Terug
Gepubliceerd op 29/06/2022

Besluit  Raad voor maatschappelijk welzijn

di 28/06/2022 - 20:30

Arbeidsreglement Lokaal Bestuur Gooik - aanpassing

Aanwezig: Lieven Krikilion, Voorzitter
Simon De Boeck, Burgemeester
Gunther De Wilde, Christa Dermez, Herman Anthoons, Schepenen
Christine Vankersschaever, Linda De Schutter, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Laura Timmermans, Ellen Mathieu, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Pascale Van den Eeckhoudt, Raadsleden
Eric Van Snick, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Jan Depester, Schepenen
Steve Dehandschutter, Kristoff Hemelinckx, Ellen Vereman, Raadsleden
Joris Samyn, Adjunct-algemeen directeur
Aanleiding en doel

Het arbeidsreglement is van toepassing op alle personeelsleden van de gemeente en van het OCMW van Gooik.

Het regelt de arbeidsvoorwaarden van de personeelsleden en dit ongeacht leeftijd, geslacht, nationaliteit, statutaire of contractuele tewerkstelling en ongeacht de duur of de aard van de arbeidsovereenkomst.

Juridische gronden
  • Het Decreet Lokaal Bestuur dd. 22/12/2017 en latere wijzigingen, in het bijzonder artikels 40 § 3 en 41
  • Het Besluit van de Vlaamse Regering van 7 december 2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel
  • De Wet van 3 juli 1978 en de latere wijzigingen betreffende de arbeidsovereenkomsten
  • De Wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen en de latere wijzigingen
  • Het gemeenteraadsbesluit dd. 27 december 2011 en latere wijzigingen
Verwijzingen
  • Het positief advies van de vakbonden van 13 juni 2022.
  • Het modelontwerp tot wijziging van het arbeidsreglement, opgesteld door Jurplus met referentie goog-ar-te-rgl-202200613 na hoc-boc-o(arbeidsreglementG&O).
Advies medewerker/dienst

Positief advies van het managementteam dd. 26 april 2022.

Motivering medewerker/dienst

Het arbeidsreglement dient te worden aangepast om volgende redenen:

  Algemeen: aanpassing naar 1 gemeenschappelijke tekst voor gemeente en OCMW

-         Schrapping bepalingen aard van het overeengekomen werk

-         Art 9 - dienstomruiling toegevoegd

-         Hoofstuk 3 Jaarkalender:

  • verwijzing RPR voor aantal
  • Verduidelijking aanvraagmodaliteiten
  • Vakantiespreiding
  • Prioriteitscriteria

-         Hoofdstuk 4 Rechten en plichten:

  • Art 16 Neutraliteitsprincipe toegevoegd
  • Art 17 tijd om te reageren op een sanctie wordt aangepast naar 3 dagen ipv 2

-         Hoofdstuk 5 Afwezigheden:

  • Art 20 - Personeelsleden tewerkgesteld met glijdend uurrooster zullen voor aanvang van de servicetijd 8u30 hun leidinggevende verwittigen. Personeelsleden met vast uurrooster verwittigen voor de aanvang van hun arbeidstijd.
  • Modaliteiten werkhervatting toegevoegd

-          Hoofdstuk 8 Welzijn op het werk, hygiëne, orde en veiligheidsmaatregelen:

  • Vereenvoudiging en hergroepering artikelen
  • EHBO-register opname wettelijke verplichtingen
  • Uniform- werkkledij verduidelijking

-         Hoofdstuk 9 Psychosociale risico’s:

  • Art 32 – Gegevens preventieadviseur psychosociale aspecten werden toegevoegd

-         Bijlage 1 – Uurroosters – uurroosters schoonmaakpersoneel werden aangepast. Andere deeltijdse uurroosters die binnen een ander voltijds uurrooster passen werden weggelaten

-         Bijlage 2 – Tijdregistratie – samenvoeging en actualisering reglementen tijdregistratie

  • Aanpassing: Personeelsleden die minstens 6u werken hebben recht op 15 min 30 min pauze

-        Actualisering bijlagen:

  • Bijlage 5 ICT -reglement
  • Bijlage 6 Alcohol- medicatie-en drugsbeleid
  • Bijlage 7 GSM-reglement
  • Bijlage 8 Reglement gebruik dienstvoertuigen
  • Bijlage 15 Moederschapsbescherming
    • §  Schrapping van de tekst: niet beschikking over dienstvoertuig kan niet ingeroepen worden om een bepaalde opdracht niet uit te voeren 'zelfs na de diensturen'
  • Bijlage 15 Moederschapsbescherming       

   Nieuw:

  • Bijlage 9 Gedragscode sociale media
  • Bijlage 10 Camerabewaking
  • Bijlage 11 Track and trace
    • Er wordt verduidelijkt wie toegang heeft tot camerabeelden: toevoeging 'administratief medewerkers openbare werken'
  • Bijlage 11 Track and trace
  • Bijlage 14 Telewerk
  • Bijlage 16 Koude en warmteregeling
  • Bijlage 17 Procedure tegemoetkoming beeldschermbril
Publieke stemming
Aanwezig: Lieven Krikilion, Simon De Boeck, Gunther De Wilde, Christa Dermez, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Linda De Schutter, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Laura Timmermans, Ellen Mathieu, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Pascale Van den Eeckhoudt, Eric Van Snick
Voorstanders: Lieven Krikilion, Simon De Boeck, Gunther De Wilde, Christa Dermez, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Linda De Schutter, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Laura Timmermans, Ellen Mathieu, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Pascale Van den Eeckhoudt
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Artikel 1. De aanpassing van het arbeidsreglement Lokaal Bestuur Gooik zoals beschreven in het voorstel opgesteld door Jurplus met referentiegoog-ar-te-rgl-202200613 na hoc-boc-o (arbeidsreglementG&O) gevoegd als bijlage bij dit besluit wordt goedgekeurd.

Artikel 2. De personeelsleden worden via de nieuwsbrief op de hoogte gebracht van de aanpassing van het arbeidsreglement. De actuele versie het arbeidsreglement wordt elektronisch ter beschikking gesteld van het personeel via GoNet.

Artikel 3. Deze beslissing conform het decreet Lokaal Bestuur te publiceren op de website van de gemeente.