hogergenoemde samenwerkingsverbanden.

          Op 14/9/2021 vond nog een overleg plaats tussen de 6 Pajotse gemeenten en de gemeenten van samenwerkingsverband Noord, doch daar kwam geen concreet resultaat uit voort

          Het ideale scenario voor onze gemeente is om een overkoepelende woonmaatschappij te hebben voor de volledige regio Halle-Vilvoorde, die vooral als backoffice fungeert (gespecialiseerd personeels- en databeheer, ICT-toepassingen, financiën, Europese subsidies, …). Het beleid rond sociaal wonen kan dan vormgegeven worden via de comités die verantwoordelijk zijn voor deelgebieden waarin alle betreffende gemeenten ook vertegenwoordigd kunnen zijn. Het gaat dan om de inplanting, de toewijzing, BSO, huurdersbegeleiding, etc.

          Dat mechanisme, dat ook expliciet voorzien is in het decreet, laat toe om de schaalvoordelen van een grote regio te combineren met de voordelen van een toegankelijke en nabije dienstverlening aangepast aan de eigenheid van de deelgebieden. Het vermijdt ook dat de vorming van de woonmaatschappij tot verdere versnippering zou leiden in plaats van schaalvergroting, hetgeen haaks zou staan op de doelstellingen van het decreet en op operationeel niveau van bv projectontwikkeling tot problemen zou kunnen leiden.

          Juridische gronden

          Gelet op artikel 40 e.v. van het decreet lokaal bestuur;

          Gelet op het decreet houdende wijzigingen van diverse decreten met betrekking tot wonen, waarbij  een regelgevend kader met betrekking tot de woonmaatschappijen wordt gecreëerd;

          Gelet op de brief van de Vlaamse minister van Financiën en Begroting, Wonen en Onroerend Erfgoed   dd. 23 oktober 2020 aan alle burgemeesters om een voorstel van werkingsgebied in te dienen en de aanvullende brief van 18 maart 2021;

          Gelet op het burgemeestersoverleg (Toekomstforum Halle-Vilvoorde) dd. 23/6/2021 (zie bijlage);

          Gelet op het verslag van het bovenlokaal woonoverleg dd. 3/9/2021 (zie bijlage);

          Gelet op de adviezen van de woonactoren (zie bijlage);

          Advies medewerker/dienst

          De dienst adviseert bij voorkeur te evolueren naar één grote woonmaatschappij voor de regio Halle-Vilvoorde, die ruimte laat voor verdere afbakeningen in deelgebieden.

          Om, indien die eerste optie niet gevolgd kan worden, aan de Minister te adviseren aan te sluiten bij samenwerkingsverband Noord (Roosdaal, Ternat, Liedekerke, Affligem, Dilbeek, Asse, Wemmel, Merchtem, Opwijk) met de uitdrukkelijke wens om die aansluiting te realiseren samen met de andere 5 Pajotse gemeenten behorende tot de Woonwinkel Pajottenland.

          Motivering medewerker/dienst
          • het advies van de woonactoren Providentia en Gewestelijke Maatschappij voor Volkshuisvesting inzake 'werking in deelgebieden met lokale antenneposten' sluit nauw aan bij de vraag van kleinere, afgelegen gemeenten naar behoud van kleinschaligheid, nabijheid en begeleiding van de huurders;
          • het werkingsgebied van de huidige huisvestingsmaatschappijen werkzaam op het grondgebied van Gooik (Providentia en Gewestelijke Maatschappij voor Volkshuisvesting) situeert zich grotendeels in de regio Halle-Vilvoorde en in het samenwerkingsverband Noord;
          • de meerderheid van de gemeenten uit samenwerkingsverband Noord hebben hetzelfde profiel van landelijke gemeente;
          • het werkingsgebied Noord valt grotendeels samen met bestaande samenwerkingsvormen: Pajottenland+, Woonwinkel Pajottenland, Politiezone Pajottenland, ELZ Pajottenland;
          Tussenkomsten

          Raadslid Philip De Cock meldt dat er kennis genomen is van het verslag lokaal woonoverleg van september 2021 en leest de standpunten van de Pajotse gemeenten. Geen enkele gemeente heeft standpunt ingenomen en wacht af op de andere gemeenten. Hij meldt dat er nu gedwongen wordt om aan te sluiten bij één van de 2 groten, is van mening dat we minder onze stem kunnen laten horen als we aansluiten bij Noord en voelen meer aansluiting bij Oost. Ze denken dat dit een overhaaste beslissing is.

          Burgemeester Michel Doomst repliceert hierop en denkt dat het beter is om aan te sluiten bij Noord omdat men daar met deelgebieden wil werken, andere gemeenten zitten op dezelfde golflengte met uitzondering van Lennik, daarom dit voorstel.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Lieven Krikilion, Michel Doomst, Gunther De Wilde, Simon De Boeck, Christa Dermez, Jan Depester, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Steve Dehandschutter, Linda De Schutter, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Patrick Week, Joris Samyn, Eric Van Snick
          Voorstanders: Lieven Krikilion, Michel Doomst, Gunther De Wilde, Simon De Boeck, Christa Dermez, Jan Depester, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Linda De Schutter, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Patrick Week
          Onthouders: Steve Dehandschutter, Philippe De Cock
          Resultaat: Met 14 stemmen voor, 2 onthoudingen
          Besluit

          Artikel 1. Om aan de Minister te adviseren bij voorkeur te evolueren naar één grote woonmaatschappij voor de regio Halle-Vilvoorde, die ruimte laat voor verdere afbakeningen in deelgebieden.

          Artikel 2. Om, indien die eerste optie niet gevolgd kan worden, aan de Minister te adviseren aan te sluiten bij samenwerkingsverband Noord (Roosdaal, Ternat, Liedekerke, Affligem, Dilbeek, Asse, Wemmel, Merchtem, Opwijk) met de uitdrukkelijke wens om die aansluiting te realiseren samen met de andere 5 Pajotse gemeenten behorende tot de Woonwinkel Pajottenland (Bever, Galmaarden, Herne, Lennik en Pepingen).

          Artikel 3. Dit advies zal voor 31 oktober 2021 aan de bevoegde Minister worden overgemaakt.

          Artikel 4.- Deze beslissing conform het decreet Lokaal Bestuur te publiceren op de website van de gemeente.

    • Varia

      • Coronamaatregelen en vaccinatiestrategie - stand van zaken.

        Aanwezig: Lieven Krikilion, Voorzitter
        Michel Doomst, Burgemeester
        Gunther De Wilde, Simon De Boeck, Christa Dermez, Jan Depester, Schepenen
        Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Steve Dehandschutter, Linda De Schutter, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Patrick Week, Raadsleden
        Joris Samyn, Adjunct-algemeen directeur
        Eric Van Snick, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Kristoff Hemelinckx, Laura Timmermans, Ellen Mathieu, Jason Broodcoorens, Ellen Vereman, Raadsleden
        Aanleiding en doel

         De burgemeester geeft de stand van zaken weer inzake de coronamaatregelen en vaccinatiestrategie.

        Door raadslid Steve Dehandschutter wordt gevraagd, gezien de verhuis van het vaccinatiecentrum van de sporthal naar de kerk van Strijland, of er een garantie naar bereikbaarheid toe geboden werd. 

        Schepen Simon De Boeck repliceert hierop dat de planning van de werken er heel goed uitziet en dat ons door de aannemer verzekerd werd dat er een goede bereikbaarheid zal zijn tegen 15 november.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Lieven Krikilion, Michel Doomst, Gunther De Wilde, Simon De Boeck, Christa Dermez, Jan Depester, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Steve Dehandschutter, Linda De Schutter, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Patrick Week, Joris Samyn, Eric Van Snick
        Resultaat: Met 16 niet gestemd

De zitting wordt gesloten om [%uur%]

De voorzitter sluit de zitting op 26/10/2021 om 22:15.

Namens Gemeenteraad,

Eric Van Snick
Algemeen directeur

Lieven Krikilion
Voorzitter