De voorzitter opent de zitting op 28/06/2022 om 20:35.
De algemeen directeur legt de notulen voor van de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van 31 mei 2022.
Artikel 32 van het Decreet Lokaal Bestuur
Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd de notulen, zoals voorgelegd door de algemeen directeur, goed te keuren.
Enig artikel.- De notulen van 31 mei 2022 worden goedgekeurd.
De algemeen directeur rapporteert jaarlijks aan het college van burgemeester en schepenen, de gemeenteraad, de raad voor maatschappelijk welzijn en het vast bureau over de organisatiebeheersing. Die rapportering gebeurt jaarlijks uiterlijk voor 30 juni van het daaropvolgende jaar.
Het wettelijke organisatiebeheersingssysteem maakt deel uit van het kwaliteitsbeleid en heeft als doelstelling enerzijds de kwaliteit van de werking en dienstverlening, anderzijds de organisatiedoelstellingen op te volgen.
Organisatiebeheersing is iets waar iedere organisatie, al dan niet bewust, dagelijks mee bezig is. In het decreet lokaal bestuur wordt organisatiebeheersing gedefinieerd als het geheel van maatregelen en procedures die ontworpen zijn om een redelijke zekerheid te bieden over:
Organisatiebeheersing gaat niet over het controleren/inspecteren van een organisatie, maar over het beheersen ervan. Beheersen wil zeggen: In de hand hebben en er de nodige sturing aan geven. Organisatiebeheersing situeert zich op het algemene niveau van de organisatie, op dienstniveau en op procesniveau.
Het organisatiebeheersingssysteem wordt vastgelegd in het algemeen kader interne controle. Dit algemeen kader beschrijft enerzijds de methodiek, gebaseerd op de PDCA-cyclus en het COSO-model, en anderzijds hoe het in praktijk wordt gebracht. Het eerste centraal element in de dagelijkse praktijk is ons organisatiehandboek, dat een bundeling is van de belangrijkste organisatiedocumenten en –processen. Het tweede centrale element is de periodieke zelfevaluatie die uitmondt in projecten ter verbetering van organisatiebeheersing.
In dit jaarrapport met referentie '20220626 (jaarrapport 2021 OB - rapporteringsmoment juni 2022)' (zie bijlage) schetsen we waar gemeente en OCMW in 2021 rond gewerkt hebben en waar ze het komende jaar rond willen werken.
Decreet lokaal bestuur, hoofdstuk 5 afdeling 1.
Kader organisatiebeheersing, goedgekeurd op de OCMW-raad van 11 mei 2017 en de gemeenteraad van 30 mei 2017.
Enig artikel.- De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de jaarlijkse rapportering organisatiebeheersing door de algemeen directeur zoals voorgesteld in het rapport met referentie '20220626 (jaarrapport 2021 OB - rapporteringsmoment juni 2022)'.
Vanaf het boekjaar 2020 is de jaarrekening, net als de andere beleidsrapporten, een geïntegreerd beleidsrapport voor gemeente en OCMW samen.
De jaarrekening 2021 dient te worden vastgesteld voor 30 juni 2022.
De jaarrekening bestaat uit een beleidsevaluatie, een financiële nota en een toelichting.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder artikels 260, 261 en 262.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen (BVR BBC).
Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen (MB BBC).
Aan de Raad Voor Maatschappelijk Welzijn wordt gevraagd om zijn deel van de jaarrekening 2021 vast te stellen.
Het managementteam heeft in de vergadering van 24/05/2022 een positief advies uitgebracht aangaande het voorontwerp van de jaarrekening 2021.
Artikel 1: De Raad Voor Maatschappelijk Welzijn stelt zijn deel van de jaarrekening 2021 vast. Deze jaarrekening bestaat uit een beleidsevaluatie, een financiële nota en een toelichting. Deze stukken maken integraal deel uit van huidig besluit.
Het arbeidsreglement is van toepassing op alle personeelsleden van de gemeente en van het OCMW van Gooik.
Het regelt de arbeidsvoorwaarden van de personeelsleden en dit ongeacht leeftijd, geslacht, nationaliteit, statutaire of contractuele tewerkstelling en ongeacht de duur of de aard van de arbeidsovereenkomst.
Positief advies van het managementteam dd. 26 april 2022.
Het arbeidsreglement dient te worden aangepast om volgende redenen:
Algemeen: aanpassing naar 1 gemeenschappelijke tekst voor gemeente en OCMW
- Schrapping bepalingen aard van het overeengekomen werk
- Art 9 - dienstomruiling toegevoegd
- Hoofstuk 3 Jaarkalender:
- Hoofdstuk 4 Rechten en plichten:
- Hoofdstuk 5 Afwezigheden:
- Hoofdstuk 8 Welzijn op het werk, hygiëne, orde en veiligheidsmaatregelen:
- Hoofdstuk 9 Psychosociale risico’s:
- Bijlage 1 – Uurroosters – uurroosters schoonmaakpersoneel werden aangepast. Andere deeltijdse uurroosters die binnen een ander voltijds uurrooster passen werden weggelaten
- Bijlage 2 – Tijdregistratie – samenvoeging en actualisering reglementen tijdregistratie
- Actualisering bijlagen:
Nieuw:
Artikel 1. De aanpassing van het arbeidsreglement Lokaal Bestuur Gooik zoals beschreven in het voorstel opgesteld door Jurplus met referentiegoog-ar-te-rgl-202200613 na hoc-boc-o (arbeidsreglementG&O) gevoegd als bijlage bij dit besluit wordt goedgekeurd.
Artikel 2. De personeelsleden worden via de nieuwsbrief op de hoogte gebracht van de aanpassing van het arbeidsreglement. De actuele versie het arbeidsreglement wordt elektronisch ter beschikking gesteld van het personeel via GoNet.
Artikel 3. Deze beslissing conform het decreet Lokaal Bestuur te publiceren op de website van de gemeente.
In de rechtspositieregelingen voor het personeel van de diverse lokale overheden komen de volgende elementen aan bod:
Volgende wijzigingen aan de rechtspositieregeling voor het personeel gemeente en OCMW Gooik worden voorgesteld:
- art 201 § 1- verstoringstoelage
Het model tot aanpassing van de rechtspositieregeling van het gemeentebestuur, opgesteld door Jurplus met referentie goog-rpr-20220512-o (rechtspositieregeling GO), wordt als bijlage bij dit besluit gevoegd.
Positief advies van de vakbonden op 13 juni 2022.
De rechtspositieregeling dient te worden aangepast om volgende redenen:
- Art 201 - De verstoringstoelage is niet van toepassing op de decretale graden en de leidinggevenden personeelsleden van niveau A en B. en de deskundigen.
- Art 207 - De decretale graden, de personeelsleden leidinggevenden van niveau A en B en de deskundigen komen niet in aanmerking voor een permanentietoelage.
Artikel 1. De aanpassing van de rechtspositieregeling zoals beschreven in het voorstel opgesteld door Jurplus met referentie goog-rpr-20220613-o (rechtspositieregeling GO) en gevoegd als bijlage bij dit besluit wordt goedgekeurd.
Artikel 2. De personeelsleden worden via de nieuwsbrief op de hoogte gebracht van de aanpassing van de rechtspositieregeling. De actuele versie van de rechtspositieregeling wordt elektronisch ter beschikking gesteld van het personeel via CC-net.
Artikel 3. Deze beslissing en het reglement conform het decreet Lokaal Bestuur te publiceren op de website van de gemeente.
De voorzitter sluit de zitting op 28/06/2022 om 21:08.
Namens Raad voor maatschappelijk welzijn,
Eric Van Snick
Algemeen directeur
Lieven Krikilion
Voorzitter