Terug
Gepubliceerd op 05/09/2024

Notulen  Raad voor maatschappelijk welzijn

di 25/06/2024 - 20:00 plattelandscentrum Paddenbroek
Aanwezig: Lieven Krikilion, Voorzitter
Gunther De Wilde, Burgemeester
Christa Dermez, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Schepenen
Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Linda De Schutter, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Patrick Week, Bruno François, Raadsleden
Eric Van Snick, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Jan Depester, Simon De Boeck, Kristoff Hemelinckx, Jason Broodcoorens, Geert De Slachmuylder, Raadsleden
Joris Samyn, Adjunct-algemeen directeur

De voorzitter opent de zitting op 25/06/2024 om 20:06.

  • Openbaar

    • Algemeen bestuur

      • Notulen van de raad voor maatschappelijk welzijn van 6 juni 2024.

        Aanwezig: Lieven Krikilion, Voorzitter
        Gunther De Wilde, Burgemeester
        Christa Dermez, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Schepenen
        Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Linda De Schutter, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Patrick Week, Bruno François, Raadsleden
        Eric Van Snick, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Jan Depester, Simon De Boeck, Kristoff Hemelinckx, Jason Broodcoorens, Geert De Slachmuylder, Raadsleden
        Joris Samyn, Adjunct-algemeen directeur
        Aanleiding en doel

        De algemeen directeur legt de notulen voor van de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van 6 juni 2024.

        Juridische gronden

        Artikel 32 van het Decreet Lokaal Bestuur

        Advies medewerker/dienst

        Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd de notulen, zoals voorgelegd door de algemeen directeur, goed te keuren.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Lieven Krikilion, Gunther De Wilde, Christa Dermez, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Linda De Schutter, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Patrick Week, Bruno François, Eric Van Snick
        Voorstanders: Lieven Krikilion, Gunther De Wilde, Christa Dermez, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Linda De Schutter, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Patrick Week, Bruno François
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Enig artikel.- De notulen van de vergadering van 6 juni 2024 worden goedgekeurd.

      • Kwaliteit en beleid

        • Organisatiebeheersing - jaarrapport 2023 - kennisname

          Aanwezig: Lieven Krikilion, Voorzitter
          Gunther De Wilde, Burgemeester
          Christa Dermez, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Schepenen
          Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Linda De Schutter, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Patrick Week, Bruno François, Raadsleden
          Eric Van Snick, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Jan Depester, Simon De Boeck, Kristoff Hemelinckx, Jason Broodcoorens, Geert De Slachmuylder, Raadsleden
          Joris Samyn, Adjunct-algemeen directeur
          Aanleiding en doel

          De algemeen directeur rapporteert jaarlijks aan het college van burgemeester en schepenen, de gemeenteraad, de raad voor maatschappelijk welzijn en het vast bureau over de organisatiebeheersing. Die rapportering gebeurt jaarlijks uiterlijk voor 30 juni van het daaropvolgende jaar.

          Het wettelijke organisatiebeheersingssysteem maakt deel uit van het kwaliteitsbeleid en heeft als doelstelling enerzijds de kwaliteit van de werking en dienstverlening, anderzijds de organisatiedoelstellingen op te volgen.

          1. Kwaliteit van de werking en dienstverlening: Voldoen we aan alle verplichtende regelgeving? Gaan we correct, nauwkeurig, volledig en tijdig om met de informatie? Zetten we steeds de juiste middelen in? Gaan we integer om met onze financiële middelen?
          2. Organisatiedoelstellingen: Bereiken we onze doelstellingen? Voeren we alles effectief uit? Volgen we alles op? Als dusdanig vertoont het interne controlesysteem linken met de beheers- en beleidscyclus. 

          Organisatiebeheersing is iets waar iedere organisatie, al dan niet bewust, dagelijks mee bezig is. In het decreet lokaal bestuur wordt organisatiebeheersing gedefinieerd als het geheel van maatregelen en procedures die ontworpen zijn om een redelijke zekerheid te bieden over:

          1. Het bereiken van de doelstellingen;
          2. Het naleven van wetgeving en procedures;
          3. De beschikbaarheid van betrouwbare financiële en beheersinformatie;
          4. Het efficiënt en economisch gebruik van middelen;
          5. De bescherming van activa;
          6. Het voorkomen van fraude.

          Organisatiebeheersing gaat niet over het controleren/inspecteren van een organisatie, maar over het beheersen ervan. Beheersen wil zeggen: In de hand hebben en er de nodige sturing aan geven. Organisatiebeheersing situeert zich op het algemene niveau van de organisatie, op dienstniveau en op procesniveau.

          Het organisatiebeheersingssysteem wordt vastgelegd in het algemeen kader interne controle. Dit algemeen kader beschrijft enerzijds de methodiek, gebaseerd op de PDCA-cyclus en het COSO-model, en anderzijds hoe het in praktijk wordt gebracht. Het eerste centraal element in de dagelijkse praktijk is ons organisatiehandboek, dat een bundeling is van de belangrijkste organisatiedocumenten en –processen. Het tweede centrale element is de periodieke zelfevaluatie die uitmondt in projecten ter verbetering van organisatiebeheersing.

          In dit jaarrapport met referentie '2024025 (jaarrapport 2023 OB - rapporteringsmoment juni 2024)' (zie bijlage) schetsen we waar gemeente en OCMW in 2023 rond gewerkt hebben en waar ze het komende jaar rond willen werken.

          Juridische gronden

          Decreet lokaal bestuur, hoofdstuk 5 afdeling 1.

          Kader organisatiebeheersing, goedgekeurd op de OCMW-raad van 11 mei 2017 en de gemeenteraad van 30 mei 2017.

          Besluit

          Enig artikel.- De gemeenteraad neemt kennis van de jaarlijkse rapportering organisatiebeheersing door de algemeen directeur zoals voorgesteld in het rapport met referentie '20240625 (jaarrapport 2023 OB - rapporteringsmoment juni 2024)'.

    • Financiele aangelegenheden

      • Financiën

        • Jaarrekening 2023: vaststelling van het deel van het OCMW.

          Aanwezig: Lieven Krikilion, Voorzitter
          Gunther De Wilde, Burgemeester
          Christa Dermez, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Schepenen
          Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Linda De Schutter, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Patrick Week, Bruno François, Raadsleden
          Eric Van Snick, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Jan Depester, Simon De Boeck, Kristoff Hemelinckx, Jason Broodcoorens, Geert De Slachmuylder, Raadsleden
          Joris Samyn, Adjunct-algemeen directeur
          Aanleiding en doel

          Vanaf het boekjaar 2020 is de jaarrekening, net als de andere beleidsrapporten, een geïntegreerd beleidsrapport voor gemeente en OCMW samen.

          De jaarrekening 2023 dient te worden vastgesteld voor 30 juni 2024.

          De jaarrekening bestaat uit een beleidsevaluatie, een financiële nota en een toelichting.

          Juridische gronden

          Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder artikels 260, 261 en 262.

          Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen (BVR BBC).

          Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen (MB BBC).

          Advies medewerker/dienst

          Aan de Raad Voor Maatschappelijk Welzijn wordt gevraagd om zijn deel van de jaarrekening 2023 vast te stellen.

          Het managementteam heeft in de vergadering van 29/05/2024 een positief advies uitgebracht aangaande het voorontwerp van de jaarrekening 2023.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Lieven Krikilion, Gunther De Wilde, Christa Dermez, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Linda De Schutter, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Patrick Week, Bruno François, Eric Van Snick
          Voorstanders: Lieven Krikilion, Gunther De Wilde, Christa Dermez, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Linda De Schutter, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Patrick Week
          Onthouders: Philippe De Cock, Bruno François
          Resultaat: Met 12 stemmen voor, 2 onthoudingen
          Besluit

          Artikel 1: De Raad Voor Maatschappelijk Welzijn stelt zijn deel van de jaarrekening 2023 vast. Deze jaarrekening bestaat uit een beleidsevaluatie, een financiële nota en een toelichting. Deze stukken maken integraal deel uit van huidig besluit.

    • Ondersteuning en burger

      • Personeel

        • Rechtspositieregeling voor het personeel - aanpassing.

          Aanwezig: Lieven Krikilion, Voorzitter
          Gunther De Wilde, Burgemeester
          Christa Dermez, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Schepenen
          Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Linda De Schutter, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Patrick Week, Bruno François, Raadsleden
          Eric Van Snick, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Jan Depester, Simon De Boeck, Kristoff Hemelinckx, Jason Broodcoorens, Geert De Slachmuylder, Raadsleden
          Joris Samyn, Adjunct-algemeen directeur
          Aanleiding en doel

          In de rechtspositieregelingen voor het personeel van de diverse lokale overheden komen de volgende elementen aan bod:

          • de selectie van het personeel
          • de loopbaan, inclusief de evaluatie, vorming en opleiding, het ontslag
          • alle bepalingen in verband met het salaris
          • de vergoedingen en toelagen
          • de verloven en afwezigheden, inclusief de administratieve toestanden van het personeel

          Volgende artikels van de rechtspositieregeling voor het personeel gemeente en OCMW Gooik dienen te worden gewijzigd:

          - artikel 235: aanpassing naar de Europese wetgeving

          - artikel 240: aanpassing van Hoofdstuk V (opvangverlof, pleegzorgverlof en pleegouderverlof) aangepast aan het nieuwe BVR RPR.

          Het model tot aanpassing van de rechtspositieregeling van het gemeentebestuur, opgesteld door Jurplus met referentie goog-rpr-20240614-o (rechtspositieregeling), wordt als bijlage bij dit besluit gevoegd.

          Juridische gronden
          • Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 286.
          • Het besluit van de Vlaamse Regering van 7 december 2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en  het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel.
          • Het gemeenteraadsbesluit dd. 30 december 2008 houdende de goedkeuring van de rechtspositieregeling van het gemeentepersoneel, van toepassing vanaf 1 januari 2009 en latere wijzigingen.
          Publieke stemming
          Aanwezig: Lieven Krikilion, Gunther De Wilde, Christa Dermez, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Linda De Schutter, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Patrick Week, Bruno François, Eric Van Snick
          Voorstanders: Lieven Krikilion, Gunther De Wilde, Christa Dermez, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Linda De Schutter, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Patrick Week, Bruno François
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Artikel 1. De aanpassing van de rechtspositieregeling zoals beschreven in het voorstel opgesteld door Jurplus met referentie goog-rpr-20240212-o en gevoegd als bijlage bij dit besluit wordt goedgekeurd.

          Artikel 2. De personeelsleden worden via de nieuwsbrief op de hoogte gebracht van de aanpassing van de rechtspositieregeling. De actuele versie van de rechtspositieregeling wordt elektronisch ter beschikking gesteld van het personeel via het intranet (GoNet).

          Artikel 3. Deze beslissing en het reglement conform het decreet Lokaal Bestuur te publiceren op de website van de gemeente.

    • Welzijn

      • Samenwerkingsovereenkomst Lokaal Team K&G en OCMW Gooik: goedkeuring

        Aanwezig: Lieven Krikilion, Voorzitter
        Gunther De Wilde, Burgemeester
        Christa Dermez, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Schepenen
        Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Linda De Schutter, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Patrick Week, Bruno François, Raadsleden
        Eric Van Snick, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Jan Depester, Simon De Boeck, Kristoff Hemelinckx, Jason Broodcoorens, Geert De Slachmuylder, Raadsleden
        Joris Samyn, Adjunct-algemeen directeur
        Aanleiding en doel

        Het agentschap opgroeien (Kind en gezin) stelt de vraag aan de lokale besturen om een samenwerkingsovereenkomst af te sluiten inzake de gegevensuitwisseling van kwetsbare mensen.

        Het uitgangspunt van deze samenwerkingsovereenkomst bestaat erin om onderbescherming aan te pakken.

        Onderbescherming gaat niet enkel om een non-take-up van het recht op financiële bijstand of een leefloon, maar om een meer complexe situatie waarbij ouders, kinderen, jongeren hun recht op arbeid, sociale zekerheid, bescherming van de gezondheid, onderwijs, sociale, geneeskundige en juridische bijstand, behoorlijke huisvesting, bescherming van een gezond leefmilieu, en culturele en maatschappelijke ontplooiing niet gegarandeerd zien.

        Opgroeien Kind en Gezin speelt een wezenlijke rol in het vroegtijdig detecteren van gezinnen en kinderen in armoede of met een verhoogd armoederisico. Dit maakt het mogelijk om vroegtijdige ondersteuning op te starten en onderbescherming te voorkomen.  

        Om vroegtijdige ondersteuning te realiseren kan Opgroeien Kind en Gezin ondersteuning bijschakelen, de beschikbare gegevens zo veel mogelijk -en binnen wat wettelijk is toegestaan- delen en inzetten op sterke netwerken, vandaar de opmaak van een samenwerkingsovereenkomst en gegevensdeling.

        Deze overeenkomst geeft aan binnen welk kader en omwille van welke doelstellingen, identificatiegegevens van kwetsbare mensen kunnen doorgegeven worden vanuit het lokaal team Kind naar Gezin naar het OCMW van de verblijfplaats van de betreffende perso(o)n(en).

        Deze overeenkomst concretiseert de samenwerking binnen de globale doelstellingen die beide organisaties hebben.

        Voor het lokaal team Kind en Gezin zijn dit doelstellingen op het vlak van geïntegreerde preventieve gezinsondersteuning, waaronder de ondersteuning van gezinnen in de realisatie van hun grondrechten en het toegankelijk maken van basisvoorzieningen en materiële en financiële ondersteuning.

        Voor het OCMW zijn dit dezelfde strategische doelstellingen als omschreven in de organieke wet op de OCMW’s van 8 juli 1976 en het decreet lokaal sociaal beleid, namelijk het verhogen van de toegang tot de sociale hulp- en dienstverlening en het tegengaan van onderbescherming.

        Juridische gronden
        • het decreet van 9 februari 2018 betreffende het lokaal sociaal beleid dat als doelstelling heeft het verhogen van de toegang tot de sociale hulp- en dienstverlening en het tegengaan van onderbescherming;
        • het decreet van 4 februari 2022 tot wijziging van het decreet van 30 april 2004 tot oprichting van het intern verzelfstandigd agentschap met rechtspersoonlijkheid Opgroeien regie wat betreft de gegevensdeling met het OCMW.
        Advies medewerker/dienst

        Goedkeuring van de overeenkomst.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Lieven Krikilion, Gunther De Wilde, Christa Dermez, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Linda De Schutter, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Patrick Week, Bruno François, Eric Van Snick
        Voorstanders: Lieven Krikilion, Gunther De Wilde, Christa Dermez, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Linda De Schutter, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Patrick Week, Bruno François
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1.-De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de samenwerkingsovereenkomst tussen Lokaal Team Kind & Gezin en het OCMW van Gooik goed.

        Artikel 2. De adjunct-algemeen directeur en de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn worden gemachtigd de samenwerkingsovereenkomst te ondertekenen.

    • Zorg

      • Kinderopvang

        • Overdracht kinderopvanginitiatief Zonnetje Gooik naar vzw Infano - definitieve beslissing

          Aanwezig: Lieven Krikilion, Voorzitter
          Gunther De Wilde, Burgemeester
          Christa Dermez, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Schepenen
          Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Linda De Schutter, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Patrick Week, Bruno François, Raadsleden
          Eric Van Snick, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Jan Depester, Simon De Boeck, Kristoff Hemelinckx, Jason Broodcoorens, Geert De Slachmuylder, Raadsleden
          Joris Samyn, Adjunct-algemeen directeur
          Aanleiding en doel

          In zitting van 30 april 2024 keurde de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn de overdracht van kinderopvanginitiatief Zonnetje Gooik naar vzw Infano principieel goed. Dit raadsbesluit geeft een uitvoerige motivatie tot het nemen van huidig besluit.

          In uitvoering van het princiepsbesluit werd(en):

          • de voorwaarden van overdracht van het personeel met behoud van rechten besproken op het vakbondsoverleg dd. 10 juni 2024 (zie protocol in bijlage)
          • een nieuwe samenwerkingsovereenkomst met Infano opgemaakt (zie bijlage samenwerkingsprotocol + bijlagen)
          • het aanvraagformulier overdracht sociale maribel met visum van de vakbonden ingediend bij RSZPPO (zie bijlage)
          • overleg gepleegd met de fusiepartners in het gemeenschappelijk schepencollege dd. 13 mei 2024 en op team fusie dd. 14 mei 2024
          Juridische gronden
          • princiepbesluit raad voor maatschappelijk welzijn dd. 12 juli 2007 houdende oprichting van een minicrèche
          • advies van het schepencollege houdende oprichting van een minicrèche in zitting van 16 juli 2007
          • raadsbesluit raad voor maatschappelijk welzijn dd. 19 juli 2007 inzake goedkeuring van de oprichting van een minicrèche in samenwerking met vzw ‘t Breugelkind en het gemeentebestuur van Gooik, en latere wijzigingen
          • raadsbesluit raad voor maatschappelijk welzijn dd. 13 september 2007 inzake goedkeuring van het samenwerkingsprotocol tussen vzw ‘t Breugelkind, gemeente Gooik en ocmw Gooik inzake oprichting en uitbating van minicrèche
          • gemeenteraadsbesluit dd. 25 september 2007 inzake goedkeuring van het samenwerkingsprotocol tussen vzw ‘t Breugelkind, gemeente Gooik en ocmw Gooik inzake oprichting en uitbating van minicrèche
          • besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn dd. 30 april 2024 houdende principiële goedkeuring van de overdracht van kinderopvanginitiatief Zonnetje Gooik naar vzw Infano
          • organieke wet dd 8 juli 1976
          • decreet lokaal bestuur
          Financieel advies en visum
           De jaarlijkse tussenkomst van 30.000 EUR  zal vanaf 1 januari 2025 voorzien worden in het MJP voor een periode van 5 jaar
          Motivering medewerker/dienst
           
          Publieke stemming
          Aanwezig: Lieven Krikilion, Gunther De Wilde, Christa Dermez, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Linda De Schutter, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Patrick Week, Bruno François, Eric Van Snick
          Voorstanders: Lieven Krikilion, Gunther De Wilde, Christa Dermez, Jonas De Maeseneer, Samuel Billens, Herman Anthoons, Christine Vankersschaever, Linda De Schutter, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Patrick Week, Bruno François
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Artikel 1. De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de overdracht van de kinderopvang Zonnetje Gooik, momenteel gehuisvest op de locatie, Winnepenninckxstraat 3 te 1755 Gooik met een capaciteit van 21 opvangplaatsen naar de VZW Infano goed vanaf 1 januari 2025.

          Artikel 2. De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de nieuwe samenwerkingsovereenkomst met VZW Infano zoals gevoegd bij deze beslissing met onderstaande bijlagen goed:

          • lijst van het thans in de huidige locatie tewerkgesteld en over te nemen personeel
          • exemplaar van alle lopende arbeidsovereenkomsten
          • oplijsting van de rechten
          • afschrift van de rechtspositieregeling van het personeel

          Artikel 3. De ouders zullen schriftelijk op de hoogte worden gebracht van deze beslissing.

          Artikel 4. De jaarlijkse tussenkomst van 30.000 EUR  zal vanaf 1 januari 2025 voorzien worden in het MJP voor een periode van 5 jaar

          Artikel 5. Deze beslissing wordt in het kader van het bestuurlijk toezicht opgenomen op de overzichtslijst die ter kennis wordt gebracht van de toezichthoudende overheid.

           

De voorzitter sluit de zitting op 25/06/2024 om 20:57.

Namens Raad voor maatschappelijk welzijn,

Eric Van Snick
Algemeen directeur

Lieven Krikilion
Voorzitter