Terug
Gepubliceerd op 02/04/2024

Notulen  Raad voor maatschappelijk welzijn

di 27/02/2024 - 20:30 plattelandscentrum Paddenbroek
Aanwezig: Lieven Krikilion, Voorzitter
Gunther De Wilde, Burgemeester
Christa Dermez, Herman Anthoons, Samuel Billens, Jonas De Maeseneer, Schepenen
Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman, Pascale Van den Eeckhoudt, Bruno François, Geert De Slachmuylder, Raadsleden
Joris Samyn, Adjunct-algemeen directeur
Eric Van Snick, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Jan Depester, Simon De Boeck, Raadsleden

De voorzitter opent de zitting op 27/02/2024 om 22:06.

  • Openbaar

    • Algemeen bestuur

      • Notulen van de raad voor maatschappelijk welzijn van 30 januari 2024

        Aanwezig: Lieven Krikilion, Voorzitter
        Gunther De Wilde, Burgemeester
        Christa Dermez, Herman Anthoons, Samuel Billens, Jonas De Maeseneer, Schepenen
        Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman, Pascale Van den Eeckhoudt, Bruno François, Geert De Slachmuylder, Raadsleden
        Joris Samyn, Adjunct-algemeen directeur
        Eric Van Snick, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Jan Depester, Simon De Boeck, Raadsleden
        Aanleiding en doel

        De algemeen directeur legt de notulen voor van de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van 30 januari 2024.

        Juridische gronden

        Artikel 32 van het Decreet Lokaal Bestuur

        Advies medewerker/dienst

        Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd de notulen, zoals voorgelegd door de algemeen directeur, goed te keuren.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Lieven Krikilion, Gunther De Wilde, Christa Dermez, Herman Anthoons, Samuel Billens, Jonas De Maeseneer, Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman, Pascale Van den Eeckhoudt, Bruno François, Geert De Slachmuylder, Joris Samyn, Eric Van Snick
        Voorstanders: Lieven Krikilion, Gunther De Wilde, Christa Dermez, Herman Anthoons, Samuel Billens, Jonas De Maeseneer, Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman, Pascale Van den Eeckhoudt, Bruno François, Geert De Slachmuylder
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Enig artikel.- De notulen van de vergadering van 30 januari 2024 worden goedgekeurd.

    • Ondersteuning en burger

      • Personeel

        • Rechtspositieregeling voor het personeel - aanpassing.

          Aanwezig: Lieven Krikilion, Voorzitter
          Gunther De Wilde, Burgemeester
          Christa Dermez, Herman Anthoons, Samuel Billens, Jonas De Maeseneer, Schepenen
          Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman, Pascale Van den Eeckhoudt, Bruno François, Geert De Slachmuylder, Raadsleden
          Joris Samyn, Adjunct-algemeen directeur
          Eric Van Snick, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Jan Depester, Simon De Boeck, Raadsleden
          Aanleiding en doel

          In de rechtspositieregelingen voor het personeel van de diverse lokale overheden komen de volgende elementen aan bod:

          • de selectie van het personeel
          • de loopbaan, inclusief de evaluatie, vorming en opleiding, het ontslag
          • alle bepalingen in verband met het salaris
          • de vergoedingen en toelagen
          • de verloven en afwezigheden, inclusief de administratieve toestanden van het personeel

          De rechtspositieregeling voor het personeel gemeente en OCMW Gooik dient te worden gewijzigd n.a.v. het uitvoeringsbesluit "Ontslagdecreet".

          Het model tot aanpassing van de rechtspositieregeling van het gemeentebestuur, opgesteld door Jurplus met referentiegoog-rpr-20240212-(rechtspositieregeling), wordt als bijlage bij dit besluit gevoegd.

          Juridische gronden
          • Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 286.
          • Het besluit van de Vlaamse Regering van 7 december 2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en  het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel.
          • Het gemeenteraadsbesluit dd. 30 december 2008 houdende de goedkeuring van de rechtspositieregeling van het gemeentepersoneel, van toepassing vanaf 1 januari 2009 en latere wijzigingen.
          • De statuten van OFP PROLOCUS, de beheersovereenkomst, het financieringsplan (algemeen luik en specifiek luik VVSG), de Verklaring inzake Beleggingsbeginselen (algemeen luik en specifiek luik VVSG), het Kaderreglement en het bijzonder pensioenreglement, de toetredingsakte tot OFP PROLOCUS.
          Advies medewerker/dienst

          ACV en ACOD gaan niet akkoord met het ontslagdecreet en leggen dit voor aan het grondwettelijk hof, bijgevolg gaan ze niet akkoord met de wijzigingen rond het ontslagdecreet. 

          Publieke stemming
          Aanwezig: Lieven Krikilion, Gunther De Wilde, Christa Dermez, Herman Anthoons, Samuel Billens, Jonas De Maeseneer, Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman, Pascale Van den Eeckhoudt, Bruno François, Geert De Slachmuylder, Joris Samyn, Eric Van Snick
          Voorstanders: Lieven Krikilion, Gunther De Wilde, Christa Dermez, Herman Anthoons, Samuel Billens, Jonas De Maeseneer, Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman, Pascale Van den Eeckhoudt, Bruno François, Geert De Slachmuylder
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Artikel 1. De aanpassing van de rechtspositieregeling zoals beschreven in het voorstel opgesteld door Jurplus met referentie goog-rpr-20240212-oen gevoegd als bijlage bij dit besluit wordt goedgekeurd.

          Artikel 2. De personeelsleden worden via de nieuwsbrief op de hoogte gebracht van de aanpassing van de rechtspositieregeling. De actuele versie van de rechtspositieregeling wordt elektronisch ter beschikking gesteld van het personeel via het intranet (GoNet).

          Artikel 3. Deze beslissing en het reglement conform het decreet Lokaal Bestuur te publiceren op de website van de gemeente.

        • Arbeidsreglement Lokaal Bestuur Gooik - aanpassing

          Aanwezig: Lieven Krikilion, Voorzitter
          Gunther De Wilde, Burgemeester
          Christa Dermez, Herman Anthoons, Samuel Billens, Jonas De Maeseneer, Schepenen
          Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman, Pascale Van den Eeckhoudt, Bruno François, Geert De Slachmuylder, Raadsleden
          Joris Samyn, Adjunct-algemeen directeur
          Eric Van Snick, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Jan Depester, Simon De Boeck, Raadsleden
          Aanleiding en doel

          Het arbeidsreglement is van toepassing op alle personeelsleden van lokaal bestuur Gooik.

          Het regelt de arbeidsvoorwaarden van de personeelsleden en dit ongeacht leeftijd, geslacht, nationaliteit, statutaire of contractuele tewerkstelling en ongeacht de duur of de aard van de arbeidsovereenkomst.

          Juridische gronden
          • Het Decreet Lokaal Bestuur dd. 22/12/2017 en latere wijzigingen, in het bijzonder artikels 40 § 3 en 41
          • Het Besluit van de Vlaamse Regering van 7 december 2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel
          • De Wet van 3 juli 1978 en de latere wijzigingen betreffende de arbeidsovereenkomsten
          • De Wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen en de latere wijzigingen
          • Het gemeenteraadsbesluit dd. 27 december 2011 en latere wijzigingen
          Verwijzingen
          • Het positief advies van de vakbonden dd. 13 februari 2023.
          • Het modelontwerp tot wijziging van het arbeidsreglement, opgesteld door Jurplus met referentie goog-ar-te-rgl-20240213-o.pdf.
          Advies medewerker/dienst

          Het advies van het managementteam dd. 17 januari 2024.

          De aanpassing van het arbeidsreglement werd aan  het syndicaal comité van 12 februari 2024 voorgelegd.

          Motivering medewerker/dienst

          Het arbeidsreglement dient te worden aangepast om volgende redenen:

          BIJLAGE 4: Inspectiediensten en andere contactadressen: toevoeging namen interne vertrouwenspersonen ingevolge de wet houdende diverse arbeidsbepalingen van 5 november 2023.

           

           

          Publieke stemming
          Aanwezig: Lieven Krikilion, Gunther De Wilde, Christa Dermez, Herman Anthoons, Samuel Billens, Jonas De Maeseneer, Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman, Pascale Van den Eeckhoudt, Bruno François, Geert De Slachmuylder, Joris Samyn, Eric Van Snick
          Voorstanders: Lieven Krikilion, Gunther De Wilde, Christa Dermez, Herman Anthoons, Samuel Billens, Jonas De Maeseneer, Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman, Pascale Van den Eeckhoudt, Bruno François, Geert De Slachmuylder
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Artikel 1. De aanpassing van het arbeidsreglement Lokaal Bestuur Gooik zoals beschreven in het voorstel opgesteld door Jurplus met referentie goog-ar-te-rgl-20240213-o.pdf. gevoegd als bijlage bij dit besluit wordt goedgekeurd.

          Artikel 2. De personeelsleden worden via de nieuwsbrief op de hoogte gebracht van de aanpassing van het arbeidsreglement. De actuele versie het arbeidsreglement wordt elektronisch ter beschikking gesteld van het personeel via GoNet.

          Artikel 3. Deze beslissing conform het decreet Lokaal Bestuur te publiceren op de website van de gemeente.

        • Personeelsformatie gemeente en OCMW-personeel - aanpassing

          Aanwezig: Lieven Krikilion, Voorzitter
          Gunther De Wilde, Burgemeester
          Christa Dermez, Herman Anthoons, Samuel Billens, Jonas De Maeseneer, Schepenen
          Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman, Pascale Van den Eeckhoudt, Bruno François, Geert De Slachmuylder, Raadsleden
          Joris Samyn, Adjunct-algemeen directeur
          Eric Van Snick, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Jan Depester, Simon De Boeck, Raadsleden
          Aanleiding en doel

          Het bestuur wenst een beperkte aanpassing door te voeren in het organogram, nl. in de afdeling onderwijs.  De administratief assistent (D1-D3), een contractuele functie van 0,24 VTE, staat uitdovend en zal verdwijnen na de pensionering van de huidige functiehouder.

          Het bestuur wenst de functie van administratief medewerker (C1-C3) nu uit te breiden van 0,78 VTE naar 1,08 VTE.  Dit wegens de hoge nood aan sterke administratieve en logistieke ondersteuning voor het secretariaat in de hoofdafdeling Gooik.  Gezien de nakende pensionering van de administratief assistent en het feit dat deze functie uitdovend gezet werd, wordt voorgesteld om de administratieve functie op C-niveau uit te breiden met 0,30 VTE.  Op die manier is een bijkomende aanstelling mogelijk van een contract van 19 uur per week.

          Juridische gronden
          • Het Decreet Lokaal Bestuur inzonderheid artikel 161 waarbij bepaald wordt dat de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn een gezamenlijk organogram van de diensten van de gemeente en van het OCMW dienen vast te stellen
          • Het Gemeenteraadsbesluit van 27 november 2018: Goedkeuring van de aanpassing van de personeelsformatie en gemeenschappelijk organogram van gemeente en OCMW, en latere aanpassingen.
          Verwijzingen

          Het model tot aanpassing van het organogram, opgesteld door Jurplus met referentie goog-pbp-rpt-20240125-o (minidossier aanpassing onderwijs).

          Advies medewerker/dienst

          Positief advies van de vakbondorganisaties ACV en ACOD dd. 12 februari 2024.

          Het advies van het managementteam van 24 februari 2024.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Lieven Krikilion, Gunther De Wilde, Christa Dermez, Herman Anthoons, Samuel Billens, Jonas De Maeseneer, Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman, Pascale Van den Eeckhoudt, Bruno François, Geert De Slachmuylder, Joris Samyn, Eric Van Snick
          Voorstanders: Lieven Krikilion, Gunther De Wilde, Christa Dermez, Herman Anthoons, Samuel Billens, Jonas De Maeseneer, Christine Vankersschaever, Kristoff Hemelinckx, Linda De Schutter, Laura Timmermans, Pascal De Leener, Pascale Souffriau, Philippe De Cock, Jason Broodcoorens, Patrick Week, Ellen Vereman, Pascale Van den Eeckhoudt, Bruno François, Geert De Slachmuylder
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Artikel 1.- De aanpassing van het organogram zoals voorgesteld in het voorstel opgesteld door Jurplus met referentie goog-pbp-rpt-20240125-o (minidossier aanpassing onderwijs) en gevoegd als bijlage bij dit besluit wordt goedgekeurd.

          Artikel 2.- De personeelsleden worden via de nieuwsbrief op de hoogte gebracht van de aanpassing van het organogram. De actuele versie van het organogram wordt elektronisch ter beschikking gesteld van het personeel via GO-NET.

De voorzitter sluit de zitting op 27/02/2024 om 22:15.

Namens Raad voor maatschappelijk welzijn,

Eric Van Snick
Algemeen directeur

Lieven Krikilion
Voorzitter