De voorzitter opent de zitting op 27/09/2022 om 20:36.
Bij schrijven dd. 9 september 2022 gericht aan de voorzitter van de gemeenteraad werd door schepen Jan Depester verzocht om vervangen te worden en dit om medische redenen.
Gelet op het geneeskundig getuigschrift gevoegd bij dit schrijven.
De gemeenteraad dient akte te nemen van deze verhindering.
Decreet Lokaal Bestuur
Artikel 1.- De gemeenteraad neemt akte van de verhindering van de heer Jan Depester in de uitoefening van zijn mandaat als schepen omwille van medische redenen met ingang van 27 september 2022.
De algemeen directeur legt de notulen voor van de vergadering van de gemeenteraad van 28 juni 2022.
Artikel 32 van het Decreet Lokaal Bestuur
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de notulen, zoals voorgelegd door de algemeen directeur, goed te keuren.
Enig artikel.- De notulen van 28 juni 2022 worden goedgekeurd.
Conform artikel 21 van het Decreet Lokaal Bestuur werd door de N-VA fractie verzocht om onderstaand agendapunt aan de agenda toe te voegen:
"Engagementsverklaring omtrent een fusie van de gemeenten Gooik, Galmaarden, Herne, Pepingen en Lennik"
Aanleiding en context
Op 2 september ll. verklaarden de Burgemeesters van Gooik, Herne & Galmaarden dat zij verkennende fusiegesprekken opstarten, met de bedoeling om uiterlijk eind 2022 een definitieve beslissing hieromtrent te nemen.
De N-VA afdelingen van Gooik, Galmaarden, Herne, Pepingen en Lennik erkennen de wenselijkheid van fusies. Desalniettemin geloven wij dat er moet nagedacht worden over een groter project. Net zoals er in de huidige situatie op grotere schaal wordt samengewerkt op vlak van gezondheidszorg, jeugd-en sportbeleid en de lokale politie, zijn wij van mening dat een grote, Pajotse fusie de meest aangewezen piste zou zijn voor onze gemeenten.
Motivering
Gelet op
- de intentieverklaring van de heren Burgemeesters De Boeck, Poelaert en Decat om een fusie van de gemeenten Gooik, Herne en Galmaarden te onderzoeken
- het sterke regionale merk "Pajottenland" met als kerngemeenten Gooik, Galmaarden, Herne, Pepingen, Lennik en Bever
- het feit dat er eerst een grondwetswijziging noodzakelijk zou zijn om de gemeente Bever te kunnen betrekken in de fusieplannen, wat de facto onmogelijk is in de huidige legislatuur
- de reeds bestaande samenwerkingsverbanden tussen de opgesomde gemeenten inzake jeugd-, sport- en gezondheidsbeleid
- de vruchtbare samenwerking in de Lokale Politiezone Pajottenland, bestaande uit de opgesomde gemeenten
- de grotere beleidsdaadkracht en mogelijkheden die verbonden zijn aan een grote fusie van de Pajotse kerngemeenten
Besluit
Artikel 1.- De gemeenteraad erkent de wenselijkheid van een grote, Pajotse fusiegemeente.
Artikel 2.- De gemeenteraad draagt het college van burgemeester en schepenen op om eerst de piste van een grote, Pajotse fusiegegemeente, bestaande uit de gemeenten Gooik, Galmaarden, Herne, Lennik en Pepingen, te onderzoeken, alvorens de trilaterale gesprekken tussen de gemeenten Gooik, Herne en Galmaarden verder te zetten.
Artikel 3.- Het college van burgemeester en schepenen betrekt de fracties van de gemeenteraad bij de fusiegesprekken en rapporteert maandelijks aan de gemeenteraad omtrent het verloop ervan.
Artikel 4.- De gemeenteraad verzoekt de voorzitter om in samenspraak met de voorzitters van de fracties een schrijven te richten aan de gemeenteraden van de gemeenten Galmaarden, Lennik, Pepingen en Herne waarin zijn verklaren voorstander te zijn van het onderzoeken van een grote, Pajotse fusie en de gemeenteraadsleden van vermelde gemeenten te vragen zich ook achter dit idee te scharen.
Artikel 5.- De gemeenteraad belast het college van burgemeester en schepenen met het onverwijld uitvoeren van dit besluit.
Raadslid Jason Broodcoorens geeft toelichting bij dit agendapunt.
De burgemeester antwoordt dat de cd&v-fractie omstreeks deze periode een studiefase over de voor- en nadelen van een mogelijke gemeentefusie organiseert. Ook op gemeentelijk niveau loopt een bestuurskrachtmeting met scenario-onderzoek over een fusie gaande van 3 tot 7 gemeenten. Het is naar inschatting van de cd&v-fractie op heden dan ook te vroeg om een dergelijk expliciet engagement tot fusie, zoals NVA voorstelt, te nemen, laat staan over de omvang of het aantal deelnemende gemeenten.
Cd&v stemt daarom tegen de motie en engageert zich om in de komende maanden de opties verder te onderzoeken en terug te koppelen naar de gemeenteraad.
Enig artikel.- Het bijkomend agendapunt ingediend door de N-VA fractie: Engagementsverklaring omtrent een fusie van de gemeenten Gooik, Galmaarden, Herne, Pepingen & Lennik" wordt verworpen.
Sinds de inwerkingtreding van het decreet over het lokaal bestuur, dient er voor het einde van het derde kwartaal een opvolgingsrapportering over het eerste semester van het boekjaar te worden voorgelegd.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 263.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen (BVR BBC), in het bijzonder artikel 29.
Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen (MB BBC), in het bijzonder artikel 5.
De burgemeester geeft toelichting bij dit agendapunt.
Raadslid Jason Broodcoorens meldt namens de N-VA fractie dat zij niet kunnen akkoord gaan met de weg die de gemeente inslaat o.a. met de herfinanciering van leningen gezien de gemeente niet de nodige draagkracht heeft om aan de noden te voldoen.
De burgemeester reageert hierop met te melden dat er 175 acties zijn en er heel substantiële acties zijn zoals de nieuwe school van Oetingen en we er wel in slagen om veel projecten te verwezenlijken.
Raadslid Philippe De Cock vraagt of de gemeente voldoende financiële draagkracht heeft gezien blijkt dat op (middel) lange termijn het aangaan van nieuwe leningen niet mogelijk zal zijn; dit is zand in de ogen strooien.
De burgemeester meldt dat de bezorgdheid terecht is maar het niet eenvoudig is voor kleine gemeenten. In onze gemeente slagen we er goed in om investeringen uit te voeren; de herfinanciering gaat over 40%, vooral de leningen met hoge piek in de eerste 2-4 jaar. We moeten daar overbruggen tot de inkomsten uit de belastingen volgen. Als de inflatie zich zou doorzetten aan 4%, dan is dit eerder een goeie zaak. Onze schuld per inwoner is absoluut niet uitzonderlijk.
Artikel 1: De Gemeenteraad neemt kennis van de opvolgingsrapportering over het eerste semester van het boekjaar 2022. Dit rapport maakt integraal deel uit van huidig besluit.
De raad van bestuur van het AGB Gooik heeft in de zitting van 4 december 2019 het meerjarenplan 2020-2025 vastgesteld. De gemeenteraad verleende haar goedkeuring in zitting van 17 december 2019.
Artikel 257 van het decreet over het lokaal bestuur legt op dat het meerjarenplan minstens één keer per jaar moet worden aangepast, waarbij in elk geval de kredieten voor het volgende boekjaar worden vastgesteld. Als dat nodig is, kunnen daarbij ook de kredieten voor het lopende boekjaar worden aangepast. Daarnaast kan het meerjarenplan, als dat nodig is, ook worden aangepast om alleen de kredieten voor het lopende boekjaar aan te passen.
De meerjarenplanaanpassing nr. 1 2020-2025 werd door de raad van bestuur vastgesteld in zitting van 2 september 2020 en door de gemeenteraad goedgekeurd in zitting van 29 september 2020.
De meerjarenplanaanpassing nr. 2 2020-2025 werd door de raad van bestuur vastgesteld in zitting van 2 december 2020 en door de gemeenteraad goedgekeurd in zitting van 22 december 2020.
De meerjarenplanaanpassing nr. 3 2020-2025 werd door de raad van bestuur vastgesteld in zitting van 1 december 2021 en door de gemeenteraad goedgekeurd in zitting van 21 december 2021.
Voorliggende meerjarenplanaanpassing nr. 4 2020-2025 van het AGB Gooik, dat tot doel heeft om de kredieten van 2022 aan te passen, werd vastgesteld door de raad van bestuur van het AGB Gooik in zitting van 7 september 2022.
De gecoördineerde statuten van het AGB Gooik.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder de artikelen 241, 250 en 257 e.v., zoals nadien gewijzigd.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen (BVR BBC), zoals nadien gewijzigd.
Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen (MB BBC), zoals nadien gewijzigd.
De omzendbrief KBBJ/ABB 2020/3 van 18 september 2020 over de aanpassing van de meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de bijgevoegde meerjarenplanaanpassing nr. 4 2020-2025 van het AGB Gooik goed te keuren.
Schepen Gunther De Wilde geeft toelichting.
Artikel 1.- De gemeenteraad keurt de bijgevoegde meerjarenplanaanpassing nr. 4 2020-2025 van het AGB Gooik goed. Dit bestaat uit een aangepaste financiële nota, een toelichting en de eventuele wijzigingen van de strategische nota. Deze stukken maken integraal deel uit van huidig besluit.
Artikel 2.- De gegevens over dit beleidsrapport worden in digitale vorm aan de Vlaamse Regering bezorgd (cfr. o.a. art. 250 van het decreet over het lokaal bestuur).
Volgens artikel 234 §3 tweede lid van het Decreet Lokaal Bestuur moet de beheersovereenkomst en de uitvoering ervan jaarlijks geëvalueerd worden door de gemeenteraad.
Deze wettelijke evaluatieverplichting is hernomen in artikel 9 van de gecoördineerde statuten en in artikel 19 van de beheersovereenkomst.
De raad van bestuur van het AGB Gooik heeft bijgevoegd evaluatieverslag in zitting van 7 september 2022 goedgekeurd.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en haar latere wijzigingen, in het bijzonder de artikel 234, § 3, tweede lid.
De gecoördineerde statuten van het AGB Gooik, in het bijzonder artikel 9.
De beheersovereenkomst gesloten tussen het AGB Gooik en het gemeentebestuur.
Enig artikel.- De gemeenteraad neemt kennis van bijgevoegd evaluatieverslag dd. 1 augustus 2022 over de (uitvoering van de) beheersovereenkomst en de verzelfstandiging van het AGB Gooik. Het verslag maakt integraal deel uit van deze beslissing.
Om economisch leefbaar te zijn en om sociaal aanvaardbare tarieven te kunnen behouden is het nodig dat het Autonoom Gemeentebedrijf Gooik vanwege de gemeente Gooik prijssubsidies ontvangt als vergoeding voor de toegangsgelden voor de sportinfrastructuur te Gooik.
Het prijssubsidiereglement voor 2022 werd door de raad van bestuur goedgekeurd op 1 december 2021 en door de gemeenteraad op 21 december 2021.
Het is noodzakelijk om het reglement met ingang van 1 september 2022 aan te passen, enerzijds omwille van de enorm gestegen nutsfacturen en anderzijds omwille van de verminderde inkomsten uit concessie en verhuur van het appartement.
De aanpassing van het reglement werd goedgekeurd door de raad van bestuur van het AGB op 7 september 2022.
De gecoördineerde statuten AGB gemeente Gooik.
De beheersovereenkomst gesloten tussen de gemeente en het AGB.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 231 e.v.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het prijssubsidiereglement 2022 met ingang van 1 september 2022 aan te passen zoals hierna beschreven.
Schepen Gunther De Wilde geeft toelichting.
Artikel 1.- De gemeenteraad keurt het aangepaste prijssubsidiereglement 2022, vermeld in artikel 2 van huidige beslissing, goed.
Artikel 2.- Prijssubsidiereglement AGB Gooik - vanaf 1 januari 2022
Het Autonoom Gemeentebedrijf Gooik heeft haar inkomsten en uitgaven geraamd voor het kalenderjaar 2022, daarbij eveneens rekening houdende met de aflossingen van de lopende leningen aan de gemeente Gooik.
Om economisch rendabel te zijn wenst het Autonoom Gemeentebedrijf Gooik vanaf 1 januari 2022 de voorziene toegangsprijzen (inclusief 6 % BTW) voor de toegangsgelden voor de sportinfrastructuur te Gooik te vermenigvuldigen met een factor 3,52 en vanaf 1 september 2022 de voorziene toegangsprijzen (inclusief 6 % BTW) voor de toegangsgelden voor de sportinfrastructuur te Gooik te vermenigvuldigen met een factor 7,99.
Rekening houdend met de sportieve en sociale functie van de vrijetijdsinfrastructuur is het wenselijk dat er tijdens het kalenderjaar 2022 geen prijsverhogingen doorgevoerd worden ten aanzien van de gebruikers van de vrijetijdsinfrastructuur, zodat deze toegankelijk is voor iedereen. Aldus is het wenselijk dat de gemeente zich ertoe verbindt om voor de periode vanaf 1 januari 2022 tot en met 31 december 2022 deze beperkte toegangsgelden te subsidiëren middels de toekenning van prijssubsidies.
De waarde van de prijssubsidie toegekend door de gemeente Gooik voor de toegangsgelden voor de sportinfrastructuur te Gooik zal aldus de prijs (inclusief 6% BTW) die de bezoeker voor recht op toegang betaalt vermenigvuldigd met een factor 2,52 (van 1 januari tot en met 31 augustus), respectievelijk 6,99 (van 1 september 2022) bedragen.
De gesubsidieerde toegangsgelden (inclusief 6% BTW) kunnen steeds geherevalueerd worden in het kader van een periodieke evaluatie van de totale exploitatieresultaten van het Autonoom Gemeentebedrijf Gooik. In de mate er een prijssubsidieaanpassing noodzakelijk is zal het Autonoom Gemeentebedrijf Gooik deze steeds documenteren.
Het Autonoom Gemeentebedrijf Gooik zal op de vijfde werkdag van elk kwartaal de gemeente Gooik een overzicht bezorgen van het aantal gebruikers waaraan recht op toegang is verleend tijdens het voorbije kwartaal tot de vrijetijdsinfrastructuur. Dit overzicht zal tevens het bedrag aan te betalen prijssubsidies bevatten. De afrekening van deze prijssubsidies zal gebeuren middels de uitreiking van een debetnota die het Autonoom Gemeentebedrijf Gooik zou uitreiken aan de gemeente Gooik. De gemeente Gooik zal deze debetnota moeten betalen aan het Autonoom Gemeentebedrijf Gooik binnen de 5 werkdagen na ontvangst.
Een nieuw prijssubsidiereglement geldig vanaf 2023 zal worden onderhandeld tussen de gemeente Gooik en het Autonoom Gemeentebedrijf Gooik vóór 30 januari 2023.
Naar aanleiding van de samenwerkingsovereenkomst van 1/10/2020 tussen de gemeente Gooik en Aquafin voor het rioleringsproject '23.235A - Gooik - Afkoppelen Plaatsbeek' en de goedkeuring van de gemeenteraad van 24/11/2022 werd het project op 10/12/2021 aanbesteed door Aquafin. De laagste inschrijver, Besix Infra nv, schreef in voor een totaal bedrag van € 1.260.847,20. Het aandeel van de gemeente in dit bedrag is € 32.372,44 excl. Btw of € 39.372,65 incl. btw.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 56, § 3, 5°, waarbij wordt bepaald dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor de vaststelling van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van overheidsopdrachten als het gaat om een opdracht van dagelijks bestuur.
Het besluit van de gemeenteraad van 19 december 2017 houdende vaststelling van de opdrachten voor werken, leveringen en diensten die kunnen beschouwd worden als opdrachten van dagelijks bestuur.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 92 (de geraamde waarde excl. btw bereikt de drempel van € 30.000,00 niet).
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Deze investering is voorzien in de budgetten onder de JBR 2022/GBB/0310-00/2240000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN.
Voor deze opdracht werd op 25/05/2022 een visum gegeven met nummer 2022-032.
De burgemeester geeft toelichting.
Enig artikel.- De gemeenteraad keurt het gedeelte van de gemeente voor het project '23.235A - Gooik - Afkoppelen Plaatsbeek' ter waarde van € 39.372,65 incl. btw goed.
Naar aanleiding van de samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeente Gooik en HAVILAND intercommunale IgSv met betrekking tot een dienstverlening "Aankoopcentrale en aanvullende diensten voor onderhoudswerken aan gemeentewegen in de dienstjaren 2021-2024" en bijhorende afroep werden voor asfalteringswerken aan de navolgende gemeentewegen op basis van de aanbestedingsprijzen en de hoeveelheden uit opmetingen een kostprijsberekening gemaakt:
- Schoonscheenstraat nr 15-17
- Patattestraat
- Kleine Kattestraat
- Sint-Annastraat
- Treeveldweg
- Dorpsstraat
- Uidekrijstraat
- Lombergstraat
- Lindestraat thv nr. 44
- Oude Geraardbergsebaan
- Kindekensstraat
De raming voor deze asfalteringswerken bedraagt in totaal 305.504, euro, incl. herzieningen, excl. btw.
De aannemer aan wie deze onderhoudswerken - perceel 1 asfaltering - werden gegund is de firma VAN ROBAYS NV, Rijksweg 131 te 9870 Zulte.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 56, betreffende de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen.
Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur.
Het decreet van 6 juli 2011 houdende de intergemeentelijke samenwerking.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 2, 6° en 7°a (de aanbestedende overheid verricht gecentraliseerde aankoopactiviteiten voor de verwerving van leveringen of diensten die bestemd zijn voor aanbesteders), artikel 43 en artikel 47.
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Het besluit van de gemeenteraad van 29 september 2020 houdende de vaststelling van het begrip dagelijks bestuur.
Het gemeenteraadsbesluit van 26 januari 2021 betreffende het afsluiten van een samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeente Gooik en HAVILAND Intercommunale IgSv met betrekking tot een dienstverlening "Aankoopcentrale en aanvullende diensten voor onderhoudswerken aan gemeentewegen in de dienstjaren 2021-2024".
Het besluit van het college van Burgemeester en schepenen van 1 september 2022 betreffende het addendum aan de samenwerkingsovereenkomst dienstverlening "Aankoopcentrale en aanvullende diensten voor onderhoudswerken aan gemeentewegen in de dienstjaren 2021-2024".
De financiering van deze opdracht is voorzien onder JBR 2022/GBB/0200-00/2240000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN Wegen
De burgemeester geeft toelichting.
Raadslid Jason Broodcoorens meldt dat de N-VA-fractie de samenwerkingsovereenkomst waarin deze werken kaderen, mee heeft goedgekeurd op de gemeenteraad van 26 januari 2021 in de veronderstelling dat via deze overeenkomst de aanleg van fietspaden mee zou worden aangepakt; nu blijkt dat dit niet het geval is wensen zij zich te onthouden bij de stemming van dit agendapunt.
De burgemeester antwoordt dat het aanleggen/vernieuwen van fietspaden in een ander traject zit alsook op een ander jaarbudgetrekening. Hier gaat het specifiek om asfalteringswerken. Er werd overwogen om in dit project ook bv. de asfaltering van het fietspad van de Lenniksestraat te laten uitvoeren maar Haviland meldde echter dat dit niet mogelijk is. Er wordt een nieuw bestek opgemaakt, specifiek voor fietspaden.
Artikel 1.-Binnen de samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeente Gooik en HAVILAND Intercommunale IgSv met betrekking tot een dienstverlening "Aankoopcentrale en aanvullende diensten voor onderhoudswerken aan gemeentewegen in de dienstjaren 2021-2024", wordt goedkeuring verleend aan de totale kostprijsberekening ten bedrage van 305.504,85 euro, incl. herzieningen, excl. btw, opgesteld door HAVILAND Intercommunale IgSv voor volgende gemeentewegen:
- Schoonscheenstraat nr 15-17
- Patattestraat
- Kleine Kattestraat
- Sint-Annastraat
- Treeveldweg
- Dorpsstraat
- Uidekrijstraat
- Lombergstraat
- Lindestraat thv nr. 44
- Oude Geraardbergsebaan
- Kindekensstraat
Artikel 2.-De financiering van deze opdracht is voorzien onder JBR 2021/GBB/0200-00/2240000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN.
Artikel 3.-Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met het geven van de opdracht aan HAVILAND Intercommunale IgSv om de uitvoering van de werken te laten aanvatten, door de gegunde firma VAN ROBAYS NV, Rijksweg 131 te 9870 Zulte.
Fluvius zal met ingang van 1 januari 2023 een uniform en vernieuwd premiestelsel voor rationeel watergebruik invoeren, ter vervanging van het actueel bestaand systeem. Specifiek voor de gemeenten die deel uitmaken van RIOBRA geldt op vandaag nog een autonoom premiesysteem. De overgang naar het vernieuwde premiestelsel, zoals door de Raad van Bestuur van RIOBRA aangegeven in zitting van 21 maart 2022, zal een individuele gemeenteraadsbeslissing vergen om de bevoegdheid tot het toekennen en uitkeren van RWG-premies aan Fluvius toe te vertrouwen.
In het vernieuwde premiestelsel zal Fluvius aan iedere burger die aan de premievoorwaarden voldoet, een premie voor gescheiden afvoer toekennen ten bedrage van 500€, een premie voor een hemelwater- en/of infiltratievoorziening toekennen ten bedrage van max. 250€. Deze premies zullen vanaf 2023 niet langer worden aangerekend op het gemeentelijk investeringsfonds voor riolering, maar worden integraal door Fluvius ten laste genomen vanuit de werkingsmiddelen.
Met het oog op een uniforme premieregeling voor alle Fluvius-gemeenten willen zij aan de gemeenten die deel uitmaken van RIOBRA vragen om middels een gemeenteraadsbeslissing te kennen te geven akkoord te gaan met de toepassing van het vernieuwd premiestel. De gemeenten behouden de vrijheid om zelf nog aanvullende premies aan hun inwoners toe te kennen. Het huidige autonome premiesysteem van RIOBRA dooft uit tegen uiterlijk 31 december 2023.
Gelet het gemeenteraadsbesluit van 27 december 2012 houdende de goedkeuring van het subsidiereglement “Aanleg gescheiden afvoersysteem van hemelwater en huishoudelijk afvalwater bij bestaande gebouwen.
Gelet het gemeenteraadsbesluit van 30 december 2013 inzake het subsidiereglement voor hemelwateropvang en infiltratievoorzieningen.
De gemeente neemt voor de activiteit riolering deel aan de Opdrachthoudende vereniging Riobra.
De statuten van Riobra hebben onder meer als voorwerp:
l. De conceptie, de realisatie, het onderhoud en de exploitatie, in de ruimste betekenis van die termen, van alle netten van leidingen, rioleringen, kunstwerken en inrichtingen van alle aard die op het grondgebied van de aangesloten gemeenten moeten dienen voor de opvang en de beheersing van het afvalwater en hemelwater om het, al dan niet na een zuiveringsbehandeling, aan de natuur terug te geven; alle verrichtingen die rechtstreeks met het voorwerp van Riobra inzake afvalwater hemelwater verband houden. Deze in sub I genoemde activiteit wordt hierna verder "activiteit rioleringen" genoemd.
III. Riobra mag voorts alle technische, commerciële, administratieve, economische, financiële, sociale en andere verrichtingen doen en deelnemen aan alle bedrijvigheden die met dit voorwerp, zoals beschreven in sub I van dit artikel, verband houden.
Deze verrichtingen en bedrijvigheden kan zij ook waarnemen in samenwerking met of door het participeren in andere opdrachthoudende verenigingen of met andere privaat- of publiekrechtelijke rechtspersonen, en in het algemeen door het leveren van diensten en openbare nutsvoorzieningen en door het ter beschikking stellen van knowhow in verband met nutsvoorzieningen, één en ander binnen de beperkingen van het Decreet.
De gemeente heeft aldus de aanleg en het beheer van haar rioleringsnet en de hierbij horende activiteiten toevertrouwd aan Riobra.
De Opdrachthoudende vereniging Riobra doet voor de uitvoering van haar activiteiten een beroep op de exploitatiemaatschappij Fluvius System Operator cv [hierna Fluvius].
Overwegende dat Fluvius in het kader van de rioleringsactiviteiten en in opdracht van deze rioleringsbeheerder een ecologisch ondersteunend beleid wil voeren om de diverse gebruikers van het rioleringsnet aan te sporen om hemelwater maximaal te hergebruiken en ter plaatse te infiltreren, om hemelwater volledig gescheiden te houden van afvalwater en om te voorkomen dat hemelwater in het rioleringsnet terechtkomt;
Overwegende dat Fluvius voor al de klanten van de rioleringsnetbeheerders voor wie zij optreedt, een uniform en laagdrempelig premie-aanbod rationeel watergebruik wil ter beschikking stellen;
Overwegende dat Fluvius per 1 januari 2023 in verschillende premies rationeel watergebruik bij bestaande particuliere woningen voorziet, namelijk voor de plaatsing van een hemelwaterput met nuttig gebruik, de plaatsing van een infiltratievoorziening en voor de aanleg van een gescheiden privéwaterafvoerstelsel.
Overwegende dat Fluvius streeft naar maximale efficiëntie en administratieve vereenvoudiging bij de uitvoering van deze taak, zowel voor Fluvius zelf als voor de aangesloten gemeenten;
Gelet op de richtlijn 2000/60/EG van 23 oktober 2000 tot vaststelling van een kader voor communautaire maatregelen betreffende het waterbeleid;
Gelet op de richtlijn 91/27/EG van 21 mei 1991 inzake de behandeling van stedelijk afvalwater;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 1 juni 1995 houdende algemene en sectorale bepalingen inzake milieuhygiëne;
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Schepen Herman Anthoons geeft toelichting.
Door raadslid Kristoff Hemelinckx wordt gevraagd of het er op neer komt dat het nu eenvoudiger wordt waarop schepen Herman Anthoons antwoordt dat het inderdaad eenvoudiger is, ook voor de burger die maar 1 aanvraag meer moet indienen.
Artikel 1.- Fluvius krijgt van de gemeente de opdracht en de bevoegdheid om alle premiereglementen, die verband houden met een rationeel watergebruik bij de eindklanten, volledig te beheren, wat onder meer inhoudt:
- het opmaken van een Fluvius-premiereglement;
- het vastleggen van de premiebedragen en -voorwaarden;
- het aanbrengen van aanpassingen aan het premiereglement indien dit vereist is omwille van hogere efficiëntie, beschikbaarheid van budgetten, betere resultaten bij de klanten, etc..
Over deze aanpassingen zal de gemeente tijdig worden geïnformeerd; instaan voor de volledige administratieve en financiële afhandeling van de aangevraagde premies en de communicatie met de klanten hierover.
Artikel 2.- Fluvius zal op geregelde tijdstippen (minstens 1x / kwartaal) een lijst bezorgen van de uitgekeerde premies in de gemeente rekening houdend met de rechten van de betrokkenen en regels van de AVG. De gemeente kan — indien zij dit wenst - zelf een bijkomende aanvullende premie uitkeren waarbij gelijkaardige voorwaarden gehanteerd worden als in het Fluvius-reglement. Dit overzicht bevat de gegevens die Fluvius gebruikt heeft voor het uitbetalen van de premie(s) rationeel watergebruik, nl. naam en adres van de klant, de benaming van de premie, het uitgekeerde premiebedrag, de kosten die de klant gemaakt heeft en eventuele bijlagen gevoegd bij de aanvraag.
Artikel 3.- Het gemeenteraadsbesluit van 27 december 2012 houdende de goedkeuring van het subsidiereglement “Aanleg gescheiden afvoersysteem van hemelwater en huishoudelijk afvalwater bij bestaande gebouwen en het gemeenteraadsbesluit van 30 december 2013 inzake het subsidiereglement voor hemelwateropvang en infiltratievoorzieningen wordt met ingang van 1 januari 2023 opgeheven.
De bestaande gemeentelijke subsidiereglementen betreffende door Fluvius toe te kennen premies voor hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen voor hemelwater en/of afkoppeling van hemelwater worden opgeheven met ingang van 1 januari 2023.
Artikel 4.- Dit besluit treedt in werking met ingang van 1 januari 2023.
Artikel 5.- Het college van burgemeester en schepenen te belasten met de uitvoering van voormelde beslissing en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de Opdrachthoudende vereniging Riobra, ter attentie van het secretariaat, (in pdf-versie) op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
In zitting van 04/11/2021 is het college akkoord gegaan om samen met Halle en Pepingen in te schrijven voor de projectoproep 'Iedereen digitaal' van minister Somers. Aansluitend op deze oproep is het college in zitting van 11/11/2021 akkoord gegaan om ook in te dienen op de oproep 'Digibanken' van minister Crevits.
In het kader van het e-inclusie beleid werden dus twee projecten uitgewerkt zijnde 'Digiplek' en de 'Digileenplek' i.s.m. de stad Halle en de gemeente Pepingen.
In het kader van de oproepen 'Iedereen digitaal' en 'Digibanken' werden twee samenwerkingsovereenkomsten tussen de stad Halle en de gemeenten Pepingen en Gooik opgesteld. De partners engageren zich om zich in dit kader te richten tot volwassenen met een (risico op) digitale achterstand/uitsluiting. Via de samenwerkingsovereenkomsten worden de inhoudelijke en financiële afspraken tussen de partners inzake de uitvoering van de samenwerkingsstrategie vastgelegd, alsook de onderlinge rollen en verantwoordelijkheden tussen de partners bekrachtigd.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de samenwerkingsovereenkomsten goed te keuren.
Decreet lokaal bestuur.
Besluit Vlaamse regering van 17 december 2021.
In bijlage de samenwerkingsovereenkomst van het project 'Iedereen digitaal'.
Als bijlagen de 4 documenten die we moesten indienen voor het implementatietraject van het project 'Digibanken':
- samenwerkingsstrategie
- samenwerkingsovereenkomst
- begroting
- planning
Gezien de korte tijdsspanne tussen het voortraject en het implementatietraject, mochten de documenten ingediend worden voorafgaandelijk aan de goedkeuringen door de gemeenteraden. De ondertekende versie van de documenten moeten overgemaakt worden van zodra de subsidie wordt toegekend
Project 'Iedereen digitaal'
Het MB van 06/01/2022 bepaalt een maximale projectsubsidie van 200.000 euro, mits een ‘private’ inbreng van de partners in het samenwerkingsverband van 20% van het subsidiebedrag, dus 40.000 euro. De eigen inbreng wordt berekend op basis van het inwonersaantal:
Gemeente:
|
Aantal inwoners |
‘private’ eigen inbreng |
Aandeel per gemeente op basis van aantal inwoners en eigen inbreng |
Halle |
41.148
|
29.929,3 |
74.82% |
Gooik |
9.324
|
6.781,7 |
16.95% |
Pepingen |
4522
|
3.289.0 |
8.23% |
Totaal |
54.994 |
40.000 euro |
100% |
Voor Gooik dient er dus een budget van 6781,7 euro ingeschreven te worden in het jaar 2023. Dit zal kunnen besteed worden aan de inrichting van de openbare computerruimte (bib).
Project 'Digibanken'
Zie begroting in bijlage
Fase 2= 'Implementatie traject'
Positief advies
Voor Gooik zal de dienstverlening mbt e-inclusie veel positieve effecten hebben:
Schepen Gunther De Wilde geeft toelichting.
Door raadslid Philippe De Cock wordt namens de N-VA fractie opgemerkt dat fusies onvermijdelijk zullen zijn en vraagt zich af, met dat gegeven in het achterhoofd, om toch nog samenwerkingsovereenkomsten af te sluiten met Halle en Pepingen.
Schepen De Wilde antwoordt dat het het stadsbestuur van Halle was die hier het voortouw heeft genomen en er met meerdere gemeenten dient te worden ingetekend om subsidies te bekomen. Andere buurgemeenten hebben niet ingetekend of werken al samen met andere gemeenten.
Raadslid Philippe De Cock merkt nog op dat deze projecten toch nog aanzienlijke kosten impliceren.
Artikel 1.- De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst tussen de stad Halle en de gemeenten Pepingen en Gooik in het kader van de oproep 'Iedereen Digitaal' van minister Somers goed.
Artikel 2.- De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst tussen de stad Halle en de gemeenten Pepingen en Gooik in het kader van de oproep 'Digibanken' van minister Crevits goed.
Jaarlijks vindt er in november een Stripbeurs plaats in Gooik. Ooit ontstaan in de bib is dit nu sinds vele jaren een organisatie van de Heemkundige Kring van Gooik. De organisatie van het evenement wordt echter wel bekostigd met middelen vanop verschillende budgetten van het gemeentebestuur. Om deze samenwerking Heemkundige Kring-Gemeente Gooik duidelijker te omkaderen wordt voorgesteld om een samenwerkingsovereenkomst te sluiten.
De toelage zal verdeeld worden over volgende budgetten:
Dankzij de samenwerkingsovereenkomst worden enkele afspraken rond de organisatie van de Stripbeurs op papier gezet, wat een goede zaak is. Positief is ook dat het maximale bedrag dat wordt vrijgemaakt vanuit de gemeente nu op voorhand vaststaat.
Enig Artikel.- De samenwerkingsovereenkomst met de Heemkundige Kring van Gooik in kader van de organisatie van de Stripbeurs wordt goedgekeurd.
In het traject naar het vormen van een eengemaakte woonmaatschappij voor het werkingsgebied tegen 1 januari 2023, kunnen sociale huisvestingsmaatschappijen, die er pas tegen 30 juni 2023 zullen in slagen om aan alle voorwaarden tot erkenning als woonmaatschappij te voldoen, ofwel door zich zelf om te vormen tot woonmaatschappij, ofwel door een herstructurering (fusie, splitsing…) door te voeren met een andere woonmaatschappij of met een sociale huisvestingsmaatschappij, die kan aantonen dat die zich kan omvormen tot woonmaatschappij, een verlenging van de hun erkenning als sociale huisvestingsmaatschappij tot 30 juni 2023 bekomen. Daartoe moet zij een aanvraag indienen bij het agentschap Wonen-Vlaanderen. Daarbij moet de aanvragende sociale huisvestingsmaatschappij aantonen dat ze zich uiterlijk op 30 juni 2023 zal kunnen omvormen tot woonmaatschappij, mede ondersteund door een stappenplan en een advies van de lokale besturen uit het werkingsgebied (art 223, §2, 2de lid van het BVR van 17/12/2022 tot wijziging van verschillende besluiten over wonen).
In de brief dd. 24 augustus 2022, die wij ontvingen van de sociale huisvestingsmaatschappij PROVIDENTIA wordt gevraagd om tegen uiterlijk 29.09.2022 een advies uit te brengen over het traject dat zij willen doorlopen om tegen uiterlijk 30 juni 2023 de woonmaatschappij op te richten in het werkingsgebied Halle/ Vilvoorde - Midden, waar onze gemeente deel van uitmaakt.
Artikel 40 e.v. van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
Het decreet van 9 juli 2021 houdende wijzigingen van diverse decreten met betrekking tot wonen, waarbij een regelgevend kader met betrekking tot de woonmaatschappijen wordt gecreëerd.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 17 december 2021 tot wijziging van verschillende besluiten over wonen.
De Vlaamse Codex Wonen van 2021 (VCW)
Het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021 (BVCW)
Artikel 1.- De gemeenteraad neemt kennis van de aanvraag tot verlenging van de erkenning van de sociale huisvestingsmaatschappij PROVIDENTIA tot en met 30 juni 2023.
Artikel 2.- De gemeenteraad geeft als advies aan de Vlaamse Regering dat het bij voormelde aanvraag gevoegde stappenplan naar de woonmaatschappij voldoet aan de doelstellingen van de gemeente.
Artikel 3.- De gemeenteraad stelt in het kader van de procedure vermeld in artikel 4.98 §1 tweede lid, 2°, punt k van het BVCW van 2021 vast dat de aldus te vormen woonmaatschappij zal zorgen voor voldoende lokale netwerkvorming, lokale inbedding en verankering.
Artikel 4.- Deze beslissing wordt aan de aanvrager bezorgd.
Het huishoudelijk reglement bevat de algemene bepalingen over de werking en de regels van de buitenschoolse opvang.
Naar aanleiding van het nieuwe schooljaar dienen er soms een paar wijzigingen aangebracht te worden in het reglement.
Het schooljaar en de bevoegde personen werden aangepast.
De tarifering inzake opvang, bus, maaltijden en dranken staan genotuleerd in de gemeenteraadsbeslissing dd. 25/06/2013.
Echter worden deze tarieven beter geïntegreerd in het huishoudelijk reglement BKO en wordt deze oude beslissing opgeheven.
Gezien er op het einde van augustus centrale opvangdagen worden georganiseerd, zullen deze dagen gefactureerd worden in november. Deze toevoeging dient ook opgenomen te worden in het betreffende reglement.
Een reglement treedt in werking op de 5de dag na bekendmaking ervan. Aldus zal het bijgevoegd huishoudelijk reglement omwille van praktische overwegingen en de rechtszekerheid in werking treden op 01/10/ 2022.
Artikel 40 § 3 van het decreet Lokaal Bestuur: de gemeenteraad stelt de gemeentelijke reglementen vast.
Bijlage: Huishoudelijk reglement BKO 2022-2023
Positief:
Integreren gemeenteraadsbeslissing inzake tarifering BKO in het huishoudelijk reglement BKO.
Schepen Christa Dermez geeft toelichting.
Raadslid Philippe De Cock meldt dat de tarieven sinds jaren niet meer werden aangepast en vraagt zich af of de gemeente zich dat kan permitteren om deze prijzen te behouden.
Schepen Christa Dermez antwoordt dat dit inderdaad zeer lage prijzen zijn.
Artikel 1.- Het huishoudelijk reglement buitenschoolse opvang 2022-2023 , als bijlage opgenomen bij dit besluit, aan te passen en goed te keuren.
Artikel 2.- Het huishoudelijk reglement treedt in werking op 1/10/2022.
Artikel 3.- Deze beslissing conform het decreet Lokaal Bestuur te publiceren op de website van de gemeente.
Artikel 4.- Tevens zal deze beslissing ter kennisgeving aan de scholen worden overgemaakt.
De burgemeester geeft de stand van zaken weer inzake coronamaatregelen en vaccinatiestrategie.
Schepen Christa Dermez geeft toelichting over de stand van zaken in de vluchtelingencrisis uit Oekranië.
VARIA
Raadslid Kristoff Hemelinckx vraagt naar de stand van zaken van de verhuis van de AMWD en de bibliotheek naar STEAM in Oetingen.
Voor de antwoorden gegeven door de burgemeester en schepen Christa Dermez verwijzen wij naar het audioverslag.
De zitting wordt gesloten om 22u20.
De voorzitter sluit de zitting op 27/09/2022 om 22:20.
Namens Gemeenteraad,
Eric Van Snick
Algemeen directeur
Lieven Krikilion
Voorzitter